Det var noen som sa at "any app is a dating app if you're creepy enough", men jeg tror ikke vedkommende visste hva han snakket om.Kjenner meg igjen der, gikk selv fra Tibber til Vibb.
Tibber er forøvrig et turn-off ord.
Det var noen som sa at "any app is a dating app if you're creepy enough", men jeg tror ikke vedkommende visste hva han snakket om.Kjenner meg igjen der, gikk selv fra Tibber til Vibb.
Tibber er forøvrig et turn-off ord.
.'FOT i bakken'.
Det heter 'PUST i bakken'.
Var sannsynligvis en moteting på seminarer 5-6 år tilbake, for plutselig begynte mange å si 'fot', ikke 'pust' i bakken. Blanding av 'føttene på jorda' og 'pust i bakken'.
Jøss, jeg bøyer meg i hatten.
Kraftig feil der. Uttrykket har nok eksistert antakelig lenger enn du og jeg.
Min Bestemor brukte uttrykket stadig vekk, husker jeg. Hun var født i 1898 (d.1990) og hadde aldri vært på seminar.
Her er nynorskutgaven, nynorsk er vel sjelden brukt på seminar.....
Vis vedlegget 1146948
Hater ordtrykket'FOT i bakken'.
Det heter 'PUST i bakken'.
Var sannsynligvis en moteting på seminarer 5-6 år tilbake, for plutselig begynte mange å si 'fot', ikke 'pust' i bakken. Blanding av 'føttene på jorda' og 'pust i bakken'.
Jeg prøvde å forklare forskjellen på å og og til en venn, men vi endte opp med å krangle og bestille pizza i stedet. Det var mye enklere å forstå....og så irriterer eg meg over å -ogfeil, då-nårfeil og manglande objektsform av pronomen.
Fanden heller Pinky!!Aktuelle ord nå; måkebilen og måkemannen![]()
spesielt på «railsa», måtte slå av lyden da jeg så Birk ta gullet.Han fikk en bra score i dette runnet...
(på norsk; han fikk en bra poengsum i denne omgangen)
Du kunne jo gi dem et lite utropstegn som svar i det minste.De som stiller spørsmålstegn bør ikke få svar.
Samme med dem som spør et spørsmål.De som stiller spørsmålstegn bør ikke få svar.
Var det meg så lot du deg irritere , og det er det tråden handler om.De som stiller spørsmålstegn bør ikke få svar.
"Dem" der det skal være "de" er like ille."Hun" der det skal være "henne". "Jeg skal snakke med hun". Hørte nylig noen som gjorde dette igjen, og det tok meg fullstendig på sengen siden vedkommende virket ellers oppegående og ved sine fulle fem.
Litt usikker på "han". "Jeg skal snakke med han" virker greit men jeg ville si " gi dette til ham"."Hun" der det skal være "henne". "Jeg skal snakke med hun". Hørte nylig noen som gjorde dette igjen, og det tok meg fullstendig på sengen siden vedkommende virket ellers oppegående og ved sine fulle fem.
Høres ut som noe jeg kunne sagt, siden jeg er oppvokst der jeg er. Det er noen sånne lokale varianter, som f.eks. at alle sa "hvem" istedenfor "hvilke". Og det er jo noe helt annet."Dem" der det skal være "de" er like ille.
Jeg også, men jeg er usikker på om det egentlig er direkte feil om man sier "han" istedenfor "ham". Men altså, "hun" istedenfor "henne" får meg til å se litt rødt.Litt usikker på "han". "Jeg skal snakke med han" virker greit men jeg ville si " gi dette til ham".
Ifølge alltid "ufeilbarlige" Google er ham og han i objektsform likestilt siden 1938.Jeg også, men jeg er usikker på om det egentlig er direkte feil om man sier "han" istedenfor "ham". Men altså, "hun" istedenfor "henne" får meg til å se litt rødt.![]()
Akkurat denne sliter jeg med selv, og sliter enda mer siden jeg er vokst opp i Kristiansand hvor jeg hele oppveksten og delvis fremdeles sier f.eks "til ho'. Ti siste femten årene har jeg riktignok prøvd å si henne mer konsekvent. HeheJeg også, men jeg er usikker på om det egentlig er direkte feil om man sier "han" istedenfor "ham". Men altså, "hun" istedenfor "henne" får meg til å se litt rødt.![]()
Ja, var det jeg trodde, for jeg mener jeg googlet dette selv for en stund siden og fant ut at det faktisk var tillatt å bruke begge. Angående "hen" aner jeg ikke, det er stort sett bare et ord jeg bruker hvis jeg omtaler noen som bruker det pronomenet om seg selv. Antar det blir f.eks. "jeg skal snakke med hen"?Ifølge alltid "ufeilbarlige" Google er ham og han i objektsform likestilt siden 1938.
Men hva er den korrekte objektsformen av pronomenet hen?
Føler at det er litt annerledes, som f.eks. folk nordpå sier gjerne "ho" istedenfor henne, og for meg er det helt uproblematisk. Det er stort sett når de som snakker vanlig østlandsdialekt sier "hun" der jeg forventer et "henne" at jeg reagerer på det.Akkurat denne sliter jeg med selv, og sliter enda mer siden jeg er vokst opp i Kristiansand hvor jeg hele oppveksten og delvis fremdeles sier f.eks "til ho'. Ti siste femten årene har jeg riktignok prøvd å si henne mer konsekvent. Hehe
Men må de på død og liv skrive på dialekt? Noen ganger blir det nesten uforståelig.De fleste av oss har vel noen dialektiske snodigheter.
Ja, tenk så deilig det hadde vært om tekstene til Åge Aleksandersen og hain Oluf hadde vært skrevet på et av våre normerte skriftspråkMen må de på død og liv skrive på dialekt? Noen ganger blir det nesten uforståelig.