|
Jeg sverger til La Sportiva Ultra Raptor på type Oslo-markaturer samt til/fra jobben når det er vinter eller drittvær. De har dog GoreTex så ryker muligen på det kravet. Hadde noen fra Scarpa før jeg var godt fornøyd med men husker ikke modellnavnet. Zodiac er vel noe overkill til slike turer du beskriver? Et par trekking / terrengløpesko forekommer meg hva du er ute etter - jeg foretrekker sterkt at de er vanntette siden det ofte er bløtt men så lenge man ikke skal gå i steinur med tung sekk så er jo behover for stabilitet og veldig kraftig såle noe begrenset. Terrengløpesko er lette med god såle og det er jo fint. Har forreten også et par Brooks stiløpesko jeg i utgangpunktet liker men selv om de har GoreTex så er blir jeg etter hvert klam på bena når forholdene ligger til rette for det.Hva anbefales til turer i skog og mark på 1-3 timer?Underlag er veldig variert med grus,asfalt ,stier og skog.
Jeg har Scarpa Zodiac som er gode men synes de er noe harde.Gjerne uten goretex.
Crispi fjell støvler/(sko) til turer i fjellet, Lowa Renegade til skog og mark.
Det med passform og behov for støtte er utruleg viktig. Kona hadde eit par La Sportiva ho likte godt. Så skulle eg kjøpa nye til henne, fordi dei ho hadde heldt på å ramla frå einannan. Då var det ørsmå endringar i passform som gjorde at ho tykte dei var vonde.Men sko er veldig individuelt, passform og riktig kvalitet er utrolig viktig for komfort.
Og man må ha rett sko til rett terreng, er det mer sjanse for ankelen og komme ut av posisjon,
er det desto mer viktig med høye sko / støvler.
Nja, om du skal lage sko støvler til en kabeldiskusjon, så har du en oppgave forran deg.Fjellstøvler er den nye kabelen. Jeg påstår at man ikke kan merke forskjell og at Alfa er laget i Norge![]()
Hva slags vektvest har du?Svake ankler, tynne bein, for stor mage og/eller høyt tyngdepunkt = sko med god støtte. Dette er viktig for å unngå uhell og for å forebygge skader. Ett annet tips er at man kjøper seg vektvest som man tar på seg når man skal spasere tur i hjemlige trakter. Dette er en utmerket trening for å styrke sener og støttemuskler og som du vil merke meget godt når du går i terrenget senere.
Gå heller langt fremfor tungt.
Selv går jeg med 20 til 40kg ekstra i vektvesten når jeg går i skaugen her hjemme. Tempo er behagelig men det hender at jeg på gode dager legger inn en lett jogg, rask gange. På toppturer og lengre fjellturer så bruker jeg alltid fjellsko med god ankelstøtte. Salewa er jeg godt fornøyd med. Lette, støttende og meget god gripsåle. Jeg har svært dårlig erfaring med Hoka og Salomon. Rett og slett ræva kvalitet.
Vis vedlegget 1122174
Disse er jeg også meget godt fornøyd med. Men jeg husker ikke merket dessverre:
Vis vedlegget 1122175
Merket er Bushido. https://www.finn.no/recommerce/fors...k_Inuj1GuT0vM0sfgQ5-OD9-tp93o4mPA0-Ei70jozIquHva slags vektvest har du?
Det er mogleg at eg er forblinda av pseudovitskapleg tull, men, anyhows, sidan dette er er erklært som ein kabeldiskusjonSvake ankler, tynne bein, for stor mage og/eller høyt tyngdepunkt = sko med god støtte. Dette er viktig for å unngå uhell og for å forebygge skader.
40kg er alvorlige saker...
Nei, ønsker å øke pulsen og belastningen. Meget god trening mener jeg.40kg er alvorlige saker...
Forbereder deg for 71 grader nord?
![]()
Gode poenger dette med barfot sko vs. mengde demping, support for over/underpronasjon, drop +++.Det er mogleg at eg er forblinda av pseudovitskapleg tull, men, anyhows, sidan dette er er erklært som ein kabeldiskusjon: Eg kjenner på litt av den same milde irritasjonen som når folk snakkar om generelle kosthaldsråd som om dei er allmenngyldige (eg er ein sånn som kan sluka både feitt og høgkarbo utan å tenkja å vekt eller midjemål).
Å gå i terreng må vera ei av dei mest basale biologiske handlingane våre, på linja med å eta, drikka, tileigna oss språk og ha sex. Eg tykkjer det er litt rart at vi skal spjelka, dempa og avstiva oss for å utøva slike aktivitetar.
Det er også mogleg eg er prega av at eg som barn vart utstyrt med alskens remedier fordi eg gjekk litt rart (det vart ein mobba for på den tida) og ikkje kunne springa like kjapt som dei andre: spesialsko og (vonde) innleggssolar, i tillegg til demping att og fram. Konsekvens: det gjorde vondt å bevega seg, og hjelpte sannsynlegvis til å utvikla eit unaturleg ganglag. Land på tærne, sa gymlæraren når vi skulle springa. Fekk det aldri til.
For meg var det iallfall ei openberring då eg, på impuls, testa berrfotsko i vaksen alder. På rein refleks var den naturlege impulsen å landa på tærne.
Plutseleg gjekk eg på tåballane, og kjende korleis eg brukte leggane for kvart steg. Det var masse råd om at ein burde venja seg til slike sakte. Eg gav litt fanden, og byrja bruka dei heile sumarhalvåret, også på tur i skog og mark, og småfjell. Eg går ikkje fortare eller lengre med minimale sko, men det er kjenst mykje betre å gå.
Det skal seiast at eg ikkje er særleg tung, har temmeleg kraftige leggar (relativt sett) og at det eigentleg ikkje er noko problem for meg å trakka over, bortsett frå at eg snublar.
Coda: Viss vi går tilbake til dei andre «basale biologiske handlingane», kan vi innvenda at også desse (i tillegg til avføring og svevn) er strengt sosialt regulert, gjerne støtta opp av semi-vitskapleg og/eller moralsk argumentasjon.
F@kk og !! Håpet på det......Gode poenger dette med barfot sko vs. mengde demping, support for over/underpronasjon, drop +++.
Det er vel fortsatt to skoler her, med fordeler/ulemper.
Men på tur i norsk natur, grus, stein, fjell, gjørme, stokk, kvist, røtter osv, så er det en ting føtter/ankler/legger behøver og det er skikkelig beskyttelse mot skadene påført av ytre påvirkning.
Det med kabeldiskusjon: Selvsagt en fleip fra min side.Bastante meninger om hva som subjektivt er best (uansett hva det er for vare) ,-med et eller flere utropstegn, trigger gjerne en respons. ( Ingen dårlig stemning Deng)
Husker jeg leste denne boken under for en del år siden. Anbefales til dere sprekinger. Naturlig ultraløping i røft terreng med gummi fra dekk surret under føttene, med Chia frø som føde. Alt er mulig.
Vis vedlegget 1122426
Enig. Jeg foetrekker Made in Italy foran Made in Vietnam. Spesielt når de koster det samme. Norsk merke laget i Asia er ikke aktuelt for meg.La Sportiva, Crispi, Scarpa m.fler er produsert i nord Italia.og det er forholdsvis kortreist. Noe som ihvertfall jeg mener er et poeng om sko skal kjøpes
Litt dumt at det er disse som blir levert til de på TV som vil bli den beste versjonen av seg sjølv.Jeg er inne på tanken om å bytte ut fra å bruke et par forskjellige modeller av de tidligere jeg nevnte, til en "allround" modell.
Disse er J..... dyre hos Crispi, men ser Milrab nå ligger et par tusen under i pris. De får mye skryt. Fortsatt mye penger, men de varer sikkert de årene jeg har igjen som turgjenger
![]()
Crispi S.W.A.T Evo
Solid og lett sko med GORE TEX og godt grep. Denne skoen er perfekt for tøffe forhold.milrab.no
Enig. Jeg foetrekker Made in Italy foran Made in Vietnam. Spesielt når de koster det samme. Norsk merke laget i Asia er ikke aktuelt for meg.
Mine første Goretex fjellstøvler var Trezeta, kjøpt i Skottland på 90-tallet, har dem fremdeles. Trezeta har desverre nå lagt produksjonen til Asia.
Nå går det i Scarpa her, laget i Italia. Scarpa produserer fremdeles det meste i Italia, noe i andre europeiske land også.
Mulig jeg er rart skrudd sammen, men jeg trives veldig godt med Alfa Eggi Advanced på turer nær hjemmet. Å gå på bar asfalt noen mil med de er like komfortabelt som sleipt fjell og myr. Alfa Walk King er imidlertid hakket hvassere på tøffere turer(de er tyngre, stivere og tettere), og er ikke støvler jeg hadde valgt med mindre jeg går i fjellet.Når det ellers er snakk om tursko, så føler jeg det er lett å havne i fella å kjøpe fjellstøvler fordi det er hva folk flest ser ut til å anbefale. Går man hovedsaklig i steinrøyser og i myr? OK, da er det perfekt.
Hvis ikke, er det ofte noe langt lettere og mykere du vil ha.
Ja, der lurer eg på kva løysinga er. Har eit par greie klatresko, dei breiaste eg fann, men kvar gong eg har prøvd dei er det som om største utfordringa eigentleg er å ha på seg skoa. Herregud kor vondt det gjer, kvar einaste gong.
Du må bare prøve deg fram. Ikkje alle sko passer til alle. Før i tida brute eg 5.10, men dei nyare modellane passer ikkje like godt på foten.Ja, der lurer eg på kva løysinga er. Har eit par greie klatresko, dei breiaste eg fann, men kvar gong eg har prøvd dei er det som om største utfordringa eigentleg er å ha på seg skoa. Herregud kor vondt det gjer, kvar einaste gong.
Ocun heiter dei visst. Dei var dei breiaste dei hadde i sjappa. Problemet er kanskje at eg kjøpte ein litt «aggressiv» modell, sidan det er det dei tilrådde til buldring (som er det einaste eg gjer).Du må bare prøve deg fram. Ikkje alle sko passer til alle.
Det var omlag slik eg opplevde det med La Sportiva Solution som og var tiltenkt buldring.Ocun heiter dei visst. Dei var dei breiaste dei hadde i sjappa. Problemet er kanskje at eg kjøpte ein litt «aggressiv» modell, sidan det er det dei tilrådde til buldring (som er det einaste eg gjer).
Dine såg meir behagelege ut. Dette er eit torturinstrument.
Vis vedlegget 1122466
Ocun heiter dei visst. Dei var dei breiaste dei hadde i sjappa. Problemet er kanskje at eg kjøpte ein litt «aggressiv» modell, sidan det er det dei tilrådde til buldring (som er det einaste eg gjer).
Dine såg meir behagelege ut. Dette er eit torturinstrument.
Vis vedlegget 1122466