Jeg ser at man er flinke til å unnskylde Putins aggressive fremferd. Det er jo enda godt at Putin er såpass flink til å forstå situasjonen at han sender kraftige signaler til "de slemme i USA, EU og NATO": RS-12M Topol. En ICBM (et mobilt interkontinentalt ballistisk missil) er skutt opp i Russland:
EDIT: det ser ut til at oppskytingen har vært planlagt og varslet tidligere, trolig i god tid før krisen i Ukraina. Det er uansett kanskje klokt å ha avlyst dette, ettersom en oppskyting tolkes i lys av det som nå foregår på Krim og i Ukraina. Spesielt siden slike raketter brukes til atom-våpen.
Noen tolker Putin som lite lysten på konflikt, slike fortolkninger av Putins utspill virker rimelig godtroende:
Ser man det fra Putins side, og analyserer hans "eskalering" av dette, tror jeg han har sikret seg en sterk politisk rolle fremover også. Putin blir nok å regne med som president i en del år fremover.
Jeg skjønner at det er ulike "briller" eller perspektiver å se situasjonen på, alt etter evne til å betrakte slike forhold på. Noen utfra evne til analyse og forståelse, andre utfra politiske sympatier og antipatier.Raketten av typen RS-12M Topol ble skutt opp av Russlands strategiske rakettstyrke fra det sørlige Astrakhan-området nær Det kaspiske hav tirsdag. Raketten traff målet, som var et øvelsesområde i Kasakhstan, sier forsvarsdepartementets talsmann Igor Jegorov til RIA.
EDIT: det ser ut til at oppskytingen har vært planlagt og varslet tidligere, trolig i god tid før krisen i Ukraina. Det er uansett kanskje klokt å ha avlyst dette, ettersom en oppskyting tolkes i lys av det som nå foregår på Krim og i Ukraina. Spesielt siden slike raketter brukes til atom-våpen.
Noen tolker Putin som lite lysten på konflikt, slike fortolkninger av Putins utspill virker rimelig godtroende:
Russland vil verken gå til krig mot Ukraina eller annektere Krim-halvøya, understreker Vladimir Putin. Den mest anspente fasen er over, mener NUPI-forsker.
Ser man det fra Putins side, og analyserer hans "eskalering" av dette, tror jeg han har sikret seg en sterk politisk rolle fremover også. Putin blir nok å regne med som president i en del år fremover.
Sist redigert: