Alt til hus og bolig Ubrukelig drittverktøy..

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Tråden for advarsel om verktøy som ikke fungerer etter hensikten
Bosch DETEKTOR GMS 120 PROF
Capture.JPG

Kjøpte et dyrt proffvertøy for å finne stendere.
Absolutt 100% ubrukelig. piper i hytt og vær ved falske funn og ser ikke stender der de er , og om den finner noe som tilfeldigvis er i nærheten ,så er det garantert 5cm unna indikasjonen så man er garantert å bomme.
Endte med å bore 14 hull i veggen bak tv for å finner stenderene.

Andre med tilsvarende drittvertøy kan poste det her
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Tror jeg kjøpte den samme og den fant ingenting, men kan ikke erindre at den var spesielt dyr. Kjøper stort sett bare dyrt og anerkjent verktøy heretter.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Hehe... v i bygde videokonf studio på jobb for noen år siden.... hadde to forskjellige slike i sveiven da vi skulle sette opp to store skjermer og kamerapod... stenderne var i alle fall IKKE der hvor "finnerne" sa de var.... :cool:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ubrukelig verktøy er noe fordømt dritt, det blir bare irritasjon, arbeidsuhell og mer søppel av det. Har også jaktet på stendere bak gipsplater og fant en god løsning, gratis også :) , bruker en kraftig magnet for å finne gipsskruene som er under tapeten. Går som en drøm. Magneten kommer fra en gammel leke som barna hadde for 15 år siden.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det er en grunn til at det har blitt en del Festool. Det bare virker, er nøyaktig og holder i årevis.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Aner ikke. Jeg ga opp å finne en fungerende stendersøker og erstattet det med logisk synsing den gangen behovet var der. Det gikk heldigvis bra den gangen.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Stendersøker er tydeligvis vanskelig å få til. Jeg angret som en ... som angret veldig, etter at jeg kjøpte en Clas Ohlson variant (Cocraft) som gjorde nøyaktig det samme som trådstarter opplevde. Den fant ting der det ikke var noe, og den fant aldri stendere der de fantes. Hadde langt mer suksess om jeg bare gjetta.

Men bra tråd. Det er oftere lettere å få god kjøpeveiledning på internett dersom folk fokuserer på hva man for all del skal unngå, enn at alle skal forsvare sine personlige favoritter innen segmenter hvor stort sett det meste funker helt greit.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Ikke i trådens ånd, men siden temaet er oppe: Jeg har i mange år hatt en stendersøker fra Zircon. Den har i alle fall funnet alle stedere jeg har lett etter og den har også funket fint for de som har lånt den av meg.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Ikke i trådens ånd, men siden temaet er oppe: Jeg har i mange år hatt en stendersøker fra Zircon. Den har i alle fall funnet alle stedere jeg har lett etter og den har også funket fint for de som har lånt den av meg.
hvilken modell snakker vi om da?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
2.jpeg
Jeg kjøpte en slik for mange år siden. Har fremdeles ikke funnet ut hvordan den letter monteringen av bremsefjærer.
Fremdeles er skrutrekkere, vanlige tenger, blodige knoker og masse banning min foretrukne metode.
Men, den ser imponerende og proff ut der den ligger lett synlig i verktøykassen
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
hvilken modell snakker vi om da?
Vet ikke hva den heter, det er over 10 år siden jeg kjøpte den. Akkurat nå ligger den faktisk i skuffen min på jobben da en kollega lånte den og jeg ikke har husket å ta den med hjem så får ikke sjekket modellnummeret. Men teknologien i den er sikkert den samme som i nyere modeller, det ville være rart om de skulle finne på å føkke opp noe som faktisk funker bra.

Tror det fort er en stund til jeg er på jobben igjen for å sjekke.

Den ser ut som denne, men om det faktisk er eksakt samme modell vet jeg ikke
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Skulle henge opp en større TV i kjellerstua for et par år siden og gikk til innkjøp av en av de billigste, om det ikke var den billigste, hos Clas Ohlson. En gul sak som jeg ikke husker hverken navn eller modellnummer på, men den fungerte helt fint. Perfekt treff på begge stenderne på første forsøk.

PS, mulig det er denne, gidder ikke ut i garasjen å sjekke.

 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Skulle henge opp en større TV i kjellerstua for et par år siden og gikk til innkjøp av en av de billigste, om det ikke var den billigste, hos Clas Ohlson. En gul sak som jeg ikke husker hverken navn eller modellnummer på, men den fungerte helt fint. Perfekt treff på begge stenderne på første forsøk.

PS, mulig det er denne, gidder ikke ut i garasjen å sjekke.
Men hallo - den sorten, som bare slippet pappbegeret fra McDonals rett ned og slenger sparkesykkelen der du står når bussen kommer... :unsure:
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Skulle henge opp en større TV i kjellerstua for et par år siden og gikk til innkjøp av en av de billigste, om det ikke var den billigste, hos Clas Ohlson. En gul sak som jeg ikke husker hverken navn eller modellnummer på, men den fungerte helt fint. Perfekt treff på begge stenderne på første forsøk.

PS, mulig det er denne, gidder ikke ut i garasjen å sjekke.

Den har jeg; billigste fra Clas. Og den funker faktisk veldig bra.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg ser at jeg har den samme stendersøkeren som vist i åpningsinnlegget. En kamerat har lånt den og den fungerte som den skulle på gipsplatevegg med trestendere. Jeg forsøkte meg på å finne reisverket i en vegg kledd med årgangspanel. Det var ikke et vellykket søk da den slo ut overalt. Det viste seg at panelen var 27mm tykk...
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Det meste fra Ryobi kvalifiseer som ubrukelig. Basert på erfaring fra 2 stikksager, 2 sirkelsager, 1 bajonettsag og 1 kjedesag med skaft.

På samme måte som Miele hvitevarer anno 2020 virker produktene deres være utviklet av teoretikere som aldri benytter produktene i praksis.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Der er jeg faktisk uenig. Har stort sett Festool på "ordentlig" verktøy som sager, fres osv. Allikevel har jeg også fått en del Ryobi og må si jeg er veldig imponert over kvaliteten på mye av dette. Dvs skrutrekker, dykkertpistol, momenttrekker, hekksaks, kantrimmer og diverse arbeidslys osv. Har en liten Festool-trekker som er god for håndleddet pga den lave vekten, men bruker stort sett Ryobi til "hverdags".
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.937
Antall liker
32.868
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Dyrt å kjøpe billig heter det. Har vært borti flere el.verktøy som brenner opp før man utsetter de for noe særlig påkjenning. Morsomste var en hammer jeg kjøpte for mange år siden. Den så solid og grei ut , men da jeg skulle trekke ut en spiker - så bøyde jeg hele hammeren ! Spikeren satt dønn , mens hammeren hadde en fin bue ! Det var da jeg dro ned og kjøpte den dyreste hammeren jeg fant, og den har jeg enda - etter 35 år eller så.......
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Handlet en rimelig pakke ca kr 150,- med lange bor på Biltema. Når jeg var ferdig med times-jobben var et par av borene blitt vridd motsatt vei. Bruk & kast.
På en annen side ville ikke en tilkalt håndverker engang giddet å starte bilen for kr 150,-
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg kjøpte Kellen kappsag på Obs Bygg. Jeg vil ikke være så bastant at jeg kaller det dritt, men jeg var ikke veldig fornøyd med den. Til mitt hell vae Obs Bygg særdeles imøtekommende og jeg fikk byttet til Bosch med bare noen hundrelapper i mellom. En helt annen verden!

Så vær klar over hva du får med Kellen!
Man får ofte det man betaler for.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Der er jeg faktisk uenig. Har stort sett Festool på "ordentlig" verktøy som sager, fres osv. Allikevel har jeg også fått en del Ryobi og må si jeg er veldig imponert over kvaliteten på mye av dette. Dvs skrutrekker, dykkertpistol, momenttrekker, hekksaks, kantrimmer og diverse arbeidslys osv. Har en liten Festool-trekker som er god for håndleddet pga den lave vekten, men bruker stort sett Ryobi til "hverdags".
- Stikksagene kjører slalom pga manglede og slarket bladstøtte. Batteriet tømmes selv om sagen ikke er bruk. Først byttet til ny som siden ble ble levert i retur til butikk.
- Sirkelsagene mangler avstand og anleggsflater som er praktisk i bruk. Jeg har måttet lage mine egne for å kunne benytte sagene til å sage plater. Den batteridrevne tømmes batteriet selv om sagen ikke er bruk
- Bajonettsagen stopper med svært liten last. Batteriet tømmes selv om sagen ikke er bruk. Oppdaget ikke problemene før etter at jeg hadde merket vertøy så jeg får ikke retunert dritten.
- Kjedesagen på skaft som faktisk imponerer når den fungerer mangler justering for kjedeolje, Dermed tømmes olje-resevoar etter få minutter hvorpå kjeden hopper av etter en stund.

Alle disse punktene koster nesten null penger å forbedre. Disse erfaringene sammen med det avsinidg store utvalget av tulleverktøy gjør at jeg syns Ryobi kvalifiserer som drittverktøy ;)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
- Stikksagene kjører slalom pga manglede og slarket bladstøtte. Batteriet tømmes selv om sagen ikke er bruk. Først byttet til ny som siden ble ble levert i retur til butikk.
- Sirkelsagene mangler avstand og anleggsflater som er praktisk i bruk. Jeg har måttet lage mine egne for å kunne benytte sagene til å sage plater. Den batteridrevne tømmes batteriet selv om sagen ikke er bruk
- Bajonettsagen stopper med svært liten last. Batteriet tømmes selv om sagen ikke er bruk. Oppdaget ikke problemene før etter at jeg hadde merket vertøy så jeg får ikke retunert dritten.
- Kjedesagen på skaft som faktisk imponerer når den fungerer mangler justering for kjedeolje, Dermed tømmes olje-resevoar etter få minutter hvorpå kjeden hopper av etter en stund.

Alle disse punktene koster nesten null penger å forbedre. Disse erfaringene sammen med det avsinidg store utvalget av tulleverktøy gjør at jeg syns Ryobi kvalifiserer som drittverktøy ;)
Jeg har de fleste av disse verktøyene og opplever ikke det samme. Rart det der.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.036
Antall liker
2.482
Dyrt å kjøpe billig heter det. .......
Så sant. Jeg har vel vært gjennom noe sånt som 5 overfreser nå. Den første jeg kjøpe var en italiensk klone av Elu sin. Delene fra samme støpeform som Elu, men med lavere kvaliet på lager og motor. Jeg fikk bygget et kjøkken og et par høytalerbygg med denne før elektronikken ble kranglete.

Derretter har det vært kjøpt flere maskiner av ulike merker men i samme lave prisklasse inntil jeg i fjor kjøpte meg en blå Bosh. Som nå har mer enn en kilometer drift bak seg. Det første som slo meg var hvordan den oppleves som å kunne skjære i smør selv med mine gamle freseverktøy.

En skulle tro det bare er en enkel motor med en roterende kniv, hvor hvor stor forskjell kan det være? Men jeg tilskriver høyere presisjon i lagrene gjør at skjæreverktøyet får bedre betingelser og treffer mer presist med neste skjæreflate når det roterer. Mindre varme, renere kutt og raskere ferdig.
Den er også lettere å kontrollere på frihånd med færre nøkk hvor den vil stikke av.

Samme erfaring med stikksag tidligere nevnt. Solid og presis bladstøtte sideveis er avgjørende for presisjon.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Handlet en rimelig pakke ca kr 150,- med lange bor på Biltema. Når jeg var ferdig med times-jobben var et par av borene blitt vridd motsatt vei. Bruk & kast.
På en annen side ville ikke en tilkalt håndverker engang giddet å starte bilen for kr 150,-

Jeg hastekjøpte noen bor på Biltema en gang fordi jeg tenkte at "bor er bor", og det sikkert ikke hadde så mye å si... ren søppel som bare gnagde og gnagde i overflaten av metallet jeg skulle bore i. Når jeg endelig fikk byttet til skikkelig bor fra Gühring, var det som å bore i smør.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Alle typer skjærende verktøy, det være seg for metall eller tre, er typiske eksempler på at kvalitet følger pris, - men ikke for enhver pris. Det finnes i sannhet også overpriset verktøy...... også finnes det av og til heldige unntak fra regelen......
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har sett en del videoer på youtube fra Project Farm, han tester mye forskjellig. Dessverre er det en del som ikke er så lett å få kjøpt i Norge.
Her er ett eksempel:
 
Topp Bunn