Trenger hjelp til DIY subwoofer (hjemmekino)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Dersom du er åpen for å ha bassane retta oppover, altså at du kan bruke dei som fruktkurv, så har du anledning til å bruke feks 2x18". Der har BMS eit par interessante kandidatar.

    Og for heimekino, så stemmer eg for bassrefleks(mot normalt), det er ikkje veldig korrekt, men det er moro. Noko eg synast passer bra i heimekino.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Joda, kan godt kjøre med henger på vinterføre, men alt blir jo både vått og skittent inntil beinet, da er det bedre å få det kappet og lagt inn i bilen.

    Skal forhøre meg litt i rundt om hvem som har MDF og kapper etter mål. Doble 20mm rundt om burde holde? Og så lime noen kosteskaft i mellom veggene til ekstra avstiving? Kassen blir vel i område 60x60x60cm utvendig tipper jeg.
    Jeg ville bygget forsterkningene slik som dette:
    http://www.rythmikaudio.com/download/DS1501_Front_Firing_enclosure.pdf
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Takk for den TEK, er enig i at dette ser veldig bra ut, men ulempen er at alle disse innvendige forsterkingene tar liter fra innvendig volum...
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så mye som det kan se ut til...
    Doble 20mm kan forresten være litt mer enn du trenger.

    Du tenker 60x60x60cm pr. box?
    Dersom det var mitt bygg ville jeg gått for 18mm kryssfiner + 12mm MDF generelt, og 18mm + 18mm kryssfiner i baffel + 12mm MDF for forsterkning innvendig i henhold til forslaget fra Rythmik.
    Kryssfiner er stivere enn MDF, men også dyrere - så man må jo vurdere om det er verdt det.

    Du kan også la deg inspirer av denne:
    https://www.bowers-wilkins.co.uk/Discover/Discover/Technologies/Matrix.html

    Jeg laget en diger 18" sub med en slik struktur innvendig. Ble utrolig stiv, kunne hoppes på og hva som helst uten antydning til bevegelse.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Takkker for alle innspill som har kommet, alt er lest og vurdert.
    Kort oppsummert, så var tanken om to 15" i en kasse (tett), men både simulering og faktisk måling viste at det ble noen kanselleringer som var umulig å få bort, og som ikke var til stede med en. Høynet da til en 18" i tett kasse bygget basert på prinsippet TEK postet i innlegg 42, med en Hypex FA502 bak bakveggen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Et kjapt spørsmål, bør kassen stå rett på gulvet, spikes, tre føtter, gummiføtter eller annet?
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er forskjellige «skoler» der. Noen mener at spikes er det rintige, andre er for myk avkobling.
    Jeg er for myk avkobling. Detjeg gjorde på min 18" var å kjøpe vibrasjonsdempere for vaskemaskin, også ordnet jeg et system slik at sub’en stod på de også på trebein under dem igjen, slik at jeg fikk avkoblingen men det som vises er trebeina.
    Men det kommer litt an på hvor elementet skal være. Skal det være nedoverrettet må du ha enn viss avstand til gulvet.
    Jeg foretrekker at elementene står mot meg istedenfor å blåse rett ned i gulvet.
    I så fall tenjer jeg at noe så enkelt som filtputer eller små gummiknotter kan holde, men jeg ville ikke satt den rett ned på gulvet - da kan det fort bli vugging i den. Også kommer det jo an på hvordan du vil det skal se ut, naturligvis.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte også på at det kan bli vugging hvis man ikke er veldig heldig. På et annet forum så jeg noen som brukte dørstoppere under kassen, kan kanskje være en idé?

    9587098812446.jpg
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Litt på utsiden av tema, men hvor får man kjøpt høyttaler- og singalkabler i løpemeter i Norge?
    Husk, dette er et "budsjett" surroundannlegg, så ikke noe veldig dyrt.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Biltema (se under bilstero), hifi-klubben, claes, elfa dislect, 4-sound osv.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    23.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    9
    Jl audio leverer nogle spændende emner. Brugt er priserne også til at leve med. Jeg byggede mit for 15000 NOK.
    Det er uden forstærker. Dog kræver jl audio stærke kræfter.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Wishmaster, du kan jo fylle på med et par Klipsch R-115SW til for ca 15.000kr. Jeg så BRL solgt to for 13990kr i helgen, plug and play. Da kan du prøve med tre eller fire Sub'er i rommet for å redusere romnodene.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Wishmaster, du kan jo fylle på med et par Klipsch R-115SW til for ca 15.000kr. Jeg så BRL solgt to for 13990kr i helgen, plug and play. Da kan du prøve med tre eller fire Sub'er i rommet for å redusere romnodene.
    Heisann og takk for innspill. Jeg forsøkte med inntil fire (dvs både en, to, tre og fire) i romsimuleringa til REW, og uansett hvor jeg plasserte subbene, så ble det ikke så bra som med bare en. Bestilling av element og forsterker er allerede sendt, og målsettinga til kasse er nesten ferdig (men må dobbeltsjekkes en gang til) og bestilling på denne blir sannsynligvis sendt i dag.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket element ble det?
    (så det ble ett 18" element, men ikke hvilket)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Fikk hentet element og forsterker i dag (og senter også faktisk), og fikk en liten overraskelse.

    Hypex FA502 er viftekjølt og denne montert i en tett kasse, så vil ikke kassen være tett lenger. Ikke at det er noe problem å lage en kasse i kassen for forsterkeren, men det var ikke helt med i planen når jeg oversendte kassetegningene til Lium Møbelverksted for noen dager siden. Det står heller ikke noe om det på Hypex sine sider så vidt jeg kan se, og heller er det ikke helt riktig bilde av FA502. Ikke noen krise, men det går jo bort et par liter kassevolum, og det hadde vært greit å vite på forhånd.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hypex FA502 er viftekjølt og denne montert i en tett kasse, så vil ikke kassen være tett lenger. Ikke at det er noe problem å lage en kasse i kassen for forsterkeren, men det var ikke helt med i planen når jeg oversendte kassetegningene til Lium Møbelverksted for noen dager siden. Det står heller ikke noe om det på Hypex sine sider så vidt jeg kan se, og heller er det ikke helt riktig bilde av FA502. Ikke noen krise, men det går jo bort et par liter kassevolum, og det hadde vært greit å vite på forhånd.
    En irriterende ooops, men dette er normalt på plateforsterkere, og det står forøvrig i brukerhåndboka.
    3F308816-0792-4782-9EF9-6E3DCE605DF4.jpeg


    Johan-Kr
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke påstå at de (Hypex) forsøker å skjule det, og hva som er vanlig på plateforsterkere vet jeg ikke, men på mine aktive Klipsch subber så er i hvertfall plateforsterkeren helt tett. Utfordringer er til for å løses, og løsningen på dette er ikke vanskelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn