Trenger anbefaling av mesh nettverk til Altibox

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig jeg var uklar: Jeg har ikke kabler mellom nodene men jeg har utstyr med kabling til flere av nodene.
    Ja, det var det jeg forsto. Kan du kable så er selvsagt det å foretrekke. I praksis fungerer de mer eller mindre som "dumme" AP'er, med "fast roaming", samt mulighet for 1 gjestenett uten at du selv må konfigurere manuelt dette vha VLAN.
     

    FranZe

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2022
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanget
    Hadde ukablet i mange år, lå på ca halvparten av hastigheten, men da var det en god blanding av Deco m4 og m5.
    Hvis du hadde ukablet tidligere hva var det som gjorde til at du gikk over til kabel istedet? Var det kun pga hastigheten eller har det også noe med stabilitet å gjøre?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du hadde ukablet tidligere hva var det som gjorde til at du gikk over til kabel istedet? Var det kun pga hastigheten eller har det også noe med stabilitet å gjøre?
    Oppussing i huset, liker best kabel - hadde ikke mulighet til det uten å rive vegger (vil ha kabler skjult), så når vi først pusset opp førsteetasje og loft så la vi rør og uttak mange plasser i huset.
    Vi gikk over til altibox og 500/500 etter vi pusset opp (kablet alt) så det blir ikke rettferdig å sammenligne hastigheten. Før så hadde vi Telia 300/20 når bare den ene (hovednode) var koblet til kablet - og resten via wifi så tror jeg vi fikk ca 150/20 i hastighet.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.983
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har en kombinasjon av 4 Asus-rutere i Mesh i tre etasjer + to enkle (kablede) switcher for stueanlegget og kinoloftet. Så all streaming til "mine" systemer er kablet mens ungene streamer og spiller via trådløst. Så det blir en kombinasjon av Mesh og kablet på sett og vis, samt at en back-haul også er kablet mens de andre ruterne bruker 5Ghz backhaul (men har da triband). Merker egentlig ikke stor forskjell på båndbredde uansett om jeg er kablet eller ikke, eller via wired eller 5GHz backhaul. Får mellom 300-500Mb/s i hver krok av huset uansett hvordan jeg er koblet (og båndbredden ut av huset er 500mbit så jeg kan ikke forvente bedre). Ping er også meget bra...

    Mange vil sikkert anbefale det de har selv. Og det gjelder meg også. Men jeg har hatt mange rutere før jeg endte opp med Asus og var aldri helt fornøyd før jeg fikk Asus, enten pga dårlig pålitelighet eller elendig admin-konsoll. Ingen mer "reboot" av ruterne nå og alt er forståelig.. Jeg synes Asus funker veldig bra for sånne som meg som ikke gidder å fikle for mye med konfig men at det samtidig har et bra admin grensesnitt, hyppige FW-oppgraderinger selv av gamle rutere og ikke minst "AI Protection" som er veldig greit spesielt med ungdommer i huset. Har ikke kjøpt slike "mesh" dingser men heller skikkelige Mesh-kompatible rutere som alle har 4 eller 8 ethernett-koblinger. Det kostet ikke så voldsomt heller..
     
    Sist redigert:

    FranZe

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2022
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanget
    Oppussing i huset, liker best kabel - hadde ikke mulighet til det uten å rive vegger (vil ha kabler skjult), så når vi først pusset opp førsteetasje og loft så la vi rør og uttak mange plasser i huset.
    Vi gikk over til altibox og 500/500 etter vi pusset opp (kablet alt) så det blir ikke rettferdig å sammenligne hastigheten. Før så hadde vi Telia 300/20 når bare den ene (hovednode) var koblet til kablet - og resten via wifi så tror jeg vi fikk ca 150/20 i hastighet.
    Ja, full oppussing forklarer det jo det, ingen tvil da 😀
    Var litt spent på om det var noe med stabiliteten som gjorde det, derfor jeg spurte, men merket du noe forskjell der? Hvordan var det trådløst vs kabel når det kommer til opplevelsen, sett vekk fra hastighetsøkningen?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, full oppussing forklarer det jo det, ingen tvil da 😀
    Var litt spent på om det var noe med stabiliteten som gjorde det, derfor jeg spurte, men merket du noe forskjell der? Hvordan var det trådløst vs kabel når det kommer til opplevelsen, sett vekk fra hastighetsøkningen?
    Vanskelig å si, da jeg også byttet nettverkslevrandør samtidig.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.983
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg vil påstå at du burde ha triband med Mesh med mindre du har kablet backhaul
     

    FranZe

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2022
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Levanget
    Helt enig, man må absolutt skru av det innebygde wifi-rælet på Altibox sine enheter. Som regel struper det kraftig hastigheten man får fra den eksterne ruteren. I praksis har man bare 1 stor kanal man kan bruke i 5ghz-nettet om man vil sette opp kanalen manuelt, 80mhz båndbredde og ha garantert oppetid. (Kanal 36-48, over dette beveger man seg inn i DFS-kanalene, helt fram til 149, men fra kanal 149 og oppover har man i Norge kun lov å sende med 25mw sendestyrke kontra 200 på de lavere kanalene som betyr vel ca 10db lavere «kvalitet» som påvirker både rekkevidde oh hastighet, samt ikke alle enheter er kompatible med kanal 149+ (feks chromecast m/ googletv hd/4k)
    Personlig er jeg ikke ute etter den enorme hastigheten. Kan kjøre 80mhz båndbredde, men har valgt å bruke 20mhz. Det som er er at det som stort sett kjører trådløst ikke trenger den voldsomme hastigheten, det består jo mest av mobilbruk der. Kjører en kun trådløst så kan jeg jo selvsagt se trangen til høy hastighet. Sett fra en annen side igjen så er det jo, som du er inne på, mangel på kanaler. Hvordan blir egentlig dette med f.eks 4stk noder som kjører 80mhz? Fungerer kanskje greit så lenge det er liten last /få klienter?

    Ellers ser en vel snart trådløse ting som støtter 100 000 mbps (trykket på esken) :p
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Valget falt på tp-link deco X60 med 3 noder. Kobles opp på fredag etter jobb(ja noen jobber i påsken🙄) Krysser fingre🤞🤞
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Da har X60 mesh nettet vært oppe siden fredag. Fungerer helt topp. Har 500/250 linje inn i huset. Måler 300/125 ved noden lengst unna fiber boksen. Hadde vel 60-70 før så meget fornøyd👍
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Da har X60 mesh nettet vært oppe siden fredag. Fungerer helt topp. Har 500/250 linje inn i huset. Måler 300/125 ved noden lengst unna fiber boksen. Hadde vel 60-70 før så meget fornøyd👍
    Høres noenlunde riktig ut for en dual band m/ 4mimo wifi 6. (dvs. kun 1 stk 5ghz radio) selv om jeg ville forventet at du maxet upload-hastigheten. «Teoretisk» hastighet for din enhet er 2400mbs, men fra en typisk enhet som støtter 2mimo (iphone 11 og oppover) er hastigheten 1200mbs, så noden har i teorien fortsatt 1200mbs båndbredde.. men alt over 2mimo gir ofte lite effektivitet i forhold til «teoretisk» hastighet. I tillegg er det endel overhead som går tapt i disse mesh-protokollene.

    Jeg er på Wifi 5 og får vel rundt 230ish i umiddelbar nærhet av en node. Maxer 500/500 linja om jeg er i nærheten av selve hovedruter, uhøytidelig målt med speedtest-appen på en iphone. Teoretisk maxhastighet med iphone på wifi 5 er jo 866mbit, så jeg vil si dette er godkjent. I det daglige spiller jo disse hastighetene null rolle når man stort sett surfer på diverse nettsider🙂
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Personlig er jeg ikke ute etter den enorme hastigheten. Kan kjøre 80mhz båndbredde, men har valgt å bruke 20mhz. Det som er er at det som stort sett kjører trådløst ikke trenger den voldsomme hastigheten, det består jo mest av mobilbruk der. Kjører en kun trådløst så kan jeg jo selvsagt se trangen til høy hastighet. Sett fra en annen side igjen så er det jo, som du er inne på, mangel på kanaler. Hvordan blir egentlig dette med f.eks 4stk noder som kjører 80mhz? Fungerer kanskje greit så lenge det er liten last /få klienter?

    Ellers ser en vel snart trådløse ting som støtter 100 000 mbps (trykket på esken) :p
    4 noder som kjører på 80mhz går helt fint. 5ghz båndet er delt opp i ikke-overlappende 20/40/80/160mhz kanalblokker og i tillegg er 5ghz mindre penetrerende (for å bruke det uttrykket), så det er mindre interferens fra/mot naboene dine, samt er i utgangspunktet mer robust i form av nyere teknologi. Du kan fint sette 80mhz, da utstyret ditt vil switche mellom 20/40/80mhz alt ettersom. 160mhz er også teoretisk mulig på 5ghz og endel av gårsdagens toppmodeller men det gir for det meste ingen mening og er gir for det meste bare, igjen, teoretisk bedre hastighet.
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Det er fort gjort, jeg koblet til tre x60 sist uke, tok fem minutter.
    Må ha mesh, Googlet meg til at TP-Link Deco X60 V3.2 mesh WiFi 6 er tingen for meg. Skulle bare se her om mine venner her har noen formening, temaet. Selvfølgelig har de det, B.O.M.B.E🥳🥳🥳

    1, 2 eller 3?
    Ser @HoJ har tre.
    Jeg bor i enebolig, 3 X70m2 og Altibox er på loftet i 3. etg. Sliter med dårlig dekning, spesielt i 1. etg. Jeg har mulighet for kablet tilkobling i 2. etg til moder-nod. Huset er nyoppusset da jeg nettopp kjøpte det, men er en tradisjonell tomannsbolig, typisk 1949.
    spørsmålet er; Hvordan er signalet fra nod gjennom Etg-skille? Nod i 2. blir rett over soverommene i Etg under. Vil det være realistisk å tro at jeg kan klare meg med den ene i 2. etg til soverommene rett under? (Nesten umulig å svare på, I know🐷). Hva tror dere?
    bør det installeres en nod nede i gang utenfor soverommene også, ev. +en tredje? (Nesten umulig å svare på, I know🐷,😅).
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Må ha mesh, Googlet meg til at TP-Link Deco X60 V3.2 mesh WiFi 6 er tingen for meg. Skulle bare se her om mine venner her har noen formening, temaet. Selvfølgelig har de det, B.O.M.B.E🥳🥳🥳

    1, 2 eller 3?
    Ser @HoJ har tre.
    Jeg bor i enebolig, 3 X70m2 og Altibox er på loftet i 3. etg. Sliter med dårlig dekning, spesielt i 1. etg. Jeg har mulighet for kablet tilkobling i 2. etg til moder-nod. Huset er nyoppusset da jeg nettopp kjøpte det, men er en tradisjonell tomannsbolig, typisk 1949.
    spørsmålet er; Hvordan er signalet fra nod gjennom Etg-skille? Nod i 2. blir rett over soverommene i Etg under. Vil det være realistisk å tro at jeg kan klare meg med den ene i 2. etg til soverommene rett under? (Nesten umulig å svare på, I know🐷). Hva tror dere?
    bør det installeres en nod nede i gang utenfor soverommene også, ev. +en tredje? (Nesten umulig å svare på, I know🐷,😅).
    Signalet blir mer enn godt nok om noden står rett over soverommene under.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Må ha mesh, Googlet meg til at TP-Link Deco X60 V3.2 mesh WiFi 6 er tingen for meg. Skulle bare se her om mine venner her har noen formening, temaet. Selvfølgelig har de det, B.O.M.B.E🥳🥳🥳

    1, 2 eller 3?
    Ser @HoJ har tre.
    Jeg bor i enebolig, 3 X70m2 og Altibox er på loftet i 3. etg. Sliter med dårlig dekning, spesielt i 1. etg. Jeg har mulighet for kablet tilkobling i 2. etg til moder-nod. Huset er nyoppusset da jeg nettopp kjøpte det, men er en tradisjonell tomannsbolig, typisk 1949.
    spørsmålet er; Hvordan er signalet fra nod gjennom Etg-skille? Nod i 2. blir rett over soverommene i Etg under. Vil det være realistisk å tro at jeg kan klare meg med den ene i 2. etg til soverommene rett under? (Nesten umulig å svare på, I know🐷). Hva tror dere?
    bør det installeres en nod nede i gang utenfor soverommene også, ev. +en tredje? (Nesten umulig å svare på, I know🐷,😅).
    Jeg har 3 stk i hus på samme størrelse som ditt. Jeg måtte ha det pga en murvegg i kjelleren hvor hovednoden står. Stabilt og raskt nett og superenkelt å koble opp.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Signalet blir mer enn godt nok om noden står rett over soverommene under.
    Jeg gikk for kun en Deco X60 V3,2, og sannelig fikk ikke @nma rett🤩 Dette er som å gå fra skrotkross til Formel 1 ved plassering i 2. etg🥳 Jentene i 1. etg under får marginalt lavere fart en 2. Etg. Nett på altan er også i boks👍🏻 Utrolig deilig å streame musikk ukomprimert via WiiM nå som den er 100% stabil iht dekning❤ Anbefales🥳🥳🥳
    IMG_7722.jpeg
    IMG_7724.jpeg
    IMG_7726.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    "For en lav månedspris får du et mesh-nettverk med Wifi 6-teknologi - og fornøydhetsgaranti i 60 dager.
    Mesh-nettverk fra kr 49,-/md. + etablering*"
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "For en lav månedspris får du et mesh-nettverk med Wifi 6-teknologi - og fornøydhetsgaranti i 60 dager.
    Mesh-nettverk fra kr 49,-/md. + etablering*"
    Blir fort ganske dyrt, etablering er jo penger rett ut av vinduet. Deco + Altibox fungerer som bare det.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Men har de kommet med dette produktet enda? Det står jo at det "snart kommer"?
    Etableringsgebyr er forresten 299,- så da kan man jo ha dette i 4-5 år før prisen blir som Deco?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Kanskje det er 49.- pr måned pr satelitt i dette mesh-nettverket? :unsure:
    Uansett så kan det jo være en grei deal, mange ønsker jo å betale hver måned, og det skjer jo litt på nettverksfronten iløpet av 5 år.
     

    emrossel

    Fersking
    Ble medlem
    07.12.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Hei, jeg hiver meg inn i denne tråden og håper at en av dere kan hjelpe meg til å ta en beslutning i forhold til
    1. Om jeg bør bytte ut mitt mesh nett
    2. Valg av ny løsning.

    Om boligen og eksisterende løsning:
    Gammelt trehus fra 1920 tallet. Grunnflate 70 kvm med kjeller (delvis under bakkenivå) , 1 etasje og andre etasje.
    Vi bruker alle 3 etasjer.
    Har fiber 500/500 fra Altibox. Hjemmesentralen (VMG8825 v1) er satt i bromodus. Har 3 Google wifi noder (en i hver etasje).
    Hjemmesentralen står i kjelleren. Har ikke kablet til nodene i 1 og 2 etasje og det er heller ikke aktuelt å gjøre det (før det eventuelt tvinger seg frem).

    Vi er 5 personer i husstanden. 3 unger som gamer. Kun en PC, tv og playstation i kjeller som er kablet. Resten kjører via wifi.

    Ungene og kona klager støtt på at wifi er treg. Ofte løser det seg med omstart, men siden det er mange enheter på nettet samtidig (PC, Telefoner, Ipad, switch, ++++), er det alltid litt latency før enheten reagerer.

    Hva bør jeg gjøre?
    Ja da - vet at jeg burde kable, men forutsatt at jeg ikke gjør det.
    Hvis jeg skal bytte løsning så må det være sannsynlig at resultatet blir vesentlig bedre enn i dag.
    Budsjett er inntil kr. 10.000,-

    Har noen forslag til valg av mesh nett?
    Har sett på Nest Pro og Deco X60 som er nevnt over, men har ingen preferanser ut over at det må være dønn stabilt og med mye bedre ytelse enn Google wifi.
    Antar at jeg bør ha en node i hver etasje.
    Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på ved valg av løsning?

    Da håper jeg selvsagt på et raskt og god svar fra noen slik at jeg kan ordne dette i god tid før juleferien :)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg gikk for Deco X60. Meget fornøyd med valget. Har ikke kablet mellom enhetene. Fungerer utmerket. Eneste gang de har vært resatt har vært ved strømbrudd. Ellers ikke behov. Må sies at her i huset er det ingen gaming. Kun tv-seeing og surfing på HFS.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, da skal jeg bevege meg bort fra Hjemmesentralen til Altibox… Har bestilt Asus RT-AX86U Pro. En kraftig router, som kan utvides med en mesh ved behov.

    Eneboligen er ca 140 m over to plan. Mye klaging på dårlig wifi. Planen er å sette hjemmesentralen i bromodus, og koble Asus i nettverkspunkt i veggen i 2. etg. Da bør barnerommene sikres bra wifi-dekning. Har også et nettverkspunkt i 1. etg som er koblet til streamer med kabel. Håper det vil fortsette å fungere med hjemmesentral satt i bromodus.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger egentlig ikke ny ruter, bare å koble til et aksesspunkt med kabel i 1. etg så skal du jo ha bra dekning i hele boligen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Mener du en mesh boks som gir bedre wifi? Synes ikke prisforskjellen var så avskrekkende mellom slike bokser og en bra router. Synes heller ikke farten på det trådløse nettet er så bra i nærheten av hjemmesentralen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Altibox sin hjemmesentral, har deaktivert wifi fra den og kjører kablet til hoved-mesh som står rett ved siden av. Så kan en bare kjøpe så mange mesh en trenger for å få det optimalt i huset. Mine Mesh er alle kablet, men det går fint ukablet også, må bare være sikker på nok dekning mellom de.
     

    Eirik r

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2024
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Bærum
    Hei!
    Jeg har akkurat byttet over fra google nest wifi pro til Altibox wifi overalt. Dessverre har ikke Altibox funksjon for gjestenettverk, noe jeg trenger til hybelen.
    Noen som vet hvordan man får etablert et separat gjestenettverk, på enklest og billigst mulig måte, som ikke krever alt for mye kyndighet?🙏
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du kan bare koble på en separat ruter til den noden som er nærmest utleiedelen (formoder jeg), men du vil ikke få ordentlig gjestenett, gjestene har tilgang til det du feks deler på eget nett om du ikke har satt opp passord og de gjetter riktig ip-addresse.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Skal man ha nettverk for utleiedel, sørg for å skaffe en router med privat VLAN, eller støtte for flere VLAN og skill ut gjestenettet.
     

    Eirik r

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2024
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Bærum
    Takk for svar, men tar det gjerne inn med teskje!

    Jeg har Altibox hjemmesentral (Zyxel EX5401 Home Gateway) + Et wifi overalt aksesspunkt (ZYXEL WX5600 wireless access point) kablet fra hjemmesentral. (Funker skikkelig bra, får 500mbit opp/ned i stua i tredje etasje over wifi).
    I følge Altibox kan man ikke sette opp et gjestenett som funksjon i deres systemer.

    Det er kablet fra sikringsskapet hvor hjemmesentralen står til hybelen.
    Jeg tenkte derfor som nma foreslår å kople til en router i hybelen direkte fra hjemmesentralen.
    @nma , vil en slik enkel router fungere? ASUS RT-AC1200 V2 RUTER - Power.no
    @na_X , hvordan vet jeg om en router har privat VLAN? Holder det at det løses på "hybel-siden", siden Altibox sin Zyxel ikke støtter dette?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, men tar det gjerne inn med teskje!

    Jeg har Altibox hjemmesentral (Zyxel EX5401 Home Gateway) + Et wifi overalt aksesspunkt (ZYXEL WX5600 wireless access point) kablet fra hjemmesentral. (Funker skikkelig bra, får 500mbit opp/ned i stua i tredje etasje over wifi).
    I følge Altibox kan man ikke sette opp et gjestenett som funksjon i deres systemer.

    Det er kablet fra sikringsskapet hvor hjemmesentralen står til hybelen.
    Jeg tenkte derfor som nma foreslår å kople til en router i hybelen direkte fra hjemmesentralen.
    @nma , vil en slik enkel router fungere? ASUS RT-AC1200 V2 RUTER - Power.no
    @na_X , hvordan vet jeg om en router har privat VLAN? Holder det at det løses på "hybel-siden", siden Altibox sin Zyxel ikke støtter dette?
    VLAN er en teknologi standard, de fleste hjemmeroutere/switcher støtter ikke dette.
    Ubiquity og Mikrotik er to aktører som støtter det for hjemmebruk (bare to av mange eksempler), dvs. rimelige bokser. Asus støtter det ikke, men man kan bytte ut til uorginal firmware så støttes det i annet OS. En annen måte er å bruke brannmur for å sikre eget nettverk fra gjest, ved å ha annet nettverk på utleiedel enn det man selv har.

    Privat VLAN derimot, betyr at de på samme VLAN ikke kan snakke sammen. Vanligvis så er det slik at de på samme VLAN kan snakke sammen, og med en router imellom kan de kommunisere på tvers av VLAN. Privat VLAN så kan man kun kommunisere ut av eget VLAN til andre VLAN, og ikke internt i samme VLAN.

    Om switch/router støtter det, så må specs faktisk leses før man kjøper og deretter så må konfigurering til for å få det til å fungere. Det samme gjelder ved bruk av brannmur. Det er ingen ferdigløsning her å få kjøpt for dette sånn direkte, så litt egeneffort må altså til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn