Trollmannens hule - eller "I did it four way"

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.042
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
JanR skrev:
Du sitter på en umodda Audion til 1/4 - 1/5 del av prisen til ARC (som jeg liker veldig godt)
Ah hmmf, for ordens skyld, må det nevnes at Lassemann snakker om en ARC PH3, som på bruktmarkedet i dag
bør ligge kun marginalt over Audion i pris......

::) ;) 8)

Morten

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Lagga skrev:
JanR skrev:
Du sitter på en umodda Audion til 1/4 - 1/5 del av prisen til ARC (som jeg liker veldig godt)
Ah hmmf, for ordens skyld, må det nevnes at Lassemann snakker om en ARC PH3, som på bruktmarkedet i dag

Morten
Aner ikke hva han snakker om 8)
Vi kan jo kverulere litt til, den ligger fortsatt en god del over en brukt audion riaa :-*

Ikke vet jeg, det viktigste er uansett at man har - får noe i hus så man kan leve med både prismessig og lydmessig. Samme hvordan man vrir og vender på det så er Audion en killer til prisen (ny pris)

Hva ligger en PH3 på ny ?

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.017
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
JanR skrev:

Morten
Takk Morten!

Det var egentlig også et poeng, men kom overhode ikke frem i mitt innlegg. Det er bare å konstatere at om Audion koster 6,5k ny er den et kupp, men jeg vi da også konstatere at om en brukt PH3 i dag kan erverves for 7-8K er også den et kjempekjøp! Bygget som en tanks den er og vil nok leve i årtier med godt vedlikehold..

lassemann

Vedlegg

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hos meg har det gått jevnt i intens skruing av Ford for(d) tiden, skal snart vise min tilårskomne -64 Fairlane og behøvde bl.a å skifte ut det meste av bevegelige deler i forstillinga. Tar likegodt full overhaling når jeg endelig har fått løs bitene, mye takket være at det endelig lar seg gjøre å oppdrive reservedeler til denne noe udda forstillingen.

Mellom øktene er det blitt litt riaa-modding. Og prøvelytting hos Lagga der ARC PH5 desverre ikke var hjemme. Lassemann var derimot innom med en alternativt Mundorf-moddet Audion riaa og Lagga hadde rigga opp ASR Mini Basis til å vikariere under PH5-ens sykefravær.

Kort fortalt var vi svært enige om at nå hadde Audion-riaaen virkelig blomstra opp; det var virkelig hull igjennom når Lagga putta Joe Bonamassa "Live from nowhere in particular" på Nottingham-spillern. Fikk virkelig følelsen av å "være der", nåla til Lagga fikk også flere godord i den forbindelse. Vinylen ble levende, mission completed?

På veg hjem fra Lagga stakk jeg likegodt innom JanR for i fellesskap å høre riaaen opp mot hans fortsatt urørte original. Resten er historie; plutselig hadde JanR en modifisert Audion Premier riaa mens jeg måtte til å plukke "min" riaa i biter.

Hjemme i hulen begynner vinylen endelig å blomstre opp til et nivå som gjør at den langt på veg kan avnytes på linje med cd nå og ikke bare for nostalgiens skyld. Morsomt det, jeg spiller jo fortsatt "kun" via en gammel og nesten umodifisert Dual 1219 m. Shure 91ED som jeg handla fra tysk ebay for hele 72€. Hvem sa god vinyllyd behøver å være kostbart?

I likhet med Lassemann opplevde også jeg at bassgjengivelsen var noe "slaskete" rett etter modifiseringen. Dual`en fikk skylda, men etter et par døgn med innbrenning (av strømledere?) ble bassgjengivelsen eksemplarisk ren, så Dual-spillern har visst mer å by på enn jeg trodde.

Mvh. RS

Vedlegg

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.042
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Ja, takk til dere som brakte Audioner inn i heimen, alltid morsomt med slike "shoot-outs".
Lærerikt å få oppleve hvordan slike små moddinger forandrer utgangspunktet.

Morsomme RIAA'er dette, og så mye kabinett man får for penga! ;)

Vennlig hilsen

Morten

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
Ja, takk til dere som brakte Audioner inn i heimen, alltid morsomt med slike "shoot-outs".
Lærerikt å få oppleve hvordan slike små moddinger forandrer utgangspunktet.

Morsomme RIAA'er dette, og så mye kabinett man får for penga! ;)

Vennlig hilsen

Morten
Og som en nøytral lytter, kan du beskrive hvordan du opplevde forskjellene mellom disse riaane som er
modda på hver sin måte ?

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.042
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Aaaaahh, vel altså........

Nå overlot jeg lytteplassene til gutta jeg, men, man sitter bra til bak i sofan også...

Lysignaturen til Audion var gjenkjennelig i begge boksene, jeg opplevde RS sin, som noe mer oppløst, og dermed
mer detaljrik oppover, hadde den også litt bedre styr på lydbildet tro?
I mine ører var det uansett ikke store forskjeller, antar at de føltes større for eierne... ::)

Det mest interessante er kanskje at de forbedringene som var der, er tilgjengelig for en latterlig lav sum. ;)

I og med at JanR kastet seg over RSAudion uten nølen, forteller det at begge moddingene er en forbedring på originalen.

Vennlig hilsen

Morten

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
Aaaaahh, vel altså........

Nå overlot jeg lytteplassene til gutta jeg, men, man sitter bra til bak i sofan også...

Lysignaturen til Audion var gjenkjennelig i begge boksene, jeg opplevde RS sin, som noe mer oppløst, og dermed
mer detaljrik oppover, hadde den også litt bedre styr på lydbildet tro?
I mine ører var det uansett ikke store forskjeller, antar at de føltes større for eierne... ::)

Det mest interessante er kanskje at de forbedringene som var der, er tilgjengelig for en latterlig lav sum. ;)

I og med at JanR kastet seg over RSAudion uten nølen, forteller det at begge moddingene er en forbedring på originalen.

Vennlig hilsen

Morten
Ja jeg har fått med meg at Jan nærmest er i ekstase over hvor bra den R.S. modda er.

Men alltid gøy og få rapport direkte fra slagmarken fra en nøytral person. Jeg har hatt både R.S. med sin på besøk her. (riktignok før kondisbytte, og med en slarkete lodding) og lassemann med sin Mundorfmodda.

Det var kanskje ikke noen hakeslippopplevelse med noen av de for meg. Med tidligere nevnte forbehold ang. R.S. sin, så spilte kanskje lassemann sin noe bedre på et par låter.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Joda Rolf, det var rimelig stor forskjell på riaaene, relativt sett. Forskjellen her ga seg utslag i engasjement, ståpelsfaktor og en påtagelig "som å være der" følelse på gode inspillinger. De to foregående riaaene ble rett og slett ikke interressante lengre ettersom de ikke åpnet opp og slapp ut musikken på samme mate.

Apropos "latterlig lav sum"; Lassemanns Mundorf sølv & gull-versjon er ikke direkte billig, min versjon er derimot langt på veg dritbillig.

Dette kan beskrives som "ikke store forskjeller", men som undertegnede oppsummerte etter å ha kobla Audion-riaaen opp hos JanR; " - du kan legge hva du vil i arm og nål uten å få til en tilsvarende nivåhevning.."

Kunsten her som ellers er jo å åpne og slippe ut musikken. Det er nettopp disse siste "små" kneppene av troverdighet man ellers må bla kraftig opp for. Da hjelper det å kunne trylle litt.

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
Joda Rolf, det var rimelig stor forskjell på riaaene, relativt sett. Forskjellen her ga seg utslag i engasjement, ståpelsfaktor og en påtagelig "som å være der" følelse på gode inspillinger. De to foregående riaaene ble rett og slett ikke interressante lengre ettersom de ikke åpnet opp og slapp ut musikken på samme mate.

Apropos "latterlig lav sum"; Lassemanns Mundorf sølv & gull-versjon er ikke direkte billig, min versjon er derimot langt på veg dritbillig.

Dette kan beskrives som "ikke store forskjeller", men som undertegnede oppsummerte etter å ha kobla Audion-riaaen opp hos JanR; " - du kan legge hva du vil i arm og nål uten å få til en tilsvarende nivåhevning.."

Kunsten her som ellers er jo å åpne og slippe ut musikken. Det er nettopp disse siste "små" kneppene av troverdighet man ellers må bla kraftig opp for. Da hjelper det å kunne trylle litt.

Mvh. RS
Da blir det kanskje en ny test i Gruva etterhvert med din ferdigmodda?

Jeg vil se fram til det.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS
Da blir det kanskje en ny test i Gruva etterhvert med din ferdigmodda?

Jeg vil se fram til det.
Om mulig vil jeg gjerne være til stede jeg også. Nysgjerrig jeg...naaa ::)

;D

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Mens kveldene blir mørkere utenfor åpner lyden seg gradvis opp og blir mer levende hos meg.

I stedet for å besøke platemessa i Fredrikstad hadde jeg Kaptein Rørlig på besøk sist Lørdag. Han hadde med seg et par utgaver av delefiltrene til Fortene bestående av forskjellige komponenter og prioriteringer. Etter litt filosofering kom vi fram til en interressant kloning av disse; det beste fra begge + litt til. Det kan bli bra ;)

Måtte jo spille litt for Kapteinen, og det ble nok tydelig at det fortsatt er et godt stykke igjen før vinylen spiller på nivå med sølvskivene. Fint åpent lydbilde men ikke på nær den samme brutale tyngde og autoritet. Gad vite hvordan svorne vinyl/rør/horn-folk opplever å høre CD/transistor/bassrefleks spille som dette gjør? Jeg mener jo ikke noe vondt med det :-*

Kapteinen kvikna til merkbart da jeg gikk over til CD, kommenterte at det blafret i gardinene under Natalie Merchant Live; "Ophelia" selv om det da ikke ble spilt spesielt høyt. Døra til sikringsskapet (i gangen) hadde jeg av taktiske hensyn latt stå på gløtt så den skrangla ikke, kun kassettene ga lyd fra seg.

Dagen derpå forsøkte jeg å lytte(!) litt sjøl også, ikke bare spille. Det har åpnet seg, nå er det på et nivå der dagsform, tørre øreganger og strømkvalitet nok begrenser ståpelsfaktoren mer enn de nye DC-kondensatorene gjør. Utpå nyåret bør det være bra løssluppent :D

Jeg glemte forresten å koble fra data og annet ræl under Kapteinens besøk, det gjør noe med dybde og spesielt klang. Så vi har noe å gå på der. Vurderer et nettfilter, ikke på anlegget men derimot de værste støykildene.

Mvh. RS

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Ikke noe vanskelig å høre forskjell på Vinyl og cd nei. I sistnevntes favør. Selv med en såpass oppegående platespiller / pick up. ;)
Må vel være Riiian som er flaskehalsen. ??? ;D

Må takke for din tålmodighet med alle mine "glupe" spørsmål ang. delefilter og komponenter. Det ble en lærerik dag for unge Rørlig. Fikk tilogmed målt induktorer.
Flere eksperimenter med delefilter står for tur. Tar de billigste først.

Og så må det jo nevnes at jeg synes det låter fabelaktig i nystua di. Jeg aner ikke om det er rommet eller flikking på forsterkere, men faan som det svinger.
Det er jo blitt ei god stund siden jeg hørte dette sist. Men ut fra det jeg kan minnes, syns jeg de nå går dypere.
Er ikke noen hifilyriker, men jeg slenger glatt ut ord som klang, rom, renhet, snert og dybde. Og dynamitt. Eh.. dynamikk!

Får huske å be deg slå av pc en neste gang. 8)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
rørlig skrev:
Ikke noe vanskelig å høre forskjell på Vinyl og cd nei. I sistnevntes favør. Selv med en såpass oppegående platespiller / pick up. ;)

Må si jeg undra meg over hvor lite fart det var i Pink Floyds "The Wall" den kvelden, merkelig. Måtte sjekke det opp dagen etter, det låt fortsatt like dødt. Fant så fram en annen pressing, og der var dynamikken på plass.

Plata jeg spilte for deg var en CBS-pressing (-89); helt død. Naska den med meg på ei messe ettersom det er et hakkk på side fire på min like gamle Harvest-pressing. Har jo hørt/lest om dette, men at forskjellen skulle være så stor er alikevel overraskende. Her har knotteguttane rota seg helt bort.

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rørlig skrev:
Hva ??? Hadde du ikke med Tandbergen ??? 8)

Nuvel.
Ble det ett Forte 2.1 MK.I filter da eller ?

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
rørlig skrev:

Må si jeg undra meg over hvor lite fart det var i Pink Floyds "The Wall" den kvelden, merkelig. Måtte sjekke det opp dagen etter, det låt fortsatt like dødt. Fant så fram en annen pressing, og der var dynamikken på plass.

Plata jeg spilte for deg var en CBS-pressing (-89); helt død. Naska den med meg på ei messe ettersom det er et hakkk på side fire på min like gamle Harvest-pressing. Har jo hørt/lest om dette, men at forskjellen skulle være så stor er alikevel overraskende. Her har knotteguttane rota seg helt bort.

Mvh. RS
I 9 av 10 tilfeller er vel førsteutgaven best. Husker du vi sammenligna gamle utgaven av Dark Side of the Moon med nyutgivelsen fra 2000etellerannet her ? Den gamle var klart best.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Glem -89, jeg mener seff -79 :-[

Begge platene kom mao ut der og da, men fy flate hvor flatt CBS`en lyder. Den mer anonyme Harvest-utgivelsen (uten skriblerier nederst på baksiden av coveret) lyder derimot som ei Pink Floyd-skive bør gjøre.

Mvh. RS

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.042
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmm, lenge siden jeg har spilt, kjente jeg ble nysgjerrig på hvilken utgave som står hjemme.
I grunn på tide å spille den litt, må venne fruen til at hun skal utsettes for en levende vegg om
noen måneder..... ;D

Vennlig hilsen

Morten

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
rørlig skrev:

Nuvel.

/jan
Hadde hørt rykter om at Cable Master hadde fått skikk på Audion, så Tandbergen fikk hvile. 8)
Fant du forresten ut om den Audion jeg lånte, var OK ???

Foreløpig er filteret mest Crites. 110 uF er Mundorf MKP fra gamlefilteret og spole på diskanten er kobberfilmspole fra samme.
Fikk jo noen griller i hodet med meg fra Trollmannen. Får se om de iverksettes etterhvert.
Har du prøvd det samme på Fortene som du gjorde med Khorna? Filterløs bass?

R.S. skrev:
rørlig skrev:

Mvh. RS

Ærlig jabba, så opplevde jeg den ikke som plaagsom flat. Vinyllyden var jo ikke dårlig, syns bare cd ble noe annet og bedre.
Får sjekke hvilke versjoner jeg har sjøl av denne plata.

red.ortografi

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rørlig skrev:
JanR skrev:
rørlig skrev:

Nuvel.

/jan
Hadde hørt rykter om at Cable Master hadde fått skikk på Audion, så Tandbergen fikk hvile. 8)
Fant du forresten ut om den Audion jeg lånte, var OK ???

Foreløpig er filteret mest Crites. 110 uF er Mundorf MKP fra gamlefilteret og spole på diskanten er kobberfilmspole fra samme.
Fikk jo noen griller i hodet med meg fra Trollmannen. Får se om de iverksettes etterhvert.
Har du prøvd det samme på Fortene som du gjorde med Khorna? Filterløs bass?
;D

Du får teste og leke litt med filter, artig å følge med på hva det blir til og hvem av konfigurasjonene du foretrekker.
Og nei, kjører ikke "filterløs bass" i Forte'ene. Hu har nok effekt til å sparke liv i de :)

Riaa'n du lånte var i orden. Så der rør desverre. Vært litt tull med de. De koster jo uansett ikke rart og de fleste ruller jo rør så.... Men det skal selvsagt fungere med de originale også. Var nok en blåmandags riaa du lånte.

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
rørlig skrev:
Og så må det jo nevnes at jeg synes det låter fabelaktig i nystua di. Jeg aner ikke om det er rommet eller flikking på forsterkere, men faan som det svinger.
Det er jo blitt ei god stund siden jeg hørte dette sist. Men ut fra det jeg kan minnes, syns jeg de nå går dypere.
Er ikke noen hifilyriker, men jeg slenger glatt ut ord som klang, rom, renhet, snert og dybde. Og dynamitt. Eh.. dynamikk!

Får huske å be deg slå av pc en neste gang. 8)

Riktig observert. I forrige kåk hadde jeg en peak like under 40hz og så godt som ingen informasjon lengre ned. Mao bare festbass, ingen sub-bass. På nåværende adresse går bassen forbilledlig rent og pent hele veien ned uten nevneverdig uro. Her kan det også spilles noe høyere før rommet går i metning, da såfremt man har trukket sofaen fram fra bakveggen, der er det en koselig liten loudness som kler filmlyd.

Mvh. RS
.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Her går det bare bedre og bedre. Etter skjema skal ikke DC-kondensatorene være noegenlunde innspilt før ca. over nyttår, men de har allerede åpna opp såpass at jeg går rundt og småflirer for meg sjøl og mumler "dette er helt rått" osv mens jeg leter fram nedstøva plater. Spesielt klassisk musikk blomstrer så det er en fryd.

Ellers går det fortsatt i skruing på gammel Ford. Ofra nettopp tannbørsten for å få vasket ren bakakselklumpen innvendig før overhaling.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det får`n si, her blei det stille! Har spilt lite vinyl noen uker nå, både fordi jeg har presset meg til å forsøke spotify og fordi jeg ikke var fornøyd med støynivået fra riaaen etter siste mod grunnet plunder m. ikke helt kompatible RCA-chassie kontakter.
Tok meg fri fra bil-skruing i helga og dro fram loddebolten. Foruten å bytte RCA`ene flyttet jeg ut-terminalene 5cm vekk fra de følsomme inn-terminalene. Det lille som er av støy i Audion-riiaen har vist seg å skyldes stråling/interference mellom inn- og utgangssignal ved signalkontakter på bakvegg og ikke den interne trafoen.
Det var noe forvirrende å koble opp igjen; etter å ha vridd om signalvelgeren med volumet nokså oppskrudd er det ikke mulig å høre så mye som et lite sus. Trodde først velgeren måtte stå feil, men det kom faktisk lyd da nåla traff rillene(rillen). Det høres også at det har gått litt tid siden modding nå; det lyder vektløst og hurtig, skikkelig "smekk".

Hadde en ikke-audiofil kompis på besøk i går (Lørdag), og han måtte jo høre på musikkanlegget. Litt underlig å høre hans reaksjon, han ordla seg jo presis som en dreven hifi-nut. Om hvordan det var som å som å komme inn i et lokale og oppleve musikerne live og videre at hvis han hadde blitt trillet inn i rullestol med bind for øynene ville han hatt problemer med å avgjøre om han opplevde artisten live eller ikke. Jeg hadde full jobb med å holde maska og ikke se rart på fyren, det er jo nettopp ordrett det bildet jeg pleier bruke for å illustrere hvordan et godt anlegg bør oppleves. Kanskje jeg bør forsøke å verve fyren?

Mvh. RS

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Intr lesing Solhaug.

Men at du får det så godt til med solid core kabler kan ikkje vere mulig:)))

Bla ein fra bergen som konkluderte med at vivanco kabelen låt grått og kjedelig,hmm....livelyd er ikkje kjedelig meg bekjent.

Han fra bergen bruker nok sine kabler som eq,det skurrer spør du meg.

Mvh.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hadde besøk av Lydfreak her om dagen. Måtte jo spiller litt for ham, og etter et par låter kommenterer han tørt at "det lyder jo akkurat som et PA-anlegg".
Å ja vel? Det viser seg at Lydfreak i likhet med undertegnede har fortid som trommis og har erfaring med rigging av PA. Det er ikke mange inspillinger som lyder like godt som det gjør live fra et godt oppsatt PA-system.
Vi blir sittende å skravle om lyd og musikk, Lydfreak roser den realistiske gjengivelsen av stortromme. Skulle bare mangle; kompet må sitte om musikken skal fenge. Vi runder av med fiolingnukking fra Anne Sophie Mutter, det falt visst i smak det og ???

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Ja.ja, hva skal vi si. Anlegget har virka litt blekt i julehelga, noe jeg tilskrev et hardt belastet strømnett.
Da det fortsatte å lyde blekt selv i en mildværsperiode dro jeg fram noen låter som ble mye brukt under tuning av høyttalerne og lytta litt i høyttalerkonstruktørmodus. Her var noko gale!
Undertegnede spratt bort og befølte bassmembranene, og ganske riktig; de`va`bærre ein so læt! Flytta litt på jævelskapet før jul, og avslørte dermed en dårlig lodding. Her må jeg hoste opp en bedre løsning; lodddingen av trafospolens 3x4mm "tråd" til 3x6kv til element + 1x6kv til konjugatledd kan slippe selv ved moderate jordskjelv. 10kv sukkerbit?

Får tenke på det til neste gulvvask. Nå er trøkket og varmen tilbake, utrolig hva jeg får ut av de små elementene ;)

Mvh. RS

Topp Bunn