trenger tips: damevokal og driv

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Har hørt endel på siste Maria Mena-albumet, og liker dette ganske godt. Så jeg fant ut at jeg måtte utforske denne typen musikk litt mer. Prøvde meg på de tidligere albumene, men de blir forkjedelige. Hørt litt på Marit Larsen, men dette blir også for kjedelig.

Jeg leter etter noe med litt driv i, og litt vokalprestasjoner. Det skal ikke være rock-bitch vokal, men skikkelig feminint med trøkk oppover i oktavene. Tatu sin cover av "How soon is now" har både driv og trøkk, men det blir litt mye technopop for meg. Bedre med litt piano osv.

Noen tips?

Takk
Knut
 
T

theStig

Gjest
Aretha Franklin... hva som helst. Eller Etta James.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Patti Smith - stort sett alle plater. Damen har "baller"
 
T

theStig

Gjest
Tracy Chapman. Her er det kjøtt på beinet, ikke noe pistrete hyling.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Takk for svar, bare å fortsette.

Vil bare presisere at jeg er mer ute etter feminine damer enn de med baller :) Jeg har jo hørt de 3 nevnte damene før, men det er kanskje på tide å gi dem en ny sjanse.

Knut
 
K

kbwh

Gjest
The Pretenders, selv om Chrisie Hynde kanskje har for mye baller? Driv er det iallefall på de tidlige platene, og Learning to crawl er en av rochistoriens ubestridte klassikere.

Alle damene på Stax hadde driv.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ved nærmere ettetanke vil jeg også anbefale Lucinda Williams. Utrolig god låtskriver og utsøkte plater med svært gode vokalprestasjoner. Beveger seg i grenselandet mellom country og strøken rock. Plater å anbefale er Car Wheels On A Gravel Road, Essence, World Without Tears og Live @ Fillmore
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hva med Cranberries? Hun har et deilig driv synes jeg. Og Grace Slick! (Vokalist i Jefferson Airplane / Starship). Og en dame med en stemme det nesten er umulig å begripe er Eva Cassidy. Ellers er vel dama med mest trøkk for tida selveste Anastacia? Men kanskje har hun for mye baller?

Honkey
PS: Det finnes en ukjent der ute som heter Lauren Smoken som kom med ei skive på 80-tallet. Hysterisk! Men finner ikke ut noe mer om henne... :( Noen andre enn meg som har hørt om dama?

EDIT: PS2: http://www.thesmokenband.com/ Fant henne igjen! :) Det er dama si, det!
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Et annet forslag er Paula Cole.
Hun er ikke spesielt kjent her til lands, men noen har sikkert sett henne i Peter Gabriels Secret World Live DVD hvor hun leverer en fantastisk versjon av "Don't Give Up".
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Vedr. Lucinda Williams vil jeg anbefale hennes White Album, reissue på Koch-labelen, som var hennes gjennombrudd og mye mindre polert enn de senere skivene.

STAX-damene er absolutt å anbefale, bl.a. Mavis Staples.

Eller du kan grave opp et par damer fra 80-tallet:
*Dalbello, en kanadisk dame som gjorde skiva "Whomanfoursays", produsert av gamle Bowie-gitaristen Mick Ronson. http://en.wikipedia.org/wiki/Dalbello

*Toni Child som hadde en kort monsterhit med "Don't Walk Away" hadde et sinnsykt trøkk i stemmen.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Janice Jackson er ofte undervurdert av enkelte med "god smak". Anbefaler både "All for You" og "Velvet Rope". Selv om det er noe dill og fnis, så er minst 90% skikkelig god, drivende pop/disco. (99% av disco er jo møl. Dette tilhører den ene prosenten :)). Er du glad i mega-bass i magen, får du det her.

Ellers støtter jeg mye av det over, kanskje spesielt Lucinda Williams. Hun har baller, har driv og er sexy. Dessuten har hun et utrolig bra band med seg. Må oppleves ;-)

Mvh
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Alzheimer etc.... Janet Jackson selvfølgelig :-\
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Mira Craig. Bra lyd også.

Bettye lavette.

Carly simon har også sine stunder
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Trisha Yearwood,
Chely Wright,
Tanya Tucker,
Martine McBride,
Reba McEntire,

bare for å nevne noe få av alle de fantastiske syngedamene innen country.
 
T

theStig

Gjest
Mer country/folk
Emmylou Harris
Dolly Parton
The Judds
Nanci Griffith
 
O

om.s

Gjest
Ved nærmere ettetanke vil jeg også anbefale Lucinda Williams. Utrolig god låtskriver og utsøkte plater med svært gode vokalprestasjoner. Beveger seg i grenselandet mellom country og strøken rock. Plater å anbefale er Car Wheels On A Gravel Road, Essence, World Without Tears og Live @ Fillmore
Bifalles 110%, en av de beste om dagen, imho.....

mvh
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Her var mange bra forslag.
Lucinda er også en av mine favoritter.

Mitt lille bidrag: Tori Amos - en kløpper på Bösendorfer.
Så har vi også Ella, Billie og Sarah Vaughan. Og til slutt Nina Simone. 8)

Ladies with an attitude - Madonna (Vogue)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Siden du er i gang med litt "quirky" pop:

Dadafon/ 'Visitor'.

Jeg nekter plent å tro at Kristin Asbjørnsen har baller. Men, her snakker vi dynamikk og kontroll så det nesten lukter svidd.

Vil du ha enda mer trøkk, kan du gå for Krøyt 'One heart is too small...' eller 'Low'.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Sharon Jones and The Dap Kings.
Her er det både damevokal og driv i massevis. Et funk/soulfyrverkeri av de sjeldne.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Da ble det en bra samling her til slutt.

Lucinda Wiliams, Björk, Pretenders, Aretha Franklin, Bettye LaVette, Sharon Jones / Dap Kings, Tori Amos, Nanci Griffith, Anastacia, og Joni Mitchell er søkt opp og forhåpentligvis snart ervervet, så får jeg se hvem som er verdt å kjøpe.

Takk
Knut
 
A

Aubi

Gjest
Vanskelig å begripe at Sarah McLachlan og Loreena McKennitt er utelatt i denne sammenhengen!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Vaya con Dios, de to første platene
Sara K
Heart
Janis Joplin
Randi Crawford
Abba (thank you for...)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Sissy Wish, lett å like, norsk pop med kvinnelig vokalist. Langt mer trøkk en Maria "medsåsinnsyktmyelivserfaring" Mena ;)
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Billie Holiday og Dee Dee Bridgewater hvis du liker jazz.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Annie Haslam fra Renaissance, Linda La Flamme fra It's A Beautiful Day og Linda Hoyle fra Affinity. Grace Slick bør også nevnes.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.003
Torget vurderinger
4
Hva med Ani Difranco?
Dame med større baller skal du lete lenge etter! Kultfenomen med stor fanskare over there. Anbefales å starte med eksempelvis "not a pretty girl" fra 1995. Fins kanskje billigere på play.com eller cdon.com
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Joan Armatrading er et åpenbart valg!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Vanskelig å begripe at Sarah McLachlan og Loreena McKennitt er utelatt i denne sammenhengen!
Eller Nina Simone og Kate Bush...
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Kate Bush - Wuthering Heights er en bra låt ja, liker vokalen godt der! Men jeg kan jo ikke høre på den låta hele tiden :) Det siste albumet hennes fungerer ikke helt for meg, foreløpig...

K
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Vet ikke hvor godt du kjenner Kate Bush, men dette albumet liker jeg godt ihvertfall...
 
T

theStig

Gjest
Her kommer en MEGET spesiell anbefaling, som neppe er noe for et mainstream publikum... Her er det trøkk, skjønnhet og vanvidd over hele linja:

Anne Lise Berntsen/Nils Henrik Asheim: Engleskyts

 
A

Affa

Gjest
Dette er ei knallplate. Hagen er ikke tull, men man må høre henne før hun begynte med engelsk.
 
A

Affa

Gjest
The Pretenders, selv om Chrisie Hynde kanskje har for mye baller? Driv er det iallefall på de tidlige platene, og Learning to crawl er en av rochistoriens ubestridte klassikere.

Alle damene på Stax hadde driv.
Hynde synger så utrolig falskt, Null gehør.
 
A

Affa

Gjest
Selv vil jeg fremheve: Dionne Warwick og Dusty Spriengfield.
 
Topp Bunn