Transparent Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Har vel gjort mig fortjent til at kunne betegne mig som ven her efter at have installeret transparent cabler fra ny kurs frem til alle apparater over powerbank 6 og nu senest fået en æske med disse:

    mwumm2.jpg


    Disse beriger dagen på op til flere måder;)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Gratulerer! Det var de kablene der som fikk meg til å få opp øynene for Transparent. Kos deg!!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    tak, har du eller andre indeher nogen erfaringer m Transparent Xlr Digital cabler?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Nei, der må jeg melde pass.
    ok , tak for svar,
    PS: for travelt her i sommer, alt udstyr er stadig i embalagen, så det er ved at være tid, for at gøre noget med det:)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer! Det var de kablene der som fikk meg til å få opp øynene for Transparent. Kos deg!!
    hva, hvor oplevede du de største endring i gengivelsen ved at skifte, opgradere fra Ultra til referense?

    Og er der forskel i disse oplevelser set i relation til signal kablerne contra Høytaler kablere.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    AES/EBU

    tak, har du eller andre indeher nogen erfaringer m Transparent Xlr Digital cabler?
    Hei!

    Ja, i denne tråden tør jeg fortelle hva jeg har erfart med AES/EBU fra Transparent...

    Skaffet en Berkeley usb converter. Fikk låne en AES/EBU-kabel av et merke jeg ikke kjente da eller husker hva het. Kunne kjøpe den for rundt 3000 kr. Men satt jo her med Transparent nesten over det hele. Hvordan hadde anlegget spilt med en Transparent AES/EBU? Test før kjøp var ikke mulig. Jeg bestilte et sett Reference.

    Mens jeg ventet på leveransen, tenkte jeg at sannsynligheten for at dette var mitt dummeste hifi-kjøp var stor. Jeg forstår ikke at en digitalkabel kan påvirke slik jeg erfarte da den ankom. Scene, 3D og det tonale var klart bedre. Dette var mitt aller beste Transparent-kjøp...

    Hilsen G-nøkkel
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    tak, har du eller andre indeher nogen erfaringer m Transparent Xlr Digital cabler?
    Hei!

    Ja, i denne tråden tør jeg fortelle hva jeg har erfart med AES/EBU fra Transparent...

    Skaffet en Berkeley usb converter. Fikk låne en AES/EBU-kabel av et merke jeg ikke kjente da eller husker hva het. Kunne kjøpe den for rundt 3000 kr. Men satt jo her med Transparent nesten over det hele. Hvordan hadde anlegget spilt med en Transparent AES/EBU? Test før kjøp var ikke mulig. Jeg bestilte et sett Reference.

    Mens jeg ventet på leveransen, tenkte jeg at sannsynligheten for at dette var mitt dummeste hifi-kjøp var stor. Jeg forstår ikke at en digitalkabel kan påvirke slik jeg erfarte da den ankom. Scene, 3D og det tonale var klart bedre. Dette var mitt aller beste Transparent-kjøp...

    Hilsen G-nøkkel
    Rolig nu, ingen grund til panik:). Faren for at du lider av dianosen: Placebo effekten, hjerne spin eller værere ting, er minimal her.

    For at berolige dig, kan jeg fortelle at jeg og en kombis har testet ut følgende i 3 forskellige anlegs opset.

    a. Usb Kabler fra: Audioqust, 2 forskellige typer fra Kimber, samt 2 forskellige 2 typer fra Transparent samt et par Kina kabler.
    Her kan der registeres forskel i lydgengivelsen på samtlige.

    b. Digital kabler fra: Silver sonic +2 forskellige typer fra Kimber ( både i XLR og RCA utgave.
    Også her konstateres forskel i lydgengivelsen på samtlige.

    Om dette så skyldes forskellene opbygningen av kablerne, stik/ kontakter eller de brugte materiale i de forskellige utgave, skal jeg lade være usagt.

    Der er til tider folk, der påstår at det ikke er mulig at registrere forskelle på digital kabler, generelt. Mulig de ikke kan registrere dette med da konkludere jeg/ vi at der er noget galt i opsettet deres, eller endnu være,- hørelsen deres er skades lidende.
    Vis du er istand til at høre forskel på forskellige Pick- up typer eller gløde rør er du også istand til at høre forskel på kabler og kontakter. Længere er den ikke.

    Tak for tilbage meldingen, jeg for i første omgang prøve ut Transparent XlR utgaven av digital kabler.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Powerlink OPUS blir ny top-of-the-line strømkabel fra Transparent Audio. Håper også resten av Powerlink serien kommer i Generasjon 5 utgaver snart:)

    Pris PowerLink OPUS blir $5750 for 2 meter.

    mvh
     

    Vedlegg

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Heisan!

    Hvilke lydendringer opplever du SOA?

    Hilsen G-nøkkel
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Inkompetente svensker

    Og siden de som kan alt her på forumet har lært meg at man ikke kaster bort penger på dyre kabler hvis man behersker elementær fysikk: Adam G. Riess fikk Nobel-prisen i fysikk i 2011. Han besitter Transparent Audio Gen 5 kabler.

    Scr 09-03 07.23 AM.JPG


    Scr 09-03 07.25 AM.JPG


    Er det på tide at fysikkprisen fratas den svenske Nobel-komiteen?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Har lagt ut noen bilder på tråden min også,men gjør vel ikke noe feil i å legge ut noen bilder av nyinnkjøpte Power Referrence xl 5g her også.

    IMG_0520.jpg



    IMG_0524.jpg



    IMG_0523.jpg



    IMG_0521.jpg



    Hadde en lang lytterøkt i går og kan si at jeg er meget godt fornøyd!:cool:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Er det noen i Transparents vennegruppe som sitter på kunnskap om de lydmessige forskjellene på Ultra XL og MM2 høyttalerkabel?
    Etter noen endringer i oppsettet kan det høres ut som om jeg må justere litt, og jeg brukte Ultra XL for endel år siden med usedvanlig godt resultat. Jeg vurderer om ikke det er tid for å vende tilbake, men vet for lite om de senere seriene til å gjøre en kvalifisert vurdering.
    Noen som har innspill?
    Det mottas med takk.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei Impulse!

    Regner med at du er ute etter forskjellene på Transparent Ultra XL og Ultra i MM2 utgave?
    Til de som ikke vet: Transparent har opp gjennom årene hatt flere generasjoner av kabler. Den opprinnelige kom vel rundt 1990. Denne ble avløst av XL-utgaven på sent 90-tall. Så kom MM rundt år 2002, som igjen ble avløst av MM2 ca i 2008. Har ikke fulgt med i det siste, men det ser ut som det har kommet minst en ny generasjon siden den gang. For nå heter det Magnum Opus... De som vet mer om dette får si ifra....

    Jeg hadde den eldste utgaven av Ultra som ble byttet mot de nyere og dyrere Reference i XL-utgave rundt år 2002. Dette var en stor oppgradering siden Reference i XL utgave hadde mye større oppløsning. Byttet disse til Ultra i den nyere MM2 utgaven da de ble introdusert Ca i 2008. Jeg var meget fornøyde med de i et oppsett som bestod av Audio Research pre og monoblokker + Ultra 2 XLR-kabler. Ultra MM2 var minst like oppløste som Reference i XL utgave og samtidig luftigere i toppen.

    Tipper derfor at det samme gjelder forskjellene mellom Ultra i XL- og Ultra i MM2-utgave, de nye har litt mer luft, og samtidig noe høyere oppløsning.

    Jeg vil til slutt nevne følgende: Noen år senere byttet jeg til McIntosh 275R monoblokker + Audio Research Reference 5 + Valhalla XLR da anlegget med nye høyttalere ble noe varm i klangen, men hadde beholdt Tansparent Ultra MM2 som jeg var meget fornøyd med.
    Men så fikk jeg på hjemlån Valhalla Gen.1 og Au24 høytt.kabler og fikk sjans til en direkte sammenligning mellom disse tre.
    Valhalla gikk først ut fordi de ble en tanke kliniske i mitt oppsett. Endte til slutt opp på Au24 fordi de hadde alle de gode egenskapene til Ultra og gav en liten dose ekstra luft og farger som passet mitt oppsett i tillegg. Har i ettertid oppgradert Au24 til siste utgave: Au24SE. Uten at det gav enorme forskjeller. Selv om dette er et forum for Transparent og har meget stor sans for Ultra høyttalerkabler i MM2 utgave, må jeg innrømme at jeg aldri kommer til å kvitte meg med mine Au24SE. Mye billigere er de også.


    Er det noen i Transparents vennegruppe som sitter på kunnskap om de lydmessige forskjellene på Ultra XL og MM2 høyttalerkabel?
    Etter noen endringer i oppsettet kan det høres ut som om jeg må justere litt, og jeg brukte Ultra XL for endel år siden med usedvanlig godt resultat. Jeg vurderer om ikke det er tid for å vende tilbake, men vet for lite om de senere seriene til å gjøre en kvalifisert vurdering.
    Noen som har innspill?
    Det mottas med takk.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Lidt godteri blev det til i helgen;)

    Vis vedlegget 332920

    All in fra Transparent
    Hei, gik desverre hen og solgte mine Ultra høytaler kabler, og har nu kommet til den konklution at dette var en feil, så vis der er nogen av dere som har et set og evt. Ønsker at oppgradere til generation 5, eller bare selge er i velkommen til at ta kontakt.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Fine kabler:) Hva er inni de "boksene" som sitter både på strømkabelen og ht-kabelen?
    Men larkus da... Du husker vel at guden din har nevnt i flere av dine kabeltråder, samt mange andre; at det bare er lim i disse boksene?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Det ble veldig dårlig stemning her nå. Innlegget mitt ble fjernet også.
    Jeg stilte visst et ubehagelig spørsmål.
    Beklager på det sterkeste:)
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    De er jo blitt åpnet flere ganger disse boksene og det er jo "next to nothing" inni der.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Nu når vi var igang

    C178D3E9-BAC7-43FE-B23B-CA1EBB74FD5F.jpg


    MM2 ULTRA, balanseret.
    Havde vel strengt taget vel ikke behov for et set balanserte kabler til nuværende opset, men går lidt og leker med ideen om eventuel opgradering av Dac, eventuel Pre, Amp kombination, så jeg kunne ikke dy mig ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Fine kabler:) Hva er inni de "boksene" som sitter både på strømkabelen og ht-kabelen?

    Du bare må ut og pisse i brønnen ? Gang på gang kommer du med dårlig skjult ironi, get a life.
    Hva er problemet ,? det er da velkjent at disse boksene inneholder et Zobel nettverk bestående av en motstand og kondensator for et par ti kroner og en god dose lim. Mange, om ikke de fleste, forsterkere har det samme på utgangene, for å stabilisere forsterkeren mot uheldige laster. En god stabil forsterker trenger dette ikke,men det er en forsikring mot probemer på samme måte som en utgangscoil. Jeg har en stabil forsterker med Zobel på utgangen, med enkel last og klarer meg uten en Zobel trinn til,men andre må gjerne få lov til å ha nytte av dem..

    https://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network
    https://trueaudio.com/st_zobel.htm
    Listening Test

    Try this test. Listen carefully to the woofer in your system with the crossover connected. Alternately connect the Zobel network in and out of the circuit. You should notice a reduction in the highs coming from the woofer when the Zobel is connected.

    Stemmer bra med det inntrykket jeg har av Transparent, nettop en litt avrundet topp ... som kan være positivt på veldig "hifi" og "digitale" anlegg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fine kabler:) Hva er inni de "boksene" som sitter både på strømkabelen og ht-kabelen?

    Du bare må ut og pisse i brønnen ? Gang på gang kommer du med dårlig skjult ironi, get a life.
    Hva er problemet ,? det er da velkjent at disse boksene inneholder et Zobel nettverk bestående av en motstand og kondensator for et par ti kroner og en god dose lim. Mange, om ikke de fleste, forsterkere har det samme på utgangene, for å stabilisere forsterkeren mot uheldige laster. En god stabil forsterker trenger dette ikke,men det er en forsikring mot probemer på samme måte som en utgangscoil. Jeg har en stabil forsterker med Zobel på utgangen, med enkel last og klarer meg uten en Zobel trinn til,men andre må gjerne få lov til å ha nytte av dem..

    https://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network


    Jøss, visste jeg ikke. Av og til godt med en forklaring på ting & tang man hører - men ofte ikke forstår årsaken av.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Fine kabler:) Hva er inni de "boksene" som sitter både på strømkabelen og ht-kabelen?

    Du bare må ut og pisse i brønnen ? Gang på gang kommer du med dårlig skjult ironi, get a life.
    Hva er problemet ,? det er da velkjent at disse boksene inneholder et Zobel nettverk bestående av en motstand og kondensator for et par ti kroner og en god dose lim. Mange, om ikke de fleste, forsterkere har det samme på utgangene, for å stabilisere forsterkeren mot uheldige laster. En god stabil forsterker trenger dette ikke,men det er en forsikring mot probemer på samme måte som en utgangscoil. Jeg har en stabil forsterker med Zobel på utgangen, med enkel last og klarer meg uten en Zobel trinn til,men andre må gjerne få lov til å ha nytte av dem..

    https://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network
    hei, først dette er en venne tråd, så vis du ønsker at Klore, for du gøre det i en andet tråd.

    Noget fik du ret her og så var der noget du absolutt ikke fik ret “Her”!

    Ja, der er blandt andet en Type Zobel filter i disse høytaler kabler, med specifica verdier for at oppnå Den ønskede effekt.
    Ja og selve kabel ombygninger er også special, med henblikk på ledere og deres oppbygning plassering intern, og der er impliseret vibration dempende tiltag, og så videre.
    Og, Alt dette er tilpasset efter omfattende målinger og Lytte test. For at oppnå det ønskede resutat som vi Transparent eiere setter så stor pris på,-uansett hvor meget diverse elementer prøver at pisse på os.

    Ja du må unnskylde sprogbruget her, men når man pisser mot vinden, risikere man at blive Våd!


    Også til det du ikke fik ret!

    Du omtaler at der i mange forsterkere er impliseret et Zobel filter og argumentere for at dette i sig selv er et kvalitet tegn på forsterkeren.

    Men sannheten er at dette er en sikkerhet produksenterne impliserer i forsterkeren ders, mange gange fordi det er noget billig ræl av forsterkere, med under dimentioneret strøm forsyninger, for at forhindre at disse går i selvsving og brænder sammen når de kombinere disse forsterkere med lav impedante Høytalere.

    Et andet middel de bruger for at sikre sig for at dette kan ske, er at de begrenser Båndbreden , og derfor ser du Produkter som er spesifiserte til 20-20000Hz .

    Her til slut, jeg er jævle glad i de transparent kabler her i Huset, og kompisen min er også glad i sine, faktisk ser det ut til at du skal lede veldig lenge for at finde brukere av transparent kabler, som ikke synes de Kablerne de har købt er pengene verd, og det taler i og for sig til transparent kredit, uanset hva ellers andre måtte mene om disse kabler.

    Nu er det jo ikke meningen at vi skal smide m sten indeher, så et Godt Nytår ønskes du også herfra.

    OBS så ikke den sidste redigering du foretog i inleget dit før jeg lagde dette inleg ut, beklager!
    Mvh.
    Johnny Rasmusssen
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Fine kabler:) Hva er inni de "boksene" som sitter både på strømkabelen og ht-kabelen?

    Du bare må ut og pisse i brønnen ? Gang på gang kommer du med dårlig skjult ironi, get a life.
    Hva er problemet ,? det er da velkjent at disse boksene inneholder et Zobel nettverk bestående av en motstand og kondensator for et par ti kroner og en god dose lim. Mange, om ikke de fleste, forsterkere har det samme på utgangene, for å stabilisere forsterkeren mot uheldige laster. En god stabil forsterker trenger dette ikke,men det er en forsikring mot probemer på samme måte som en utgangscoil. Jeg har en stabil forsterker med Zobel på utgangen, med enkel last og klarer meg uten en Zobel trinn til,men andre må gjerne få lov til å ha nytte av dem..

    https://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network
    hei, først dette er en venne tråd, så vis du ønsker at Klore, for du gøre det i en andet tråd.

    Noget fik du ret her og så var der noget du absolutt ikke fik ret “Her”!

    Ja, der er blandt andet en Type Zobel filter i disse høytaler kabler, med specifica verdier for at oppnå Den ønskede effekt.
    Ja og selve kabel ombygninger er også special, med henblikk på ledere og deres oppbygning plassering intern, og der er impliseret vibration dempende tiltag, og så videre.
    Og, Alt dette er tilpasset efter omfattende målinger og Lytte test. For at oppnå det ønskede resutat som vi Transparent eiere setter så stor pris på,-uansett hvor meget diverse elementer prøver at pisse på os.

    Ja du må unnskylde sprogbruget her, men når man pisser mot vinden, risikere man at blive Våd!


    Også til det du ikke fik ret!

    Du omtaler at der i mange forsterkere er impliseret et Zobel filter og argumentere for at dette i sig selv er et kvalitet tegn på forsterkeren.

    Men sannheten er at dette er en sikkerhet produksenterne impliserer i forsterkeren ders, mange gange fordi det er noget billig ræl av forsterkere, med under dimentioneret strøm forsyninger, for at forhindre at disse går i selvsving og brænder sammen når de kombinere disse forsterkere med lav impedante Høytalere.

    Et andet middel de bruger for at sikre sig for at dette kan ske, er at de begrenser Båndbreden , og derfor ser du Produkter som er spesifiserte til 20-20000Hz .

    Her til slut, jeg er jævle glad i de transparent kabler her i Huset, og kompisen min er også glad i sine, faktisk ser det ut til at du skal lede veldig lenge for at finde brukere av transparent kabler, som ikke synes de Kablerne de har købt er pengene verd, og det taler i og for sig til transparent kredit, uanset hva ellers andre måtte mene om disse kabler.

    Nu er det jo ikke meningen at vi skal smide m sten indeher, så et Godt Nytår ønskes du også herfra.

    OBS så ikke den sidste redigering du foretog i inleget dit før jeg lagde dette inleg ut, beklager!
    Mvh.
    Johnny Rasmusssen
    Beklager mine kommentarer vedrøende ret og uret, det gik lidt for fort her, og fik ikke med mig at du faktisk spesifiser at kvalitets forsterkere ikke trenger dette filter.

    Mvh

    Johnny
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Noen som har erfaringer med Musiclink Plus MM2? Kanskje i forhold til Ultra XL?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg benytter Music link plus MM2 (Phone) Rega R dac og forsterkeren.

    Har også et set Musiklink Ultra MM2 ( XLR) men har ikke benyttet disse I egen opset, endnu.

    Kombisen min benytter Ultra MM2 ( XLR) mellem Ayre DSD dac og Gryphon Diablo med godt resutat.

    En direkte sammenligning mellem de kabler vi har er ikke mulig, da det indebæret brug av 2 vidt forskjellige kredsløbs oppbygning, Det er ikke mulig at foreta en direkte sammenligning, så gi dig et vettig svar på spørsmålet kan jeg ikke.

    Anbefaler du tar en Prat med Morten, Norsk audio teknikk, han vil nok være en av dem som er i besidelse av mest kompentanse vedrøende Transparent kabler.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Takk for svar Hi-rex!

    Har hatt noen Transparent signal kabler før, og grunnen til at jeg spør er at jeg oftest syns de eldste seriene har hatt en litt smidigere tonalitet. XL ble i Ultra serien litt for mye fokusert på øvre mellomtone / nedre diskant syns jeg.

    Men tar en telefon til Morten på NAT. Han er alltid hyggelig å prate med.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Nettopp! Hvis man har sterke meninger om noe bør man ha prøvd under skikkelige forhold. Selv. Ellers har man ikke noe annet å komme med enn.... fordommer....
    Derfor har jeg gjort noe med det! ;)

    Transparent Balanced MusicLink Reference MM2 (XLR) og Transparent MusicWave Reference (høyttalerkabler 10 fots lengde) er lånt for å teste hvor stor effekt kabler har. De får kjørt seg mot mine Nordost Valhalla XLR og Audience Au24 SE høyttalerkabler.

    Sistnevnte banket Valhalla høyttalerkabler i direkte sammenligning for 4 år siden. Anlegget var dengang Rogue M180 rørmonoblokker, Audio Research Reference 3 rør pre og Dali Euphonia høyttalere. Hadde dengang også Transparent Ultra MM2 høyttalerkabler inne, og selv om de fungerte mye bedre enn Valhalla, ble de slått på målstreken av Au24 SE.
    Med kombinasjonen Valhalla XLR og Au24 høytt.kabler ble bassen litt lettere og øvre mellomtone fikk litt mer lys enn Transparent Ultra XLR og høytt.kabler. Passet bedre i mitt røroppsett som var noe mørkt i klangen. Men Au24 og Ultra hadde mye samme musikalske spillestil - Valhalla høyttalerkabler låt direkte harskt og vondt i forhold. Jeg vil sammenligne med et fotografi der man i Photoshop har skrudd opp kontrasten for høyt: de fine overgangene/gradasjonene i gråtonene er borte, det ser ikke naturlig ut lenger.
    Au24 SE er fantastiske kabler, spesielt til prisen som er en tredjedel av Valhalla. Prøvde disse etter anbefaling av Knut Vadseth (Fidelity) og angret ikke på det.

    Men nå er anlegget et helt annet og av en mye høyere kvalitetsklasse. Marten er en helt annen verden enn Dali. Dali Euphonia låter Dali Euphonia samme hva de kobles opp i mot. Det gjør ikke Marten Getz 2. ;)
    Rogue M180 derimot er noen helt fantastiske rør monoblokker som anbefales alle musikkelskere på det varmeste. Jeg hadde vel fortsatt eid de dersom jeg ikke har anlegget i stua og TVen tilkoblet. Måtte dermed over på transistor av praktiske årsaker. Men darTZeel integrert er ingen dårlig erstatning. Overgår kombinasjonen Rogue - ARC Ref på absolutt alle områder: kombinerer musikaliteten til rør med oppløsningen til transistor som i sum gir en fantastisk formidlingsevne. Audio Research Ref 3 blir direkte kjedelig i forhold.

    Så da altså: ny duell. Transparent må få en sjanse til å spille seg inn en ukes tid - min sønn har fått oppdraget siden jeg ikke er hjemme før neste uke....
    Oppdatering følger!

    Det forhindrer jo ikke at musikk låter grisebra med disse kablene.De som hardnakket hevder noe annet har mest sannsynlig ikke prøvd disse.
    Mvh Kenneth
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Også gik de ferie penge!,

    Spør tilside, bliver spennende at høre hva du synes.

    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Jeg lovet en liten rapport fra utprøvingen av Transparent Reference MM2 XLR og høyttalerkabler:

    Transparent Reference hadde nå fått litt over en uke på seg før jeg igjen var hjemom og tok en lytt. Var inntrykkene like positive nå som sist?

    Jo, så absolutt! Koblet så tilbake til Au24 høyttalerkabler, men satte ikke Valhalla tilbake, det var ingen vits, vet hvordan det ville låte, men brukte isteden et sett Transparent Ultra MM2 som er den «billigere» modellen, koster omtrent det halve av Reference:
    Joda, låt absolutt både pent og naturlig. Kunne fint ha levd med denne kombinasjonen. Lydbildet var likevel en god del mindre enn med Reference og bassen var helt klart mindre mektig. Men kanskje jeg kunne spare meg en masse penger ved å kun skifte signalkabler til Ultra...?

    Koblet derfor tilbake til fullt oppsett Transparent Reference. CD: Eivør: Room
    Det tok ikke mange sekundene før jeg hørte at dette var en helt annen verden. Større lydbilde og mer oppløst. Det var som om masse støy hadde blitt fjernet og at masse fine nyanser og musikalsk krydder dukket opp, spesielt i det området der øret har best oppløsning: øvre mellomtone. Utrolig vakkert og engasjerende! Og som sagt ble bassen mektigere. Ikke nødvendigvis så mye i mellombassen, men helt nederst. Husk at mine høyttalere dynamisk bass helt ned til 27Hz uten hjelp av bassrefleks.
    En skikkelig øyeåpner altså. Det var først nå darTZeel fikk vist hvor god den egentlig er.
    Saken var helt klar: skulle jeg fortsatt ha så god forsterker og høyttalere, så var disse kablene helt nødvendig. Ikke mer å tenke på!

    Men jeg vil likevel si at de kablene jeg nå har hatt i et par års tid, Au24 SE, er meget gode og musikalske høyttalerkabler når man tenker på den lave prisen disse har i forhold til Reference MM2. I et billigere oppsett vil nok Au24 være beste kjøpet. Men med den store oppløsningen min elektronikk og høyttalere har, får man stor effekt av det jeg ikke kan forklare på annen måte enn at Reference fjerner en masse støy som fjerner lyttetretthet og gjør musikken mer oppløst og engasjerende. På gode konsertopptak hører man nye detaljer bakover i lydbildet, man får mer dybde.
    Hvem skulle tro at kabler skulle ha så mye å si? For 20 år siden satt jeg med et mer normalt oppsett med totalpris på rundt 50k og var kabelskeptiker. Hørte ikke forskjell på kabler. Nå er verden en helt annen.

    Hva så med Nordost Valhalla XLR? De fungerte supert i mitt anlegg den tiden jeg hadde rør og ting var varmt og avslappet. Nå derimot var det aldri noen tvil om at de skulle ut. Jeg vil sammenligne med foto. I bildebehandlingen på PC, i Photoshop, kan man skru opp kontrasten i et bilde. Da får man et inntrykk av mer oppløsning. Men det er det ikke, man har bare skrudd opp kontrasten. På samme måte føler jeg at Valhalla fungerer. Transparent Reference har en annen tilnærming: den fjerner støy slik at de naturlige detaljene trer frem.... Overlegent, spør du meg!

    Jeg fikk tak i disse kablene på bruktmarkedet. Hadde jeg kjøpt om jeg måtte betale nyprisen? Jo, faktisk. Etter å ha hørt forskjellene er jeg ikke i tvil. Det å oppgradere kablene var den mest positive oppgradering jeg noensinne har gjort i mitt 27 år lange audiofile liv. Jeg tilførte anlegget masser av spilleglede! Mye større oppgradering lydmessig enn det å f.eks bruke det dobbelte på høyttalere (Marten Mingus Quintet stod også på ønskelista - de planene er nå skrinlagt).

    Første gang jeg fikk Transparent kabler i hus var vel i 1997 med et sett Transparent Plus RCA og høytt.kabler av XL generasjonen (2.generasjon). Disse ble så oppgradert til Ultra XL et par år senere. I 2004 gikk veien videre til Reference (fortsatt XL, altså 2. generasjon). I 2008 byttet jeg ut til splitter nye Transparent Ultra MM2. MM2 var fjerde generasjon, og jeg opplevde de nye Ultra som bedre enn 2. generasjons Reference. De var luftigere og mer dynamiske. XL-generasjonen er generelt mørkere og mer lukket. Og her ligger nok fordommene mot Transparent begravd. Men mye har skjedd hos Transparent på 20 år. Og Reference MM2 er noe helt annet enn Reference fra XL-generasjonen. Tendensen etter min erfaring er at til lenger opp på stigen man går hos Transparent, altså til dyrere kablene blir, til mer støy fjerner de og til mer oppløste og dynamiske blir de. Det samme kan sies om eldre kontra nyere kabler: mer oppløst, dynamisk og luft i toppen. Tanken blir da selvsagt.... skulle vært morsomt å høre de nye Gen.5 kablene som erstattet MM2.... eller kanskje det ikke er så lurt...? ;)
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei Finn, tillykke m de nye kabler.

    Var aldrig i tvilv om at du ville like disse, de har det med at krybbe under Huden på folk, og da bliver de lige plutselig vanskelig at skulle unnvære.

    Andre kabler fra andre højt respekterte produsenter som har vêret indeom her er:

    Audioqust solic core, Analysis plus Silver oval, Crystal cable, Monster, Offenback, Symphonic line, Kimber i diverse serier, select incl, for at nevne nogle av disse.

    Alle har de deres egen lydsignatur, uden at jeg skal gå ind i detaljer og beskrive disse, men der er visse retninglinjer i lydgengivelsen fra oppbygning og valg av materialer der går igen, hen over de forskjellige kabler fra Produksenter. Og jeg vil dele disse grupper op på følgende måtte:

    Kobber fleted, Kobber Solic core, Kobber/Sølv, Sølv, Sølv/Guld.
    Hertil kommer diverse Lyd signature fra de forskellige produksenters kabel design.

    Men lad os prate om Transparent:

    Disse oplyser selv at signal kablerne deres har et inbygget filter, med det formål at fjerne, senke nivoet på innkommende støj, eventuel støj genereret av de tilsluttede produkter. Evidere skulle det forundre mig meget vis der ikke også tages hensyn til imperidans tilpasning mellem produkterne, og dette er Grunden til at en eventuel køber til de højere rangerte serier m oplyse hvilke produkter kablet skal der benyttes med.

    Og kan alt dette så høres!, You bett. Som du selv beskriver bevirker dette at hele grunntone området i frekvens spektret renses for fnider, og dettte bevirker at det bliver lettere for lytteren at høre langt in i musiken sjæl og få med sig de mikroskopiske detaljer i lydgjengivelsen lang inde i Mixsen, som har en tildens til at forsvinne m mange andre kabler.

    Høytaler kablerne for vi ta i en anden omgang, men vil blot nevne at disse i dag er langt mere avansert oppbygget en hva diverse bilder på nettet som ligger tilgjengelig på kabel forummet her indikerer.

    Og som med alt andet High end er det spin DYRT, og vil derfor sige at dette er ikke stedet for Hr og Fru Hansen at begynde at legge deres surt opsparede midler når de skal kombinere et nyt anleg.

    Da er det bedre at priotere de andre produkter og gå for signal og Høytaler kabler i en fornuftig prisklasse.

    Men for de av os som mere eller mindre har invisteret tilsvarende,en ny mellenklasse bil i anlegget, og som ønsker at få Max pointiale ut av produkterne, ja da kan Transparent kablerne være vanskelige at komme utenom.

    Mvh.
    En anden effekt er at Lydbildet trekkes en anelse bakover, vilket bevirker at det bliver langt mere avslappet for ørene at lytte på.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Takk, takk!
    Ja, dette med imedansetilpasning ser jeg nevnes på Transparent sine hjemmesider som viktig. Dette er vel grunnen til at valg av kabler ikke er et et enkelt svar med to streker under. At kabler må prøves ut i eget oppsett.

    Men bestiller man nye kabler fra Reference og oppover, slipper man dette problemet. Man må da oppgi hvilken elektronikk man har. Dermed tuner Transparent nettverkene inn slik at kablene passer til oppsettet.
    Dette er ikke gjort med mine kabler siden jeg kjøpte de brukt. Kanskje er jeg heldig, kanskje er ikke effekten så stor eller kanskje jeg burde fått det gjort. Ikke vet jeg....
    Uansett er jeg utrolig fornøyd med tingenes tilstand slik det er nå. :)
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, dette med imedansetilpasning ser jeg nevnes på Transparent sine hjemmesider som viktig. Dette er vel grunnen til at valg av kabler ikke er et et enkelt svar med to streker under. At kabler må prøves ut i eget oppsett.

    Men bestiller man nye kabler fra Reference og oppover, slipper man dette problemet. Man må da oppgi hvilken elektronikk man har. Dermed tuner Transparent nettverkene inn slik at kablene passer til oppsettet.
    Dette er ikke gjort med mine kabler siden jeg kjøpte de brukt. Kanskje er jeg heldig, kanskje er ikke effekten så stor eller kanskje jeg burde fått det gjort. Ikke vet jeg....
    Uansett er jeg utrolig fornøyd med tingenes tilstand. :)
    Mener at Transparen tilbyder sine kunder at disse kan sende kablerne deres til Fabriken og få rekalibreret kablerne til de nye produkter som disse skal benyttes med, uden extra kost.

    Om dette kun gjelder første køber, eller om det følger kablet ved jeg ikke, men det kan du let få versifiserte ved at kontakte forhandleren som solgte produkterne til første ejer.
    Her i Norge ber det vel Morten, Norsk audioteknikk, og han er jo kun en telefon opkald vek, så det er jo let at få versifiserte.

    Mvh
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Dette er en perle! Anbefales på det varmeste!!!


    88A4D04A-C52E-4ED0-972B-923961740B01.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn