Trio-jazz på sitt beste

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Personlig har jeg alltid vært betatt av jazz i grenseland. Med det mener jeg jazz som også tar inn andre sjangre og lager en spennende suppe. Blir det for mye trad preget, går jeg fortere lei.
    Da skylder du deg selv å lytte til denne, om ikke du allerede har gjort det ;) ...

est

mvh
    Jo, denne står på listen! Oppdaget dette bandet etter et tidligere tips fra deg, og takk skal du ha for det!! ;)
    Det er musikk som passer meg meget godt!
    Litt vemodig at denne blir den siste.. :'(
    Bare hyggelig å kunne dele av med seg av de gode musikk opplevelsene ;) :) ....

mvh

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    744
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det aller beste i triojazz er etter min mening KENNY BARRON TRIO og hans LIVE AT BRADLEY`S. Det er 2 plater gitt ut med 5 år imellom, den første kom ut i 2000.
    Plate nr.2 har undertittel: THE PERFECT SET.
    Barron har med seg RAY DRUMMOND bass, og BEN RILEY trommer.

Dette er virkelig "late nite listening" gjerne med det beste barskapet kan frembringe, i glasset!!

B

Back_Door

Gjest
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Personlig har jeg alltid vært betatt av jazz i grenseland. Med det mener jeg jazz som også tar inn andre sjangre og lager en spennende suppe. Blir det for mye trad preget, går jeg fortere lei.
    Da skylder du deg selv å lytte til denne, om ikke du allerede har gjort det ;) ...

est

mvh
    Jo, denne står på listen! Oppdaget dette bandet etter et tidligere tips fra deg, og takk skal du ha for det!! ;)
    Har lyttet til denne nå. Er usikker på om dette er et lite mesterverk, eller om det ble for mye Møllers tran..?
    Ingen skal i hvert fall beskylde denne trio for å være tradisjonell!

M

musicus

Gjest
    Karma skrev:
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:

est

mvh
    Har lyttet til denne nå. Er usikker på om dette er et lite mesterverk, eller om det ble for mye Møllers tran..?
    Ingen skal i hvert fall beskylde denne trio for å være tradisjonell!
    ;D en Svensk musikk kompis her nede som jeg har meget stor "musikalsk respekt" for (mannen har peil!, og jobber med div orkestra på lyd/innspillings siden i Norden), holder denne for å være deres beste, vet vel ikke om jeg deler det fullt ut (har vel en liten mistanke her om at den går meg som lytter litt over hodet) men blandt det mest spennende de har gjort kan jeg holde med om, de var jo en slags pionerer innen sin sjanger av trio formatet, så ja kanskje ett lite mesterverk!? :) ...

mvh

T

tangenAVdesign

Gjest
    Karma skrev:
    Håper vi i denne tråden kan komme med gode anbefalinger innen trio-jazz.

Jeg velger å åpne med en soleklar anbefaling av Helge Lien Trio sin siste: "Hello Troll".
    Spennende og med god lyd. Fantastiske blå stemninger!

God lyd på denne? Nei, aldri i verden.
    Dette er et eksempel på hvordan musikk *ikke* burde låte etter min mening. The Loudness War har omsider nådd Rainbow Studio også. Trist. Ta en sjekk av samme gruppe sin forrige plate, den er minst 10 dB mer dynamisk, selv om den også er altfor hardt mastret.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    tangenAVdesign skrev:
    Karma skrev:

Jeg velger å åpne med en soleklar anbefaling av Helge Lien Trio sin siste: "Hello Troll".

Dette er et eksempel på hvordan musikk *ikke* burde låte etter min mening. The Loudness War har omsider nådd Rainbow Studio også. Trist. Ta en sjekk av samme gruppe sin forrige plate, den er minst 10 dB mer dynamisk, selv om den også er altfor hardt mastret.
    TRIST er det ja.........bare jævl... trist..... :'( :'( :'(

B

Back_Door

Gjest
    tangenAVdesign skrev:
    Karma skrev:

Godt gammelt slag? Velkommen tilbake! Du har vært savnet!

Når det gjelder denne utgivelsen skal jeg ikke avvise at min begeistring for det musikalske kan ha gjort meg litt lydmessig døv. Uansett godt at det lages musikk som fenger så pass at vi kanskje glemmer selve lyden.. Er selvsagt enig i at det beste alltid er både og. ;)

Edit: En tanke slår meg i samenhengen: Vil et anleggs dynamiske evner kunne ha en viss betydning for at selv innspillinger med begrenset dynamikk vil høres rimelig bra ut? En viss dynamikk har jo selv den mest elendige innspilling?

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Karma skrev:
    tangenAVdesign skrev:
    Karma skrev:

Når det gjelder denne utgivelsen skal jeg ikke avvise at min begeistring for det musikalske kan ha gjort meg litt lydmessig døv. Uansett godt at det lages musikk som fenger så pass at vi kanskje glemmer selve lyden..
    Skal inrømme at jeg heller ikke fikk det med meg av samme grunn, får skylde på alderen og en grenseløs begeistring for trioen.....

Studio og teknikere er identiske, det samme er produksjonen. Eneste forskjellen jeg klarer å finne er overgangen fra DIW til Ozella, som vel må kalles et steg i feil retning. Aner ikke hvorfor de skiftet, er liksom ikke helt i samme divisjon som DIW.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    :)
    Helge Lien Trio med plata "Live" bør vere i denne tråden.
    En meget god Livplate. Her er det verkeleg driv og gode improvisasjoner... :D
    Meget bra og får "løp og kjøp"! anbefaling av meg ;D

Anbefaler spor 6 på "noe volum" - pass på føttene - så de ikke stikker av... ;)

mvh 56 fwb

B

Back_Door

Gjest
    Eple Trio fortjener virkelig å bli nevnt i denne tråden. Nye norske supertalenter med spennende musikk!

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    358
    Torget vurderinger
    0
    Har selv mange av inspillingene som er nevnt her. Liker veldig godt denne:

Artisteri. Chambers spiller faktisk jazz her, han er vel mest kjent for sine tunge, funky
    groover...

Bildet var visst litt lite...: G.Rubalcaba (p), D.Chambers (d), B.Bromberg (b).

Vedlegg

oysteind

Fersking
    Ble medlem
    06.06.2008
    Antall liker
    0
    Vil anbefale folk å sjekke ut Lars Jansson Trio generelt.

Ny plate er på gang, men både "Hope" fra 1999 og "I am that" fra 2005 anbefales varmt.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Denna er veldig bra.

Abdulla Ibrahim - African Magic.

Live Berlin 2001

Abdullah Ibrahim - piano
    Belden Bullocmk - bass
    Sipho Kunene - drums

Abdulla Ibrahim også kjent som Dollar Brand har kjempostore hender og spilte en gang på Club7 i Vika, Oslo.

Deilig musikk som har litt sånn meditativ stemning.... ahh

Amazon: HER

Vedlegg

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    744
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    McCOY TYNER : REACHING FOURTH. En fantastisk flott plate med ROY HAYNES trommer og HENRY GRIMES bass. En tidløs plate som godt kunne vært spilt inn i dag. Tydelig musikerne har hatt det kreativt i studioet.
    Rudy van Gelder ved spakene.
    En rak motsetning er TYNER`s NIGHTS OF BALLADS AND BLUES. Dette også en trio spilt inn litt senere i samme studio med andre på trommer og bass. Kjedelig plate, uinspirerte musikere. Sjekk dem ut, hør forskjellen!!

Olllie

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    744
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Helge Lie Trio fortjener en pris. Veldig god musikk.

Ellers, trio jazz på sitt beste er blant annet de mange innspillingene med HAMPTON HAWES. En veldig god en er LIVE AT THE GREAT AMERICAN MUSIC HALL. Hawes spiller som om det er hans siste konsert, Og det er det dessverre også. Han dør ikke lenge etter.

Men hans musikk lever videre!!!!!

Olllie

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    744
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå både ser og hører jeg på GONZALO RUBALCABA TRIO. LIVE AT THE MUNCHNER KLAVIERSOMMER 1994.

For en trio!!!! Med Ron Carter og Julio Barreto.

Olllie

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    tangenAVdesign skrev:
    Karma skrev:

Er det noen som har prøvd 24/96-versjonen som Linn Records selger? Hvis den er dynamisk komprimert er det jo bare bortkastete panger.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:

est

mvh

mvh
    Har nettopp kjøpt denne etter anbefalinger på tråden...
    Liker den, MEN den er litt krevende og må oppdages litt etter litt føler jeg...
    Den er som god vin: bedre og bedre til mere en smaker :D

Har dere andre anbefalinger av denne gruppen?

mvh

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    [/quote]

mvh
    [/quote]

Jeg sliter også her selv etter et par runder. Imidlertid er den høyt skattet blant andre jazzvenner så jeg skal gi den et nytt forsøk.

Elektron

R

rico

Gjest
    Her ett par trio plater som jeg vil anbefale, begge med utrolig bra musikk og lyd. Disse Rabih Abou-Khalil platene fra Enja er noen av mine desiderte favoritter, spesielt de som er spilt inn i Zerkall med Quintus bak spakene, en klarhet og dynamik som man sjelden hører fra CD mediet. Her er ikke mye komprimering!

http://www.enjarecords.com/cd.php?nr=ENJ-9479

Konkova/Iversen/Kleive er en av de aller beste trio platene gitt ut i Norge de siste tiårene etter min mening, masse dynamikk både i spilling og lyd, denne er en fin test for anlegget ditt, kunne også postet denne i norske ref. plater tråden...

http://www.curlinglegs.no/index.php?action=artistbrowser&artist=Konkova/Iversen/Kleive

M

musicus

Gjest
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:

est

mvh

mvh

mvh
    Så denne litt sent, men jeg vil vel si at nesten alle EST er verdt å ha, de fleste er vel noe enklere enn den siste her, live in Hamburg, er vel også en meget god skive, som man bör legge örene til...

mvh

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    744
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ike hvorfor jeg gidder å skrive om dette, men jeg synes DON PULLEN :: NEW BEGINNINGS fortjener en spalte.

Han har med seg GARY PEACOCK og TONY WILLIAMS. Sterk musikk!!!!

Olllie

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:

est

mvh

mvh

mvh
    Egentlig alt de ga ut. "Live in Hamburg" er kanonbra og mye mer energisk enn studioalbumet "Tuesday wonderland". "From Gagarins point of view" var gjennombruddsplaten og anbefales også sterkt. Alle de tidligere platene er nok mer tilgjengelige enn "Leucocyte".

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Pesquera skrev:
    Blir gjerne med i fanclubene til Helge Lien Trio og Jarret's trio. Synes begge disse to er adskillig mer tonalt og rytmisk interessante enn f.x. EST og Tord Gustavsen som blir for åpenbare og introspektive for meg. Det er dog min personlige mening og ikke noe forsøk på bedømming av kvaliteten som sådan.
    Marcin Wasilewski Trio er foreslått. IMHO vil jeg sette den trioen på listen over introspektive, om ikke åpenbare. Iallfall deres "January" cd som jeg nylig kjøpte etter å ha lest noens omtale her på forumet... Etter et par gjennomlyttinger - der jeg måtte tvinge meg selv til ikke å trykke "fast forward" , konkluderer jeg slik. Men det er nå bare min mening og smak da. Man vet aldri, kanskje tar jeg den cd'en frem igjen en dag og lar meg begeistre. :)

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    oysteind skrev:
    Vil anbefale folk å sjekke ut Lars Jansson Trio generelt.

Ny plate er på gang, men både "Hope" fra 1999 og "I am that" fra 2005 anbefales varmt.
    Takker for tipset! Nettopp kjøpt "I am That" (fra 2004). Hyggelig nytt bekjentskap som behager øret her! Får vel sjekke ut nyere utgivelser også med tid og stunder, oversikt på Janssons web: http://www.lars.jp/e/

Vedlegg

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.572
    Torget vurderinger
    96
    Bach_Man skrev:
    tangenAVdesign skrev:
    Karma skrev:

Er det noen som har prøvd 24/96-versjonen som Linn Records selger? Hvis den er dynamisk komprimert er det jo bare bortkastete panger.
    Her er en waveform av begge. Ser helt likt ut. Synes ikke det der er så ille egentlig. Verre med musikken i mine ører.
    Traust, typisk norsk, humørløst og kjedelige melodilinjer. Huff. Hvorfor er så mye norsk seriøs musikk blottet for "feelgood"?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fy f..n polka, dette er en musikktråd, dra til h...te med pulsene dine, sånn sett kunne det vært dine hjererytmer

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.572
    Torget vurderinger
    96
    hifiguru skrev:
    Fy f..n polka, dette er en musikktråd, dra til h...te med pulsene dine, sånn sett kunne det vært dine hjererytmer
    Oi, beklager. Men noen spurte spesifikt om de to utgavene, derfor min illustrasjon. Men siden det fornærmet deg så kraftig, har jeg fjernet begge bildene.
    Jeg ville tro at musikk og lyd henger nøye sammmen for mange her inne. Ikke bare jeg som har kommentert lydkvalitet i denne tråden :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Polkagris skrev:
    Denne er bra, + fantastisk lyd!
    Veldig enig! Har den dog bare på CD (dvs. SACD, men det kan jeg dessverre enda ikke rippe)

--

edit: vent nå litt .... dette var den andre - begge to er bra :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.572
    Torget vurderinger
    96
    mteinum skrev:
    Polkagris skrev:
    Denne er bra, + fantastisk lyd!
    Veldig enig! Har den dog bare på CD (dvs. SACD, men det kan jeg dessverre enda ikke rippe)

--

edit: vent nå litt .... dette var den andre - begge to er bra :)
    Da må jeg sjekke ut den også. Har mer sans for Gershwin enn Porter, men takk for tips!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.572
    Torget vurderinger
    96
    Denne er råbra. Fantastisk trommespill av Hamilton, min favoritt i det faste bandet til Diana Krall.
    Her er mange bra kutt, men spesielt Samba De Martelo er en forrykende samba-jazz sak med herlig trommesolo i midten.
    Coveret er forresten utrolig kjipt, heldigvis er musikken mye bedre!

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn