Dyr, jakt, våpen og fiske Tur og fjellsko

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    203
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Hva anbefales til turer i skog og mark på 1-3 timer?Underlag er veldig variert med grus,asfalt ,stier og skog.
    Jeg har Scarpa Zodiac som er gode men synes de er noe harde.Gjerne uten goretex.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.428
    Hva anbefales til turer i skog og mark på 1-3 timer?Underlag er veldig variert med grus,asfalt ,stier og skog.
    Jeg har Scarpa Zodiac som er gode men synes de er noe harde.Gjerne uten goretex.
    Jeg sverger til La Sportiva Ultra Raptor på type Oslo-markaturer samt til/fra jobben når det er vinter eller drittvær. De har dog GoreTex så ryker muligen på det kravet. Hadde noen fra Scarpa før jeg var godt fornøyd med men husker ikke modellnavnet. Zodiac er vel noe overkill til slike turer du beskriver? Et par trekking / terrengløpesko forekommer meg hva du er ute etter - jeg foretrekker sterkt at de er vanntette siden det ofte er bløtt men så lenge man ikke skal gå i steinur med tung sekk så er jo behover for stabilitet og veldig kraftig såle noe begrenset. Terrengløpesko er lette med god såle og det er jo fint. Har forreten også et par Brooks stiløpesko jeg i utgangpunktet liker men selv om de har GoreTex så er blir jeg etter hvert klam på bena når forholdene ligger til rette for det.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun ALFA som er best :cool:

https://www.alfa.no/

Men sko er veldig individuelt, passform og riktig kvalitet er utrolig viktig for komfort.
    Og man må ha rett sko til rett terreng, er det mer sjanse for ankelen og komme ut av posisjon,
    er det desto mer viktig med høye sko / støvler.

Jeg foretrekker GoreTex, og er det enkelt terreng så løsner jeg enten BOA eller lissene for litt lufting.​

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    506
    Sted
    Melhus
    Crispi fjell støvler/(sko) til turer i fjellet, Lowa Renegade til skog og mark.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Crispi fjell støvler/(sko) til turer i fjellet, Lowa Renegade til skog og mark.

Oi, her var det nesten en sko tvilling ser jeg.

I Oslo marka hvor jeg går mest, -og andre steder som langt mot nord, så går det i følgende på sko og støvel:

1. Salomon Speedcross -ofte på godt tilbud. Kan godt kjøpe eldre modeller. Veldig godt grep og veldig lette og komfortable. Bruker disse også som marka løpesko sommer, høst og vår, og til og med vinter på vanlig vei da gummi-knottene sitter godt på snø og is.
    2. Utenfor sti og på fisketurer i marka om dagen, for å beskytte ankler og tær spesielt mot kratt og kvist så er det Lowa her også, men modell Taurus GTX. Disse er vel noe lettere enn Renegade(?) Veldig komfortable. Lite ankepunkt er at gummien ikke sitter så godt som Salomon Speedcross.
    3. Så er jeg en del rundt og over fuktige myrtjern og da er det Crispi fjellstøvler som gjelder. Tunge og blir varme, men det får gå. Bruker disse på MC også faktisk. Solide saker.

Alle disse skoparene på bildet har holdt i flere år, og i mange, mange mil. 5F065DA1-E217-45CC-91CB-B8C86FA34800.jpeg
    Det synes nok også😁

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.428
    Ah, Salomon Speedcross ja. Gammel klassiker. Slitt ut et par-tre par av de men ikke hatt det på noen år. Som du sier var de ofte å få tak i til en hyggelig penge, selv med min svært normale størrelse 43.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har et par slike, og kona tilsvarende modell.
    Vi er veldig fornøyde med de.
    Salewa Alp Trainer 2 Mid GTX
    Vi har vel egentlig modell 1
    1747592252951.png

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    203
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Hadde nylig en Salewa fjellsko som ligner på den over men her var stykket der de 2 øverste lissefestene sitter byttet med noe stiv plast som går inne i skinneleggen :(

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.144
    Sted
    Sunnmøre
    Men sko er veldig individuelt, passform og riktig kvalitet er utrolig viktig for komfort.
    Og man må ha rett sko til rett terreng, er det mer sjanse for ankelen og komme ut av posisjon,
    er det desto mer viktig med høye sko / støvler.
    Det med passform og behov for støtte er utruleg viktig. Kona hadde eit par La Sportiva ho likte godt. Så skulle eg kjøpa nye til henne, fordi dei ho hadde heldt på å ramla frå einannan. Då var det ørsmå endringar i passform som gjorde at ho tykte dei var vonde.

Eg har breie føter med dobbelt plattfot og anklar med ekstremt slappe sener. Det har mange ulemper, men fordelen er at eg aldri trakkar over. Det gjer at eg føretrekkjer å gå med barfotsko (for min del Vibram Fivefingers) i skog, mark og lett fjell. Kunne lett gått med slike heile tida, ulempa er at dei ser dust ut.

Men det var vel ikkje det som var tema, kanskje.

I klassen fjellstøvlar har eg eit par Lundhags Pro, utgamle. Dei har fordelen at dei er tette om eg vil gå i myr, og har god sole og fin støtte om eg skal klatra i ur og/eller bera ungar på skuldrane. Dessutan er dei ikkje vonde å ha på, slik eg har opplevd med alle lette og stive fjellsko. Ulempa er at dei er tunge. Eg har lurt på om M77, som eg i praksis hadde som kvardagssko då eg var gymnasiast og student, kanskje hadde vore like gode.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville nok ha valgt Støvler, Felt, M77...
    Av gammel vane. Ulempen var at gummisålen gikk i oppløsning etter mange år.
    Alternativt Lundhags Luffare, hvis de fortsatt er å få fatt i; da er foten vasstett. Jeg foretrakk dem på jakt, da jeg ikke alltid kunne velge terrenget selv, og myra var oftest ikke et problem.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en hardcore ALFA fan fordi dem passer mine føtter meget godt, og det er norskt, og dem er i utrolig god kvalitet!!!
    Servicen dems er upåklagelig oxo, om det er behov

Impact 2.0 er en 100% reparerbar sko og kan vare livet ut, alle vet at skoene er som best, idet dem er iferd med og dø!!!
    Og er en mye bedre støvvel enn M77

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Fjellstøvler er den nye kabelen. Jeg påstår at man ikke kan merke forskjell og at Alfa er laget i Norge😎

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Fjellstøvler er den nye kabelen. Jeg påstår at man ikke kan merke forskjell og at Alfa er laget i Norge😎
    Nja, om du skal lage sko støvler til en kabeldiskusjon, så har du en oppgave forran deg.
    Og du forvrenger det jeg sa, ALFA er norskt, punktum. Jeg vet godt at det blir produsert både i Europa og noen få i østen.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.554
    Sted
    Sørlandet
    Svake ankler, tynne bein, for stor mage og/eller høyt tyngdepunkt = sko med god støtte. Dette er viktig for å unngå uhell og for å forebygge skader. Ett annet tips er at man kjøper seg vektvest som man tar på seg når man skal spasere tur i hjemlige trakter. Dette er en utmerket trening for å styrke sener og støttemuskler og som du vil merke meget godt når du går i terrenget senere.

Gå heller langt fremfor tungt.

Selv går jeg med 20 til 40kg ekstra i vektvesten når jeg går i skaugen her hjemme. Tempo er behagelig men det hender at jeg på gode dager legger inn en lett jogg, rask gange. På toppturer og lengre fjellturer så bruker jeg alltid fjellsko med god ankelstøtte. Salewa er jeg godt fornøyd med. Lette, støttende og meget god gripsåle. Jeg har svært dårlig erfaring med Hoka og Salomon. Rett og slett ræva kvalitet.

1747720489551.png

Disse er jeg også meget godt fornøyd med. Men jeg husker ikke merket dessverre:

IMG_6143.jpeg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Holmestrand
    Svake ankler, tynne bein, for stor mage og/eller høyt tyngdepunkt = sko med god støtte. Dette er viktig for å unngå uhell og for å forebygge skader. Ett annet tips er at man kjøper seg vektvest som man tar på seg når man skal spasere tur i hjemlige trakter. Dette er en utmerket trening for å styrke sener og støttemuskler og som du vil merke meget godt når du går i terrenget senere.

Gå heller langt fremfor tungt.

Selv går jeg med 20 til 40kg ekstra i vektvesten når jeg går i skaugen her hjemme. Tempo er behagelig men det hender at jeg på gode dager legger inn en lett jogg, rask gange. På toppturer og lengre fjellturer så bruker jeg alltid fjellsko med god ankelstøtte. Salewa er jeg godt fornøyd med. Lette, støttende og meget god gripsåle. Jeg har svært dårlig erfaring med Hoka og Salomon. Rett og slett ræva kvalitet.

Vis vedlegget 1122174

Disse er jeg også meget godt fornøyd med. Men jeg husker ikke merket dessverre:

Vis vedlegget 1122175
    Hva slags vektvest har du?
    Min er bare 10kg (som oftest er tungt nok!😂), ikke plass til ekstra bly eller lignende.

Jeg (vi) har også god erfaring med salewa gjennom mange år.
    For meg har også salomon gjort utmerket tjeneste som leverandør av av sko med goretex.
    I motsetning til resten av landet så er heller ikke jeg særlig imponert over hoka.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Holmestrand
    Weapon of choice for lave sko er for øyeblikket disse fra det for meg ukjente merket aku.
    Har vært veldig fornøyd med de.
    Relativt stive såler, så de er gode i steinet terreng.
    1747723271123.png
    De har dobbel snøring for lettere klatring.
    Og er rimelige!

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.144
    Sted
    Sunnmøre
    Svake ankler, tynne bein, for stor mage og/eller høyt tyngdepunkt = sko med god støtte. Dette er viktig for å unngå uhell og for å forebygge skader.
    Det er mogleg at eg er forblinda av pseudovitskapleg tull, men, anyhows, sidan dette er er erklært som ein kabeldiskusjon :oops:: Eg kjenner på litt av den same milde irritasjonen som når folk snakkar om generelle kosthaldsråd som om dei er allmenngyldige (eg er ein sånn som kan sluka både feitt og høgkarbo utan å tenkja å vekt eller midjemål).

Å gå i terreng må vera ei av dei mest basale biologiske handlingane våre, på linja med å eta, drikka, tileigna oss språk og ha sex. Eg tykkjer det er litt rart at vi skal spjelka, dempa og avstiva oss for å utøva slike aktivitetar.

Det er også mogleg eg er prega av at eg som barn vart utstyrt med alskens remedier fordi eg gjekk litt rart (det vart ein mobba for på den tida) og ikkje kunne springa like kjapt som dei andre: spesialsko og (vonde) innleggssolar, i tillegg til demping att og fram. Konsekvens: det gjorde vondt å bevega seg, og hjelpte sannsynlegvis til å utvikla eit unaturleg ganglag. Land på tærne, sa gymlæraren når vi skulle springa. Fekk det aldri til.

For meg var det iallfall ei openberring då eg, på impuls, testa berrfotsko i vaksen alder. På rein refleks var den naturlege impulsen å landa på tærne.

Plutseleg gjekk eg på tåballane, og kjende korleis eg brukte leggane for kvart steg. Det var masse råd om at ein burde venja seg til slike sakte. Eg gav litt fanden, og byrja bruka dei heile sumarhalvåret, også på tur i skog og mark, og småfjell. Eg går ikkje fortare eller lengre med minimale sko, men det er kjenst mykje betre å gå.

Det skal seiast at eg ikkje er særleg tung, har temmeleg kraftige leggar (relativt sett) og at det eigentleg ikkje er noko problem for meg å trakka over, bortsett frå at eg snublar.

Coda: Viss vi går tilbake til dei andre «basale biologiske handlingane», kan vi innvenda at også desse (i tillegg til avføring og svevn) er strengt sosialt regulert, gjerne støtta opp av semi-vitskapleg og/eller moralsk argumentasjon.

Sist redigert:

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Interessant tråd. Har kjøpt to par alfa sko for en liten stund siden. Ene paret høye for fjellbruk og det andre paret halvhøye for turbruk. Er fornøyd med begge, kjøpte disse fordi de hadde bred lest. Har brukt salomon sko tidligere , men fant ut at de ble for smale etterhvert (gnag og blodblemmer på tær/negler ) Så er det andre tursko med bred lest og god støtte en bør se på? Kom med anbefaling.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Selvom at jeg liker ALFA godt, og som nevnt er det fordi dem passer mine føtter meget godt, jeg prøver innimellom andre merker, for og se om jeg finner en "vinner", men dessverre. Det viktigste er at føttene trives godt i skoene time etter time, ikke hvilket merke det er...

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.234
    Jeg er også glad i ALFA, bruker både deres joggesko, skistøvler og fjellstøvler.
    Aldri gnagsår, god kvalitet, god komfort.

Jeg hadde noen andre fjellstøvler jeg var på fjelltur med hvor først en såle løsnet fra støvelen i tuppen, så løsnet tilslutt hele, Så begynte sålen på den andre skoen å løsne. Gikk resten av turen uten gummisåler. Det var interessant.
    Etter det så kjøpte jeg ALFA og har ikke kjøpt fottøy fra annet merke siden.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det er mogleg at eg er forblinda av pseudovitskapleg tull, men, anyhows, sidan dette er er erklært som ein kabeldiskusjon :oops:: Eg kjenner på litt av den same milde irritasjonen som når folk snakkar om generelle kosthaldsråd som om dei er allmenngyldige (eg er ein sånn som kan sluka både feitt og høgkarbo utan å tenkja å vekt eller midjemål).

Å gå i terreng må vera ei av dei mest basale biologiske handlingane våre, på linja med å eta, drikka, tileigna oss språk og ha sex. Eg tykkjer det er litt rart at vi skal spjelka, dempa og avstiva oss for å utøva slike aktivitetar.

Det er også mogleg eg er prega av at eg som barn vart utstyrt med alskens remedier fordi eg gjekk litt rart (det vart ein mobba for på den tida) og ikkje kunne springa like kjapt som dei andre: spesialsko og (vonde) innleggssolar, i tillegg til demping att og fram. Konsekvens: det gjorde vondt å bevega seg, og hjelpte sannsynlegvis til å utvikla eit unaturleg ganglag. Land på tærne, sa gymlæraren når vi skulle springa. Fekk det aldri til.

For meg var det iallfall ei openberring då eg, på impuls, testa berrfotsko i vaksen alder. På rein refleks var den naturlege impulsen å landa på tærne.

Plutseleg gjekk eg på tåballane, og kjende korleis eg brukte leggane for kvart steg. Det var masse råd om at ein burde venja seg til slike sakte. Eg gav litt fanden, og byrja bruka dei heile sumarhalvåret, også på tur i skog og mark, og småfjell. Eg går ikkje fortare eller lengre med minimale sko, men det er kjenst mykje betre å gå.

Det skal seiast at eg ikkje er særleg tung, har temmeleg kraftige leggar (relativt sett) og at det eigentleg ikkje er noko problem for meg å trakka over, bortsett frå at eg snublar.

Coda: Viss vi går tilbake til dei andre «basale biologiske handlingane», kan vi innvenda at også desse (i tillegg til avføring og svevn) er strengt sosialt regulert, gjerne støtta opp av semi-vitskapleg og/eller moralsk argumentasjon.
    Gode poenger dette med barfot sko vs. mengde demping, support for over/underpronasjon, drop +++.
    Det er vel fortsatt to skoler her, med fordeler/ulemper.

Men på tur i norsk natur, grus, stein, fjell, gjørme, stokk, kvist, røtter osv, så er det en ting føtter/ankler/legger behøver og det er skikkelig beskyttelse mot skadene påført av ytre påvirkning.
    Det med kabeldiskusjon: Selvsagt en fleip fra min side.Bastante meninger om hva som subjektivt er best (uansett hva det er for vare) ,-med et eller flere utropstegn, trigger gjerne en respons. ( Ingen dårlig stemning Deng:) )

Husker jeg leste denne boken under for en del år siden. Anbefales til dere sprekinger. Naturlig ultraløping i røft terreng med gummi fra dekk surret under føttene, med Chia frø som føde. Alt er mulig.

AB1CB2AE-C885-4FA7-85C1-BB0E9A00F11C.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Gode poenger dette med barfot sko vs. mengde demping, support for over/underpronasjon, drop +++.
    Det er vel fortsatt to skoler her, med fordeler/ulemper.

Men på tur i norsk natur, grus, stein, fjell, gjørme, stokk, kvist, røtter osv, så er det en ting føtter/ankler/legger behøver og det er skikkelig beskyttelse mot skadene påført av ytre påvirkning.
    Det med kabeldiskusjon: Selvsagt en fleip fra min side.Bastante meninger om hva som subjektivt er best (uansett hva det er for vare) ,-med et eller flere utropstegn, trigger gjerne en respons. ( Ingen dårlig stemning Deng:) )

Husker jeg leste denne boken under for en del år siden. Anbefales til dere sprekinger. Naturlig ultraløping i røft terreng med gummi fra dekk surret under føttene, med Chia frø som føde. Alt er mulig.

Vis vedlegget 1122426
    F@kk og !! Håpet på det...... :LOL: Nei, men som jeg sier, sko er individuelt, og det skal føles komfy lenge.
    Merke er ikke det viktigste der, men jeg har flere typer "joggesko" (jogger aldri!!) og det er til asfaslt og det er til terreng, skal jeg i terreng, typisk der det er "Turistforeningsløyper", så finner jeg noe med ankelstøtte, der er jord tråkket ned og røtter er oppi dagen, ergo risk for det ene og det andre.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Speedcross er gull til sitt formål, men vær klar over at mange av speedcrossmodellene er usedvanlig smale i passformen i forhold til det meste av skomerker jeg ellers har brukt. Dette er selvsagt noe som kan være både positivt og negativt, men lurt å være klar over at speedcross ikke kan kjøpes i blinde.

Når det ellers er snakk om tursko, så føler jeg det er lett å havne i fella å kjøpe fjellstøvler fordi det er hva folk flest ser ut til å anbefale. Går man hovedsaklig i steinrøyser og i myr? OK, da er det perfekt.
    Hvis ikke, er det ofte noe langt lettere og mykere du vil ha.

Favorittene mine er et par gamle La Sportiva etellerannet GTX som er supermyke og ekstremt lette, og vanvittig komfy, samt har goretexmembran. De er ganske godt oppbrukt nå , og dessverre er modellen ute av produksjon, men det virker som at det er andre modeller som er sånn omtrent tilsvarende.
    Jeg kommer ihvertfall til å se om jeg får tak i når jeg snart blir nødt til å kjøpe på nytt. Dersom Salomon sine lette GTX modeller finnes i en passform som funker for meg er det selvsagt et naturlig alternativ, men helt seriøst er de la sportivaene noe av det absolutt mest komfy jeg noensinne har vært borti.
    De er dog ikke egnet for sinnsyke steinrøyser dagen lang. De er for myke for denslags. Men man kan gå hele dagen på grusvei og skogs- og fjellstier uten å føle at føttene blir lei seg.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    634
    Sted
    Aarhus
    La Sportiva, Crispi, Scarpa m.fler er produsert i nord Italia.og det er forholdsvis kortreist. Noe som ihvertfall jeg mener er et poeng om sko skal kjøpes

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.469
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    La Sportiva, Crispi, Scarpa m.fler er produsert i nord Italia.og det er forholdsvis kortreist. Noe som ihvertfall jeg mener er et poeng om sko skal kjøpes
    Enig. Jeg foetrekker Made in Italy foran Made in Vietnam. Spesielt når de koster det samme. Norsk merke laget i Asia er ikke aktuelt for meg.
    Mine første Goretex fjellstøvler var Trezeta, kjøpt i Skottland på 90-tallet, har dem fremdeles. Trezeta har desverre nå lagt produksjonen til Asia.
    Nå går det i Scarpa her, laget i Italia. Scarpa produserer fremdeles det meste i Italia, noe i andre europeiske land også.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er inne på tanken om å bytte ut fra å bruke et par forskjellige modeller av de tidligere jeg nevnte, til en "allround" modell.
    Disse er J..... dyre hos Crispi, men ser Milrab nå ligger et par tusen under i pris. De får mye skryt. Fortsatt mye penger, men de varer sikkert de årene jeg har igjen som turgjenger;)

Litt dumt at det er disse som blir levert til de på TV som vil bli den beste versjonen av seg sjølv. ;)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Jeg foetrekker Made in Italy foran Made in Vietnam. Spesielt når de koster det samme. Norsk merke laget i Asia er ikke aktuelt for meg.
    Mine første Goretex fjellstøvler var Trezeta, kjøpt i Skottland på 90-tallet, har dem fremdeles. Trezeta har desverre nå lagt produksjonen til Asia.
    Nå går det i Scarpa her, laget i Italia. Scarpa produserer fremdeles det meste i Italia, noe i andre europeiske land også.

Alfa produserer sko ved disse fabrikkene:

• Rekord - Romania
    • General - Vietnam
    • Fulgentsun - Vietnam
    • Obuv - Slovakia
    • Samelin - Estland
    • Mondeox - Romania
    Alfa produserer tilbehør ved disse fabrikkene:

• Moron - Spania
    • Organoclick - Sverige
    • Brunner - Sverige
    • Zandstra - Nederland

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.234
    Når det ellers er snakk om tursko, så føler jeg det er lett å havne i fella å kjøpe fjellstøvler fordi det er hva folk flest ser ut til å anbefale. Går man hovedsaklig i steinrøyser og i myr? OK, da er det perfekt.
    Hvis ikke, er det ofte noe langt lettere og mykere du vil ha.
    Mulig jeg er rart skrudd sammen, men jeg trives veldig godt med Alfa Eggi Advanced på turer nær hjemmet. Å gå på bar asfalt noen mil med de er like komfortabelt som sleipt fjell og myr. Alfa Walk King er imidlertid hakket hvassere på tøffere turer(de er tyngre, stivere og tettere), og er ikke støvler jeg hadde valgt med mindre jeg går i fjellet.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    25.770
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Ja, der lurer eg på kva løysinga er. Har eit par greie klatresko, dei breiaste eg fann, men kvar gong eg har prøvd dei er det som om største utfordringa eigentleg er å ha på seg skoa. Herregud kor vondt det gjer, kvar einaste gong.
    Du må bare prøve deg fram. Ikkje alle sko passer til alle. Før i tida brute eg 5.10, men dei nyare modellane passer ikkje like godt på foten.
    La Sportiva har eg prøvd fleire modellar av. Gummi som heng veldig godt på små tak, men skoa er heilt forferdelige å ha på.
    Tenaya fungerer veldig bra (for meg), og modellen som er på bilete bruker eg til trad og eg kan gå fleire taulengder (fleire timar) utan problem.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.144
    Sted
    Sunnmøre
    Du må bare prøve deg fram. Ikkje alle sko passer til alle.
    Ocun heiter dei visst. Dei var dei breiaste dei hadde i sjappa. Problemet er kanskje at eg kjøpte ein litt «aggressiv» modell, sidan det er det dei tilrådde til buldring (som er det einaste eg gjer).

Dine såg meir behagelege ut. Dette er eit torturinstrument.

IMG_1863.jpeg

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    25.770
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Ocun heiter dei visst. Dei var dei breiaste dei hadde i sjappa. Problemet er kanskje at eg kjøpte ein litt «aggressiv» modell, sidan det er det dei tilrådde til buldring (som er det einaste eg gjer).

Dine såg meir behagelege ut. Dette er eit torturinstrument.

Vis vedlegget 1122466
    Det var omlag slik eg opplevde det med La Sportiva Solution som og var tiltenkt buldring.
    Nå unngår eg dei mest agressive skoa enten det er til buldring eller annan klatring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn