Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn DAC?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg prøver bare å ironisere litt over at jeg til stadighet leser at folk ikke vil vedkjenne seg denne effekten og enkelt avfeier den ved å si at ikke gjelder for det spesifikke tilfellet. Men det er ikke gitt at alle har funnet dette verdt å bite seg merke i.

Placebo veldig viktig, hvor hadde sukkerpilleproduksjonen og vår tids heksedoktorer vært uten!!?
Hvis en placebopille skal erstatte en medisinpille som er meget dyr, da må vel placeboen også være dyr, for ikke å bli avslørt? Selv om placeboen koster i utgangspunktet 100 ganger mindre enn medisinpillen?? Er man da lurt??
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Mulig jeg ikke gravde dypt nok i lommeboka, men jeg har en billig dvd spiller fra elkjøp, magnavox, 500 kroners, tar divx, mp3 og alt av formater, den er fin til min bruk, sonefri, men til å spille cd er den ubrukelig, først og fremst fordi den bruker alt for lang tid til å søke, gjenkjenne, alt går noe innmari tregt. Så har jeg en memorex, den kostet 800 i 2002, råbillig da, men den klarte bare lese cd istarten, den første uka, nå er den begrenset til dvd, men det er imponerende, innebygd DD og DTS dekoder, med analoge utganger, optisk og elektrisk utgang, og den spilte cd mens den virket 100%  var den mye bedre enn magnavoxen.

Vel til poenget. Det hadde vært fint med en superbillig spiller som tok alt av formater, og også var kvikk på lyd plater.

Og det er flott med gode gammeldagse, solide cd spillere, men det er så kjekt med mp3, og alt det er mulig å dytte inn på en DVD.

Hvis en kunne få i pose og sekk?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hvis en placebopille skal erstatte en medisinpille som er meget dyr, da må vel placeboen også være dyr, for ikke å bli avslørt? Selv om placeboen koster i utgangspunktet 100 ganger mindre enn medisinpillen?? Er man da lurt??
Homeopatiske midler er, såvidt jeg vet, rimelig kostbart.
 

mordax

Medlem
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
6
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

lionstar: Hvis man har optisk utgang som man benytter så har det vel ingen betydning om dvd-spilleren har DD og DTS dekoder ?

Poenget mitt er at om man legger litt penger i en god dac så er det i grunn uinteressant hvilken cd/dvd-spiller man kjøper, og jeg føler nå at jeg har fått en god begrunnelse for at dette stemmer. Det hadde nesten vært litt morsomt å gå inn i en hifi sjappe for å teste denne påstanden ;)
 
K

kbwh

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hvis man bruker anlegget kun til musikk er vel et fungerende cd-drev greit (og de fleste av oss har vel et allerede?).
Dersom man bruker anlegget også som bildekilde er det vel ønskelig med en dvdspiller av noenlunde billedkvalitet og de tøyser vel gjerne mindre enn en del av de billigere av slaget (min egen OBS!-Lumatron tøyser fælt, men den spiller heller ikke musikk, men Byggmester Bob og Brannmann Sam).
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg vil ikke begi meg ut på en platespiller debatt her. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan man kan si at noen cd-spillere er så fantastisk mye bedre enn andre. Hvis man tar signalet digitalt ut så er jo eneste oppgaven til spilleren å lese av cd'n. Signalet som går ut vil vel være temmelig likt for en spiller til 50 000 kr som en til 200 kr eller ?
Helt korrekt. Det er kun dac'n som bestemmer lydgjengivelsen, så lenge spilleren leser signalet korrekt
 
C

cosmos

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

zzzz.
har hatt flere dacer i hus og forskjellen drivverk utgjør er klinkende klart.
dacn blir minst 10-20% bedre med f.eks sony es kontra dagligvare dvder...

ivar får påstå det er placebo og annen voodoo. vet sannelig ikke hvor mye praktisk erfaring han har... men han er neppe guden over hverken digitalteknikk, psykologi eller politikk for den del...
innleggene fra den kanten begynner å bli til det kjedsomme....
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

  Du kan så si.. ::)

  Synd igrunn; blir man automatisk Erasmus Montanus av å studere tro?


  Mvh.  RS
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

  Du kan så si.. ::)

  Synd igrunn; blir man automatisk Erasmus Montanus av å studere tro?


  Mvh.  RS
;D ;D
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn DAC?
Nei, men man trenger et godt drivverk ;)
Som RoDa nevner, er det klare forskjeller på de fleste drivverk og digitalkabler. 8)
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Dersom DAC'en er det eneste som betyr noe for lydkvaliteten, skal jo i prinsippet to cd-spillere med samme innebygde DAC ikke være mulig å skille fra hverandre? (med mindre utsignalet har forskjellig lyd-nivå)

Dette strider ganske kraftig i mot egne erfaringer! Jeg har bemerket meg at svært mange cd-spillere i budsjett/mellom-klassen benytter en DAC med betegnelsen WM8740. (Bla. Cambridge, Arcam, H/K, Lyngdorf). Jeg har sammenlignet flere av disse (alle de nevnte merkene) i eget oppsett og har svært vanskelig for å tro at forskjellene jeg da opplevde kunne skyldes placebo eller forskjellig volum-nivå. Jeg for min del er temmelig sikker på at det faktisk var lydmessige forskjeller, selv om betydningen av disse ikke kan sammenlignes med f. eks bytte av forsterker, høyttaler, rom, plassering av høyttalere osv..

Men dette var altså spillere som benyttet samme type DAC. Spørsmålet er; Hvorfor var det forskjeller mellom disse spillerne?

(En ting som kan ha påvirket lyden på Lyngdorf-spilleren, er forresten at denne opp-sampler signalet til 24bit/96kHz, for optimale arbeidsvilkår hos DAC'en (som er 24bit/96kHz))
 
L

Ludo

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Synes det blir tullete å avskrive forskjellig lyd i drivverk selv om enkelte bedrevitere med dårlig hørsel gjør det.
Jeg har hørt til dels dramatiske forskjeller på en og samme DAC med forskjellige drivverk, det samme gjelder kabler for digital overføring mellom drivverk og DAC også.

Hadde Fidelity eller lignende vært et fagblad hadde de kanskje tatt tak i slike problemstillinger.
Er du helt grøftedrita eller ? Hva for slags utsagn er dette ?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

;D ;D ;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Synd igrunn; blir man automatisk Erasmus Montanus av å studere tro?
Gjør kunnskapsmangel enkelte til frekke, obsternasige drittunger tro?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Gjør kunnskapsmangel enkelte til frekke, obsternasige drittunger tro?
Starter ordkrigen nå ;D
 
L

Ludo

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Gjør kunnskapsmangel enkelte til frekke, obsternasige drittunger tro?
Nei, jeg tror ikke det - men det er tydelig at det ikke er så skrekkelig langt fra geni til idiot... :p
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Bruker selv en DVD-spiller til ca. kr. 600 fra Eltek, sammen med en RME ADI-2 dac. Det lyder som ren himmel. RME ADI-2 er ufølsom for drivverket, så lenge drivverket klarer å avlese informasjonen.
Jeg har ikke hørt alle kombinasjoner, men i mitt tilfelle vil svaret til OP være: Nei.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

det samme gjelder kabler for digital overføring mellom drivverk og DAC også.
Jeg, og helt sikkert flere med meg, er meget interessert i å få vite hvordan digitalkabler har lært seg å utføre matematikk i det binære tallsystem. Spennende kabler dette, som kan utføre matematiske operasjoner på linje med en digital signalprosessor.

Kanskje de er magiske?

Som jeg har sagt tidligere, hadde du dyttet et Word-dokument igjennom kabelen, så kanskje det hadde dukket opp på trøndersk i andre enden? Det er nøyaktig like sannsynlig som kvalitative nyanseforskjeller i digitale overføringer av lyd.
 
L

Ludo

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Tja, si det ! Hva som skjer i kabelen er noe jeg driter i. Jeg hører forskjellen og andre med meg. Kanskje vi har rare ører og dårlige anlegg eller no, men forskjellen er altså til stede...

Men uansett så er jo du superheldig da, du slipper å bruke penger på en seriøs kabel fordi anlegget ditt aldri kommer til å sladre om det uansett... ;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Tja, si det ! Hva som skjer i kabelen er noe jeg driter i. Jeg hører forskjellen og andre med meg. Kanskje vi har rare ører og dårlige anlegg eller no, men forskjellen er altså til stede...
Det har i det minste aldri jeg hørt på mine studiomonitorer som er designet spesifikt for å avsløre kvalitative nyanseforskjeller. Ikke har jeg dårlig hørsel heller, selv om det som regel er kronargumentet mot knottpøbler som meg.

Men uansett så er jo du superheldig da, du slipper å bruke penger på en seriøs kabel fordi anlegget ditt aldri kommer til å sladre om det uansett... ;)
Jeg besitter kun seriøse kabler. Digitalkabler til flere tusen kroner er "useriøse" kabler.

Nok om det.
 
B

brand-x

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

EspenLT !

Att du gidder. Tydeligvis mange som i total mangel på bedre argumenter/retorikk som tar til orde for drittkasting i stedet for saklighet, de greier jo tydligvis ikke å tenke rasjonelt. Er så til de grader enig med deg . skulle nesten ikke tro att normalt oppegående mennesker tar til orde for slike karakteristikker av personer med litt rasjonell tankegang/forståelse.

Lykke til videre med debatten, og så må jeg spørre dere som angriper EspenLT, blir dere BEDRE av å slenge dritt om relativt erkjente fakta ?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Du kan så si.. ::)

Synd igrunn; blir man automatisk Erasmus Montanus av å studere tro?


Mvh. RS
Hvorfor ikke komme med reelle argumenter istedet for personangrep, Solhaug? Har du ingen?

Erasmus Montanus ville ikke konversere med folk som han ikke mente var av hans "stand". Hvis jeg fulgte hans logikk ville jeg ikke deltatt her i det hele tatt. Videre synes jeg nok det er "visse" andre som i større grad fremhevder at de med sine magiske ører og fingre, hører og lager ting så mye bedre enn alle andre.

At "mobben" går til angrep tar jeg forøvrig bare som et godt tegn.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Dersom DAC'en er det eneste som betyr noe for lydkvaliteten, skal jo i prinsippet to cd-spillere med samme innebygde DAC ikke være mulig å skille fra hverandre?

Dette strider ganske kraftig i mot egne erfaringer! Jeg har bemerket meg at svært mange cd-spillere i budsjett/mellom-klassen benytter en DAC med betegnelsen WM8740. (Bla. Cambridge, Arcam, H/K, Lyngdorf).
Hvilken kvalitet du får ut av en DAC (chip) avhenger av strømforsyning, printutlegg, klokkekretsløp, analogkretser, filtrering osv. Selve DACen er sjelden den begrensende faktor i en CD-spiller, den etterfølgende analogdelen er.

(En ting som kan ha påvirket lyden på Lyngdorf-spilleren, er forresten at denne opp-sampler signalet til 24bit/96kHz, for optimale arbeidsvilkår hos DAC'en (som er 24bit/96kHz))
Upsampling er en jippo. DACen oversampler innsignalet til sin interne rate uavhengig av om det er 44 eller 96kHz inn. Hvorfor sette inn enda et tapsledd i kjeden? Fint hvis man skal koble sammen utstyr med ulik samplingsfrekvens, men en sampleratekonverter kan bare legge til, ikke fjerne forvrenging.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg, og helt sikkert flere med meg, er meget interessert i å få vite hvordan digitalkabler har lært seg å utføre matematikk i det binære tallsystem. Spennende kabler dette, som kan utføre matematiske operasjoner på linje med en digital signalprosessor.

Kanskje de er magiske?

Som jeg har sagt tidligere, hadde du dyttet et Word-dokument igjennom kabelen, så kanskje det hadde dukket opp på trøndersk i andre enden? Det er nøyaktig like sannsynlig som kvalitative nyanseforskjeller i digitale overføringer av lyd.

Det går rykter om at et lass med kabler ble funnet i en kornsirkel.... ;D
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hei
I mitt anlegg har det alltid vært stor forskjell som følge av å benytte forskjellige drivverk. Her er det aldeles ikke snakk om noen placebo effekt ! De som ikke hører dette må ta en skikkelig omgang med Q-tips i øra.
Man trenger da ikke være hverken lydteknikker eller "digitalekspert" for å høre dette.
Mvh
Morten
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ludo: Om du ser på når meldingen min var postet, så er det temmelig lite sannsynlig at jeg var grøftedrifta i utgagspunktet. RoDa har skrevet hva han mener å høre med bytte av digitalkabel, Løkken har sagt hvor lite sannsynlig det er at det som RoDa skriver faktisk skjer i en digitalkabel. Du kan selv vurdere hvor vidt du tror Løkken vet hva han snakker om, jeg holder det for temmelig sannsynlig at det er riktig. I et fagblad, hvor det faktisk er krav til at det som skriver kan verifiseres av andre hadde man ikke kunnet kommet med slike påstander som RoDa gjør og fremsatt de som om de var udiskutable.

De som skriver i slike blekker har sikkert hørt mye stæsj og synes sikkert det er flott å beskrive de, objektivt sett, temmelig marginale forskjellene som gjerne opptrer, men forståelsen av hva som skjer er det nok ofte ikke spesielt stor.

Av denne, og andre grunner, ser jeg ikke på den kulørte HiFi-presse som fagblad. Jeg leser de som ren underholdndning.

Var det klart nok forklart?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hei
I mitt anlegg har det alltid vært stor forskjell som følge av å benytte forskjellige drivverk. Her er det aldeles ikke snakk om noen placebo effekt.
Hvordan kan du vite det? Halve poenget med placebo-effekten er at den virker, hvis ikke hadde det ikke vært en effekt...
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Å få en teknolog til å innrømme at han hører forskjell på kabler og drivverk, ville være det samme som å underskrive sin egen dødsdom i teknologkretsene. Derfor må man undertykke det man hører og bortforklare dem med placebo og lignende.
Dette er ikke bullshit, men et kjent faktum  8) 8) 8)
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Eller ditto ikke å høre forskjell å underskrive sin dødsdom i HiFi-kretser?

Edit: Forresten tror jeg du tar feil - å finne ut noe som går på tvers av etablerte sanneheter og med vidtgående konsekvenser for fysikk og elektroteknikk må jo være enhver teknologs våte drøm.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ivar Løkken
Det blir for dummt å gnåle om denne placebo effekten hele tiden. Forskjellene er lett å høre. Det blir som å bytte ut andre ledd i kjeden, inklusiv kabler.
Hvis du ikke hører foskjell i ditt anlegg må svare være dårlig utviklet hørsel/hjerne eller et bedritent stereoanlegg.
Mvh Morten
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ivar Løkken
Det blir for dummt å gnåle om denne placebo effekten hele tiden. Forskjellene er lett å høre. Det blir som å bytte ut andre ledd i kjeden, inklusiv kabler.
Hvis du ikke hører foskjell i ditt anlegg må svare være dårlig utviklet hørsel/hjerne eller et bedritent stereoanlegg.
Mvh Morten
Du snakker så sant så sant ;D ;D ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det blir for dummt å gnåle om denne placebo effekten hele tiden. Forskjellene er lett å høre.
Det er hele vitsen med en effekt. Det er derfor en effekt er en effekt. For all del, jeg er åpen for andre forklaringer, det er bare å fyre løs, men det meste som blir forsøkt presentert i den sammenheng er misforstått elektroteknikk og generell BS.

Å få en teknolog til å innrømme at han hører forskjell på kabler og drivverk, ville være det samme som å underskrive sin egen dødsdom i teknologkretsene.
Tvert om, kunne jeg positivt identifisert og forklart slike forskjeller hadde jeg blitt en ekstremt rik mann. Og da snakker jeg ikke om Rand-millionen, men en revolusjon av verdens elektronikkindustri. Dessverre er det engang slik at det ikke faller gjennom bare på teknisk grunnlag; også alle forsøk på lytterbasert testing og dokumentering har konsekvent gitt nullresultat.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det blir for dummt å gnåle om denne placebo effekten hele tiden. Forskjellene er lett å høre. Det blir som å bytte ut andre ledd i kjeden, inklusiv kabler.
Hvis du ikke hører foskjell i ditt anlegg må svare være dårlig utviklet hørsel/hjerne eller et bedritent stereoanlegg.
Mvh Morten
Rart det ikke avsløres på high end studiomonitorer som skivene dine er mikset på og. Og det barnslige Q-tips argumentet er så til de grader tynnslitt - å høre mikrodetaljer i lyd er jobben min, og jeg har et rimelig godt trent øre for slik.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Tvert om, kunne jeg positivt identifisert og forklart slike forskjeller hadde jeg blitt en ekstremt rik mann. Og da snakker jeg ikke om Rand-millionen, men en revolusjon av verdens elektronikkindustri. Dessverre er det engang slik at det ikke faller gjennom bare på teknisk grunnlag; også alle forsøk på lytterbasert testing og dokumentering har konsekvent gitt nullresultat.
Problemet er at du ikke kan forklare forskjellen, dermed så må det benektes, men det forstod du, du ville bare ha fokuset bort fra sannheten.......
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Problemet er at du ikke kan forklare forskjellen, dermed så må det benektes, men det forstod du, du ville bare ha fokuset bort fra sannheten.......

Hele jobben min går ut på å finne nye forklaringer. Hvis jeg kun hadde forholdt meg til det jeg allerede visste hadde jeg fått sparken, så det er ikke slik "teknologikretsene" fungerer. Fokuset i denne tråden er forøvrig milevis borte fra enhver sannhet allerede, så det er ikke nødvendig med noen ekstrainnsats i så måte.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Problemet er at du ikke kan forklare forskjellen
Problemet er at de påståtte forskjellene ikke manifesterer seg under lyttetester.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

EspenLT
Det er da ikke barnslig å rense øra med Q-tips. Det virker, prøv selv. Og hvis du tror dine studiomonitorer kan gjengi mer mikrodetaljer enn mine hornhøyttalere med følsomhet på 108dB/W direkte koblet til utgangstrafo, ja da er du på jordet.
Mvh
Morten
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

EspenLT
Det er da ikke barnslig å rense øra med Q-tips. Det virker, prøv selv. Og hvis du tror dine studiomonitorer kan gjengi mer mikrodetaljer enn mine hornhøyttalere med følsomhet på 108dB/W direkte koblet til utgangstrafo, ja da er du på jordet.
Mvh
Morten

Det sier jeg ikke, jeg sier kun at utstyret mitt er mer enn tilstrekkelig. Det er tross alt denne type utstyr all musikken din er mikset på. Prøver du å si at utstyr som er spesifikt designet for å avsløre slike detaljer ikke er nok til å avdekke disse "formidable" lydforskjellene dere forfekter? Sludder, det skjønner du vel selv og, tenker jeg.

Hørselen min er ellers aldeles utmerket, uansett hva du helst har lyst til å overbevise deg selv om.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det sier jeg ikke, jeg sier kun at utstyret mitt er mer enn tilstrekkelig. Det er tross alt denne type utstyr all musikken din er mikset på. Prøver du å si at utstyr som er spesifikt designet for å avsløre slike detaljer ikke er nok til å avdekke disse "formidable" lydforskjellene dere forfekter? Sludder, det skjønner du vel selv og, tenker jeg.

Hørselen min er ellers aldeles utmerket, uansett hva du helst har lyst til å overbevise deg selv om.
Hvilke studiomonotorer har du? Greit å vite hva som kan plukke frem alle nyanser og detaljer uten tap fra
20Hz -20Khz.
 
Topp Bunn