Ultimate SHM-SACDs (....med betydelig WOW-faktor!)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Roysen

    Det kunne vært artig og teste "det aller værste" digitale mot "det aller værste" analoge?
    Hvis det er interresse for det kan jeg prøve og beskrive forskjellen?
    Tar i mot tilbudet med takk Roysen.
    Et spm. til deg Roysen. Hvilken CD spilte du hos meg, for og høre på dypbassegenskapene
    i mitt system? Husker det var en orgel plate.

    Tusen Takk!

    Mvh
    puristen
    Hei Puristen,

    Ja, det hadde vært gøy om du sammenlignet det værste innen digital mot det værste inne analog og satte noen ord på de forskjellene du hører.
    Det jeg hørte når jeg var hjemme hos deg med orgel, var første sporet fra denne skiva. Digikit.ca :: Audiophile CDs :: Made in Germany- Audiophile Test HD Mastering CD

    Mvh
    Roysen
    Hei Roysen

    Igjen tusen takk for tilbudet.
    Sier du ifra når du har mottatt SACD'n?

    Mvh
    puristen
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Et annet spørsmål. Er blu-ray audio utgivelsen av Breakfast in America som Universal ga ut i 2013 som også er remastret fra de originale mastertapene den samme "batchen" som SHM-CDen fra samme år er laget av, eller er det snakk om to remastringer fra ulike Universal selskaper det samme året?

    SUPERTRAMP BREAKFAST IN AMERICA (BLU-RAY PURE AUDIO DISC) at Music Direct

    Edit: Det virker fra ulike kommentarfelt på CD-sjapper på nett at det faktisk er snakk om to forskjellige remastere.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Ønsker å kaste meg over noen av disse SHM greiene og prøve. Jeg har noen av de første utgivelsene av SHM-CD, blant annet Keith Jarrett Køln Concert. Der klarte jeg ikke å høre forskjell fra den orginale masteren på CD.

    Mvh
    Roysen
    Roysen, her må jeg klargjøre følgende:
    den SHM-CD'en du har kjøpt er IKKE en del av denne audiofile serien.

    Her er historien i kortversjon:
    våren /sommeren 2010 bestemte Universal Japan å gå i gang med SHM-SACD for det audiophile publikummet. Det meste var helt nye mastringer fra japanske analoge copy tapes av høy kvalitet, eller US og UK originale master tapes. Noen få utgivelser fra fra eksisterende 24/96 PCM masters, som Queen, eller fra eksisterende DSD masters brukt på tidligere SACD'er, f.eks Getz/Gilberto.
    På dette tidspunktet var SHM-CD IKKE en del av denne audiofile serien.

    Høsten 2013 startet serien opp igjen etter et opphold, først nå ble SHM-CD'er en del av denne audiofile serien hvor kun US og UK originale mastertaper blir benyttet.
    SHM-CD'ene blir til på følgende vis: man benytter DSD masteren som brukes til SHM-SACD'ene, konverterer DSD til 24/176 og foretar deretter en CD mastering (16/44.1) hos Victor Creative Media i Japan.

    Ble du klokere nå? :)

    Det er et hav av gjenutgivelser i Japan. Her er det om å vite hva som er hva.
    Hei, Espen.

    Jeg her på full fart til å bestille flere SHM skiver? Jeg hadde håpet at du kunne se over disse og bekreftet at de er the real deal og ikke tidligere versjoner som ikke var en del av den audiofile serien.

    CDJapan : WALTZ FOR DEBBY [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Bill Evans CD Album

    CDJapan : ART PEPPER MEETS THE RHYTHM SECTION [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Art Pepper CD Album

    CDJapan : What's Going On +6 [Cardboard Sleeve (mini LP)] [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Marvin Gaye CD Album

    CDJapan : Gaucho [Cardboard Sleeve (mini LP)] [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Steely Dan CD Album

    CDJapan : RELAXIN' WITH THE MILES DAVIS QUINTET [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Miles Davis CD Album

    CDJapan : AJA [Cardboard Sleeve (mini LP)] [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Steely Dan CD Album

    CDJapan : We Get Requests [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Oscar Peterson CD Album

    CDJapan : Ella And Louis [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Ella Fitzgerald & Louis Armstrong CD Album

    CDJapan : Tubular Bells +2 [Cardboard Sleeve (mini LP)] [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Mike Oldfield CD Album

    CDJapan : Love Over Gold [Cardboard Sleeve (mini LP)] [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Dire Straits CD Album

    CDJapan : The Look Of Love [Platinum SHM-CD] [Limited Release] Diana Krall CD Album

    Mvh
    Roysen
    Ja, alle Platinum SHM-CDs er fra denne audiofile serien.

    Men jeg ser at enkelt av titlene fremdeles finnes på SHM-SACD, hvorfor ikke velge høyeste oppløsning?

    Jeg sammenlignet 10cc original soundtrack på SHM-SACD fra 2010 (fra japanske copy tapes) og på Platinum SHM-CD fra 2013 (fra originale UK mastertapes), begge flatt masteret.
    SHM-CD'n låt bedre enn noe CD av dette album, men SHM-SACD'n er definitivt kongen, Imo; mer definisjon, mer dynamisk kontrast og "snapp" på transientene, mer "cremet" finkornethet (det er faktisk ikke "korn" på SHM-SACD'ene i mine ører), sist men ikke minst: bedre fokus inn i musikken.
    Hei, Årsaken er at jeg i øyeblikket kun har CD-spiller og platespiller. Jeg får derfor ikke avspilt DSD.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hei Roysen

    Det kunne vært artig og teste "det aller værste" digitale mot "det aller værste" analoge?
    Hvis det er interresse for det kan jeg prøve og beskrive forskjellen?
    Tar i mot tilbudet med takk Roysen.
    Et spm. til deg Roysen. Hvilken CD spilte du hos meg, for og høre på dypbassegenskapene
    i mitt system? Husker det var en orgel plate.

    Tusen Takk!

    Mvh
    puristen
    Hei Puristen,

    Ja, det hadde vært gøy om du sammenlignet det værste innen digital mot det værste inne analog og satte noen ord på de forskjellene du hører.
    Det jeg hørte når jeg var hjemme hos deg med orgel, var første sporet fra denne skiva. Digikit.ca :: Audiophile CDs :: Made in Germany- Audiophile Test HD Mastering CD

    Mvh
    Roysen
    Hei Roysen

    Igjen tusen takk for tilbudet.
    Sier du ifra når du har mottatt SACD'n?

    Mvh
    puristen
    Sender PM.

    Mvh
    Roysen
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Men er 30-40 år gamle analog-taper egentlig noe godt utgangspunkt for en moderne master da?
    I mange tilfeller er svaret definitivt Ja! Å lytte til SHM-SACD av Carpenters fra 1969-73, for deretter å sette på Dire Straits innspilt digitalt 15 år senere i Air Studios, viser med all tydelighet begrensningene i innspillingsteknologi til sistnevnte.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Et annet spørsmål. Er blu-ray audio utgivelsen av Breakfast in America som Universal ga ut i 2013 som også er remastret fra de originale mastertapene den samme "batchen" som SHM-CDen fra samme år er laget av, eller er det snakk om to remastringer fra ulike Universal selskaper det samme året?

    SUPERTRAMP BREAKFAST IN AMERICA (BLU-RAY PURE AUDIO DISC) at Music Direct

    Edit: Det virker fra ulike kommentarfelt på CD-sjapper på nett at det faktisk er snakk om to forskjellige remastere.
    Nei.

    SHM-SACD'en og SHM-CD/Platinum er en genuin DSD transfer av Universal Japan, og den eneste digitale versjonen siden MFSL Gold CD som er helt uten EQ og komprimering. Men blu-ray er klart bedre enn CD versjonene.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Universal annonserte for en stund siden flere Supertramp utgivelser i SHM/Platinium/SACD format. Jeg la inn en bestilling på noen av disse fra CDJapan men har nå fått beskjed om at utgivelse er utsatt på ubestemt tid. Noen som vet om disse vil komme eller om de er annulert?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Universal annonserte for en stund siden flere Supertramp utgivelser i SHM/Platinium/SACD format. Jeg la inn en bestilling på noen av disse fra CDJapan men har nå fått beskjed om at utgivelse er utsatt på ubestemt tid. Noen som vet om disse vil komme eller om de er annulert?
    Crime of the Century var annonsert for utgivelse 30 april, men ble trukket tilbake i siste liten.
    Ny dato er satt til 1 November i følge flere nettbutikker, men kan ikke bestilles pr nå.

    Universal music group har annonsert en 40th anniversary utgivelse ut på høsten og det antas at det er en sammenheng her. Det blir vel litt dumt å først selge en super utgave på SACD med luxus innpakning, for deretter 6 mnd senere skal selge en dbl CD med middelmådig innpakning og lyd.

    Men herregud, en Crime SHM-SACD med tilsvarende mastering som med Breakfast....det vil jo være The Ultimate stereo utgaven av dette mesterverket!
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Universal annonserte for en stund siden flere Supertramp utgivelser i SHM/Platinium/SACD format. Jeg la inn en bestilling på noen av disse fra CDJapan men har nå fått beskjed om at utgivelse er utsatt på ubestemt tid. Noen som vet om disse vil komme eller om de er annulert?
    Crime of the Century var annonsert for utgivelse 30 april, men ble trukket tilbake i siste liten.
    Ny dato er satt til 1 November i følge flere nettbutikker, men kan ikke bestilles pr nå.

    Universal music group har annonsert en 40th anniversary utgivelse ut på høsten og det antas at det er en sammenheng her. Det blir vel litt dumt å først selge en super utgave på SACD med luxus innpakning, for deretter 6 mnd senere skal selge en dbl CD med middelmådig innpakning og lyd.

    Men herregud, en Crime SHM-SACD med tilsvarende mastering som med Breakfast....det vil jo være The Ultimate stereo utgaven av dette mesterverket!
    Ok, takk for oppklarende svar. Da får vi virkelig håpe at det blir en SHM-SACD av Crime... Jeg har i alle år savnet en verdig utgivelse av dette verket.
    Jeg har 3-4 utgaver av denne på CD allerede men ingen av disse holder akseptabel kvalitet. Den som kommer nærmest er den japanske SHM-utgaven, men heller ikke denne er optimal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er lydkvaliteten på disse? De SHM-CD'ene jeg har er skikkelig drittlyd, oppskrudd og brickwall-komprimert så det rekker. Da hjelper det ikke med fin innpakning. Hva er det som tilsier at produsenten har endret lydfilosofi totalt nå?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Hvordan er lydkvaliteten på disse? De SHM-CD'ene jeg har er skikkelig drittlyd, oppskrudd og brickwall-komprimert så det rekker. Da hjelper det ikke med fin innpakning. Hva er det som tilsier at produsenten har endret lydfilosofi totalt nå?
    Produsenten av selve SHM-CD/SACD discene er helt uskyldig her.
    Universal Music Japan har mange armer, en av armene er dedikert audiofile utgivelser via dette programmet som startet med SHM-SACD'er våren 2010 og ble utvidet med Platinum SHM-CDs høsten 2013. I de aller fleste tilfellene er dette flat transfer fra analog taper til DSD, uten noen som helst lydkosmetikk eller komprimering. I mitt øre er dette noe av det ypperste av gjenutgivelser på mange ti-år.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men er 30-40 år gamle analog-taper egentlig noe godt utgangspunkt for en moderne master da?
    I mange tilfeller er svaret definitivt Ja! Å lytte til SHM-SACD av Carpenters fra 1969-73, for deretter å sette på Dire Straits innspilt digitalt 15 år senere i Air Studios, viser med all tydelighet begrensningene i innspillingsteknologi til sistnevnte.
    Hvilke begrensninger tenker du på da?

    Dire Straits digitalt (dvs Brothers in arms) låter da aldeles nydelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er lydkvaliteten på disse? De SHM-CD'ene jeg har er skikkelig drittlyd, oppskrudd og brickwall-komprimert så det rekker. Da hjelper det ikke med fin innpakning. Hva er det som tilsier at produsenten har endret lydfilosofi totalt nå?
    Produsenten av selve SHM-CD/SACD discene er helt uskyldig her.
    Universal Music Japan har mange armer, en av armene er dedikert audiofile utgivelser via dette programmet som startet med SHM-SACD'er våren 2010 og ble utvidet med Platinum SHM-CDs høsten 2013. I de aller fleste tilfellene er dette flat transfer fra analog taper til DSD, uten noen som helst lydkosmetikk eller komprimering. I mitt øre er dette noe av det ypperste av gjenutgivelser på mange ti-år.
    Meget mulig, men dette er hva vi vet om hva som ligger på en typisk SHM-CD:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-59.html#post1125034

    Skrudd opp med en 8-10 dB og kjørt gjennom en brickwall limiter, pakket inn i pen emballasje og flotte historier om "spesielt transparent polykarbonat". Fri og bevare. Etter å ha brent fingrene et par ganger betyr "SHM" styr unna for min del. Ikke at jeg ikke stoler på din beskrivelse, men folk skrøt fælt av lydkvaliteten på de SHM-CD'ene også. Det kan jo tenkes at SHM-SACD er noe annet enn SHM-CD. Har du mulighet til å vise noe om hvilket nivå de er mastret til, f eks en DR-rating, hvilket nivå ReplayRain vil sette på dem, eller noe lignende?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har forsøkt, men finner ikke program som vil analysere dff/dfs filer. Noen som har tips?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ved å søke på shm sacd i DR databasen, fikk jeg tre treffAlbum list - Dynamic Range Database Så ikke så galt ut det nei. Ser forøvrig at mange av de skivene som er gitt ut på shm sacd er plater som har meget godt DR rating i utgangspunktet så mange av dem er nok valgt med omhu. Vet ikke hvor mye jeg gidder bale for å få analysert filene. Erfaringsmessig tar det gjerne litt tid når man skal installere nytt program, plugins for så å konvertere filer. Blir det riktig å konvertere til flac da? Man får kanskje en pekepinn, men noe av hemmeligheten med DSD/SACD ligger jo i formatet. Målt med ørene har jeg aldri vært imponert av flac konverterte sacd filer, mens jeg er svært begeistret for DSD formatet generelt sett.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Ved å søke på shm sacd i DR databasen, fikk jeg tre treffAlbum list - Dynamic Range Database Så ikke så galt ut det nei. Ser forøvrig at mange av de skivene som er gitt ut på shm sacd er plater som har meget godt DR rating i utgangspunktet så mange av dem er nok valgt med omhu. Vet ikke hvor mye jeg gidder bale for å få analysert filene. Erfaringsmessig tar det gjerne litt tid når man skal installere nytt program, plugins for så å konvertere filer. Blir det riktig å konvertere til flac da? Man får kanskje en pekepinn, men noe av hemmeligheten med DSD/SACD ligger jo i formatet. Målt med ørene har jeg aldri vært imponert av flac konverterte sacd filer, mens jeg er svært begeistret for DSD formatet generelt sett.
    Tilleggsinfo: Ved å søke etter SHM-SACD utvides resultatet til ca 70 album: http://dr.loudness-war.info/album/list/artist?album=shm-sacd.

    Her spriker DR-ratingen mer; men jeg tror du har rett i at utgangspunktet har stor betydning for det endelige resultatet.

    Spesielt Dire Straits imponerer med glimrende dynamikk.

    Mvh Salty
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt blandet, ja, men interessant. To eksempler:

    Dire Straits "Love Over Gold": Album list - Dynamic Range Database
    SHM-SACD'en nær toppen, minst like bra dynamikk som ur-CD'en og LP'en. To forskjellige utgaver av SHM-CD med helt ulik mastering, den fra 2008 som jeg har irritert meg over, og en nyere fra 2013 som ser helt OK ut.

    Queen "The Game": Album list - Dynamic Range Database
    SHM-SACD i særklasse dårligst av alle kjente utgaver, fullstendig smadret. "Flat og ukomprimert transfer", liksom.

    Begge deler er dynamisk musikk hvor hele poenget går tapt hvis dynamikken flates ut, og hvor lydkvaliteten fra originalen ødelegges hvis det hele dynkes i høyereordens forvrengning fra brickwall limiting og digital klipping. Caveat Emptor, som vanlig.

    Resultatet blir forøvrig riktig ved å konvertere fra DSD/SACD til 24/96 WAV eller FLAC, for så å analysere denne. Vanligvis tar man det analoge signalet på utgangen av en SACD-spiller og redigitaliserer i 24/96. Med godt opptaksutstyr er den redigitaliseringen transparent, slik at analysen viser det samme som du får ut av en SACD (etter analogt lavpassfilter på utgangen av SACD-spilleren).
     
    Sist redigert:

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Interessante observasjoner. Variabel kvalitet tydeligvis, uavhengig av utgangspunktet.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selv om jeg nå har fått ørene vidåpen pga de fabelaktige førstepressingene fra 80-tallet, finnes det brukbare pressinger av disse denne tråden dreier seg om også.

    Denne er veldig bra.

    Rickie Lee Jones-Pirates. MFSL SACD.jpg


    Rickie Lee Jones-Pirates. MFSL SACD.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Her er målinger på SHM Sacd Dire Straits - Love Over Gold (2011)


    foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2012-08-13 19:49:55
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: DIRE STRAITS / LOVE OVER GOLD
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR14 -5.24 dB -24.05 dB 14:20 01-TELEGRAPH ROAD
    DR19 -7.05 dB -32.39 dB 6:48 02-PRIVATE INVESTIGATIONS
    DR14 -6.53 dB -22.78 dB 5:51 03-INDUSTRIAL DISEASE
    DR15 -6.54 dB -27.14 dB 6:17 04-LOVE OVER GOLD
    DR13 -7.25 dB -24.20 dB 8:03 05-IT NEVER RAINS
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks: 5
    Official DR value: DR15
    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DSD64
    ================================================================================
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Dire Staits - Communique SHM Sacd (2012)

    foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2012-08-13 19:45:38
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Dire Straits / Communique
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR13 -4.20 dB -21.05 dB 5:25 01-Once Upon A Time In The West
    DR13 -4.27 dB -21.84 dB 4:12 02-News
    DR13 -5.73 dB -22.82 dB 3:49 03-Where Do You Think You're Going?
    DR14 -5.41 dB -22.63 dB 5:48 04-Communique
    DR14 -4.17 dB -19.85 dB 3:45 05-Lady Writer
    DR11 -6.02 dB -20.00 dB 4:33 06-Angel Of Mercy
    DR15 -5.32 dB -22.61 dB 4:29 07-Portobello Belle
    DR12 -5.12 dB -20.26 dB 4:42 08-Single-Handed Sailor
    DR13 -7.04 dB -24.72 dB 5:53 09-Follow Me Home
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks: 9
    Official DR value: DR13
    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DSD64
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Dire Straits - Dire Straits SHM Sacd (2010)

    foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2012-08-13 19:43:12
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Dire Straits / Dire Straits
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR12 -4.04 dB -18.29 dB 4:01 01-Down To The Waterline
    DR11 -3.76 dB -17.35 dB 5:26 02-Water Of Love
    DR11 -3.91 dB -16.60 dB 3:19 03-Setting Me Up
    DR13 -3.55 dB -18.58 dB 4:12 04-Six Blade Knife
    DR12 -3.85 dB -17.70 dB 3:00 05-Southbound Again
    DR12 -4.25 dB -16.94 dB 5:48 06-Sultans Of Swing
    DR14 -3.70 dB -19.01 dB 6:17 07-In The Gallery
    DR13 -4.48 dB -19.94 dB 4:42 08-Wild West End
    DR13 -4.47 dB -19.36 dB 5:05 09-Lions
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks: 9
    Official DR value: DR12
    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DSD64
    ================================================================================
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Making Movies (2012)

    God lyd på alle disse, sikkert enda bedre lyd på de nye Platinium platene .
    Har Brothers In Arms på vei fra Cdjapan, skal få lagt ut måling på den også :)


    foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2012-08-13 19:47:42
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Dire Straits / Making Movies
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR13 -5.18 dB -20.92 dB 8:11 01-Tunnel Of Love
    DR15 -4.17 dB -23.97 dB 6:00 02-Romeo And Juliet
    DR13 -4.78 dB -20.64 dB 6:38 03-Skateaway
    DR13 -4.81 dB -20.31 dB 5:13 04-Expresso Love
    DR15 -5.38 dB -24.08 dB 4:49 05-Hand in Hand
    DR12 -4.12 dB -18.87 dB 3:26 06-Solid Rock
    DR15 -5.11 dB -23.78 dB 4:08 07-Les Boys
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks: 7
    Official DR value: DR14
    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DSD64
    ================================================================================
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Mobile Fidelity Sound Lab - Brothers In Arms (2013)
    For sammenligningens skyld :)

    foobar2000 1.2.9 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2013-10-19 19:55:35
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Dire Straits / Brothers In Arms
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR19 -6.07 dB -26.86 dB 5:12 01-So Far Away
    DR16 -7.06 dB -25.92 dB 8:26 02-Money For Nothing
    DR12 -10.00 dB -25.30 dB 4:12 03-Walk Of Life
    DR14 -9.58 dB -26.82 dB 6:34 04-Your Latest Trick
    DR13 -11.61 dB -27.21 dB 8:31 05-Why Worry
    DR16 -6.44 dB -25.34 dB 6:58 06-Ride Across The River
    DR14 -6.39 dB -25.71 dB 4:40 07-The Man's Too Strong
    DR17 -7.08 dB -26.22 dB 3:41 08-One World
    DR14 -7.78 dB -26.12 dB 7:01 09-Brothers In Arms
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks: 9
    Official DR value: DR15
    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DSD64
    ================================================================================
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Steely Dan - Gaucho Platinium SHM cd .
    Gaucho PT-SHM.jpg

    SHM.gif
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Litt blandet, ja, men interessant. To eksempler:

    Dire Straits "Love Over Gold": Album list - Dynamic Range Database
    SHM-SACD'en nær toppen, minst like bra dynamikk som ur-CD'en og LP'en. To forskjellige utgaver av SHM-CD med helt ulik mastering, den fra 2008 som jeg har irritert meg over, og en nyere fra 2013 som ser helt OK ut.

    Queen "The Game": Album list - Dynamic Range Database
    SHM-SACD i særklasse dårligst av alle kjente utgaver, fullstendig smadret. "Flat og ukomprimert transfer", liksom.

    Begge deler er dynamisk musikk hvor hele poenget går tapt hvis dynamikken flates ut, og hvor lydkvaliteten fra originalen ødelegges hvis det hele dynkes i høyereordens forvrengning fra brickwall limiting og digital klipping. Caveat Emptor, som vanlig.

    Resultatet blir forøvrig riktig ved å konvertere fra DSD/SACD til 24/96 WAV eller FLAC, for så å analysere denne. Vanligvis tar man det analoge signalet på utgangen av en SACD-spiller og redigitaliserer i 24/96. Med godt opptaksutstyr er den redigitaliseringen transparent, slik at analysen viser det samme som du får ut av en SACD (etter analogt lavpassfilter på utgangen av SACD-spilleren).
    Queen er det ene unntaket her. Queen ville kun godkjenne Ludwigs komprimerte 2011, masters.

    Sex Pistols er det andre unntaket, men de fleste syns uansett at den er den beste versjonen, også som blu ray.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, kan hende, men jeg sitter igjen med en følelse av "why bother?" Da ser det ut til at serien består av de digitale mastringene som tilfeldigvis var tilgjengelig når det skulle gis ut, heller enn å være underlagt noe slags kvalitetskriterie. Jeg mener, det var ingen som tvang dem til å gi ut Queen hvis de eneste tilgjengelige masterene låter rumpe. Du sier det er unntaket, men da er det ikke mulig å stole på seriebetegnelsen som noenslags kvalitetsmerking. Vi vet jo ikke hva som kommer som neste utgivelse og hvilken mastring de tilfeldigvis har valgt/fått lov til/hatt råd til å bruke der. Dessuten er tidligere erfaringer med SHM-utgivelser at det er dårlig lyd innpakket i pent papir, så jeg tviler sterkt på at utgiveren har gjennomgått noen slags reformasjon nå, uansett hva de selv sier.

    Selv er jeg fornøyd med mine Queen-CD'er fra det glade 80-tall, supplert med EBay-kjøp av de som slapp unna første gang. De vet jeg er en flat transfer, ettersom ingen hadde tenkt tanken på å tukle med dynamisk kompresjon ennå.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Leste dette morsomme reviewet på cdjapan nettopp, jammen ikke lett og please alle !

    [h=4]Customer Reviews[/h]classic Cd is better ! 2 (stjerner) Like the Dire Straits platinum album i am disapointed with this new platinum SHM-CD which is under the classic CD (not SHM-CD). The classic CD is more dynamic and the level higher
    2013/11/25 Patrick Brasini
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    OK, kan hende, men jeg sitter igjen med en følelse av "why bother?" Da ser det ut til at serien består av de digitale mastringene som tilfeldigvis var tilgjengelig når det skulle gis ut, heller enn å være underlagt noe slags kvalitetskriterie. Jeg mener, det var ingen som tvang dem til å gi ut Queen hvis de eneste tilgjengelige masterene låter rumpe. Du sier det er unntaket, men da er det ikke mulig å stole på seriebetegnelsen som noenslags kvalitetsmerking. Vi vet jo ikke hva som kommer som neste utgivelse og hvilken mastring de tilfeldigvis har valgt/fått lov til/hatt råd til å bruke der. Dessuten er tidligere erfaringer med SHM-utgivelser at det er dårlig lyd innpakket i pent papir, så jeg tviler sterkt på at utgiveren har gjennomgått noen slags reformasjon nå, uansett hva de selv sier.

    Selv er jeg fornøyd med mine Queen-CD'er fra det glade 80-tall, supplert med EBay-kjøp av de som slapp unna første gang. De vet jeg er en flat transfer, ettersom ingen hadde tenkt tanken på å tukle med dynamisk kompresjon ennå.
    asbjørn, hold deg til 80-talls CD'ene dine du. Og så lenge de er kodet med 16 bit skulle du jo ha alt hva hjertet begjærer av mastertape-lyd innen rekkevidde.

    For min del er disse SHM-SACD'ene det nærmeste jeg kommer å lytte direkte inn i kilden, via digital. Har rundt 55-60 av disse nå.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Selv om jeg nå har fått ørene vidåpen pga de fabelaktige førstepressingene fra 80-tallet, finnes det brukbare pressinger av disse denne tråden dreier seg om også.

    Denne er veldig bra.

    Vis vedlegget 259782

    Rickie Lee Jones-Pirates. MFSL SACD.
    En av de virkelig gode fra MoFi, Imo

    Utrolig hva en tidlig digital 16/50 innspilling, overført til DSD kan gjøre for lyden...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    SHM-SACD.jpg


    Via en tredjepart fikk jeg stilt sjefen for dette SHM-SACD prosjektet hos Universal Japan noen spørsmål.

    Jeg spurte ham hvorfor de stilte spørsmål ved vanlig polykarbonat som materiale for CD/SACDs. Han svarte at for noen år tilbake fikk Universal produsert noen CD'er i rent glass som en morsom sak i forbindelse med et jubileum. Dette var en ren intern sak, og prismessig ble dette en ganske dyr affære. En dag kom en av de yngre medarbeiderne inn på kontoret, og var helt over seg av begeistring når han hadde spilt denne glass-CD i spilleren sin. På tross av identsike bit-data, mente denne unge mannen at glass-CD'en låt betydelig bedre enn den vanlige CD'en.

    Som en konsekvens av dette gikk Universal og JVC sammens om å se litt dypere på dette. Siden glass ikke kunne produseres som CD, fant de et materiale som brukes i produksjon av LCD teknologi med mye av de samme egenskaper som glass når det gjelder hvordan laser optikk leser plata.

    Steve Hoffman sa en gang at japanerne er helt "mad" på kvalitet, hvis de vil. På begynnelsen av 90-tallet ble DCC Gold CDs, produsert i japan. Disse regnes som spesielt vellydene blant fansen. Hoffman sa at i ett tilfelle gjorde japanerne glass-masteringen (den som danner "stamperen" for CD trykkinga) hele 5 ganger for å få den helt perfekt, sånn som de ønsket den. Den ferdig produserte CD'en lå da også svært tett opp til den 16/44.1 tapen som ble sendt fra USA til Japan.

    Universal Japan har full kvalitetskontroll på hele kjeden, i motsetning til f.eks MoFi og Analogue Productions som bare har kontroll på deler av kjeden.
    Fra valg av mastertaper…til DSD transfer…til DSD editing i Japan…til glass mastering, og disc produksjon i Super High Material. Dette kan absolutt høres, Imo!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og på det fantastiske mediet velger de så å legge opptak som er brickwallkomprimert herfra til helsike hvis det er det som er tilgjengelig ???
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Skjermbilde 2014-05-13 kl. 11.13.57.jpg


    5 kopier til salgs på ebay. SHM-SACD'en har ikke release dato før den 28 mai.

    Denne skal jeg har, har kun albumet på en gammel Lp.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 259848

    Via en tredjepart fikk jeg stilt sjefen for dette SHM-SACD prosjektet hos Universal Japan noen spørsmål.

    Jeg spurte ham hvorfor de stilte spørsmål ved vanlig polykarbonat som materiale for CD/SACDs. Han svarte at for noen år tilbake fikk Universal produsert noen CD'er i rent glass som en morsom sak i forbindelse med et jubileum. Dette var en ren intern sak, og prismessig ble dette en ganske dyr affære. En dag kom en av de yngre medarbeiderne inn på kontoret, og var helt over seg av begeistring når han hadde spilt denne glass-CD i spilleren sin. På tross av identsike bit-data, mente denne unge mannen at glass-CD'en låt betydelig bedre enn den vanlige CD'en.

    Som en konsekvens av dette gikk Universal og JVC sammens om å se litt dypere på dette. Siden glass ikke kunne produseres som CD, fant de et materiale som brukes i produksjon av LCD teknologi med mye av de samme egenskaper som glass når det gjelder hvordan laser optikk leser plata.

    Steve Hoffman sa en gang at japanerne er helt "mad" på kvalitet, hvis de vil. På begynnelsen av 90-tallet ble DCC Gold CDs, produsert i japan. Disse regnes som spesielt vellydene blant fansen. Hoffman sa at i ett tilfelle gjorde japanerne glass-masteringen (den som danner "stamperen" for CD trykkinga) hele 5 ganger for å få den helt perfekt, sånn som de ønsket den. Den ferdig produserte CD'en lå da også svært tett opp til den 16/44.1 tapen som ble sendt fra USA til Japan.

    Universal Japan har full kvalitetskontroll på hele kjeden, i motsetning til f.eks MoFi og Analogue Productions som bare har kontroll på deler av kjeden.
    Fra valg av mastertaper…til DSD transfer…til DSD editing i Japan…til glass mastering, og disc produksjon i Super High Material. Dette kan absolutt høres, Imo!
    Materialet som er beskrevet her benyttes også i FIM sine skiver.

    Mvh
    Roysen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ble litt nysgjerrig på disse, så jeg kjøpe noen for å teste. Stones,Miles og et par klassiske. Ganske så sikker på at Stones er bedre en hva jeg har fra før, tviler på at Miles er bedre en lpen men skal blir interessant å teste. Er mest spent på om de klassiske er noe bedre en standard utgivelsene (en nyere og eldre DG innspilling)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hei, kan denne bestilles på nettet? Mvh Øyvind
    Jeg bestiller fra HMV Japan, eller CD Japan. Alt leveres riktig, bra innpakket og 5-7 dager fra kjøp til levering.

    Finnes i totalt 3 utgaver:
    SHM-SACD
    Platinum SHM-CD
    (Ordinær) SHM-CD

    Jeg kjøper SHM-SACD, men SHM-CD'ene er nok det beste alternativet for CD.
    NB!!! Når det gjelder SHM-CD, her må du kjøpe riktig. SHM-CD har vært på markedet i japan siden 2007-08, mye er komprimerte utgaver av vanlige PCM digitalmasters. Det er kun SHM-CD fra denne serien som er garantert ukomprimert og fra samme DSD masters som SHM-SACD'ene.

    Mvh Espen
    ....og det er kun SHM-SACD og Platinum SHM-CD som deler innpakninga som vist på bildene. Den andre SHM-CD utgaven har en langt enklere innpakning for å få prisen ned.
    Platinum SHM-CD Klassis/Jazz kommer i helt standard cd cover!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Fikk denne i posten i dag :)
    Innpakkningen er noe av det mest forseggjorte jeg har sett.
    Har såvidt lyttet litt på den, førsteinntrykket er bra.
    Krisp og dynamisk, men samtidig behagelig :)
    Tar en sammenligning med originalen fra 1985 etterhvert.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva er forskjellen mellom SHM-CD Platinum og SHM-CD for klassisk og Jazz? Platinum er jo et helt standard cd cover og det er ikke trykk på cden, skuffene førsteintrykk.
    Må høre litt mer før jeg sier noe om lyden, men det var ikke noe Wow! her!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Hei, kan denne bestilles på nettet? Mvh Øyvind
    Jeg bestiller fra HMV Japan, eller CD Japan. Alt leveres riktig, bra innpakket og 5-7 dager fra kjøp til levering.

    Finnes i totalt 3 utgaver:
    SHM-SACD
    Platinum SHM-CD
    (Ordinær) SHM-CD

    Jeg kjøper SHM-SACD, men SHM-CD'ene er nok det beste alternativet for CD.
    NB!!! Når det gjelder SHM-CD, her må du kjøpe riktig. SHM-CD har vært på markedet i japan siden 2007-08, mye er komprimerte utgaver av vanlige PCM digitalmasters. Det er kun SHM-CD fra denne serien som er garantert ukomprimert og fra samme DSD masters som SHM-SACD'ene.

    Mvh Espen
    ....og det er kun SHM-SACD og Platinum SHM-CD som deler innpakninga som vist på bildene. Den andre SHM-CD utgaven har en langt enklere innpakning for å få prisen ned.
    Platinum SHM-CD Klassis/Jazz kommer i helt standard cd cover!
    Hei!
    Jeg var ikke klar over at klassisk og jazz Platinum SHM-CD'er var med standard cover. Alt av klassisk og jazz på SHM-SACD var i paper-cover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn