Trio-jazz på sitt beste

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Back_Door

Gjest
    Håper vi i denne tråden kan komme med gode anbefalinger innen trio-jazz.

Jeg velger å åpne med en soleklar anbefaling av Helge Lien Trio sin siste: "Hello Troll".
    Spennende og med god lyd. Fantastiske blå stemninger!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Karma skrev:
    Håper vi i denne tråden kan komme med gode anbefalinger innen trio-jazz.

Jeg velger å åpne med en soleklar anbefaling av Helge Lien Trio sin siste: "Hello Troll".
    Spennende og med god lyd. Fantastiske blå stemninger!

Hørte noe fra og om denne på radio her om dagen. Dette hørtes veldig lovende ut! :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Hva med denne boksen, som nylig kom ut:

Har hørt en del på den i det siste og liker det veldig godt. Groovy, morsomt og rett ut vakkert i perioder. Liker også denne av samme crewet veldig godt (den spiller i bakgrunnen akkurat nuh):

Den live-plata syns jeg er helt rå. Jeg blir litt satt ut av å tenke på at det tre menn langt opp i sin beste alder som spiller.

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.345
    Veldig gode plater begge to og av mine favorittar dei siste månadane :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hei

Det meste av E.S.T kan anbefales. Esbjørn Svensson Trio har kanskje et litt mer rocka lydbilde enn mange andre, Esbjørn bruker venstrehånda mere aktivt enn mange andre.
    Ellers liker jeg veldig godt Morten Quenlids trio In The Country. Begge skivene jeg har med de anbefales på det varmeste!

mvh

PS Helge Lien var ukjent for meg til tross for minst 6 utgivelser, men anmeldelser av den nyeste, nevnt tidligere i tråden gjør at jeg vil sjekke det ut.

B

Back_Door

Gjest
    Støtter anbefalingen av E.S.T. og In The Country! Begge representerer noe av det beste innen sjangeren. Bare så synd at Esbjørn forlot oss så alt for tidlig..

Ellers vil jeg slå et slag for Brad Mehldau Trio. De fortjener virkelig oppmerksomhet!
    Her er tre senere utgivelser som jeg personlig er svært glad i:

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Chick Corea Akoustic Band - Alive [GRD-9627]

Chick Corea, Dave Weckl og John Patitucci. Dette er av meget høy klasse.

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Denne plata er veldig flott! både musikk og lyd.

Anthony Wilson Trio - Our Gang [GRV2008-2]

Vedlegg

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    783
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trio jazz er jazz på sitt beste. Vanskelig format, men når det fungerer er det fantastisk. For meg er den ultimate trioen BILL EVANS TRIO. Av hans utallige plater vil jeg trekke fram 6 CD boxen TURN OUT THE STARS. THE FINAL VILLAGE VANGUARD RECORDINGS. JUNE 1980. Dette er platene å spille hvis man vil fordype seg i Bill Evans improvisasjoner.(I tillegg til de andre platene hans, selvsagt.)

Olllie

K

KindOfBlue

Gjest
    Mange flotte forslag her. Brad Mehldau sliter jeg med personlig, hans tolkninger og pianoarbeid er altfor opplagte for meg, vanskelig å forstå gjennomslaget hans.

Helge Lien Trios "To the Little Radio" spinner jevnlig hos meg, jeg har også Asymmetrics og Spiral Circle, men syns de virkelig har funnet sporet fra To the Little Radio (2006).

Tord Gustavsen Trio er velkjent, men fortjener også å nevnes - det veksler hva jeg liker best, for tiden er jeg tilbake til Changing Places, etter å ha foretrukket den seneste, Being There. Etter å ha sett dem spille "backing" for Silje Nergaard i Köln (DVD), skulle jeg ønske de slapp seg løs mer også på opptak - de demonstrerte utrolig energi på den DVDen, og det er vel ikke det første man forbinder med innspillingene de har gjort. Vakkert, men "stille" - og studioklinisk.

Jeg foretrekker live-opptak.

Kjøpte denne nylig og har hatt noen gjennomlytt, konsert foran publikum - vidunderlig intimitet. Jeg er ikke el-gitar fan, men det er jo ikke hvem som helst som spiller. NHØPs bass er så utrolig karakteristisk.

Men la meg få lov til å nevne Ahmad Jamal og hans trio.

For en musiker. Alt jeg ikke finner i Brad Mehldau fosser ut av høyttalerne når Jamal setter fingrene på tangentene. Og kan noen forklare hvordan i helsike de har fått til lyden på vinylen? Jeg har ennå til gode å finne en eneste dårlig vinylskive med denne trioen - utrolig detaljert, homogent, riktig, flott stereoperspektiv med opplevelse av dybde, sort bakgrunn, bass som river, men er helt naturlig.

Jeg er fullstendig solgt på denne, med Vernel Fournier og Israel Crosby:

Ren trio også her - I Love Music er pianisttryllestøv:

Noen perkusjonsbidrag på enkelte spor i disse to som følger, så dermed ikke ren trio:

Denne - Rossiter Road - fant jeg på Råkk & Råll. La den på for å høre om det var verdt å kjøpe - bestemte meg etter åpningsakkorden, æresord!

LIVE - LIVE - LIVE
    Vidunderlig live-opptak.
    Med bidrag på perkusjon, så egentlig ikke en ren trio gjennom dobbeltalbumet:
    Bruker den når jeg skal demonstrere hva en 40 år gammel forsterker og platespiller er i stand til. ;D
    Utrolig - fra første anslag. Et tempo hinsides fatteevnen, og likevel grunnmusikalsk.

B

Back_Door

Gjest
    Noen ganger sier andre det som man selv mener, bare bedre enn det man selv evner. Her er en slik kommentar til Mehldau`s plate "Day is Done":

Is there a better (jazz) pianist alive?

No.

What makes him so great? He's got the whole package. It starts with his complete assimilation of the entire spectrum of jazz piano from Fats Waller and Earl Hines to Bill Evans and Keith Jarrett. On this disc, he casually, even insouciantly, trots it out as needed. It continues with his rhythmic conception that encompasses the entire range of jazz pianisms, from swing to bop to free to world and beyond. What amazes about all this lightly worn virtuosity is that it never comes across as mere academico-historic prowess; there's always a bright and glorious accessibility about this music. But we're just scratching the surface with these observations. There are a lot of smart, knowledgeable keysman with similar talents.

What sets Mehldau apart is a serendipitous magic that has to do not only with the selection of entirely compatible bandmates, but an unknown, unquantifiable quality that also enables him to discover, reconfigure, and give fresh meaning to standards and pop gems even as he works in his own startling originals. Mehldau perhaps makes his greatest and most lasting musical impression as song-selector, -conceptualizer, and -executional architect/band leader. It's not merely that he has chops to burn, although that is certainly the case; it's that he finds unusual and serendipitous musical contexts to unfold and display his genius that other pianists fail to locate.

Proof? Just look at his two wildly, astonishingly original takes on Beatles tunes, "Martha My Dear" and "She's Leaving Home." First of all, I generally think the vast majority of jazz renditions of Beatles tunes suck. There's usually either too much reverence or pointless reconfiguration that leads nowhere. Not here. "Martha My Dear," taken as a solo (ad)venture, is scarcely recognizable, what with its reharmonization, obscured melody, and wild rhythmic workout, yet it brims and bursts and bubbles with the authentic heart of the original. "She's Leaving Home," on the other hand, although transformed into a valse triste, retains the wistful melancholy of the original, taking on an almost unbearable poignancy entirely appropriate to its thematic center and eventually working itself up into a legitimately bloozy lament weirdly contiguous with the original, but wholly unexpected and gloriously transformational.

Moreover, Mehldau's range simple astounds. His take on Chris Cheek's marvelous composition, "Granada," conjures the entire history of Andalusia, Spaniards and Moors, even as it unfolds a striking beautiful and mysterious melodic sensibility. The Paul Simon classic, "50 Ways to Leave Your Lover," almost as unrecognizable as "Martha My Dear," nevertheless snaps and crackles with a smart-mouthed jauntiness entirely apropos to the original, although displaying melodic, harmonic, and rhythmic sensibilities once again unexpected though absolutely apposite.

The addition of drummer Jeff Ballard to the trio, who has leant such thrilling percussive moves especially to numerous Jazz Composers Collective projects, notches the proceedings up several levels. As great as Jorge (Jordi) Rossy is, Ballard tops him. He's got such a sure rhythmic sense, such percussive drive, that he constantly gooses the proceedings into new and unexpected territory.

Mehldau just goes from strength to strength. If you want to experience the absolute finest of the younger crop of jazz pianists, look no farther than this remarkable disc.

B

Back_Door

Gjest
    KOB

Vel, min kilde var ikke så alt for vanskelig å finne.. ;D

Uansett så er ikke målsettingen i denne tråden at alle skal like det samme. Likevel har man alltid et ønske om at andre skal klare å høre det samme som en selv.
    Personlig har jeg alltid vært betatt av jazz i grenseland. Med det mener jeg jazz som også tar inn andre sjangre og lager en spennende suppe. Blir det for mye trad preget, går jeg fortere lei.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    783
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at Brad Mehldau er litt vanskelig å komme under huden på. Har to tre CD `er med både den gamle og den nye sammensetningen. Jeg har derimot hørt Mehldau live I Montreal, med den gamle trioen, og DET var en annen sak. Sjelden jeg blir til de grader oppslukt av en konsert.

Ahmad Jamal, derimot er lett å forstå. Hele mannen er et fyrverkeri av toner. Akkurat nå ser og hører jeg ham på DVD`n LIVE IN BAALBECK. Fantastisk!!

K

KindOfBlue

Gjest
    Nå er det jo som Karma sier - dette er ikke en konkurranse i hvilken trio som er best, men en tråd for dypfølte anbefalinger av hva medlemmer opplever bra. Skulle kanskje holdt igjen med mine kommentarer om Mehldau - det var ikke ment som annet enn min oppfatning.
    Hva jeg liker best er også avhengig av mitt eget humør, og hvordan det går i livet!

Song-Song (The Art of the Trio) liker jeg veldig godt, og den er selvsagt lett å like.
    Men her er det en flott oppbygning, med melodispor for både bass og trommer, og med piano som vever seg inn og ut i linjene - bassen får lov å dominere i innledningen (en sjeldenhet hos det jeg har hørt av Mehldau).

Ellers syns jeg at piano ofte dominerer for mye, og at bassen bare markerer tung-lett hos Mehldau. Dette er ikke like tydelig når de spiller covers. August Ending på House on Hill er egentlig en pianolåt der bass og trommer får lov til å allernådigst følge piano. (Ahem!)
    House on Hill albumet har jeg problemer med, det må jeg innrømme, men skal lete etter de cover-versjonene som nevnes i anmeldelsen Karma la inn.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Blir gjerne med i fanclubene til Helge Lien Trio og Jarret's trio. Synes begge disse to er adskillig mer tonalt og rytmisk interessante enn f.x. EST og Tord Gustavsen som blir for åpenbare og introspektive for meg. Det er dog min personlige mening og ikke noe forsøk på bedømming av kvaliteten som sådan.

Ellers mangler denne i selskapet:

Paul Bley, Gary Peacock og Paul Motian sier det meste. Utrolig flotte komposisjoner som understrekes ytterligere ved at den godeste Bley har utstyrt seg med en "King Kong-Bôsendorfer" som trekker litt ekstra i venstrehånden, Peacock har litt større rom enn vanlig og det utnytter han til fulle. Platen er et sjeldent godt eksempel på at resulatet overskrider summen av de enkelte delen. Every home should have one!

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    463
    Torget vurderinger
    4
    Bill Evans hadde den ultimate trioen med Scott LaFaro og Paul Motian.

Har ikke hørt CD'ene, men de originale LP'ene har utmerket lyd i tillegg til fantastisk musikk.

B

Back_Door

Gjest
    smog:

Takk for de ypperlige anbefalingene! Spesielt de to første må jeg antagelig skaffe meg. Har nettopp lyttet til smakebiter på nettet, og det virker svært så lovende!

M

musicus

Gjest
    Ett par andre "obligatoriske" trio skiver...

Marcin Wasilewski Trio

"January"

"Trio"

Anbefales!!

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
    Jeg ser det allerede er plass til en hyllest til ECM her - for et plateselskap.
    Ganske mange av anbefalingene i tråden er utgitt av dem.

Boken Horizons Touched - The Music of ECM er kanskje av interesse? Kom ut i fjor. Intervjuer med artister på nærmest alle utgivelsene (!).

Boken inneholder en rekke lengre artikler om forskjellige tema - ECM and US Jazz; Music of the North; The New Musicians; ECM and the Guitar, osv.

Mengder av artister som forteller om sine egne opplevelser og erfaringer, og om det unike å få støtte fra ECM for sine idéer. Som Paul Bley som forteller om at ECM ville han skulle lage plate "when I was trying to be the slowest pianist in the world."

Bill Frisell: The first time we (Paul Motian) got together was with Marc Johnson, who I was also meeting for the first time. I was real nervous. Bill Evans had recently passed away and Paul and Marc were talking about their time spent playing with him. If I remember correctly, the first tune we played was "My Man's Gone Now". We played for a couple of hours and Paul must have thought it was OK because he asked us to come back again. Wow!
    One day, Marc brought Joe Lovano over to play. I'd met and played with him briefly when I lived in Boston. He was playing in Woody Herman's band at the time. We all really hooked up. The music started to take off and we've been playing together ever since.

http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=25471

M

musicus

Gjest
    Karma skrev:
    smog:

Takk for de ypperlige anbefalingene! Spesielt de to første må jeg antagelig skaffe meg. Har nettopp lyttet til smakebiter på nettet, og det virker svært så lovende!
    Bobo Stenson Trio "War Orphans" er meget god, heng på Bobo Stenson/Anders Jormin/Paul Motian "Goodbye" så har du sterke kandidater innfor høstmørket ;)

Forøvrig enig med KoB´s hyllning av ECM, de serverer meget av den beste jazzen, imho.

mvh

B

Back_Door

Gjest
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    smog:

Bobo Stenson Trio "War Orphans" er meget god, heng på Bobo Stenson/Anders Jormin/Paul Motian "Goodbye" så har du sterke kandidater innfor høstmørket ;)

Forøvrig enig med KoB´s hyllning av ECM, de serverer meget av den beste jazzen, imho.

mvh
    Hadde litt problem med å få tak i "War Orphans" via mine vanlige kanaler. Bestilte i stedet den siste som heter "Cantando". Den utgis om få dager.
    Bestilte også Ferenc Snetberger "Nomad". Med på laget har han Arild Andersen og Paolo Vinaccia. Det er meget lang tid siden små smakebiter via nettet ga meg så mye mersmak som da jeg lyttet til Nomad!
    For øvrig er dette blitt en meget hyggelig og nyttig tråd!

A

Afterglow

Gjest
    Nå er vel denne plata diskvalifisert fordi det er en duo og ikke trio, men likevel.... ;)

Pat Metheny & Charlie Haden: "Beyond the Missoury sky"
    Balsam for sjelen til mørke og regnfulle høstkvelder.....

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Denne er fin på sure høstkvelder med regn og vind ute;

Jacques Loussier Trio - The Best Of Play Bach

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Og her har vi en til ;D

Shota Osabe Piano Trio - Happy Coat [LIM K2HD 031]

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Og denne er veldig flott:

Tsuyoshi Yamamoto Trio - "Girl Talk" [TBM-XR-0059]

300B

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    mteinum skrev:
    Og denne er veldig flott:

Du bør kjøpe Midnight Sugar og Misty i samme slengen, så er "triologien" komplett. Dette er fantastisk musikk og veldig gode innspillinger ( spesielt på sort gull ) 8)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    300B skrev:
    mteinum skrev:
    Du bør kjøpe Midnight Sugar og Misty i samme slengen, så er "triologien" komplett. Dette er fantastisk musikk og veldig gode innspillinger ( spesielt på sort gull ) 8)
    De har jeg ;) samt Tsuyoshi Yamamoto Trio- Live in Montreux [TBM-CD-1819] som heller ikke er helt gal, men den er ikke på samme nivå (lyd) som GT.

Vedlegg

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Når først Jaques Loussier trio er nevnt så bør vel Satie innspillingen hans nevnes atter en gang..

K

knutinh

Gjest

Free Spirits: Tokyo Live (1993)
    John McLaughlin, Joey DeFrancesco, Dennis Chambers

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    783
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt hekta på DVD`er I det siste. Nå er CHET BAKER: LIVE AT RONNIE SCOTT`S med RICARDO DEL FRA bass og MICHEL GRAILLER piano. Gjesteopptredener med VAN MORRISON og ELVIS COSTELLO. Dette er BRA!!!!

Olllie

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7

En av mine favoritter!
    Synd denne ikke er å få på vinyl.

M

musicus

Gjest
    Karma skrev:
    Personlig har jeg alltid vært betatt av jazz i grenseland. Med det mener jeg jazz som også tar inn andre sjangre og lager en spennende suppe. Blir det for mye trad preget, går jeg fortere lei.
    Da skylder du deg selv å lytte til denne, om ikke du allerede har gjort det ;) ...

est

mvh

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    783
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En god trioplate er ULF WAKENIUS: NOTES FROM THE HART. Med Lars Danielson, bass og Morten Lund trommer.

Her spilles musikk av Keith Jarrett.

Olllie

B

Back_Door

Gjest
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Da skylder du deg selv å lytte til denne, om ikke du allerede har gjort det ;) ...

est

mvh
    Jo, denne står på listen! Oppdaget dette bandet etter et tidligere tips fra deg, og takk skal du ha for det!! ;)
    Det er musikk som passer meg meget godt!
    Litt vemodig at denne blir den siste.. :'(

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn