Trenger råd om høyttalerkabel - tverrsnitt og lengde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nok bra uansett, og endehylser ser jo bedre ut.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Jepp! Men den absolutt beste termineringen er denne.
    Rørkabelsko. Krympet og loddet. Ingen over, ingen ved siden:)
    ultimate.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, det er en god forbindelse under forutsetning av at forsterker/høyttaler kan terminere slike på ordentlig måte. Det er ingen selvfølge. Kan de det er det suverent.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    For å kunne bruke rørkabelsko/ringkabelsko må forsterker og høyttaler ha tilkoblinger der låseskruen kan skrues helt av.
    F.eks. slike som disse
    binding post.jpg

    binding post.jpg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser de fleste bananplugger som selges ikke tar større dimensjon enn 4 m.m. Noen kun 2 m.m. Noen som vet om bananplugger som tar så store dimensjoner som 6 m.m.

    Hvilke løsninger er gode dersom man ikke ønsker å investere i loddebolt?


    Final
    Dersom du skal lodde 6 kvadrat i spader eller bananer , må du bruke gasslodding .......
    Neida, det finnes kraftige elektriske loddebolter på f.eks. 150 watt som kan brukes til grovlodding.

    Har forøvrig loddet 4mm2 i bananplugger med vanlig loddebolt uten særlig problemer, og ser for meg at det kanskje skulle gått å ta 6mm2 også hvis man bruker egnet spiss og temperatur.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Skal man ha kopper må man ha det hele veien, nytter ikke å komme med terminaler i messing på forsterker og høytalere, messing foringer lyden.

    IMG_0364.jpg
    IMG_0362.jpg
    IMG_0488.jpg
    IMG_0574.jpg
    IMG_0822.jpg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gjør messingen det?
    En får en ressonanse i messing som legger et lokk på lyden, ein mister oppløsning og jeg føler at lyden ikke slipper helt. Blir litt innestengt på en måte, med kopper hele veien åpner lydbildet seg mer og blir mer frigjort,
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jaha.... Noen teknisk forklaring på hvordan dette kan skje?

    Jeg tillater meg å være mildt sagt skeptisk.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jaha.... Noen teknisk forklaring på hvordan dette kan skje?

    Jeg tillater meg å være mildt sagt skeptisk.
    Må si meg enig i at jeg tviler på at dette er hørbart, men jeg har blitt overasket før...
    For meg er det litt som å bytte ventil på dekket til superbilen og tro at det betyr noe. Men hva vet jeg!
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jaha.... Noen teknisk forklaring på hvordan dette kan skje?

    Jeg tillater meg å være mildt sagt skeptisk.
    Jeg har full respekt for at du er mildt sakt skeptisk, men det skal ikke bremse meg for å få best mulig lyd;)
    Vis du er ute etter det teknisk forklaring på hvorfor, er det noe som heter Google, du finner den tekniske forklaringen der. For meg handler det om å få beste lyd ut av anlegget mitt, og da bruke jeg ørene og hørselen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Messing er kobber tilsatt sink, leser jeg på nettet. Sink er et uedelt metall som bl.a. blir brukt som offeranode for å hindre korrosjon på f.eks. skipsskrog, eller i rørsystemer hvor man sveiser inn en liten lengde sinkrør for å spare resten av konstruksjonen. Vet ikke om et sånt uedelt metall er noe jeg vil ha i anlegget egentlig, men hvor hørbart det er, det er ikke godt å si uten å ha prøvd å bytte til terminaler av rent kobber. Mundorf har bl.a. noen som ser fine ut.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Og igjen er det samme klanen som drar det igang.
    Jeg tror det ikke.Jeg er skeptisk.Jeg forlanger tekniske bevis,med full avhandling.
    Selv da,med målinger vil de samme benekte at det er lydforskjeller.
    Blir nesten som å ta med en svaksynt eller blind på kunstutstilling.
    Har ikke jeg samme opplevelse kan heller ikke du ha de..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og igjen er det samme klanen som drar det igang.
    Jeg tror det ikke.Jeg er skeptisk.
    Skjerpings!

    Det må da for pokker være lov å ha meninger, og min mening om kabler er at det eneste som betyr noe er ledeevne. Inkludert gode termineringer og stort nok tverrsnitt.

    Jeg er ikke med i noen klan, og stilte bare et spørsmål. Hvis man mener at messing i terminaler forringer lyden bør man da ha en formening om hvorfor også?

    Jeg liker i alle fall å få begrunnede råd, men det er tydeligvis ikke lovlig når det kommer til ledninger, for hver gang noen spør "hvorfor" i en tråd om kabler, farer noen opp sånn som du gjorde nå. Det neste blir vel beskyldninger om personangrep og hobbyødelegging.

    Forøvrig finnes det kunstutstillinger for blinde også. ;)
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det bevisene som etterspørs er blitt forlangt av samme folkene år ut og år inn,
    og de vet forbasket godt at det som er kommet opp ikke er blitt godtatt,og så
    lenge de ikke evner å høre forskjeller vil de ikke godta noe som helst,
    selv om vår Herre skulle dukke opp og og prøve overbevise.

    De må da kunne godta at de ikke hører,og noen hører.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det bevisene som etterspørs er blitt forlangt av samme folkene år ut og år inn,
    og de vet forbasket godt at det som er kommet opp ikke er blitt godtatt,og så
    lenge de ikke evner å høre forskjeller vil de ikke godta noe som helst,
    selv om vår Herre skulle dukke opp og og prøve overbevise.

    De må da kunne godta at de ikke hører,og noen hører.
    Jeg spurte ikke etter bevis. Jeg har heller ikke noe problem med andres opplevelser.

    Du kan jo prøve å se saken fra dine meningsmotstanderes side. Kanskje det er like irriterende med argumentene som kommer den andre veien, som heller ikke akkurat har blitt fornyet, men også er de samme år ut og år inn.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vi gamlinger som er godt kjent med stridens kjerne burde vel nå kunne begrave stridsøksen. La de unge med fremtiden foran seg ta over kampen.;) Er vel ikke så viktig å ha rett for noen av partene og vi har jo alle kjepphester.

    Skulle veldig gjerne sett noen studier på resonanser i legeringer da.:)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg tilhører de som mener at det er mere enn det man kan måle seg til. Men jeg mener også at man besitte et veldig bra anlegg for å høre forskjeller på kabler og andre dingser i hifi-kjeden. Jeg kjenner ikke vedkommende som mener at man kan høre forskjell på legering i kontaktpunktene, men da har man et virkelig godt sammensatt anlegg i high end klassen for å høre slikt. Og ører til å matche det. Personlig er jeg veldig i tvil, og det finnes lite der ute som skulle tilsi at mange andre mener det samme og det er jo alltids et motargument. Men jeg er ikke kategorisk og mener det må være opp til hver enkelt å finne ut av dette. Jeg har tatt feil før (en gang på 70-tallet).
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vi gamlinger som er godt kjent med stridens kjerne burde vel nå kunne begrave stridsøksen. La de unge med fremtiden foran seg ta over kampen.;) Er vel ikke så viktig å ha rett for noen av partene og vi har jo alle kjepphester.

    Skulle veldig gjerne sett noen studier på resonanser i legeringer da.:)
    Du er en God man ANM, håper du la meg under kategorien DE UNGE ;)

    Den studien kan du ta selv ANM det koster ikke mange kronene og litt arbeidslyst, så finner/hører du fort ut om det har noe forseg;)
    Det jeg har lært meg oppover mine HiFi år, for å få vekk skepsisen/tvilen er jo bare å prøve det ut, og du får en utrulig lærekurve,
    Vis en ikke allerede er så utlært at ingeting er nødvendig lenger. ;)
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Den studien kan du ta selv ANM det koster ikke mange kronene og litt arbeidslyst, så finner/hører du fort ut om det har noe forseg;)
    Det jeg har lært meg oppover mine HiFi år, for å få vekk skepsisen/tvilen er jo bare å prøve det ut, og du får en utrulig lærekurve,
    Vis en ikke allerede er så utlært at ingeting er nødvendig lenger. ;)
    Nå høres du ut som en forkynner.;D Du antar at jeg ikke har prøvd ut ett og annet og at jeg startet livet ferdig vranglært. Hva årsaken er til at kabler og metallurgi er viktige for noen skal jeg la stå usagt, kan bare konstantere at det står langt ned på min liste. Foruten en balanse mellom god skjerming og LCR, på phono og linjenivå synes jeg det er greit å ha adekvat ledertverrsnitt på effektsiden. Utover det har jeg fokus andre steder.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Messing i hardhet som passer for skruterminaler er ca 80% kopper og 20% sink. Dette er en legering, hvor det ikke går an å regne sinkens elektriske egenskaper for seg.
    Bly er vel noe vi ikke vil bruke som elektrisk leger, lokk på lyden eller ikke. All elektronikk som er 10 år eller eldre er loddet med 60/40 tinn bly. Skal vi regne blyets ekstremt dårlige elektriske egenskaper in i dette, bør all elektronikk som er 10 år+ kasseres umiddlebart som ubrukelig ......
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Den studien kan du ta selv ANM det koster ikke mange kronene og litt arbeidslyst, så finner/hører du fort ut om det har noe forseg;)
    Det jeg har lært meg oppover mine HiFi år, for å få vekk skepsisen/tvilen er jo bare å prøve det ut, og du får en utrulig lærekurve,
    Vis en ikke allerede er så utlært at ingeting er nødvendig lenger. ;)
    Nå høres du ut som en forkynner.;D Du antar at jeg ikke har prøvd ut ett og annet og at jeg startet livet ferdig vranglært. Hva årsaken er til at kabler og metallurgi er viktige for noen skal jeg la stå usagt, kan bare konstantere at det står langt ned på min liste. Foruten en balanse mellom god skjerming og LCR, på phono og linjenivå synes jeg det er greit å ha adekvat ledertverrsnitt på effektsiden. Utover det har jeg fokus andre steder.
    Er vi ikke forkynnere fra den en eller den andre kanten, her Hifisentralen da, ved vårt budskap ;)
    Det varmer også mitt hjærte at du fikk bedre lyd phono og linjenivået ditt, der ser du hvor lite som skal til for å få bedre lyd;)
    Det jeg vil ha fram her, er hva skal man med adekvat ledertverrsnitt på høytalerledningen vis man har en brems av messing i hver ende i terminalene som foringer lyden;) Nå skal jeg forkynne, ;) bytter du terminalene på amp og høyt, vil du kansje få samme opplevelsen som med phono lyden din. Jeg vet for jeg har gjort det. Halleluja;)
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Og igjen er det samme klanen som drar det igang.
    Jeg tror det ikke.Jeg er skeptisk.Jeg forlanger tekniske bevis,med full avhandling.
    Selv da,med målinger vil de samme benekte at det er lydforskjeller.
    Blir nesten som å ta med en svaksynt eller blind på kunstutstilling.
    Har ikke jeg samme opplevelse kan heller ikke du ha de..
    Ærlig talt....
    Vi skal altså stilletiende godta allt av påstander ?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe!

    Det som forskåner denne tråden fra "full krig", er at vi snakker om visstnok hørbar forbedring ved å bruke noe billig. Hadde samme erfaring blitt rapportert, men med dyre kabler, så hadde vi fått den sedvanlige latterligjøringen og en strøm av gode, gamle vitser - gjerne fra de samme menneskene som forut :rolleyes:

    Så enorme tverrsnitt på kabelen mellom ht og forsterker er topp? Ok, men da løper vi på samme problemstilling som før, uavhengig av pris; hva med tykkelsen på kablene inne i forsterkeren og inne i ht?! Disse er av langt mer puslete dimensjoner. Skal liksom de ca 2,5m feite mellom komponentene plutselig ha alt å si nå? Javel, jeg leser at noen mener det, men hva med en plausibel forklaring/redegjørelse - hva med litt vitenskap?!

    I beste mening!:)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
    Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg

    IMG_0976.jpg
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    6 mm² går fint i de fleste bananstikk. Men bruker en skruetilkobling bør en krympe en endehylse på den avisolerte kabelenden for å unngå at kordellene skvises utover ved tilskruing. Veldig viktig at alle kordellene har kontakt.

    Endehylse
    Vis vedlegget 441594

    Tja. Med en endehylse får man jo kun kontakt på to steder rundt diameteren av hylsa? Med tvinnet kabel vil man skvise den i kontakt med hele hullet.
    Får ikke kontakt på kun 2 steder....
    Hylsa med kabel blir jo presset mot termineringa ....

    Et annet alternativ , er å smelte litt loddesøv å så duppe enden av kablene i sølvet .
    På denne måten blir alle cordellene til en sammenloddet kabel .
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Så enorme tverrsnitt på kabelen mellom ht og forsterker er topp? Ok, men da løper vi på samme problemstilling som før, uavhengig av pris; hva med tykkelsen på kablene inne i forsterkeren og inne i ht?! Disse er av langt mer puslete dimensjoner. Skal liksom de ca 2,5m feite mellom komponentene plutselig ha alt å si nå? Javel, jeg leser at noen mener det, men hva med en plausibel forklaring/redegjørelse - hva med litt vitenskap?!

    I beste mening!:)
    Venter spent på svar, bla fra ledende bidragsytere som Geiren.:)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Messing i hardhet som passer for skruterminaler er ca 80% kopper og 20% sink. Dette er en legering, hvor det ikke går an å regne sinkens elektriske egenskaper for seg.
    Bly er vel noe vi ikke vil bruke som elektrisk leger, lokk på lyden eller ikke. All elektronikk som er 10 år eller eldre er loddet med 60/40 tinn bly. Skal vi regne blyets ekstremt dårlige elektriske egenskaper in i dette, bør all elektronikk som er 10 år+ kasseres umiddlebart som ubrukelig ......
    Derfor bruker jeg loddetinn som innholder Sn96,5% Ag3% Cu0,5%. For å ikke sette helt fyr i denne tråden så hører jeg forskjell på loddetinn også. ;)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Når det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
    Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg

    Vis vedlegget 441859
    Hvis det er viktig med kobber hele veien hvorfor setter man da inn 'bremser' av gull mellom kobberbitene?
    Skal man legge noe på overflaten av kobberet bør det jo være sølv i det minste.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Så enorme tverrsnitt på kabelen mellom ht og forsterker er topp? Ok, men da løper vi på samme problemstilling som før, uavhengig av pris; hva med tykkelsen på kablene inne i forsterkeren og inne i ht?! Disse er av langt mer puslete dimensjoner. Skal liksom de ca 2,5m feite mellom komponentene plutselig ha alt å si nå? Javel, jeg leser at noen mener det, men hva med en plausibel forklaring/redegjørelse - hva med litt vitenskap?!

    I beste mening!:)
    Venter spent på svar, bla fra ledende bidragsytere som Geiren.:)
    For det første vinagunner må du lese hele tråden jeg har ikke sagt at større tverrsnitt på kabelene gjør noe med lyden, jeg har kun sagt at en får bedre lyd med å skifte messingterminalene til noen med ren kopper i. og at jeg skal teste ut Larkus teorien.
    Vis du trenger noen vitenskaplig utredning om det, bør du lære deg å lese alt først. Før du går løs på meg. Jeg er også fan så glad for at jeg hører forskjell på kabler, plugger, streamere, høytalere uten at jeg må ha noen form for vitenskaplig forklaring for noe av dette, jeg skal gjennta dette en gang til slik at du får det med deg, for meg handler hifi om å få best mulig lyd ut av anlegget mitt slik jeg vil ha det og prøve å gjennskape lyden slik den er.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Geiren, hva slags anlegg har du? Om det går ann å spørre om det?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skrev "bla av Geiren", men ser nå at det er godeste Larkus som sitter på ekspertisen hva tverrsnitt angår her. Beklager det.

    For orden skyld, jeg hører forskjell på kabler, jeg også, billige såvel som dyre.

    Da venter jeg spent på svar fra Larkus!;D
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
    Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg

    Vis vedlegget 441859
    Hvis det er viktig med kobber hele veien hvorfor setter man da inn 'bremser' av gull mellom kobberbitene?
    Skal man legge noe på overflaten av kobberet bør det jo være sølv i det minste.
    Du er nok inne på noe vesentlig her. Noen my med gull har vel mindre betydning enn noen messing klomper i hver ende:)
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Geiren, hva slags anlegg har du? Om det går ann å spørre om det?
    Ja det kan du ;)

    Jeg har to anlegg
    Det ene består av
    Moon Neo Mind streamer, minidsp dirac live, stello 100MkII settet fra dac til amp, Respons Art høytalere, her er det hjemmelagt kabler på alt untatt dei optiske.

    Anlegg to
    Lumin U1 streamer, stello D700 dac, Stello P700 preamp, Eximus S1 monoblokker til amper. Høytalere her er Respons Magna Musicum, alle kabler her er Respons sine. Untatt optiske.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg
    Jeg håper du er klar over at for å få gullbelegget til å sitte på kopperet, så må kopperoverflaten først fortinnes?

    Edit: rettere sagt: Fortinningen trengs for at ikke kobberet og gullet skal danne en legering.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg
    Jeg håper du er klar over at for å få gullbelegget til å sitte på kopperet, så må kopperoverflaten først fortinnes?

    Edit: rettere sagt: Fortinningen trengs for at ikke kobberet og gullet skal danne en legering.

    Johan-Kr
    Skal jeg være helt petimeter her John-kr bruker Cardas sølv og gull. Og sølv og rodium over kopperet ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn