Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn DAC?

mordax

Medlem
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei

Jeg bare lurer på en liten ting. Hvis man tar signalet digitalt ut fra cd/dvd-spilleren over til en ekstern DAC, hva er da vitsen i å kjøpe en dyr cd/dvd-spiller ?
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Som med alt annet: Noen mener ja, andre mener nei... Jeg tilhører sistnevnte, men om du søker litt her på forumet, så finner du nok en del diskusjon om dette. Kommer sikkert også an på DACen osv. Et av de store buzzwordene i denne sammenheng er jitter, Ivar Løkken (som er den på dette forum som garantert kan mest om DA-konvertere) har gjentatt til det kjedsommelige at jitter i praksis ikke er noe problem på moderne CD-spillere om de er noenlunde fornuftig konstruert, men som sagt er det delte meninger om det.

Det faktum at en CD-rom til 150 kroner fra Komplett klarer å lese av en plate feilfritt i 50 ganger normal hastighet, synes i alle fall jeg gir en pekepinn på hvor vanskelig det er å lese av en CD-plate. Selv kjører jeg med en ok DVD-spiller (Denon 2910 pga bildekvaliteten) og ekstern DAC (Benchmark DAC1), har prøvd med litt ulike spillere, fjong digitalkabel og optisk/coax digitaloverføring. Jeg har i alle fall ikke merket noen forskjell.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Sånn sett kan man kanskje si at et platespillerdrivverk kun har som oppgave å rotere platen i konstant riktig hastighet; det burde være temmelig lett, og så lenge den klarer det så vil de låte temmelig likt?

Jeg er inneforstått med at det kan være betydelige forskjell på dac'er, men selv mener jeg at det for meg har pleid å være omlag like stor lydmessig forskjell på drivverk som på dac'er.

Mvh Vidar P
 

mordax

Medlem
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
6
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg vil ikke begi meg ut på en platespiller debatt her. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan man kan si at noen cd-spillere er så fantastisk mye bedre enn andre. Hvis man tar signalet digitalt ut så er jo eneste oppgaven til spilleren å lese av cd'n. Signalet som går ut vil vel være temmelig likt for en spiller til 50 000 kr som en til 200 kr eller ?
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Som sagt, dette er det delte meninger om...

Men synes ikke analogien din er riktig, Vidar P. En platespiller er et helanalogt, mekanisk system. Vibrasjonsdemping, hastighetsvariasjoner, vinkler, temperaturforandringer, tilpassing av arm til pickup, finjustering av trykk, avstander etc, etc har her udiskutablet noe noe å si. I den heldigitale verden blir mange av disse faktorene enormt mye mindre relevante eller ikke-eksisterende.
 
K

kbwh

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det er forskjell på DACer. Noen er mer eller mindre følsomme for det digitale signalets små variasjoner, mens andre ikke er det overhodet. nb sin Benchmark DAC1 tilhører, såvidt jeg har lest meg til det, siste kategori.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

En platespiller er et elektromekanisk system. Det er ikke en CD-spiller. En platepickup omsetter mekaniske bevegelser til lyd, det er derfor åpenbart at den er påvirkelig fra omgivelsene. En CD-avleser trenger ikke gjøre annet enn å finne ut hvilken sekvens av 0'ere og 1'ere som er kodet inn på platen og levere fra seg denne informasjonen. Leser feil gjør den stadig vekk, den minste ripe i CDen betyr tusenvis av bits borte, men det har seg engang slik at CD-data er enkodet med redundans og feilkorreksjonsalgoritmer som tillater gjenvinning av tapt data. Som påpekt ovenfor kan en CD-rom lese av plater uten en eneste bitfeil i 50x hastighet, det vil si at selve avlesingen som sådan er tapsfri.

Det andre en CD-avleser gjør er å sende fra seg data, som oftest på SPdif-format. Dette kan gi opphav til jitter, men jitter er en konsekvens av hva som skjer i avsender-kretsen (transmitteren) og kun avhengig av denne, dens strømforsyning og kanalen. Jitter har overhodet ingenting å gjøre med tyngde, vibrasjoner, underlag, Pulsar Points, blylodd, asfaltmatter, dempeføtter eller andre ting som ser kule ut og driver opp prisen. Dessuten er ikke jitter en ukjent variabel, men noe som kan beregnes, måles og kontrolleres. Med en velkonstruert DAC vil selv relativt mye jitter kun medføre minimal forvrenging og det finnes dessuten ingen sammenheng mellom drivverkets pris/størrelse/tyngde/mekaniske konstruksjon og dets jitterytelse.

Hvis man skal svare trådstarter på et teknisk grunnlag, hvilket vel er intensjonen med tech-hjørnet, så er svaret "nei".
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Dumt spørsmål her: Betyr dette at uansett om du bruker en audix (?) dvd-spiller fra REMA1000 eller en EMC-1 så sier du at resultatet blir det samme uansett?
 
T

theStig

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Dumt spørsmål her: Betyr dette at uansett om du bruker en audix (?) dvd-spiller fra REMA1000 eller en EMC-1 så sier du at resultatet blir det samme uansett?
Med en DAC som er ufølsom for jitter - ja, det er det belegg for å si.

Det er i hvertfall min erfaring etter å ha testet mange rare kilder mot både Benchmark og RME DAC'er.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Leser man siste Fidelity, så rapporterer de om svært så hørbare forskjeller mellom drivverk, også med Benchmark..
Så dette blir vel et subjektivistisk/objektivistisk spørsmål til slutt kanskje; det eneste som er sikkert er at det er uenighet om saken.
Får ha meg unnskyldt; platespillereksempelet var ikke ment som en analogi per se, men som et eksempel på den gjengse oppfatning av platespillerdrivverk på 50- og 60-tallet, et syn som ble dramatisk endret etterhvert som man fikk bedre kunnskap om drivverkenes rolle i lydkvaliteten.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Leser man siste Fidelity, så rapporterer de om svært så hørbare forskjeller mellom drivverk, også med Benchmark..
... mens danske High Fidelity i nr. 1/06 ikke gjør det. Så kan man prøve selv ;)

Selv er jeg tilbøyelig til å tro at danskene har rett her. De har også vett til (i likhet med Stereophile f.eks) å måle på utstyret de tester.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Selv er jeg tilbøyelig til å tro at danskene har rett her. De har også vett til (i likhet med Stereophile f.eks) å måle på utstyret de tester.
Det kan hende; imidlertid rapporterer vel også Stereophile om hørbare forskjeller på drivverk...?

"Rett" er til syvende og sist det som høres best ut for den enkelte, vil jeg tro, iallefall for en enkel sjel som meg som kun ønsker best mulig musikalsk utbytte av sitt system.

Mvh Vidar P
 
T

timc

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg sitter for tiden på en Cary 303/200 og en Rotel RCD950 som jeg bruker sammen med dCS Delius. Forskjellen på disse to drivverkene er enorm. Jeg skal prøve å modde litt slik at jeg kan kjøre klokkesignalet fra Delius inn på Rotel'en. Håper dette hjelper.

Mvh
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hva "fag"pressen mener har i alle fall jeg et ganske avslappet forhold til.

Som Løkken påpeker, så er det ganske mange ting i dyre drivverk som driver opp prisen som ikke har noe direkte med selve digitaloverføringen å gjøre. Vibrasjonsdemping er et mye nevnt punkt, men jeg har litt vanskelig for å se hvorfor det skal være så viktig, alle spillerene jeg har hatt har i alle fall aldri hatt problemer å spille musikk mens mange hopper rundt på gulvet midt på natten. Jeg har heller aldri giddet å sjekke om CD-spilleren min står perfekt i vater, da jeg ganske enkelt ikke ser noen grunn til at det skal ha noe å si.

Det vises også ganske ofte til subtile forskjeller som følge av drivverk, f.eks. "strammere bass". Jeg har vanskelig for å se hvordan et drivverk eller en digitalkabel skal kunne ha noensomhelst formening om hva signalet den sender inneholder. Enten blir det avlest riktig, eller så blir det ikke avlest riktig. Som Løkke påpekte et annet sted, så er et drivverk som avleser feil data etter at feilkorreksjonsmekansimen har gjort arbeidet sitt å betrakte som defekt.

På meg virker det som det i det audiofile miljøet er vanskelig å godta at det ikke nødvendigvis er så veldig vanskelig eller dyrt å lage ting som gjør det som de er ment å gjøre. Digital signalbehandling er et område som er temmelig godt forstått, se bare på alt man klarer å lage som fungerer utmerket og er mange, mange, mange ganger mer komplisert og følsomt enn hva en CD-spiller er. At alt plutselig blir ugyldig når det tilfeldigvis er lyd man snakker om, den kjøper i alle fall jeg ganske enkelt ikke.

Prisen på absolutt all konsumentelektronikk faller som en stein, i alle fall om man måler ytelse pr. enhent penger, slik er det dog ikke i HiFi-verdenen. Det er ikke noe high-tech man snakker om her.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Prater folk forbi hverandre her? Lurer litt på det etter å ha lest Fidelity også. Det hevdes vel ikke at det ikke er forskjell på drivverk når du bruker dac?? Det hevdes at det ikke er forskjell (eller lite forskjell) når man bruker Benchmark DAC1. Og muligens ADI?

Det bestrides ikke at det er forskjell med andre DACer såvidt jeg kan se.

K
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Løkken: Kan samme CD avspillt på to forskjellige drivverk mot samme DAC på samme forsterker på samme volum på samme høyttalere gi ulikt volum ut på høyttalerene?
 
K

kbwh

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det var ingen god bruk av ordet "rett" fra min side, Vidar P, så la meg omformulere (og håpe det blir bedre):

Når danskene sier at de ikke hører forskjell på drivverk gjennom en DAC1 og nordmennene sier at de hører forskjell, velger jeg - inntil jeg eventuelt prøver selv og finner ut noe annet - å stole på danskene.

Jeg har ikke lest om Stereophile hører forskjell på drivverk gjennom DAC1 eller ikke.

Ditt siste avsnitt er jeg fullstendig enig i.
 
K

kbwh

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det hevdes at det ikke er forskjell (eller lite forskjell) når man bruker Benchmark DAC1. Det bestrides ikke at det er forskjell med andre DACer såvidt jeg kan se.

K
Akkurat min mening.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Leser man siste Fidelity, så rapporterer de om svært så hørbare forskjeller mellom drivverk...."Rett" er til syvende og sist det som høres best ut for den enkelte, vil jeg tro, iallefall for en enkel sjel som meg som kun ønsker best mulig musikalsk utbytte av sitt system..
I og med at spørsmålet ble postet i tech-hjørnet så er det vel betimelig å anta at trådstarter ønsker et teknisk fundert svar. Hva som gir best mulig musikalsk utbytte for den enkelte er en relevant og sikkert interessant debatt, men en annen som det kanskje passer bedre å føre under "HiFi Generelt".

Prater folk forbi hverandre her? Lurer litt på det etter å ha lest Fidelity også. Det hevdes vel ikke at det ikke er forskjell på drivverk når du bruker dac?? Det hevdes at det ikke er forskjell (eller lite forskjell) når man bruker Benchmark DAC1. Og muligens ADI?

Det bestrides ikke at det er forskjell med andre DACer såvidt jeg kan se.
Hehe, placebo fungerer tydeligvis. Alle sier at man ikke hører forskjell på drivverk med Benchmark, da hører man ikke forskjell på drivverk med Benchmark. Alle sier at man hører forskjell på drivverk med "andre DACer", da hører man forskjell på drivverk med "andre DACer".

Det gir ingen mening å trekke en skillelinje mellom Benchmark og "andre DACer". Det er ikke noe unikt eller eksepsjonelt med Benchmark, det er en konvensjonell og god konstruksjon, that's it.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Hehe, placebo fungerer tydeligvis. Alle sier at man ikke hører forskjell på drivverk med Benchmark, da hører man ikke forskjell på drivverk med Benchmark. Alle sier at man hører forskjell på drivverk med "andre DACer", da hører man forskjell på drivverk med "andre DACer".

Det gir ingen mening å trekke en skillelinje mellom Benchmark og "andre DACer". Det er ikke noe unikt eller eksepsjonelt med Benchmark, det er en konvensjonell og god konstruksjon, that's it.
Det er mulig jeg er et placebo-offer (legg merke til hvor tilsynelatende uanfektet jeg er når jeg innrømmer dette :) ). Riktignok har jeg kun hørt DAC1 i mitt eget oppsett, og kun med et drivverk, så jeg har ingen planer om å uttale meg om forskjeller. Og jeg vet ikke helt hvordan placebofenomenet skulle utarte seg i dette tilfellet.

Jeg mente bare å si at jeg kun har registrert "ingen forskjell uansett drivverk"-uttalelsen ifm Benchmark DAC1. Når noen da sier de hører forskjell med en annen dac så blir det vel litt på siden?

Jeg har ikke satt meg inn i konstruksjonen av DAC1 kontra andre, men jeg har jo registrert argumentasjon rundt klokkestyring osv. Når du sier at det er minimal forskjell i konstruksjonen mellom disse dacene så kan jo det rydde litt opp i denne diskusjonen.

K
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det er mulig jeg er et placebo-offer (legg merke til hvor tilsynelatende uanfektet jeg er når jeg innrømmer dette :) ).
Det var ikke deg jeg siktet til, men generelt vil jeg tro at det ikke finnes ett eneste menneske på hele jorden som ikke er mottagelig for placebo. Og hvorfor bruke ordet "offer"? Hvis placebo funker, så er jo alt såre vel.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det var ikke deg jeg siktet til, men generelt vil jeg tro at det ikke finnes ett eneste menneske på hele jorden som ikke er mottagelig for placebo. Og hvorfor bruke ordet "offer"? Hvis placebo funker, så er jo alt såre vel.
Antok vel at den ikke var myntet på meg, men jeg fikk lyst til å innrømme at jeg kunne være et offer for dette stygge fenomenet! Selvfølgelig er placebo naturlig, men det er jo en gjenganger i slike diskusjoner at placebo ikke rammer en selv... forklart av vagt presiserte omstendigheter.

Og nå; tilbake til topic!?

K
 

mordax

Medlem
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
6
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Takk for alle innspill så langt. Som Løkken påpeker så er jeg egentlig ute etter en teknisk forklaring på eventuelle forskjeller mellom drivverk. Det er greit nok at folk hører en forskjell, men det blir for meg nesten det samme som om 2 personer omtaler en film vidt forskjellig. Det er vel kanskje noen her inne også som ikke helt liker tanken på at de har brukt store summer på noe som egentlig kan skaffes ganske billig, men nok om det.

Hvis noen har en teknisk forklaring på hvorfor f.eks. diskanten blir mye bedre med ett drivverk enn et annet (med tanke på at begge drivverkene leser og sender identiske signal) så må de gjerne komme med det.

Håper ikke jeg har tråkket noen synsere på tærne nå ;)
 
T

theStig

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg tror at mange av de forskjeller man opplever egentlig skyldes at man lar seg påvirke av andre faktorer enn lyden alene. Et godt eksempel på dette er en engelsk høyttalerprodusent (tror det var Celestion) som lagde noen par kliss like høyttalere, men i forskjellige farger. Lyttepanelet visste ikke at høyttalerne var like rent teknisk, men de fleste lytterne vurderte lyden til å være svært forskjellig. F.eks røde høyttalere låt "varmt", grønne låt "nøytralt" osv. Med andre ord; opplevelsen av lyden var styrt av synssansen. Ganske interessant egentlig. ;)

Det er vel totaltopplevelsen som teller for de fleste vil jeg tro. Da er det forsåvidt helt greit at man opplever produkt A som bedre enn produkt B, selv om det egentlig ikke er noen lydmessig forskjell.
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Kan noen av teknologene svare på mitt spørsmål? Kan to ulike drivverk i en ellers identisk kjede gi ulikt volum ut?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re:

Nå er jo dette tech-hjørnet, så jeg burde vel egentlig ikke komme med for mye synsinger.......men......

Drivverkene var:

- Sony XA-30ES (LC Audio XO Clock2 og Tema Isolator)
- Marantz CD-4000 (Asfalt og plastfjerning)

Digitalkabel:

- Kimber Illuminations D-60 (Ja, jeg VET det er "sjukt" med en kabel til over 3k)

Lik strømkabel til spillerne, plassert på hver sin hylle i racket.

Min innstilling var: "Jippi! Endelig en DAC som er upåvirket av jitter og leverer samme lyd."
Det åpner jo muligheten for en billig dvd-spiller til film og samtidig strålende lyd i stereo vha benchmark.

Jeg byttet frem og tilbake flere ganger, og gjentok etter noen dager. Egentlig bare et innfall jeg fikk om å prøve andre drivverk, men følte jeg måtte fortelle om resultatet i testen.

Resultatet var litt "Faen og!!".
Enda en reklame som ikke holder hva den lover....

Det var en bedre definert og mindre stresset lyd som kom fra kombinasjonen Sony-DAC1. For å stjele fra danskene så var det mer "hull igjennom".
Forskjellene er ikke like store som å flytte høyttalerne 60cm lengre ut fra veggen, såklart.
Men, det er min påstand at du som lytter kommer tettere på musikken med Sony som drivverk i sammenligning med Marantz.

Det var heller ikke til å ta feil av endringene ved å bruke kimbers digitalkabel istedet for viablue.
Ja, det er stor forskjell i pris mellom disse to. Men det er på grensen til irriterende hvor mye mer viablue "skitner til vinduet". Spesielt vil jeg nevne bassen, som med viablue var tykkere/rundere. Kimber var bedre definert og strammere, samt at den ga inntrykk av å gå dypere.
Igjen; Ikke himmel og hav, men heller ikke til å feie under teppet.

Mvh
Rolf-Inge
 
T

theStig

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Kan noen av teknologene svare på mitt spørsmål? Kan to ulike drivverk i en ellers identisk kjede gi ulikt volum ut?
Nei, det går ikke. Bit'ene er de samme, og vil representere samme analoge signal, og dermed samme lydvolum.
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Ok, var det jeg trodde. Takker uansett for svar
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

... mens danske High Fidelity i nr. 1/06 ikke gjør det. Så kan man prøve selv  ;)

Selv er jeg tilbøyelig til å tro at danskene har rett her. De har også vett til (i likhet med Stereophile f.eks) å måle på utstyret de tester.
Gutta i fidelity skal for enhver pris høre forskell på absolutt alt. Skaffer seg på den måten noe å gjøre i lang tid. Sånn er det vel med (nesten) alle slike blekker.

Når det er sagt, kjøper fidelity selv jeg, og setter stor pris på bladet, det er jo tross alt mye annet som står der også som ikke har noe med dyrkabel/ og annen dyrfi å gjøre. ;)
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

I følge specsene er DACen 0.02 dB ned ved 10 Hz, hvordan den kan gå dypere med en digitalkabel kontra en annen skjønner jeg ikke. For at det du beskriver skal kunne skje, må vel digitalkabelen drive en eller annen form for dignal signalprossesering, siden du opplever konsekvente forskjeller (slik tolker i alle fall jeg at du gjør det).

Er du enig i at digitalkabelen din ikke kan ha noensomhelst formening om hva det er som går gjennom den?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Det var ikke deg jeg siktet til, men generelt vil jeg tro at det ikke finnes ett eneste menneske på hele jorden som ikke er mottagelig for placebo. Og hvorfor bruke ordet "offer"? Hvis placebo funker, så er jo alt såre vel.
Mener vel at "offer" er man i den forstand at man betaler for noe som strengt tatt "ikke er der", håper å bli misforstått riktig. ;)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Er du enig i at digitalkabelen din ikke kan ha noensomhelst formening om hva det er som går gjennom den?
Ja, siden jeg ikke betrakter en digitalkabel som noe som er i stand til å ha formeninger.

Det jeg tror, er at vi (mennesker) ikke har den fulle oversikt over hva som påvirker hørselen vår. Ei heller målemetoder for å avdekke det.

Jeg kan fortelle om hva jeg hører, og så kan vi ha nyttige, høflige og interessante diskusjoner i ettertid om hvorfor.

Mvh
Rolf-Inge
 
K

kbwh

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

...men de diskusjonene bør, som Ivar Løkken påpeker, foregå andre steder enn på/i Tech-hjørnet.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

...men de diskusjonene bør, som Ivar Løkken påpeker, foregå andre steder enn på/i Tech-hjørnet.
Enig!
Stopper her.

R
 
T

theStig

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

I følge specsene er DACen 0.02 dB ned ved 10 Hz, hvordan den kan gå dypere med en digitalkabel kontra en annen skjønner jeg ikke.
Det er jo heller ikke mulig.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re:

Det var heller ikke til å ta feil av endringene ved å bruke kimbers digitalkabel istedet for viablue.(...) Spesielt vil jeg nevne bassen, som med viablue var tykkere/rundere. Kimber var bedre definert og strammere, samt at den ga inntrykk av å gå dypere.
For at en digitalkabel skal kunne endre bassresponsen (eller volumet som ble nevnt tidligere) må den:

1) Dekode lyddata fra SPdif-strømmen, som også inneholder trackinformasjon, paritetsinformasjon, biphase-enkoding, kanalinformasjon og SCMS kopibeskyttelse.
2) Gjøre om serielle lyddata til parallelle PCM samples og generere sin egen sampleklokke for å holde styr på disse.
3) Gjøre matematiske operasjoner på PCM lyddata vha. digital signalprosessering, feks filtrering eller equalizing.
4) Enkode den prosesserte dataen til SP-dif igjen.
5) I tillegg til de prosesserte data også sende ut en dummydatastrøm som lurer opptaks- eller måleutstyr til å tro at inndata og utdata er bit for bit identiske.

Jeg vil anta at en krets for å gjøre dette vil kreve et sted mellom femti tusen og fem hundre tusen transistorer. Det er ganske imponerende at en kabel får til det samme.
 
N

nb

Gjest
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Som vanlig betydelig mer presist fra Løkkens side, men påstander om slike subtile endringer som RoDa her beskriver fremkommer til standighet i blader og på dette forum. Hvorfor er det ingen som tenker gjennom konsekvensen av hva man hevder?

Hadde Fidelity eller lignende vært et fagblad hadde de kanskje tatt tak i slike problemstillinger.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Antok vel at den ikke var myntet på meg, men jeg fikk lyst til å innrømme at jeg kunne være et offer for dette stygge fenomenet! Selvfølgelig er placebo naturlig, men det er jo en gjenganger i slike diskusjoner at placebo ikke rammer en selv... forklart av vagt presiserte omstendigheter.
Placebo er ikke et stygt fenomen, det er et levende bevis på sinnets kraft over legemet. Folk blir friske fordi de tror at de får medisiner som virker, det er flott.

Jeg har selv opplevd placebo flere ganger. Mest slående da vi bedrev et eksperiment med panorering av lydkilder i stereobildet vha delay mellom kanalene. En fyr skulle skru på delay-prosessoren og jeg skulle lytte og høre hvordan lydkilden flyttet seg. Hørte først rett foran, så 10 grader ut til siden, så 20, så 30, - og noterte ned det som ble en fin graf med sammenheng mellom interkanalforsinkelse og lydkildeplassering. Så fant vi ut etter endt eksperiment at prosessoren hadde stått med bypassknappen inne hele tiden, den gjorde ingenting. Det var en vekker.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Re: Trenger man god cd-spiller når man har ekstrn

Jeg prøver bare å ironisere litt over at jeg til stadighet leser at folk ikke vil vedkjenne seg denne effekten og enkelt avfeier den ved å si at ikke gjelder for det spesifikke tilfellet. Men det er ikke gitt at alle har funnet dette verdt å bite seg merke i.

Placebo veldig viktig, hvor hadde sukkerpilleproduksjonen og vår tids heksedoktorer vært uten!!?
 
Topp Bunn