Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.720
    Antall liker
    35.710
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Jeg prøver å finne det ut, men jeg har en teori som ikke er bekreftet. Jeg tror det er et marked der ute med audiofile innspiller som er mikset med tanke på at highend skal låte bra. For meg høres det ut som innspillingen er gått gjennom en stor mastringsprosess som er nøye tunet med tanke på de parametrene jeg skrev over. Innspillinger fulle med botox og silikon.
    Den teorien kan vi vel bekrefte med det samme, men det finnes en del ulike varianter der også. Mobile Fidelity (MoFi) lar stort sett dynamikken på opptaket være i fred, men tilfører litt av den "loudness-kurven" du beskriver med equalizing. Litt mer bass, litt mer diskant, kanskje litt mindre nivå i øvre mellomtone, og vips!

    Enkelte andre som f eks Stockfisch bruker i tillegg ganske mye kompresjon for å få frem det "hyperdetaljerte" lydbildet hvor du nærmest kan se vokalistens drøvel dirre. Da går jo dynamikken åt skogen, men der har du nok mesteparten av "hifi-lyden" på "audiofile innspillinger".

    Når de store plateselskapene en sjelden gang prøver seg på "audiofile gjenutgivelser" er det omtrent samme oppskrift: Loudness-kurve og dynamisk kompresjon, flott cover med "24-bit 192 kHz remaster in glorious SuperBitmapSamplingTM high resolution sound" og en gullfarget vanlig CD inni.

    Og vi lar oss lure, gang på gang.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.860
    Torget vurderinger
    23
    Paus/Bull Gundersen er herlig, tidlig Paus er best... "Langt borte i gata går Maria Magdalena - glorien er borte men jeg kjenner'a på bena.."
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.860
    Torget vurderinger
    23
    Asbjørn skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Jeg prøver å finne det ut, men jeg har en teori som ikke er bekreftet. Jeg tror det er et marked der ute med audiofile innspiller som er mikset med tanke på at highend skal låte bra. For meg høres det ut som innspillingen er gått gjennom en stor mastringsprosess som er nøye tunet med tanke på de parametrene jeg skrev over. Innspillinger fulle med botox og silikon.
    Den teorien kan vi vel bekrefte med det samme, men det finnes en del ulike varianter der også. Mobile Fidelity (MoFi) lar stort sett dynamikken på opptaket være i fred, men tilfører litt av den "loudness-kurven" du beskriver med equalizing. Litt mer bass, litt mer diskant, kanskje litt mindre nivå i øvre mellomtone, og vips!

    Enkelte andre som f eks Stockfisch bruker i tillegg ganske mye kompresjon for å få frem det "hyperdetaljerte" lydbildet hvor du nærmest kan se vokalistens drøvel dirre. Da går jo dynamikken åt skogen, men der har du nok mesteparten av "hifi-lyden" på "audiofile innspillinger".

    Når de store plateselskapene en sjelden gang prøver seg på "audiofile gjenutgivelser" er det omtrent samme oppskrift: Loudness-kurve og dynamisk kompresjon, flott cover med "24-bit 192 kHz remaster in glorious SuperBitmapSamplingTM high resolution sound" og en gullfarget vanlig CD inni.

    Og vi lar oss lure, gang på gang.
    "Og vi danser fornøyd på rekke og rad etter rottefangeren, som nå har gått over fra fløyte til PC-basert avspilling"

    En Sluket-klassiker til glede for nye lesere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Jeg applauderer. Mye gode tanker.

    En ting er hva hifibransjen fokuserer på, men noe annet er studioene. Det er fullstendig mangel på gode standarder og vi kjenner alle til loudness war. Ifølge en akustiker som jeg mye kontakt med og har holdt på i veldig mange år, så har man demonstrert avspilling i stereo som var så virkelighetsnært at folk ikke greide å skille det fra lyd rundt seg. Opplevelsen ble nesten spooky ifølge de som var der. Men da hadde man full kontroll på alt fra innspillingen til avspillingsdelen. Så muligheten ligger der og har gjort det i mange år, men bransjen har ikke valgt den veien. Ta f.eks film og surround. Da handler utenlukkende om overdrivelse og effekter. Det låter overhodet ikke som virkeligheten. Greit nok kanskje for film, men jeg tror vi alle ønsker musikgjengivelse som ligner mer på det reelle.
    Takk! :)

    Litt uenig med deg når det gjelder lydstudioer. Det er en slags fellesnevner der. Pleier å minne meg selv på at de aller fleste innspillinger lød hørbart da de forlot mastring. Greit å huske på at komprimering ikke er ensbetydende med dårligere lyd. Heller tvert imot, men slik det har utviklet seg dette århundret så har det gått på bekostning av lydkvaliteten.

    Det er min erfaring også at "urørt" stereo kan lyde svært tett på, men vi må huske på at de aller aller færreste faktisk vil ha musikerene i stua. Derfor er det fint med kompressorer slik at det kan bli hørbart på andre måter enn på fullt volum.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Audiophile-Arve skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Som musiker er jeg DRITfrustrert over denne bransjen. Jeg har dedikert livet for å spille musikk for mennesker og spre det glade budskapet og ser bransjen som skal bringe det videre i de tusen hjem som nærmest jobber mot. Det trigger meg til å finne ut mer om hvordan det hele henger sammen. Ikke spør hvorfor. Nesten hver gang jeg snakker med "fagfolk" innen dette sirkuset skal de liksom fortelle MEG hvordan akustisk musikk skal låte.
    Jeg kan komme rett fra prøve med Kringkastningsorkesteret og stikke innom en butikk og lytte til et anlegg på vei hjem og stille spørsmål ved gjengivelsen som oftest er på jordet. Det er kun et par personer i dette gamet som er interessert i hva jeg synes er feil, resten trøkker de vante hififlosklene ned i halsen min.
    Hadde ikke dette dreid seg om høy troverdighet så hadde det vært helt ok.

    Anlegget her blir brukt til rekreasjon. Har ferie denne uken og kan lytte mer enn vanlig. Nyter det virkelig. Hadde broren min på besøk i går som kun er musikkinteressert. Vi hadde spotify og youtubestafett hvor vi spilte annenhver låt. Tiden stod stille og det tok helt av. Ekte musikkglede heter det visst :)
    1. Skal gjøre et nytt og forhåpentlig bedre forsøk nå. Tror de aller fleste av de som frekventerer tråden her har skjønt dette for lenge siden, så dette er ikke for å opplyse dere, men for at dere kan opplyse meg til å forstå hvorfor det er sånn. ;)

    2. Det jeg savner i hifibransjen er kompetanse. Med det mener jeg at hele hifi kjeden har kunnskap om hvordan og hvorfor ting lyder som det gjør.

    3. Min oppfatning av bransjens lydideal er at det skal lyde: Krystallklart, stort, raskt, ekstremt holografisk og masse luft.

    4. Hører man på en "audiofil" innspilling låter det ofte helt sinnsykt bra. Det er så detaljert at du kan høre stemmebåndene til sangerene, alt låter kjempekjapt, pinpointningen er enorm og romklangen er krystallklar. Dette kan faktisk kalles High Fidelity.

    5. Etter gode demoer så føler man at man har tatt en attraksjon på tivoli, men hvis man hører på kjmepegode klassiske innspillinger fra 70 tallet så faller alt sammen og man opplever de punktene jeg skrev til Asbjørn i går.
    Når dette skjer er selger ofte fort ute med å fortelle at det er innspillingen det er noe galt med hvis det låter rart.

    6. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Jeg prøver å finne det ut, men jeg har en teori som ikke er bekreftet. Jeg tror det er et marked der ute med audiofile innspiller som er mikset med tanke på at highend skal låte bra. For meg høres det ut som innspillingen er gått gjennom en stor mastringsprosess som er nøye tunet med tanke på de parametrene jeg skrev over. Innspillinger fulle med botox og silikon. ;)

    7. For meg hadde dette vært HELT OK hvis det hadde vært en bevissthet rundt dette. Hvis det hadde vært slik at selger hadde spurt kunden: vil du ha et hifi anlegg eller et musikkanlegg og forklart forskjellen at hifianlegg spiller hifinnspillinger fantastisk, mens musikkanlegget spiller vanlige plater troverdig.

    Problemet for meg er at det er laget en bevissthet rundt disse innspillingene og anleggene som gjør at man tror at det er naturlig med botox og silikon. Når de da treffer et lydbilde som er uten dette blir det kjedelig.

    8. Et ønskescenario: Du har en person som er kjempeglad i musikk og har akkurat arvet bestemor og vil bruke 100K på å kjøpe et godt anlegg. Personen går inn i første og beste butikk og får hjelp til å sette opp et anlegg som spiller musikken han allerede hører på mye bedre enn det han er vant til. Han får en pedagogisk innføring i ting han må vite. Får hjelp til å velge høyttalere som passer rommet og høyttalerplasseringen han har tilgjengelig. Får en rask innføring i førstehjelpsakustikk. Når kunden kommer hjem og alt er satt opp lever han i drømmen og koser seg med musikken sin.

    Et scenario som jeg TROR skjer ofte: Samme person kommer inn i butikken og får høre at 100K er litt for lite for et skikkelig anlegg. Hvis du legger på 20K til får du toppmodellen i høyttalerserien som har en helt annen oppløsning enn den til 20K mindre. Kunden spiller et par plater han har med og får vite at innspillene ikke er gode nok for å yte anlegget rettferdighet. Kunden får deretter en demo hvordan anlegget potensielt kan lyde.
    Kunden har aldri hørt audiofile innspillinger før og får selvsagt bakoversveis. Han legger selvfølgelig de 20K på bordet.
    Når kunden kommer hjem får han kanskje hjelp til å sette det opp i den høyttalerplasseringen han har tilgjengelig. Om høyttaleren er riktig til rommet eller plasseringen blir god er LOTTO og sjansen for at anlegget låter dårligere enn tidligere på vanlige innspillinger er tilstede. Spådommen min er at kunden deretter enten selger anlegget fordi det ikke var drømmen eller blir kunden hvileløs audiofil i blind jakt på god lyd. ;D

    9. Når jeg nevner manglende kompetanse, så snakker jeg om kompetanse utenfor hifibransjen. Hvordan blir vanlig musikk til? Hvordan låt den i utgangspunktet, hva skjer i miks og master. Og tilslutt hvordan låter en slik innspilling på anlegget som blir solgt i hvermannshjemmet.
    Hva er forskjell på audiofile innspillinger og vanlige. Hva gjør at de imponerende elementene kommer frem?
    Hvilken frekvensrespons er å foretrekke i et hjem. Hvordan kommer man nærmest den?

    Jeg savner at det finnes en felles forståelse for dette mellom musikkbransjen gjennom alle ledd ut til oss.

    10. Argumentene mot en slik forståelse er ofte: "musikk og lyd er subjektivt. Alle har forskjellige preferanser"

    Dette er jo selvfølgelig sant, men jeg savner strammere rammer slik at det ikke er SVART/HVITT men forksjeller i grånyanser. Lyd er ikke HELT subjektivt og det er grenser for hvor forskjellig preferansene kan være.

    Musikk er mer subjektivt enn lyd, men der finnes det ganske strenge regler, både skrevne og uskrevne regler om hva god musikk er. Det er en felles kompetanse på et helt annet nivå enn i lydbransjen.

    11. Det ligger masse kompetanse på lyd i lydteknikere, akustikere og konstruktører.
    For å begynne med lydteknikere, så har jeg ikke hørt EN ENESTE lydtekniker som sier et godt ord om hifi. Når jeg sier at jeg har et ambisiøst anlegg til en lydtekniker ser jeg skuffelsen i øynene og ser respekten forsvinne. Når jeg spør om hva som er galt med hifi lysner de opp og bobler over av hva god lyd er.
    Et felles inntrykk jeg har er at teknikere ser på hifilyd som loudnesseffekt. Det vil si bananform på frekvensgangen, mye bass lite mellomtone og mye topp.
    12. Har ikke snakket med noen konstruktører, så jeg vet ikke hva de mener, men hifibutikkene snakker ofte ikke positivt om lydteknikere heller.
    Når det kommer til oss forbrukere, så er det jo enda verree ;D preferansene er ikke bare svart/hvitt, men alle regnbuens farger ;)

    13. Nå i det siste har jeg hørt en del oppsett som spiller i kontrolerte omgivelser. Der det er bevistthet rundt disse tingene og de låter bemerkelsesverdig veldig likt og spiller vanlig plater troverdig.

    14. Jeg har hørt disse tingene siden jeg begynte å lete etter god lyd hjemme, men har ikke forstått. Begynner å nærme meg en slags bevissthet rundt totalbildet nå.
    Mange snakker om at musikere ikke er opptatt av god lyd. Det tror jeg er helt feil, problemet tror jeg er at de aldri har hørt hva et godt musikkanlegg kan gi. De har hørt gode hifianlegg, men drister meg til å mene at det ofte ikke låter som musikk slik de liker den. Dessuten har de som regel ingen kompetanse eller bevissthet rundt lyd.

    15. Jeg tok med meg 1 trompetisten i Kristiansand symfoniorkester med i noen butikker. Jeg hadde fortalt om min lydhobby og han var veldig interessert.
    Interessant å se førsteinntrykket hans av hifi.
    Han er en veldig "rett frem" person og stoppet den første demoen (som egentlig var ganske bra) fort og sa: det er jo ingen bunn her, ikke noe dynamikk heller. Hvorfor låter det så spisst i toppen. Svarene vi fikk kjenner alle. :-\

    16. I bildebransjen er det anderledes. Der har absolutt alle en preferanse om hvordan virkeligheten ser ut. Derfor kan ikke denne bransjen selge keiserens nye klær i samme grad. Der legges det stor vekt på kalibering av bildet og klare referanser på hvordan et godt bilde skal være. Selvfølgelig gir LCD, LED og Plasma forskjellige bilder, men kalibrert etter samme referanse blir disse forskjellene små. Det vil si at det er opp til oss forbrukere å skaffe oss ekte preferanser i lydverden også og stille krav. Kjøpe komponenter uten botox og silikon.

    17. Noen mener kanskje at jeg ikke burde skrive et så kritisk innlegg om en bransje som sliter. Og jeg hadde nok ikke vært så kritisk for 10 år siden, men nå ligger bransjen med brukket rygg og sliter skikkelig. Kanskje det er på tide å stikke fingerene i jorden og finne ut hvorfor? Jeg er glad i god lyd og er overbevist om at gode musikkanlegg har et marked til evig tid hvis de spiller musikk bedre enn ipoddokkingstasjonene og slutter å selge keiserens nye klær. Hadde ikke postet dette i "hifi generelt" heller.

    18. Vil reklamere for to butikker som etter min mening gjør det beste ut av det. NAT og Morten selvfølgelig og Hifihuset m Andre i Bærum. André i Bærum spør ofte om hva du ikke er fornøyd hvis du er ute etter noe nytt og anbefaler ofte å ikke kjøpe for store høyttalere. Som regel låter anleggene disse to butikkene kommer frem til veldig bra i mine ører. Det finnes sikkert mange andre butikker som driver på samme måte.


    19. Understreker at dette innlegget hverken er fasit for andre enn meg og ikke objektiv fakta
    . Bare egne erfaringer.
    Det er umulig å nyansere i et slikt innlegg dessverre, men det er skrevet i beste mening.
    Som sagt så har jeg inntrykk at de fleste som skriver i denne tråden har skjønt greia, så jeg tviler ikke på at musikken flyter godt hos dere.
    For orden skyld så er mitt eget anlegg på langt nær perfekt. ;) ;D
    Veldig mykje å tenkje på her, sjølv om ein ikkje nødvendigvis er einig i alt. Sjølv hadde eg ein svak augneblenk der eg vurderte å ha musikk som leveveg, men det gjekk fort over...vart realist, og såg kva som måtte ofrast for å kunne få til sånt... så litt musikkundervisning nokre få timar i veka, i tillegg til andre almennlæraroppgåver vart mi greie. Men musikk er frykteleg viktig for svært mange, det er sikkert. Såleis skulle ein også tru at musikkreproduksjon skulle ha ein viss tyngde - men der tek vi kanskje feil? Men det er så mange ulike behov innan lydreproduksjon...du nemner både rekreasjon og analysereiskap. Skal du ha eit anlegg som fiksar begge, vert det ein del utfordringar. Som om du treng både ein sports- og campingbil på same tid.
    Spotify er også den kjelda eg brukar mest for tida. Eg driv mykje meir med rekreasjon enn analyse. Analysetid er berre laurdag og sundags morgon.

    1. Mandatet er tydeleg, så eg prøver etter fattig evne....

    2. Kompetanse og svar finnest. Men du må stille dei rette spørsmåla...

    3. Åja. Og så gjerne superoppløyst, og med evne til å skilje dei aller minste dynamiske nyansar.

    4. Ein smule stressande i lengda, kanskje? Så kan vi spørje oss kven som tykkjer dette er ideelt. Sjå allegorien til dei som sel TV-apparat. Kva filmar syner dei? Og korleis ser mannekengane ut når klede skal marknadsførast? Er desse utsvoltne hybridane attraktive, eigentleg?

    5. Det er massevis av gode og massevis av dårlege innspelingar. På ullike måtar. 70-talet har flott lyd. Høyr på EMI sine ASD-plater med nummer under 4000, der Chistopher Bishop og Christopher Parker står for miksinga. (Eigentleg er mange av desse kvadrofoniske, men likevel). Er ikkje dette high-end, så veit ikkje eg....og musikken/teknikken er iallfall etter mitt øyre heilt på topp.

    6. Prøv å bruke litt ressursar på å finne ut kva ideal dei ulike plateselskapa har hatt lydmessig opp gjennom tidene. Sjekk ut kva studieutstyr som har vore brukt. Sjekk kva teknologi som har vore tilgjengeleg. Eg trur det ikkje er snakk om medviten audiofil-lyd, men snarare om higiging etter det perfekte, som dei ulike produsentar (og teknikarar) har hatt i bakhovudet. Det finnest studiterminologi, men det er om muleg endå mindre presist enn audiofilterminologien. Eg har inntrykk av at folk høyrer og har persepsjon, men manglar orda som skal til for å trykkje seg ut presist om kva dei ynskjer, for å seie det på den måten....

    7. Du er inne på noko, men det er ikkje så enkelt. Eg trur folk leitar i blinde. Og det er svært få sjåande innan dette feltet.

    8. Det ligg i ein butikk sin natur at dei ynskjer å selje ting. Har ein 100 k, bør ein fyrst og fram bygge seg opp erfaringar før ein gjer noko anna. Særleg så lenge det ikkje er råd å formidle kva ein eigentleg er på jakt etter, eller kva ein har å tilby. Når slikt manglar, vert mange misfornøgde, det er kalrt.

    9. FORFERDELEG viktig. Her er det ein stor jobb å gjere, etter mi meining. Studiofolk er eit presteskap som held seg i høge elfenbeinstårn, og som seier minst råd....

    10. Og så då? Vi har mykje som ikkje kan målast i kg og liter. Men likevel har vi fått forståing for psykologi m.m. Sjølv om verktøya som brukast er mindre presise enn litermål, er dei rimeleg funksjonelle. Det hadde vore veldig bra med tilsvarande satsing innan musikk. På Sandane (Nordfjord) hadde dei musikkterapeututannign nokre år, noko som såg veldig interessant ut. Musikk kan brukast til å gå djupt inn i sjelelivet. Men mekanismane er lite definerte - kvite flekkar på kartet.

    11. Skamme seg, skulle dei. Få dei kommunikasjonskompetente fagfolka ut til folket. Lat dei stå på hifi-messene og forkynne lyd. 2L til Horten, til dømes... Og hifi-folket bør tåle å få høyre kritikk.

    12. Desse er i det minste tilgjengelege på hifi-messene......du kan få snakke med mange innimellom.

    13. Så du kan vere fornøgd også. Kva er du fornøgd med, og kva er det som gjer dette?

    14. "Desse tinga"...? Det hadde vore interessant med endå grundigare utgreiingar.

    15. Eg tykkjer du skal ta med deg denne karen oftare.....

    16. Nåja - vi har skandinavisk krim-fargestikk på TV-seriar. Og bildevinklar + anna skit, dogmefilm og eg veit ikkje kva...minst like ille som hos oss, vil eg seie...

    17. Berre flott. Skal tru kva som gjer at bransjen slit......? Elles får du no litt pepar (= utprega konstruktiv kritikk, altså) frå meg, då.

    18. Høyrest bra ut. Men seljaren må ha tid til å komme under huda på kunden - altså kunne kommunisere. Når ein er usamd om kva ein legg i terminologien, kan ein verte som hund & katt (som t.d. skal tolke kva "logring" tyder)...

    19. Nyansering fører aldri til noko godt før etterpå. :)
    Takker for innholdsfullt svar! :) :) :)

    Skal prøve å svare på noe.

    2. Er du sikker? Kompetanse om teknikk ja. Kompetanse om ekte lyd, nei.

    4. I lengden? Ingen. På demo? Mange.

    5. Jeg var nok litt uklar. Mente ikke highend innspillinger som noe negativt, tvert i mot. Det er de audiofile innspillinger laget for å låte bra på dyre anlegg jeg snakker om. Highend innspiller som du nevner kan det ikke bli nok av. Dårlige innspiller får vi ikke gjort noe med, men det hjelper å ikke ha et anlegg som gjør de enda dårligere fra et naturlig lydidealsynspunkt.

    6. Uenig. Studiobransjen har peiling på lyd og det ligger en kompetanse der selv om måtene er uendelige. De fleste velmente innspillinger låter bra i et studio, hvorfor ikke også da bra hjemme.

    7. Du har forstått mitt største poeng. Hifibransjen har manglende bevissthet rundt det. Det trengs for å begynne en lang vei mot det scenarioet jeg skisserte.

    8. Ikke enig. For 100K så burde man få alt i en pakke uten å vite noe spesielt selv. Erfaringene har en musikkelsker i stort monn fra før. Hifbransjen tilbyr hifilyd, mens mange er ute etter musikk.

    9. Ja og disse svarene finnes. Blant annet ved et svar av Asbjørn lenger opp, men det finnes ingen almennbevissthet rundt det.

    10. Igjen, så finnes svarene der, men ingen almenn bevissthet.

    11. God ide, men 2L burde kanskje komme sist. De er jo nærmest et audiofilt selskap. Få heller hvermansen studioene ut å belære hififolket litt.

    13. Jeg er ofte fornøyd med lyd jeg, men er allergisk for lite mellomtone. Er det mellomtone ordner resten seg. Store basspeak er jeg heller ikke kjempeglad i. Før så trodde jeg at for eksempel Respons hadde for mye mellomtone fordi det lød mye fyldigere enn det meste, men etter at jeg har tatt målinger og fått mer bevissthet rundt frekvensgang ser jeg at ikke engang de har nok nivå over hele mellomtonen.
    Jeg som de fleste har dipper der. Hvis du fjerner de i EQ og tester mot hverandre kan du oppleve at tette akkorder lyder anderledes fordi noen toner faktisk blir borte. Gir dette utslag i lyden ellers også? JA.

    15. Jeg trenger ikke ta med denne karen. Jeg må bare tørre være like direkte selv. Inni meg var jeg enda mer kritisk enn han.

    16. Ikke enig. Vi har mye større bevissthet rundt hvordan ting ser ut fordi alle bruker øynene hele tiden, så jeg opplever de forskjellene du nevner for mikroforskjeller og smak og behag, men i hifi er det store makroforksjeller.

    17. Kjempeglad for din konstruktiv kritikk. :) Da får jeg mulighet til å nyansere og kanskje lære.

    18. Ja, men kompetansen må heves på begge side
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    vidarje skrev:
    Det er flere her på forumet som mener at et kjennetegn på et bra annlegg er at selv "dårlige" innspillinger låter bra.
    Nettopp. Hvorfor skulle det ikke være sånn?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Asbjørn skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Jeg prøver å finne det ut, men jeg har en teori som ikke er bekreftet. Jeg tror det er et marked der ute med audiofile innspiller som er mikset med tanke på at highend skal låte bra. For meg høres det ut som innspillingen er gått gjennom en stor mastringsprosess som er nøye tunet med tanke på de parametrene jeg skrev over. Innspillinger fulle med botox og silikon.
    Den teorien kan vi vel bekrefte med det samme, men det finnes en del ulike varianter der også. Mobile Fidelity (MoFi) lar stort sett dynamikken på opptaket være i fred, men tilfører litt av den "loudness-kurven" du beskriver med equalizing. Litt mer bass, litt mer diskant, kanskje litt mindre nivå i øvre mellomtone, og vips!

    Enkelte andre som f eks Stockfisch bruker i tillegg ganske mye kompresjon for å få frem det "hyperdetaljerte" lydbildet hvor du nærmest kan se vokalistens drøvel dirre. Da går jo dynamikken åt skogen, men der har du nok mesteparten av "hifi-lyden" på "audiofile innspillinger".

    Når de store plateselskapene en sjelden gang prøver seg på "audiofile gjenutgivelser" er det omtrent samme oppskrift: Loudness-kurve og dynamisk kompresjon, flott cover med "24-bit 192 kHz remaster in glorious SuperBitmapSamplingTM high resolution sound" og en gullfarget vanlig CD inni.

    Og vi lar oss lure, gang på gang.
    :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    pengesluk skrev:
    Paus/Bull Gundersen er herlig, tidlig Paus er best... "Langt borte i gata går Maria Magdalena - glorien er borte men jeg kjenner'a på bena.."
    ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Audiophile-Arve skrev:
    Akkurat. Eit anlegg som berre kan spele puristiske blumlein-opptak har visse manglar etter mitt syn. Du skal høyre kvifor eit opptak har manglar, men om du opplever at anlegget får deg til å dvele unødig ved dei, er det noko gale....
    Ja, man skal kunne høre musikken og musikerene uten å irritere deg over dårlig lyd, men hvis du skifter fokus til lydkvaliteten så skal man høre hvor skoen trykker.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Trompetnerd, siden du gnåler og maser så om denne frekvensresponsen, så har jeg testet litt selv nettopp. Har noen Vivanco SR-950 som jeg kjøpte for 10 år siden for kr 500 (og dette var halv pris siden det var et konkurssalg). Syntes den gang de var klart bedre enn mine gamle Denon ADH 750 (eller var det AHD?); lyden ble mye luftigere.

    Koblet dem i Accuphasen (ikke noe veldig kritisk lytting, pcen sto på og durte i bakgrunnen…) og koblet inn tonekontrollene på den for første gang faktisk. (Hodetelefonene er nok ikke akkurat på noe sånn Sennheiser- nivå, men lyden har tross alt rent gjennom nesten 200 k før den treffer ørene mine for det hehe…) En artig digresjon er forresten at jeg for 3 år siden brukte et ferskt IP- telefoni- sett i jobb, med hodetelefoner fra Sennheiser. Hørte samme kuttene på youtube hjemme og på jobb, og foretrakk faktisk IP- telefoni-headsettet…lydkortene i maskinene var antagelig samme billige standardopplegg..

    (En annen digresjon: Jeg fikk opprinnelig levert hjemme- pcen med sånn integrert lydkort, dette var forferdelig på hodetelefoner og da jeg fikk installert et soundblaster til 300 kroner ble det en klar oppgradering på hodetelefonlyd)

    Vel, tilbake til Accuphasen: Det jeg opplever med tonekontrollene: Heving av diskant gir økt opplevelse av brillians og en ”skarpere” lyd (som forventet). Hever man virkelig mye, blir det altfor spinkelt. Sikkert fordi informasjon i de lavere frekvenser blir ”overdøvet” av diskanten. Skrur man diskanten tilbake til ”nøytral”, får man et litt sløvt ”slør” over musikken (som en har opplevd før, dette og..). Subjektivt vil en vel umiddelbart tenke ”dårligere lyd”. MEN: Dersom en skrur opp volumet litt SAMTIDIG som en skrur diskanten tilbake til nøytral, altså skrur disse to hjulene (volum og diskant) motsatt vei av hverandre,så er det ikke like stor ”nedtur” å tilbakestille diskanten. Her er det bare å eksperimentere..

    Ditto med bassen: Skrur man opp, blir den mer dominerende (og tøffere), men det kommer også litt mer, ja, ”brumlestøy” på kjøpet. Slik som man fikk da man tilbakestilte diskanten over.

    Så, litt forsiktig diskantheving og/ eller bassheving kan nok gi en behagelig farging av lyden, og liker man dette, så for all del, da er det bare å kjøre på dette, men man må være obs på at man antagelig her blir til en viss grad ”lurt” av økt diskant/ bassnivå som resulterer i en økning i ”totalvolum”. Med det mener jeg at det økede resulterende ”totalvolumet” kan være med på å forme opplevelsen kanskje vel så mye som selve endringen av frekvensresponsen. Hvis man skulle slumpe til å høre lyder man ikke har hørt før bare ved å heve for eksempel diskanten, kan dette skyldes både heving av diskanttotalvolumet OG maskering av andre frekvenser relativt til diskanten (frekvenser som da ikke volumheves). Antagelig vil ”effekten” av å rote med frekvensresponsen være avhengig av den musikken man spiller der og da, også. Altså effekten vil være forskjellig på forskjellig musikk, som har forskjellig frekvensinnhold. Det kan også være at et enkelinstrument ”farges” på helt uforutsette måter avhengig av hvor stort frekvensspektrum dette instrumentet spenner over. Altså at innspillingen gir en helt nøytral og riktig gjengivelse av instrumentet (eller stemmen), men så fort man tukler det til med EQ i eget anlegg (eventuelt har veldig dårlig frekvensrespons i rommet), så kan dette eventuelt få negative følger..

    Nå har jeg bare så vidt vært innom diskant og bass, noe som kan være forvirrende nok å finne ut av. Når man (som noen) i tillegg har EQ- muligheter over hele frekvensområdet, tror jeg det er overhengene fare for at man skrur seg fullstendig bort på viddene. Man gjør ikke altfor mye skade ved å skru på diskant og bass, som har liten innvirkning inn mot mellomtonen, men det er antagelig fryktelig lett å forringe lyden ordentlig når man klusser med frekvensområdet mellom diskant og bass.

    Foreløpig konklusjon: Tror dette med EQ for det meste handler om å farge lyden etter egne preferanser, og om fremheving av visse frekvenser (på bekostning av andre), ikke om objektive lydkvalitetskriterier. De fleste innspillinger har en grei nok frekvensfordeling, det skal ikke mye jobbing til før man får en grei nok frekvensrespons i rommet, og det er nok mye bedre å satse på tiltak som hever kvaliteten over hele frekvensområdet (for eksempel skaffe bedre komponenter), altså gjør saften til champagne, snarere enn å forandre blandingsforholdet mellom saft og vann i GØY- saften (skru EQ).

    (Grunnen til at jeg brukte hodetelefoner i forsøket er at jeg er mindre redd for disse enn høyttalerne ved diverse herjing med lyden. Ikke at jeg egentlig tror jeg ville klare å skade noen elementer da, på høyttalerne..)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Kule-Trygve

    Takk for innlegget og engasjementet!

    Dette med EQ er et betent tema. Folk jeg stoler på og respekterer når det gjelder lyd sier at EQ aldri kan bli bra på et godt anlegg.
    Det er grunnen til at jeg ikke har prøvd hardt før i det siste. Grunnen til at jeg prøvde var pga pcløsningen. Det gjør det ganske mye enklere å prøve seg frem.

    Tonekontroller som du har brukt kan ikke sammenlignes dessverre.

    Du har helt rett i at å skru en frekvensrespons som er bedre enn den man har er vanskelig og at man uten videre kompetanse skrur det dårligere.

    Likevel er frekvensresponsen det viktigste kriteriet vi har når vi opplever lyd. Hva skal man gjøre med det?
    Den EQen jeg benytter nå har helt klart sin egenkarakter som legger seg oppå lyden, men til tross for det kan jeg ikke lenger høre anlegget uten fordi det låter så dårlig. Målinger viser at jeg i utgangspunktet er innenfor +-3 db i rommet mitt, som faktisk er godt nok for de fleste. Likevel opplever jeg en klar forbedring med EQen.

    Jeg har aldri ment at vanlige hifientusiaster skal skru sin egen EQ, men man kan ta kontakt med noen som er trollmenn med frekvenskurver for eks Snickers is, BX og Mr. T. Betale de for å lage noen kurver.

    Jeg mener heller ikke at du skal selge det fine anlegget ditt fordi du kan få like bra lyd med noe billigere med flat frekvensgang. ;)
    Jeg har ikke hørt oppsettet ditt, så det er umulig å si hvor mye du kunne ha hatt nytte av det. Kanskje ingenting, men mest sannsynlig. Godt utstyr kan likvel (edit) ikke erstattes med EQ. Men billige anlegg med full kontroll på det meste kan oppleves bedre en et kjempedyrt uten kontroll.

    Jeg råder til å ta kontakt med noen som har greie på det og undersøke litt. Det ligger begravde skatter i en god frekvensgang.

    For ordenskyld. Jeg snakker IKKE om FLAT frekvensgang. Hvilken frekvensgang som passer oppsettet, rommet og smaken din vet bare du.

    Jeg tror BX har skrevet en gang at han brukte et halvt år på å finne en universal frekvensrespons. Den er så bra at garvede internasjonale personligheter har tatt den i bruk.

    Kan noen komme med en teknisk forklaring hvorfor en proff digital EQ-plugin (dvs før D/A konverteringen) skal degradere lyden, så er jeg åpen for innspill.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For de som venter rapport om sammenligningen mellom Diablo og Hypex må de vente lenge.
    Vi fikk tekniske utfordringer i kveld og en sammenligning ble umulig.

    Jeg fikk rikelig tid til å bli kjent med Ncore, og poster noen inntrykk i morgen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    He-he besoket fra deg blir med skrekkblandet fryd, men jeg gleder meg stort. Blir morro med en som til de grader har det tonale paa plass. Jeg ogsaa synes det skal spille naturlig, er heller ikke saa glad i silicon og botox
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:
    Asbjørn skrev:
    Kanskje det aller mest interessante, sett med hifi-briller, er at hjernens tilpasning til en ny frekvensrespons fra ørebrusken tar i størrelsesorden en måned. Etter det oppfattes den nye frekvensgangen som "normal" og hjernen er nesten tilbake til samme evne til å lokalisere lydkilder. Det er samme størrelsesorden som "innspilling" av hifi-tweaks. Helt tilfeldig sammentreff, selvsagt.
    Og der har vi kanskje forklaringen på godlyd-reaksjonen når man kommer hjem etter å ha lyttet til andres i ulik grad varierende anlegg.
    Og derfor det som teller mest for meg er hva jeg syns om lyden etter at jeg kommer hjem fra en god konsert.

    Dette fortsetter som en av de mer interessante trådene. Trekker til seg gode bidragsytere syns jeg.
    Tilskriver det trådens eier, et spillende, tenkende og lyttende menneske. :-*

    -i farten minnes jeg på at jeg skal sørge for å teste mine neste tunge klasseA effektforsterkere mot noe rimelig klasseD. Kanskje må jeg kjøpe Rotel for å få det til.
    Det er nemlig noe av det jeg bare MÅ finne ut av med egne ører, når jeg først 'driver med' dette.
    Dette var hyggelig skrevet Ottone!
    Om det er slik det henger sammen med denne tråden vet jeg ikke, men jeg skal prøve å leve opp til det. :)

    Merker fort at tråden går i ring uten bidrag fra flere av samme slaget.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    8x12_TOM skrev:
    He-he besoket fra deg blir med skrekkblandet fryd, men jeg gleder meg stort. Blir morro med en som til de grader har det tonale paa plass. Jeg ogsaa synes det skal spille naturlig, er heller ikke saa glad i silicon og botox
    Skrekkblandet fryd!?

    Jeg er snill som et lam jeg... :)

    Gleder meg jeg og.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trompetnerd skrev:
    For de som venter rapport om sammenligningen mellom Diablo og Hypex må de vente lenge.
    Vi fikk tekniske utfordringer i kveld og en sammenligning ble umulig.

    Jeg fikk rikelig tid til å bli kjent med Ncore, og poster noen inntrykk i morgen.
    Hei, nå er det på tide med å poste inntrykkene fra Ncore ;) Jeg tipper at du i denne duellen prefererer Diablo, men det kommer an på match med forforsterker og dine preferanser. Tilslutt ender du nok med rør, ett eller annet sted...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Besøk hos EHED og lytting på Ncore

    Hadde en hyggelig kveld med EHED og Scrooge i går hjemme hos Morten. Vi fikk demonstrert forskjellige Morel-høyttalermodeller.
    Jeg må innrømme at det ikke er ofte jeg får vil ha følelse av høyttalere, men det var nære på i går. Så deilig mellomtone og diskant er det sjelden jeg hører.
    Når høyttaleren koster under 20.000 så blir man litt skremt. Et varsku for Morel-høyttalere her altså. :)

    Ncore:

    Det vi var samlet for i går var for å gi Hypex litt motstand i form av Diablo. Nå ville ikke lykken stå oss bi, så vi fikk ikke det store sammenligningsgrunnlaget før de tekniske problemene oppstod.

    Det ville være useriøst å dele førsteinntrykkene på sammenligningen her, siden så få har hatt muligheten til å høre på den så jeg venter med det til jeg har hørt mer.

    Det jeg kan dele er erfaringene etter å ha lyttet en hel kveld med Ncore.

    Det er skrevet mye positive ting om denne forsterkeren og jeg kommer ikke til å bryte denne trenden. Det er rett og slett få negative ting å si om denne forsterkeren. Jeg er dårlig til å vurdere utifra pris, så jeg vurderer denne rett og slett bare som en forsterker. Førsteinntrykket er at den er litt varm i mellomtonen. Normalt sett vil en slik varme for meg utvikle seg til å bli en farge. Det ble den ikke denne gangen. Ncore har kontroll hele veien slik at man kan følge et og et instrument i helheten uten at dette instrumentet drukner eller forandrer karakter opp og ned i frekvens.
    Hvis jeg skal være DRITkritisk, så har jeg hørt forsterkere med sortere bakgrunn,gjennomsiktighet, klarere oppstart av anslag og større eksplosivitet. Men forsterkere som gjør disse tingene bedre er i superklassen i pris og ytelse på den gale siden av 100.000.
    Jeg har NESTEN aldri hørt en forsterker som forsvinner i løpet av kvelden. Jeg sluttet å tenke over den og savnet ingenting. Vanligvis er det omvendt. Positivt førsteinntrykk og dårligere etterhvert er gjenngangeren.

    Jeg har hørt en god del klasse D forsterkere før. Det var en voldsom hype rundt Ice da den kom, men jeg klarte ikke å like lyden den gangen. Utrolige kvaliteter som man ikke var vant med i den prisklassen, men mange nye elementer som jeg ikke klarte å svelge uten at det var så lett å sette fingeren på hva det var.

    Den største forskjellen med Ncore og de andre jeg har hørt er at den spiller "musikalsk" og basslammet er på plass. Jeg tror faktisk jeg kunne levd lykkelig med denne og da tenker jeg ikke pris. Når den både er liten og lett og bare å plugge inn uten å vente på oppvarming eller noe slikt.

    Jeg er rett og slett blitt fristet til å prøve dette seriøst hjemme.

    Vi spilte min musikk på begynnelsen. Det gikk i fiolinsonater, fiolinkonserter og orgelstykker. Etterhvert gikk det over i audiofile låter som forresten oppsettet til EHED gjorde helt sjukt bra. Det var ikke noe negativt som festet seg fra forsterkeren noe sted.

    Det ble rett og slett en veldig hyggelig kveld (som vanlig) Jeg fikk også gleden av å bli kjent med Scrooge som var et meget hyggelig beskjentskap. Mistenker han å ha veldig god greie og oversikt i denne hobbyen. Hans erfaringer med Ncore burde tillegges en viss vekt. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    John_Harald skrev:
    Trompetnerd skrev:
    For de som venter rapport om sammenligningen mellom Diablo og Hypex må de vente lenge.
    Vi fikk tekniske utfordringer i kveld og en sammenligning ble umulig.

    Jeg fikk rikelig tid til å bli kjent med Ncore, og poster noen inntrykk i morgen.
    Hei, nå er det på tide med å poste inntrykkene fra Ncore ;) Jeg tipper at du i denne duellen prefererer Diablo, men det kommer an på match med forforsterker og dine preferanser. Tilslutt ender du nok med rør, ett eller annet sted...
    Fikk ikke det store sammenlikningsgrunnlaget dessverre. :-\ Diablo og Respons er en så god match at det skal en del til for at jeg skal gidde å ta meg bryderiet med å selge. At jeg ender på rør, vinyl og horn er nok dessverre bare sjebnen til alle audiofile ;)

    Hvordan går det med lytterommet ditt?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg må si takk det samme, Trompetnerd! :)
    Det var svært hyggelig å treffe personen bak de mange velfunderte tanker og synspunkter som er blitt lagt for dagen i denne tråden. La det bare fortsette!
    Nå er jeg litt usikker på hvor interessant det er for deg å farte "land og strand rundt" for å låne ører til oppsett og lyd hos kreti og pleti? Men om det kan friste, så er du selvsagt velkommen innom!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trompetnerd skrev:
    Besøk hos EHED og lytting på Ncore

    Hadde en hyggelig kveld med EHED og Scrooge i går hjemme hos Morten. Vi fikk demonstrert forskjellige Morel-høyttalermodeller.
    Jeg må innrømme at det ikke er ofte jeg får vil ha følelse av høyttalere, men det var nære på i går. Så deilig mellomtone og diskant er det sjelden jeg hører.
    Når høyttaleren koster under 20.000 så blir man litt skremt. Et varsku for Morel-høyttalere her altså. :)

    Ncore:


    Hvis jeg skal være DRITkritisk, så har jeg hørt forsterkere med sortere bakgrunn,klarere oppstart av anslag og større eksplosivitet. Men forsterkere som gjør disse tingene bedre er i superklassen i pris og ytelse på den gale siden av 100.000.
    Takk for din ærlighet! Hvis du skal være veldig kritisk (husk at noen drømmer om det ulitmate), hvilke forsterkere mener du uansett pris er bedre i forhold sortere bakgrunn, klarere oppstart av anslag og større eksplosivitet? Den gale siden av kr 100000,- nytt, er fort betalbart for mange på bruktbørsen om noen år.

    Mitt lytterom går det dårlig med.. Ryggen min slo seg vrang 1. juledag og jeg har vært sykemeldt siden, så nå spiller jeg så langt i stuen. Til familiens store glede og frustrasjon.. Dette fungerer såpass bra at jeg ikke liger ser begavet for å bygge et rom i rommet i kjelleren. Det er få klager etter at mor har lagt seg i 2. etg, kanskje hun har begynt å bruke ørepropper. Derfor tror jeg tror at jeg mest sannsynlig beholder full takhøyde og bredde i musikkrommet. Mulig at gulvet blir lagt til uken. Har uansett god tid når det låter så bra som det gjør..

    Om det ender med rør, vinyl og horn vil tiden vise oss ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det slik å forstå at du beskriver lyden til Ncore i et annet oppsett med andre høyttalere og uten å sammenligne med en annen forsterker i det hele tatt?
    Overdriver du dine lytte-egenskaper mon tro?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Er det slik å forstå at du beskriver lyden til Ncore i et annet oppsett med andre høyttalere og uten å sammenligne med en annen forsterker i det hele tatt?
    Overdriver du dine lytte-egenskaper mon tro?
    Han har nå ihvertfall hørt dem før han uttler seg. I mottsetning til noen som har lest, hørt og lest målinger når det passer sånn ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    orso skrev:
    Er det slik å forstå at du beskriver lyden til Ncore i et annet oppsett med andre høyttalere og uten å sammenligne med en annen forsterker i det hele tatt?
    Overdriver du dine lytte-egenskaper mon tro?
    Jeg tillater meg å tro at han ikke overdriver?
    Ikke minst etter å ha lyttet litt til hans betraktninger og synspunkter omkring temaet, som vel har kommet ganske godt tilsyne i denne tråden? Fasit? Den kan sikkert diskuteres, uansett.

    Det som kanskje ikke kommer så godt frem her, er at det også tidvis ble spilt på annet og ganske relevant forsterkeri, men med noe tidkrevende kabelbytter og justeringer.

    Personlig vil jeg mene at et "on the fly" AB-skifte forsterkere imellom fremstår som mer relevant og avslørende, ikke minst fordi man da slipper å lene seg på sin hukommelse hva lyd angår.
    Det er sikkert noen som memorerer slikt bedre enn andre, og det synes jeg vi skal være åpne for.
    For egen del føler jeg meg nok på litt tryggere grunn med mine preferanser, hva slike sammenlikninger gjelder.
    Dog uten å slå beina under andres oppfatninger...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Viking skrev:
    orso skrev:
    Er det slik å forstå at du beskriver lyden til Ncore i et annet oppsett med andre høyttalere og uten å sammenligne med en annen forsterker i det hele tatt?
    Overdriver du dine lytte-egenskaper mon tro?
    Han har nå ihvertfall hørt dem før han uttler seg. I mottsetning til noen som har lest, hørt og lest målinger når det passer sånn ;)
    Da har også jeg hørt veldig mye. Å beskrive egenlyden til en forsterker i et annet oppsett som man ikke kjenner spesielt godt, og hvis man heller ikke AB sammenligner med noe, så er det vel lite tvil om man ikke er i stand til å si hva som er hva. Er redd det blir vel så mye gjetting som noe annet.

    Men forstår jeg Scooge riktig, så er det også blitt brukt en annen forsterker. Da er det ikke helt på bærtur.

    @Kule-Trygve
    Living on the EDGE? ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Overdriver du dine lytte-egenskaper mon tro?
    Hmmm?? Når da? ???

    Tja, vi sammenlignet litt med Diablo og en del med en annen spennende klasse AB forsterker.

    Jeg har aldri sagt eller ment jeg har spesielle lytteegenskaper. Så vidt jeg husker er det bare tre personer på forumet som har skrevet noe som kan ligne på det. Det er jo veldig smigrende, men ikke min mening. Det jeg hevder er at jeg har virkeligheten som referanse fordi jeg hører mer levende musikk enn reprodusert. Denne referansen sitter i ryggmargen og forsvinner ikke på en sommerferie og gjør at jeg hele tiden sammenligner med levende musikk og ikke andre komponenter.

    Når det er sagt, så synes jeg at jeg tok de forbeholdene jeg trenger i den lille beskrivelsen for at folk ikke skal ta denne lytteseansen som fakta.

    For meg består en objektiv beskrivelse av et hifikomponent av minimum en uke i eget oppsett, blindtest og switching med annet utstyr og en lengre seanse i et annet oppsett. Mangler litt på det med Ncore kan du si. ;)
    Det var jeg som ville teste hos EHED fordi det blir mer objektivt enn i eget oppsett hvor det blir sammenlikning med eget utstyr. Min erfaring er at et hifikomponent avslører ganske raskt sin karakter, men man bruker tid på å forstå hvorfor og om det er forbedringer eller bare forandringer.
    Ncore er et av få produkter jeg ikke "gikk lei" i løpet av kvelden, noe som FOR MEG indikerer et veldig homogent produkt. Om mine små ankepunkter viser seg å være svakheter eller styrker tar tid å fordøye.

    Det er uannsett bare min mening. Og jeg kan bare anbefale folk å lytte selv. Du også ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Viking skrev:
    orso skrev:
    Er det slik å forstå at du beskriver lyden til Ncore i et annet oppsett med andre høyttalere og uten å sammenligne med en annen forsterker i det hele tatt?
    Overdriver du dine lytte-egenskaper mon tro?
    Han har nå ihvertfall hørt dem før han uttler seg. I mottsetning til noen som har lest, hørt og lest målinger når det passer sånn ;)
    Da har også jeg hørt veldig mye. Å beskrive egenlyden til en forsterker i et annet oppsett som man ikke kjenner spesielt godt, og hvis man heller ikke AB sammenligner med noe, så er det vel lite tvil om man ikke er i stand til å si hva som er hva. Er redd det blir vel så mye gjetting som noe annet.
    Her ville jeg likt at du presierte at det er din mening. Min mening er at det er visse karakterer en forsterker gir INDIKASJON på over tid som ikke kan tilskrives andre komponenter enn forsterkeren selv om man lytter til et komplett ukjent oppsett. Eksempel homogenitet, basskontroll og oppløsning.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    John_Harald skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Besøk hos EHED og lytting på Ncore

    Hadde en hyggelig kveld med EHED og Scrooge i går hjemme hos Morten. Vi fikk demonstrert forskjellige Morel-høyttalermodeller.
    Jeg må innrømme at det ikke er ofte jeg får vil ha følelse av høyttalere, men det var nære på i går. Så deilig mellomtone og diskant er det sjelden jeg hører.
    Når høyttaleren koster under 20.000 så blir man litt skremt. Et varsku for Morel-høyttalere her altså. :)

    Ncore:


    Hvis jeg skal være DRITkritisk, så har jeg hørt forsterkere med sortere bakgrunn,klarere oppstart av anslag og større eksplosivitet. Men forsterkere som gjør disse tingene bedre er i superklassen i pris og ytelse på den gale siden av 100.000.
    Takk for din ærlighet! Hvis du skal være veldig kritisk (husk at noen drømmer om det ulitmate), hvilke forsterkere mener du uansett pris er bedre i forhold sortere bakgrunn, klarere oppstart av anslag og større eksplosivitet? Den gale siden av kr 100000,- nytt, er fort betalbart for mange på bruktbørsen om noen år.

    Mitt lytterom går det dårlig med.. Ryggen min slo seg vrang 1. juledag og jeg har vært sykemeldt siden, så nå spiller jeg så langt i stuen. Til familiens store glede og frustrasjon.. Dette fungerer såpass bra at jeg ikke liger ser begavet for å bygge et rom i rommet i kjelleren. Det er få klager etter at mor har lagt seg i 2. etg, kanskje hun har begynt å bruke ørepropper. Derfor tror jeg tror at jeg mest sannsynlig beholder full takhøyde og bredde i musikkrommet. Mulig at gulvet blir lagt til uken. Har uansett god tid når det låter så bra som det gjør..

    Om det ender med rør, vinyl og horn vil tiden vise oss ;)
    Huff da, men bra det låter så bra likevel. :)

    Pr nå er min mening at den perfekte forsterkeren ikke eksisterer. Det avhenger for mye av høyttaleren og rommet, men hvis en forsterker har lav forvrengning og masse krefter og headroom og den soniske karakteren man er ute etter kan man justere resten med EQ eller DSP (dvs brukt riktig med forsiktighet)i stedet for å teste all verdens forsterkere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Viking skrev:
    orso skrev:
    Er det slik å forstå at du beskriver lyden til Ncore i et annet oppsett med andre høyttalere og uten å sammenligne med en annen forsterker i det hele tatt?
    Overdriver du dine lytte-egenskaper mon tro?
    Han har nå ihvertfall hørt dem før han uttler seg. I mottsetning til noen som har lest, hørt og lest målinger når det passer sånn ;)
    Da har også jeg hørt veldig mye. Å beskrive egenlyden til en forsterker i et annet oppsett som man ikke kjenner spesielt godt, og hvis man heller ikke AB sammenligner med noe, så er det vel lite tvil om man ikke er i stand til å si hva som er hva. Er redd det blir vel så mye gjetting som noe annet.
    Her ville jeg likt at du presierte at det er din mening. Min mening er at det er visse karakterer en forsterker gir INDIKASJON på over tid som ikke kan tilskrives andre komponenter enn forsterkeren selv om man lytter til et komplett ukjent oppsett. Eksempel homogenitet, basskontroll og oppløsning.
    Er ikke det ganske innlysende i grunnen? Her var der heller ikke snakk om noe over tid. Hvordan skal man kunne vite hva som gir homogenitet, basskontroll og oppløsning hvis man ikke kjenner anlegget svært godt? Selv om forsterkeren betyr ganske mye så er forskjellen den utgjør, så sant den holder bra nivå, egentlig veldig liten sammenlignet med høyttalere og akustikk.

    Tror i grunnen ikke man heller kan være så veldig sikker i eget anlegg over tid å vite hva som er hva. Her har jeg selv bommet grovt flere ganger. Jeg har påpekt svakheter i elektronikken som jeg senere fant ut lå i høyttaler/rom interaksjonen. Gikk f.eks fra en forsterker som manglet kontroll/nivå mellombass til en som hadde det. Da fikk jeg umidellbart mer romresonanser og mer pløsete bass. Men det var rommet som var problemet, ikke forsterkeren som jeg først antok. Og slik kunne jeg fortalt om andre områder også. Jeg tror vi audiofle har en litt overdrevet tendens til å tro at vi er i stand bedømme enkeltkomponenter, mens det egentlig krever svært mye innsikt i hele anlegget.
    Det er nå min mening. ;)

    Ikke vondt ment, men opplever at du er åpen for å stille spørsmål ved det meste. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Orso: Enig med deg. Har samme problemstilling når det gjelder mitt forsterkerbytte. Er Gryphon strammere i bassen enn Bryston eller spiller den bare slankere så romproblemene ble mindre?

    Poenget mitt er at det er umulig for andre enn en sjøl å vite hvilke vurderinger som ligger bak en lytteerfaring. Og jeg har ikke mulighet eller lyst til å greie ut om det hver gang. Det eneste jeg vil si er at all lytteerfaring gir kunnskap om dette, men du har rett.

    Jeg er åpen for det meste jeg, men det hjelper å stryke med hårene når det gjelder meg også. :) Testet faktisk ikke Ncore for min egen del, men for de som er nysjerrige.
    Edit:Negativ vinkel på kritikk ( selv om den er konstruktiv) eller provokasjoner over tid legges i useriøsboksen min.

    For eksempel Vredens, Asbjørn og Mr T balanserer dette hele tiden forbilledlig som svar på mine innlegg, men det er kanskje mest på grunn av kompetansen bak innleggene.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nokre ting kan ein høyre rimeleg skilnad på, iallfall..... Dette er eit dårleg døme, sidan det ikkje er så mange måtar å gjere Beethoven sin 5. på, men her er nokre relativt samtidige:
    http://www.youtube.com/watch?v=N6K_IuBsRM4 (irriterande kjedeleg)
    http://www.youtube.com/watch?v=QhSmbGwHbw4 (meir gøy)
    http://www.youtube.com/watch?v=wc2NHawmRL8 (eg eg usikker på om eg likar...)
    http://www.youtube.com/watch?v=3cnv4G05vqY (har fått mykje skryt)
    og så ein moderne ein:
    http://www.youtube.com/watch?v=DuvIiteKIg4

    Det var eigentleg ikkje så ille skilnad, eller?

    Verre er det å høyre Marsjen til skafottet (Berlioz Sym. fan.) med Beecham, Toscanini + ein moderne, men det fann eg ikkje på anna enn vinyl....
    i tillegg har vi opptakskvalitet som eit kriterium. Og då er vi attende til utgangspunktet...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Trompetnerd skrev:
    Satt litt på spissen, men likevel interessant vinkling om klassisk musikk.
    Er enig i mange av meningene hans, men ikke konklusjonene.

    Finnes ikke mange som tør å si dette høyt i miljøet.
    Dette kan bli bråk.

    http://morgenbladet.no/kultur/2012/en_sirkel_av_logn
    Er vel på en måte enig i at det er mere likt enn ulikt sånn generelt, men her er det vel som med hifi at jo mer man finlytter jo større høres de små nyanseforskjellene ut. Og så er det jo noen som er bedre til å traktere instrumentene enn andre, da. Hvis man skal høre en Bach fiolinsolo så er det lite som slåt AS Mutter, f.eks (IMO).

    Jeg så et TV program for noen år siden om en dirigent som dirigerte Beethowens 9. annerledes. Jeg syntes det låt betydelig strammere og mindre pompøst der og da - og siden jeg likte det jeg hørte har jeg alltid lurt på hvem den dirigenten var. Han sa at han dirigerte den 9. slik det sto i notene og ikke slik tradisjonen var (hva nå de måtte bety).

    Jeg er nok ganske ignorant på akkurat dette området. Jeg har et uintellektuelt forhold til musikk og trives med det. Jeg vil helst lytte med magen og hjertet. Intellektuelle utfordringer finnes det nok av på andre fronter. Det eneste jeg har et analytisk forhold til er lydkvaliteten og det er av og til mer enn nok! Men til tross for dette så nyter jeg å høre dyktige musikere utfolde seg.

    Edit: Jeg regner med at du hører og legger vekt på og merke til ting som går oss rene musikklyttere hus forbi, Trompetnerd.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Audiophile-Arve skrev:
    Nokre ting kan ein høyre rimeleg skilnad på, iallfall..... Dette er eit dårleg døme, sidan det ikkje er så mange måtar å gjere Beethoven sin 5. på, men her er nokre relativt samtidige:
    http://www.youtube.com/watch?v=N6K_IuBsRM4 (irriterande kjedeleg)
    http://www.youtube.com/watch?v=QhSmbGwHbw4 (meir gøy)
    http://www.youtube.com/watch?v=wc2NHawmRL8 (eg eg usikker på om eg likar...)
    http://www.youtube.com/watch?v=3cnv4G05vqY (har fått mykje skryt)
    og så ein moderne ein:
    http://www.youtube.com/watch?v=DuvIiteKIg4

    Det var eigentleg ikkje så ille skilnad, eller?

    Verre er det å høyre Marsjen til skafottet (Berlioz Sym. fan.) med Beecham, Toscanini + ein moderne, men det fann eg ikkje på anna enn vinyl....
    i tillegg har vi opptakskvalitet som eit kriterium. Og då er vi attende til utgangspunktet...
    Det er forskjeller helt klart.

    Dette er min referanse på Beethoven 5.

    http://youtu.be/RqsT00B0ttI

    Jeg synes kanskje det mest interessante med å lytte slik er samspillet mellom dirigent og orkester. Med moderne opptaksteknikk viskes disse forskjellene litt ut, men det kan vi ta senere.

    @Flageborg: He he, det likner mistenkelig ja, men vi må ikke glemme at det faktisk er store forskjeller på innspillingene. Det som er litt interessant er at en slik person ikke synes at disse forskjellene i praksis har noen kunstnerisk verdi. Det kan jeg ikke forstå.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bx skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Satt litt på spissen, men likevel interessant vinkling om klassisk musikk.
    Er enig i mange av meningene hans, men ikke konklusjonene.

    Finnes ikke mange som tør å si dette høyt i miljøet.
    Dette kan bli bråk.

    http://morgenbladet.no/kultur/2012/en_sirkel_av_logn
    Er vel på en måte enig i at det er mere likt enn ulikt sånn generelt, men her er det vel som med hifi at jo mer man finlytter jo større høres de små nyanseforskjellene ut. Og så er det jo noen som er bedre til å traktere instrumentene enn andre, da. Hvis man skal høre en Bach fiolinsolo så er det lite som slåt AS Mutter, f.eks (IMO).

    Jeg så et TV program for noen år siden om en dirigent som dirigerte Beethowens 9. annerledes. Jeg syntes det låt betydelig strammere og mindre pompøst der og da - og siden jeg likte det jeg hørte har jeg alltid lurt på hvem den dirigenten var. Han sa at han dirigerte den 9. slik det sto i notene og ikke slik tradisjonen var (hva nå de måtte bety).

    Jeg er nok ganske ignorant på akkurat dette området. Jeg har et uintellektuelt forhold til musikk og trives med det. Jeg vil helst lytte med magen og hjertet. Intellektuelle utfordringer finnes det nok av på andre fronter. Det eneste jeg har et analytisk forhold til er lydkvaliteten og det er av og til mer enn nok! Men til tross for dette så nyter jeg å høre dyktige musikere utfolde seg.

    Edit: Jeg regner med at du hører og legger vekt på og merke til ting som går oss rene musikklyttere hus forbi, Trompetnerd.
    Min opplevelse av den klassiske verdnen har jeg vært innom i tråden tidligere.
    Jeg tror den står ovenfor store utfordringer og har de siste tiårene lagt vekt på perfeksjon, perfeksjon og perfeksjon. Så på mange måter er jeg enig med journalisten at standarden er blitt så bra at det forskjellene kan sammenlignes med hifimerker, men det er jo interessant det.
    Rammene har blitt veldig stramme for hva som er politisk korrekt å gjøre med de store klassikerene.

    Det som menes med tradisjon tror jeg at når det kommer en innspilling som setter en ny standard innen tolkning skapes det en fremføringstradisjon som ikke viker voldsomt mye fra denne standarden. Generasjonen med de store dirigentene på 1900 tallet satte mange slike standarder som har gitt nye tradisjoner sånn sett vil det være rom for å gå tilbake til schratch og skille seg litt ut.

    Jeg tror den klassiske symfoniske musikken aldri har hatt bedre musikere, men mangler profilene som kan sette nye standarder og tradisjoner.

    MEN klassisk musikk er jo fantastisk. Og jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke skal fortsette å spille den samme musikken så lenge det ikke finnes noe ny musikk som er et fullgodt alternativ. Vi har for eksempel et eget Munch-museum som folk besøker gang etter gang. Samtidig kunne man med fordel steget ned fra den høye hesten og spille musikk av nye komponister som har bred publikumsappel, selv om det ikke er nyskapende.

    Oslo Filharmonien hadde akkurat en konsert hvor de hadde fått spesialskrevet et arrangement av Star Warsmusikken av John Williams. Mer av dette også synes jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.720
    Antall liker
    35.710
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har også vært en tendens til at "seriøst" symfoniorkesterrepertoar har vært noe annet enn "populært". Nesten sånn at hvis vanlige folk forstår og liker musikken, så er den ikke akseptabel for et "seriøst" orkester. Det tror jeg holder på å endre seg nå, og resultatet er jo at folk strømmer til konsertlokalene. Det kan bare være en god ting.

    Eksempel: Trondheim Symfoniorkester med et gjennomsnittlig publikumsantall på over 530 pr konsert.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Asbjørn skrev:
    Det har også vært en tendens til at "seriøst" symfoniorkesterrepertoar har vært noe annet enn "populært". Nesten sånn at hvis vanlige folk forstår og liker musikken, så er den ikke akseptabel for et "seriøst" orkester. Det tror jeg holder på å endre seg nå, og resultatet er jo at folk strømmer til konsertlokalene. Det kan bare være en god ting.

    Eksempel: Trondheim Symfoniorkester med et gjennomsnittlig publikumsantall på over 530 pr konsert.
    Helt enig.
    TSO har jobbet lenge mot dette tror jeg. Klassiske musikere er jo nærmest opplært til å være antikomersielle, så det stemmer nok helt sikkert.
    Tviler på at deler av musikerene i TSO er superhappy med dette programmet, selv om de nok er glad for å slippe å spille så mye av den nyskrevne musikken. :)
    Et poeng for en administrasjon som står over musikerene.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.511
    Antall liker
    2.958
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må bare legge inn i tråden din A:
    Maurice har tatt steget inn i trompethimmelen :'(
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn