Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    emotikon skrev:
    Trompetnerd skrev:
    emotikon skrev:
    Gratulerer A :)
    Får håpe at den siste 00.1% slår til og at alt ordner seg.
    Dette blir spanande.
    Takk!

    Blir en god oppgradering på mange måter dette. :)
    Får håpe lyden blir det og.
    Noen gode kloke forslag fra min venn i Trondheim?
    Ingen kloke råd herfra- annet enn at dette er noe du klarer mer enn utmerket selv. :)

    De fire vinduene på ene langveggen- er de sånne smale (i høyde) litt oppe på veggen eller store fra gulv til tak med lite byggverk mellom?
    Takk for tilitten! :)

    Vinduene har vanlig høyde med byggverk i mellom, men skal skiftes før vi flytter inn.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    pengesluk skrev:
    Konkusjon; du trenger større rom.
    He he, selvfølgelig enig, men på den andre siden så er nok dette det største lytterommet jeg får i hele mitt liv. ;)
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    pengesluk skrev:
    Konkusjon; du trenger større rom.
    He he, selvfølgelig enig, men på den andre siden så er nok dette det største lytterommet jeg får i hele mitt liv. ;)
    Du har et større rom på 510 072 000 km² tilgjengelig ;D ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oblivion skrev:
    Trompetnerd skrev:
    pengesluk skrev:
    Konkusjon; du trenger større rom.
    He he, selvfølgelig enig, men på den andre siden så er nok dette det største lytterommet jeg får i hele mitt liv. ;)
    Du har et større rom på 510 072 000 km² tilgjengelig ;D ;D
    Så havet er et alternativ for deg? ;D
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Trompetnerd skrev:
    @Scrooge og Tyan

    Som dere sikkert har skjønt er jeg på dypt vann når det gjelder dette. Er nok litt for mye synsing fra min side. :)

    Så, her kommer enda litt mer synsing fra min side ;)
    Jeg trodde at det hadde bare med lav forvrengning og lavt støygulv å gjøre, men nå tror jeg at faktorer som rosa eller hvit støy innvirker også sammen med tuningen av forsterkeren. Litt som svartnivået på TV.
    Noen produkter er tunet "mørkt", men har en enorm oppløsning. Disse gir for meg den svarteste bakgrunnen og underbevisst foretrekker jeg helst den lyden.

    De siste dagene har jeg blitt overbevist over forsterkerens evne til å tyne ut dypbass av høyttalerene også har noe å si. Da jeg hadde Bryston 4B så synes jeg 14B hadde mørkere bakgrunn og 28B mye mørkere enn det igjen. Litt av samme følelsen som å sette på en større og større sub. Dette kan gi mening siden mitt inntrykk er at det ligger veldig mye bassinformasjon i stillheten i en konsertsal med hundrevis av mennesker der.

    Altså, mange faktorer som avgjør en forsterkers svarte bakgrunn etter min mening, men mesteparten er etter min mening smak og behag og ikke nødvendigvis tegn på kvalitet.
    Vi er nok flere som blir litt våte på beina her, for å si det slik! ;D
    Jeg tror i alle fall at jeg forstår hva du tenker på, mtp sort bakgrunn.
    Men jeg vil fortsatt hevde, at dette kan relateres til forsterkeren egenstøy / forvrengning.

    Mr-T eller Asbjørn kan vel ha noen synspunkter på dette, faglig dyktige som de er?
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Scrooge skrev:
    Vi er nok flere som blir litt våte på beina her, for å si det slik! ;D
    Jeg tror i alle fall at jeg forstår hva du tenker på, mtp sort bakgrunn.
    Men jeg vil fortsatt hevde, at dette kan relateres til forsterkeren egenstøy / forvrengning.

    Mr-T eller Asbjørn kan vel ha noen synspunkter på dette, faglig dyktige som de er?
    Det beste hadde nok vært om en konstruktør kunne delt av sine erfaringer. Ncore burde jo hatt dette med sine ekstreme måledata. Så det er nok summen av flere ting som spiller inn slik Trompetnerd nevner. Dette er utvilsomt en attraktiv egenskap for å skape en opplevelse av ro i lydbildet. Sluket må gjerne komme på banen og si noe om hvilket forsterkeri han bruker for tiden. Da jeg leste tråden hans var det Accuphase men husker ikke om det var kl A. Skulle forøvrig gjerne hatt et par 28B SST2 i heimen. Hehe.. :)

    Gratulerer med nytt lytterom Trompetnerd! :) Dette ser da veldig lovende ut!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Scrooge skrev:
    Trompetnerd skrev:
    @Scrooge og Tyan

    Som dere sikkert har skjønt er jeg på dypt vann når det gjelder dette. Er nok litt for mye synsing fra min side. :)

    Så, her kommer enda litt mer synsing fra min side ;)
    Jeg trodde at det hadde bare med lav forvrengning og lavt støygulv å gjøre, men nå tror jeg at faktorer som rosa eller hvit støy innvirker også sammen med tuningen av forsterkeren. Litt som svartnivået på TV.
    Noen produkter er tunet "mørkt", men har en enorm oppløsning. Disse gir for meg den svarteste bakgrunnen og underbevisst foretrekker jeg helst den lyden.

    De siste dagene har jeg blitt overbevist over forsterkerens evne til å tyne ut dypbass av høyttalerene også har noe å si. Da jeg hadde Bryston 4B så synes jeg 14B hadde mørkere bakgrunn og 28B mye mørkere enn det igjen. Litt av samme følelsen som å sette på en større og større sub. Dette kan gi mening siden mitt inntrykk er at det ligger veldig mye bassinformasjon i stillheten i en konsertsal med hundrevis av mennesker der.

    Altså, mange faktorer som avgjør en forsterkers svarte bakgrunn etter min mening, men mesteparten er etter min mening smak og behag og ikke nødvendigvis tegn på kvalitet.
    Vi er nok flere som blir litt våte på beina her, for å si det slik! ;D
    Jeg tror i alle fall at jeg forstår hva du tenker på, mtp sort bakgrunn.
    Men jeg vil fortsatt hevde, at dette kan relateres til forsterkeren egenstøy / forvrengning.

    Mr-T eller Asbjørn kan vel ha noen synspunkter på dette, faglig dyktige som de er?
    Hei, har du leste tråden om dette temaet?
    En del nyttig info fra de du nevner her. :)

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,65273.0.html
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tyan skrev:
    Scrooge skrev:
    Vi er nok flere som blir litt våte på beina her, for å si det slik! ;D
    Jeg tror i alle fall at jeg forstår hva du tenker på, mtp sort bakgrunn.
    Men jeg vil fortsatt hevde, at dette kan relateres til forsterkeren egenstøy / forvrengning.

    Mr-T eller Asbjørn kan vel ha noen synspunkter på dette, faglig dyktige som de er?
    Det beste hadde nok vært om en konstruktør kunne delt av sine erfaringer. Ncore burde jo hatt dette med sine ekstreme måledata. Så det er nok summen av flere ting som spiller inn slik Trompetnerd nevner. Dette er utvilsomt en attraktiv egenskap for å skape en opplevelse av ro i lydbildet. Sluket må gjerne komme på banen og si noe om hvilket forsterkeri han bruker for tiden. Da jeg leste tråden hans var det Accuphase men husker ikke om det var kl A. Skulle forøvrig gjerne hatt et par 28B SST2 i heimen. Hehe.. :)

    Gratulerer med nytt lytterom Trompetnerd! :) Dette ser da veldig lovende ut!
    Takk takk!

    28B SST2 er flotte forsterkere. Har drømt om lyden de gav meg i mitt oppsett mange ganger. Så spørs det om du ikke klarer deg med et par Ncore istedet. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kule-Trygve skrev:
    Høyttalerene står helt inntil sidevegg med vinkling mot lytteposisjon.
    Demper du disse sideveggene da? Har du prøvd? Hva skjer om du henger opp et ullteppe på veggen i antatt refleksjonspunkt?
    Hei Trygve

    Har oversett dette, beklager.
    I mangel på akustikkplater har jeg prøvd alt mulig som demping av sideveggene. Madrasser, dyner og ullteppe. :)
    Problemet med disse er at de demper veldig ujevnt, slik at det nesten blir verre med demping enn uten.

    Har tilogmed prøvd akustikkplater i førsterefleksjonspunktet uten at det overbeviste. Det lød uhomogent og rart.

    Min erfaring er at det ikke ble bra før jeg både satte en plate på første og andre refleksjon og to bak hodet i lytteposisjon.
    De seks platene til 600 kr gav en stor lydforbedring hos meg.
    Teorien min på hvorfor det blir sånn hos meg er at platene demper likt og når de viktigste refleksjonspunktene blir dempet likt vil lyden oppfattes homogen.

    Har vært veldig skeptisk til demping (slik jeg oppfatter at du også er) og har hørt mange overdempede rom som har gjort meg skeptisk. Dette tror jeg kommer av at mange kanskje ikke setter seg inn i lytteromsakustikk før de smeller opp masse demping. Flere av disse har vært hjemmekinorom, men de rommene trenger også etter min erfaring mer demping enn tokanals. Resultatet blir noen ganger at tokanals lyder overdempet.

    Men når jeg virkelig kjøpte inn nok materiale og jobbet med det kan jeg ikke si at jeg savner den udempede lyden på noe. Et meget billig tweak som virker. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Velkommen inn i min verden:

    Denne tråden har til nå vært mest spørsmål og tanker rundt hifi og reprodusert lyd. Nå tenker jeg å dele litt av den kunnskapen jeg besitter innenfor det jeg er utdannet til og som jeg holder på med til daglig og forsøke å relatere det inn i lydverden. Jo mer jeg lærer om lyd finner jeg flere likheter.

    Fra leppe til munnstykke, ut av trompeten, inn i mikrofonen og ut av høyttalerene.

    Overtoner:
    For å få lyd i en trompet trenger man vibrasjon i leppene og luft.
    Kvaliteten som på det som kommer ut avhenger av en mengde ting som jeg ikke tar for meg nå, men hvordan man spiller påvirker overtonerekken. Overtoner i musikk fungerer faktisk nesten som harmonisk forvrengning i hifi. En morsom øvelse kan være å spille en trompettone ned i et flygel eller piano med pedalen trykket ned. Da kan man høre at pianoet ”synger” overtonene etterpå. Ikke bare den tonen du spiller, men alle tonene overtonene som trompetklangen berører. En lys trompetklang har mange lyse overtoner og omvendt. I mange tilfeller kan en overtonefattig klang foretrekkes. Les smak og behag og stilforsåelse.

    Her er en tilfeldig måling av en trompettone. Utslaget lengst til venstre er tonen, de andre er overtoner.
    Hadde tenkt å finne forskjellige målinger av trompet som skulle illustrere forskjellige måter å spille på, men fant ikke boken i denne omgangen. Kommer senere.


    Det som avgjør hvordan en tone fra et messinginstrument klinger er først og fremst basert på tre faktorer. Hvillken frekvens leppene vibrerer, fart på lufta og presset mot leppene. Blandingen av disse tre avgjør faktisk signaturen på ”stemmen” til enhver brassmusiker. Klassiske musikere må etterstrebe en så varm og rask luft at presset minker og leppen ikke trenger å jobbe så hardt. ”Varm luft” gir en fyldig tone og rask luft gir en skarp tone. Hvis man får til begge to gir det en balansert tone. En stor åpning i munnhulen hjelper på fyldig tone og et ”høy brystkasse” hjelper på de lyse.
    Hvis man balanserer dette riktig og spiller med avslappet kropp, varm og raskest mulig luft med stor munnhule og høybrystkasse i alle registre så får man en utrolig stor tone som er fyldig og bærer langt (Fasiten til Adolph Herseth legendarisk solotrompetist i Chicago symphony). Denne tonen er så overtonerik at den er lett å ”blande” med tromboner, horn og strykere.
    En annen ting som er avgjørende for tonen er starten på tonen. Ansatsen som vi kaller den vil på første tonen etter en pust være avgjørende for klangen av resten av frasen vi spiller. De millisekundene forskjell i førsteansatsen er avgjørende for hvor mye spenninger det blir i kroppen resten av frasen. Jo mindre spenninger jo mer overtoner og avslappet sound. Jazzmusikere bruker ofte veldig lang tid i ansatsen for å få deres overtonefattige sound.

    Hvordan klang det er ”riktig” å spille med varierer veldig fra musiker til musiker, orkester til orkester, land til land. Nesten som med høyttalere ;)

    Et legendarisk klipp av en dansk trompetist som mange mener har kommet lengst i klassisk klangbehandling. Denne låten er ikke seriøst ment fra han sin side. Denne platen ble spilt inn på en kveld med en kasse eller to øl innabords. Trompetspillet er blitt legendarisk og går verden rundt.
    http://youtu.be/s7DJ9LKro-s

    En akustisk musiker er bevisst/ubevisst god på psykoakustikk. Det handler alltid om å spille med en klang som passer sammen med rommet man spiller i så publikum synes det lyder fint.
    Jeg synes det er mye lettere å høre hvordan klang en musiker har i et rom med god akustikk hvor overtonene blir forsterket enn i et fulldempet rom med lite etterklang. Da er det veldig vanskelig å høre forskjeller på klangen, men lettere å høre kjernen på tonene.
    Kan det overføres på noen måte til hifi?

    Måtte "stjele denne videoen fra Vredens tråd for å illustrere hvordan klangens karakter forsterkes i etterklang.
    http://youtu.be/I6DjQ1-T3z8

    Øvingsrom:

    Det er bevist at hvis man øver mest i et rom som fremhever de lyse overtonene i klangen får man en fyldigere sound, mens hvis man spiller i lyddøde (hjemmekinorom) rom og får fort en lysere og skarpere sound som man ikke ønsker i akkustisk musikk, men gjør seg godt i studio.

    I klassisk musikk så spiller vi med utemperert intonasjon. Det vil si at pitchen og klangen på tonen avhenger av hvilken ”funksjon” den har i akkorden. Ta for eksempel en C-dur akkord. Alle som har spilt litt piano og gitar vet at denne består av tre toner C E og G. Et piano eller rytmiske instrumenter spiller etter en annen intonasjon som er temperert som vil si at alle tonene har samme pitch avhengig av funksjon i akkorden.

    Men tilbake til utemperert intonasjonen. Dette er spennende i forhold til hifi.
    I en utemperert intonasjon skal C-en spilles fyldig (litt mørk) på pitch, E-en skal spilles svakt, mørkt og en god del lavere enn temperert og til slutt G-en skal spiller sterkt, lyst og litt høyere enn temperert pitch. Når disse overtonerekkene stemmer med hverandre ringer det som en bisverm av overtoner. Når en brassseksjon (trompet, trombone, tuba og horn)i et orkester spiller med overtoner som blander med hverandres KAN man oppleve himmelske opplevelser hvor akkorden fyller rommet helt.
    Dessverre veldig sjelden å oppleve i Norge.

    I studio ønsker man en overtonefattig sound fordi tonen da stopper fortere. ;). I rytmisk musikk er timingen viktigere enn tonekvaliteten og hvis man spiller med elektriske instrumenter uten overtoner blander det bedre uten overtoner.

    http://youtu.be/taqGWawaNKg

    På denne linken veksler de mellom opptak fra rommet og slik det låter i miksen ut av miksebordet. Det sier litt om hvor langt unna studioproduksjoner ofte er ”virkeligheten”.

    Nå tenker du sikker, men hva i …….. har dette å gjøre med hifi???!!!

    Jo, det er flere ting egentlig. Overtonerekker finnes et mylder i all akustisk av spilt musikk. Jeg har lest flere artikler i det siste hvor de skriver om ”harmonic sound” om anlegg. Har forståelse av at dette er anlegg der overtonerekkene ikke blir brutt. Det vil i praksis si uten store peaker og dipper. Ved for store peaker og dipper vil overtoner ”henge i løse lufta” fordi man ikke nødvendigvis hører overtonene like under og like over. Dette avslører øret nådeløst. Når de derimot ikke henger i løse luften får man et veldig ”klangrikt” lydbilde.
    Ser det blir snakket om ”hedmarkskurven” i forskjellige tråder her. Den kan knapt kalles nøytral, MEN grunntonen i en hver akkord er den viktigste for balansen i akkordene. Slik jeg forstår ”hedmarkskurven” så sikrer den grunntonen er sterkest i enhver akkord. Med den sedvanlige bassgjengivelsen i de tusen hjem med dipper og peaker vil noen grunntoner være svakere enn resten av overtonerekken. Dette høres i mine ører RART og unaturlig ut.
    Dette forklarer også litt hvorfor anlegg med basstårn ofte høres bra ut, fordi de sikrer en jevn bassrespons.

    Det er en ting til. Harmonisk forvrengning har jeg forstått fungerer som en forsterkning av overtoner hvor idealet er en fallende kurve av hormonisk forvrengning.
    Mye tyder på at vi som hører mye klassisk musikk foretrekker produkter med harmonisk forvrengning og fallende kurve.

    Overtoner er noe av det gode konsertsaler er laget for å forsterke. Jeg vet ikke i hvilken grad nærmikking og mikrofoner generelt dreper overtoner, men mye tyder på at opptaket ofte trenger litt ”hjelp” for å få overtonene tilbake. Når man samtidig vet at Trioderør, single ended uten negativ feedback går for å være de audiofiles førstevalg så gir det mening.

    Tilbake til den rytmiske musikken:

    I hifisammenheng lever den etter helt andre regler enn akustisk musikk. Dette er nok mye fordi det ikke finnes overtoner og lyden fra det enkelte instrument ikke avhenger så mye av andre.
    Som i blåserekkeklippet så vil man ha minst mulig overtoner for å ratte sounden i studio. Man komprimerer hvert enkelt intrument for at den skal passe så godt som mulig i soundet på platen (litt forenklet selvsagt). Når man legger kompressor på et intrument så blir det lettere å spille av fordi man rett og slett ikke er så avhengig av rett frekvensrespons. Det ”skyter ut ” av lydbildet på en annen måte. Tror de fleste ville fått sjokk hvis de for eksempel høre en Michael Jackson plate uten kompressor, eq og master. ;) Det ville hørtes grått og rotete ut. Litt som en bandøving.
    Her kommer all verdens hifiutstyr til sin rett. Det er flere som mener at oddeordens forvrenging gir følelse av mer luft, oppløsning og trøkk i toppen. Noe som ofte kan passe denne musikken som hånd i hanske.

    Så hva ville jeg med dette?
    Jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger for denne tråden at jeg synes det var på tide å bidra med noe jeg kan i stedet for å synse og stille spørsmål. (selv om lydkonklusjonene er synsing)
    Dette er også i den retningen jeg kan bidra for en bedre lydbransje som jeg ønsker skal SE en større helhet når de tar opp/mikser/mastrer/konstruerer/selger/tester utstyr.

    Litt mye av det gode kanskje, men jeg vil gjerne ha slike lydopplevelser som dette gir live inn i stuen min. ;D
    http://youtu.be/iIiIIpjVInI
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nå kan jeg gjerne med en gang innrømme at det meste i ovenstående innlegg "goes way over my head", uten dermed å mene at jeg ikke skjønner bæret. Dog blir det for komplisert for meg å mene noe om dette, til det har jeg nok litt for dårlig innsikt i temaet.
    Derimot vil jeg gripe taket i trådens egentlige tema, i en slags symbiose med den siste linken i innlegget.
    Her har man for seg en glitrende forestilling fra et sjeldent messingensemble, og som ganske enkelt får hårene til å reise seg på en gammal skrott! Og nei, jeg synes ikke det var for mye av det gode...

    Men hvordan formå en slik (on site?) lytteopplevelse i egen stue?
    Det tror jeg nok kan bli en aldri så liten utfordring.
    Man fornemmer jo det hele hva akustikk angår, gjennom selve innspillingen. Mikrofonene fanger jo opp det meste i slike settinger, og gir oss en slags illusjon om rommet.
    Men som allikevel er begrenset til hva de to høyttalerne der fremme er i stand til å formidle, og 3D-romfølelsen deretter.
    En (helt sikkert elendig?) løsning, får meg til å tenke på en greie jeg for herrens mange år siden, lekte meg litt med - ambiofoni.
    Den har helt sikkert sine begrensninger, men kan kanskje gi en effekt i en slik sammenheng?
    Kan det også være en ide å skjele litt i retning i 2L's innspillinger i stedet?
    Dette betinger et flerkanalsoppsett, men som i mange sammenheng kanskje kan nærme seg en mer autentisk opplevelse hva lyd / rom angår?
    Bare noe tanker, i en stille natt....
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Interressant post vedr overtoner Trompetnerd. En skal dog ikke undervurdere overtoner med vanlige strengeinstrumenter heller. Spesielt western gitar har mye overtoner. Man kan også med trening spille overtonene. Her er et godt eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=UGD38_8k4NE&feature=related. Når man overstyrer rørforsterkere tilfører man også gitarlyden en masse harmonisk forvrengning. Jeg tror egentlig ikke det er så mye av overtonene som forsvinner ved oppmikking. Jeg har en teori om at dagens grisekomprimering får instrumentlyden til å høres styggere ut pga utflatingen av tonen med tilhørende overtonestruktur.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Grisekomprimering" tilfører mye forvrengning, men bare odde-ordens forvrengningskomponenter. Det høres fort "hardt" og "unaturlig" ut.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Scrooge skrev:
    Nå kan jeg gjerne med en gang innrømme at det meste i ovenstående innlegg "goes way over my head", uten dermed å mene at jeg ikke skjønner bæret. Dog blir det for komplisert for meg å mene noe om dette, til det har jeg nok litt for dårlig innsikt i temaet.
    Derimot vil jeg gripe taket i trådens egentlige tema, i en slags symbiose med den siste linken i innlegget.
    Her har man for seg en glitrende forestilling fra et sjeldent messingensemble, og som ganske enkelt får hårene til å reise seg på en gammal skrott! Og nei, jeg synes ikke det var for mye av det gode...

    Men hvordan formå en slik (on site?) lytteopplevelse i egen stue?
    Det tror jeg nok kan bli en aldri så liten utfordring.
    Man fornemmer jo det hele hva akustikk angår, gjennom selve innspillingen. Mikrofonene fanger jo opp det meste i slike settinger, og gir oss en slags illusjon om rommet.
    Men som allikevel er begrenset til hva de to høyttalerne der fremme er i stand til å formidle, og 3D-romfølelsen deretter.
    En (helt sikkert elendig?) løsning, får meg til å tenke på en greie jeg for herrens mange år siden, lekte meg litt med - ambiofoni.
    Den har helt sikkert sine begrensninger, men kan kanskje gi en effekt i en slik sammenheng?
    Kan det også være en ide å skjele litt i retning i 2L's innspillinger i stedet?
    Dette betinger et flerkanalsoppsett, men som i mange sammenheng kanskje kan nærme seg en mer autentisk opplevelse hva lyd / rom angår?
    Bare noe tanker, i en stille natt....
    Spennende tanker Scrooge!
    Vredensgnag har tenk litt i de baner i tråden hans, veldig spennende hvordan det kommer til å låte etterhvert.
    Jeg har noen andre ideer som jeg skal dele etterhvert, men jeg har fortsatt tro på to høyttalere med nok headroom til mye.

    Når/hvis jeg får et eget rom noen gang kommer det til å bli flerkanals helt klart, men med prioritet i de foran. Det finnes nokså billige Respons Grand i samme versjon som jeg har på brukten av og til. Hvis det rette tilbudet kommer slår jeg til. Da er jeg sikret Respons i fire kanaler. ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tyan skrev:
    Interressant post vedr overtoner Trompetnerd. En skal dog ikke undervurdere overtoner med vanlige strengeinstrumenter heller. Spesielt western gitar har mye overtoner. Man kan også med trening spille overtonene. Her er et godt eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=UGD38_8k4NE&feature=related. Når man overstyrer rørforsterkere tilfører man også gitarlyden en masse harmonisk forvrengning. Jeg tror egentlig ikke det er så mye av overtonene som forsvinner ved oppmikking. Jeg har en teori om at dagens grisekomprimering får instrumentlyden til å høres styggere ut pga utflatingen av tonen med tilhørende overtonestruktur.
    Mener du flagoletter tro?
    Stilig video. PM har fin klang i gitaren. :)

    Stemmer det at alle instrumenter har overtoner. Hvis ikke ville de hørtes ut som en sinustone.
    Det er dog forskjell på akustiske instrumenter og elektriske.

    Dette er målinger av overtonespekteret til en cello, spilt på fingerbrettet, i midten på brett og helt ytterst på brettet.






    Her målinger av en akustisk gitar som spiller åpen A-streng.







    Ikke helt spesifisert hva dette er, men forstår det som en måling av en løs e-streng på elektrisk gitar.





    Elektriske instrumenter streber etter en fallende kurve (ørevennlig) på grunn av nærmikking, mens akustiske har ofte mer andre og tredjeharmoniske enn første. Dette fordi de trenger å "kaste" lyden ut i "konsertsalen".
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Trompetnerd skrev:
    Mener du flagoletter tro?
    Stilig video. PM har fin klang i gitaren. :)

    Stemmer det at alle instrumenter har overtoner. Hvis ikke ville de hørtes ut som en sinustone.
    Det er dog forskjell på akustiske instrumenter og elektriske.

    Elektriske instrumenter streber etter en fallende kurve (ørevennlig) på grunn av nærmikking, mens akustiske har ofte mer andre og tredjeharmoniske enn første. Dette fordi de trenger å "kaste" lyden ut i "konsertsalen".
    Stemmer vedr flageolett. Jeg kjenner det bare som harmonics. :) Var bare barnet da jeg gikk på musikkskole for å spille klarinett og husker ikke stort av det. Nå for tiden er fokus primært på skalaer og akkorder. :) Må stadig terpe for at det skal sitte i "klisterhjernen". ;D Dempingen er nok en kombinasjon av plankekroppen og gitarpickupene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Asbjørn skrev:
    "Grisekomprimering" tilfører mye forvrengning, men bare odde-ordens forvrengningskomponenter. Det høres fort "hardt" og "unaturlig" ut.
    Ikke tvil om annet.

    Da vi skulle ta opp denne låten så tok vi opp sang og gitar i samme rom og fiolin etterpå.
    Gitaren er helakustisk, men tatt opp med tre mikrofoner.
    Jeg har lite peiling på studiogitarlyd så jeg lot teknikerene styre alt. Synes det ble gangske fint. Da vi skulle ta opp fiolinen forsøkte de med de samme innstillingene på fiolinlyden.
    Da kremtet jeg. Det var noe riv ruskende galt med lyden. Teknikerene så på meg som to spørsmålstegn.
    Etter litt spørring fant jeg ut at de hadde nesten full gain på rørmikrofonforsterken som gav en rund og fyldig gitarlyd på grunn av MASSE forvrengning. Som i gitarforsterkere.
    Fiolinlyden er helt ubehandlet i studio, men ganske nærmikket med en mikk som var superfølsom. ;)

    Jeg vet ikke med dere, men jeg hører ikke at gitarlyden er FULL av forvrengning.

    http://open.spotify.com/track/5vqBCWoX3pftsBopsWfvnL

    Noe litt annet:

    Her er en artig film om prosessen John Williams hadde før og under innspillingen av Jedi strikes back. Verdt en titt synes jeg. :)

    http://youtu.be/7SJRQ5R9GnE
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tyan skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Mener du flagoletter tro?
    Stilig video. PM har fin klang i gitaren. :)

    Stemmer det at alle instrumenter har overtoner. Hvis ikke ville de hørtes ut som en sinustone.
    Det er dog forskjell på akustiske instrumenter og elektriske.

    Elektriske instrumenter streber etter en fallende kurve (ørevennlig) på grunn av nærmikking, mens akustiske har ofte mer andre og tredjeharmoniske enn første. Dette fordi de trenger å "kaste" lyden ut i "konsertsalen".
    Stemmer vedr flageolett. Jeg kjenner det bare som harmonics. :) Var bare barnet da jeg gikk på musikkskole for å spille klarinett og husker ikke stort av det. Nå for tiden er fokus primært på skalaer og akkorder. :) Må stadig terpe for at det skal sitte i "klisterhjernen". ;D Dempingen er nok en kombinasjon av plankekroppen og gitarpickupene.
    Skalaer og akkorder? Spiller du gitar?

    Er jo på en måte det samme som overtoner, ved at man berører strengen ved det båndet som overtonen du vil ha er sterkest.
    Ja, det er jo kassa som forsterker overtonene, så pickupene bestemmer vel alt ved en elektrisk gitar!?
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Trompetnerd skrev:
    Skalaer og akkorder? Spiller du gitar?

    Er jo på en måte det samme som overtoner, ved at man berører strengen ved det båndet som overtonen du vil ha er sterkest.
    Ja, det er jo kassa som forsterker overtonene, så pickupene bestemmer vel alt ved en elektrisk gitar!?
    Hovedinstrument er bass men spiller også gitar og piano. Kan også dra en trommebeat hvis det skulle knipe. Jobber deltid i en musikkforretning i tillegg til nattejobben så reparerer og justerer instrumenter oxo. På en el-gitar/bass teller treverket like mye som på en akustisk. Merker fint forskjell på ask vs mahogny feks. Treverket i halsen påvirker også. Fender bruker mye lønn i halsen som gir en lysere tone vs rosentre og ibenholt. Lyden er naturligvis veldig dempet i fht akustiske instrumenter men en hører at pickupen formidler den akustiske tonen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tyan skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Skalaer og akkorder? Spiller du gitar?

    Er jo på en måte det samme som overtoner, ved at man berører strengen ved det båndet som overtonen du vil ha er sterkest.
    Ja, det er jo kassa som forsterker overtonene, så pickupene bestemmer vel alt ved en elektrisk gitar!?
    Hovedinstrument er bass men spiller også gitar og piano. Kan også dra en trommebeat hvis det skulle knipe. Jobber deltid i en musikforretning i tillegg til nattejobben så reparerer og justerer instrumenter oxo. På en el-gitar/bass teller treverket like mye som på en akustisk. Merker fint forskjell på ask vs mahogny feks. treverket i halsen påvirker også. Fender bruker mye lønn i halsen som gir en lysere tone vs rosentre og ibenholt. Lyden er naturligvis veldig dempet i fht akustiske instrumenter men en hører at pickupen formidler den akustiske tonen.
    Takk! Det visste jeg jo når jeg tenker meg om, men glemte det i farten. :)
    Gode elgitarer er jo små kunstverk de også.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Trompetnerd på besøk hos Scrooge:

    Var så heldig å få lov til å besøke Scrooge og lytte til anlegget hans i dag. Det er vanskelig å forklare, men noen ganger bare vet man at en person har mye å fare med selv om man ikke har noen forutsetninger for å mene det. Traff Scrooge første gang hos EHED for noen uker siden og har siden gledet meg til å lytte på hans prosjekt.

    Lytterommet til Scrooge er på 10-12m2 tipper jeg og gir et umiddelbart inntrykk av orden, symmetri og hyggelig atmosfære. Et hyggelig rom å lytte til musikk i var det første jeg tenkte.
    Scrooge kan sikkert forklare nærmere til de som lurer på hva eksakt han spiller på, men det handler om noen middels store Martin Logan, to tube SVS suber og en ASR integrert forsterker fordelt på to tunge bokser ;)

    Etter to sekunder satte førsteinntrykket seg og varte hele lytteøkten på over to timer. Her er det jobbet ærlig, mye og nøye. Etter min mening har Scrooge fått til det viktigste og kanskje vanskeligste ved denne hobbyen med dette oppsettet. Det handler om perfekt klangbalanse. Den sitter som et skudd!! :) Det lyder ikke for lyst, ikke for mørkt, ikke for mykt, ikke for hardt.
    For meg er referansen blitt Ojda, platen jeg har produsert og spilt inn selv. Jeg har sittet ca 140 timer i studio og vært med på å forme lyden etter mine ører. Dette er hverken verdens beste musikk eller verdens beste lyd, men klangbalansen den ble skrudd etter kjenner jeg. ;)
    Som produsent og trompetist er det drømmen å oppleve sitt produkt gjengitt på denne måten. Det låter som i studio bare litt finere og blankere. ;)
    En annen lakmustest jeg har er innpusten til musikere på diverse akustiske plater. Alle vet hvordan en rask pust høres ut. Jeg har tilgode å høre en virklighetsnær pust på et anlegg som ikke har klangbalansen riktig innstilt. For meg var høydepunktet trompetsoloen på Sigvart Dagslands "Hymns" spor 4. Lew Soloffs trompetsolo har jeg aldri hørt bedre. Her hører man hans sarte og følsomme tone som har mye å fortelle etter et langt innholdsrikt liv. Plastikklyden fra cupmuten, metallyden fra trompeten og suset på tonen er helt i balanse og jeg er ikke tvil om at det er slik produsent Erik Hillestad og Lew Soloff ville at publikum skulle oppleve denne soloen. Magisk!! :)

    Scrooge sitt oppsett er ikke nøytralt. Her virker det som det er en deilig illusjon som er målet. Dette dreier seg mest om bassen.
    Bassen er ikke av den tørre sorten. Jeg synes det er en hårspredd eller to for mye nivå mellombass/nedre mellomtone og det mangler detaljer nedover i klangfarger og dynamikk.
    Det er bare det at det ikke gjør noe for musikkformidlingen, og ikke tro at gjengivelsen i bassen er tilfeldig.
    Scrooge er tydelig fornøyd og det har han god grunn til.
    For meg er dette et skikkelig feelgood-anlegg som jeg bare nøt å lytte til og håper å få lytte til igjen.
    En ting er sikkert, jeg ville vurdert det NØYE før jeg evt skulle gjort noen "oppgraderinger" her hvis jeg var Scrooge.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Da må jeg så erbødig jeg kan, få lov til å kvittere med et tusen takk for hyggelige ord! :)

    Jeg var faktisk ikke så lite spent, og også litt nervøs for hva en garvet person av din kaliber måtte mene om lyden i mitt lille krypinn, og som ja - måler 12,6kvm for å være helt eksakt.
    Og for å avklare litt om utstyret med det samme - høyttalerne er altså et par Martin Logan Vista. En "midt-på-treet" utgave i ML's brede spekter av elektrostater.
    Det er kun en av subene som er aktive i musikksammenheng, og da med en litt utspekulert og kanskje ikke helt "stueren" integrasjon, signalmessig sett?
    I så måte har jeg gått mine egne veier, ved å tappe et fullfrekvent(!) signal fra både venstre og høyre høyttalerutgang på forsterkeren.
    Dette har sin forklaring i at ASR ikke har noen dedikert sub-utgang, men "tape out" kunne sikkert også ha fungert som et alternativ.
    Signalet er dempet med seriemotstander på ca 30kOhm, og ført sammen til lavpassingang på sub.
    Delingen på denne er satt til ca 40Hz. Hvor bratt filteret ruller av er jeg ikke helt sikker på, men sub spiller nok med opp til 60-70Hz før den for alvor ruller av? det er i alle fall min antakelse, men som jeg selvsagt også kunne målt.

    Det er to hensikter med subintegrasjonen, hvor den ene er ganske åpenbar - å få med seg dypbass i musikk der denne er tilstede.
    Den andre kan vel sees på som en "gevinst", ved at en møysommelig og tidkrevende manipulering av gain, fasejustering og deling, har tatt knekken på en ikke så lite plagsom romnode på noe rundt +8-9dB i øvre enden av 40Hz-området.
    Resultatet er vel blitt noenlunde spiselig tør jeg mene, selv om det nok ikke er perfekt.
    Ellers "spiller nok rommet litt for mye med", når det kommer til nedre mellomtone / øvre bass, og maskerer nok endel av de detaljene du etterlyser, hva klangfarge og dynamikk angår?
    Skjønt - det er nok samtidig en viss mulighet for at en lukket og dermed litt "tightere" sub-løsning kan være et bedre alternativ til en portet løsning, som SVS benytter seg av?
    Innimellom har jeg faktisk fundert litt på et alternativ, for å ha nevnt det.

    Dine beskrivelser og oppfatninger av lyden her gleder meg ellers mer enn du kan ane, og jeg føler meg faktisk både stolt og glad over å bli så mange gode ord til del! :)

    Ellers tar jeg mer enn gjerne dine ord til etterretning, hva eventuelle oppgraderinger angår.

    Og bare for å bekrefte det: Du er selvsagt velkommen tilbake, når du måtte ønske!

    Å få besøk av en såpass innsiktsfull og reflektert person som du vitterlig er, vil det alltid være både plass og tid for! :)
    Tro meg - jeg nøt hvert sekund av en seanse og et besøk som beklageligvis ble litt begrenset på grunn av forberedelser til feiring av en 90-åring.
    Ikke meg nei! ;D
    Derimot min gamle mor, som fortsatt nekter på å parkere tøflene.

    Fortsatt god helg til deg, og igjen - takk for et meget hyggelig besøk, og interessante betraktinger og meningsutvekslinger!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her er noen infolinker om generell studiopptak for de som er interessert.
    Enjoy.

    Vokal opptak
    http://youtu.be/OMv30qxamN0

    Hvordan ta opp akustisk gitar
    http://youtu.be/8DVJ3Z0oiFU

    På besøk hos produsenten Ben Elliot.
    http://youtu.be/64Ex1LaPakE

    Litt om miksing.
    http://youtu.be/jhju6qI-Wms

    Fin info om mastering.
    http://youtu.be/asgXZVhytUo

    Korte sammenligninger av lydkutt med og uten mastering
    http://youtu.be/bhaCWahLZJg

    Intervju med kjent Master ingineer. Litt frustrert kanskje....
    http://youtu.be/DjKYGj3fjhk

    Interessant om hvilke egenskaper studiomonitorer skal ha.
    http://youtu.be/XfD7RnC7P6Q
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Scrooge skrev:
    Da må jeg så erbødig jeg kan, få lov til å kvittere med et tusen takk for hyggelige ord! :)

    Jeg var faktisk ikke så lite spent, og også litt nervøs for hva en garvet person av din kaliber måtte mene om lyden i mitt lille krypinn, og som ja - måler 12,6kvm for å være helt eksakt.
    Og for å avklare litt om utstyret med det samme - høyttalerne er altså et par Martin Logan Vista. En "midt-på-treet" utgave i ML's brede spekter av elektrostater.
    Det er kun en av subene som er aktive i musikksammenheng, og da med en litt utspekulert og kanskje ikke helt "stueren" integrasjon, signalmessig sett?
    I så måte har jeg gått mine egne veier, ved å tappe et fullfrekvent(!) signal fra både venstre og høyre høyttalerutgang på forsterkeren.
    Dette har sin forklaring i at ASR ikke har noen dedikert sub-utgang, men "tape out" kunne sikkert også ha fungert som et alternativ.
    Signalet er dempet med seriemotstander på ca 30kOhm, og ført sammen til lavpassingang på sub.
    Delingen på denne er satt til ca 40Hz. Hvor bratt filteret ruller av er jeg ikke helt sikker på, men sub spiller nok med opp til 60-70Hz før den for alvor ruller av? det er i alle fall min antakelse, men som jeg selvsagt også kunne målt.

    Det er to hensikter med subintegrasjonen, hvor den ene er ganske åpenbar - å få med seg dypbass i musikk der denne er tilstede.
    Den andre kan vel sees på som en "gevinst", ved at en møysommelig og tidkrevende manipulering av gain, fasejustering og deling, har tatt knekken på en ikke så lite plagsom romnode på noe rundt +8-9dB i øvre enden av 40Hz-området.
    Resultatet er vel blitt noenlunde spiselig tør jeg mene, selv om det nok ikke er perfekt.
    Ellers "spiller nok rommet litt for mye med", når det kommer til nedre mellomtone / øvre bass, og maskerer nok endel av de detaljene du etterlyser, hva klangfarge og dynamikk angår?
    Skjønt - det er nok samtidig en viss mulighet for at en lukket og dermed litt "tightere" sub-løsning kan være et bedre alternativ til en portet løsning, som SVS benytter seg av?
    Innimellom har jeg faktisk fundert litt på et alternativ, for å ha nevnt det.

    Dine beskrivelser og oppfatninger av lyden her gleder meg ellers mer enn du kan ane, og jeg føler meg faktisk både stolt og glad over å bli så mange gode ord til del! :)

    Ellers tar jeg mer enn gjerne dine ord til etterretning, hva eventuelle oppgraderinger angår.

    Og bare for å bekrefte det: Du er selvsagt velkommen tilbake, når du måtte ønske!

    Å få besøk av en såpass innsiktsfull og reflektert person som du vitterlig er, vil det alltid være både plass og tid for! :)
    Tro meg - jeg nøt hvert sekund av en seanse og et besøk som beklageligvis ble litt begrenset på grunn av forberedelser til feiring av en 90-åring.
    Ikke meg nei! ;D
    Derimot min gamle mor, som fortsatt nekter på å parkere tøflene.

    Fortsatt god helg til deg, og igjen - takk for et meget hyggelig besøk, og interessante betraktinger og meningsutvekslinger!
    :) :) :)

    Takk det samme!
    Lykke til med feiringen til moren din!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk!
    Og hehe, "gamla" skal nok få en dag som fortjent! 8)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Trompetnerd skrev:
    Her er noen infolinker om generell studiopptak for de som er interessert.
    Enjoy.

    Vokal opptak
    http://youtu.be/OMv30qxamN0

    Hvordan ta opp akustisk gitar
    http://youtu.be/8DVJ3Z0oiFU

    På besøk hos produsenten Ben Elliot.
    http://youtu.be/64Ex1LaPakE

    Litt om miksing.
    http://youtu.be/jhju6qI-Wms

    Fin info om mastering.
    http://youtu.be/asgXZVhytUo

    Korte sammenligninger av lydkutt med og uten mastering
    http://youtu.be/bhaCWahLZJg

    Intervju med kjent Master ingineer. Litt frustrert kanskje....
    http://youtu.be/DjKYGj3fjhk

    Interessant om hvilke egenskaper studiomonitorer skal ha.
    http://youtu.be/XfD7RnC7P6Q
    Svært spennende, og ikke minst interessant!
    Linkene forteller jo en god del om hvilke muligheter som finnes hva det innspillingstekniske angår.
    Og mangfoldet er jo i så henseende stort!

    Har samtidig en viss oppfatning av at det kanskje "slurves" endel hva slikt angår, ved at man i enkelte innspillinger plasserer instrument(er) eksplisitt i enten høyre eller venstre kanal.
    Resultatet, er jo at man får en lydmessig "kunstig" plassering av kilden / instrumentet. Noe som etter min mening er uheldig, i den forstand som at man da "hører" høyttaleren det gjelder. Og dermed mister man samtidig noe av "romfølelsen" som man generelt sett foretrekker?
    Og det ønsker man vel strengt tatt ikke? Ideelt sett, bør man klare å ballansere en innspilling på en slik måte at høyttalerne "forsvinner" som lydkilde, og i stedet presenterer en "live" soundstage.
    Man kan selvsagt dra dette litt lenger.
    Q-sound, brukt med forsiktighet / i varierende grad, kan jo også skape et lydbilde som strekker seg utenfor høyttalerne, og som brukt med fornuft, vil kunne gi en lyd- romopplevelse som kanskje nærmer seg "konsertsalen"?
    Kan godt hende at jeg banner i kjerka nå, men jeg synes uansett at det kan være verdt noen tanker........

    Nå har jeg ikke rukket å høre igjennom alle eksemplene / linkene, jeg får ta resten på lørdag ehh, "morgen". ;D
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Panorering av instrumentene er helt nødvendig for å unngå at de maskerer hverandre. Vanligvis legger man vokal, basstromme og bassgitar omtrent i midten. Men gitarer og evt strykere som ligger bak blir ofte panorert. Man kan bruke stereoeffekter (eller legge flere lag) på gitaren for å få en del av lyden i andre siden. For å få den siste bredden i lydbildet så bruker man ofte fasetriksing "stereo widening". Gjort riktig får dette lydbildet til å høres bredere ut. Eq brukes også mye mer enn man kanskje tror. Selv om gitarister med store ego gjerne vil ha en gitarlyd som krabber langt nedover blir de ofte kuttet i bassen. Ellers ville den maskert bassgitarlyden og det låter ikke bra. Cymbaler mister som regel mye kropp i miksen. De blir panorert ut til sidene. Blåsere får også ofte denne behandlingen. Hører man blåserekka alene låter det da ganske spinkelt men i en sammenheng så merkes det ikke. Romklang sammen med lavere nivå på lyden brukes for å skape en illusjon av dybde. Typisk så er basstromme og bassgitar tørr, vokal har kort klang mens skarptromme som ofte blir en referanse for dybde har større klang.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Min opplevelse er at det er overraskende lite "plass" i et lydbilde tatt opp i studio. Skal ikke mye til før det blir fullt og ikke plass til mere. Med en gang flere spiller samme frekvensområde blir det "problemer". Kvinnevokal, gitar, trommer kommer raskt i "konflikt" med hverandre uten ratting.

    Siden jeg ikke er tekniker kan jeg ikke beskrive forskjellen på studioopptak og akkustiske opptak hvor det er plass til mye, men det har vel en sammenheng med at disse er tatt opp med like mikrofoner og avstander og blandet med avstandsmikrofoner som tar opp på lengre avstand.

    Panorering av lydene fungerer omtrent som en balansekontroll på hifiutstyr. Det vil si ikke mye å skryte av.
    Når man vet litt om hvilke funksjoner man har til rådighet så må jeg si at jeg imponeres av lydbilder som dette hvor alle lyder virker som de har sin egen celle som ligger lag på lag og ikke forstyrrer de andre:
    http://open.spotify.com/track/7084ZEDp9Hz0BbTmbXWzL8
    Edit: nå fungerer linken også ;)

    I forhold til ekte vare er det selvfølgelig overkomprimert og ødelagt, men takk og lov for det. ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mye bra musikk fra den karen ;)

    Jeg tenkte jeg må få med meg en konsert fra f.eks BFO ellerpeise te oslo en gang og fått en med o.f.orkester.
    Hadde nok vert en rik opplevelse tror jeg, selv om det ikke er sånn musikk jeg sverger til, så er det blitt litt innemellom nå som en har litt anlegg til det. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fortsetter med litt masteringsvideoer:

    Noen interessante tanker rundt mastering selv om det er reklame.
    http://youtu.be/exsoVXwE1mg

    Dette er fra "den andre siden" dette er hva vi kjemper mot i Loudnesswar.
    http://youtu.be/XiQLmeSwtT4

    How to fix a muddy mix heter denne. Noen som kan fortelle hvorfor EQ skal gjøre lyden dårligere på hifi hvis brukt riktig?
    Riktignok så bruker han dette på en mix og det er mye verre å få til en universal EQ, men det er akkurat samme programmet jeg har prøvd ut gjennom Pure Music.
    http://youtu.be/ZQ7z_bqci5E

    Studio EQ for dummies: Selv om dette er EQ i det analoge domenet tror jeg mange kjenner seg igjen i denne EQ bruken. Ikke rart det låter dårlig da.
    http://youtu.be/rbXxSfdhgW0
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Hei har testet 3 forskjellige effektrinn og tenkte det kunne være av interresse mht sort bakgrunn. Jeg har en Yamaha typisk kl AB (sikkert plenty med feedback), en Adyton Cordis Sign 1.6 (kl A på lavt nivå) og en LC Audio The End millenium siste utgave (typisk? dansk konstruksjon med zero feedback, dual mono 2x300w kl AB). Best på sort nivå var Yamaha!! Jeg mener det skyldes kombinasjonen ren og transparent mellomtone og en litt mørk voicing. Adyton ble nr2. Den er litt lysere og er ikke like ren i mellomtonen. Merkes på stemmer. Den har bedre bassgjengivelse og låter kneppet bedre på en cello jeg sammenlignet med. LC Audio har en røraktig varme i mellomtonen. Dette påvirker transparensen. Mulig rør klarer trikset med varme og transparens men har tilgode å høre transistor gjøre det. Til tross for mest muskler og best bassgjengivelse er den dårligst på sort bakgrunn.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tyan skrev:
    Hei har testet 3 forskjellige effektrinn og tenkte det kunne være av interresse mht sort bakgrunn. Jeg har en Yamaha typisk kl AB (sikkert plenty med feedback), en Adyton Cordis Sign 1.6 (kl A på lavt nivå) og en LC Audio The End millenium siste utgave (typisk? dansk konstruksjon med zero feedback, dual mono 2x300w kl AB). Best på sort nivå var Yamaha!! Jeg mener det skyldes kombinasjonen ren og transparent mellomtone og en litt mørk voicing. Adyton ble nr2. Den er litt lysere og er ikke like ren i mellomtonen. Merkes på stemmer. Den har bedre bassgjengivelse og låter kneppet bedre på en cello jeg sammenlignet med. LC Audio har en røraktig varme i mellomtonen. Dette påvirker transparensen. Mulig rør klarer trikset med varme og transparens men har tilgode å høre transistor gjøre det. Til tross for mest muskler og best bassgjengivelse er den dårligst på sort bakgrunn.
    Takk, veldig bra! :)

    Interessant at du finner Yamahaen mest transparent av disse tre.
    Det med mørkt voicet tror jeg kan ha noe å si i tilleg til alt det andre.

    Pga en annen tråd her på forumet lekte jeg med gain på dacen i går og jo lavere gain på den jo mørkere opplevdes bakgrunnen selv om lyden var like høy ut av høyttalerene.
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Trompetnerd skrev:
    Takk, veldig bra! :)

    Interessant at du finner Yamahaen mest transparent av disse tre.
    Det med mørkt voicet tror jeg kan ha noe å si i tilleg til alt det andre.

    Pga en annen tråd her på forumet lekte jeg med gain på dacen i går og jo lavere gain på den jo mørkere opplevdes bakgrunnen selv om lyden var like høy ut av høyttalerene.
    Yamaha er gode på mellomtone. Skikkelig snert. Stemmer står fint frem mot bakgrunnen. Mangler dog litt detaljer og bass i fht Adyton. Men det er en rimelig amp til ca 10k ny. Jeg brukte en god DAC å teste med og en MI 11 pre. Skal teste det du sier her med å senke volumet fra DAC. Den har dessverre kun digital volumkontroll. Hva slags volumkontroll har du på din?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    tyan skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Takk, veldig bra! :)

    Interessant at du finner Yamahaen mest transparent av disse tre.
    Det med mørkt voicet tror jeg kan ha noe å si i tilleg til alt det andre.

    Pga en annen tråd her på forumet lekte jeg med gain på dacen i går og jo lavere gain på den jo mørkere opplevdes bakgrunnen selv om lyden var like høy ut av høyttalerene.
    Yamaha er gode på mellomtone. Skikkelig snert. Stemmer står fint frem mot bakgrunnen. Mangler dog litt detaljer og bass i fht Adyton. Men det er en rimelig amp til ca 10k ny. Jeg brukte en god DAC å teste med og en MI 11 pre. Skal teste det du sier her med å senke volumet fra DAC. Den har dessverre kun digital volumkontroll. Hva slags volumkontroll har du på din?
    Jeg har kun digital volumkontroll.

    Med visse forbehold opplever jeg at lyden blir bedre og bedre jo lavere jeg skrur ned den digitale volumkontrollen og tilsvarende opp på forsterkeren. Slik jeg har forstått det så reduserer dette bitdybden, så helt optimalt er det ikke og sier vel kanskje mest om analogdelen i min dac.

    På tide å bytte tema på tråden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvilken dac bør jeg kjøpe?

    Noen tips? Gjerne med begrunnelse om hvorfor.
    De fleste som har fulgt tråden kjenner mine preferanser nå.
    Dacen skal helst ikke være for dyr, men greit med høy pris hvis ytelsen står i samsvar.
    Dacen skal først og fremst brukes med PC, men gjør ikke noe om den har flere utganger.
    Hegel hd20 virker i utgangspunktet som et bra alternativ.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Anbefaler som alltid denne her: http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html. Den er ganske mye enklere enn buffalo å få tak i og bygge med passivt utgangstrinn til sammenlikning.
    Vi hadde en veldig uhøytidelig sammenlingning mlm HegelHD20 og MKII av rakkdac her i Tromsø nå nylig. Hegelen var litt grovere i lyden og rakkdac hadde en finere "klang" på stemmer, piano, men utover var det vanskelig å skille mlm dem.
    Rakkdac MK3 skal være dratt mange hakk forbi MKII uten at jeg har hørt den. En kar i Trondheim har MK3 og er etter hva jeg vet veldig fornøyd. Kevin Carter yter utmerket service, men du må altså kjøpe et løst kabinett og mekke sammen dacen selv.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Trompetnerd skrev:
    hvordan dac bør jeg kjøpe?

    Noen tips? Gjerne med begrunnelse om hvorfor.
    De fleste som har fulgt tråden kjenner mine preferanser nå.
    Dacen skal helst ikke være for dyr, men greit med høy pris hvis ytelsen står i samsvar.
    Dacen skal først og fremst brukes med PC, men gjør ikke noe om den har flere innganger.
    Hegel hd20 virker i utgangspunktet som et bra alternativ.
    Det vil jeg tro?
    Du har jo "hørt" den allerede. ;)
    Den har også "nok" digitale innganger, og to analoge utganger - rca og ballansert.
    Volumkontroll.
    Et lite minus: Skulle fjernkontrollen slutte å virke, eller bli borte, så er du "lost in space" inntil du får tak i en ny.
    Det finnes ingen mulighet for å skifte inngang manuelt, så derfor.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    28.379
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Hvilken dac bør jeg kjøpe?

    Noen tips? Gjerne med begrunnelse om hvorfor.
    De fleste som har fulgt tråden kjenner mine preferanser nå.
    Dacen skal helst ikke være for dyr, men greit med høy pris hvis ytelsen står i samsvar.
    Dacen skal først og fremst brukes med PC, men gjør ikke noe om den har flere innganger.
    Hegel hd20 virker i utgangspunktet som et bra alternativ.
    Har du mac eller pc?

    Hvis du har mac, har du også muligheter for firewire, og da åpner det seg en helt ny verden av prolydutstyr.

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Andreas skrev:
    Anbefaler som alltid denne her: http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html. Den er ganske mye enklere enn buffalo å få tak i og bygge med passivt utgangstrinn til sammenlikning.
    Vi hadde en veldig uhøytidelig sammenlingning mlm HegelHD20 og MKII av rakkdac her i Tromsø nå nylig. Hegelen var litt grovere i lyden og rakkdac hadde en finere "klang" på stemmer, piano, men utover var det vanskelig å skille mlm dem.
    Rakkdac MK3 skal være dratt mange hakk forbi MKII uten at jeg har hørt den. En kar i Trondheim har MK3 og er etter hva jeg vet veldig fornøyd. Kevin Carter yter utmerket service, men du må altså kjøpe et løst kabinett og mekke sammen dacen selv.
    Takk!
    Spennende dac ser det ut til. Vet du om noen i nærheten av Oslo som har en slik?
    Har i utgangspunktet ikke lyst til å sette en slik i sammen selv, men det finnes jo muligheter. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Scrooge skrev:
    Trompetnerd skrev:
    hvordan dac bør jeg kjøpe?

    Noen tips? Gjerne med begrunnelse om hvorfor.
    De fleste som har fulgt tråden kjenner mine preferanser nå.
    Dacen skal helst ikke være for dyr, men greit med høy pris hvis ytelsen står i samsvar.
    Dacen skal først og fremst brukes med PC, men gjør ikke noe om den har flere innganger.
    Hegel hd20 virker i utgangspunktet som et bra alternativ.
    Det vil jeg tro?
    Du har jo "hørt" den allerede. ;)
    Den har også "nok" digitale innganger, og to analoge utganger - rca og ballansert.
    Volumkontroll.
    Et lite minus: Skulle fjernkontrollen slutte å virke, eller bli borte, så er du "lost in space" inntil du får tak i en ny.
    Det finnes ingen mulighet for å skifte inngang manuelt, så derfor.
    Har hørt den ja. :)
    Var redd den skulle lyde litt "steril" , men det kan jeg trygt se bort i fra nå. ;)
    Vet du om man kan laste ned fjernkontrollfil?
    Virker VELDIG spennende denne dacen, men litt mye penger for meg kanskje....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn