TTs hverdag, hver dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.965
    Antall liker
    51.463
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Tusen takk. Det var nettopp det som var "greia" med det hele. Skal få satt på noen andre føtter under som bygger litt mer, så det ikke ser lav ut. Liker at det er litt luft under komponentene, dessuten synes jeg det ser bedre ut. Skal bytte DAC til sølv også, da det passer bedre
    Viktig det der, liker ikke å blande sort og sølv jeg heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    En glad dag går mot sin slutt og formen er upåklagelig for tiden. "Mooooot norrrmalt" som kjære Leif Juster ville ha sagt det. Høsten er gjerne veldig tøff for mange som sliter psykisk, men heldigvis ikke noe her. Klarer heldigvis å fylle tiden med positive ting og holder det vonde på avstand. Det er veldig viktig å bryte tankene når de kommer. Reise seg opp, gjøre noe som får vonde tanker vekk. Det hjelper ofte for meg, men ikke alltid desverre. Noen ganger er det vanskelig bare å komme seg ut og da er det godt å ha kompis, som alltid trenger en tur og som aldri er sur.
    Det er mange som sliter rundt om og mine tanker går til de som ikke har det så bra i hverdagen. De som kvier seg, har angst eller er urolige. Det er ingen god følelse å ha det slik.
    Vel, det var sikkert ikke spennende, men ikke alltid hverdagen er det.
    Siden Juster er nevnt, velger jeg å avslutte med ham. Nevnte sketsj har vel alle sett, så jeg tar en annen i stedet. Takk for denne fine dagen!

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.861
    Antall liker
    15.041
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med både båndsalatmaskin og digitalboks i rett farge. Virkelig lekkert!
     
    • Love
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    En litt treg formiddag her i Indre, men jeg sov som en stein. Det vanlige morgenrituale gjennomgås, kaffe, musikk, nyheter, kos og klapp med kompis osv. I dag blir det å pakke til helgens tur med min beste venn. Kompis skal til kompisen sin og det blir sikkert fint for ham. Han skal få en skikkelig rundvask i dag. Ulempen med hunder som ikke feller hår, er at de må vaskes ganske ofte og de må også klippes med ujevne mellomrom. Fordelen er at man slipper å ha hus og sokker fulle av hundehår. 😋
    Ønsker alle en hårfin torsdag! 😂

    Brian Culbertson - Go
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fram med drill, bor og støvsuger. Det måtte bores nye hull til større føtter til kassettspilleren, da jeg syns det virket så veldig lav. Ikke så rart, da forrige eier hadde erstattet tidligere knotter med noen nye, men da plassert dem feil. Altså ikke der de gamle stod, men på et lavere punkt. Nye føtter skrudd på plass og nå ser alt så meget bedre
    ut
    image.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    WOW!
    Hvilken forskjell, hvilken dybde og for et løft i lyden og det nesten gratis! Nå kan jeg avspille kassetter med 10x flere oktaver enn et Steinway & sons flygel har. Nå skal det bli hyggestund med godlyd i heimen!
    Man skal virkelig ikke undervurdere slike enkle oppgraderinger!
    Bilde fra pågående lytteseanse

    15AC98CE-5110-4568-A395-D3AE00B11526.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.977
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Passer fint der den kassettspilleren. 👍

    Finnes det "audiofile" innspillinger på kassett? Tenker da på ferdig innspilte.
    Ikke hjemmelagde på chrom bånd o. l.
    Spør bare av ren nysgjerrighet. 🤔😊
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Passer fint der den kassettspilleren. 👍

    Finnes det "audiofile" innspillinger på kassett? Tenker da på ferdig innspilte.
    Ikke hjemmelagde på chrom bånd o. l.
    Spør bare av ren nysgjerrighet. 🤔😊
    Beklager sent svar, men jeg lot meg sveve avsted i panfløytenes fortryllende verden!

    Det finnes audiofile kassettopptak rett fra mastertape, men utvalget er ikke særlig stort og det er ganske dyrt om man skal kjøpe og få de til Norge. Her er noen
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Etter å ha lyttet til Rod Stewards sin Sailing i panfløyteversjon, kan jeg si at all annen musikk er vakker, selv munnharpe og theremin slår dette flaskeblåselydende instrumentet. Det var en sann opplevelse, som jeg ikke engang unner min verste fiende 👿
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Avslutter lyttingen med søramerikanske rytmer fra Marcos Ariel - Amor de carnaval

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.977
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager sent svar, men jeg lot meg sveve avsted i panfløytenes fortryllende verden!

    Det finnes audiofile kassettopptak rett fra mastertape, men utvalget er ikke særlig stort og det er ganske dyrt om man skal kjøpe og få de til Norge. Her er noen
    Morsomt TT. Ser de koster 50 engelske pund stk. Er overkommelig det hvis det er noe en har veldig lyst på.

    Min siste kassettspiller var en Harman Kardon hk 2500.
    Harman_Kardon_HK-2500-1.jpg

    Den så bra ut, men var bare noe ræl.🙊😊
    Knappene røk en etter en.
    Hadde mye glede av kassetter som jeg "miksa" sjøl. Bytta med kompiser, og fikk hørt ny musikk.
    Det er rart å tenke på hvordan alt var før vi fikk Internett. Jeg tror musikk ble mer verdsatt fordi det ikke var så lett tilgjengelig.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Morsomt TT. Ser de koster 50 engelske pund stk. Er overkommelig det hvis det er noe en har veldig lyst på.

    Min siste kassettspiller var en Harman Kardon hk 2500.
    Vis vedlegget 849303
    Den så bra ut, men var bare noe ræl.🙊😊
    Knappene røk en etter en.
    Hadde mye glede av kassetter som jeg "miksa" sjøl. Bytta med kompiser, og fikk hørt ny musikk.
    Det er rart å tenke på hvordan alt var før vi fikk Internett. Jeg tror musikk ble mer verdsatt fordi det ikke var så lett tilgjengelig.
    Den var fin. Ja vi byttelånte plater for å ta opp på kassett og dessuten var opptak fra radio nesten dagligdags. Jeg lytter mye til amerikansk nettradio, men "opptakene" blir lastet ned i Tidal. Savner faktisk kassettspiller i bilen. Det var en egen sjarm med det. Nå er alt så skreddersydd at det ikke er plass til en vanlig bilradio i bilen lenger. Alt er integrert i bilen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Litt båndsalat:

    Det er noe spesielt med kassettspillere syns jeg. Både nostalgi, mye mekanikk, elektronikk og dette magnetbåndet i en liten eske. En mikroversjon av spolespilleren, veldig enkel å betjene og med flid kan man oppnå veldig bra resultater lydmessig. Dessuten kan man gjøre akkurat som man vil. Få sin egne unike musikksamling og dessuten velge kvaliteten fra grunnen av. Normal, chrome, (FerroChrome) og Metal. Bånd eller opptaksmedie er fortsatt og få tak i, men de mer eksotiske og sagnomsuste variantene er ofte veldig dyre. Det lønner seg ofte å handle hele esker enn stykkvis. Det er mange som sitter med større lagre med bånd både her i Norge og utenlands. Finn er et fint sted i så måte, men bli gjerne litt kjent med markedet før handel, for enkelte har ganske stive priser på mer eller mindre standard bånd.
    Når det gjelder maskiner, så er også finn et fint sted og her gjelder det samme. Enkelte har spesialisert seg på salg av maskiner og har utrolig mange for salg, men prisene er gjerne skyhøye. Mange entusiaster sverger til sk 3 hoders maskiner, da fordelen med disse er at man kan lytte på opptaket underveis i opptaket. Man kan da finjustere "bias" (formagnetisering) optimalt for båndtypen og dessuten justere innspillingsnivået opp mot det maksimale av hva båndet tåler før forvregning. Trehoders maskiner er ofte en del dyrere enn de mer vanlige tohoders.

    Tohoders: et slettehode og et kombinert inn og avspillingshode.
    Trehoders: et slettehode, et innspillingshode og et avspillingshode

    Det finnes også flere støyreduseringssystem som bla Dolby og DBX, der Dolby er det mest brukte med sitt Dolby B støyreduseringssystem er det absolutt mest brukte. Dolby C er et litt nyere system som behandler litt anderledes enn B, men alt for å øke signal/støyforhold. DBX er et helt annet system og spiller man inn et bånd med DBX, må man også avspille med DBX. Et bånd med Dolby er ikke dette like viktig, men kan låte litt skarpt uten bruk av Dolby ved avspilling. I de senere årene er det mange som velger bort støyreduksjon, da kildene som oftest er nærmest støyfrie (CD streaming osv).

    En helt ok brukt enkel maskin behøver ikke koste mer enn en snau tusenlapp, så det behøver ikke være dyrt å starte. Er man ikke særlig neveyttig, kan det være lurt å se etter en som nylig har skiftet remmer. Gummiremmene tøyer seg og blir harde med årene og en maskin som har stått lenge uten bruk har større sjanse for at de er dårlige.
    Når det gjelder vedlikehold, så er det lurt å holde lydhodene og drivmekanisme rene. Dette gjøres enkelt med en rensekassett eller man kan bruke vattpinne dyppet i etanol (for lydhodene) og for gummivalse zalo i tynn blanding med vann. Noen sier at renseintervallet er ved hver 30t, men det varierer med kvaliteten på båndene, så dette er induviduelt. Om dette høres spennende ut, så er kassettspillertråden et glimrende sted å spørre og grave, men som med alt annet. Ta alt med en klype salt Jeg er ingen ekspert, men har holdt på med dette i noen år, lagt det på hylla og startet opp igjen, så noe erfaring har jeg fått Lykke til om du vil prøve😉
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vet ikke om jeg skal le eller gråte @Sluket , men himmel og helvetet var det virkelig
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.698
    Antall liker
    103.505
    Torget vurderinger
    23
    Se den STABELEN med SL-1200 til 20-30.000 Yen....... :cry:
     
    • Love
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    En bra dag ble det, med bikkjevask, panfløytehelvete, kassettspillerfotmodifiseringmontering, pakking for tur og mye annet. Det er gøy å holde på når man ser og hører resultater av ens arbeide. Straks natta her og takker derfor for nok en hårfin dag!

    Litt smooth jazz med herlig Hammondorgel og saksofon!

    Ron Reinhart og Richard Elliot - Meet me at the end

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hei :)
    Synes du får til mye jeg ! Og helt enig: Mestringsfølelse ! Er bare så deilig når man " får til noe". Ingenting overgår det (y)
    Mvh.
    Johnny
    Leste «Medisterpølse». Enten er jeg veldig sulten eller veldig trøtt. Eventuelt kunne jeg tatt på meg lesebrillene. Takk for maten, og sov godt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Artig å lese om panfløyte-lyttingen din, @TT. 😁 Det brakte fram barndomsminner om denne kassetten (navnet Zamfir har visst etset seg fast i langtidshukommelsen):

    panflute_cassette.jpg


    Far min var veldig glad i denne, så den gikk ofte på repeat både på anlegget i stua og i bilen. Av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke så mye panfløytemusikk i min egen musikksamling ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Artig å lese om panfløyte-lyttingen din, @TT. 😁 Det brakte fram barndomsminner om denne kassetten (navnet Zamfir har visst etset seg fast i langtidshukommelsen):

    Vis vedlegget 849460

    Far min var veldig glad i denne, så den gikk ofte på repeat både på anlegget i stua og i bilen. Av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke så mye panfløytemusikk i min egen musikksamling ;)
    Zamfir er jo en ener i sjangeren. Jeg har ingen kassetter av "artisten", men jeg kan forære deg kassetten jeg avspilte i går gratis og fri frakt om ønskelig. Det eneste jeg trenger er adresse på PM. Og gleden vil være på min side 😉
    PS: Dette er helt seriøst ment!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.761
    Antall liker
    85.633
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    God morgen alle!
    Litt urolig morgen, da jeg hele tiden tenker på om det er moe jeg har glemt å pakke med. Vel, det går nok bra. Butikker finnes over alt, så er noe glemt, så er det nettopp det. 😉
    Ønsker alle en spennende fredag og helg! 😃

    Andrew New - Take it home

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn