Transparent Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens

    Er det noen som bor i Trondheim eller i nærheten som er villig til å la meg låne en kabel et par dager?
    Tenkte først og fremst høyttalerkabler fra super og opp, men gjerne en rca phono i super og oppover også. Helst av nyere generasjon.

    Du er i såfall velkommen til å være med å lytte selv.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En stille gjeng dette her🤪

    Jeg fikk låne et par 2,4m super MM høyttalerkabler av Morten @nat

    De er utrolig stygge og veldig klumpete å holde på med, men de låter jo veldig bra.
    Strammer opp bassen og den føles dypere.
    Vokalen trer frem på en rolig og kontrollert måte og S'er rundes av fint.
    De øverste frekvensene dempes og får symbaler til å låte veldig pent.

    Hvordan låter disse sammenlignet med Ultra, noen som vet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvor tøyelig er disse kablene?
    De er bakvendt både for kontaktene i høyttalerne og forsterkeren. Rødt blir sort og spadene blir opp ned.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ca 6 år siden jeg posta i denne tråden. Da lurte jeg på på forskjeller mellom XL og MM teknologi. Nå har jeg kjøpt en brukt balansert Super MM2 og er storfornøyd. Dette er virkelig kvantesprang sett i forhold til Nordost Heimdall 2 og Purist Audio Design som jeg har som sammenligningsgrunnlag. De nyere seriene er garantert bedre men bedre enn dette trenger ikke jeg 👍
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Ca 6 år siden jeg posta i denne tråden. Da lurte jeg på på forskjeller mellom XL og MM teknologi. Nå har jeg kjøpt en brukt balansert Super MM2 og er storfornøyd. Dette er virkelig kvantesprang sett i forhold til Nordost Heimdall 2 og Purist Audio Design som jeg har som sammenligningsgrunnlag. De nyere seriene er garantert bedre men bedre enn dette trenger ikke jeg 👍
    Gratulerer.
    Det høres ut som du er i mål😊👍
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ved å gå fra Heimdal 2 til Transparent blir masse forvrengning fjernet. Heimdal skriker. Eneste som kan konkurrere med Transparent er etter min mening Audience Au24. Au24 gir samme glatte gjengivelse og er billigere. Forskjellen mellom de to er at der Transparent heller svakt mot det mørke, er Au24 mer nøytral. Hva man foretrekker kommer helt an på anlegget. For ti år siden tok jeg en direkte sammenligning mellom Transparent Ultra MM2, Nordost Valhalla og Au24 høyttaler og signalkabler. Jeg endte opp med de klart billigste kablene fra Au24. Valhalla overdrev detaljene slik at man mistet helheten. Ble slitsom i lengden.
    Transparent og Au24 hadde en glattere og mer musikalsk spillestil. Transparent hadde noe kraftigere bass som gikk litt lenger ned, men de dempet øvre frekvensområde noe som gjorde at Au24 passet bedre i mitt oppsett. Men som sagt, dette avhenger av resten av oppsettet og hva man er ute etter.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Nordost vinner endel kunder på at de er så artikulerte. Men det har Transparent også blitt i tillegg til andre veldig gode egenskaper de har. Jeg er helt overrasket over hvor bra de har blitt siden jeg hadde Ultra XL. Jeg får nesten følelsen av at det ikke fins noen kabel mellom dac og forsterker.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Link der Karen Sumner i Transparent Audio kommer med meget interessant info: WhatsBestForum

    Det er mange misforståelser ute og går om hva filtrene på Transparents kabler egentlig gjør. Noen tror til og med at de har et LP-filter (LowPass) som demper diskanten. Dette er selvsagt helt på jordet :)

    I følge henne farger alle kabler lyden, dvs de er egentlig et filter alle sammen. I følge henne er inngangsimpedansen til forsterkeren veldig viktig og kablene bør ideelt sett tilpasses denne. Derfor kan kabler høres forskjellig ut avhengig av hvilket utstyr de blir koblet opp på.

    Men, og dette er viktig, det er ikke det filtrene gjør. De filtrerer bort høyfrekvent støy fra nettet, mobiltelefoner osv slik at det ikke skal påvirke lyden. Og disse frekvensene ligger langt over hørbart område (4G ligger f.eks på 1800MHz). Det er i dette området filtrene virker.
    Altså ikke i området som er hørbart for våre ører: 20Hz - 20kHz.
    Men, i følge Transparent, blir ikke støyen fjernet, kan høyfrekvent støy påvirke hvordan vi opplever lyden i det hørbare området. Spesielt merkbart er dette i øvre mellomtone, altså i det område hvor vi hører best.
    Slik er det jeg opplever Transparents kabler, at de presenterer musikken på en mer avslappet måte, mer musikalsk, og at musikken blir presentert mot en sortere bakgrunn. Dermed får musikken mer liv og romfølelsen blir bedre.
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Takk for at du deler, @Finn M 😊

    Interresant å lese Karen Sumners beskrivelse av hvordan kablenes konstruksjon er tilpasset lengden, slik at alle lengder skal låte likt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn