Ubaffel prosjekt.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Etter salg av Cornscala tenkte jeg det var på tide med nytt prosjekt. Denne gangen skal jeg prøve å bruke litt god tid :)
    Derfor tenkte jeg å starte den her tråden for å få litt innspill på veien til ferdig Høyttaler.
    Utgangspunktet mitt er å fylle lytterommet med god bass og fin lyd uten at det rister i hele kåken.
    Derfor vil jeg prøve en ubaffel konstruksjon som blir dempet på baksiden. Her står det litt om prinsippet NaO U-frame
    Som bass elementer tenkte jeg å bruke 2 stk BMS 15N630. pr side.
    Fysiske ca mål på ubaffel blir 85cm høy 50cm bred og veldig ca 35cm dyp :)
    I mellomtonen tenker jeg å bruke Jantzen ja8008 og diskanten blir Audax TW034X0 + Waveguide.
    For Jantzen elementet og diskant blir det lukket kasse tror jeg.
    Innspill mottas med takk
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Har lagd en rask skisse for å illustrere design ideen min.

    bmsubaffel_zpsd23afa06.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor kan ikke Jantzen spille i OB?

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor kan ikke Jantzen spille i OB?

    Håvard
    Tror nok Jantzen kan spille i ob. Men lukket kasse tar kontroll på sprednings karaktistikken og jeg unngår dipol peak
    slik håper jeg det hele summerer korrekt.
    Legg merke til HÅPER hehehe :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dette lover bra Nikko03 og kan bli et veldig morsomt prosjekt :)
    Jeg antar at du har montert diskant og mellomtone slik for å begrense høyden? Men, for å gjøre det litt enklere for deg selv så vil jeg anbefale å montere diskant og mellomtone over hverandre i linje, like tett som Troels Gravesen (TG) gjør i sine konstruksjoner, men hvor mellomtone og diskant trekkes oof-center (gir jevnere distribusjon av bidrag fra kantdiffraksjoner). Du vil da kunne bruke store deler av filtrene som TG har brukt lang tid på å fremstille.
    Det er også positivt om du avrunder kantene noe.

    Med 50cm baffelbredde ville jeg la JA8008 dele mot BMS i ~-3dB punktet for baffelsteppdiffraksjonen. Legger du inn HP filteret her, så unngår du å kvele følsomheten til JA8008. Det skulle vel passe i området rundt de 200Hz. Etter min mening også fornuftig mht. at BMS-ene da kan stå for et solid grunntonefundament. En så høy deling av JA8008 skulle sikre den "rikelig" kapasitet.

    Kan du si noe om rammebetingelsene dine til prosjektet?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    morsomt prosjekt, nikko.
    følger spent med videre.

    og jaggu ser det ut som finger snart får selskap i hornalliansens skammekrok :cool:
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor kan ikke Jantzen spille i OB?

    Håvard
    Tror nok Jantzen kan spille i ob. Men lukket kasse tar kontroll på sprednings karaktistikken og jeg unngår dipol peak
    slik håper jeg det hele summerer korrekt.
    Legg merke til HÅPER hehehe :)
    Det er flere veier til Rom og åpen baffel kan være en løsning. Men man ønsker egentlig å holde dipolpeaken unna området hvor elementet jobber. Så, enten jobber man i området over (elementets spredning dominerer) eller så jobber man under (gir 8-tall spredning). mige0 på diyaudio.com har vist at JA8008 funker veldig fint naken og i en minimums OB. Utfordringen er da integrering av diskant.
    Jeg er enig med Nikko03 om kassekonstruksjon... jo mindre man finner opp av nye hjul, dess større er sjansen for å komme velberget i mål med prosjektet. Her er mye å hente fra Troels Gravesen sine konstruksjoner og samtidig får han en god bassløsning som gir "enkel integrasjon" i rommet.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innspill tytte71.
    Å legge mellomtone og diskant på linje men off senter burde la seg gjøre. Tanken er jo å kunne bruke en del av grunnlaget som Troels Gravesen
    Har brukt mye tid på. Og ikke minst vært så hyggelig å legge ut til DIY bruk.
    Rammebetingelser på forsterkersiden: Det blir bi amping med 2A3 rør forsterker til å drive mellom tone og diskant. Og en Amplimo transistor forsterker til å drive bass elementene.
    Mine personlige rammebetingelser : Ikke den mest drevne høyttaler konstruktøren. Ergo jeg trenger hjelp :)
    Hvis du tenker på Rommet så er det på ca 25kvm men med lav takhøyde ca 2m så det er jo ikke de beste betingelsene men det er der jeg kan leke :) :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Han har et par vikarierende H6 om alliansen kom på besøk

    Håvard
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Fra 2013 blir det nye og strengere regler og inndelinger for HA. Premier League og Adecco. Pluss Skid Row.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Ser jeg er ute å sykler litt når det gjelder Alliansen. Håvard er en engel som påpeker H6 klonene.
    De kommer til å bli stående her hos meg. på den måten håper jeg å holde meg unna den værste avstraffelsen fra Alliansen.
    Men innser at Jeg muligens må pludre litt med Finger'n i skammekroken hehe.
    Ser Sluket nevner Skid Row. huffameg Satser på at gjennoføringen av dette prosjktet får meg opp i Adeccoligaen.
    Mulig jeg må satse på en større waveguide da :) :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kriteriene sluket?
    Premier League forbeholdt ALE :D

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Dette er i grove trekk så langt jeg har kommet med tegningen :)

    ubaffelrear_zps9f319a8f.jpg



    ubaffelfront_zps70f2ae3d.png
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    offtopic, var ikke helt fornøyd med cornscala eller bare for å prøve noe nytt? :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    offtopic, var ikke helt fornøyd med cornscala eller bare for å prøve noe nytt? :)
    Var veldig fornøyd med cornscala :) Dette er mye pga byggetrang , og et forsøk på å fylle lytterommet med lyd. Uten at det rister så mye oppe i stua at alle andre enn jeg klikker :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Fin tegning.

    Jeg tror det er lurt med en plate mellom bassene bak :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Støtter HEL. Jeg ville laget kassen så solid som mulig, med topp og bunn og hel avstiver i senter. Du må gjerne doble platene for ekstra stivhet.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Minner en anelse om et testprosjekt jeg hadde med 2x15" og Seas fulltoner.
    Mine billige basser (MGR fra roteloftet) måtte ha ganske mye EQ, men satser på at dine er mer egnet til formålet.
    OB-test1.JPG

    OB-test2.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Kriteriene sluket?
    Premier League forbeholdt ALE :D

    Håvard
    Nei. Det blir en egen meget snobbete og arrogant fløy for slikt - Horn ALEansen!!

    Fint prosjekt Nikko! Once you go bareback, there's no going back!! (c) Sluket
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hva med Horndiskant Alliansen? Skaphorn Alliansen? Hornisiden Aliansen? Skjønner jeg ligger tynt an til å komme som gjest på et treff.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Minner en anelse om et testprosjekt jeg hadde med 2x15" og Seas fulltoner.
    Mine billige basser (MGR fra roteloftet) måtte ha ganske mye EQ, men satser på at dine er mer egnet til formålet.
    Vis vedlegget 175818
    Vis vedlegget 175819
    Se her ja. Ble prøveprosjektet videreutviklet tro :) Jeg har jo selvsagt trua på BMS elementene i bassen.
    Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke er åpen for andre forslag.
    Slik jeg har tenkt å konstruere side vangene. Kan jeg bruke de i mange variasjoner. Alt fra fulltoner til horn. Bassrefleks kasser og lukkede konstruksjoner.
    Så her er mulighetene mange. Særlig hvis jeg får til ett solid bassfundament.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Hva med Horndiskant Alliansen? Skaphorn Alliansen? Hornisiden Aliansen? Skjønner jeg ligger tynt an til å komme som gjest på et treff.
    Hehehe..... du får for kreativiteten, HEL! Og ja, grisebank venter - alt i beste mening selvsagt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Spennende prosjekt, her skal det følges med :)
    Takker
    Vi får se hva det blir ut av det her Milenko :) Med god tru og store sko kan man gå på vannet sier dem.
    Så det er mulig det blir høyttaler ut av det er også :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spenstig prosjekt, skal bli morro å følge med deg videre for å se utviklingen :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Hva med Horndiskant Alliansen? Skaphorn Alliansen? Hornisiden Aliansen? Skjønner jeg ligger tynt an til å komme som gjest på et treff.
    Hehehe..... du får for kreativiteten, HEL! Og ja, grisebank venter - alt i beste mening selvsagt.
    Se hva du har gjort nå HEL. Nå har du ærta på deg Stormester'n å må gå rund med øyer i nakken i uoverskuelig fremtid.
    Jeg har da i alle fall gjort tegningen såpass fleksibel at jeg kan redde ræva mi med å putte inn ett par horn i full fart :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hva med allsang på Skansen med Hornalliansen med Sluket som Kim Larsen (tok dere metaforen?) SVÆÆÆÆR I KJ............ :cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Lurer på om noen har meninger om valg av elementer og løsningen generelt. Det hadde vært kjekt.
    En link for de som vil lese litt om prinsippet. DIY-dipole-1
    Kan jo til og med hende at noen har linker til litt mer info som jeg kan lese :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Legge ut en simulering jeg har gjort i Basta Den er av 2stk bms 15" på open baffel 50 cm bred og 85cm høy
    Delt ved 200hz med 2nd order filter
    Og Jantzen elementet i lukket kasse på 25L delt ved 2500hz med 1 order filter.

    obsim_zpsd1e4f64e.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Ikke for å pisse i ølet men vær obs på at disse simuleringsprogrammene ikke alltid speiler virkeligheten, særlig gjelder dette åpne konstruksjoner som dipoler, SLOB's etc. hvor sluttresultatet i fra lytteposisjon er veldig preget og beroende av rombidraget.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Ikke for å pisse i ølet men vær obs på at disse simuleringsprogrammene ikke alltid speiler virkeligheten, særlig gjelder dette åpne konstruksjoner som dipoler, SLOB's etc. hvor sluttresultatet i fra lytteposisjon er veldig preget og beroende av rombidraget.
    Takker for innspill :) Viktig å belyse det her fra alle vinkler så jeg er glad for tilbakemeldinger.
    Jeg må nok til med noen test baffler og prøve i rommet mitt.
    Men det jeg prøver å finne ut er om de BMS elementene egner seg mtp bassfundament. (gruble gruble) :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Ikke for å pisse i ølet men vær obs på at disse simuleringsprogrammene ikke alltid speiler virkeligheten, særlig gjelder dette åpne konstruksjoner som dipoler, SLOB's etc. hvor sluttresultatet i fra lytteposisjon er veldig preget og beroende av rombidraget.
    Det var oppklarende, har jlurt på det, mtp egne erfaringer samt konstruksjoner jeg har lest om som folk er fornøyd med, så vier man ikke Edge eller andre simuleringsprogrammer mye oppmerksomhet på bakgrunn av baffelens design.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Sluket's enkle basis kjøreregler for dipol/SLOB som bassløsning:

    1. Du MÅ ha stor nok plass til å yte systemet rettferdighet; minimum en meter til bakvegg, sidevegg også.

    2. Best mulig symmetri fra bakvegg ht og helt frem til lyttepos.

    3. Større baffel = bedre (dypere bass, mindre EQ for de som lefler med slikt... MEN husk ALLTID pkt. 1 også

    4. Er systemet todelt bass/resten så bør bassdelen stå ytterst

    5. Valg av element er selvsagt viktig, men myter om at de må ha veldig høy Qts etc. holder ikke helt vann.

    6. Det nytter ikke å knege på kvalitet!

    7. Det nytter enda mindre å knege på areal! SlukTommel # 1: 5 x 15" pr. side kreves for å matche 1 x 15" i et godt kabinett.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du vil så har MJ-King laget mathcad beregninger som kan kjøpes for relativt små penger.
    En eldre, men gratis versjon av disse beregningene kan du laste ned på U & H Frame Woofer Worksheet
    Disse beregningene gir en mye bedre oversikt ift. U-baffel enn det Basta gjør, som kun simulerer ren OB.

    Ikke for å pisse i ølet men vær obs på at disse simuleringsprogrammene ikke alltid speiler virkeligheten, særlig gjelder dette åpne konstruksjoner som dipoler, SLOB's etc. hvor sluttresultatet i fra lytteposisjon er veldig preget og beroende av rombidraget.
    Ja men denne usikkerheten gjelder all bass som skal inn mellom husets fire vegger. En kardioide bassløsning er blant det enkleste å få til å integrere i rommet, så jeg ville ikke låse meg mindre til simuleringene i dette tilfellet sammenlignet med andre bassløsninger. King sine simuleringer for U-baffel gir en god oversikt over resonanser og nødvendig kompensering nedover (og følgelig hvilken kapasitet det vil være på systemet).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    MJK gir NOEN fler svar, men langt på vei alle. Flere veier til Rom. Noe som går igjen hos mer eller mindre alle de s.k. guruene (MJK, han Benny Hill klonen med bart som jeg ikke husker navnet på, Troelsen m.fl.) er at de er ikke i nærheten av å skalere skikkelig og å ta ting helt ut. Dessverre, for da gjelder det andre kjøreregler og resultatene blir også annerledes/bedre.

    Andre løsninger, bassreflex, IB, TL osv. er mye enklere å simulere riktigere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    1) Enig i det med 1 meter til bakvegg. Ikke enig i det med sidevegg. Jeg har testet, testet og testet og på mine ca 17m2 fungerer 1,2 meter til bakvegg supert og så lite som 45 cm til sidevegg stjeler ikke bass. Rosinen i pølsa er at når de står så nære som 45 cm til side vegg og ikke 1 m så øker perspektivet dramatisk. Jeg har funnet min formel og det funker som bare det.

    2) veldig enig

    3) enig, men 60 cm er ofte mer enn nok

    4) vet ikke men det virker lurt

    5) min erfaring er at fulltonen må være av ypperste sort, har ikke forsket så mye med basselementer annet enn at BD-15 låt dårlig i OB mens Eminence 15B knallbra, skjønner ikke at det går an å få bra bass med lav qts uten eq, hvertfall ikke hvis arbeidsområdet går mye over 100 hz?

    6) enig, men det finnes unntak, Living Voice sine gulvstående høyttalere låter bra og har svært billige elementer, systemets sammensetning har like mye å si

    7) fin regel men litt gjerrig, en OB med 2 x 15 tommere tilsvarer i membranareal delt på 5 et stk 10 tommer. Det er langt bedre bass hos meg enn hos junior med JBL 12 tommer
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Da har du ikke tatt høyde for større systemer, jfr. pkt. 1. 45 cm. til sidevegg er LANGT dårligere enn f. eks. 2 m. Dette har jeg prøvd, og har mye erfaring med akkurat disse tingene. Småbafler kan fungere greit med en halvmeter til sidevegg, men du kan ikke begrense så bastante uttalelser til å være almenngyldige for større bafler.

    Vedr. pkt. 7 så kan du ikke sammenlikne areal mot areal - det er uinteressant og irrelevant.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Se nå ble det fart her. Sluk regler er alltid kjekt å ha i sekken(gammelt jungel ord) takker for innspill.
    Ser at det ikke kommer de store motforestillingene mtp bass elementet. Så da er jeg veldig frista til å prøve de.
    De virker til å være av god kvalitet og bør være mulig å bruke i andre konfigurasjoner skulle ubaffel prosjektet kollapse fullstendig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn