Tror du Gud finnes?

Tror du Gud finnes?

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Ja, men ikke som det fremstår i bibelen

    Stemmer: 0 0.0%
  • Usikker

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Tenkte jeg ville lage en liten undersøkelse her inne om hvor mange som tror på at Gud finnes/ikke finnes.

Er fra min side ikke ment som en diskusjonstråd, men er bare ren nysgjerrighet over temaet! :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Kan trådstarter definere hva GUD er slik at vi har noe å stemme over?
Med definisjon tenker jeg her at -Gud er en svært gammel mann som sitter på en sky og dømmer folk etter rett og galt, -til at Gud er alt som er og ikke er, og som ikke utlukker noe, dvs at Gud også er i fysikkens lover.

Hva mener trådstarter med "Gud"?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Jeg mener vi bør avstå denne her, så lenge det er Julefred.

Bjørn
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Espen R skrev:
Kan trådstarter definere hva GUD er slik at vi har noe å stemme over?
Med definisjon tenker jeg her at -Gud er en svært gammel mann som sitter på en sky og dømmer folk etter rett og galt, -til at Gud er alt som er og ikke er, og som ikke utlukker noe, dvs at Gud også er i fysikkens lover.

Hva mener trådstarter med "Gud"?
Jeg mener Gud slik han fremstår i bibelen. Men det er ikke ment som en "krangledebatt", er kun pga nysgjerrighet over hvordan tallene ser ut. :)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hvis forståelsen av at ting kan være separate egentlig er en illusjon og at alle ting egentlig er en helhet; hva er Gud da?
 
M

musicus

Gjest
Ja! og med tanke på alternativet at det finnes en såkalt fortidig slektning i Kr-Sand med navn Julius synes jeg ikke det er så mye å velge på, men noen mer moderne Juliuser vet jo selvsagt bedre, blod er jo som kjent tjukkere enn vann....

mvh
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
musicus skrev:
Ja! og med tanke på alternativet at det finnes en såkalt fortidig slektning i Kr-Sand med navn Julius synes jeg ikke det er så mye å velge på, men noen mer moderne Juliuser vet jo selvsagt bedre, blod er jo som kjent tjukkere enn vann....

mvh
at du var en av gærningene kom ikke som noen overaskelse akkurat.
 
M

musicus

Gjest
Tor Nado skrev:
musicus skrev:
Ja! og med tanke på alternativet at det finnes en såkalt fortidig slektning i Kr-Sand med navn Julius synes jeg ikke det er så mye å velge på, men noen mer moderne Juliuser vet jo selvsagt bedre, blod er jo som kjent tjukkere enn vann....

mvh
at du var en av gærningene kom ikke som noen overaskelse akkurat.
Takk for komplimentet, men du har nok misset noe her julius Jr, det er ikke min stamtale jeg snakker om...

mvh
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
musicus skrev:
Tor Nado skrev:
musicus skrev:
Ja! og med tanke på alternativet at det finnes en såkalt fortidig slektning i Kr-Sand med navn Julius synes jeg ikke det er så mye å velge på, men noen mer moderne Juliuser vet jo selvsagt bedre, blod er jo som kjent tjukkere enn vann....

mvh
at du var en av gærningene kom ikke som noen overaskelse akkurat.
Takk for komplimentet, men du har nok misset noe her julius Jr, det er ikke min stamtale jeg snakker om...

mvh
???
 
M

musicus

Gjest
Tor Nado skrev:
musicus skrev:
Tor Nado skrev:
musicus skrev:
Ja! og med tanke på alternativet at det finnes en såkalt fortidig slektning i Kr-Sand med navn Julius synes jeg ikke det er så mye å velge på, men noen mer moderne Juliuser vet jo selvsagt bedre, blod er jo som kjent tjukkere enn vann....

mvh
at du var en av gærningene kom ikke som noen overaskelse akkurat.
Takk for komplimentet, men du har nok misset noe her julius Jr, det er ikke min stamtale jeg snakker om...

mvh
???
Å bli kalt gærning av deg tar jeg som ett kompliment, utover det er det vel snakk om å velge å tro hvor man kommer fra, den eller andre siden, skapelse eller utvikling, og jeg har ikke særlig tro på Julius & Co...

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Klart gud finnes. Dere tror vel ikke hi-fien oppsto av seg selv eller ved en tilfeldighet?
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
BT skrev:
Klart gud finnes. Dere tror vel ikke hi-fien oppsto av seg selv eller ved en tilfeldighet?
Jeg har alltid ment nei, men etter å ha lest denne ble jeg litt i tvil...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Da er det åpnet igjen. Prøv å ikke provosere så mye. Det er tross alt Jul.

bjornh, moderator
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg aner ikke om det finnes noe som kan kalles "gud".

Men IMHO er all religion skapt av mennesker.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Det er rart at dem som har alt +litt til, ser dette som en selvfølge og ikke tror det finnes noe der oppe,
men dem som ikke har noen ting, folder hender og takker for ingenting.

Selv heller jeg 60/40 for.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Om gud fantes tviler jeg på at han ville vedkjent seg sine tjenere på jorden.
 
S

slowmotion

Gjest
GnR3 skrev:
Det er rart at dem som har alt +litt til, ser dette som en selvfølge og ikke tror det finnes noe der oppe,
men dem som ikke har noen ting, folder hender og takker for ingenting.

Selv heller jeg 60/40 for.

Jeg synes ikke det er noe rart i det hele tatt.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Ikke jeg heller.
Det jeg synes er rart er at tråden stenges første juledag, for å åpnes andre juledag???
Klarer ikke helt å se logikken.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
RJEL skrev:
Ikke jeg heller.
Det jeg synes er rart er at tråden stenges første juledag, for å åpnes andre juledag???
Klarer ikke helt å se logikken.
Moderator mente vel at alle skal være snille med hverandre juledagen, og tråden har et tema som kan få frem det verste i folk. Himmel og helvete går hånd i hånd.. ;)
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
dette vet jo alle egentlig svaret på så ingen vits å krangle om d..
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
Ja, jeg tror Gud finnes! :)

ArtDeco skrev:
Om gud fantes tviler jeg på at han ville vedkjent seg sine tjenere på jorden.
Det nærmeste du kommer Gud på jorden er Jesus. Ganske utførlig beskrevet i fire evangelier.
Selvfølgelig skulle alle Guds tjenere vært mer lik Jesus, og det er mange som jobber seriøst med saken....

GnR3 skrev:
Det er rart at dem som har alt +litt til, ser dette som en selvfølge og ikke tror det finnes noe der oppe,
men dem som ikke har noen ting, folder hender og takker for ingenting.

Selv heller jeg 60/40 for.
Jeg har alt jeg trenger, og mere til. Folder likevel mine hender hver dag og takker Gud for at Han er glad i meg, for jeg er langt i fra fullkommen :-[
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Godalive skrev:
Ja, jeg tror Gud finnes! :)

Jeg har alt jeg trenger, og mere til. Folder likevel mine hender hver dag og takker Gud for at Han er glad i meg, for jeg er langt i fra fullkommen :-[
Amen! Når jeg kjenner Gud's kjærlighet og nåde, er jeg bare såå takknemlig, det får meg noen ganger til å ta til tårene av ren glede! ::) Folk skulle bare ha visst hvor god denne følelsen er..!

Leita for mange år siden etter lykke, i form av kjemiske substanser og cannabis.. Men det gav bare kortvarig lykke, og dårlig følelser og angst, når rusen var ute. Denne lykken jeg fikk av Jesus da jeg ble frelst for to år siden, bare varer og varer, og blir sterkere og sterkere i meg! Å bli frelst er desidert det beste som har skjedd meg! ::)
Sa ja til Jesus under en treningstur på skauen, så bare man tror på Jesus, og bekjenner sin tro med et rent hjerte, har ikke forholdene rundt en noe å si. :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Som en skrev tidligere i tråden heller jeg til at all religion er menneskeskapt.....utav behovet for noe å tro på. Selv synes jeg det er noe skikkelig dusteri, men samme for meg hva andre tror sålenge de ikke på død og liv må presse det på meg. I grunn foretrekker jeg å ikke vite særlig om andre folk sin personlige tro siden jeg tar meg selv i å ikke helt klare å ta dem alvorlig etter å ha hørt dem bekjenne sin omvending og tro fullt av religiøse floskler. For meg er det like fjernt som Snåsamannen, gjenferd, tusser og troll.

Derimot har jeg en sterk tro på individet og det gode i folk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Trane skrev:
Derimot har jeg en sterk tro på individet og det gode i folk.
"Det gode i folk" ?? ( Helt uten bruk av ironiknappen ) Du blir vel ofte skuffet da?


Klart at man har møtt kjekke "gode" eksemplarer av arten menneske, men det må sies at det finnes en del av den andre typen også. Såvidt mange at jeg ikke har noen tro på at "det gode" i folk er en allmengyldig menneskelig egenskap. At mange nok til at det er hyggelig har lært seg, på en eller annen måte, at det å være god mot verden er en god ide er forsåvidt riktig. Men at det er en medfødt egenskap ?? "Bob Bob" !

Om det finnes en Gud? Ja hvorfor ikke? Det er egentlig ikke mere utrolig det enn at hele universet, inkludert HiFi, kom til ved en tilfeldighet? Nå tror jeg også at de "bilder" eller forestillinger mennesket i gjennom årtusener har gjort seg om denne Gud er helt på viddene. Men det er en annen sak.

Når dagen kommer og det er slutt får man vel kanskje fasitsvaret? Har ateistene rett er det vel ikke verre enn at "strømmen slås av", og det var det. Men hvis ateistene tar feil og der likevel finnes en Gud er jeg ganske overbevist om at alle, inkludert de troende, vil bli "noe" overasket over hva/hvordan denne Gud er. :eek:
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
bjornh skrev:
Jeg mener vi bør avstå denne her, så lenge det er Julefred.

Bjørn
En meningsutveksling forstyrrer ikke solsnufesten.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Cundis skrev:
Godalive skrev:
Ja, jeg tror Gud finnes! :)

Jeg har alt jeg trenger, og mere til. Folder likevel mine hender hver dag og takker Gud for at Han er glad i meg, for jeg er langt i fra fullkommen :-[
Amen! Når jeg kjenner Gud's kjærlighet og nåde, er jeg bare såå takknemlig, det får meg noen ganger til å ta til tårene av ren glede! ::) Folk skulle bare ha visst hvor god denne følelsen er..!

Leita for mange år siden etter lykke, i form av kjemiske substanser og cannabis.. Men det gav bare kortvarig lykke, og dårlig følelser og angst, når rusen var ute. Denne lykken jeg fikk av Jesus da jeg ble frelst for to år siden, bare varer og varer, og blir sterkere og sterkere i meg! Å bli frelst er desidert det beste som har skjedd meg! ::)
Sa ja til Jesus under en treningstur på skauen, så bare man tror på Jesus, og bekjenner sin tro med et rent hjerte, har ikke forholdene rundt en noe å si. :)
Herlig! :)

Jeg skrev akkurat det samme om rus i en annen tråd uten å ha lest dette.

Jeg ber ofte selv når jeg trener.En ganske fantastisk følelse samtidig som man kjenner hvor flott kroppen fungerer og man ser det vakre skaperverket rundt seg.Da har det skjedd mer enn en gang at takknemligheten og gleden blir så stor at tårene triller av fryd!

Fortellingen om den bortkomne sønn i Bibelen er et godt bilde på Gud.Han står klar med åpne armer og byr inn til fest når et menneske kommer hjem,tid og sted,og hva man har gjort galt,spiller ingen rolle.Han tar alltid imot med åpne armer og tilgir når et menneske ærlig søker Ham ! :)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Rune S skrev:
Cundis skrev:
Godalive skrev:
Ja, jeg tror Gud finnes! :)

Jeg har alt jeg trenger, og mere til. Folder likevel mine hender hver dag og takker Gud for at Han er glad i meg, for jeg er langt i fra fullkommen :-[
Amen! Når jeg kjenner Gud's kjærlighet og nåde, er jeg bare såå takknemlig, det får meg noen ganger til å ta til tårene av ren glede! ::) Folk skulle bare ha visst hvor god denne følelsen er..!

Leita for mange år siden etter lykke, i form av kjemiske substanser og cannabis.. Men det gav bare kortvarig lykke, og dårlig følelser og angst, når rusen var ute. Denne lykken jeg fikk av Jesus da jeg ble frelst for to år siden, bare varer og varer, og blir sterkere og sterkere i meg! Å bli frelst er desidert det beste som har skjedd meg! ::)
Sa ja til Jesus under en treningstur på skauen, så bare man tror på Jesus, og bekjenner sin tro med et rent hjerte, har ikke forholdene rundt en noe å si. :)
Herlig! :)

Jeg skrev akkurat det samme om rus i en annen tråd uten å ha lest dette.

Jeg ber ofte selv når jeg trener.En ganske fantastisk følelse samtidig som man kjenner hvor flott kroppen fungerer og man ser det vakre skaperverket rundt seg.Da har det skjedd mer enn en gang at takknemligheten og gleden blir så stor at tårene triller av fryd!

Fortellingen om den bortkomne sønn i Bibelen er et godt bilde på Gud.Han står klar med åpne armer og byr inn til fest når et menneske kommer hjem,tid og sted,og hva man har gjort galt,spiller ingen rolle.Han tar alltid imot med åpne armer og tilgir når et menneske ærlig søker Ham ! :)
Ja, det er en helt utrolig følelse når man kjenner den Hellige Ånd i seg! Man blir så glad så glaad..! Og det beste av alt er at alle som vil kan få oppleve dette..!

Hvis noen lurer litt på hvordan man kan gå frem, her er en liten veiviser. :)
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
slowmotion skrev:
Hvorfor må det være et fasitsvar?
Noe fasitsvar er det vel ingen som påberoper seg å ha her. Det er vel mer et spørsmål om hva en velger å tro på. Logikken strekker jo ikke til uansett når en kommer til de store spørsmålene...

Jeg er både døpt, konfirmert og gift i kirka. Har også prøvd å bli kristen en gang i tiden. Men uansett hvor mye jeg spør, så er det egentlig ingen, hverken religiøse, ateister eller vitenskaper som greier å gi meg gode svar på de store spørsmålene: Hvordan kan noe være uendelig (tid og rom). Hvis universet er uendelig, - hvor er vi da? Hvis tiden er uendelig, når er da egentlig nå? Hva er liv? Hva skjer etter døden? (håper jo ikke at det er en bryter som slås av) Hvor kommer jeg fra (hva var jeg før jeg ble født?)

Jeg har i alle fall den overbevisning at jeg består av mer enn bare kjøtt og blod og kjemiske forbindelser. I og med at jeg ikke greier å akseptere at jeg ikke er noe mer enn en fysisk gjenstand, så tror jeg jo på en måte på noe reliøst. Men hva Gud er, syns jeg er veldig vanskelig å begripe...

At noen utvalgte som tror på "det rette" er sikret en annen plass i evigheten enn noen som helst andre, være seg atheister, homofile eller hinduer for den del, - det har jeg også vanskelig for å tro og akseptere...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Noen gode svar på alle disse spørsmålene tror jeg iallefall ikke at jeg noensinne vil få svar på, Gimsegutten. Men en ting man må vite, er at at å tro er ikke å vite. Gud krever kun at vi skal tro, og bekjenne vår tro på Jesu' gjerninger for at vi skal bli frelst! Jeg tror at Jesus døde for våre synder, men jeg har ingen bevis for det, annet enn det som står i Gud's Ord. Og når man blir frelst får man bevis inni seg i form av den Hellige Ånd! Glede, fred, ro, tålmod, og indre styrke er bl.a. noen stikkord! :)
 
Topp Bunn