Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hodetelefoner er bedre enn et dårlig akustisk rom IMO, men kommer ikke opp i mot et godt behandlet rom. Ambiens er ikke negativt og et bra rom vil bevare det samtidig som det fjerner det negative bidraget.

    Hodetelefoner er heller ikke så korrekt som man kanskje skulle tro. Man unngår jo ikke refleksjoner. Det vil skapes refleksjoner i interaksjonen mellom ørene og innsiden av hodetelefonene.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Var aldri i tvil på konklusjonen her - stolte på at du brukte sansene dine, og ikke hva hodet ditt er blitt fortalt ;)

    Du er såpass nære virkeligheten hjemme hos deg selv, og ingen hodetelefoner kan gi deg den opplevelsen!

    Konklusjonen min er at det er mange som ikke har hørt hvor nærme man kan komme virkeligheten, spesielt kanskje i de nedre frekvenser på et godt tunet system, inkludert rommet.
    Grunnen til dette er som oftest at man ikke kan gjøre hva man vil i en stue, man måler ikke og man har ikke vært rundt i de bedre rommene som virkelig gjengir virkeligheten.
    Jeg har fått mange aha-opplevelser bl.a. hos 8x12_tom, hvor det har vært jobbet skikkelig i mange år med rommet og frekvensgang, spesielt i bassen.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    EHED skrev:
    Konklusjonen min er at det er mange som ikke har hørt hvor nærme man kan komme virkeligheten, spesielt kanskje i de nedre frekvenser på et godt tunet system, inkludert rommet.
    Grunnen til dette er som oftest at man ikke kan gjøre hva man vil i en stue, man måler ikke og man har ikke vært rundt i de bedre rommene som virkelig gjengir virkeligheten.
    Det du egentlig mener - er at de fleste er helt på jordet? ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tkr skrev:
    Noen av oss svarte ikke fordi hodetelefoner aldri har vært en opsjon. Som selverklært bassfrik har jeg hele veien vært trygg på at hodetelefoner ikke leverer den varen som jeg ønsker å bestille. Mvh
    Bare tullet litt egentlig. Synes det er litt komisk at de bastante påstandene kommer etter at fasit er avslørt og ikke før. ;)

    Siktet ikke til noen. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    orso skrev:
    Hodetelefoner er heller så korrekt som man kanskje skulle tro. Man unngår jo ikke refleksjoner. Det vil skapes refleksjoner i interaksjonen mellom ørene og innsiden av hodetelefonene.
    Hovedproblemet med refleksjoner er forsinkelse i forhold til direktelyden. Når driver står så tett på øret, og distansen som skal dekkes er så kort som den er, så blir denne tidsforsinkelsen helt ubetydelig. Så det du skriver her er ikke rett.

    Hodetelefoner er arbeidsverktøy i lydstudio, og greie å ha når naboen blir sur om man spiller som man vil.

    En tid tilbake hadde jeg et par BeoLab 3 aktive høyttalere som jeg bedrev en del eksperimenter med, bl.a. brukte jeg dem som hodetelefoner, tilkoblet en DAC med volumkontroll. Hver BeoLab 3 stod 1,28m ut for respektive øre, pekte rett mot dette.
    Det ga et utrolig perspektiv på lyden - som en bue over hodet, og i tillegg fikk jeg lydtrykk mot kroppen.
    Var morsomt, og jeg lurte på å henge opp et par permanent ved favorittstolen - kanskje en idé jeg plukker opp igjen på ny bopel.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hodetelefoner og høyttaler-oppsett er to forskjellige opplevelser, spør du meg. Til hvert sitt bruk. Av og til foretrekker jeg hodetelefoner, av og til høyttalere. Men en hodetelefon vil alltid være en hodetelefon...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    vredensgnag skrev:
    orso skrev:
    Hodetelefoner er heller så korrekt som man kanskje skulle tro. Man unngår jo ikke refleksjoner. Det vil skapes refleksjoner i interaksjonen mellom ørene og innsiden av hodetelefonene.
    Hovedproblemet med refleksjoner er forsinkelse i forhold til direktelyden. Når driver står så tett på øret, og distansen som skal dekkes er så kort som den er, så blir denne tidsforsinkelsen helt ubetydelig. Så det du skriver her er ikke rett.
    Mener jeg tidligere har lest flere ganger i flere tråder at akustikken i en hodetelefon er det optimale i forhold til å høre hva som ligger på opptaket.
    Dette kan jeg på ingen måte se at stemmer.

    I hodetelefoner sliter man vel med resonanser og ikke refleksjoner.

    Noen tanker
    Problemet med at hodetelefoner ikke er bedre er slik jeg ser det at bare en brøkdel av verdens lydanlegg som mikser lyd som hører mikrodetaljert hva som EGENTLIG ligger på sporet. Hvor galt kan det da være å ratte EQ?

    Vi kan vel egentlig slå fast enda en gang at det ikke er noe produkt som er helt transparent i forhold til å gjengi det signalet som går ut av mikseren?

    Morsomt egentlig å teste forskjellige cdspillere i samme prisklasse på Staxene. Det var BETYDELIG forskjell og ingen kan sies å være rett eller feil.
    Selv om den ene skilte bedre mellom de forskjellige opptakene låt den ikke subjektivt bedre.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    EHED skrev:
    Var aldri i tvil på konklusjonen her - stolte på at du brukte sansene dine, og ikke hva hodet ditt er blitt fortalt ;)

    Du er såpass nære virkeligheten hjemme hos deg selv, og ingen hodetelefoner kan gi deg den opplevelsen!

    Konklusjonen min er at det er mange som ikke har hørt hvor nærme man kan komme virkeligheten, spesielt kanskje i de nedre frekvenser på et godt tunet system, inkludert rommet.
    Grunnen til dette er som oftest at man ikke kan gjøre hva man vil i en stue, man måler ikke og man har ikke vært rundt i de bedre rommene som virkelig gjengir virkeligheten.
    Jeg har fått mange aha-opplevelser bl.a. hos 8x12_tom, hvor det har vært jobbet skikkelig i mange år med rommet og frekvensgang, spesielt i bassen.
    La merke til den bastante svaret ja ;D

    Husk at du ikke har hørt etter at EQen kom inn i bildet her heller. Kommer til å bli bra til slutt dette. :)

    Blir spennende å høre 8x12_tom sitt oppsett.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Mener jeg tidligere har lest flere ganger i flere tråder at akustikken i en hodetelefon er det optimale i forhold til å høre hva som ligger på opptaket.
    Dette kan jeg på ingen måte se at stemmer.

    I hodetelefoner sliter man vel med resonanser og ikke refleksjoner.
    Nei, man kommer ikke unna akustiske problemer med hodetelefoner heller. Både refleksjoner og resonanser er et problem. Jeg tror ikke det vredensgnag sier stemmer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Mener jeg tidligere har lest flere ganger i flere tråder at akustikken i en hodetelefon er det optimale i forhold til å høre hva som ligger på opptaket.
    Dette kan jeg på ingen måte se at stemmer.

    I hodetelefoner sliter man vel med resonanser og ikke refleksjoner.
    Nei, man kommer ikke unna akustiske problemer med hodetelefoner heller. Både refleksjoner og resonanser er et problem. Jeg tror ikke det vredensgnag sier stemmer.
    Da får du sette deg ordentlig inn i det. Akustiske problemer er en funksjon av lydkildens interaksjon med rommet de står i, innen energien når ørene våre.

    Rommålet fra driver i hodetelefon til trommehinnen er meget lite, og lydenergien når trommehinnen med helt ubetydelig "besudling" som følge av refleksjoner. Problemet er snarere å gjengi hele frekvensspektret fra ett element, noe man har forsøkt å løse i noen av de mer oppfinnsomme hodetelefonene.

    Nettopp fordi rommålet (volumet i hulrommet) er så lite som det er, og distansen som skal dekkes er så kort, og luftens evne til å dempe lydenergien er minimal pga disse to faktorene, så behøver man relativt liten utgangsenergi for å skape et signal. Det gjør også at resonnansproblemet blir ubetydelig.

    Lydteknikere bruker hodetelefoner som presisjonsverktøy nettopp fordi det som når trommehinnen er så rent, pga at man har eliminert forstyrrende refleksjoner. God hodetelefondesign tar selvsagt ytterligere høyde for hva målsetningen er ved å prøve å isolere uvedkommende støy fra omgivelsene, samt kvele ev. resonnanser.

    Det viktige her er å forstå at den ev. tidsforsinkelsen er helt ubetydelig. Distansen som skal dekkes er på noen få cm, og lyden beveger seg også her med over 330m/sek. Lyden er fremme på 0,0001 sekunder og ev. refleksjoner vil bli oppfattet som fast del av direktelyden. Det er simpelthen ikke anledning for lyden til å ta noen omveier.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.942
    Antall liker
    609
    Det er lite som slår en elektrostatisk hodetelefon med god driverelektronikk (eneste plassen jeg bruker rør).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.406
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg opplever iallfall gode hodetelefoner som svært presise, med tanke på tidsforsinkelse har jeg vondt for å se at reflektert lyd i øregangen skal være et problem andre steder enn her på forumet.

    Men det er uvant å lytte til hodetelefoner så det krever en viss tilvenning, mangelen på fysisk følelse av musikken, følelsen av at lyden går rett i øret, oppløsning, minimal forvrenging og fraværet av rombidrag er uvant til å begynne med.


    Med tanke på troverdighet har jeg forståelse for konklusjonen, en hører jo aldri live musikk gjengitt direkte i øret.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Noen uklarheter rundt konklusjonen min her tror jeg.

    Slik jeg opplever det ble konklusjonen tatt fordi anlegget har en "mer troverdig" frekvensgang enn hodetelefonene har og jevnere dynamikk i frekvensområdet. Jeg kunne nok skrudd EQ på hodetelefonene, men da blir noe av vitsen borte.

    Det opplevdes som jeg kommer nærmere de viktige detaljene i musikken med anlegget. Detaljert beskrivelse av opptaksrommene var det bare Sennheiser som klarte tilfredstillende.

    Noen god forklaring har jeg egentlig ikke. Kanskje det er noe feil med øregangene mine?

    At jeg ikke er vant til hodetelefoner kan vi se bort i fra. Er godt vant med mine Sennheiser HD 555 som jeg bruker jevnlig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lyngen skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Vet at dette er som å banne i hifikirken. Er en uskrevet lov om at man må sammenligne med samme musikk, men der har dere feil og jeg rett ;D
    Greia er at man må kjenne innspillingen ;). Pluss at man må spille ulike innspillinger på alle kandidater.

    For meg er hodetlf egnet til sitt bruk; isolere lyden og/eller mobiliteten. De erstatter aldri et anlegg selv om de låter bedre enn anlegget bortsett fra lydtrykk. Intet er som å leve seg inn i at man sitter i en stor sal hjemme. Det får klokker aldri til. Akustikken i innspillingen er jo såklart like mye tilstedet, men opplevelsen blir ikke den samme.
    Tja, enig at man må høre mye forskjellig, men at man må spille kjente innspillingen er jeg uenig i. Man er i stand til å høre om noe lyder bra eller ikke ved et godt opptak. Er det noe man ikke liker ved lyden spiller man noe annet for å sjekke om det problemet henger ved eller ikke. Så kan man ta en realitysjekk av og til.
    Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser.

    Nå er jo du ingen hvemsomhelst når det gjelder dette, men...
    At man må sammenligne hele tiden opplever jeg som feil. Ved sammenlikning krever det at du skal huske det fokuset du hadde på forrige avspilling og sammenlikne disse to opplevelsene. Nivåjustering blir livsviktig og innbildning av hvordan det forrige du hørte lød tilkaller placebo. Ved min teknikk lytter hodet bare i nuet. Vi kommer tilbake til dette når hodetelefondebatten er rundet av. :)
    Prøv det ;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    Jeg opplever iallfall gode hodetelefoner som svært presise, med tanke på tidsforsinkelse har jeg vondt for å se at reflektert lyd i øregangen skal være et problem andre steder enn her på forumet.

    Men det er uvant å lytte til hodetelefoner så det krever en viss tilvenning, mangelen på fysisk følelse av musikken, følelsen av at lyden går rett i øret, oppløsning, minimal forvrenging og fraværet av rombidrag er uvant til å begynne med.


    Med tanke på troverdighet har jeg forståelse for konklusjonen, en hører jo aldri live musikk gjengitt direkte i øret.

    Hjertens enig.

    Å høre på hodetelefoner er noe annet enn høyttalere. Det er en annen opplvevelse, en annen måte å lytte å. Det krever tilvenning. Og da er det ikke snakk om "casual listening"...

    Dessuten, med all respekt, trompetnerd:

    Du har fiklet og styrt med høyttaleroppsett i mange år og tunet anlegget ditt etter din preferanse. Det låter sikkert helt fabelaktig. Det blir litt lettvint bare å gå på Lyric og test "det beste hodetelefonoppsettet" og så konkludere med at høyttalere uansett er best - og det i løpet av en dag? Hodetelefoner har sine fordeler og ulemper akkurat som høyttalere.

    Bruk et par år på diverse hodetelefonopppsett og vær like aktiv på head-fi som du har vært her og på avforum.....

    Høyttaleropsett eller hodetelefoner? Ja takk begge deler. Mest detaljer for pengene? Hodetelefoner. Den ultimate lydopplevelse: Kremoppsett i et godt rom. Best lydopplevelse når man tar seg en strekk på senga? Hodetelefoner. Osv.

    Men høyttalere vil alltid ha et fortrinnn fordi de spiller i rommet - slik som musikere gjør. Det er få band eller orkestre som får plass inne i øret :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Noen god forklaring har jeg egentlig ikke. Kanskje det er noe feil med øregangene mine?

    At jeg ikke er vant til hodetelefoner kan vi se bort i fra. Er godt vant med mine Sennheiser HD 555 som jeg bruker jevnlig.
    Det er nok mye som spiller inn her, men en forklaring kan muligens ligge i at musikken er tross alt mikset med to høyttalere i et rom og vi lytter da på en helt annen måte. Refleksjonene fra f.eks ytre øre er viktige for lokalisering. Å lytte med hodetelefoner blir noe annet og oppleves på mange måter som unaturlig.


    The bottom line is that when the recording engineer placed the microphones and mixed the sound, he or she was listening to two speakers. Thus, it is in a speaker-based acoustic environment that the desired audio image is recreated. Because headphones are a significantly different acoustic configuration, audio designed for speaker listening just doesn’t sound right when played back on headphones.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Godt poeng. Jeg hadde har en venn som er proffesjonell produsent med eget studio på besøk. Vi spilte en plate (elektronika) der han selv delvis hadde komponert musikken, spilt inn det meste og produsert alt. Han sa flere ganger "ha - det der har jeg ikke hørt før" og gliste..... Studiomonitorer gjengir ikke alt..... Det var en aha-opplevelse for oss begge, kan man si. Og mitt oppsett er ikke av de mest ekstreme ,)


    orso skrev:
    Det er nok mye som spiller inn her, men en forklaring kan muligens ligge i at musikken er tross alt mikset med to høyttalere i et rom og vi lytter da på en helt annen måte. Refleksjonene fra f.eks ytre øre er viktige for lokalisering. Å lytte med hodetelefoner blir noe annet og oppleves på mange måter som unaturlig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ardilla skrev:
    Studiomonitorer gjengir ikke alt.....
    Jeg vet ikke, men jeg tror HiFi folkets høyttalere overgår de fleste studiomonitorer i bruk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ardilla skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg opplever iallfall gode hodetelefoner som svært presise, med tanke på tidsforsinkelse har jeg vondt for å se at reflektert lyd i øregangen skal være et problem andre steder enn her på forumet.

    Men det er uvant å lytte til hodetelefoner så det krever en viss tilvenning, mangelen på fysisk følelse av musikken, følelsen av at lyden går rett i øret, oppløsning, minimal forvrenging og fraværet av rombidrag er uvant til å begynne med.


    Med tanke på troverdighet har jeg forståelse for konklusjonen, en hører jo aldri live musikk gjengitt direkte i øret.

    Hjertens enig.

    Å høre på hodetelefoner er noe annet enn høyttalere. Det er en annen opplvevelse, en annen måte å lytte å. Det krever tilvenning. Og da er det ikke snakk om "casual listening"...

    Dessuten, med all respekt, trompetnerd:

    Du har fiklet og styrt med høyttaleroppsett i mange år og tunet anlegget ditt etter din preferanse. Det låter sikkert helt fabelaktig. Det blir litt lettvint bare å gå på Lyric og test "det beste hodetelefonoppsettet" og så konkludere med at høyttalere uansett er best - og det i løpet av en dag? Hodetelefoner har sine fordeler og ulemper akkurat som høyttalere.

    Bruk et par år på diverse hodetelefonopppsett og vær like aktiv på head-fi som du har vært her og på avforum.....

    Høyttaleropsett eller hodetelefoner? Ja takk begge deler. Mest detaljer for pengene? Hodetelefoner. Den ultimate lydopplevelse: Kremoppsett i et godt rom. Best lydopplevelse når man tar seg en strekk på senga? Hodetelefoner. Osv.

    Men høyttalere vil alltid ha et fortrinnn fordi de spiller i rommet - slik som musikere gjør. Det er få band eller orkestre som får plass inne i øret :)
    Hei Ardilla

    Jeg skal være den første til å være enig at en dag i hodetelefonenes verden ikke er nok. Jeg skrev jo også Foreløpig konklusjon.Det første jeg lærte var hvor forskjellig telefonene låt med forskjellige forsterkere. Her kan man tjene mye på å velge den optimale forsterkeren.
    Jeg testet alle hodetelefonene som alroundtelefoner, men som du sier, i denne verdnenen kan man ha en til hver stilart. Det er kult. Tenker å kjøpe meg AKG Quincy Jones (hvis det låter bra selvsagt) telefonene til Michael Jackson og 80 talls pop.
    Jeg har en avtale med Lyric om å låne Staxene en helg hjemme og kommer til å sjekke ut andre anbefalinger.

    Jeg mener bestemt ikke å tråkke på de som er på hodetelefoner, men denne tråden må ses i sammenheng med mange andre tråder på forumet som handler om hvordan få mest mulig troverdig lyd uannsett teknologi eller retning.

    At jeg trenger tilvenning for å lytte på hodetelefoner kjøper jeg ikke. Jeg trenger svært liten tilvenning generelt for å oppfatte nye lydbilder. Hvis viktige detaljer ikke er der så er de ikke der, men skal gi deg rett i at å oppdage nye kvaliteter kan kanskje ta lengre tid, men ikke fordi det er hodetelefoner.

    Noe som er interessant er at det brukes samme argumenter mot hodetelefoner om musikere i rommet som man har gjort med høyttalere og romproblemer i andre tråder.

    Oppsummeringen din med punktene om hva hodetelefoner passer til passer vel ganske godt til konklusjonen min gjør det ikke?

    At vennen din opplever nye lyder hos deg er helt naturlig. Så lenge ikke to oppsett er identiske så vil ulike ting maskeres eller komme frem. 0.5 db forskjell på visse frekvenser er nok for å gjøre dette.

    Takk for flere gode innlegg! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Noen god forklaring har jeg egentlig ikke. Kanskje det er noe feil med øregangene mine?

    At jeg ikke er vant til hodetelefoner kan vi se bort i fra. Er godt vant med mine Sennheiser HD 555 som jeg bruker jevnlig.
    Det er nok mye som spiller inn her, men en forklaring kan muligens ligge i at musikken er tross alt mikset med to høyttalere i et rom og vi lytter da på en helt annen måte. Refleksjonene fra f.eks ytre øre er viktige for lokalisering. Å lytte med hodetelefoner blir noe annet og oppleves på mange måter som unaturlig.


    The bottom line is that when the recording engineer placed the microphones and mixed the sound, he or she was listening to two speakers. Thus, it is in a speaker-based acoustic environment that the desired audio image is recreated. Because headphones are a significantly different acoustic configuration, audio designed for speaker listening just doesn’t sound right when played back on headphones.
    Kjøper den, men hva med spredning og refleksjoner som farger?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.406
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Trompetnerd skrev:
    ardilla skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg opplever iallfall gode hodetelefoner som svært presise, med tanke på tidsforsinkelse har jeg vondt for å se at reflektert lyd i øregangen skal være et problem andre steder enn her på forumet.

    Men det er uvant å lytte til hodetelefoner så det krever en viss tilvenning, mangelen på fysisk følelse av musikken, følelsen av at lyden går rett i øret, oppløsning, minimal forvrenging og fraværet av rombidrag er uvant til å begynne med.


    Med tanke på troverdighet har jeg forståelse for konklusjonen, en hører jo aldri live musikk gjengitt direkte i øret.

    Hjertens enig.

    Å høre på hodetelefoner er noe annet enn høyttalere. Det er en annen opplvevelse, en annen måte å lytte å. Det krever tilvenning. Og da er det ikke snakk om "casual listening"...

    Dessuten, med all respekt, trompetnerd:

    Du har fiklet og styrt med høyttaleroppsett i mange år og tunet anlegget ditt etter din preferanse. Det låter sikkert helt fabelaktig. Det blir litt lettvint bare å gå på Lyric og test "det beste hodetelefonoppsettet" og så konkludere med at høyttalere uansett er best - og det i løpet av en dag? Hodetelefoner har sine fordeler og ulemper akkurat som høyttalere.

    Bruk et par år på diverse hodetelefonopppsett og vær like aktiv på head-fi som du har vært her og på avforum.....

    Høyttaleropsett eller hodetelefoner? Ja takk begge deler. Mest detaljer for pengene? Hodetelefoner. Den ultimate lydopplevelse: Kremoppsett i et godt rom. Best lydopplevelse når man tar seg en strekk på senga? Hodetelefoner. Osv.

    Men høyttalere vil alltid ha et fortrinnn fordi de spiller i rommet - slik som musikere gjør. Det er få band eller orkestre som får plass inne i øret :)
    Tenker å kjøpe meg AKG Quincy Jones (hvis det låter bra selvsagt) telefonene til Michael Jackson og 80 talls pop.
    Jeg har en avtale med Lyric om å låne Staxene en helg hjemme og kommer til å sjekke ut andre anbefalinger.
    AKG Q701 er helt identisk K701, bare et lite tips :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Anonym skrev:
    Trompetnerd skrev:
    ardilla skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg opplever iallfall gode hodetelefoner som svært presise, med tanke på tidsforsinkelse har jeg vondt for å se at reflektert lyd i øregangen skal være et problem andre steder enn her på forumet.

    Men det er uvant å lytte til hodetelefoner så det krever en viss tilvenning, mangelen på fysisk følelse av musikken, følelsen av at lyden går rett i øret, oppløsning, minimal forvrenging og fraværet av rombidrag er uvant til å begynne med.


    Med tanke på troverdighet har jeg forståelse for konklusjonen, en hører jo aldri live musikk gjengitt direkte i øret.

    Hjertens enig.

    Å høre på hodetelefoner er noe annet enn høyttalere. Det er en annen opplvevelse, en annen måte å lytte å. Det krever tilvenning. Og da er det ikke snakk om "casual listening"...

    Dessuten, med all respekt, trompetnerd:

    Du har fiklet og styrt med høyttaleroppsett i mange år og tunet anlegget ditt etter din preferanse. Det låter sikkert helt fabelaktig. Det blir litt lettvint bare å gå på Lyric og test "det beste hodetelefonoppsettet" og så konkludere med at høyttalere uansett er best - og det i løpet av en dag? Hodetelefoner har sine fordeler og ulemper akkurat som høyttalere.

    Bruk et par år på diverse hodetelefonopppsett og vær like aktiv på head-fi som du har vært her og på avforum.....

    Høyttaleropsett eller hodetelefoner? Ja takk begge deler. Mest detaljer for pengene? Hodetelefoner. Den ultimate lydopplevelse: Kremoppsett i et godt rom. Best lydopplevelse når man tar seg en strekk på senga? Hodetelefoner. Osv.

    Men høyttalere vil alltid ha et fortrinnn fordi de spiller i rommet - slik som musikere gjør. Det er få band eller orkestre som får plass inne i øret :)
    Tenker å kjøpe meg AKG Quincy Jones (hvis det låter bra selvsagt) telefonene til Michael Jackson og 80 talls pop.
    Jeg har en avtale med Lyric om å låne Staxene en helg hjemme og kommer til å sjekke ut andre anbefalinger.
    AKG Q701 er helt identisk K701, bare et lite tips :)
    Takk! :)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Lyngen skrev:
    ardilla skrev:
    Studiomonitorer gjengir ikke alt.....
    Jeg vet ikke, men jeg tror HiFi folkets høyttalere overgår de fleste studiomonitorer i bruk.
    Når det gjelder lydkvalitet - ja, så absolutt. Jeg har hørt en god del av de bedre monitorene, og de låter nesten uten unntak helt pyton. Det finnes selvsagt unntak, men de er svært få....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Noen god forklaring har jeg egentlig ikke. Kanskje det er noe feil med øregangene mine?

    At jeg ikke er vant til hodetelefoner kan vi se bort i fra. Er godt vant med mine Sennheiser HD 555 som jeg bruker jevnlig.
    Det er nok mye som spiller inn her, men en forklaring kan muligens ligge i at musikken er tross alt mikset med to høyttalere i et rom og vi lytter da på en helt annen måte. Refleksjonene fra f.eks ytre øre er viktige for lokalisering. Å lytte med hodetelefoner blir noe annet og oppleves på mange måter som unaturlig.


    The bottom line is that when the recording engineer placed the microphones and mixed the sound, he or she was listening to two speakers. Thus, it is in a speaker-based acoustic environment that the desired audio image is recreated. Because headphones are a significantly different acoustic configuration, audio designed for speaker listening just doesn’t sound right when played back on headphones.
    Kjøper den, men hva med spredning og refleksjoner som farger?
    Tenker du da i et lytterom?
    I et godt studio så vil man i god kontroll på det, men det finnes jo mye rart innenfor studio. Akustikk er oversett der også av mange. Så det kommer ann på.

    Min erfaring er som sagt at hodetelefoner overgår et dårlig rom, men et bra rom overgår hodetelefoner igjen. Vi lytter ikke bare med ørene, men også kroppen. Overkropp, ytre del av øret, maven osv. Den delen får man ikke med hodetelefoner. Det er vel ikke tilfeldig at man har introdusert crossfeed til hodetelefonbruk. Det er for kompensere for noe som i utgangspunktet er unaturlig. Vi lytter jo med begge ørene og ikke et og et øre slik det blir med hodetelefoner.

    Kan ikke si at jeg har lest så mye om det, men jeg tviler på at kamfiltereffekten som man får med hodetelefoner ikke er hørbart. I et høyttaler oppsett så er det de aller tidligste refleksjonene som er de mest hørbare og plagsomme. Med hodetelefoner vil de selvfølgelig komme mye tidligere, men dog. Det vil jeg i så fall se god dokumentasjon på.
    Jeg tror både et rom og hodetelefoner har utfordringer akustisk uten at jeg kan noe særlig om sistnevnte.

    For min del blir hodetelefoner noe jeg bruker på buss, bane, fly og reiser. Ikke hjemme. Men hver sin smak.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.749
    Torget vurderinger
    23
    @orso, trompet; Dere tenker for mye. Overlat det til hestene - de har større hode. Enjoy the Music!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    Lyngen skrev:
    ardilla skrev:
    Studiomonitorer gjengir ikke alt.....
    Jeg vet ikke, men jeg tror HiFi folkets høyttalere overgår de fleste studiomonitorer i bruk.
    Når det gjelder lydkvalitet - ja, så absolutt. Jeg har hørt en god del av de bedre monitorene, og de låter nesten uten unntak helt pyton. Det finnes selvsagt unntak, men de er svært få....
    Har du noen formening om hvorfor?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    De er for dårlige...? 8)

    Vet da søren, men et hovedproblem med aktive monitorer er elektronikken tror jeg, samt at det ikke alltid er høyttalerelementer fra øverste hylle i de.

    Jeg skal holde meg for god til å henge ut noen produsenter, men de store navnene i bransjen har ikke produkter som låter bra i mine ører.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Noen god forklaring har jeg egentlig ikke. Kanskje det er noe feil med øregangene mine?

    At jeg ikke er vant til hodetelefoner kan vi se bort i fra. Er godt vant med mine Sennheiser HD 555 som jeg bruker jevnlig.
    Det er nok mye som spiller inn her, men en forklaring kan muligens ligge i at musikken er tross alt mikset med to høyttalere i et rom og vi lytter da på en helt annen måte. Refleksjonene fra f.eks ytre øre er viktige for lokalisering. Å lytte med hodetelefoner blir noe annet og oppleves på mange måter som unaturlig.


    The bottom line is that when the recording engineer placed the microphones and mixed the sound, he or she was listening to two speakers. Thus, it is in a speaker-based acoustic environment that the desired audio image is recreated. Because headphones are a significantly different acoustic configuration, audio designed for speaker listening just doesn’t sound right when played back on headphones.
    Kjøper den, men hva med spredning og refleksjoner som farger?
    Tenker du da i et lytterom?
    I et godt studio så vil man i god kontroll på det, men det finnes jo mye rart innenfor studio. Akustikk er oversett der også av mange. Så det kommer ann på.

    Min erfaring er som sagt at hodetelefoner overgår et dårlig rom, men et bra rom overgår hodetelefoner igjen. Vi lytter ikke bare med ørene, men også kroppen. Overkropp, ytre del av øret, maven osv. Den delen får man ikke med hodetelefoner. Det er vel ikke tilfeldig at man har introdusert crossfeed til hodetelefonbruk. Det er for kompensere for noe som i utgangspunktet er unaturlig. Vi lytter jo med begge ørene og ikke et og et øre slik det blir med hodetelefoner.

    Kan ikke si at jeg har lest så mye om det, men jeg tviler på at kamfiltereffekten som man får med hodetelefoner ikke er hørbart. I et høyttaler oppsett så er det de aller tidligste refleksjonene som er de mest hørbare og plagsomme. Med hodetelefoner vil de selvfølgelig komme mye tidligere, men dog. Det vil jeg i så fall se god dokumentasjon på.
    Jeg tror både et rom og hodetelefoner har utfordringer akustisk uten at jeg kan noe særlig om sistnevnte.

    For min del blir hodetelefoner noe jeg bruker på buss, bane, fly og reiser. Ikke hjemme. Men hver sin smak.
    Jeg mener i forhold til andre problemstillinger når det gjelder akustikk generelt.
    Har fått inntrykk av deg blant annet at for eks høyttalere uten kontrollert spredning ikke kan spille godt nok i en stue. Jeg synes det derfor er rart at hodetelefoner oppleves som et større kompromiss når det gjelder korrekthet.

    Har forresten fått bekreftet at ørets utforming har mye å si for lytting i hodetelefoner, så forklaringen ligger kanskje i at mine ører er kanskje ikke ideelle for slik lytting.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    pengesluk skrev:
    @orso, trompet; Dere tenker for mye. Overlat det til hestene - de har større hode. Enjoy the Music!
    Vet du at en slik kommentar har jeg ventet på siden første siden i denne tråden! ;D

    Ikke bekymre deg. Denne tråden er en droddle/sparring/nysjerrighets tråd hvor jeg har bestemt meg for å ha minimalt med filter om nysjerrighetens rundt lydens mysterier.

    Har naturlig nok et litt akademisk forhold til musikk fra før, men jeg lover at denne tråden ikke er representativ for meg som person. Tror faktisk jeg skal driste meg til å si at jeg har blitt en bedre musiker på grunn av denne høyttenkingen. Takket være sentralens mange ressurser. :)

    Enjoy the music sjøl :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.749
    Torget vurderinger
    23
    Puhh! Nå ble jeg lettet! Enda godt! Synes du har vima litt rundt i det siste, så jeg tenkte; nå er det like før han bikker over.. :eek: :eek:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    De er for dårlige...? 8)

    Vet da søren, men et hovedproblem med aktive monitorer er elektronikken tror jeg, samt at det ikke alltid er høyttalerelementer fra øverste hylle i de.

    Jeg skal holde meg for god til å henge ut noen produsenter, men de store navnene i bransjen har ikke produkter som låter bra i mine ører.
    Tenkte mer i retning av absolutt fase jeg. At de ofte blir så avslørende at det ikke går an å slappe av å nyte musikken med de.
    Har opplevd begge deler egentlig, men jo bedre (mindre avlsørende)de låter i studio jo dårligere låter de på andre anlegg og omvendt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Jeg mener i forhold til andre problemstillinger når det gjelder akustikk generelt.
    Har fått inntrykk av deg blant annet at for eks høyttalere uten kontrollert spredning ikke kan spille godt nok i en stue. Jeg synes det derfor er rart at hodetelefoner oppleves som et større kompromiss når det gjelder korrekthet.

    Har forresten fått bekreftet at ørets utforming har mye å si for lytting i hodetelefoner, så forklaringen ligger kanskje i at mine ører er kanskje ikke ideelle for slik lytting.
    Jeg syntes ikke høyttalere uten kontrollert spredning i et rom med vanlig størrelse uten tiltak spiller virkelig bra nei. Det har jeg ikke hørt til dags dato. Men nå har nå du tiltak i stuen din. Låter oppsettet ditt uten tiltak bedre enn de beste hodetelefonene du har hørt?

    Tviler på at du har noe særlig annen utforming av ørene enn hos andre. Vi er da stort sett like.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.749
    Torget vurderinger
    23
    MODERATOR!!! Orso poster selvportrett!!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.749
    Torget vurderinger
    23
    Aber seriös; HAR vi like ører? Av og til lurer jeg for jeg har flere ganger opplevd kommentarer type "lite diskant" - "spisst i toppen" og "avrundet oppover" ved en og samme lytteseanse, uttalt av forskjellige mennesker i noenlunde samme alderssegment. En ting er den subjektive preferanse, men hva om vi er forskjellige nok til at en felles enighet ikke er mulig, teoretisk?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Aber seriös; HAR vi like ører? Av og til lurer jeg for jeg har flere ganger opplevd kommentarer type "lite diskant" - "spisst i toppen" og "avrundet oppover" ved en og samme lytteseanse, uttalt av forskjellige mennesker i noenlunde samme alderssegment. En ting er den subjektive preferanse, men hva om vi er forskjellige nok til at en felles enighet ikke er mulig, teoretisk?
    Tror nok du er ved målet der.
    Det gjenstår bare for folk å innse dette og ta det derfra - men det vill alltid finnes noen.....
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Mr-T skrev:
    Lyngen skrev:
    ardilla skrev:
    Studiomonitorer gjengir ikke alt.....
    Jeg vet ikke, men jeg tror HiFi folkets høyttalere overgår de fleste studiomonitorer i bruk.
    Når det gjelder lydkvalitet - ja, så absolutt. Jeg har hørt en god del av de bedre monitorene, og de låter nesten uten unntak helt pyton. Det finnes selvsagt unntak, men de er svært få....
    Har du noen formening om hvorfor?
    I de studioene jeg har vært i gir de ikke inntrykk av å være særlig dyre, men unntak finnes det jo alltids. Har sett noen gode B&W høyttalere f.eks. Det er ikke noen selvfølge at studiofolk er veldig opptatt av lydkvalitet og high-end lyd.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    B&W er vel vanlige hifi-høyttalere, men de er ganske utbredt i studioer også der man vil ha litt bedre lyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn