Trenger råd om høyttalerkabel - tverrsnitt og lengde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Sier du det? Har du kjøpt en forsterker og ikke kjøpt den på Clas? Du kunnespart mye penger der og fått det samme som du tror du får mer av i Mc
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk ingen seriøse kabelprodusenter som ikke holder seg til rent nok kobber - om man mener ar 99,99% istedet for 99,9% forsvarer en 10-100-dobling av prisen, - please - be my guest. Enkeltlederne i en flertrådet kabel skal faktisk berøre hverandre, - hvis man ikke snakker om Litz-tråd, for det er noe annet. Hvor alle tøvete myter om hvirvelstrømmer, urene krystaller og diodeoverganger i kabelen kommer fra, kan man bare lure på - noen har tydeligvis forlest seg på alternativ audio. Utover det er det R-L-C som gjelder - og det påvirkes selvsagt av konstruksjonen. Liten L-stor C, eller motsatt. Stor C er det få forsterkere som liker. Har hittil ikke sett noen som har klart å omgå fysikkens grunnlover.
    Ellers er det nokså påtagelig å legge merke til hvilke kabler de medlemmene her som besitter de største, dyreste og mest komplekse anleggene bruker... surprise... :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er faktisk ingen seriøse kabelprodusenter som ikke holder seg til rent nok kobber - om man mener ar 99,99% istedet for 99,9% forsvarer en 10-100-dobling av prisen, - please - be my guest. Enkeltlederne i en flertrådet kabel skal faktisk berøre hverandre, - hvis man ikke snakker om Litz-tråd, for det er noe annet. Hvor alle tøvete myter om hvirvelstrømmer, urene krystaller og diodeoverganger i kabelen kommer fra, kan man bare lure på - noen har tydeligvis forlest seg på alternativ audio. Utover det er det R-L-C som gjelder - og det påvirkes selvsagt av konstruksjonen. Liten L-stor C, eller motsatt. Stor C er det få forsterkere som liker. Har hittil ikke sett noen som har klart å omgå fysikkens grunnlover.
    Ellers er det nokså påtagelig å legge merke til hvilke kabler de medlemmene her som besitter de største, dyreste og mest komplekse anleggene bruker... surprise... :)
    Blabla..ikke rart mange klager på hard og harsk lyd her inne
     
    X

    X186841

    Gjest
    Audioquest har produsert i Kina i ganske mange år, de kablene jeg har hatt kom direkte fra offisielle importøren og var garantert ekte.
    Hvis du ser nøye nederst på baksiden av nyere esker står det designed in USA, produced and asembled in China, skriften er bittelitt større enn fluelort :)

    Tror nok de fleste større kabelfirmaer produserer i Kina og deromkring.

    Hehe...ehh, nei:)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    På K2 og Sky står det ikke nevnt Kina noe sted på mine esker
    ..senere tid de begynte med det da. Uansett, det finnes originale audioquest og kopier uansett, forskjellen er gedigen mht lydkvalitet
     
    X

    X186841

    Gjest
    Står det Made in USA på dine ? Da er de kanskje noen år gamle.
    Såvidt jeg husker sto det Made in USA litt lenger på de dyrere.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Glem alt om ultrareint kobber, finsølv, isolasjonmateriale og kompliserte kabelgeometrier.
    Det er tverrsnitt som gjelder, og det kan nesten aldri bli stort nok. Tidligere har jeg brukt 32mm², derav 20mm² i lavfrekvensen og 12mm² i mellomtone diskant med stort hell. Av praktiske årsaker bruker jeg nå "bare" 12mm², men planen er sjølsagt å gå opp igjen til heftigere greier.

    Denne Klotz-kabelen på 2x16mm² er et fint sted å starte. Den fåes også som 2x10mm² (absolutt minimum), 4x10mm² og den ultra-ultimate på 4x16 mm².

    LSB2160P.jpg


    Alternativ uten skjerming:
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...0ef9L7baEcZ7G6nFw&sig2=BkYdpk3ngtot6MpN2taMMg

    En ser seg aldri tilbake etter å ha brukt slike tverrsnitt.
    (Men billig blir det ikke...............:) )

    Edit: Støtter forresten helt og fullt Aurora sitt innlegg #42.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det er m.a.o. så enkelt at impedansen kabelen utgjør skal være så lav som mulig? Spiller ingen rolle hva du har før og etter?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Sjølsagt betyr forsterker og høyttalere veldig mye for den totale lydkvaliteten. Men lav motstand i kabelen er alfa og omega ja.
    Jeg ser av åpningsinnlegget ditt at du har lett på kabelhjørnet angående trådens tema uten å finne noe.

    Her er en tråd om en staut høyttalerkabel jeg laget for en tid siden. Den er skjermet men det har ingen betydning for lydkvaliteten.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/64269-interessant-diy-ha-yttalerkabel.html
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sjølsagt betyr forsterker og høyttalere veldig mye for den totale lydkvaliteten. Men lav motstand i kabelen er alfa og omega ja.
    Jeg ser av åpningsinnlegget ditt at du har lett på kabelhjørnet angående trådens tema uten å finne noe.

    Her er en tråd om en staut høyttalerkabel jeg laget for en tid siden. Den er skjermet men det har ingen betydning for lydkvaliteten.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/64269-interessant-diy-ha-yttalerkabel.html

    Eller kan det være positivt med skjerm?;)

    Her anbefales både ferritt og skjerming på høyttalerkabler,til og med lengde ..

    http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det ble sagt her att AWG 10 ikke er rare greiene. Det er faktisk nesten 6mm2.
    Har 3 ruller med 16mm2.
    Får finne på noe.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Vel, da er ny kabel strukket, får la forsterkeren bli lit varm i trøa nå...spennende...
    Det er en svenskprodusert Clas Ohlsson kobber. tverrsnitt 6mm, altså mer enn dobbelt av vdH CS 122.

    Spilte litt på den gamle før jeg kobla opp den nye.
    Samme volum, samme låter.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ble det støy med nye høyttalerkabler ?
    Ligger de isåfall langs med strømledningen tro ?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker 6 til basstårna,det samme til mellomtone og 4 til diskant.
    Det er av det ekstremt rene kobberet til Ølflex :)
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Okei.
    Den forskjellen var ikke så reint liten heller.

    Høres ut som alt smeller ut litt kjappere i hele registeret. Det høres ikke ut som om anlegget kommer lenger ned i bassen, men det er som om alt har mer kjøtt ved seg. Antar det skyldes mindre motstand i den tjukkere kabelen. Alt vinner på dette: perspektiv, bass, oppløsning, sammenheng i registeret. Kan være det bare er tilvenning, men det høres ut som om det har lukket seg ørlite i de øverste oktavene. Det et det eneste. Usikker på om det gjør noe.
    Forresten er det hele bedre oppløst på lavere volum også.



    Soleklar, overlegen seier til Clas Ohlsson. Dæven. Hadde jeg ikke trudd jeg noen gang skulle si.
    Må nesten le.

    Bare det med den lille støyen. Tipper hvis jeg kjøper en Klotz blir det bedre, eller hva?
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    L

    larkus!

    Gjest
    Okei.
    Den forskjellen var ikke så reint liten heller.
    Se der ja! Nå har du opplevd forskjellen på doblingen fra 3mm² til 6mm². Bare vent til du hører forbedringen med en ytterligere dobling av tverrsnittet. For ikke å snakke om en tredobling! :)
    Merkelig med den støyen forresten.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Her er hva han som startet Nuforce/Nuprime skriver om litt "hiss" fra ST-10.
    Gamle kabelen var vel så dårlig att det ikke hørtes :)

    Our amps actually do not use external PWM signal for modulation. Instead, we use the music to create a modulating PWM signal (I know, this is too complicated to explain). PWM modulation is fundamental to Class-D design.
    Now, think about this for a second. If there is no music, what's going to happen to the amp? It is in an unknown state and usually you hear some noise.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Greit å ha litt areal, men om man skal pirke vil gevinsten være relativ til kildens impedans, altså impedansen på utgang av forsterker. En rørforsterker med ganske høy utgangsimpedanse/lav dempningsfaktor vil kanskje ha mindre glede av økning av tverrsnitt. Dessuten vil endring i resistansen gå mot 0 om tverrsnittet går mot uendelig, dvs at du nok vil ha større effekt av å gå fra 3-6 enn fra 6-12 osv.
     

    Hifimontøren

    Medlem
    Ble medlem
    21.05.2012
    Innlegg
    48
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    2
    Du må ikke kjøpe ht kabler på clas.
    De bør kjøpes hos biltema eller jula.
    De har nok den beste bransje erfaringen , bare se på deres brede varesortiment i alle regnbuens farger.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det støyer. Hiss. Vel, vi går videre.
    Hm.
    Så holdt jeg opp venstre hånd på venstre side av øret, sånn at refleksjonene fra kjøkkenvifta via diskantdomen blei nulla når jeg holdt hodet inntil, så blei det stilt.
    Litt pinlig, og litt snurrig. Refleksjon av svak viftestøy rettet ut i rommet fra domen altså.

    Ingen støy likevel.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Inntrykket bekrefta i dag tidlig. Måtte ha en kjapp lytt før jobben, sjøl om ampen bare blei lunken.
    Det ser jeg for meg er et problem med prøvelytting av nye kabler - forsterkeren må slås helt av, og bruker litt lenger tid på å våkne til live igjen. Sånn hurtigskifting av kabler stusser jeg litt på om kan være en god metode for testing. Da må i såfall forsterkeren være god og varm først. Mulig dette er et større problem med klasse D-forsterkere enn med A og A/B.

    Anyway - lytteinntrykk fra i går bekrefta. Mye hurtigere i hele registeret, bedre separasjon - nye detaljer dukket opp, og ikke minst en lei tendens til å skru opp :cool:
    Altså mindre lyttetretthet. Heftigere dynamikk over et videre register også.
    Må nok prøve 16 mm også. Da må jeg se litt på skoa og termineringene først.

    Til dere som ikke trur på dette sier jeg bare en ting: bare å prøve. Det koster omtrent ingenting. 300 kroner. 50 for ei avbitertang.
    Jeg må le. Virkningen er mye, mye større enn forventet.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Så bra du er fornøyd, det er det viktigste
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det ene låter klart bedre enn det andre. Lytta 3 timer for å bekrefte førsteinntrykket. Egentlig var det ikke tvil fra første øyeblikk, bortsett fra at høyttalerne er så små at jeg måtte finne optimal plassering igjen. Så det tok en liten stund. Når de kom på plass igjen var det ingen tvil. Null. Da blir jeg fornøyd når jeg velger det beste alternativet, og ville blitt misfornøyd om jeg valgte det dårligste alternativet.

    Det synes klart for meg at tverrsnitt har noe å si. Nå skal jeg lese og eksperimentere litt med materialsammensetning, skjerminger og slikt, for å se om det kan optimalisere ytterligere. Vet ikke hvor mye sånt har å si i forhold til tverrsnitt, men det vil nå vise seg.
    Men fytterakkern så mye bedre det ble allerede.

    De bittesmå Mentor Menuet SE-ene spiller jaggumeg ut av sitt gode skinn der de står.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Greit å ha litt areal, men om man skal pirke vil gevinsten være relativ til kildens impedans, altså impedansen på utgang av forsterker. En rørforsterker med ganske høy utgangsimpedanse/lav dempningsfaktor vil kanskje ha mindre glede av økning av tverrsnitt. Dessuten vil endring i resistansen gå mot 0 om tverrsnittet går mot uendelig, dvs at du nok vil ha større effekt av å gå fra 3-6 enn fra 6-12 osv.
    Det er det jeg ikke skjønner ser du. Utgangsimpedans er ikke oppgitt, jeg finner en inngangsimpedans og en "sensitivity":
    NU-Prime ST-10 - noen data:
    Power Output: 150W x 2 at 8 Ohms; 150W x 2 @ 4 Ohms Gain: X 28
    Input Impedance: 23.5k Ohms Sensitivity: 0.89 V to rated power
    THD+N: 0.01% Frequency Response: 0 Hz to 60,000 Hz
    S/N Ratio: 110dB at 1W, 10W, 100W Dimensions: 59 mm H x 215.4 mm W x 394 mm D
    Weight: 6 kg

    Derfor klarer jeg ikke å vurdere det. Hvis du klarer å finne ut noe av dette, så kom gjerne med innspill. Nå er du ved sakens kjerne :)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Sitat fra "Absolute Sound"

    "Among its technical advantages, the ST-10 has a damping factor of 400, which means it should be able to control any excess diaphragm movement better than an amplifier with a lower damping factor. The ST-10 also has far lower amounts of phase shift than most amplifiers, due to its unique closed-loop circuit."


    Dempingsfaktor på 400 betyr at forsterkeren har en utgangsimpedans på 0,02 ohm.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jula har bare 1.5 kvadrat og Biltema 4.0 av ukjent opprinnelse. Kun Clas som har 6.0 kvadrat kvalitetskabel Made in Sweden.

    Du må ikke kjøpe ht kabler på clas.
    De bør kjøpes hos biltema eller jula.
    De har nok den beste bransje erfaringen , bare se på deres brede varesortiment i alle regnbuens farger.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Dempingsfaktoren er forholdet mellom høyttalerimpedansen og forsterkererens utgangsimpedans. De fleste (alle?) oppgir dempingsfaktoren beregnet ut fra 8 ohm ht-impedans.
    700 = 8/utgangsimpedansen. Dvs. ugangsimpedansen = 8/700 som blir 0,011 ohm.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Dempingsfaktoren er forholdet mellom høyttalerimpedansen og forsterkererens utgangsimpedans. De fleste (alle?) oppgir dempingsfaktoren beregnet ut fra 8 ohm ht-impedans.
    700 = 8/utgangsimpedansen. Dvs. ugangsimpedansen = 8/700 som blir 0,011 ohm.
    Skjønner.

    Noen som vet hvor man kan få tak i noe som kan brukes som strekkavlaster mellom/over banan>6mm2 ?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er faktisk ingen seriøse kabelprodusenter som ikke holder seg til rent nok kobber - om man mener ar 99,99% istedet for 99,9% forsvarer en 10-100-dobling av prisen, - please - be my guest. Enkeltlederne i en flertrådet kabel skal faktisk berøre hverandre, - hvis man ikke snakker om Litz-tråd, for det er noe annet. Hvor alle tøvete myter om hvirvelstrømmer, urene krystaller og diodeoverganger i kabelen kommer fra, kan man bare lure på - noen har tydeligvis forlest seg på alternativ audio. Utover det er det R-L-C som gjelder - og det påvirkes selvsagt av konstruksjonen. Liten L-stor C, eller motsatt. Stor C er det få forsterkere som liker. Har hittil ikke sett noen som har klart å omgå fysikkens grunnlover.
    Ellers er det nokså påtagelig å legge merke til hvilke kabler de medlemmene her som besitter de største, dyreste og mest komplekse anleggene bruker... surprise... :)
    Jeg var en gang borti en kar som drev med elektroniske presisjonsinstrumenter til industri og medisin og begynte å ta opp temaet med eventuelle forskjeller på kabler. Det ble ikke møtt med mye forståelse for å si det slik.

    Selv har jeg hatt en del forskjellig utstyr fra McIntosh som har levert varene så det holdet, og faktisk rimelig uavhengig av om kablene var fra audioquest, klotz eller clas.

    But if it makes you happy, kjøp hva du vil.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Klotz ellerClas er vel like OK... det merkelige er jo likevel at instrumentfyren sammen med topp seriøse aktører som Bruel&Kjær,Audio Precision osv osv bruker kvalitetskabler alle sammen, - men ikke til 10.000 kr/m...... i full forvissning om at det ikke betyr noe.

    Forresten - om en forsterker har 0,02 ohm i utgangsimpedans ( som forøvrig ofte er tildels sterkt frekvensavhengig), og en så henger på 3,5m med 6kv, så dobles faktisk utgangsimpedansen sett fra høyttalerklemmene..... og den beryktede dempingsfaktoren er halvert...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn