Trenger anbefalinger av en komplett pakke med kvartettene til Shostakovich

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Tittelen sier egentlig alt. Hva vil dere anbefale folkens?
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Jeg syntes Borodin er helt konge når det gjelder Shostakovich

Denne anbefales herfra

51TAFXW2xpL._SL1500_.jpg


Edit: denne mangler 14 og 15
 
Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Hva synes dere om Borodins vs Emersons?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hva synes dere om Borodins vs Emersons?
Har ikke hørt Emerson i Shostakovich. Det finnes ufattelig mange sykluser, av nyere serier har jeg likt denne:



Finnes p.t. på amazon.co.uk for ca £25. Som en bonus inneholder den enkeltkvartetter av Miaskovskyy, Prokofiev, Weinberg og Schnittke. Veldig flott lyd.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Hørte på Emerson og Borodin i går (1,8 og 12). Syntes Borodin treffer nerven bedre, men de har litt heltestatus hos meg så veldig partisk. Pacifica er spennende og skal sjekkes ut!
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Takk for rådene. Har lest meg litt opp på kvartettene og det synes som om Borodin er det mest "riktige" valget. Synes imidlertid at Shostakovich ofte kan bli en tanke for deprimerende og kvass så har valgt meg en litt snill versjon til å begynne med, nemlig Rubio Quartet på Brilliant Classics.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Støtter anbefalingen av Mandelring-kvartetten. Meget bra CD-lyd også, hvis man ikke vil eller må ha fem kanaler, selv om SACD er et knepp opp uansett. (Her er forresten DSD-konvertering av CD-sjiktet av betydning for klangen i strykere, for eksempel i toppspillere fra Marantz og Peychevs APL-convertere.)

Noen anmeldere er tilbøyelige til å se på Mandelring som referanse i disse kvartettene, og jeg er mer og mer enig med dem. Dette er innspillinger som trygt tåler gjenhør. De har så mange slags nyanser i uttrykket i stillere partier og likevel den intense energien i utbruddene.
 
Topp Bunn