Transparent Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har lett rundt uten å finne vennetråd for Transparent kabler. Et velkjent merke og tror det sitter i mange anlegg.
    Jeg er selv i starten av 'trappen' med RCA- og strømkabler.

    Noen flere som har erfaring med disse kablene?
     
    H

    hawenger

    Gjest
    Transparent Audio's venner

    Har et par Transparent strømkabler som jeg er fornøyd med. Mener å høre at disse reduserer støy i forhold til originalkablene som jeg hadde tidligere.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Transparent Audio's venner

    Jeg vil sterkt anbefale både Transparent signalkabler og høytalerkabler, men man må gjerne et par hakk opp "i stigen" før de viser sin overlegenhet i forhold til andre kabelmerker. For to år siden byttet jeg til Transparent Ultra høyttalerkabler etter å ha vært innom Kimber Monocle - Au24 - Heimdall og til slutt Valhalla.
    Dette var en meget viktig oppgradering. Av de fire andre vil jeg holde Au24 som det beste kjøpet, men Transparent Ultra tilførte farger til musikken, Au24 ble litt blek og matt i forhold. Lyden ble stor, avslappet og god dynamikk og enda større stillhet mellom transientene. Nå kan jeg rett og slett ikke leve uten! 8) Til de som mener at kabler ikke er så viktig vil jeg si at når resten av anlegget holder god nok kvalitet, vil en oppgradering av kablene være minst like viktig og utgjøre en minst like stor forskjell som bytte av CD-spiller eller forsterker.

    Hvordan Valhalla var i forhold? Mer stram, anstrengt og mindre musikalsk. signalkablene til Valhalla er meget gode, ikke så langt unna Transparent Ultra faktisk, men høyttalerkablene anbefales ikke dersom man er opptatt av god musikk og ikke bare hifi.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Transparent Audio's venner

    Litt historikk når det gjelder Transparent. Det finnes fire generasjoner av disse kablene:

    1. første generasjon kom på begynnelsen av 1990-tallet.
    2. XL-generasjonen kom i 1997.
    3. MM-generasjonen (2003).
    4. MM2-generasjonen (2008)

    Kablene har blitt kraftig forbedret mellom hver gang. Jeg hadde Transparent Reference høyttalerkabler av XL-generasjonen som jeg solgte for ca 5-6 år siden. De nye Transparent Ultra av MM2-generasjon er faktisk enda bedre selv om prisen på Ultra MM2 er den halve av hva Reference kostet for 10 år siden.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Transparent Audio's venner

    Lenge siden noen har vært innom denne tråden, men jeg prøver....

    Har nettopp oppgradert XLR kablene mellom CD og pre fra Transparent Ultra MM til Transparent Reference MM2. Dette er egentlig to steg opp på en gang: for det første er sistnevnte av de nye kablene med den enda bedre MM2-teknologien (se forrige innlegg), for det andre er Reference dobbelt så dyre som Ultra. Hva som gjorde mest utslag kan jeg ikke si, men resultatet ble at en noe feit og slapp pukkel på midtbassen rundt 100Hz ble borte til fordel for dypere og strammere bass som gikk enda lenger ned. Musicman var innom for noen dager siden og han kommenterte det slik: "nå har du ikke noe behov for sub".
    Reference er også enda mer oppløst enn Ultra og tegner detaljer mot en enda sortere bakgrunn. Samtidig er det som om lydbildet er enda mer fri for forvrengning som jeg trodde var smårusk i innspillingene. Altså mer oppløst, rent og avslappet på en gang! Det er vel et endelig bevis på at filterboksene har sin misjon med å fjerne innstrålt støy fra omgivelsene. "Du tror det ikke før du hører det!"
    En annen stor fordel med Transparent Reference MM2 er at kablene kan sendes inn til fabrikken (gjennom importør) og bli impedansetilpasset komponentene de skal kobles opp på.
    Lydsignaturen til en kabel kan nemlig variere ganske mye alt etter hvordan utgangs- og inngangsimpedansen til komponentene er.
    Dette funker faktisk til tusen og gjør at den dermed gir samme gode egenskaper samme hva slags utstyr den blir koblet opp på! Og kjøper du nye komponenter og impedansen er forskjellig, er det bare å sende kablene inn til fabrikken på nytt. Det koster bare porto frem og tilbake fra USA! 8)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Transparent Audio's venner

    Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for Ultra rund baut, men dine erfaringer får meg jo til å tenke på å bruke noe lenger tid på å nå målet,og dermed gå for Reference i stedet. Med behov for 2 stk XLR, 2x2,4 m ht-kabel og 3 strømkabler blir det jo litt penger av det etterhvert...Og så finnes det jo en XL, en MM og en Opus ;D
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Transparent Audio's venner

    Ser ingen grunn til at du skal vente for å få råd til Reference. Jeg hadde Transparent Ultra i hele oppsettet. Fantastiske kabler som overgår selv Valhalla.
    Vet om en i Oslo som oppgraderte til Ultra i et anlegg til 500k: han fikk hakeslepp; trodde ikke at kabler kunne gjøre så stor forskjell.
    Nei, få ut fingeren, ser ingen grunn til at du bør gå høyere! :)

    Ps: kabelen mellom CD og pre er den viktigste. Start der. Ta så høyttalerkablene som det neste og så kabel mellom pre og effekt. Stømkablene kan du vente lengst med. Faktisk ikke sikkert at det er nødvendig heller, test i tilfelle godt ut før kjøp.

    mvh
    Finn M
     
    M

    MPT

    Gjest
    Transparent Audio's venner

    Jeg har selv hatt forskjellige utgaver av ht-kabler fra Transparent Audio. Nå bruker jeg Transparent Reference XL, lydsignaturen på disse kablene passer meg utmerket. Skal mye til for at disse blir skiftet ut.
    Tridligere har jeg hatt Ultra XL og Ultra MM.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Transparent Audio's venner

    Har regnet meg som venn og tilhenger av disse produktene fra jeg fikk se og høre de hos Audiofreaks i butikken på vestre Muralmenning? i Bergen midt på 90 tallet. Ble ikke mindre begeistret under en demo hos Audio Video Design i Cort Adelers gate.

    Nå ble det likevel slik at valget falt på et annet merke den gang (sterkt påvirket av GT), men har siden alltid drømt om å eie TA produkter...

    Har etterhvert anskaffet meg enkelte signalkabler av REF 1. gen og Ultra XL gen, men ønsker nå å satse på Ultra/Premium segmentet av MM2 generasjonen. Har staret løpet, så får vi se hvor det bærer hen...

    Sjekk gjerne tråden min for bilder av nyanskaffelsene :)

    mvh
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Transparent Audio's venner

    Har kigget på dit anlæg og dine kabler SOA.

    Det ser meget flot og imponerende ud. :)

    Jeg kommer til at tænke på, hvilke strømkabler er tættest på Transparent Ultra serien rent kvalitetmæssigt?

    Er det Premium PowerLink eller Reference PowerLink?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Transparent Audio's venner

    Brian7500 skrev:
    Har kigget på dit anlæg og dine kabler SOA.

    Det ser meget flot og imponerende ud. :)

    Jeg kommer til at tænke på, hvilke strømkabler er tættest på Transparent Ultra serien rent kvalitetmæssigt?

    Er det Premium PowerLink eller Reference PowerLink?
    Ultra er en del av Premium Series for audio kabler. Jeg vil derfor tro at kvaliteten her samsvarer med Premium Powerlink strømkabler.

    mvh
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Transparent Audio's venner

    SOA skrev:
    Brian7500 skrev:
    Har kigget på dit anlæg og dine kabler SOA.

    Det ser meget flot og imponerende ud. :)

    Jeg kommer til at tænke på, hvilke strømkabler er tættest på Transparent Ultra serien rent kvalitetmæssigt?

    Er det Premium PowerLink eller Reference PowerLink?
    Ultra er en del av Premium Series for audio kabler. Jeg vil derfor tro at kvaliteten her samsvarer med Premium Powerlink strømkabler.

    mvh
    Ja. Også min tanke. Jeg har bare set rigtig mange systemer hvorman bruger Reference Power til Ultra speaker og Interconnect.

    Men super kabler under alle omstændigheder.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Transparent Audio's venner

    Hei.

    Jeg melder meg herved som venn av Transparent. Har hatt gleden av å teste Ultra mm2 høytalerkabler, og fikk meg en leksjon i dynamikk, oppløsthet og gedigent soundstage !! Har sovet i timen ang. høytalerkablens betydning . . . ;D

    Denne opplevelsen har naturligvis satt meg i tenkeboksen ang. kjøp . Vet sannelig ikke om jeg greier og sitte her med mine gamle kabler og vite hva jeg går glipp av . . .

    Mvh Petter.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Transparent Audio's venner

    Petter Hagen skrev:
    Hei.

    Jeg melder meg herved som venn av Transparent. Har hatt gleden av å teste Ultra mm2 høytalerkabler, og fikk meg en leksjon i dynamikk, oppløsthet og gedigent soundstage !! Har sovet i timen ang. høytalerkablens betydning . . . ;D

    Denne opplevelsen har naturligvis satt meg i tenkeboksen ang. kjøp . Vet sannelig ikke om jeg greier og sitte her med mine gamle kabler og vite hva jeg går glipp av . . .

    Mvh Petter.
    :)

    Tror nok du vil oppleve en enda større opptur om du oppgraderer signalkablene også.
    Det bekreftes også på Transparent Audios hjemmeside. De mener at kabelen mellom CD-spiller og forsterker gir den største gevinsten å oppgradere.... ;)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Transparent Audio's venner

    Melder meg inn her jeg å :) Har Musicwave høyttalerkabler av første serien. Og et sett Musiclink rca kabler. Tror det blir flere TA kabler på meg etterhvert.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Transparent Audio's venner

    Finn M skrev:
    Petter Hagen skrev:
    Hei.

    Jeg melder meg herved som venn av Transparent. Har hatt gleden av å teste Ultra mm2 høytalerkabler, og fikk meg en leksjon i dynamikk, oppløsthet og gedigent soundstage !! Har sovet i timen ang. høytalerkablens betydning . . . ;D

    Denne opplevelsen har naturligvis satt meg i tenkeboksen ang. kjøp . Vet sannelig ikke om jeg greier og sitte her med mine gamle kabler og vite hva jeg går glipp av . . .

    Mvh Petter.
    :)

    Tror nok du vil oppleve en enda større opptur om du oppgraderer signalkablene også.
    Det bekreftes også på Transparent Audios hjemmeside. De mener at kabelen mellom CD-spiller og forsterker gir den største gevinsten å oppgradere.... ;)
    Dette kan jeg bekrefte at du har helt rett i ! Etter besøket av ultra , og litt tid i tenkeboksen, endte jeg opp med reference høytaler og signal kabler. Dette har løftet anlegget så til de grader ! Var ikke spesielt opptatt av kabler før, men nå heller jeg vel i retning av og sidestille de med andre komponenter .

    Mvh Petter.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Transparent Audio's venner

    Passa på og blev Transparent venn i disse kabel-dager ::) En Musiclink plus som virkelig gjorde sakerne bra her :D
    Skall prøve meg litt høyere opp i sortimentet senere....
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Transparent Audio's venner

    Melder meg inn ;D ;D
     

    efuglset

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Hei .Jeg er i begynnerfasen med Transparent og har hatt de billigst på RCA en stund og har gått videre med XLR (McIntosh 275/220) dette låter fint men lurer på hvorfor man skal prioritere de beste kablene mellom CD og pre?
    mvh Erik
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei .Jeg er i begynnerfasen med Transparent og har hatt de billigst på RCA en stund og har gått videre med XLR (McIntosh 275/220) dette låter fint men lurer på hvorfor man skal prioritere de beste kablene mellom CD og pre?
    mvh Erik
    Hvorfor? Jeg vil sitere hva som stod i Den Store Nisseboka i "The Julekalender": sånn er det bare. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.728
    Torget vurderinger
    4
    Poenget med gode kabler er vel å bevare signalet så uendret som mulig på veien fra en "dings til en annen dings". Og nødvendigvis er signalet minst påvirket tidlig i kjeden, ved kilden, ref. Ivor Tiefenbrun's evige mantra om "source first". Følgelig oppnår man mest (eller rettere sagt minst) ved å bruke de beste kablene først i kjeden.

    For øvrig var jeg så uheldig å få prøve et sett Transparent MusicLink Ultra i fjor. De satt i anlegget en ukes tid, og jeg syntes at det låt jo helt greit. Problemet var de jeg skulle levere dem tilbake og de gamle Kimber-greiene mine kom tilbake på plass. Det tok ca. 3,4 sekunder å forstå at det var ingen vei tilbake. Det måtte bli Transparent selv om det høgger fælt i lommeboka. Nå har jeg Transparent MusicLink Ultra MM2 mellom DAC og pre, og Transparent MusicLink Super MMS mellom pre og amp. Etter hvert må jeg vel skifte mine gamle ART høyttalerkabler med Transparent også. Noen som vil selge sine MusicWave Ultra for en slik & ingenting ? :rolleyes:
     

    jannord

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    28
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Fikk låne transparent super HT Kabler og signalkabler av audiofreaks på 90 tallet. Ble helt solgt av synergieffekten de gav sammen med Electrocompaniet. Prøvde både cardas, supra og VdH i tillegg men de falt helt klart gjennom på stillhet, dybde og musikalitet for min del. Har blitt noen nye og brukt kjøp av super og Ultra signalkabler både av rca og xlr utgaver senere.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ikke den største vennetråden dette :)
    Jeg får vel melde meg inn jeg også, med ett spørsmål. Hvordan identifisere hvilken kabel man har? Jeg fikk med ett sett kabler ifb bruktkjøp av høytalere, men det står ingenting på dem?
    De ligner veldig på disse:
    Transparent-Music-Wave.jpg

    På kabelen står det bare:MusicWave > Transparent Audio Laboratory>>
    På filteret står det bare Transparent z > MusicWave

    Takker for svar som måtte komme.....

    jorwed
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Har du noen formening om hva kvaliteten kan sammenlignes med? Jeg har i dag ett sett Van Den Hul Magnum Hybrid.
    Og om jeg ikke bytter mine ut, hva tror du de er verd?

    jorwed
    Det der er sannsynligvis en litt eldre MusicWave Basic.
    Det er så mange år siden jeg hørte noe igjennom disse, ikke husker jeg prisen på dem heller så jeg våger meg ikke utpå med noen inntrykk eller pris.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har du noen formening om hva kvaliteten kan sammenlignes med? Jeg har i dag ett sett Van Den Hul Magnum Hybrid.
    Og om jeg ikke bytter mine ut, hva tror du de er verd?

    jorwed
    Det der er sannsynligvis en litt eldre MusicWave Basic.
    Kabel på bildet er TA MusicWave av XL generasjonen, dvs laget mellom 1998 og 2002. Dette er innstegsmodellen. Den er fra samme tidsrom, men var litt dyrere enn din VdH Magnum så vidt jeg husker (hvis det er den rødlilla med gullskrift du har?). Verdi TA MudicWave pr idag anslår jeg for ca 1000,- hvis det er et fint eks.

    mvh
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaring med de ulike nivåene av transparent sine USB kabler?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Transparent Audio lanserer en ny toppkabel; MAGNUM OPUS. Trolig erstattes hele MM2 generasjonen i nær fremtid, selv om tidspunkt ikke er uttalt. Spennende med nytt fra Transparent ihvertfall, selv om Magum Opus nok når nye og ekstreme høyder hva angår pris...:cool::cool:
     

    Vedlegg

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Bare meg eller ser det ut som et dobbelt kalkunfilter?

    ikke noe kritikk, er veldig fornøyd med det jeg har av transparent.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Bare meg eller ser det ut som et dobbelt kalkunfilter?

    ikke noe kritikk, er veldig fornøyd med det jeg har av transparent.
    Hehe, jeg synes heller ikke boksdesignen var helt vellykket (for å si det forsiktig).
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei Transparent Audio venner.

    Har funnet litt mer info om den nye serien som får navnet Generation 5. Opus kommer i 2 utgaver, Magnum Opus og Opus. Pris for Magnum ser ut til å bli $64k for 10 fot, noe som tilsier veil NOK +600.000,- :cool:

    Ellers ser det ut til at den gamle ref toppmodell (Reference MM2) utgår, og den nye Gen 5 ref linjen blir XL og Reference og Ultra.

    Det antydes levering nov/des 2014 for Asia markedet…

    mvh
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.728
    Torget vurderinger
    4
    Kalkunfilteret ser veldig aerodynamisk ut da :cool: , nesten glad jeg ikke har råd til å bytte mine super og ultra til de der.....
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Skal bli interresant og gjøre en sammenligning mellom gammel/ny generasjon!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Reference Series bilder fra ny generajon. Har sett forløpig prisliste fra Japan. Ser ut som det blir en markant prisøkning, men det skyldes kanskje at Reference MM2 går ut og Ultra heves fra Premium Series til Reference Series.
     

    Vedlegg

    Ekmanc

    Fersking
    Ble medlem
    01.06.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Det verkar finnas två olika versioner av den nya Ultra gen.5??

    gen5-ultra.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn