Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn DAC?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

I mine ører er der forskjeller på drev, digitalkabler både balansert og singel. Om det er placebo? mulig det, men i mine ører ganske klart og gjentakelsesdyktige observasjoner. Største forskjellene er der på forskjellige drev, på kablene er forskjellene mindre, men stadig forskjeller. Jeg hører best forskjellene på opptak med aukustisk musikk, gjerne klassiske verk. På dagens popmusikk, stort sett ingen forskjell. Samme smørja uansett.

Glemmer aldri når jeg erstattet min Micromega Duo3 med Mark Levinson No37 drev. Forskjellen i klarhet var absolutt der. Prøvde frem og tilbake minst 10 ganger med samme resultat. Kabelen var en Transparent Ref 110ohm balansert XLR og Dac en Mark Levinson No 360S. Begge nå skiftet ut til fordel for integrert spiller uten upsampling. Upsampling derimot har ikke gitt meg noen lydforbedrende resultater.

Samleren
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hvilke studiomonotorer har du? Greit å vite hva som kan plukke frem alle nyanser og detaljer uten tap fra
20Hz -20Khz.
Jeg lurte på om ikke du også skulle kaste deg ut i debatten snart ;)

Du vet vel like godt som meg at "perfekte" høyttalere ikke eksisterer. Jeg har et sett Genelec 1032A og et sett Dynaudio BM6A, i tillegg til et par eldre JBL'er i LX-serien som jeg pleier å kryssjekke miksene mine på.

Jeg sier ikke at proffe studiomonitorer er overlegne dyre hifi-høyttalere, men å påstå at de ikke er tilstrekkelige for å avdekke de lydforskjellene som skisseres her (og som tidvis påstås å være "formidable"), er rett og slett ganske komisk.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hele jobben min går ut på å finne nye forklaringer. Hvis jeg kun hadde forholdt meg til det jeg allerede visste hadde jeg fått sparken, så det er ikke slik "teknologikretsene" fungerer. Fokuset i denne tråden er forøvrig milevis borte fra enhver sannhet allerede, så det er ikke nødvendig med noen ekstrainnsats i så måte.
Problemet er som jeg sier, at du eller andre ikke har funnet en teknisk forklaring på lydforskjellene enda, dermed eksisterer forskjellene ikke i din teknologiske verden. Det er flere ting som det ikke er tekniske forklaringer på  i vår verden, men som vitterligen eksisterer for det. ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg lurte på om ikke du også skulle kaste deg ut i debatten snart ;)

Du vet vel like godt som meg at "perfekte" høyttalere ikke eksisterer. Jeg har et sett Genelec 1032A og et sett Dynaudio BM6A, i tillegg til et par eldre JBL'er i LX-serien som jeg pleier å kryssjekke miksene mine på.

Jeg sier ikke at proffe studiomonitorer er overlegne dyre hifi-høyttalere, men å påstå at de ikke er tilstrekkelige for å avdekke de lydforskjellene som skisseres her (og som tidvis påstås å være "formidable"), er rett og slett ganske komisk.
HAr vært borti alle de HTene og er nok redd for at det får bli litt komikk her. De er ikke istand til å avsløre alt vi snakker om her, slik er det bare. Fatter ikke at studioer ikke har bedre monitorer enn dette.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Problemet er som jeg sier, at du eller andre ikke har funnet en teknisk forklaring på lydforskjellene enda, dermed eksisterer forskjellene ikke i din teknologiske verden. Det er flere ting som det ikke er tekniske forklaringer på i vår verden, men som vitterligen eksisterer for det. ;)

Og det er jobben til en teknokrat å finne forklaringer på dem. Nettopp derfor faller påstanden om at en teknokrat fornekter det han ikke kan forklare på sin egen urimelighet, - da ville man ikke hatt noen teknologisk utvikling. Og vi er vel enige om at den teknologiske utviklingen er reell (og rask)?

Først må man imidlertid påvise at fenomenet faktisk eksisterer. I motsetning til eksistensen av kornsirkler, så har ingen ennå påvist fysiske og hørbare forskjeller på normale kabler og denslags.

Når eventuelt påståtte forskjeller strider mot enhver grunnleggende fysikk, er det forøvrig en sterk indikator på at disse forskjellene ikke er fysiske. Skjæringsområdet mellom fysisk realitet og opplevd lydhendelse faller inn under fagområdet psykoakustikk. Jeg er ikke psykoakustiker, men prøver å følge med på hva de driver med, fordi det til syvende og sist vil utgjøre grunnlaget for kravspesifikasjonene jeg arbeider etter.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Og det er jobben til en teknokrat å finne forklaringer på dem. Nettopp derfor faller påstanden om at en teknokrat fornekter det han ikke kan forklare på sin egen urimelighet, - da ville man ikke hatt noen teknologisk utvikling. Og vi er vel enige om at den teknologiske utviklingen er reell (og rask)?

Først må man imidlertid påvise at fenomenet faktisk eksisterer. I motsetning til eksistensen av kornsirkler, så har ingen ennå påvist fysiske og hørbare forskjeller på normale kabler og denslags.

Når eventuelt påståtte forskjeller strider mot enhver grunnleggende fysikk, er det forøvrig en sterk indikator på at disse forskjellene ikke er fysiske. Skjæringsområdet mellom fysisk realitet og opplevd lydhendelse faller inn under fagområdet psykoakustikk. Jeg er ikke psykoakustiker, men prøver å følge med på hva de driver med, fordi det til syvende og sist vil utgjøre grunnlaget for kravspesifikasjonene jeg arbeider etter.
Det som er rart, er at det virker på meg som du har stengt alle dører for at en teknisk forklaring kan finnes, og det mener jeg begrenser din egen mulighet til å finne et svar  ;) la oss ikke håpe at alle andre teknologer også stenger disse dørene, da vil vi nok aldri finne svaret, men fortsette med disse evige frem og tilbake trådene.....

Edit:
Forøvrig er det mye enklere for meg også, å godta en forskjell som det finnes en teknisk forklaring på, men jeg kan ikke ignorere mine egne sanser, da ville livet blitt fattigt.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

HAr vært borti alle de HTene og er nok redd for at det får bli litt komikk her. De er ikke istand til å avsløre alt vi snakker om her, slik er det bare. Fatter ikke at studioer ikke har bedre monitorer enn dette.
Dette er mine private høyttalere og er ganske vanlige monitorer i mindre studioer (Genelec'ene kan man også finne hos masteringsstudioer, så de er ikke noe dritt nei). Jeg driver forøvrig ikke noe proft musikkstudio utover at jeg tar på meg demoinnspillinger og slikt på si, mest for moro skyld.

Igjen, å påstå at disse ikke er kapable til å avsløre detaljer i musikken, er bare vissvass og svada. Profesjonelle med tonnevis av mer erfaring enn undertegnede, Viking og R.Solhaug (ja, det eksisterer faktisk, tro det eller ei!) sverger til Genelec og Dynaudio.

Av nysgjerrighet: i hvilken forbindelse har du hørt disse monitorene?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Den dagen noen kan dokumentere fysisk og hørbar forskjell på den type remedier vi her ofte diskuterer, så skal jeg være den første som prøver å finne ut hvorfor. Imidlertid holder jeg ikke pusten, denne debatten har stått på stedet hvil siden 1970.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Den dagen noen kan dokumentere fysisk og hørbar forskjell på den type remedier vi her ofte diskuterer, så skal jeg være den første som prøver å finne ut hvorfor. Imidlertid holder jeg ikke pusten, denne debatten har stått på stedet hvil siden 1970.
Hvorfor? det vet du like godt som meg, det kalles prioritering, har selvsagt forståelse for at det finnes mye mer interessante og viktigere ting her i verden å finne forklaringer på. Jeg godtar forøvrig aldri at siden forklaringen ikke finnes nå, at den ikke finnes i det hele tatt.
 
L

Ludo

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Rart det ikke avsløres på high end studiomonitorer som skivene dine er mikset på og.
Seriøst - du kødder ??? Blir det ingen forskjell i lydkvalitet whatsoever når du tester forskjellige kabler mellom drivverk og DAC evt forskjellige drivverk til samme DAC ? Og dette skal være profesjonellt utstyr... Hva med MP3 da ? Det låter kanskje bra på anlegget det også ?

Det er helt utrolig at dere ikke hører forskjell på digitalkabler og drivverk SAMTIDIG som dere jobber i musikkbransjen - kanskje ikke rart folk klager på mye av det som produseres idag...
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Seriøst - du kødder ??? Blir det ingen forskjell i lydkvalitet whatsoever når du tester forskjellige kabler mellom drivverk og DAC evt forskjellige drivverk til samme DAC ? Og dette skal være profesjonellt utstyr... Hva med MP3 da ? Det låter kanskje bra på anlegget det også ?

Det er helt utrolig at dere ikke hører forskjell på digitalkabler og drivverk SAMTIDIG som dere jobber i musikkbransjen - kanskje ikke rart folk klager på mye av det som produseres idag...
En ting jeg syns er pussig er dette med hørsel. Hvor mange her, er det som egentlig er istand til å høre en test tone på 20 khz?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Seriøst - du kødder ??? Blir det ingen forskjell i lydkvalitet whatsoever når du tester forskjellige kabler mellom drivverk og DAC evt forskjellige drivverk til samme DAC ? Og dette skal være profesjonellt utstyr... Hva med MP3 da ? Det låter kanskje bra på anlegget det også ?
Forskjellige digitalkabler av fornuftig lengde gjør ingenting fra eller til, ei heller ulike typer XLR-kabler av formålstjenlig beskaffenhet til monitorene. Det har også blitt ubønnhørlig forklart hvorfor det er udiskutabelt umulig for et stykke dum kabel å påvirke lydmessige karakteristika i en digital datastrøm utover å tilføre jitter. At folk fortsatt innbiller seg ting som "strammere bass" og slikt i digitalkabler, avslører at de lurer seg selv til de grader. Det er rett og slett udiskutabelt fysisk umulig for en digitalkabel å utvise slike lydforskjeller, akkurat som det er like umulig for den å oversette en tekst-fil med bokmålstekst sendt over den til trøndersk.

Artifaktene ved MP3 under en gitt bitrate avsløres tydelig. Med en Fraunhofer-enkoder og bitrate på 256 Kb/s+, tror jeg dog de aller færreste er i stand til å høre forskjell, selv på elektrostater.

Dårlig lyd på innspillinger idag kommer stort sett av at plateselskapene ønsker å tyne mediet, ikke at teknikerne ikke har investert i El-Voodoo-Maximus kabler til monitorene sine.
 

fairlane

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Min erfaring er at så lenge spilleren leverer korrekt signal til dac, så skal det ikke være mye forskjell. Kanskje ikke i det hele tatt.
Det jeg kan si er at jeg prøvde en dårlig dvd-opptakter til dac1, og det låt helt flatt. Helt umusikalsk. Grunnen tror jeg ganske enkelt er at den gjør masse feil i overføringen. Bruker du en ok spiller, si fra eks. Arcam som bruker samme drivverk i alle spillerene sine, tror jeg ikke du hører forskjell.
Tror det er en del forskjell i hvordan spillere godtar feil ect. Feil i datastrøm behøver ikke og høres i form av hakking ect.
Har litt på føelsen at en del spillere har en litt for stor toleranse for feil i overføringen.
 
L

Ludo

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Men hva er det da som skjer når forskjellen blir stor mellom for eksempel forskjellige kabler eller forskjellige drivverk ? Ta digitalkabel fra Viablue, koster ikke rare greiene og til den prisen har jeg virkelig seriøst lyst til at den skal låte bra. Og den låter for all del ikke dårlig ! Men kabelen fra Kimber låter så mye bedre... Og hvordan skal man da forklare dette uten å blande inn placebo-effekt og andre ting. ?? ??

Og hvorfor blir lyden bedre når man bruker for eksempel ECs EMC-1 som drivverk kontra en DVD-spiller fra Clas Ohlson ? Er det også bare placebo-effekt ?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

...kabelen fra Kimber låter så mye bedre... Og hvordan skal man da forklare dette uten å blande inn placebo-effekt og andre ting. ?? ??
No can do. Det er det ingen som kan.
 

fairlane

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det er selvfølgelig produkter der ute som gjør ting feil. Det går fint ann og sende ett digitalt signal feil. Det er noen som mener dette da kun høres i form av hakk (tikking) på lyden, men det er feil.  
 
B

brand-x

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det er vanskelig å sitte passiv å lese angrepene mot Løkken m.fl. Hva er det dere andre har gjort av vitenskapelige bidrag i denne sammenheng som gjør dere mere troverdig i forhold til LØKKEN ???????

NEVN en ting foruten subjektiv "over"-tro og innlært SLIK ER DET BARE. ??????

Jeg synes det nå er på sin plass att dere enten ber om unnskyldning eller kommer med ett bidrag som viser det er feil , det som legges frem av løkken.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg synes det nå er på sin plass att dere enten ber om unnskyldning eller kommer med ett bidrag som viser det er feil , det som legges frem av løkken.
Tror den injurierende kraften her er relativt beskjeden ;)
 
L

Ludo

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg synes det nå er på sin plass att dere enten ber om unnskyldning eller kommer med ett bidrag som viser det er feil , det som legges frem av løkken.
Tullprat - skal man be om unnskyldning for at enkelte ting kan høres, men ikke bevises ? Skal man hele tiden godta at de som har høyest studielån vet best og at det man hører bare er innbilning, placebo, feelgood og et resultat av inkompetanse ?

Skjerp deg !
 
C

cpc

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Tullprat - skal man be om unnskyldning for at enkelte ting kan høres, men ikke bevises ? Skal man hele tiden godta at de som har høyest studielån vet best og at det man hører bare er innbilning, placebo, feelgood og et resultat av inkompetanse ?

Skjerp deg !
Hvorfor steiler dere så sinnsykt med en gang placebo nevnes???
Det er jo en vitenskapelig bevist effekt, hvorfor skal den ikke virke på hørselen når den virker på resten av kroppen?

Jeg stillte dette spørsmålet i en annen tråd, men ingen svarte på det.. Prøver igjen:

Utelukker dere som hører forskjell på digitalkabler o.l helt at det er placebo-effekt?

Gjør oppmerksom på at jeg mener det er forskjell på cd-spillere/drivverk..
 
B

brand-x

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ludo !

Det går ant å oppføre seg selv om man er uenig, så hvis det er noen som bør skjerpe seg så er det i allefall ikke jeg. Du er vel klar over att de som følger tråden er fullstendig i stand til å lese bidragene fra deg bla. og tror dermed du ikke trenger å be andre skjerpe seg for att du selv skal dermed bli usynelig.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

HAr vært borti alle de HTene og er nok redd for at det får bli litt komikk her. De er ikke istand til å avsløre alt vi snakker om her, slik er det bare. Fatter ikke at studioer ikke har bedre monitorer enn dette.

Alle studioer burde ha monitorer fra Ino Audio ;), det hadde dette problemet vært løst en gang for alle.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ja tenk deg hvor dårlig lyden hadde vært på alle innspillinger hvis studioene satt med INO HT... :(
 
L

Ludo

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ludo !

Det går ant å oppføre seg selv om man er uenig, så hvis det er noen som bør skjerpe seg så er det i allefall ikke jeg. Du er vel klar over att de som følger tråden er fullstendig i stand til å lese bidragene fra deg bla. og tror dermed du ikke trenger å be andre skjerpe seg for att du selv skal dermed bli usynelig.
Jeg har intet ønske om å være usynlig i denne tråden og jeg står for hvert eneste ord både her og utenfor HFS. Det som derimot provoserer er at de tingene som bedreviterne ikke kan bevise med en lang formel/utredning blir avfeid som ikke-eksisterende og dermed stempler oss andre som faktisk hører og opplever forskjellene som idioter. Mange av dere er jo helt med når det er snakk om paranormale fenomener og sier åpenlyst at det er mye mer i vår eksistens enn hva vi vet om. Men altså ikke når det er snakk om forskjeller mellom digitale kabler og drivverk. DA er plutselig alt sort/hvitt...
 
B

brand-x

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det er ting jeg ikke fatter og det er hvorfor de som faktisk kan noe hele tiden skal angripes med alle våpen. Den eneste forklaringen må jo være att de ikke vil ha en reell virkelighetsoppfatning. Hifi er jaggu mere myteorientert enn myteologien selv er.

Det kan ikke være veldig rart att mange forskere sier att det finnes ikke en sannhet som er overbevisende nok hvis troen allerede er blitt til fakta. Ikke en gang troens opprinnelse kan reversere oppfatningen.
 
M

Mulelid

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

brand-x: Fortell noe nytt. :) Virker som en del mennesker bruker skjellsord og annet for å kompensere for manglende selvtillit og dårlig selvbilde, og da er jo "amatør, idiot, dette har dere ikke greie på, jeg vet best fordi en venn av meg jobbet med elektronikk før............" kjekt å ta fram? ;-)
 

fairlane

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Nå ble det mye kranglig her.
Lite med cd-spiller, og ekstern DAC og gjøre.
Kan dere ikke lage eget krangle Forum ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Dette er mine private høyttalere og er ganske vanlige monitorer i mindre studioer (Genelec'ene kan man også finne hos masteringsstudioer, så de er ikke noe dritt nei). Jeg driver forøvrig ikke noe proft musikkstudio utover at jeg tar på meg demoinnspillinger og slikt på si, mest for moro skyld.

Igjen, å påstå at disse ikke er kapable til å avsløre detaljer i musikken, er bare vissvass og svada. Profesjonelle med tonnevis av mer erfaring enn undertegnede, Viking og R.Solhaug (ja, det eksisterer faktisk, tro det eller ei!) sverger til Genelec og Dynaudio.

Av nysgjerrighet: i hvilken forbindelse har du hørt disse monitorene?
Espen: Jeg har vært innom noen studioer og lyttet litt og disse monitorene du snakker om, skiller lite eller ingenting på opptak som på f.eks en elektrostat fremstår som helt annerledes. At du beinholder på disse boksene får stå for egen manglende uttesting. Jeg kjenner et par som driver lydstudioer og har gitt dem et par aha-opplevelser. La oss si at både høyttalere og kabler ble byttet. Ikke noe dyrt, men dog litt dyrere enn det derre du kaller optimalt. Så at du mer eller mindre idiotforklarer alle som sier at en Genelec boks og Dynaudio med enkle kasser viser alt i innspillingen er muligens representativt for lydteknikere/studio? Merkelig da at f.eks Studio Blue og Abbey Road mener at disse ikke holder mål? Men du kan vel og vet alt som vanlig du, ikke mye ydmykhet her nei. Her smeller det til med arroganse grunnet troen på egen kunnskap. Jeg får frysninger og håper jeg slipper å høre noen innspillinger av deg, hvis du får jobb da. Og hvis de viser ALT på innspillingene så klarer de vel 20Hz-20KHz
+- 3dB?
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det er endel forutintatte meniger her. Men lite om eksterne dac og drivverk. ::)

De dac'ene som produseres i dag er vanvittig mye bedre enn de vi hørte for bare noen få år siden. Teknologien har blitt svært mye bedre.
Likeledes har prisen for tilnærmet feilfri avlesning av data fra de gamle cd-platene sunket til svært svært lite.

Jeg tror det er flere enn meg som har lett for å huske tester vi gjorde helt tilbake i det forrige årtusen. De minnene har ikke så mye verdi for hvordan ståa er i dag.

I min begrensede erfaring er det tildels klare forskjeller å høre mellom ulike analoge signal- og høyttalerkabler.
De forskjellene henger dog ikke alltid sammen med prisen på kablene, eller hvor mange annonser de har i menighetsblader som Fidelity og Stereophile. :)

Når det gjelder toshlink, har jeg ingen tro på lydmessige forskjeller. Men har en kasta tusenlapper ut vinduet for noen fancy greier, så skjønner jeg jo at en vil forsvare det. For ikke å snakke om hvor villig Ståle Krapyl er til å selge dem til oss, med anbefaling. ;)
 
T

timc

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Når det gjelder innspillingsutstyr kan jo også nevnes Stockfish Records. Ikke akkurat hyllevare der.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Espen: Jeg har vært innom noen studioer og lyttet litt og disse monitorene du snakker om, skiller lite eller ingenting på opptak som på f.eks en elektrostat fremstår som helt annerledes. At du beinholder på disse boksene får stå for egen manglende uttesting. Jeg kjenner et par som driver lydstudioer og har gitt dem et par aha-opplevelser. La oss si at både høyttalere og kabler ble byttet. Ikke noe dyrt, men dog litt dyrere enn det derre du kaller optimalt. Så at du mer eller mindre idiotforklarer alle som sier at en Genelec boks og Dynaudio med enkle kasser viser alt i innspillingen er muligens representativt for lydteknikere/studio? Merkelig da at f.eks Studio Blue og Abbey Road mener at disse ikke holder mål? Men du kan vel og vet alt som vanlig du, ikke mye ydmykhet her nei. Her smeller det til med arroganse grunnet troen på egen kunnskap. Jeg får frysninger og håper jeg slipper å høre noen innspillinger av deg, hvis du får jobb da. Og hvis de viser ALT på innspillingene så klarer de vel 20Hz-20KHz
+- 3dB?
Studio Blue, hm, nå overrasker du! ;)
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hei Ivar

Hvilken innvirkning vil misstillpassede kabler/plugger og dårlig rengjorte plugger ha for spdif signalet? (sett fra mottageren i dac'en)

Mvh
Bjørn
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Espen: Jeg har vært innom noen studioer og lyttet litt og disse monitorene du snakker om, skiller lite eller ingenting på opptak som på f.eks en elektrostat fremstår som helt annerledes. At du beinholder på disse boksene får stå for egen manglende uttesting.
Jeg sier at godt studioutstyr ikke burde ha noe problem med å avsløre disse detaljene som dere fremstiller slik at enhver idiot med rene ører burde høre dem.

Men du kan vel og vet alt som vanlig du, ikke mye ydmykhet her nei. Her smeller det til med arroganse grunnet troen på egen kunnskap. Jeg får frysninger og håper jeg slipper å høre noen innspillinger av deg, hvis du får jobb da.
Overfor påstander om magi og trolldom, á la digitalkabeldebatten, gidder jeg ikke å være ydmyk, da dette beviselig og intuitivt er positivt feil. Dere skal dog selvsagt få tro hva dere vil, men regelrette faktiske feil forbeholder jeg meg retten til å påpeke, så får dere heller synes jeg er en arrogant jævel. Kan ikke si det bryr meg så fryktelig mye.

Du slipper nok å høre musikkinnspillingene mine, da jeg i all hovedsak sysler med kringkastingslydteknikk. Mulig du blir nødt til å høre noe av lydetterarbeidet mitt dog. Du får bare skifte kanal om det skulle bli for gæli. Jeg får sørge for at de skriver navnet mitt med fete typer i rulleteksten, så du vet hvilke program du skal unngå.

Og hvis de viser ALT på innspillingene så klarer de vel 20Hz-20KHz
+- 3dB?
På papiret klarer Genelecene 41 Hz - 21 KHz ±2,5dB.

Ellers er det morsomt at man blir så til de grader indignert av meningene til en man anser som mer eller mindre døv og uten ferdigheter til å bedrive kritisk lytting uansett. Ta deg ei kringle, Viking ;)
 

fairlane

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det er endel forutintatte meniger her. Men lite om eksterne dac og drivverk.  ::)

De dac'ene som produseres i dag er vanvittig mye bedre enn de vi hørte for bare noen få år siden. Teknologien har blitt svært mye bedre.
Likeledes har prisen for tilnærmet feilfri avlesning av data fra de gamle cd-platene sunket til svært svært lite.

Jeg tror det er flere enn meg som har lett for å huske tester vi gjorde helt tilbake i det forrige årtusen. De minnene har ikke så mye verdi for hvordan ståa er i dag.

I min begrensede erfaring er det tildels klare forskjeller å høre mellom ulike analoge signal- og høyttalerkabler.
De forskjellene henger dog ikke alltid sammen med prisen på kablene, eller hvor mange annonser de har i menighetsblader som Fidelity og Stereophile.   :)

Når det gjelder toshlink, har jeg ingen tro på lydmessige forskjeller. Men har en kasta tusenlapper ut vinduet for noen fancy greier, så skjønner jeg jo at en vil forsvare det. For ikke å snakke om hvor villig Ståle Krapyl er til å selge dem til oss, med anbefaling.  ;)
Helt 100% enig med deg. Det eneste som jeg lurer litt på, er om noen spillere har litt for høy toleranse for feil informasjon.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ja tenk deg hvor dårlig lyden hadde vært på alle innspillinger hvis studioene satt med INO HT... :(
Og det vet du selvfølgelig ALT om. ;D
 
B

BjornE

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Er det forutsatt at alle innspillingsstudio streber etter å lage "korrekt" lyd. Får Sputnic detsamme som TNT?

Tror at dersom diskusjonen skulle ha noe for seg så burde vi få spillt inn en cd med absolutt stokastisk hvit støy. Da kunne synserne virkelig få bryne seg på å høre "store" eller "betydelige" forskjeller fra kabel til kabel og CD drev til CD drev
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Er det forutsatt at alle innspillingsstudio streber etter å lage "korrekt" lyd. Får Sputnic detsamme som TNT?

Tror at dersom diskusjonen skulle ha noe for seg så burde vi få spillt inn en cd med absolutt stokastisk hvit støy. Da kunne synserne virkelig få bryne seg på å høre "store" eller "betydelige" forskjeller fra kabel til kabel og CD drev til CD drev
Noe av poenget i et lydstudio er vel at de som mikser lyden faktisk hører hva som foregår. Alt skal på bordet på slike steder, slik at feil unngås på det ferdige produktet som du og jeg kjøper. "Sound" hit eller dit i forhold til hvilket produkt som skal lanseres krever vel en viss grad av nøytralitet, hvorfor tilstreber man ellers +-1 db i variasjon på slike steder?
 
B

BjornE

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Pussig da at man faktisk kan kjenne de forskjellige produsentene fra hverandre og artister vi kjenner som verdensstjerne nå ikke funket overhodet før de fant produsent det og det?

Jeg mener helt klart å erfare at produsenten farger betydelig! Husk f.eks. Phillysound og mannen med Wall of sound. Tror ikke akkurat nøytral artist gjengivelse sto i fokus!
 
B

BjornE

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Kom plutselig på navnet Phil Spector, assosieres med en viss sound, ikke analytisk korrekt gjengivelse - men litt suksess
 
Topp Bunn