TV2 HJELPER DEG 30.3

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
johnnygrandis skrev:
jokris skrev:
JE skrev:
De som tester har vel sin mening om hvordan lyd skal høres ut. Så om man leser litt over tid så får man vel en oversikt på deres lydopplevelser. Så får hver og en teste hva en selv mener og har som referanser. Og så gjøre seg opp en mening. Er jo bortkastet å bruke flere titusen kr. om en bare spiller hard rock på høyt volum. I forhold til om en hører bare på "pling og ding musikk"( jazz,klassisk)evt. bare unplugget musikk.
hadde jeg lyttet til pling ding musikk kunne jeg klart meg med ett budsjett anlegg for å få det frem på en grei måte, hard rock/thrash/prog derimot krever sitt av ett anlegg, og for meg er det viktig å kunne spille den musikken jeg har lyst på til enhver tid om det er nirvana unplugged eller helloween :) uten å oppfatte lyden som slitsom , for det blir jo slik musikk på "dårlig" oppsett
Definer pling musikk .... jeg er usikker hvilken musikk type det er ?
ser for meg at det er rolig musikk med få instrumenter og bedagelig tempo
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Lyngen.....

Ett godt stereoanlegg spiller musikk godt-dermed basta. Hvis det er slik at man kun får utnytta anlegget ved å spille såkalt "Hi-End" innspillinger,så mener jeg det er rimelig sneversynt.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Lyngen skrev:
jokris skrev:
Lyngen skrev:
Schumacher skrev:
Er det skivebom av meg å invistere i ett Hi-End anlegg til 300K fordi jeg har hovedtyngden av min musikkinteresse i disse kategeriene??
Men det er for meg utvilsomt et dilemma å investere veldig mye penger i high-end når de fleste slike innspillinger ikke er i nærheten av high-end. Alt blir bedre, men alikevel et tankekors mener jeg.
godt poeng, men nå vet vi jo at mye musikk har svært dårlig innspillinger uansett sjanger
min opplevelse av å spille denne type musikk er at jo mer jeg har investert i anlegget jo bedre blir lyden fra disse dårlige innspillingene, jeg sitter jo ikke å finlytter hvis jeg spiller hard rock på litt volum, pling plong lyder er ikke så viktig da, men en tilstedeværelse er viktig, og ikke minst at anlegget evner å skille i lydbildet
Jo, men er det ikke noe med å tenke på at man sitter på et sykt bra utstyr og så får man ikke utnyttet potensialet. Lamborhini på norske vårveier.
Du sammeligner på helt feil grunnlag.

De gode innspillingene er enklere å skaffe enn gode veier. Vet ikke hvilken musikk du spiller men kvaliteten på mine gamle cd`er har aldri vært bedre gjengitt enn nå.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Lyngen skrev:
jokris skrev:
Lyngen skrev:
jokris skrev:
Lyngen skrev:
Schumacher skrev:
Er det skivebom av meg å invistere i ett Hi-End anlegg til 300K fordi jeg har hovedtyngden av min musikkinteresse i disse kategeriene??
Men det er for meg utvilsomt et dilemma å investere veldig mye penger i high-end når de fleste slike innspillinger ikke er i nærheten av high-end. Alt blir bedre, men alikevel et tankekors mener jeg.
godt poeng, men nå vet vi jo at mye musikk har svært dårlig innspillinger uansett sjanger
min opplevelse av å spille denne type musikk er at jo mer jeg har investert i anlegget jo bedre blir lyden fra disse dårlige innspillingene, jeg sitter jo ikke å finlytter hvis jeg spiller hard rock på litt volum, pling plong lyder er ikke så viktig da, men en tilstedeværelse er viktig, og ikke minst at anlegget evner å skille i lydbildet
Jo, men er det ikke noe med å tenke på at man sitter på et sykt bra utstyr og så får man ikke utnyttet potensialet. Lamborhini på norske vårveier.
det vil jo itilfelle gjelde all musikk da, og ikke bare heavy sjangeren, dessuten vet man vel nesten alltid at det er mer potensiale igjen i de fleste oppsett, veien er målet :)
Men det er utvilsomt generelt mye bedre kvalitet på jazz-, akustiske- og klassiske- innspillinger enn på rockeskiver.
mulig, har ikke mye av den typen musikk her , mitt mål er derimot å prøve å få til ett oppsett som gjengir min musikksmak best mulig, men jeg synes dog at jeg har forsvinnende få cd/lp som har svært dårlig lyd
men jeg vil tro at opptil flere av de kan høres ut som kattejammer på andre oppsett
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Men det er utvilsomt generelt mye bedre kvalitet på jazz-, akustiske- og klassiske- innspillinger enn på rockeskiver.
Klassisk; ja. Loudness War-tråden viser vel samme fæle tendenser i de fleste andre sjangere? (Nå følte jeg meg veldig ignorant som kalte klassisk musikk for "én sjanger".) ;)
 
N

nb

Gjest
Ok, så da har vi kanskje etablert et slagt hierarki da:

- spiller man rock/heavy/blackmetal o.l. klarer man seg med rimelig saker
- er man en sann kjenner som tilber jazz, plater fra KKV og ligenende må man ha en del dyrere saker

De virkelig high-end-oppsettene er da forbeholdt de som primært lytter til klassisk musikk siden dette er de opptakene som i minst grad er tuklet med under innspillingen, inneholder flest instrumenter og som regel også fleste musikere som spiller samtidig.

Dette blir virkelig bare for dumt. For å kurere dette anbefales et besøk hos LMC for litt Jimi Hendrix på full pupp, så kan vi snakke om saken etterpå.
 
U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Loudness War-tråden viser vel samme fæle tendenser i de fleste andre sjangere?
Først og fremst pop og rock business´en som kveler dynamikken etter min erfaring. Kanskje ikke så rart i og med at det selges mest av det og færre lytter til jazz med ipod og i bilen. Og jazz/klassisk plater selges vel ikke så mye over radio.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Ok, så da har vi kanskje etablert et slagt hierarki da:

- spiller man rock/heavy/blackmetal o.l. klarer man seg med rimelig saker
- er man en sann kjenner som tilber jazz, plater fra KKV og ligenende må man ha en del dyrere saker

De virkelig high-end-oppsettene er da forbeholdt de som primært lytter til klassisk musikk siden dette er de opptakene som i minst grad er tuklet med under innspillingen, inneholder flest instrumenter og som regel også fleste musikere som spiller samtidig.

Dette blir virkelig bare for dumt. For å kurere dette anbefales et besøk hos LMC for litt Jimi Hendrix på full pupp, så kan vi snakke om saken etterpå.
Var det noen som sa det?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
hehe skulle jeg ha hørt på alt det sære som spilles her inne så ville jeg byttet ut anlegget med ørepropper!
 
U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Ok, så da har vi kanskje etablert et slagt hierarki da:

- spiller man rock/heavy/blackmetal o.l. klarer man seg med rimelig saker
- er man en sann kjenner som tilber jazz, plater fra KKV og ligenende må man ha en del dyrere saker
Nei, dette blir for oppstilt og avgrensende.
 
N

nb

Gjest
Dazed skrev:
Var det noen som sa det?
Nei, men det er jo den underliggende logikken. At rock (eksemplifisert med AC/DC) ikke krever så mye av anlegget, da blir det en logisk konsekvens at klassisk krever mest siden det er mer komplekse lydbilder og gjerne mindre prossesert en jazz o.l.

Jeg mener det er en kapital misforsåtelse.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
sannheten er vel kanskje motsatt, eller midt imellom, viktigst er vel å kunne sette sammen ett oppsett som spiller
slik man selv liker uavhengig av pris, men for meg det det ihvertfall soleklart atf.eks kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Dazed skrev:
nb skrev:
Ok, så da har vi kanskje etablert et slagt hierarki da:

- spiller man rock/heavy/blackmetal o.l. klarer man seg med rimelig saker
- er man en sann kjenner som tilber jazz, plater fra KKV og ligenende må man ha en del dyrere saker

De virkelig high-end-oppsettene er da forbeholdt de som primært lytter til klassisk musikk siden dette er de opptakene som i minst grad er tuklet med under innspillingen, inneholder flest instrumenter og som regel også fleste musikere som spiller samtidig.

Dette blir virkelig bare for dumt. For å kurere dette anbefales et besøk hos LMC for litt Jimi Hendrix på full pupp, så kan vi snakke om saken etterpå.
Var det noen som sa det?


jokris mener å syntes motsatt.... noe jeg ikke helt kan skjønne.

Ett godt sammensatt anlegg spiller begge deler uten problemer så lenge innspillingen tillater det.

hadde jeg lyttet til pling ding musikk kunne jeg klart meg med ett budsjett anlegg for å få det frem på en grei måte, hard rock/thrash/prog derimot krever sitt av ett anlegg,
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
sannheten er vel kanskje motsatt, eller midt imellom, viktigst er vel å kunne sette sammen ett oppsett som spiller
slik man selv liker uavhengig av pris, men for meg det det ihvertfall soleklart atf.eks kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
Kan det være fordi du lettere gjenkjenner manglene i "din egen" musikk?

Forskjellige typer musikk med forskjellige særpreg, har forskjellige behov til og fokus på egenskaper i anlegget som skal gjengi den.

Et anlegg hos en med sart kammermusikk som favoritt vil settes sammen med helt andre egenskaper enn et anlegg hos en fan av stadionrock spilt ved realistiske lydstyrker.

Det gjelder bare å finne frem til utstyr som spiller det utvalget av musikk man ønsker å spille godt nok. Hver enkelt må finne det for seg beste kompromisset, helt enkelt.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
godt poeng ;D logisk
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
johnnygrandis skrev:
Dazed skrev:
nb skrev:
Ok, så da har vi kanskje etablert et slagt hierarki da:

- spiller man rock/heavy/blackmetal o.l. klarer man seg med rimelig saker
- er man en sann kjenner som tilber jazz, plater fra KKV og ligenende må man ha en del dyrere saker

De virkelig high-end-oppsettene er da forbeholdt de som primært lytter til klassisk musikk siden dette er de opptakene som i minst grad er tuklet med under innspillingen, inneholder flest instrumenter og som regel også fleste musikere som spiller samtidig.

Dette blir virkelig bare for dumt. For å kurere dette anbefales et besøk hos LMC for litt Jimi Hendrix på full pupp, så kan vi snakke om saken etterpå.
Var det noen som sa det?


jokris mener å syntes motsatt.... noe jeg ikke helt kan skjønne.

Ett godt sammensatt anlegg spiller begge deler uten problemer så lenge innspillingen tillater det.

hadde jeg lyttet til pling ding musikk kunne jeg klart meg med ett budsjett anlegg for å få det frem på en grei måte, hard rock/thrash/prog derimot krever sitt av ett anlegg,
ja, lite nyansert og matnyttig fra meg der, ser den ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
johnnygrandis skrev:
Ett godt sammensatt anlegg spiller begge deler uten problemer så lenge innspillingen tillater det.

Ja :).

Men hvorfor spilles det svært lite hardere musikk på messer?
 
N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Ett godt sammensatt anlegg spiller begge deler uten problemer så lenge innspillingen tillater det.
Enig i det, men jeg synest typiske "snille" plater låter pent stort sett uansett. Det finnes selvsagt grader av "pent", men i min verden er det ikke det beste å bruke for å finne ut hvordan noe funker. Jeg skjønner ikke hvorfor hu Kari og Dire Straits er så populært på messer o.l. men for all del, man bør jo teste med den musikken man selv har tenkt å spille hjemme.

Jeg var i et fuktig lag med min nevnte lydteknikerkompis en gang, der var også to av gutta som jobbet som teknikere på Rainbow Studios, de sa litt (men bare litt) flåsete at det bare var å kjøre på med klang på vokalen, så ble HiFi-folkene fornøyde.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
Har du gjort den sammeligingen på ett dyrt oppsett ?

Ofte opplever jeg at de høyoppløselige anleggene maskerer så lite at samme låtene spilt over billigere anlegg kan låte mer behagelig. (dog ikke mer riktig av den grunn )
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
johnnygrandis skrev:
kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
Har du gjort den sammeligingen på ett dyrt oppsett ?

Ofte opplever jeg at de høyoppløselige anleggene maskerer så lite at samme låtene spilt over billigere anlegg kan låte mer behagelig. (dog ikke mer riktig av den grunn )
spørs hva du mener med dyrt men ja
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
Har du gjort den sammeligingen på ett dyrt oppsett ?

Ofte opplever jeg at de høyoppløselige anleggene maskerer så lite at samme låtene spilt over billigere anlegg kan låte mer behagelig. (dog ikke mer riktig av den grunn )
spørs hva du mener med dyrt men ja
Og da låt Bremnes likedan mens rocken låt mye bedre ?
 
U

utgatt60135

Gjest
En annen ting er at kompromissløs high-end lettere avslører at toppinnspillinger faktisk også kan låte rundere, mørkere og mer behagelig enn nøytralt. F.eks stockfish.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Lyngen skrev:
En annen ting er at kompromissløs high-end lettere avslører at toppinnspillinger faktisk også kan låte rundere, mørkere og mer behagelig enn nøytralt. F.eks stockfish.
Spesielt bilanlegget har lurt meg i mange tilfeller til å tro at det er meget gode innspillinger jeg lytter til, nedturen har derfor vært stor når jeg senere har spilt samme låten igjennom 2-kanals stereoen bare for å oppleve at det låter ræva.
 
N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Spesielt bilanlegget har lurt meg i mange tilfeller til å tro at det er meget gode innspillinger jeg lytter til, nedturen har derfor vært stor når jeg senere har spilt samme låten igjennom 2-kanals stereoen bare for å oppleve at det låter ræva.
Men er du en lykkeligere mann i bilen da :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
nb skrev:
johnnygrandis skrev:
Spesielt bilanlegget har lurt meg i mange tilfeller til å tro at det er meget gode innspillinger jeg lytter til, nedturen har derfor vært stor når jeg senere har spilt samme låten igjennom 2-kanals stereoen bare for å oppleve at det låter ræva.
Men er du en lykkeligere mann i bilen da :)
Synger høyere der ihverfall ... ;D
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
johnnygrandis skrev:
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
Har du gjort den sammeligingen på ett dyrt oppsett ?

Ofte opplever jeg at de høyoppløselige anleggene maskerer så lite at samme låtene spilt over billigere anlegg kan låte mer behagelig. (dog ikke mer riktig av den grunn )
spørs hva du mener med dyrt men ja
Og da låt Bremnes likedan mens rocken låt mye bedre ?
nei. men det er hellr ikke det jeg har utallt meg om føler jeg ? det jeg sa var at f.eks bremnes høres bedre ut på billigere anlegg enn en del hard rock gjør, jeg har ikke påstått at det er bortkastet å kjøpe dyrt oppsett til slik musikk, bare at jeg selv ikke ville lagt penger idet hvis min smak var slik
innebakt ligger det vel heller en påstand om at jeg har brukt mer penger for å gjenngi min type musikk slik jeg liker og det var vel påstanden om at det er galskap med dyrt oppsett for å " høre på hard rock på høyt volum" som trigga responsen min
sier vel flere ganger her at det viktigste er at man bygger oppsett utifra egen smak og lommebok
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Når sant skal sies så låter ikke anlegget bedre enn dagsformen tillater uavhengig av prislappen som henger på den, det er ihvertfall min erfaring.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
Har du gjort den sammeligingen på ett dyrt oppsett ?

Ofte opplever jeg at de høyoppløselige anleggene maskerer så lite at samme låtene spilt over billigere anlegg kan låte mer behagelig. (dog ikke mer riktig av den grunn )
spørs hva du mener med dyrt men ja
Og da låt Bremnes likedan mens rocken låt mye bedre ?
nei. men det er hellr ikke det jeg har utallt meg om føler jeg ? det jeg sa var at f.eks bremnes høres bedre ut på billigere anlegg enn en del hard rock gjør, jeg har ikke påstått at det er bortkastet å kjøpe dyrt oppsett til slik musikk, bare at jeg selv ikke ville lagt penger idet hvis min smak var slik
innebakt ligger det vel heller en påstand om at jeg har brukt mer penger for å gjenngi min type musikk slik jeg liker og det var vel påstanden om at det er galskap med dyrt oppsett for å " høre på hard rock på høyt volum" som trigga responsen min
sier vel flere ganger her at det viktigste er at man bygger oppsett utifra egen smak og lommebok
Velbegrunnet og klart svar takk !
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
johnnygrandis skrev:
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
kari bremnes lyder bedre enn mye rockemusikk på billige oppsett
Har du gjort den sammeligingen på ett dyrt oppsett ?

Ofte opplever jeg at de høyoppløselige anleggene maskerer så lite at samme låtene spilt over billigere anlegg kan låte mer behagelig. (dog ikke mer riktig av den grunn )
spørs hva du mener med dyrt men ja
Og da låt Bremnes likedan mens rocken låt mye bedre ?
nei. men det er hellr ikke det jeg har utallt meg om føler jeg ? det jeg sa var at f.eks bremnes høres bedre ut på billigere anlegg enn en del hard rock gjør, jeg har ikke påstått at det er bortkastet å kjøpe dyrt oppsett til slik musikk, bare at jeg selv ikke ville lagt penger idet hvis min smak var slik
innebakt ligger det vel heller en påstand om at jeg har brukt mer penger for å gjenngi min type musikk slik jeg liker og det var vel påstanden om at det er galskap med dyrt oppsett for å " høre på hard rock på høyt volum" som trigga responsen min
sier vel flere ganger her at det viktigste er at man bygger oppsett utifra egen smak og lommebok
Velbegrunnet og klart svar takk !
Takk selv :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
johnnygrandis skrev:
Når sant skal sies så låter ikke anlegget bedre enn dagsformen tillater uavhengig av prislappen som henger på den, det er ihvertfall min erfaring.
det er en faktor som alltid spiller inn ja uansett sjanger :)
 
U

utgatt60135

Gjest
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
Når sant skal sies så låter ikke anlegget bedre enn dagsformen tillater uavhengig av prislappen som henger på den, det er ihvertfall min erfaring.
det er en faktor som alltid spiller inn ja uansett sjanger :)
Kanskje den aller største faktoren. Også med musikk.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
helt klart :) er det egentlig ikke slik at de ulike sjangerne frembringer de samme "salige" øyeblikk for lytteren når alt stemmer :) selv kan jeg sitte å lytte på "bråkemusikk" med nedsenka skuldre og ro i sjela ihvertfall, innbiller meg at dette ville vært det samme hvis jeg likte klassik også ;D
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
jokris skrev:
johnnygrandis skrev:
Når sant skal sies så låter ikke anlegget bedre enn dagsformen tillater uavhengig av prislappen som henger på den, det er ihvertfall min erfaring.
det er en faktor som alltid spiller inn ja uansett sjanger :)
Det for meg til å tenke på Lasse S og co, hvordan kan en vite at det de gir er en objektiv vurdering av produktet de tester. Tar de høyde for hvordan dagsformen er. Mitt inntrykk er som det TV2 viste at slike tester er gjort i rimelig hurtig sekvens og ikke over lengre tid som kanskje hadde vært mer ønskelig med hensyn til den enkeltes form.
Har du en litt dårlig dagsform lar du ikke vær å dra på jobben selv om du er litt muggis.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Lyngen skrev:
En annen ting er at kompromissløs high-end lettere avslører at toppinnspillinger faktisk også kan låte rundere, mørkere og mer behagelig enn nøytralt. F.eks stockfish.
Hvordan vet du at Stockfish innspillinger ikke er nøytrale?
Og om de ikke er nøytrale, er de da toppinnspillinger?

"rundere, mørkere og mer behagelig" enn vanlig hifi er slik jeg vil beskrive uforsterket akustisk musikk når jeg hører det i levende live (ikke som opptak) - for eksempel SSO sist torsdag. Celloene f.ex. lød rundt, mørkt og svært så behagelig. Nokså anderledes enn vanlig hifi gjengivelse.
 
U

utgatt60135

Gjest
ch skrev:
Lyngen skrev:
En annen ting er at kompromissløs high-end lettere avslører at toppinnspillinger faktisk også kan låte rundere, mørkere og mer behagelig enn nøytralt. F.eks stockfish.
Hvordan vet du at Stockfish innspillinger ikke er nøytrale?
Sammenlignet med andre innspillinger og hvordan intrumenter låter close up.


Og om de ikke er nøytrale, er de da toppinnspillinger?
Mye bedre enn innspillinger flest.


"rundere, mørkere og mer behagelig" enn vanlig hifi er slik jeg vil beskrive uforsterket akustisk musikk når jeg hører det i levende live (ikke som opptak) - for eksempel SSO sist torsdag. Celloene f.ex. lød rundt, mørkt og svært så behagelig. Nokså anderledes enn vanlig hifi gjengivelse.
Ja, celloer låter behagelig og nokså mørkt. Det gjør de vel i gode anlegg også? Det gjør ikke alle instrumenter når det trøkkes til.

Du har ikke nødvendigvis rette referanse om du sitter i en konsertsal som publikumer. Hvis du ikke klarer å høre nøyaktige posisjoner så er det en god indikasjon. Akustikken i salen har mye å si, men har aldri vært i Stavangers hall.
 
Topp Bunn