Trommiser, er de musikere?

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Dette er noe av det mest intense jeg har sett på lang tid:


Live frijazz/stuntpoesi med Obongjayar på vokal og Yussef Dayes på trommer + en for meg ukjent musiker på atmosfærisk keyboard.
Er trommiser musikere? Ja, i hvert fall Yussef Dayes!

Det skader vel ikke med et eksempel til? Her sammen med bl.a. Rocco Paladino, sønn til Pino, på bass:

 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.250
Antall liker
9.060
Jeg har alltid latt meg fascinere av trommiser som synger. Koring er flott, men lead blåser skallen min. Musikalitet.
Jeg klarer ikke å spille gitar og synge lead. Koring går bra.
Bozzio gjorde dette bra med FZ. FZ kunne forøvrig heller ikke synge å spille samtidig..
Sjekk hvordan han henter mikrofonen etter sånn ca. 6:25..

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samme med Keefern. Det har trøstet meg i mange tiår…
 
S

Syncrolux

Gjest
Mark King fra Level 42 var irriterende god til å spille bass og synge samtidig. Noen får det til. Får trøste meg med at å spille trombone og synge samtidig er det ingen som klarer....
 
P

parafinoksen

Gjest
Mark King fra Level 42 var irriterende god til å spille bass og synge samtidig. Noen får det til. Får trøste meg med at å spille trombone og synge samtidig er det ingen som klarer....
Nei, der må vi nok si som blokkfløytisten Svetlana Gruebbersolvik: «My Lips Are For Blowing»
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.182
Antall liker
2.647
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Sheila E har gitt meg mange timer med glede eller skal jeg si lytte kos ,, , Lpene er av super kvalitet

 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.279
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Don Brewer og Grand Funk Railroad tar nesten av å letter i 1974. Brewer starter sitt show ca.2.56 og hodepunkt er ca.5.48.

 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Vi har tråder om gitarsoloer, basoloer og trommesoloer. Sistnevnte kan ofte bare være en som dæljer løs i noen minutter. Hva med en tråd om de som virkelig spiller trommer?
Går tilbake til trådstarters åpningsinnlegg et halvt tiår tilbake... Trodde jeg selv ikke vektla gode eller dårlige trommisser, at de bare skulle holde rytmen. Men, etter årlige besøk i musikkbyen Nashville siden 2005 - med et firesifret antall musikere som spiller live fra formiddag til nattestid 364 dager i året (stengt nyttårsaften), på rett under et hundretalls live music puber gjeldene selve byen & omegn.
Ja, så må jeg innrømme at for noen år siden gikk det opp for meg at de beste trommissene sanses fra de som på en måte gjør minst ut av seg, mens det de gjør til de grader "synger med musikken" slik at takten bare fremstår som en del av jobben.
På den annen side, en konsert på Rockefeller med Ronni Le Tekrø og Terje Rypdal for noen år siden - med to rå trommisser - ble nesten berusa bare av trommesoloene de bød på samtidig.
Vanskelig å forklare, egentlig, men alt med musikkopplevelser er vel ikke helt forklar-bart. :cool:
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg postet en video med Nate Smith på side 1, der han "tøyer taimen" på en utrolig kul måte. Her er en video der han spiller streit på taimen med et utrolig minimalistisk trommesett. Men det groover som ville h....! Og det er mye mer interessant i mine ører enn all verdens trommesoloer.

 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
La oss bare si at innen jazzen er den lista svært lang. Men i popen…Nigel Olsson må med da. Og Phil Collins. Drum Duel- mellom ham og Chester Thompson i Earl` s Court, London er et kremeksempel. LIVE, THE WAY WE WALK. For den som lurte. Mel Gaynor var i Simple Minds i evigheter, og han var heller ikke helt ueffen..

MusicBear: Det kalles melodiøst slagverk, det. Melodic drumming. Og mitt første innlegg her refererer til de beste på akkurat det feltet. Hør på Tain Watts, Jason Marsalis. Også Nigel gjør det..og det så det synger! Sett Jason til å spille det man i NOLA kaller Second Line, så avslører han hvor han er fra, for å si det sånn. Lyser musikalitet!
 
Sist redigert:

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Ja er jo svaret. Satt på Bestival live 2011 the cure. Jeg vet ikke hva trommisen heter, men eks på hvor viktig det er
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.587
Antall liker
14.490
Sted
Langesund
Slår et slag for gode norske trommiser. Var i garden sammen med han her, en meget sympatisk og rolig kar. Jeg stod på post, han stod i skarptrommerekka.

 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.103
Antall liker
9.407

Ray Cooper kan vel kanskje ikke kalles trommis, han dæljer og slår på alt i nærheten av seg. Men, fy fillern for et driv han skaper.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pink: Raymond Cooper er PERKUSJONIST, men takler visstnok et vanlig slagverk NESTEN på nivå med bestefar Nigel…Bedre perkusjonister enn Ray og Evelyn Glennie finnes omtrent ikke i Europa, men så er også Ray den som har vært med Elton lengst av alle, sammen med Nigel og Davey. Fra hhv 1969, 1970 og 1971. Veksla med John Mahon sist søndag. Med Matt Bissonnette på bass og Kim Bullard bak keyboardet. La du merke til det sunburst- i riktig lys nesten panterrosa DW-settet Olsson idag spiller på?❤ Hvis du var i Telenor Arena, da…Det er saft i det…Vanskelig å forstå at han er 73 år nå..og har sånt et trøkk i trommene fortsatt. Presis som et urverk..
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Noen av favoritt trommeslagerne, lista kunne blitt veldig mye lenger.

Nicko McBrain
Cozy Powel
Neil Peart
Mike Portnoy
Mike Mangini
Carmine Appice
John Bonham
Charlie Watts
Art Blakey
Billy Cobham
Phil Collins
Simon Philips
Jan Axel Blomberg
Gylve Fenris Nagell
Asgeir MIckelson
Jon Christensen
Paolo Vinnacia
Wojtek Szadkowski
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Alan White som gikk bort i går er heller ikke dårlig
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Her er en 23 år gammel Alan White på sin første turne med Yes etter at han hadde overtatt for Bill Bruford. Nå har han altså lagt stikkene på hylla for evig tid.


Edit: Bommet litt på alderen.
 
Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.250
Antall liker
9.060
Ikke lov å stemme på sambygdinger. :cool:

Men husker han og Pål Nilssen-Love spilte sammen med Wunderkammer på konsert en gang for lenge siden, det var noe av det tøffeste jeg har opplevd.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.489
Antall liker
13.644
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Ikke lov å stemme på sambygdinger. :cool:

Men husker han og Pål Nilssen-Love spilte sammen med Wunderkammer på konsert en gang for lenge siden, det var noe av det tøffeste jeg har opplevd.
Eg har vore på eit par Cloroform-konsertar opp gjennom åra, men har og opplevd han i andre settingar, som du har.
At han kjem frå same bygda er jo bare eit stort pluss! ;) Musikar som engasjerer er han uansett.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.250
Antall liker
9.060
Eg har vore på eit par Cloroform-konsertar opp gjennom åra, men har og opplevd han i andre settingar, som du har.
At han kjem frå same bygda er jo bare eit stort pluss! ;) Musikar som engasjerer er han uansett.
Han er en fantastisk musiker. Husker han også sammen med Pål på dette SAN prosjektet siste halvdel 90 tallet på Sting Nere, det var tøft! Jobbet han ikke i den trommebutikken som lå der som fargegata er nå? Og så er han vel involvert i den vinylpressa og studioet på Tou scene hvis jeg ikke husker feil?
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.489
Antall liker
13.644
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Han er en fantastisk musiker. Husker han også sammen med Pål på dette SAN prosjektet siste halvdel 90 tallet på Sting Nere, det var tøft! Jobbet han ikke i den trommebutikken som lå der som fargegata er nå? Og så er han vel involvert i den vinylpressa og studioet på Tou scene hvis jeg ikke husker feil?
Han har og spelt saman med Morten Abel. Han kjem frå ein musikalsk familie.

Faren, Ivar Atle, arbeidde i kjøkkenavdelinga i SSO, så Børge fekk det nok inn med mor/farsmelka...
Eg hugser Børge og bror hans frå dei var unggutar i korpsmiljøet då eg spelte saman med Ivar Atle.
 
Topp Bunn