Ubaffel prosjekt.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Da var ht bygd litt om bassen ligger side ved side og diskanten kommer ned i ørehøyde

    nymåling.jpg

    da ble det litt mer nivå oppover sammenlignet med tidligere

    1_12%20glatting.jpg
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Etter litt mer ombygging for å prøve jantzen elementet i OB. Så har jeg nå montert jantzen og Audax diskanten med waveguide i en 40*40 cm baffel oppå ubaffelen.
    Høytalerene får ingen designpris slik de ser ut nå men. Synes i grunn det låter fint.
    Åpent og frigjort, og ikke måler det så ille heller. Bruker fortsatt obl11 filteret til Hr Gravesen på toppene. Og ett fjerdeordens Linkwitz filter delt på 200hz på bassene.

    1.12 sm lyttepos.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Veldig fornøyd med dagens ombyggingsøkt.
    Senkingen av diskanten til 95cm over gulvet. Ga en klar forbedring av lydbildet i rommet.
    Snart er det klart for å produsere høytalerene i eik med innslag av krøssfiner :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    av ren personlig nysgjerrighet; har du prøvd obl11 delefilteret med bare mellomtonen koblet til?
    lurer på hvor delefrekvensen ligger, med tanke på mitt eget prosjekt :rolleyes::cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    av ren personlig nysgjerrighet; har du prøvd obl11 delefilteret med bare mellomtonen koblet til?
    lurer på hvor delefrekvensen ligger, med tanke på mitt eget prosjekt :rolleyes::cool:
    Nei det har jeg ikke testet. Men det kan jeg vel klare å få til en av de nærmeste dagene :) Tenker du da at jeg tar en frekvensmålingen på 1m med bare mellomtonen innkoblet :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ser ut som om den har XO rundt 2500hz, noe som hadde passet meg perfekt.
    det er vel kanskje egentlig litt vanskelig å sammenligne siden jeg bruker en mye smalere baffel, men det er jo en mulighet for at det kan fungere.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir jo litt gjetting. Men hvis du sitter på delefilter komponenter slik at det lar seg realisere.
    Så mener jeg det er verdt forsøket.
    Jeg er meget fornøyd med mine høyttalere. Og min baffel er ikke akkurat en kopi av troels sin obl11 heller.
    Men LCR kretsen til hr gravesen er vel med på å temme elementet noe. Og mannen har jo konstruert elementet.
    Derfor regner jeg med at han
    har god kontroll på det han driver med :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    har ikke komponenter liggende, men det koster jo heller ikke sååå mye å prøve det ut... :rolleyes:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    På tide med en oppdatering her. Jeg har jobbet med dette prosjektet en tid nå. Mye bra har jeg fått til. God bass ,fin mellomtone osv.
    Til tider å på noe musikk har det virkelig fungert bra.
    Men det jeg aldri har klart i mitt rom. Er å få diskanten på plass. Og heller ikke den x faktoren som gjør at man får rockefot på skive etter skive :)
    Jeg tror også det er på tide å innrømme for meg selv at det aldri kommer til å skje heller.
    Bruker tidvis H6 klonen som en rettesnor i spillestil og engasjement. og det som den lille rakkeren klarer å fremvise i spilleglede om enn i mindre skala. Er jeg dessverre ikke i stand til å kopiere med denne konstruksjonen.
    Mulige det ligger i mine preferanser at jeg ikke kommer helt i mål. Men tenker uansett at det er på tide å lukke dette kapittelet.
    Jeg har også hatt innom noen klipsch høytalere i rf serien i rommet mitt. Som også klarte å spille med større grad av liv og engasjement enn det jeg har klart med prosjektet mitt :)
    Bonusen opp i det hele er at jeg har lært en god del og det er vesentlig å ta med seg videre.
    Vill også takke de som har vært innom med hjelp og innspill. Det gjør sentralen til en veldig hyggelig plass å være mener nå jeg da :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    synd at du ikke fikk det helt til med denne konstruksjonen, men å designe sin egen høyttaler er vanskelige saker og jeg mistenker at de fleste diy'ere har hatt flere lovende prosjekter under beltet som endte i komposten til slutt ;)

    gøy er det heldigvis uansett, og jeg er sikker på at du har lært mye som vil gjøre en eventuellt ny konstruksjon enda bedre når du en dag får ånden over deg igjen.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    synd at du ikke fikk det helt til med denne konstruksjonen, men å designe sin egen høyttaler er vanskelige saker og jeg mistenker at de fleste diy'ere har hatt flere lovende prosjekter under beltet som endte i komposten til slutt ;)

    gøy er det heldigvis uansett, og jeg er sikker på at du har lært mye som vil gjøre en eventuellt ny konstruksjon enda bedre når du en dag får ånden over deg igjen.
    Tusen takk for hyggelig og støttende ord :) Jeg skal nok prøve å komme sterkere tilbake ved en annen anledning ja :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn