Ønsker anbefaling Trygge kjøp med tanke på fremtidig behov for service

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.089
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
10
Noen tanker omkring hvilke merker innen mid-fi og hi-end stereo utstyr som kan være mer fornuftige valg enn andre med tanke på trygg fremtidig oppfølging/service den dagen feil oppstår.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tipper Audio Note vil være høyt på listen.
Masse deler tilgjengelig, ikke altfor mye proprietært, og relativt "enkle" kretskort.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.042
Antall liker
8.288
Torget vurderinger
1
Accuphase. Oppstår ikke feil.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.060
Antall liker
2.521
Vi kan vel med stor sikkerhet si at apparater som nytter SMD 0201 komponenter og ikke publiserer skjema ofte blir å finne i bingen med el-retur. Egentlig det meste av DAC, streamere og flere klasse D forsterkere er i høyrisikosonen for slikt.

1701883151854.jpeg


Jeg er selv i en situasjon nå hvor en kretskortmodul satt sammen av SMD komponenter bakt i epoxy og ingen skjema gjør en 8000€ forsterker til 40 kg brevvekt siden produsenten har sluttet å svarer på mail og telefon.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.440
Antall liker
12.562
Sted
Sørlandet
Og hvis det likevel gjør det, hva med kvalifisert personell til å ta seg av service på en forsvarlig måte?
Mister du et Accuphase produkt i gulvet må det sannsynligvis ha en service. Og da er det godt å vite at du har en merkevare med over 50 år på nakken.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Hjelper ikke at det er et varemerke kjent gjennom årrekker, hvis ingen har serviceavtaler for merket... noe kan jo sendes utenlands for rep/service, men kan koste skjorta med forsikring og det hele...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Problemet idag er vel stort sett steder som fikser elektronikk, det er svært få som driver med service elektronikk og de som gjør det nærmer seg pensjonist alder og har alt for mye å gjøre med lange ventelister. Enkle ting som rørforsterkere blir plutselig ikke så enkelt lengre om man ikke kan gjøre ting selv mtp. rep og service.
Tryggeste kjøp er klasse D, som er såpass rimelig at det er bruk og kast. Da slipper man å ha venteforsterker i et år+ i påvente av rep. Det er også derfor Sonus produkter gjør det bra, man bare kjøper nytt når det slutter å fungere.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.042
Antall liker
8.288
Torget vurderinger
1
Hjelper ikke at det er et varemerke kjent gjennom årrekker, hvis ingen har serviceavtaler for merket... noe kan jo sendes utenlands for rep/service, men kan koste skjorta med forsikring og det hele...

Accuphase har delelager for alt de har laget. Unntak er noen CD lasere fra 20år + tilbake; tror de er fra Sony. Nå bruker de SACD drivverk fra Denon og holder deler.
Audio Research gjør forøvrig det samme - dvs tar service på alt de har laget. Finnes sikkert unntak her også.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Accuphase har delelager for alt de har laget. Unntak er noen CD lasere fra 20år + tilbake; tror de er fra Sony. Nå bruker de SACD drivverk fra Denon og holder deler.
Audio Research gjør forøvrig det samme - dvs tar service på alt de har laget. Finnes sikkert unntak her også.
Er du sikker på dette?

Både militæret og andre høykost industrier sliter med å få mer enn 20 års garanti (på at det finnes reservedeler) fra leverandørene. Og da må man betale ganske høye årlige rater for "obsolesence" rapportering.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Et godt eksempel er Toshiba audo JFETs som nå bokstavelig talt er hønsetenner.. det finnes fortsatt ekte å få tak i, hvis man leter og betaler godt, men dessverre er det enda flere fakes derute - også av de fleste andre utgåtte typer halvledere...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.289
Antall liker
9.530
Torget vurderinger
2
Se YouTube videoen med fabrikk besøk hos Accuphase , så får du sett det selv.
Jeg skrev til Accuphase da jeg hørte at visse Toshiba transistorer gikk ut av produksjon ( kjøpte faktisk et sett selv) , men svaret fra Accuphase var beroligende , de har reservedeler for alt i overskuelig fremtid Var svaret, Ganske betryggende. Kanskje fordi alt er så overdimensjonert et det sjelden ryker.

Det som ryker i elektronikk er kondensatorer, Levetiden på de er begrenset uansett , selv om annen elektronikk jeg har fortsatt fungerer med 40 års alder, er det på tide å bytte nå kondensatorer tenker jeg

Jeg er mer nervøs mht preampen min med en UNIX prosessor og PSU som har gått i 11 år…

PS
Ser man på transitorene som brukes i feks Accuphase så skjønner man at modellbytte/oppgradering faktisk skyldes at mangel på gamle klassiske transistorer medfører at man er tvunget til å benytte dagens tilgjengelige. Graver man mer ser man datablad som viser at de gamle var bedre og tilpasset audiokrav, det nye er ofte generelle typer med dårligere linearitet som krever mer av designeren.
 
Sist redigert:

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
759
Sted
Ulsteinvik
Naim har fornuftige priser på service. Men det må sendes til England. Så det koster litt. Der finnes også autoriserte serviceverksted i England som ofte er noe rimeligere enn Naim selv. Jeg har sendt forforsterker/effektforsterker/strømforsyning på service med hjelp av den norske importøren (Multirom).
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.289
Antall liker
9.530
Torget vurderinger
2
Dr
Denne?

Se 5:36 "They do the best to stock the parts" + "If a part is not longer available, it can't be helped".
Derav modellbytter for å kunne ha reservedeler i bakhånd slik de skrev til meg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.289
Antall liker
9.530
Torget vurderinger
2
Har hatt behov for service 2 ganger på 30 år med hi-fi.
1. Audio innovation ved Roger Malmin fikset forsterkeren min M10 på dagen mens jeg ventet. En feil på en inngangstransistor.
2. Kjøpte en brukt Trinnov Amethyst forforsterker , en analog inngang viste seg å være defekt og kjøper betalte reparasjon ( nytt inngangskort) . Måtte sendes til Frankrike , norsk forhandler tok seg av det. 4000kr totalt med frakt og 2mnd venting. Irriterende å vente så lenge men fikk siste nye modell av kortet i allefall.

Kjøper man noe fra de store merkene Sony,Technics McI , Accuphase SME osv er det liten grunn til bekymring . Men boutique HighEnd er det mere tvilsomt, de kommer og går og lever fra hånd til munn, tror jeg …
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bryston opererer med 20 års garanti. Det kan ha en verdi dersom man er opptatt av slikt.
Ellers noen rare forslag her men det er nå meg da.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.060
Antall liker
2.521
Pass Labs har vel tradisjon for stort sett bruke utgåtte transistormodeller allerede ved nylansering.

Nå skal man heller ikke se seg blind på hva produsenter garanterer. Det hjelper liksom ikke å praktisere slik som Miele som garanterer 10 år. Men som da tar 5.000,- for nytt håndtak til kjøleskapet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Passlabs bruker nok ikke utgåtte halvledere i produksjonsmodeller, - i alle fall ikke uten at de har en solid dekning på reservedeler..Gubben sjøl har derimot drevet nokså intense eksperimenter med gamle halvledere for å se om det "kunne ligge noe der", og har i mange tilfeller gitt bort deler til hobbyentusiaster som vil være med på leken... Nelsom Pass er vel den av de velrennomerte konstruktørene som også har bidratt mest til DIY miljøet, ettersom skjema og manualer på utgåtte modeller publiseres nesten forløpende...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Pass Labs har vel tradisjon for stort sett bruke utgåtte transistormodeller allerede ved nylansering.

Nå skal man heller ikke se seg blind på hva produsenter garanterer. Det hjelper liksom ikke å praktisere slik som Miele som garanterer 10 år. Men som da tar 5.000,- for nytt håndtak til kjøleskapet.
Det stemmer nok i en del tilfeller.
MEN da må en ta med resten av historien, Nelson Pass sitter på et forsiktig sagt, digert lager av div. utgåtte halvledere.
Men selv han sier nå at de har sett på mulige fremtidige konstruksjoner hvor de har besluttet å ikke produsere, nettopp fordi de da kunne komme i en situasjon hvor de ikke ville ha nok deler til senere support.
Isteden har han laget design han har sluppet på diyaudio hvor han da deler ut halvlederne. I et tilfelle jeg så, så ga han de vel bort til de første xx som meldte seg (?)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.570
Antall liker
84.709
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hvis man klarer å miste et produkt i bakken, er det brukerfeil og enten får man ta det på hjemforsikringen eller vurdere en annen hobby 🥴
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.060
Antall liker
2.521
Dere har nok fulgt bedre med enn meg. Og det er helt riktig at min "erfaing" bygger på DIY prosjekter hvor jeg opplevde det umulig å delta uten å handle deler av ham. Og det var slett ikke gratis ;)
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Passlabs bruker nok ikke utgåtte halvledere i produksjonsmodeller, - i alle fall ikke uten at de har en solid dekning på reservedeler..Gubben sjøl har derimot drevet nokså intense eksperimenter med gamle halvledere for å se om det "kunne ligge noe der", og har i mange tilfeller gitt bort deler til hobbyentusiaster som vil være med på leken... Nelsom Pass er vel den av de velrennomerte konstruktørene som også har bidratt mest til DIY miljøet, ettersom skjema og manualer på utgåtte modeller publiseres nesten forløpende...
Jepp, det gjelder FirstWatt. Mener han gjør det slik at han produsere xxx antall, og når de er solgt, så slipper han designet på diyaudio.com.
Så er det i tillegg en god del design som han ikke produserer, men som han legger rett ut på diyaudio.
Et eks er ACA forsterkeren, et annet er det aktive filteret han la ut for et par år siden, det er også noen buffersteg som vel også er lagt rett ut på diyaudio.com. Flere av disse tingene har blitt sluppet ifm den "burning amp" (?) Weekenden som holdes hvert år i November (?).
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har fulgt med noen år nå, og har ikke sett at han selger design, print og komponenter selv. Det er det diyaudiostore som gjør.
Vet at han i en del tilfeller har målt ut et antall sett med halvledere til en konstruksjon, som han så har overlevert til diyaudiostore å selge.
For han er nok det en helt glimrende modell, da slipper han alt bryderiet med kundehåndteringen skaffe resten av komponentene osv osv.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
399
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
For min del synes jeg det er betryggende at Multirom sender Naim til Sailsbury for service, og ikke til et serviceverksted i Norge. Ja, det tar lengre tid og det koster trolig mer, men jeg har gjort det noen ganger nå med vintage Naim som jeg har kjøpt og er like fornøyd hver gang :)

Til info har dette vært ting som har vært opptil 40 år gamle og servicen har vært recap og rens.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.089
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
10
For min del synes jeg det er betryggende at Multirom sender Naim til Sailsbury for service, og ikke til et serviceverksted i Norge. Ja, det tar lengre tid og det koster trolig mer, men jeg har gjort det noen ganger nå med vintage Naim som jeg har kjøpt og er like fornøyd hver gang :)

Til info har dette vært ting som har vært opptil 40 år gamle og servicen har vært recap og rens.
Jeg er også litt spørrende til hvorvidt norske elektronikk verksteder innehar tilstrekkelig kompetanse til å fikle med våre dyrekjøpte greier. Har litt blandet erfaring med akkurat det. Det beste er vel at fabrikkene rundt om gjør jobben, men det er kanskje ikke praktisk mulig av forskjellige årsaker, og i mange tilfeller vil det trolig også bli dyrt. Så da er man kanskje mer eller mindre låst til det forhandleren tilbyr. Skulle derfor gjerne visst om hvilke forhandlere som kan tilby gode verksteder og som ellers har ord på seg for å følge opp kunden på en best mulig måte i ettertid. For meg er dette minst like viktig som gode omtaler av produktene i en kjøpssituasjon.

For øvrig; takk for alle innspill.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Faglærte reparatører skal da ikke ha problemer med audioutstyr… det er stort sett nokså enkle greier.. det er stort sett ingen sammenheng mellom pris og kompleksitet. Et annet problem er serviceunderlag og tilgang på deler.. mange produsenter ser ut til å innbille seg at produktene deres er så kompliserte at ingen andre forstår noe og er knipne på serviceinformasjon … på den annen side kan det jo være at de er redde for å bli avslørt at greiene deres langt fra hører hjemme i rekka over verdens underverk….😎
 
Sist redigert:

6c33

Medlem
Ble medlem
26.01.2015
Innlegg
49
Antall liker
66
Sted
Bergen
Dette kan være en reel problemstilling. Sitter selv på en forsterker hvor fabrikken er nedlagt og det er ingen hjelp å få
med hensyn på reparasjon. Vurderer å gå over på et mer «mainstream» produkt som sansynligvis eksisterer om 20 år+
Vurderer da Naim eller Mcintosh, sistnevnte har verksted i Norge i følge Geir på Oslo hificenter.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.060
Antall liker
2.521
Dette kan være en reel problemstilling. Sitter selv på en forsterker hvor fabrikken er nedlagt og det er ingen hjelp å få
med hensyn på reparasjon. Vurderer å gå over på et mer «mainstream» produkt som sansynligvis eksisterer om 20 år+
Vurderer da Naim eller Mcintosh, sistnevnte har verksted i Norge i følge Geir på Oslo hificenter.
Jupp. Samme her. Har vær skikkelig frustrert i hele sommer og høst da B.M.C. ikke har svart på hendvendelser. I går etter jeg svarte i denne tråden fikk jeg endelig svar på siste purring. Fra det som muligens er familiemedlem av mannen bak selskapet. Og når jeg etter litt fram og tilbake skal betale for delen viser det seg at Bulder Bank ikke tilbyr bankoverføringer til utlandet fikk jeg private PayPal adressen til C. Candeias selv :)

Så ja, jeg er på samme bølgelengde som deg når det gjelder neste kjøp. Jeg var flere ganger i høst på nippen å handle på brukten en av de tyngre Luxman-forsterkerene. Men holdt igjen pga frykten for å havne i samme uføre som med B.M.C. forsterkeren. Også grunnen til at jeg vegrer meg for å sylte større pengebeløp i brukt utstyr som er bygget med de mindre SMD komponentene hvor garantireprasjoner ofte utføres med bytte av hele kretskort. Som når garantien er utløpt normalt ikke er kostnadsvarende.

Dessverre er det heller ingen garanti at gamle aktører i fremtiden kan serve sine nyeste modeller i samme grad man har sett. Når Mcintosh tilbyr renovasjon av sine 20-30 år gamle rørforsterkere henger dette mye sammen med teknologien brukt i disse appratene fortsatt kan repareres uten at arbeidstimene tar helt av.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.494
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Jeg har to produkter som har gått i stykker siden jeg begynte med hifi på slutten av -90 tallet. Begge var Icepower 1200 as2 i år. Ellers har det ikke vært et eneste problem. Virker ikke som om hifi komponenter pleier å gå i stykker.

Så dette tar jeg med stoisk ro.
 

6c33

Medlem
Ble medlem
26.01.2015
Innlegg
49
Antall liker
66
Sted
Bergen
Jeg har to produkter som har gått i stykker siden jeg begynte med hifi på slutten av -90 tallet. Begge var Icepower 1200 as2 i år. Ellers har det ikke vært et eneste problem. Virker ikke som om hifi komponenter pleier å gå i stykker.

Så dette tar jeg med stoisk ro.
Det er jo bra du tenker sånn, for det finest nok et stort knippe produsenter som kan produsere både bedre og billigere en de store som må dekke inn for salg, markedsføring og administrasjon i stort mon. Det er synd hvis disse mindre produsenter skulle gå konk fordi vi alle tenker likt. men samtidig, i mitt og andres tilfelle er det jo akkurat fordi vi har hatt større tro på de mindre att vi er havnet i ett mer eller mindre uføre.
Jeg velger å se på det hele som en gylden anledning til nye innkjøp😁
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.524
Antall liker
35.393
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har to produkter som har gått i stykker siden jeg begynte med hifi på slutten av -90 tallet. Begge var Icepower 1200 as2 i år. Ellers har det ikke vært et eneste problem. Virker ikke som om hifi komponenter pleier å gå i stykker.

Så dette tar jeg med stoisk ro.
Oi!... Mulig jeg vurderer å ikke selge min ec-aw250 likevel...
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.494
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Jeg byttet Icepower i en Simaudio Moon 2x200 watt som har tusen ganger mer eierglede enn Icepower. Bra er den også.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
939
Antall liker
1.317
Sted
Østfold
Sugden bruker tradisjonelle "store" komponenter som loddes i hull, altså gamlemåten. Det er lett å bytte. Overdimensjonerte kjøleribber gir ganske ok driftstemp selv i klasse A single ended, målte vel ca 50 grader på min.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.833
Antall liker
21.797
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
DrodleDipol(tm)-ene mine blir 14 denne måneden.
Så langt har følgende gått føyken:
  • RME Fireface UC ombordstrømforsyning. Reparert/byttet.
  • Igjen! Ny Fireface UC.
  • IcePower250ASX2. Byttet.
  • PC med filtre og lokalt musikkbibliotek.
  • Enda en IcePower250ASX2. Omlegging til Hypex nCore.
Det som har holdt helt siden 2009 er høyttalerelementene og fire IcePower125ASX2 der to fremdeles er i bruk i subwooferne. Andre saker i systemet er byttet/solgt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.524
Antall liker
35.393
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg byttet Icepower i en Simaudio Moon 2x200 watt som har tusen ganger mer eierglede enn Icepower. Bra er den også.
Blir smak og behag. Har stor eierglede i min 2000as x2.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.218
Antall liker
2.723
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Enda i dag er hole through teknikken med glass fiber feks og over legen med hensyn til temperatur vibrasjon
og vridning , Augostini tar til orde om det i hans amplifiere
Det og grunnet fysisk større komponenter

Mye commersiellt produsert smd er laget for en kalkulert lifespan ikke bare kondensatorene som way back
Ofte om fattende og tidkrevende arbeid med smd rep ofte svarer det seg ikke , erfart

Audio bransjen har litt å lære av automotiv " elektronikk produsenter , kapslet innstøpt vibrasjons dempinger
der power elektronikk for seg er ofte HT mens resten smd
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enda i dag er hole through teknikken med glass fiber feks og over legen med hensyn til temperatur vibrasjon
og vridning , Augostini tar til orde om det i hans amplifiere
Det og grunnet fysisk større komponenter

Mye commersiellt produsert smd er laget for en kalkulert lifespan ikke bare kondensatorene som way back
Ofte om fattende og tidkrevende arbeid med smd rep ofte svarer det seg ikke , erfart

Audio bransjen har litt å lære av automotiv " elektronikk produsenter , kapslet innstøpt vibrasjons dempinger
der power elektronikk for seg er ofte HT mens resten smd
Skjønte ikke mye her
@Armand noe du vil kommentere på?
 
Topp Bunn