trenger tips: damevokal og driv

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.172
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
ehh...han har jaffal ikke baller ;-)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.038
Antall liker
6.288
Jeg skal ikke påstå at Michael Jackson er en mann, men han er definitivt ingen dame.
 
T

theStig

Gjest
Han (det?) HØRES UT som ei dame... nesten da. Finnes mange damer med betydelig dypere stemme en Jacko...
 
O

om.s

Gjest
Slenger på ett par til......

Jessi Colter "Out of the ashes", litt spenstig folk/country dame med gode tekster, produsert av Don Was, samt at Waylon Jennings og Tony Joe White medvirker på ett spor her......

Samt Loretta Lynn "van lear rose" inkl Jack White fra The whitestripes, dette svinger som juling fra denne erværdige country damen og den unge rockeren.....

mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Vi må ikke glemme Patsy Cline!
Ahh, for en sanger. Hun er et must i enhver musikksamling.
Har man ikke hørt Patsy, har man ikke hørt kvinnesang.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.980
Antall liker
6.159
Torget vurderinger
32
Norske Dadafon har en ypperlig kvinnelig vokalist (Kristin Asbjørnsen).

Noe av den samme stemmen har TV2s Kjersti Bergersen. Hun sang i bandet Secret Mission. De ga ut en plate i 1991 (tror jeg) som heter Strange Afternoon. Det er en av mine favorittplater.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Sophie Zelmani hørte jeg for første gang nylig, har ikke hørt mye men f.eks. "To know you" er en fin sang, og stilen kan minne litt om Maria Mena

Ellers vil jeg anbefale Kate Bush, men ikke den siste. Never for ever og annen eldre musikk er bedre.

Sinnead O'connor er vel ikke nevnt ennå.
Cowboy junkies har noe bra,men kanskje litt slitsom i lengden.
Karen Jo Fields er jo og en...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.165
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kristin Hersh og gjerne fra hennes tid i bandet Throwing Muses
http://throwingmusic.com/
Smakebiter her:
http://www.throwingmusic.com/freemusic/

Jeg har alle cdene tror jeg og de er meget bra. Lyttet mye til dette for endel år siden, og har dratt de fram igjen.
EDIT: Bifaller også ganske mange av de andre forslagene som er kommet her.
Kristin Hersh sammen med Throwing Muses er muligens litt rocka, men ta en kikk på hennes solo prosjekt. Lavmeldt og flott og en kjempe duett med Michael Stipe i REM. "Your Ghost"
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Da har jeg hørt på noe av det som er blitt anbefalt her. Det virker som mye av det er jazz eller soul-stemmer, stemmer med kant og baller(?). Nina Simone er en representant for hva jeg prøver å beskrive her. Dette er i og for seg fint, men ikke helt det jeg håper å finne.

Björk og Tori Amos klaffer bedre i forhold til stemmetypen jeg er på jakt etter. Feminitet og lyse toner, yndig og kanskje litt litt sårt innimellom. Men Björk kan bli litt vel sært til tider, Tori Amos' siste album blir kanskje litt for rolig, og litt lite "vokalprestasjoner".

Det er kanskje ikke helt lett å formidle hva jeg leter etter, og kanskje finnes det ikke? Kanskje er de allerede foreslått, må ta en ny runde å lete opp de siste forslagene, selv om jeg tviler på at f.eks Hagen blir lett å søke opp. Jeg får hvertfall utvidet horisonten nå :)

K
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Da har jeg hørt på noe av det som er blitt anbefalt her. Det virker som mye av det er jazz eller soul-stemmer, stemmer med kant og baller(?). Nina Simone er en representant for hva jeg prøver å beskrive her. Dette er i og for seg fint, men ikke helt det jeg håper å finne.

Björk og Tori Amos klaffer bedre i forhold til stemmetypen jeg er på jakt etter. Feminitet og lyse toner, yndig og kanskje litt litt sårt innimellom. Men Björk kan bli litt vel sært til tider, Tori Amos' siste album blir kanskje litt for rolig, og litt lite "vokalprestasjoner".

Det er kanskje ikke helt lett å formidle hva jeg leter etter, og kanskje finnes det ikke? Kanskje er de allerede foreslått, må ta en ny runde å lete opp de siste forslagene, selv om jeg tviler på at f.eks Hagen blir lett å søke opp. Jeg får hvertfall utvidet horisonten nå :)

K
Du har tydeligvis ikke lånt øre til countrydamene som er foreslått her. Der er det trøkk og vokale prestasjoner i massevis. ;D
 
O

om.s

Gjest
Da vil jeg bare understreke mitt seneste damebekjentskap, Jessi Colter " out of the ashes", denne ser ut til å kunne hevde seg blandt årets plater for min del, og er helt i linje med feks Mary Gautier (nesten) Lucinda Williams, samt at det er spennende arrangementer dvs inkl cello, sax med levde tekster, anbefales nesten sterkt......

mvh
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Du har tydeligvis ikke lånt øre til countrydamene som er foreslått her. Der er det trøkk og vokale prestasjoner i massevis. ;D
Hørte på Lucinda Williams' Essence fra 2001. Dette ga meg ikke den "tendre lytteopplevelsen" jeg håpte på, etter å ha lest all omtalen av henne. Godt mulig albumet er bra, jeg hører på veldig mye nytt for tiden og har problem med å sette meg inn i alle albumene på en gang, kommer til å gi de fleste mer tid.

Jeg mistenker meg fortsatt for ikke å greie å formidle hva jeg leter etter her. Tender, feminin og sår røst er kanskje ikke forenlig med trøkk og vokalprestasjoner. Tenderheten og sårheten kommer fint frem hos Maria Mena med sin tidligere omtalte livserfaring :). Det er også bra driv i låtene, musikken kan være veldig rolig og til tider utelukkende vokal, men varierer fint med fart, fokus på rytmeseksjon og driv.

Når jeg så blander vokalprestasjoner og trøkk inn i dette så tenker jeg på f.eks Beverly D'Angelos høye toner i "Lovin' you" sammen med Wayne Newton i filmen Vegas Vacation (Hjelp vi skal på ferie til Las Vegas). En annen god representant for dette er Tatu, med låter som "30 minutes" og coveret av The Smiths' "How soon is now". I førstnevnte er det rolig og litt sårt, med feminin vokal. I den andre er det driv og vokalen starter i et så høyt toneleie at det nesten er ufattelig at det går ann å klemme til så mye som de gjør på de høyeste tonene. Grunnen til at jeg ikke er uforbeholden Tatu-fan er at jeg ikke har like mye positivt å si om de andre låtene, og at det blir litt mye technopop. En av disse stemmene sammen med en flink pianist og noen andre passende akustiske instrument hadde gjort dette mye mer interessant. Ende bedre hadde det vært om engelsk diksjon hadde vært litt bedre.

Bør kanskje nevnes at jeg ikke er særlig begeistret for jazz foreløpig. Ting kan endre seg hvis jeg blir utsatt for det nok :), men pt. takler jeg ikke den jazzen jeg blir eksponert for. Nevner dette her fordi flere av anbefalingene er mer eller mindre jazz.

K
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg synes du beskriver Eva Cassidy temmelig presist her, enemigo. Hun døde dessverre av kreft så alt, alt for tidlig. Før den tid rakk hun heldigvis å få noe av sin ubeskrivelige stemme ned på diverse mer og mindre gode opptak. Plata "Songbird" gir en finn innføring, og har flere meget godt innspilte spor. Hun synger en slags litt laidbck bluespop med små jazz undertoner, meget lettfattelig stoff. Hennes versjon av "Over the rainbow" er nær overjordisk. Gjennom et godt anlegg er det nesten smertefullt deilig å høre på henne. Og når du tror hun har gitt alt dobler hun. Hun var ekstrem. Og nå er hun ikke mer.

Honkey
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Fant ei dame på nettet som heter Bonnie Wren. Ho har gitt ut to
plater. "Coyote Moon" falt jeg hardt for. Viserockpop kan det vel kalles.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg synes du beskriver Eva Cassidy temmelig presist her, enemigo. Hun døde dessverre av kreft så alt, alt for tidlig. Før den tid rakk hun heldigvis å få noe av sin ubeskrivelige stemme ned på diverse mer og mindre gode opptak. Plata "Songbird" gir en finn innføring, og har flere meget godt innspilte spor. Hun synger en slags litt laidbck bluespop med små jazz undertoner, meget lettfattelig stoff. Hennes versjon av "Over the rainbow" er nær overjordisk. Gjennom et godt anlegg er det nesten smertefullt deilig å høre på henne. Og når du tror hun har gitt alt dobler hun. Hun var ekstrem. Og nå er hun ikke mer.

Honkey
Tiltredes. Hun hører hjemme i enhver cd-samling.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Veldig mye bra tips her, synes også Karen Jo Fields bør sjekkes ut. Selv har jeg av en eller annen grunn en forkjærlighet for irske Mary Black, og våre egne Dronning Mauds Land, for ikke å snakke om Anne Grete Preus og Rita Eriksen feks. Sjekk også ut kanadiske Feist som bla. bidrar på Kings of convinience sin siste plate, nydelig stemme.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.172
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
Om det er det litt tandre, ømme, feminine, ettertenksomme, med sterk, klar og teknisk bra vokal...som ikke er jazz eller country......

...prøv Norske Thinkerbell som består / bestod av duoen Jørn Christensen og Vibeke Saugestad. De som kjenner Vibeke Saugestad fra før kjenner hennes kraftfulle litt dype stemme som kan minne om 60-talls Åse Kleveland eller Joan Baez. I Thinkerbell er hun nesten ikke til å kjenne igjen når hun synger vart og tandert på ettertenksomme, underfundige og smått melankolske tekster....men den underliggende kraften, roen og flyten i stemmen er fortsatt der.

http://www.sonymusic.no/thinkerbell/
 
T

Thomas1

Gjest
Kanskje det er meg som har merkelig musikk smak, men ingen har nevnt Edith Piaf. Det er skikkelig driv i hennes stemme, synes nå jeg. ekte sårhet og et engasjement i stemmen som jeg ikke har hørt maken til.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Anne Marie von Otter har laga plate med Elvis Costello (kanske de hadde noe på gang før han traff Diana). Den mangler no litt "driv" for å treffe helt i denne tråden, men hun er nå god til å synge da og plata er ikke så verst.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.172
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
Den mangler no litt "driv" for å treffe helt i denne tråden,...
"Driv" er såvisst en felles mangelvare for klassisk skolerte sangere som prøver å crosse over til div.populærmusikk.

Tror det eneste vellykkede eksempelet jeg kommer på i farten er Ute Lemper, - som til gjengjeld er en rå dame med trøkk og guts. Sjekk hennes "Punishing Kiss" fra 2000, spesielt Nick Cave-låta "Little Water Song" som er en oppvisning i kontroll og tilbakeholden insistering (om man kan beskrive noe så selvimotsigende).http://www.utelemper.com/
 
T

theStig

Gjest
Uff ja... Kiri Te Kanawa som synger jazz... dødskjipt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
Savage Rose med Anisette og Vaya Con Dios er ikke så galt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.559
Antall liker
9.728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Piaf - enig. Sjekk ut klassisk Marlene Dietrich også - nakent, intenst og hvis noen lurer på hvem Marianne Faithful har lært triksene av så behøver en ikke gå lenger enn hit.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.884
Antall liker
4.322
Laurin Hill.

Withney Houston: "My Love is your  love" - hun var den beste, og heldigvis gjorde hun en plate med bra musikk også.

Randy Crawford her jo også en helt unik stemme som hører hjemme i platesamlingen. Ingen singer "Knocking on Heavens Door" som hun.

Anne Grete Preus er også en sterk kandidat. Hun har definitivt mere baller en Michael J. Og så er jo musikken helt fantastisk. Hennes tolkning av "Vår herres klinkekule" er strålende, og helt i tråd med det hun har stått for  de siste årene.

På den litt mindre rocka siden, så synes jeg Ragnhild Magerøy i Dronning Mauds Land er verdt å trekke fram.

Og så har vi jo Sissel, da. Om hun bare kunne begynne med noe mer spennende musikk ......

Men den aller beste - det er dattera mi på tre år  :)

Det er ingen ting som kan matche småbarn når det gjelder sjel og innlevelse.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Litt overrasket etter å ha fulgt tråden, at ingen har nevnt Susan Tedeschi?
Våre dagers Janis Joplin!
Både tender og rå!!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.172
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
Boffen da!

Trekke frem Diamanda Galematias når innleder nevner Tatu ???

Årntli slemt !
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Her er det endel å høre på etterhvert ja :)

Etter litt tid på platekompaniet i går endte jeg opp med "Neko Case - Fox confessor brings the flood" og "Beth Gibbons - Out of season". Disse fungerer for meg, tror jeg :) ikke hørt veldig mye på dem enda.

Knut
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

Beth Gibbons&rustin'man 's"out of season" er etter min mening den flotteste utgivelsen så langt dette århundre.den ultimate høst-platen ! rustin' man er jo Paul Webb. tidligere bassist i Talk Talk.

ellers har vel kanskje Grace Jones baller :)

mvh. s,
 
O

om.s

Gjest
hei !

Beth Gibbons&rustin'man 's"out of season" er etter min mening den flotteste utgivelsen så langt dette århundre.den ultimate høst-platen ! rustin' man er jo Paul Webb. tidligere bassist i Talk Talk.

ellers har vel kanskje Grace Jones baller :)

mvh. s,
Virker som vi tangerer visst hverandre godt hva musikk smak angår, tenkte selv å anbefale denne skiva, men Portishead er jo heller ikke feil siden vi er inne på denne dama  ;)

mvh
 

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
165
Antall liker
74
Hvis man greier å legge bort "jeg hører ikke på det som ligger på listene" holdningen, synes jeg Katie Melua har en nydelig stemme. Dessverre er den ikke like god på plate som live, men likevel...

-erib
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Surferosa, Blondie (Debbie Harry), PJ Harvey.

Det var jo trøkk dere mente!?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Tracy Chapman, Joan Armatrading og ikke minst Susanne Vega (en av de beste konserter jeg har vært på, rocket som et hell.......) :D
Ellers vil jeg nevne flotte kvinnestemmer som Mary Black og Janis Ian :)
Solveig Slettahjell er jazzens dronning ;) en av de fineste stemmene jeg vet om ;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.172
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
Beth Gibbons&rustin'man 's"out of season" er etter min mening den flotteste utgivelsen så langt dette århundre.den ultimate høst-platen ! rustin' man er jo Paul Webb. tidligere bassist i Talk Talk.

ellers har vel kanskje Grace Jones baller :)
Out of Season er en nydelig plate som dessverre altfor få har oppdaget...en fremtidig klassiker (instant classic i mine øre), men trådstarter etterlyster damevokal med DRIV....og kjære skingrende Beth har alt annet enn driv!

Frøken Jones derimot, - hun har driv hun! Noen ganger mistenker jeg henne for å ha baller også (jaffal mentale baller). I hvertfall liker hun baller.....hehe...liker baller tilstrekkelig til at på en konsert i Oslo kjørte hun hånda ned i buksene til en mannlig fan som joinet henne på scenen og tok et realt balletak ;-)

"Bull up to the bumper, babe!"
 
Topp Bunn