Ultimate SHM-SACDs (....med betydelig WOW-faktor!)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Noen av dere som har kjøpt/hørt SHM-SACD utgivelsene med U.K.?
    Ingen prog.rock fans ala ELP herinne? :eek:
    Har ikke hørt U.K. utgavene men har noen av ELP på Platinum-SHM og noen av YES på SACD.
    ELP låter som ei kule med organisk og ren lyd. YES er også bra men jeg synes de er en tanke skarp i lyden. En annen morsom ting med ELP og YES er formatet på innpakningen - de kommer i pappcover på størrelse med vinyl-EP. Meget stilig.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jo, selvfølgelig. Men poenget var jo om noen allerede hadde anskaffet seg én eller flere av disse.
    Men det spørs om lyden er like vellykket som f.eks Carpenters og Also sprach Zarathustra (Karajan).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har handlet inn 3 stk nye skiver fra CD Japan i SHM-SACD, men dette blir ikke akkurat billig med Postens "hjelpsomhet". 3 stk CD'r tollbehandles og momses for til sammen 315 spenn. Cluet er vel å handle flere skiver på samme tid, kanskje. Sånn situasjonen er nå, øker jo prisen med opp i mot 40% ved henting. Nå passet for øvrig Posten på å sende pakka en rundtur i Norge før den havner (forhåpentligvis) på rett postkontor, så dette tar jo litt tid, også. Nu vel, Japan er tross alt på den andre siden av kloden, så det er vel bare å være tålmodig. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Cluet er nok heller å bestille en og en CD så fakturaverdien inkludert frakt holder seg under 350 kroner.:)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Har handlet inn 3 stk nye skiver fra CD Japan i SHM-SACD, men dette blir ikke akkurat billig med Postens "hjelpsomhet". 3 stk CD'r tollbehandles og momses for til sammen 315 spenn. Cluet er vel å handle flere skiver på samme tid, kanskje. Sånn situasjonen er nå, øker jo prisen med opp i mot 40% ved henting. Nå passet for øvrig Posten på å sende pakka en rundtur i Norge før den havner (forhåpentligvis) på rett postkontor, så dette tar jo litt tid, også. Nu vel, Japan er tross alt på den andre siden av kloden, så det er vel bare å være tålmodig. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvilke tittler Håkon?

    Faktisk så har ca 1/3 av mine forsendelser av SHM-SACDer fra Japan gått ufortollet, og ironisk nok noen av de største leveransene.
    Og leveringstiden har i de fleste tilfellene vært ca 6-9 dager.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Har handlet inn 3 stk nye skiver fra CD Japan i SHM-SACD, men dette blir ikke akkurat billig med Postens "hjelpsomhet". 3 stk CD'r tollbehandles og momses for til sammen 315 spenn. Cluet er vel å handle flere skiver på samme tid, kanskje. Sånn situasjonen er nå, øker jo prisen med opp i mot 40% ved henting. Nå passet for øvrig Posten på å sende pakka en rundtur i Norge før den havner (forhåpentligvis) på rett postkontor, så dette tar jo litt tid, også. Nu vel, Japan er tross alt på den andre siden av kloden, så det er vel bare å være tålmodig. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvilke tittler Håkon?

    Faktisk så har ca 1/3 av mine forsendelser av SHM-SACDer fra Japan gått ufortollet, og ironisk nok noen av de største leveransene.
    Og leveringstiden har i de fleste tilfellene vært ca 6-9 dager.
    Jeg opplever det samme, Espen
    Faktisk vil jeg si at 75% av forsendelsene har ankommet tollfritt, og som du påpeker, gjerne de største forsendelsene. Jeg har alltid bedt om at forsendelsene merkes som "gift" og det går som regel igjennom uten fortolling.
    Etter at tollgrensen ble hevet til 350,- kr. bestiller jeg nå en og en CD hver for seg. Litt dyrere i forsendelse men jeg er garantert at alt kommer frem ufortollet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har handlet inn 3 stk nye skiver fra CD Japan i SHM-SACD, men dette blir ikke akkurat billig med Postens "hjelpsomhet". 3 stk CD'r tollbehandles og momses for til sammen 315 spenn. Cluet er vel å handle flere skiver på samme tid, kanskje. Sånn situasjonen er nå, øker jo prisen med opp i mot 40% ved henting. Nå passet for øvrig Posten på å sende pakka en rundtur i Norge før den havner (forhåpentligvis) på rett postkontor, så dette tar jo litt tid, også. Nu vel, Japan er tross alt på den andre siden av kloden, så det er vel bare å være tålmodig. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvilke tittler Håkon?

    Faktisk så har ca 1/3 av mine forsendelser av SHM-SACDer fra Japan gått ufortollet, og ironisk nok noen av de største leveransene.
    Og leveringstiden har i de fleste tilfellene vært ca 6-9 dager.

    Jeg kjøpte de følgende:

    Dire Straits: Love over gold
    Rainbow: Rising
    Steely Dan: Aja

    Har brukt litt tid på å sjekke forskjeller mellom original LP, CD og SHM-SACD, beklageligvis er jeg ikke så imponert, altså. "Aja" låter litt mørkt og lukket, "Rising" har en mer levende og glattere lyd enn originalen, med større rom og innsyn, mens "Love over gold" egentlig låter svært så likt LP-versjonen.

    Er usikker på om jeg gidder å handle flere av disse skivene, egentlig. Jo, jeg hører selvsagt at de er gode, men ikke bedre enn eksempelvis en helt vanlig ECM-innspilling, tvert om, faktisk. Når utgangspunktet er som det er, ser det ut til at det er liten mening i å forsøke og "redde stumpene".

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det kommer ann på hvordan du ser det Håkon. Jeg har tenkte på dette som en mulighet til å få noe som er tilnærmet originalen i et marked som stort sett består av dynamisk komprimerte remastere. Da er de et greit valg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer ann på hvordan du ser det Håkon. Jeg har tenkte på dette som en mulighet til å få noe som er tilnærmet originalen i et marked som stort sett består av dynamisk komprimerte remastere. Da er de et greit valg.
    Enig i det, selvsagt. Problemet mitt er nok mer det at dersom utgangspunktet er en elendig, flat og uengasjerende innspilling, er det lite SHM-SACD-løsningen kan gjøre med det. Resultatet blir en touch bedre enn originalene, men det er ikke sikkert at det er noe å bry seg om.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Spiller nå disse SHM SACD-skivene på en av de beste SACD-spillerne markedet kan levere (APL), og er fortsatt ikke imponert nok. En godt innspilt "normal" CD spiller ringer rundt dette her hver dag hele uka, så lenge vi snakker om så dårlige innspillinger som alt for mange av disse SHM-sakene faktisk er.

    Så jeg beklager Espen R, selvsagt mulig jeg har handlet helt feil skiver, men allikevel, dette er da ikke særlig bra!

    Jeg tar heller en 2L, en god normal cd fra Rainbow studio, eller Naim-innspilling før dette her, så SHM-konseptet må da skaffe seg rettigheter eller muligheter til å briljere med en god innspilling snart...? For å moderere meg selv en smule, er jeg dog villig til å si at jeg aldri har hørt disse innspillingene noe bedre eller mer naturtro noe annet sted. Så i det henseende er de absolutt imponerende, men dette bør man da kunne trekke mye lengre enn de har gjort hittil.

    For øvrig er APL-settet jeg spiller på nå helt rått. Ingen andre spillere jeg har hørt kan konkurrere på SACD.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser at AS har noen inne..

    Takk for tips, men tenkte mer generelt ift om det har noe for seg.
    Så vidt jeg skjønner har det mest med produksjon av selve platen å gjøre. I noen tilfeller er det annen mastering, men skal jeg tolke internettet så vet man ikke om det er samme master som på vanlig CD eller en egen master.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Takk for tips, men tenkte mer generelt ift om det har noe for seg.
    Så vidt jeg skjønner har det mest med produksjon av selve platen å gjøre. I noen tilfeller er det annen mastering, men skal jeg tolke internettet så er det vet man ikke om det er samme master som på vanlig CD eller en egen master.
    Skal ikke begi meg ut på noen svær diskusjon men kan nevne at jeg ga bort mine, tror jeg har en med Keith Jarrett igjen i hylla, vet ikke hvorfor men tipper det er fordi vedkommende som fikk dem ikke liker slikt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Cdene mine er pakket ned for godt, men ikke mine sa-cder de bruker jeg rett som det er.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Takk for tips, men tenkte mer generelt ift om det har noe for seg.
    Så vidt jeg skjønner har det mest med produksjon av selve platen å gjøre. I noen tilfeller er det annen mastering, men skal jeg tolke internettet så vet man ikke om det er samme master som på vanlig CD eller en egen master.
    Du kjøper ikke SHM-SACD'er primært fordi det er SHM, du kjøper fordi titlene er interessante og du liker "flat transfers" fra analoge mastertapes uten noe form for dynamikk kompresjon. En del av disse er høyt priset på eBay, f eks Black Sabbath må du ut med Nok 2500-5000 pr stk. Mye jazz og klassisk er vanskelig å få tak i.
    Når det gjelder SHM-CD må du vite hva du kjøper. En del bruker samme DSD masters som på SACD'e, men langt fra alle.

    Har vel ca 120 stk SHM-SACDs, blant annet mange av disse som er svært høyt priset på eBay, men ikke eneste blir solgt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Du kjøper ikke SHM-SACD'er primært fordi det er SHM, du kjøper fordi titlene er interessante og du liker "flat transfers" fra analoge mastertapes uten noe form for dynamikk kompresjon. En del av disse er høyt priset på eBay, f eks Black Sabbath må du ut med Nok 2500-5000 pr stk. Mye jazz og klassisk er vanskelig å få tak i.
    Når det gjelder SHM-CD må du vite hva du kjøper. En del bruker samme DSD masters som på SACD'e, men langt fra alle.

    Har vel ca 120 stk SHM-SACDs, blant annet mange av disse som er svært høyt priset på eBay, men ikke eneste blir solgt.
    Gjaldt SHM-CD i denne omgang (selv om iMusic bruker SHM og SACD om hverandre), men er ikke akkurat fintfølende musikk så kan nok like greit gå for vanlig CD sikkert. Mulig de ikke har SHM som en egen kategori og derfor bruker SACD for å prøve å skille fra redbook.
    1698147762734.png


    Info om disc:
    1698148437726.png
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    ...og der kjøpte jeg meg akkurat en ny SHM-SACD på e-bay; Bill Evans Trio'64, en mastering fra analoge mastertapes gjort av Ryan K Smith i USA :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    ...og der kjøpte jeg meg akkurat en ny SHM-SACD på e-bay; Bill Evans Trio'64, en mastering fra analoge mastertapes gjort av Ryan K Smith i USA :)
    Får bare beklage at jeg tok opp temaet 😁 men gratulerer (y)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Er SHM-CD / SHM-SACD en utgått gimmick?
    SHM er ikke en gimmick, som enkelte forstå-seg-påere skal ha det til. Har noen SHM-SACD'ere, hvor samme DSD 64 data er brukte til å presse vanlige polycarbonate SACD'er og SHM-utgaver, men hvor SHM-utgaven alltid låter litt mer "analogt" og lettflytende.

    Mastering engineer Bob Ludwig har pensjonert seg. I den forbindelse har Sterophile intervjuet ham. Ludwig sier en del om pit-jitter spøkelset og hvorfor 100% bit-identiske CD'er kunne låte forskjellig, alt etter hvor dem var presset.

    "...As far as the humble CD goes, Ludwig said quality constantly improved, with pitfalls along the way. He recalls the discovery of so-called "pit jitter" in the late 1990s. He was working on a major pop album. An executive of the label close to the artist was overseeing the mastering process. He finished one song at a time and asked for reference CDRs, which he took home and listened to repeatedly and carefully on his high-end home system. "He got to be finely attuned to the sound," Ludwig said.

    When the test-pressed CDs came back from the record company's manufacturing plant, they sounded awful. "It sounded extra sibilant, and it had a narrower soundstage and the bass wasn't as full. I thought, 'What the heck is going on?" Ludwig said. The client was unhappy. Ludwig analyzed the test CD and found it to be bit-perfect to his CD master. The plant analyzed the glass master and found it to be bit-perfect. Yet, test CDs played in a variety of players sounded different—worse—than CDRs Ludwig burned from his master.

    The record company launched an investigation. It turned out that the glass-mastering machine, when working at high-speed, was creating slightly ill-defined pits that were then pressed that way onto the CDs. Ludwig explained. "When they're burning the pit, it's a function of how steep the beginning of the pit is." And that depends on the speed at which the CDs are burned. "2× is a little less sharp. 8× is way less sharp. All speeds make pits that are readable and will digitally clone, but [they] have different sounds" when played back in many CD players, at least of the 1990s vintage. The equipment at the plant was upgraded, including improved clocking for the glass-mastering machinery. The artist's CD was glass-mastered at 1× speed, and the production CD turned out OK.

    Another vagary of digital sound had been discovered. Ludwig says, an executive from one of the major CD player manufacturers agreed that "pit jitter" was audible but couldn't explain why. To this day, he noted, when an album is glass-mastered and manufactured at several CD plants, test discs often sound different from plant to plant. "Perfect sound forever. Uh, yeah?"

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåja. Jeg har noen SHM-CD. Det er ikke veldig mange, men noe Dire Straits og noe CSNY. Har rippet alle til disk, på samme måte som alle andre CD'er. (Farvel "pit jitter".)

    Av ren nysgjerrighet så jeg på hvordan disse er mastret og sammenlignet gjennomsnittet av alle SHM-CD utgaver med alle andre utgaver av samme artister, tilsammen 272 spor. I gjennomsnitt er SHM-CD'ene mastret 3,3 dB "hottere" enn de andre. De aller fleste av dem treffer full utstyring, 0 dB FS, med mer enn 96 % sannsynlighet for at et tilfeldig SHM-CD spor har klippet bølgeform og "intersample overs". Til sammenligning har bare 32 % av ikke-SHM-CD-sporene samme.

    Eksempel, "4-20" fra CSNY "Déjà Vu", SHM-CD:
    1698168304426.png

    Klipper digitalt i toppene på fire steder. -18 LUFS track loudness.

    Tilsvarende fra helt vanlig CD uten spesielt noe som helst:
    1698168382690.png

    Ingen klipping noe sted, -20 LUFS, dvs låter 2 dB svakere enn SHM-versjonen.

    Replay gain hos meg vil skru ned den første med 5 dB og den andre med 3 dB til -23 dB LUFS reference loudness, og da låter de like høyt. Eneste forskjell er at SHM-utgaven fortsatt er toppkuttet, den andre ikke.

    Så langt meg angår var dette bare enda en gimmick for å selge remastrede innspillinger med høyere volum og fortelle en marketinghistorie om noe helt annet.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Replay gain hos meg vil skru ned den første med 5 dB og den andre med 3 dB til -23 dB LUFS reference loudness, og da låter de like høyt. Eneste forskjell er at SHM-utgaven fortsatt er toppkuttet, den andre ikke.

    Så langt meg angår var dette bare enda en gimmick for å selge remastrede innspillinger med høyere volum og fortelle en marketinghistorie om noe helt annet.
    Helt riktig at de fleste SHM-CD’er er moderne masteringer med brick-wall limiting i ulik grad, altså det vi kaller moderne mastering med «moderne lyd». I så henseende kan man godt kalle det en gimmick.
    Samme med de fleste blu-spec CD’er fra Sony Japan. Har et par av disse, ikke noe å skrive hjem om.

    Da SHM-SACD serien kom fra Universal Jpn i 2010, var dette ment å være noe annet, tiltenkt et annet publikum. På en del av utgivelsene er det printet «for audiophiles only»😀

    Når det gjelder «pit jitter» var problemet reelt, spesielt på slutten av 90-tallet og første halvdel av 2000-tallet. Hadde noen CD’er, blant annet Supertramp «remasters» hvor dette var ille, i tillegg til litt «hot» mastering, Låt veldig «shrill», som Ludwig beskrev.

    Det som (i mine ører) er interessant med nyere digital, er at teknologien langt på vei utligner de små forskjeller, det er som om dagens digital-teknologi skaper en mer bit-perfekt gjengivelse, selv om utgangspunktet ikke er feilfritt. Da målt mot min Sony SACD spiller fra tidlig 2000-tallet, til Yamaha SACD fra 2010, til min nye Technics SACD.

    Og jeg argumenterer ikke mot at ripping og kopiering til hard-lagring eleminerer pit-jitter problematikken.
    Dessuten, i den grad det produseres CD’er i dag i 2023, er ikke pit-jitter noe problem.
    Konklusjonen er vel at digitalteknologien stadig blir bedre og bedre. Med mindre man er av den oppfatning at digital teknologien nådde høyden med Philips Tda 1541 d/a converter, som engelske Audio Note bruker. Alt siden har vært en nedtur ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn