Trollmannens hule - eller "I did it four way"

S

Slorbak

Gjest
R.Solhaug skrev:
rolfozzy skrev:
Ja nå begynner det og låte fugl hos R.S.

Ser bort fra støy fra Dualen, så låter det bedre enn noen gang i den nye stue. Bare så det er sagt.

Takk for besøket Rolf! Spørs nok om jeg får gjort noe vettug testing av de røra dine før jeg får kobla opp Sonyen, men de kommer godt med. Motoren på Dual-spillern høres ut som om den har gjort fra seg. Registrerte ørlite støy i går, men i formiddag skreik den til som en fødende.. ???

Mvh. RS

:)

Pokker har du ikke smørt den Solhaug. :eek: Må stelle med disse. Den har sikkert ikke fått litt olje på 35år. Kjenner igjen denne støyen,tøøøøøøøøøøøøøøøøøøøørt.

Ta fram fettpressa og press inn litt i smøretappen. ;D

Mvh Roar

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
@Slorbak, det første jeg gjorde da jeg hørte skrikene var å hive opp understellet på`n og pumpe på (med helårsolje). Det dempa skrikinga noe, mem den har fortsatt noe på hjertet, behøver nok en legesjekk. Tid til et hjemmebesøk :-*

Begynner ellers å spille såpass her at jeg har tråkka til og snudd litt på nettstikk. Det første jeg prøvde var å snu til forforsterker, og der satt han. Videre forsøk viste seg å være bortkastet, men det må jo prøves og høres. Som å finstille en kameralinse; bedre fokus, rommet åpner ytterligere og bedre timing og derrmed tyngde i nedre oktaver. Godt å få det unnagjort ;)

Mvh. RS

S

Slorbak

Gjest
R.Solhaug skrev:
@Slorbak, det første jeg gjorde da jeg hørte skrikene var å hive opp understellet på`n og pumpe på (med helårsolje). Det dempa skrikinga noe, mem den har fortsatt noe på hjertet, behøver nok en legesjekk. Tid til et hjemmebesøk :-*

Mvh. RS

Ta av tallerken og et par dråper nede i der vet du. ;D Strekk fjørene litt.

Må ha litt pleie disse vet du,har vel stått en stund tenker jeg.

Mvh Roar

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Den gamle Dualen satte pris på litt olje, nå er`n ganske lydløs igjen. Men jammen sa`n fra ;D

Hadde på forhånd merket meg at det var brukt en ganske ordinær metervare-signalkabel (ca. 2x40cm)internt i Audion-riaaen, altså egnet for oppgradering. Nå er det ikke godt å vite på forhånd hva et sånt kabelbytte vil medføre så lenge man ikke kjenner den oprinnelige kabelen, det kan bli alt fra hakeslepp til såvidt hørbart, det er bare å prøve.
Etter litt plundring var det gjort, og jeg hørte vantro hvordan den gamle Dual/Shure-komboen nå framsto så frisk og åpen som noen superspiller. Det skal taes med at Dualen fra før har fått oppgradert signalkablingen tilsvarende, multikåre har ikke mye sjangs hos meg.

Dermed er vinyllyden allerede på talefot med den blodtrimma CD-spillern, selv via en gammel Dual. Og jeg har enda ikke bytta ut russerrøra i riaaen ???

Skal bli spennende å høre Sony/Jelco-comboen på det her, bør lukte flyvefisk av den komboen ;)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Interesant, tror jeg ;)

Neste gang så husk å knipse noen bilder underveis :)

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
JanR skrev:
Interesant, tror jeg ;)

/jan

Gjorde forsåvidt det, uten å poste det her. Mobilen min snakker ikke med pc`en, de er nok ikke venner ???

Er du nyfiken kan du jo ta med din når du stikker innom next time og høre hva det handler om ;)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
R.Solhaug skrev:
JanR skrev:
Interesant, tror jeg ;)

/jan

Gjorde forsåvidt det, uten å poste det her. Mobilen min snakker ikke med pc`en, de er nok ikke venner ???

Er du nyfiken kan du jo ta med din når du stikker innom next time og høre hva det handler om ;)

Mvh. RS
Blir nok en tur den veien om ikke så lenge ;)
Nå har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag, siden du alt har "moddet" den, men gleder meg uansett til en lytt i "ny stua"

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
En frossen JanR kom innom og hadde med seg Choco-Marie. Trivelig besøk, og vi fikk drøfta tiltak for kjellern ;)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
R.Solhaug skrev:
En frossen JanR kom innom og hadde med seg Choco-Marie. Trivelig besøk, og vi fikk drøfta tiltak for kjellern ;)

Mvh. RS
Noe dårligere enn Choco-Marie duger ikke ;)

Takk for kaffen, hyggelig prat og ikke minst gode ideer, og til slutt musikk.
Musikk ja, bra musikk og ikke minst på ett anlegg som har vokst (i mine ører) etter flytting.
Nei ikke blitt større 8) men låter pokker meg så mye bedre/større nå enn tidligere.
Vil kanskje gi det en 5'er, en sterk en sådan. Du har noe på gang der ;)
Artig å høre comboen Audion riaa - Dual. Låt faktisk meget mye bedre enn man skulle tro, helt sant :D

Godt å satt seg ned etter all den benkeplate bæringen i kulda, takk for titten :)

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Anlegget viser seg fra en ganske annen side her enn i forrige adresse. Får ikke lyden så "midt i tryne" lengre, det gir et helt annet lydbilde. Rommet er alikevel for lite til å få noe mer enn 4+ av meg, jeg har jo tross alt hørt hva de får til i et terningkast 6-rom.

I forbindelse med tråden "hva gir mest for pengene" av CD og vinyl tror jeg det skal bli vanskelig å toppe det jeg får ut av den gamle Dual-spillern via Audion Premier. Så du ble imponert eller snarere overrasket da jeg satte på Lou Reed og "Walk on the wild side", hvem skulle trodd ;)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
R.Solhaug skrev:
Så du ble imponert eller snarere overrasket da jeg satte på Lou Reed og "Walk on the wild side", hvem skulle trodd ;)

Mvh. RS
Ikke bare litt imponert/overrasket ;)
Syns det låt meget bra, hører jo at det kanskje bor mer i både anlegg og rom. Men i det hele, meget meget bra :)

Tusen takk for lp'ene foresten, Sade nå og Lou Reed er neste opp.

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Her har det vært temmelig stille en tid. Etter flere forsøk på å stabilisere sluttrinnet valgte jeg å si stopp, ville ikke kaste bort mer penger på de slitne brunsvidde utgangskorta. Helge hos Ecs fant bl.a ut at det gikk 70V til chassie fra en transistor, at en emitter ikke var tilkobla osv. Ikke rart det småbrumma.

Dermed ble spørsmålet; skal jeg satse på 20k på nye utgangskort for å få det gamle blodtrimma beistet på beina igjen eller kan jeg finne fullverdige og likevel betalelige alternativer? En ting er lyden, et annen viktig poeng er framtidig servicekompabilitet.

Dermed er det blitt mye gransking av omtaler og sniking på bruktbørser. Diverse diy-forsterkere har vært oppe til vurdering, dog uten å passere nåløyet. Tanken her var at jeg på denne måten kunne nyttiggjøre meg de fete trafoene jeg har fått laget til EC`en og dermed både spare penger og forbedre byggesettene, men "god til prisen" holder ikke.

Et annet alternativ jeg har overveid er å kjøre et par mindre men vellydende forsterkere til toppene og f.ex klasse D til bassene, kunsten da ville være å integrere dem. Spennende alternativ for et begrenset budsjett.
Var også nær ved å handle en BAT VK-500 BP, men innser at heller ikke den er helt på høyde med hva jeg får ut av min gamle blodtrimma. Kun 60% av kreftene, ikke like vektløst åpen, og litt for tung på labben.

Det frustrerende er at nesten uansett hvilken superforsterker jeg kikker nedi ser jeg at den behøver å modifiseres mer eller mindre for å kunne puste fritt. Og selv om de puster fritt via skikkelige strømbaner må de også besitte en uklanderlig klangkvalitet og 3D for å fungere tilfredsstillende over tid. De som har hørt høyttalerne mine kan muligens forestille seg hvor avslørende de er.

Dermed går det mot gjenoppbygging av den gamle brunsvidde. Hvorfor koste så mye penger på et gammelt vrak? Med siste generasjon utgangskort har jeg i praksis ny forsterker. De samme kortene benyttes i dagens EC-modeller, så de vil nok være kurante i mange år.

I mellomtiden har også vinylprosjektet stått parkert, alle resurser er blitt styrt mot forsterkerkjøp. Skal bli morro å fikle videre med den ganle Sony TTS`en. Uten skikkelig forsterkeri har det vært meningsløst og umulig å kunne evaluere komponenter og ymse endringer, tviler faktisk på at jeg ville merket det selv om noen snek en multikåre inn i anlegget :eek:

Mvh. RS

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.625
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ville brukt chassis, trafoer, likeretting, psu etc. slik det er. Røsket ut alt annet og handlet inn noe alternativt utgangskort. 20K for EC sine er bare veldig dyrt i mine øyne. Enten klasse D eller noe annet som du måtte like. Koster ikke all verden og kanskje låter det veldig bra også.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
bambadoo skrev:
Ville brukt chassis, trafoer, likeretting, psu etc. slik det er. Røsket ut alt annet og handlet inn noe alternativt utgangskort. 20K for EC sine er bare veldig dyrt i mine øyne. Enten klasse D eller noe annet som du måtte like. Koster ikke all verden og kanskje låter det veldig bra også.

EC tar en svært stiv pris for de korta, det er sikkert, men gi dem skikkelig med strøm som jeg gjør og de spiller utrolig godt. Har til dato ikke hørt noe tilsvarende, må ikke forveksles med den tungpustede originalutgaven.
Med nye kort er forsterkeren i praksis som ny å regne, så jeg valgte f.ex det framfor å handle en ny og modifisere den. Men det satt langt inne.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Endelig, i går fikk jeg anlegget til å spille som jeg kjenner det. Jubel! Etter å ha kosta nye utgangskort på den gamle blodtrimma gamle EC`en har det spilt "helt greit" men kun som et godt hifi-anlegg, har mangla "det".

Fikk endelig satt inn de DC-kondensatorene jeg har venta på, og selv om de er ferske og vil åpne opp ytterligere i løpet av vintern er det allerede høy ståpelsfaktor, selv med ganske ordinære inspillinger. Virkelig løssluppent!

Mistenkte lenge de nye utgangskorta for ikke å åpne opp like uforbeholdent i alle retninger som de gamle gjorde, men det var heldigvis ubegrunnet. Registrerer også mere ro og definert dybde nå enn det var på slutten med gamle slitne kort. Nå gjør det ikke noe om det er innevær ;)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Godt å høre at det endelig har "løsnet" ;)
Satt langt inne.

Svinger bortom en dag, hiver meg på tlf før jeg kjører.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Ditto. Har venta på den meldinga, R., da jeg har lyst til på høre anlegget ditt i "full blomst". JanR: kan ikke vi avtale et tidspunkt å dra dit i lag? For engangs skyld kan til og med jeg kjøre. 8) (Hvis jeg får lov å komme til RS, da....)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mbare skrev:
JanR: kan ikke vi avtale et tidspunkt å dra dit i lag? For engangs skyld kan til og med jeg kjøre. 8) (Hvis jeg får lov å komme til RS, da....)
Det må vi få til :)
Kan ikke bli før nærmere helgen evt til helgen for min del.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
JanR skrev:
Mbare skrev:
JanR: kan ikke vi avtale et tidspunkt å dra dit i lag? For engangs skyld kan til og med jeg kjøre. 8) (Hvis jeg får lov å komme til RS, da....)

/jan
OK. Jeg gikk på ferie i går, så jeg har god tid, få planer og et slapt liv for tiden. Finn et tidspunkt du, og så lenge RS ikke protesterer, burde det være OK for min del.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mbare skrev:
JanR skrev:
Mbare skrev:

/jan
OK. Jeg gikk på ferie i går, så jeg har god tid, få planer og et slapt liv for tiden. Finn et tidspunkt du, og så lenge RS ikke protesterer, burde det være OK for min del.
Ferie ut uka men har kveldene utover når ikke fruen jobber.
Vi får høre med R.S når det passer.

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Mbare skrev:
JanR skrev:
Mbare skrev:

/jan

Det må bli en dag jeg er hjemme ??? ;D

Skrotet mitt er nok ikke riktig i "full blomst" enda men det er som nevnt allerede ganske løssluppent.

Jeg bør helst få tid til å advare nabolaget ::)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
R.S. skrev:
Mbare skrev:
JanR skrev:
Mbare skrev:

/jan

Det må bli en dag jeg er hjemme ??? ;D

Skrotet mitt er nok ikke riktig i "full blomst" enda men det er som nevnt allerede ganske løssluppent.

Jeg bør helst få tid til å advare nabolaget ::)

Mvh. RS
En dag du er hjemme er iofs kjekt ::) ;D
Slå på tråden en dag.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Hvis du ikke vil være hjemme når vi kommer, kan du alltids bare legge nøkkelen en plass vi finner den, så skal vel jeg og JanR klare å ta oss godt til rette. :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mbare skrev:
Hvis du ikke vil være hjemme når vi kommer, kan du alltids bare legge nøkkelen en plass vi finner den, så skal vel jeg og JanR klare å ta oss godt til rette. :)
;D ;D

Prøve å få til en tur i morgen eftan-kveld.

/jan

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takk for en hyggelig kveld i hyggelig selskap guttær :)

Syns absolutt det begynner å ligne på noe R.S, du er på gang ;)

/jan

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
JanR skrev:
Takk for en hyggelig kveld i hyggelig selskap guttær :)

Syns absolutt det begynner å ligne på noe R.S, du er på gang ;)

/jan

Begynner å ligne på noe R.S, du er på gang ?
Høres ut som målet ligger langt unna for min del ?
Han har vel vært på gang for lenge siden.
Nå er det vel bare et spørsmål om finjusteringer før alt er på plass?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Du kan så si. Var spent på hvor godt dere ville huske lyden fra i fjor vinter/vår. I følge "eksperter" på emnet har vi jo ikke mer lydhukommelse enn en gullfisk. Sammenligningstester blir for disse helt umulig.

Jeg kjenner jo det her anlegget fryktelig godt etter mange års bygging og samliv så det er vel ikke så bemerkelsesverdig at jeg hører og husker selv små endringer.
Det er imidlertid bare å fastslå at alle besto testen, alle tre bemerket korrekt at de savnet det siste kneppet av hakeslipp-oppløsning i forhold til hva de hørte for mer enn et år(!) siden, i en annen leilighet.
Og det stemmer. Selv om anlegget spiller meget godt nå, med renere og dypere bass & stereobilde enn i forrige kåk var det nok kombinasjonen av gjennomsiktighet og dynamikk som gjorde mest inntrykk. Eller det jeg kaller ståpelsfaktor. Bassgjengivelsen kommer til å bli rimelig spektakulær når dette slipper opp, bedre enn hva jeg hadde forestilt meg i et så lite rom.

Takk for en trivelig aften guttær, rene laugtreffet. Nå får vi se/høre om jeg har tolmodighet til å vente på at de kondensatorene blir like løsslupne som de forrige eller om jeg slår til på rolfozzys tilbud om å brenne dem inn via kaffetraktern.

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Det har kommet seg nå. Er beste lyden i den nye leiligheten så langt. Og hva som skjer utover høsten/vinteren med lyden blir spennende og følge med på. Innspilling av disse kondisene vil nok gjøre sitt til at det åpner seg til gamle høyder, vil jeg tro.

Men etter mine ører er det ikke så mye og stresse med denne innspillinga. Bare og la det gå sin gang det. Med knitring av tyrikubber i ovnen og knitring fra countrymusikk på Dualen. Så årnær det seg.

Husk og lage sterk kaffe hvis du skal ta i bruk traktertrickset. ;D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Takk for en veldig trivelig aften, ja. Hyggelig, morsomt og lærerikt og gode diskusjoner om musikk, som vel var det vi snakket mest om i de timene vi var der. Anlegget? Vi var vel alle unisont enige om at vi har hørt det kneppet bedre i den gamle leiligheten, men det som var der nå var langt, langt fra dårlig (det anlegget jeg hørte i den forrige leiligheten er fremdeles et av de bedre jeg har hørt). Homogent, oppløst, kontrollert, dynamisk og, viktigst av alt, et anlegg som får foten til å gå. Jeg er fremdeles imponert over anlegget og gleder meg til å komme tilbake om en stund når RS har fått ting mer på plass. Takk for titten, praten og kaffen!

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
R.S. skrev:
Du kan så si. Var spent på hvor godt dere ville huske lyden fra i fjor vinter/vår. I følge "eksperter" på emnet har vi jo ikke mer lydhukommelse enn en gullfisk. Sammenligningstester blir for disse helt umulig.

Jeg kjenner jo det her anlegget fryktelig godt etter mange års bygging og samliv så det er vel ikke så bemerkelsesverdig at jeg hører og husker selv små endringer.
Det er imidlertid bare å fastslå at alle besto testen, alle tre bemerket korrekt at de savnet det siste kneppet av hakeslipp-oppløsning i forhold til hva de hørte for mer enn et år(!) siden, i en annen leilighet.
Og det stemmer. Selv om anlegget spiller meget godt nå, med renere og dypere bass & stereobilde enn i forrige kåk var det nok kombinasjonen av gjennomsiktighet og dynamikk som gjorde mest inntrykk. Eller det jeg kaller ståpelsfaktor. Bassgjengivelsen kommer til å bli rimelig spektakulær når dette slipper opp, bedre enn hva jeg hadde forestilt meg i et så lite rom.

Takk for en trivelig aften guttær, rene laugtreffet. Nå får vi se/høre om jeg har tolmodighet til å vente på at de kondensatorene blir like løsslupne som de forrige eller om jeg slår til på rolfozzys tilbud om å brenne dem inn via kaffetraktern.

Mvh. RS

Alltid moro å følge med / høre om ditt anlegg R.S
Åssen har du tenkt å gå frem for å få frem ståpelsfaktoren igjen?
Vente på innspilte DC kondiser?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
FAB skrev:
Alltid moro å følge med / høre om ditt anlegg R.S
Åssen har du tenkt å gå frem for å få frem ståpelsfaktoren igjen?
Vente på innspilte DC kondiser?

Kanskje, men tvilsomt. Tinnfoliekondensatorene behøver relativt mye massasje selv plassert i passive delefiltre, i signalveien etter pot lever de et svært rolig liv, litt for rolig. Får se om jeg finner fram til en effektiv inbrenningsprosedyre. Kunne selvfølgelig værte besnærende å ta en snarvei ved å bypasse med de gamle kondensatorene som har gjort jobben i ca. 15 år(?), men siden jeg vet at dette medfører en liten degradering av lyden så jeg står av.

Nå var det først og fremst spennende/nervepirrende å finne ut hvorvidt de nye utgangskortene leverte lyd av samme kvalitet som de gamle gjorde. Som JanR riktig bemerket; anlegget er svært avslørende, er det noe som ikke holder mål så høres det. Høyttalerne forsvinner så totalt at det rett og slett er vanskelig å finne forsterkere som er gode nok fra topp til bunn. En ørliten skavank og det hadde vært duket for forsterkerbytting, da gjerne i form av bi-amping.

Mvh. RS

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Hva med noen av de eldre massive ML trinnene,
eller noe fra pass labs? DP?
Skjønner at de ht dine trenger mye strøm.
Men du har vel prøvd ut det meste...
Så lenge du stadig faller tilbake på din modda aw250.
Bare tenker høyt... uten og egentlig vite ???
Kanskje du egentlig skulle hatt sånne beist som Roysen har ;D

Mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
FAB skrev:

Mvh

He-he, det er omtrent som om du skulle tipsa Martin Schanke i hans glansdager om at han kanskje burde bytte ut den gamle Escorten i en stor BMW eller Mercedes f.ex, de er jo gode biler. Du ville nok fått et blikk av Martin.
Selv Ferrari eller Lamborghini ville bli ettertrykkelig parkert i møte med slike kompromissløse racebiler. På lignende måte vil selv de villeste serieproduserte sluttrinn slite med å prestere som min kompromissløst ombygde. Hjelper lite om de er store, de har ikke tilsvarende hurtighet.

Det er heller ikke tilfeldig at jeg sitter med nettopp dette sluttrinnet. Det er et av svært få transistortrinn som faktisk spiller musikk, ikke bare lager lyd, selv umodifisert. Desverre har det originalt ikke noe kraft grunnet tynne strømbaner, men det vet vi jo å ordne på. Etter oppgradering har den ikke bare voldsomme krefter, den er også vesentlig bedre på det den var god på før. Uendelig ren åpen topp og en mellomtone som får rørfolk til å måpe.

Da jeg en gang begynte å modde på det her ba en kompis meg om å gi hans EC250 en runde av det samme. Den gangen gjorde jeg ikke mer enn å direktekoble originaltrafoene pluss å legge 2,5kv massive strømbaner fra likerettere. Pinglete i forhold til hva jeg har nå, men allerede da spilte EC`en såpass friskt at kompisen foretrakk den framfor sin Krell KSA-250. (jeg måtte be ham si det om igjen ???)

Du skulle vurdere å beslke meg i depotet og sjekke opp hvordan det fungerer, så tror jeg du forstår bildet ;)

Mvh. RS

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
R.S. skrev:
FAB skrev:

Mvh

He-he, det er omtrent som om du skulle tipsa Martin Schanke i hans glansdager om at han kanskje burde bytte ut den gamle Escorten i en stor BMW eller Mercedes f.ex, de er jo gode biler. Du ville nok fått et blikk av Martin.
Selv Ferrari eller Lamborghini ville bli ettertrykkelig parkert i møte med slike kompromissløse racebiler. På lignende måte vil selv de villeste serieproduserte sluttrinn slite med å prestere som min kompromissløst ombygde. Hjelper lite om de er store, de har ikke tilsvarende hurtighet.

