Treveis HiFi-forsterker med DSP

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hjelper lite med software om vedkommende bak spakene ikke har forståelsen som trengs vedrørende oppsett. Man kan ikke endre veldig på et delefilter til en bestemt høyttaler uten at det får store innvirkninger. Og da uten et delefilter i utgangspunktet, så skal det godt gjøres for mannen i gata og treffe i nærheten av rett på oppsettet.
Jeg liker best å se etter løsninger istedenfor å skape problemer før de har oppstått. Kan nok hende du har rett i at det ikke kommer slike produkter, men tror ikke vi trenger å idioterklære alle potensielle kunder av den grunn. Kjøper man seg drivere så står det vel også oppgitt hvilke frekvensområder er ment å jobbe innen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det hadde ikke vært noe problem å lage software med en wizard for oppsett av delefilteret med noen templates som ca vil passe. Og det er jo egentlig ikke noe problem å få softwaren til å måte hver enkelt driver i mange forskjellige posisjoner, på samme måte som romkorreksjon også gjøre.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Så vidt jeg kunne se bare de samme digitale utganger som en normal surround receiver - dvs kun 2-kanals stereo.
Se på Trinnov Altitude-32. Den her: Trinnov | 32-Channel Reference Immersive Sound AV Processor
En på AV forum har vel denne. og kjører den sammen med en skokk av hypex FA253 og digitalt frem til hypex om jeg husker rett.

Denne ser også ut til å ha digitale utganger på alle kanaler: Datasat RS20i Immersive 16 (24) kanals preamp Atmos / DTS:X inkl. Auro-3D og Dirac Live -DEMO- AVshop.no
 
Sist redigert:

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Det utslagsgivende er at jeg er helt teknisk inkompetent og fullstendig uinteressert i å bruke "vanskelig" software, så hvis jeg ikke får det i en ferdigutviklet plug&play enhet uten barnesykdommer og nykker, som i en tidligere nevnt hjemmekinoforsterker, så er det ikke aktuelt for min del. :)
Er helt med på at bugs og mulig nødvendighet for patching kan virke avskrekkende, men det er ikke akkurat fagbrev/bachelorgrad som skal til for å bruke disse. Tålmodighet er derimot viktig, og ikke minst: Evnen til å ikke klikke vilt på alt man ser, "bare for å teste" 😁

Dersom en mer brukervennlig variant skulle komme fra de etablerte HiFi-merkene, tror jeg det samtidig hadde blitt en mer låst variant. Pioneer sine bil-DSPer har låste delefrekvenser (1/3 oktaver), og mangler muligheten til å dele diskantkanalene lavere enn 1,25kHz/6dB, for eksempel. Fint og flott det... helt til du skal bruke fulltoneelementer fra 300Hz og opp, uten å ville gi slipp på muligheten til å dele treveis derfra og ned.

Kommersielle løsninger kan absolutt gi greie resultater, men de blir som regel så idiotsikre at DIY-appealen forsvinner 😀
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
(...)En komplett løsning som dette vil nok aldri komme på OEM markedet, da det ikke finnes en passiv høyttaler uten delefilter på markedet.(...)
I high end segmentet finnes det flere. Først og fremst de som leveres med og uten "outboard" passivt delefilter. Har da sett at versjonen uten filter gjerne koster mer enn modellen med. Den låter jo tross alt bedre når den blir delt aktivt, ergo kan den umulig være billigere...
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Jeg liker best å se etter løsninger istedenfor å skape problemer før de har oppstått. Kan nok hende du har rett i at det ikke kommer slike produkter, men tror ikke vi trenger å idioterklære alle potensielle kunder av den grunn. Kjøper man seg drivere så står det vel også oppgitt hvilke frekvensområder er ment å jobbe innen.
Det er langt mer å ta hensyn til enn brukbart frekvensområde. Det er ideelt frekvensområde, det er baffelstep kompensasjon, det er nivåutgjevning, det er element plassering, det er kabinett utforming og demping++++++++++++++ listen er milelang. Og det skal nevnes at det å sette opp et aktivt DSP basert system er nøyaktig like innviklet som det å sette opp et passivt system. Det er bare enklere å gjøre nødvendige endringer med DSP basert, fremfor å fysisk skifte komponenter i et passivt system. Men det baserer seg på at vedkommende vet hva han/hun gjør.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
I high end segmentet finnes det flere. Først og fremst de som leveres med og uten "outboard" passivt delefilter. Har da sett at versjonen uten filter gjerne koster mer enn modellen med. Den låter jo tross alt bedre når den blir delt aktivt, ergo kan den umulig være billigere...
Så det har kommet noen? Jeg kan ikke huske å sett noen ennå. Men er begrenset hvor mye tid jeg bruker på OEM produkter nå i dag. Ja med rett oppsett låter det bedre. Men at prisen er høyere uten filter høres jo merkelig ut.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er helt med på at bugs og mulig nødvendighet for patching kan virke avskrekkende, men det er ikke akkurat fagbrev/bachelorgrad som skal til for å bruke disse. Tålmodighet er derimot viktig, og ikke minst: Evnen til å ikke klikke vilt på alt man ser, "bare for å teste" 😁

Dersom en mer brukervennlig variant skulle komme fra de etablerte HiFi-merkene, tror jeg det samtidig hadde blitt en mer låst variant. Pioneer sine bil-DSPer har låste delefrekvenser (1/3 oktaver), og mangler muligheten til å dele diskantkanalene lavere enn 1,25kHz/6dB, for eksempel. Fint og flott det... helt til du skal bruke fulltoneelementer fra 300Hz og opp, uten å ville gi slipp på muligheten til å dele treveis derfra og ned.

Kommersielle løsninger kan absolutt gi greie resultater, men de blir som regel så idiotsikre at DIY-appealen forsvinner 😀
Lurer litt på om ikke det ville vært litt motsatt også, at et litt begrenset produkt som det ville vært en slags inngangsportal for teknologiske idioter som meg, hvis vi følte at dette var noe vi kunne få til uten for mye knoting. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er langt mer å ta hensyn til enn brukbart frekvensområde. Det er ideelt frekvensområde, det er baffelstep kompensasjon, det er nivåutgjevning, det er element plassering, det er kabinett utforming og demping++++++++++++++ listen er milelang. Og det skal nevnes at det å sette opp et aktivt DSP basert system er nøyaktig like innviklet som det å sette opp et passivt system. Det er bare enklere å gjøre nødvendige endringer med DSP basert, fremfor å fysisk skifte komponenter i et passivt system. Men det baserer seg på at vedkommende vet hva han/hun gjør.
Jeg tenker nok mye enklere enn dette. Det jeg ser for meg er muligheten til å justere de mest basic parameterne så man kan få en to eller treveis konstruksjon opp og gå uten for mye mikkmakk. Og egentlig kanskje ikke DSP engang, men analoge delefiltre.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Jeg tenker nok mye enklere enn dette. Det jeg ser for meg er muligheten til å justere de mest basic parameterne så man kan få en to eller treveis konstruksjon opp og gå uten for mye mikkmakk. Og egentlig kanskje ikke DSP engang, men analoge delefiltre.
Da er nok et bedre alternativ komplette aktive høyttalere med låst DSP og minimalt av justeringsmuligheter for å tweake litt for feilplassering, rommets egenskaper. og kanskje litt nivåjustering i toppen for egne preferanser.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Bare så synd kulheten koster nesten en halv mill :D Men man vil nok se dette blir mer og mer vanlig fremover.
Trinnov sin Altitude 16 mener jeg har de samme mulighetene, bare med maks 16 kanaler. @TGB og @alphamale har begge Trinnov og kan sikkert utdype.

Jeg har en StormAudio ISP som er i samme segment, den kan jeg sette opp både 2, 3 og 4 veis høyttalere i, både analogt og digitalt ut.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Trinnov sin Altitude 16 mener jeg har de samme mulighetene, bare med maks 16 kanaler. @TGB og @alphamale har begge Trinnov og kan sikkert utdype.

Jeg har en StormAudio ISP som er i samme segment, den kan jeg sette opp både 2, 3 og 4 veis høyttalere i, både analogt og digitalt ut.
Ikke kjøp Datasat er mitt tips (de fleste som hadde Datasat har allerede flyttet over til Trinnov). Trinnov alternativt StormAudio er veien å gå. Trinnov Altitude kommer snart med støtte for AES67; da vil også Altitude16 kunne brukes som digital pre (for alle kanaler). Altitude16 er vel modellen man får mest for pengene. Sitter selv med Altitude32 (32 kanals) og eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte tidligere :)
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.881
Antall liker
1.458
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
AES støtten ligger vel inne med en "begrensning" på maks 24bit 96kHz med disse systemene?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
AES støtten ligger vel inne med en "begrensning" på maks 24bit 96kHz med disse systemene?
Ikke på Altitude32; der er det 192kHz. Altitude16 har begrensning på 96kHz. Dette ser jeg ikke på som en utfordring faktisk - ennå aldri truffet noen som klarer skille mellom 192kHz materiale avspilt i 192kHz, eller samme materiale nedsamplet til 96kHz :)
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Programvaren er som sagt dårlig skrudd, men når du er ferdig mekka, bruker du ikke denne programvaren mye. Romkorreksjon på dette må du sette opp manuelt - det er ikke Dirac eller annen automatikk.


AD og DA, derimot, er knallgode hos Hypex. Forsterkermodulene likeså. Jeg har DLCP, UcD og nCore.

miniDSP er vel ikke i nærhet på AD/DA før du kommer opp på SHD-serien. HD serien er vel ok. De rimeligere produktene støyer en del (jeg har en OpenDRC DA8)

Johan-Kr
Enig med @Fenalaar her men også @Audiogear.no og @Syncrolux - programvaren til Hypex DSP gjør jobben men den er buggy, noe eksentrisk i oppbygging og du mangler muligheter som noen (jeg) verdsetter ved utvikling av filter, de fleste av ulempene er nevnt før i tråden. Selv plages jeg mest med manglende mulighet til enkelt å kopiere settings fra en kanal til en annen, muligheten til å teste ut EQ live (leve farlig gjør man jo ikke så ofte i denne hobbyen utenom nede i en switchet strømforsyning eller et kråkereir av en rørforsterker) og muligheten til å "trekke ut"/importere settings fra en modul. I farta glemmer jeg av og til å lagre hva jeg har gjort eller på andre måter mister siste oppsett som er lastet inn. Kjedelig om siste settings virker skikkelig bra, du vil jobbe videre på det men du får ikke lastet det tilbake og er usikker på hvilke verdier du brukte. Typ fylleratting av DSP, ikke at det pleier å ende med noe revolusjonerende.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Det endte med at jeg har solgt både Hypex Fusion og DLCP. Har ikke problem med å anbefale de rent lydmessig, det er kjempeprodukter. Og har du tålmodigheten så gjør softwaren jobben. Og når du har nailet det så skal du ikke bruke den igjen (fat chance :) )

Har nå flere Crown CDi og DCi. Digital inn samt analog, kan slikveis brukes som preamp med to innganger, live justering av parametre, enkelt recall av oppsett inkludert inngangsvalg, kanalmatrise, alle nivåer, filtre mm. Låter bra nok. Og 8*300Watt i en liten 2U boks er helt nydelig.
 
M

MusicBear

Gjest
Det endte med at jeg har solgt både Hypex Fusion og DLCP. Har ikke problem med å anbefale de rent lydmessig, det er kjempeprodukter. Og har du tålmodigheten så gjør softwaren jobben. Og når du har nailet det så skal du ikke bruke den igjen (fat chance :) )

Har nå flere Crown CDi og DCi. Digital inn samt analog, kan slikveis brukes som preamp med to innganger, live justering av parametre, enkelt recall av oppsett inkludert inngangsvalg, kanalmatrise, alle nivåer, filtre mm. Låter bra nok. Og 8*300Watt i en liten 2U boks er helt nydelig.
Er disse Crown sakene like finkornet/oppløst som godt hi-fi utstyr?
Har de noen form for signatur/andre lydmessige egenskaper du vil mene er annerledes enn for hi-fi apparaturer?
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.881
Antall liker
1.458
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Og det skal nevnes at det å sette opp et aktivt DSP basert system er nøyaktig like innviklet som det å sette opp et passivt system.
Akkurat dette stemmer ikkje på grunn av ein vesentleg ting; Ved aktive filtre slipper du å forholde deg til impedansen, noko som kompliserer mykje.

Ellers enig med det du seier, aktiv deling krev i det store og det heile mykje av det samme, men er i praksis enklare å løyse med aktivt filter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Da er nok et bedre alternativ komplette aktive høyttalere med låst DSP og minimalt av justeringsmuligheter for å tweake litt for feilplassering, rommets egenskaper. og kanskje litt nivåjustering i toppen for egne preferanser.
Ikke det jeg vil ha, men det er kanskje det som er tilgjengelig. Vil helst ikke ha DSP i det hele tatt, og tanken med forsterker med delefiltre og flere kanaler er jo at man kan velge elementer o.s.v. selv. Og om man vil ha horn, waveguide, eller whatever.
 
M

MusicBear

Gjest
Måleteknisk er de som oftest ikke på høyde med "Hi-fi" utstyr oppover i frekvensområdet. Men de er på høyde med mange "mannen i gata" forsterke.
Du får ofte mye bang for the buck, tåler å brukes på høyt volum over tid, og du får mange muligheter med DSP.

Feks Crown XLS1002, XLS2502 og Behringer NX3000D Pro DSP måler ikke i nærheten av en enkel klasse D som Purifi Eigentakt, Hypex Ncore basert Nord One NC1200DM Signature Stereo eller målemesteren Benchmark AHB2
Yepp - klar over det. Jeg burde spurt mer som hodet mitt tenkte - hva øret hører i forskjeller/om noen vet om det er forskjell på "finheten" i lydgjengivelsen over Crown sine tourning og installasjonsforsterkere. Kan være de er like lydmessig/kan være de ikke er det. Kan være forskjellen mer ligger på bruken av de, bl.a. det at en touring forsterker må tåle mye mer fysisk enn en fastmonterte installasjonsforsterkere.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Et langtids prosjekt ser ut til å komme på plass.
Analog Precision sin Ultimate-Preamplifier Plus ser ut til å ha en interessant funksjon, den tillater lyden prosessert av ekstern prosessor kraft.

Det finnes jo massevis av pro audio interfaces som gjør akkurat dette, inkludert både on-board og off-board DSP via Thunderbolt, Ravenna, USB osv ;-)
Ta en titt på for eksempel Universal Audio (med innebygget DSP og svært god A/D og D/A iht tester i AudioScienceReview) eller Merging HAPI (uten DSP, hvor alt gjøres i PC via nettet), men det finnes massevis å velge mellom i alle prisklasser fra råbillig (noen tusenlapper) til "high-end" (over hundre tusenlapper). Selv valgte jeg en Merging pga modulariteten og Ravenna AoIP-protokollen, sammen med Audiolense. Men hvis man ikke trenger mer enn 4 kanaler finnes det jo enklere (2.2) ferdigløsninger som f.eks. MiniDSP, Lyngdorf, Trinnov Amethyst, NAD, m.fl. Eller noe midt i mellom med 8-kanaler og romkorreksjon som Trinnov ST2 Pro, osv..

EDIT: Redigert, med litt mer info.
 
Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.904
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Enig med @Fenalaar her men også @Audiogear.no og @Syncrolux - programvaren til Hypex DSP gjør jobben men den er buggy, noe eksentrisk i oppbygging og du mangler muligheter som noen (jeg) verdsetter ved utvikling av filter, de fleste av ulempene er nevnt før i tråden. Selv plages jeg mest med manglende mulighet til enkelt å kopiere settings fra en kanal til en annen, muligheten til å teste ut EQ live (leve farlig gjør man jo ikke så ofte i denne hobbyen utenom nede i en switchet strømforsyning eller et kråkereir av en rørforsterker) og muligheten til å "trekke ut"/importere settings fra en modul. I farta glemmer jeg av og til å lagre hva jeg har gjort eller på andre måter mister siste oppsett som er lastet inn. Kjedelig om siste settings virker skikkelig bra, du vil jobbe videre på det men du får ikke lastet det tilbake og er usikker på hvilke verdier du brukte. Typ fylleratting av DSP, ikke at det pleier å ende med noe revolusjonerende.
Hmm ikke helt sikker men mener da jeg så (Link to) i et Hypex filter design program , ,med den linker du din gitte kanals settinger til de du velger så vipps har de like parametere .:)
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Er disse Crown sakene like finkornet/oppløst som godt hi-fi utstyr?
Har de noen form for signatur/andre lydmessige egenskaper du vil mene er annerledes enn for hi-fi apparaturer?
Er i en liten identitetskrise når det kommer til finkornet/oppløst i hifiutstyr. Kortversjon: Min mening er at det er en av de parametrene hvor det beste utstyret er klart bedre. Men har blitt lurt før av en liten dB heving i frekvensrespons som er tolket som økt oppløsning i området.

Tenker at det er kun i de aller beste lytterommene at man bør teste ut om man foretrekker andre/bedre amper.

Det er derfor jeg skrev at disse nyere installasjonsforsterkerene til Crown er bra nok. Ville ikke gått for de eldre modellene som nærmer seg 15 år ++ om ikke prisen er rett. (har en fetish for gammel Macrotech på 18 tommere)
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Interessant tråd.
Jeg har lenge hatt lyst på DSP, men de løsningene jeg liker er for dyre (Dirac, Room Perfect). Å lage en effektforsterker med plateforsterkere er jo en artig ide. 2 x FA251 kunne gjerne fungert hos meg (passive høyttalere). Er det en overkommelig måte å foreta romkorreksjon med en slik løsning? Rew? Skal man bruke Dirac trenger man vel en enhet som støtter dirac?
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Interessant tråd.
Jeg har lenge hatt lyst på DSP, men de løsningene jeg liker er for dyre (Dirac, Room Perfect). Å lage en effektforsterker med plateforsterkere er jo en artig ide. 2 x FA251 kunne gjerne fungert hos meg (passive høyttalere). Er det en overkommelig måte å foreta romkorreksjon med en slik løsning? Rew? Skal man bruke Dirac trenger man vel en enhet som støtter dirac?
Det funker fint. Du kan gjøre måling med REW og legge inn resultatet som korreksjon i FusionAmpen.

Jeg vil dog anbefale å gjøre det manuelt, siden du uansett må ha målemikrofon. Det tar ikke så lang tid, og da vet du det blir riktig med en gang. Jeg har fortsatt til gode å se en automatisk korreksjon som er bedre enn en god manuell korreksjon ☺
 
Topp Bunn