Merk at jeg skrev "skrive" og ikke "snakke"Ja, tenk så deilig det hadde vært om tekstene til Åge Aleksandersen og hain Oluf hadde vært skrevet på et av våre normerte skriftspråk
Oluf bøkene er solgt i over 600.000 eksemplarer.Merk at jeg skrev "skrive" og ikke "snakke"
De kjære klassikerne som "Rrraimp!" og "Fotbailln é roinn" hadde rett og slett ikke blitt det samme.Ja, tenk så deilig det hadde vært om tekstene til Åge Aleksandersen og hain Oluf hadde vært skrevet på et av våre normerte skriftspråk
"Silkeramp" er definitivt et ord som bør inn i varmen igjen, med tanke på en profilert rettssak for tiden.De kjære klassikerne som "Rrraimp!" og "Fotbailln é roinn" hadde rett og slett ikke blitt det samme.
Høres ut som et Saabye-Christensen ord. Fra Beatles, eller var det vanlig ord før det?"Silkeramp" er definitivt et ord som bør inn i varmen igjen, med tanke på en profilert rettssak for tiden.
Silkeramp, ord som brukes om unge fra overklassen som oppfører seg rampete eller pøbelaktig.Høres ut som et Saabye-Christensen ord. Fra Beatles, eller var det vanlig ord før det?
Er man oppvokst i Vestfold eller Telemark, i hvert fall enkelte deler, går det helt i ball med preposisjonene, og «gjennom» erstattes med «mellom».Høres ut som noe jeg kunne sagt, siden jeg er oppvokst der jeg er. Det er noen sånne lokale varianter, som f.eks. at alle sa "hvem" istedenfor "hvilke". Og det er jo noe helt annet.![]()
Nå er det viktig å skille dialekt og skriftspråk. Det er fullt lovlig å si «hon», men ikke å skrive det - med mindre det er replikker….Det samme gjelder Bergen hvor mange sier hon i stedet for henne.
Sånn er det når du går inn i offentligheten med bæsj på leggen:Ellers har jo ordet "beklagelse" blitt hyppig benyttet av "maktpersoner".
De bedyrer sine beklagelser fordi de har svin på skogen.
Hadde det ikke blitt mer troverdig hvis de erkjente blemmene sine og innrømte at de har driti seg kapitalt ut.....?
mvh
Proffen
Hvis jeg hadde visst at jeg skulle bli tatt med buksene nede, hadde jeg ikke tatt ned buksene!Jalla !
Det eneste de beklager er at de er blitt tatt ( med buksen nede på knærne )
Det er det vedtatt politisk riktige og moralsk riktige å si, selv om det ikke stemmer. Hele Ukraina er jo faktisk ikke invadert. Tibet er fullskala invadert, dersom ordet skal ha noen mening utenom "viktigheten" av bedrive slagord - politisk moralisme.Fullskalainvasjon. Gjentas til det kjedsommelige i bl.a nyhetsinnslag.
Så betyr heller ikke fullskalainvasjon at hele landet er invadert. Visst er det en fullskalainvasjon, og det er sden fra krigføringen som pågikk fra anneksjonen i 2014.Det er det vedtatt politisk riktige og moralsk riktige å si, selv om det ikke stemmer. Hele Ukraina er jo faktisk ikke invadert. Tibet er fullskala invadert, dersom ordet skal ha noen mening utenom "viktigheten" av bedrive slagord - politisk moralisme.
Proven my point.Så betyr heller ikke fullskalainvasjon at hele landet er invadert. Visst er det en fullskalainvasjon, og det er sden fra krigføringen som pågikk fra anneksjonen i 2014.
Tibet er imidlertid ikke utsatt for noen fullskalainvasjon, ikke de siste 75 år i det minste.
Ting betyr hva de betyr, og ikke hva du tror de betyr basert på din politiske moralisme.
Når Putin insistere å kalle det en "spesiell militær operasjon" når han innvaderer med opptil 200.000 soldater fra alle grensene inkludert fra Belarus, forsøker å ta hovedflyplassen i Kyev, så er det helt på sin plass å sette halen på grisen og kalle det en fullskala invasjonFullskalainvasjon. Gjentas til det kjedsommelige i bl.a nyhetsinnslag.
Nei, det er det ikke. Det er krig. Krig, startet av Russland. Det heter "krigen i Ukraina", ikke "fullskala invasjon". Et tøvete ord.Når Putin insistere å kalle det en "spesiell militær operasjon" når han innvaderer med opptil 200.000 soldater fra alle grensene inkludert fra Belarus, forsøker å ta hovedflyplassen i Kyev, så er det helt på sin plass å sette halen på grisen og kalle det en fullskala invasjon
Hans uttalte hensikt var også å avsette det "nazistiske" regimet i Ukraina.
Invasjonen var fullskala, heldigvis er ikke Ukraina fullskala okkupert
Proven which point? Du snakker jo bare tull, du kan ikke synse deg frem til at Tibet er under en fullskalainvasjon og Ukraina ikke.Proven my point.
Russland startet en krig i 2022. Krig er ille nok, uten å skulle legge på politisk "riktighet". Langt verre er det at invasjonen av Krim i 2014 fikk omtrent ingen konsekvenser for Russland.
Israel bedriver "fullskala invasjon". Merkelig at det er kun Russland som får den betegnelsen. Selvsagt har det med politisk riktighet, moralisme og 2014 å gjøre. Invasjonen i 2014 ble knapt registrert som en fare, da "måtte" man ta ekstra ordvalg i bruk i 2022 - for å markere avstand fra både seg selv, egen tafatthet òg Russland.Proven which point? Du snakker jo bare tull, du kan ikke synse deg frem til at Tibet er under en fullskalainvasjon og Ukraina ikke.
Verdenssamfunnet er enige om at det er en fullskalainvasjon, det har ingenting med moralisme å gjøre.
Det har heller ingenting å gjøre med manglende konsekvenser i 2014.
Såpass, ja.Selvsagt måtte det ha med Israel å gjøre. Israel og markedskreftene, der har du roten til alt ondt her i verden.
Du får holde på, noen definisjonsmakt har du uansett ikke. Det er bare litt underholdende at du beskylder andre for politisk moralisme
når det er nettopp det som styrer dine egne vurderinger og uttalelser.
Det er ikke grusomhetene som avgjør om det kan kalles fullskalainvasjon eller ikke, hadde det vært det ville Israel herjinger blitt kategorisert
som det. Det er bare ikke helt logisk å omtale Israels videre okkupasjon av områder de allerede kontrollerer som en invasjon. Dessuten ligger
det vel i ordet invasjon at det er en konflikt mellom to land, og Palestina er ingen fullt ut anerkjent stat i FN.
Du tenker sikkert du høres smart ut, men kanskje du kunne forklare hvilket point du anser proven?Såpass, ja.
Proven my point, nok en gang.
Den fordømmelse det medfører å IKKE ta hensyn til det vedtatt riktige ordvalg. Ganske fornøyelig egentlig, det slår aldri feil. Samt at reaksjonene alltid, utilsiktet, beviser nettopp det man hevder. I denne forbindelse at dersom man ikke bruker de riktige ord, er man ikke moralsk fordømmende NOK mot Russland. Når poenget er at andre land har opplevd langt verre overgrep. Men der er fordømmelsen samtidig forbeholden. Da kommer til og med argumenter som at "det er ikke et land" frem. Hva det sier om de som hevder det argumentert, skal jeg i denne sammenheng unnlate å kommentere. Da det er selvforklarende.Du tenker sikkert du høres smart ut, men kanskje du kunne forklare hvilket point du anser proven?
Dette er jo det rene tøv, dette er ingen konkurranse i menneskelig lidelse eller overgrep. Palestinske områder er okkupert og har vært det i årtier, Tibet har vært under kinesisk kontroll i 75 år, da faller det på sin egen urimelighet å hevde det pågår en invasjon der.Den fordømmelse det medfører å IKKE ta hensyn til det vedtatt riktige ordvalg. Ganske fornøyelig egentlig, det slår aldri feil. Samt at reaksjonene alltid, utilsiktet, beviser nettopp det man hevder. I denne forbindelse at dersom man ikke bruker de riktige ord, er man ikke nok moralsk fordømmende NOK mot Russland. Når poenget er at andre land har opplevd langt verre overgrep. Men der er fordømmelsen samtidig forbeholden. Da kommer til og med argumenter som at "det er ikke et land" frem. Hva det sier om de som hevder det argumentert, skal jeg i denne sammenheng unnlate å kommentere. Da det er selvforklarende.
Jo, det gjør det. Og det er ENESTE grunnen til at det KUN blir brukt i Ukraina. Ingen andre steder.Dette er jo det rene tøv, dette er ingen konkurranse i menneskelig lidelse eller overgrep. Palestinske områder er okkupert og har vært det i årtier, Tibet har vært under kinesisk kontroll i 75 år, da faller det på sin egen urimelighet å hevde det pågår en invasjon der.
Det er ikke mer mystisk enn det, det ligger ikke noe ekstra lag av fordømmelse eller moralsk forargelse i ordet fullskalainvasjon.
Nei, det gjør det ikke.Jo, det gjør det. Og det er ENESTE grunnen til at det KUN blir brukt i Ukraina. Ingen andre steder.
Det er også det vanlige; henge folk på Steigan - knaggen. Fordi man nekter å innordne seg til det vedtatt riktige.NAOBs definisjon er enkel og grei:
fullskalainvasjon,
MILITÆRVESEN opptrapping av en invasjon, krig slik at den omfatter et helt land og føres med alle midler.
https://naob.no/ordbok/fullskalainvasjon
Dine meningsfeller i Steigan er, ikke overraskende, av en annen oppfatning.
![]()
«Fullskala» invasjon? Med alle Russlands militære ressurser?
Redaktørene for NRK, VG, Aftenposten, Nettavisen, Dagens Næringsliv og Dagsavisen har i sitt mangfoldige enfold ett felles begrep som de lar sine underordna bruke når invasjonen i Ukraina omtales:…steigan.no
Jeg er så langt fra Steigan politisk som det er mulig å komme. Det er faktisk ikke slik at en ikke kan mene noe, fordi "feil" personer mener det samme. Den hersketeknikken fungerer ikke på meg.Fullskalainvasjon betyr noe, det er definert, men du velger å legge noe helt annet i det. På toppen av det hele beskylder du andre for politisk moralisme,
det er faktisk ganske utrolig at du ikke ser det absurde i dette selv.
Det er du som finner dine meningsfeller hos steigan.no, ser ikke problemet med å påpeke det. Du deler artikkelforfatterens politiske moralisme i dette
tilfellet.
Nei, det såkalte poenget ditt står overhodet ikke fjellstøtt, det hjelper ikke å gjenta det i det uendelige.Jeg er så langt fra Steigan politisk som det er mulig å komme. Den hersketeknikken fungerer ikke på meg.
Du viser nok en gang at poenget mitt står fjellstøtt. Det vedtatt moralsk riktige ord er definerende for graden av fordømmelse av Russland. Flokkmentalitet på sitt verste, all den tid andre land har opplevd langt større overgrep enn Ukraina.
Det vil vi nok aldri bli enige om. Siden ordet "fullskala" kun brukes om Ukraina, så er det helt åpenbart at det brukes for å markere graden av moralsk fordømmelse. Og samtidig sette andre i båsen for "Russland - vennlige". Det er egentlig ganske fornøyelig å observere hvordan flokken løper i nettopp flokk.Nei, det såkalte poenget ditt står overhodet ikke fjellstøtt, det hjelper ikke å gjenta det i det uendelige.
"Poenget" ditt er rett og slett feil, basert på en misforståelse og ikke minst på politisk moralisering.
Fullskala brukes nettopp for å punktere Putlers "spesielle militær aksjon" for å vise at det dreier seg om invasjon av et helt land.Det vil vi nok aldri bli enige om. Siden ordet "fullskala" kun brukes om Ukraina, så er det helt åpenbart at det brukes for å markere graden av moralsk fordømmelse. Det er egentlig ganske fornøyelig å observere hvordan flokken løper i nettopp flokk.
Du løper like mye i flokk som alle andre, bare en annen flokk.Det vil vi nok aldri bli enige om. Siden ordet "fullskala" kun brukes om Ukraina, så er det helt åpenbart at det brukes for å markere graden av moralsk fordømmelse. Og samtidig sette andre i båsen for "Russland - vennlige". Det er egentlig ganske fornøyelig å observere hvordan flokken løper i nettopp flokk.
Du, av alle.Fullskala brukes nettopp for å punktere Putlers "spesielle militær aksjon" for å vise at det dreier seg om invasjon av et helt land.
Men for all del, det står deg fritt å bruke Putlers terminologi om det er det du ønsker