Trollmannens hule - eller "I did it four way"

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.026
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei!

Omsider var turen kommet til RS, noe jeg har sett frem til lenge.. RS kan vel med rette kalles modderens mester og har vel gjennom årene bygget seg opp en stor kompetanse for de som vet å verdsette den. Det går jo gjetord om hans konstruksjon av noen formidable 4-veis høyttalere, EC AW250 og EC pre som overhode ikke lenger er det de en dang var og en Denon 3220? CD-spiller av eldre årgang (med utvendig hengende ringkjerne av formidabel størrelse!!) Imponerende skue :eek:.. Vel, vi drikker kaffe og skravler som seg hør og bør før lytterseansen starter, og den som venter, venter ikke forgjeves!

RS overraskende med en gammel norsk kjenning: Åge Alexsandersen.. Det spiller vannvittig åpent og rent fra første stund med en sjeldent god mellomtone! Til tross klager RS over en dårlig lydkvalitet på innspillingen, men gjør dette for heller å vise artisten og bandet sine kvaliteter med bl.a. trommespillet som virkelig imponerte på selvbygget! Vi fortsetter med eldre jazz, og scenen skifter, brått er vi tilbake på live i 1950 og det føles virkelig sånn! Vi spiller litt medbrakt fra min side: Kenneth Sivertsen "Brytningstid" og kjære vene for en dynamikk og kraft! Jeg lar meg virkelig imponere over det perspektive RS har, og oppløsning i hele frekvensområde.. Det blir faktisk feil å prate parametre her. Det spiller organisk og deilig og etterhvert som timene går bare forsterker inntrykket seg. Koste meg fra jeg kom til jeg gikk og den medbrakte Theta fikk også prøvd seg litt og gjorde ingen dårlig jobb den, men Denon var nok på enkelte parametre marginalt bedre.. Fikk med meg et par meter kabel og noen tips om forbedringer til Theta...

Takker for en hyggelig kveld og ser frem til flere kvelder fremover!

mvh
lassemann

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Takk for besøket lassemann! På tide!

Det gamle skrotet mitt gjør fortsatt godt fra seg. Jeg profeterte vel en gang i fjor sommer at tinnfoliekondensatorene jeg putta inn som DC-filtre ville være rimelig godt innspilt "over nyttår" og det høres. Nå piller det ca. like åpent og vektløst som før den store nedsmeltingen.
Etterhvert som det har åpnet opp er jeg blitt oppmerksom på en liten hardhet i diskanten. Skakke værra sånn vettu. Etter å ha gjort en "sørvis" på bassfilteret nylig gikk jeg likegodt inn i konstruktørmodus og lytta til en del plater som ble brukt under utarbeidingen av delefilteret. Det var helt klart(?) noe som skurret. Etter å ha grubla litt over fenomenet tar jeg og beføler/beveger XLR-kontaktene ut fra CD og inn i pre, og der skjer det noe. Diskantgjengivelsen går fra VSOP til Grand Reserva på et blunk, og lydbildet sitter som et skudd. Her har vi et døme på hva jeg holdt fram i et innlegg om XLR-kontakter for en tid tilbake og selvfølgelig ble idiotforklart for av ymse "eksperter"; etter års bruk og kanskje en og annen liten dytt er det ikke god kontakt i XLR-inngangene på forforsterkeren. Ikke så at jeg plager dem med for mange kabelbytter, men disse kontaktene er svært skrøpelig oppbygd så her er det på tide å bestille et par Deltron Heavy Duty.
Apropos diskant, jeg har lagt merke til at ordet diskant ikke nevnes av noen av dem som har vært på besøk hos meg, de forteller bare om oppøsning, luft, åpen lyd, vektløshet og alt det der. Sånn skal det være, hverken bass eller diskant skal tiltrekke seg oppmerksonhet, bare være der. Like åpent i begge ender ;)

I mine ører var det nok litt mer enn "på enkelte områdert marginalt bedre" som skilte lyden fra Theta og Denon, som med og uten lue heter det på mitt språk. Kan vel tråkke til og si det nå ettersom du allerede har fått modda ferdig Thetaen, hvertfall første trinn. Du bør forresten absolutt prøve å bypasse analogdelen som jeg viste deg, det utgjør fort et knepp til. (om ikke annet så i sikringsboksen)

Det var en OMR med The Modern jazz quartet featuring Sonny Rollins jeg hivde på etter Åge; fra -57. (UDCD 532)
De fikk det til den gangen, før miksepultene overtok.

Mvh. RS

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Hm, minnes at vi hadde en plan om at jeg skulle dra med dac'en min til deg i høst engang? Det skjedde jo åpenbart ikke (i hvert fall kan ikke jeg huske å vært tilstede på en sånn seanse?) - kanskje vi får prøve igjen til vinteren/våren? Ellers alt vel, RS?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.026
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Bånnulka skrev:
:)

Gått i hi RS.

Mvh Roar
Har visst blitt ønsket uvelkommen og blitt kasta ut av formet grunnet disse heftige kabeldiskusjonene :( Må si jeg savner mannen...

mvh
lassemann

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
lassemann skrev:
Bånnulka skrev:
:)

Gått i hi RS.

Mvh Roar
Har visst blitt ønsket uvelkommen og blitt kasta ut av formet grunnet disse heftige kabeldiskusjonene :( Må si jeg savner mannen...

mvh
lassemann
Sist aktiv: mars 17, 2011, 16:54:50
Så han har da vært innom etter "utestengelsen".

Satse på at han gir livstegn fra seg snart :)

/jan

Topp Bunn