Det er heller ikke tilfeldig at jeg sitter med nettopp dette sluttrinnet. Det er et av svært få transistortrinn som faktisk spiller musikk, ikke bare lager lyd, selv umodifisert. Desverre har det originalt ikke noe kraft grunnet tynne strømbaner, men det vet vi jo å ordne på. Etter oppgradering har den ikke bare voldsomme krefter, den er også vesentlig bedre på det den var god på før. Uendelig ren åpen topp og en mellomtone som får rørfolk til å måpe.

Da jeg en gang begynte å modde på det her ba en kompis meg om å gi hans EC250 en runde av det samme. Den gangen gjorde jeg ikke mer enn å direktekoble originaltrafoene pluss å legge 2,5kv massive strømbaner fra likerettere. Pinglete i forhold til hva jeg har nå, men allerede da spilte EC`en såpass friskt at kompisen foretrakk den framfor sin Krell KSA-250. (jeg måtte be ham si det om igjen ???)

Du skulle vurdere å beslke meg i depotet og sjekke opp hvordan det fungerer, så tror jeg du forstår bildet ;)

Mvh. RS

Det hadde vært fett.
Bor jo ikke så langt unna da. Moss :)
Sliter fælt med tidsklemma om dagen, så det får evnt bli senere.

Kunne tatt med meg Doxa`en for en direkte sammenligning :-X :-[ hehe.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Den stakkars Audion-riaaen min får selvfølgelig ikke være i fred den heller. I dag tråkka jeg til og oppgraderte strømlederne fra powerprint til riaa-print. 4x37cm oransje ringeklokkeledning blei bytta ut med 2,5kv Kåre. Hører med en gang at det ikke var skadelig, men med bare 10V på bør det nok spille litt før det setter seg. Noen timer.

Når det er gjort skal jeg prøve ut mer kondensatorkapasitet på powerprintet. Skader sikkert ikke det heller, men jeg vil forvisse meg om effekten av det før jeg anbefaler noen å gjøre det samme.

Originaltrafoen er allerede overkill-size så den fær stå i fred. Den sender riktignok ut poweren via en bit multikåre, men det klarer jeg muligens å ignorere ettersom riaaen allerede spiller såpass godt.

Nå synger Bobbern med fornyet energi 8)

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
R.S. skrev:
Originaltrafoen er allerede overkill-size så den fær stå i fred. Den sender riktignok ut poweren via en bit multikåre, men det klarer jeg muligens å ignorere ettersom riaaen allerede spiller såpass godt.

Mvh. RS
Nå står ikke verden til påske ;D

/jan

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.042
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Nei og nei, dette var interessant lesning, skal bli spennende å låne øre til, skjønner jeg.

::) ;)

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.017
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hmm, sitter her med lånt Audio Research PH3 opp mot umodda Audion og må ærlig innrømme at PH3 spiller litt bedre på samtlige parametre. Men, som RS beskriver vil alle bekker små løfte Audion stadig til høyere prestanda. Stor tro at utbytting av flere kritiske komponenter i Audion vil gjøre den til et bedre produkt. Også på linjesida. Jeg er litt i villrede må jeg si..

Uansett veldig spennende lesning dette her RS

lassemann

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
lassemann skrev:
Hmm, sitter her med lånt Audio Research PH3 opp mot umodda Audion og må ærlig innrømme at PH3 spiller litt bedre på samtlige parametre. Men, som RS beskriver vil alle bekker små løfte Audion stadig til høyere prestanda. Stor tro at utbytting av flere kritiske komponenter i Audion vil gjøre den til et bedre produkt. Også på linjesida. Jeg er litt i villrede må jeg si..

Uansett veldig spennende lesning dette her RS

lassemann
Villrede, værste jeg har hørt :D

Du sitter på en umodda Audion til 1/4 - 1/5 del av prisen til ARC (som jeg liker veldig godt)
Litt småmodding, men en ting av gangen, så er jeg sikker på at Audion er helt der oppe der den fortjener å være ;)
Meg om det.

edit: må vel se å få inn litt Vivanco i min riaa snart ;)

/jan

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hvor mye ligger en Audion RIAA på i kroner og øre om jeg kan spørre?

Skal jeg ha rør et sted i kjeden er RIAA det enkleste stedet for min del.

Topp Bunn