Merk at jeg skrev "skrive" og ikke "snakke"Ja, tenk så deilig det hadde vært om tekstene til Åge Aleksandersen og hain Oluf hadde vært skrevet på et av våre normerte skriftspråk
Oluf bøkene er solgt i over 600.000 eksemplarer.Merk at jeg skrev "skrive" og ikke "snakke"
De kjære klassikerne som "Rrraimp!" og "Fotbailln é roinn" hadde rett og slett ikke blitt det samme.Ja, tenk så deilig det hadde vært om tekstene til Åge Aleksandersen og hain Oluf hadde vært skrevet på et av våre normerte skriftspråk
"Silkeramp" er definitivt et ord som bør inn i varmen igjen, med tanke på en profilert rettssak for tiden.De kjære klassikerne som "Rrraimp!" og "Fotbailln é roinn" hadde rett og slett ikke blitt det samme.
Høres ut som et Saabye-Christensen ord. Fra Beatles, eller var det vanlig ord før det?"Silkeramp" er definitivt et ord som bør inn i varmen igjen, med tanke på en profilert rettssak for tiden.
Silkeramp, ord som brukes om unge fra overklassen som oppfører seg rampete eller pøbelaktig.Høres ut som et Saabye-Christensen ord. Fra Beatles, eller var det vanlig ord før det?
Er man oppvokst i Vestfold eller Telemark, i hvert fall enkelte deler, går det helt i ball med preposisjonene, og «gjennom» erstattes med «mellom».Høres ut som noe jeg kunne sagt, siden jeg er oppvokst der jeg er. Det er noen sånne lokale varianter, som f.eks. at alle sa "hvem" istedenfor "hvilke". Og det er jo noe helt annet.![]()
Nå er det viktig å skille dialekt og skriftspråk. Det er fullt lovlig å si «hon», men ikke å skrive det - med mindre det er replikker….Det samme gjelder Bergen hvor mange sier hon i stedet for henne.
Sånn er det når du går inn i offentligheten med bæsj på leggen:Ellers har jo ordet "beklagelse" blitt hyppig benyttet av "maktpersoner".
De bedyrer sine beklagelser fordi de har svin på skogen.
Hadde det ikke blitt mer troverdig hvis de erkjente blemmene sine og innrømte at de har driti seg kapitalt ut.....?
mvh
Proffen