Transmission Line sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Det er helt sant.Det må gjerne forskes på litt forskjellige løsninger. Ett annet alternativ kan være å bruke ett flexirør på rette dimensjonen ,og støpe med glassfiber rundt det. legger man glassfiber på øvredelen av røret bør det jo være mulig å få rette fasongen. Mye arbeid blir det jo.For hvis det skal bli strøkent må du først støpe/lage en form rundt røret for så og legge gelcoat og glassfiber inni den for å få det ferdige produktet.Så det kan vel se ut som treverk er det enkleste å jobbe med :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye jobbing om dagen. Har akkurat kommet fra Finland og må faen meg dit igjen....... rekker jo ikke å bli edru mellom slagene.

    Bilen har ikke kommet, men jeg passerte en trailer som hadde riktig merke bil bakpå, riktig modell, riktig farge og felger, svinge inn til riktig by og riktig del av byen. Det kan ikke være tilfeldig. :D

    forsterkeren er ferdig. I korte trekk har jeg flyttet signalet inn på filteret til før volumpotene. Lagt egen jordledning. Økt verdien på begge motstandene som styrer forsterkningen. Økt forsterkningen litt til. Fjernet lyttene i inngangen som av grunner jeg ikke vet - etter to minutter påtid falt spenningen til inngangen på op-ampen. Nå er alt stabilt og filteret gjør det som jeg forventet at det skal gjøre.


    Jeg sa ikke FAEN i går da den ene toppen falt i gulvet like før nest siste strøk med maling. Da ble det sparkling i steden. Men nå er tredje strøk malt. Bilder? Det er ikke mye spennende med bilder som viser maling som tørker.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Vi får se på bildene når malingen har tørka da ;D Bra at det ordna seg med filteret.Blir nok orden på sakene tilslutt.
    Med ny bil å all ting :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Bilen har fortsatt ikke kommet. :-\ Jeg har bedt om å få hevet kjøpet - så nå har trusselperioden startet fra bilselgers del. Jeg er bare snill.

    Da er jeg ferdig med fjerde strøk all over, og montert bunnene på stativene


    Jeg kjøpte et par koplingsbokser som jeg monterte HT-terminalene i.


    Gjengestengene har kommet på plass.


    Noen kan ikke legge sammen to og to uten kalkulator. Så jeg må ut å kjøpe flere muttre og skiver i morgen. Med kalkulator må nå lengden på papprørene beregnes og plasseringen av toppene.
    Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke over buen på toppen, bøybar MDF - tynn finér limt i flere lag - glassfiber, eller en kombinasjon av de nevnte. Hva jeg kommer til å bruke har med hva av de nevnte materialer jeg får tak i uten for mye pes. Uansett valg mener jeg å vite hvordan jeg skal gå fram for å få til toppen.

    Nå er det tid for Carlsberg Sort Guld - Skål! :)

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut Sonny blir saker det her. Men den bil saken din høres ikke helt i vater ut. Kjedelig når ting skjærer seg.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Bil - bilforretningen krever 10% av kjøpesummen for å heve kjøpet. Vi er over to måneder etter avtalt leveringstid, selvfølgelig nekter jeg å betale noe som helst. Jeg håper at saken kan bli løst i løpet av et par dager. Jeg er grundig lei av alt som har med bil å gjøre.
    I tillegg har kona gitt meg rødt kort når det gjelder shopping - jeg får ikke lov til å kjøpe meg en trøstegadget en gang!

    Jeg må nyte timene i kjelleren til subbene er ferdig og håper at kona letter på sanksjonene i mellomtiden. :)

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Alltid kjedelig når regjeringen stopper vill omsettning av opptjente midler. men sikkert lurt ;D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg brukt helgen for å sette sammen begge subbene. Sub #2 må jeg kappe boltene på. Dessuten er den ene toppen løs etter den falt i gulvet, så den må jeg lime på nytt. Jeg har hele tiden vært redd for at gjengestengene ikke skulle gi stabilitet nok, men med rørene på plass er det hel ved. Puh..... :D en usikkerhet mindre.


    Bildet under viser toppene med rørene festet. Det mangler kun en stripe med akryl for å tette rørene mot toppen. I morgen skal sub #2 bli identisk med den første.


    Det som da gjenstår er å lage toppen over buene - sluttfinish - sette inn HT og kabler. Teste.
    Dessverre må jeg ut å reise igjen slik at jeg ikke får gjort noe til uken.


    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Det blir en kul sub det der :) gleder meg til å lese om hvordan det låter.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Fryktelig morro! Likner litt på mine DIY tanker faktisk rundt noe jeg holder på med!
    Jeg var ikke klar over de Tangband elementa! Dette må sjekkes ut!

    Det er ett firma som heter Flowtite som kan kutte rørbiter til deg. LINK:
    De har 450mm dia iallefall. Kanskje den indre diameteren er på tja 430 til 435mm, det burde bli perfekt det, til å feste på
    den halvsirkelen på toppen. Det blir i glassfiber armerte rør, til vannverk og alt dette.
    (Kanskje de har noe kapp av 450mm røra liggende? Tenkte jeg.. )

    mvh
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Takk Nikko! :)

    Imperial - jeg fikk laget rørene på mål hos PostEmballasje AS. Jeg har fulgt prinsippene i henhold til 1/4 wave. Der ser det ut til at 8" HT betyr 8" rør, 10" = 10" rør, og at de må være uten innsneveringer, kun rett igjennom. http://www.passdiy.com/pdf/el-pipe-o.pdf

    Det ser virkelig spennende ut ditt eget prosjekt. Har du regnet på lengden på transmisjonslinjen med så store HT? Jeg hadde selv 2 x 15" en gang i verden - i 300 liters kasser. Ikke gi opp konstruksjonen din. Det eneste jeg lurer på er pustehullene dine - det mye luft som skal gjennom små åpninger. Om den kommer til å pese fælt?

    For egen del er jeg ute etter dybden og ikke mengden bass. Og da er det vel lengden av transmisonslinjen som er avgjørende. Men, jeg har jo ingen anelse hvordan dette kommer til å lyde. Derfor skal jeg være veldig forsiktig med å uttale meg om noe som helst inntil at jeg vet.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hurra! :( :( Bilen har kommet - og bilfirmaet har gått til trusselnivå 2. Jeg er fortsatt bare snill, men vil ikke ha den.

    Subbene er helt klare for de buede toppene.

    Som bildet viser - der det finnes en vilje, finnes det løsninger - med å få en 2,4m lang finérplate inn i en Deprimera stasjonsvogn.


    Dessverre så reiser jeg til Finland i morgen og får ikke noen muligheter til å gjøre noe mer før på lørdag.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ferdig bue på den når den kommer hjem ;D Blir nok bra saker det der.
    Fint at du tar mye bilder. Blir en fin byggeveiledning det her hvis noen vil prøve det samme :)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hvaslags bil er det egentlig snakk om og hvorfor vil du ikke ha den??

    Nysgjerrig her....

    McLaren
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sonny skrev:
    Hurra! :( :( Bilen har kommet - og bilfirmaet har gått til trusselnivå 2. Jeg er fortsatt bare snill, men vil ikke ha den.

    Sonny
    Tror du skal finne deg en advokat, du... Å betale for en time eller to med brevskriving kan spare deg for mye problemer ved å ta tingene på korrekt måte...

    Johan-Kr
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke det er riktig å oppgi bilmerket her.
    Årsaken til at jeg ikke lenger vil ha bilen er jo tillit - eller mangel på tillit. Bilen ble produsert 21. januar og var klar til shipping 25. januar. Min leveringstid var senest 26. februar. Fra bilen var ferdig og fram til 5. april har jeg ikke fått en konkret leveringstid. For fire uker siden hevet jeg kjøpet. For tre uker siden ble vi enig om en godtgjørelse og ekspress levering. Bilen ble da nok en gang stående igjen i Nord Tyskland. Da fikk jeg nok og hevet kjøpet med beskjed om at denne gangen var det endelig.

    Truslene bekymrer meg ikke fordi jeg i henhold til kjøpsloven har rett til å heve kjøpet siden vi er langt over akseptabel forsinkelse og kjøper (meg) har ikke kunnet innvirke på forsenelsen. Det er vel slik at bilforhandleren rasler med sablene i håp om å skremme meg til en ombestemmelse. Noe som ikke virker.

    Før jeg får neste innspill fra forhandleren gjør jeg ingenting. Men inneholder ikke skrivet en uforbeholden oppheving av kjøpet setter jeg i gang prosessen. Jeg har nemlig alt skriftlig fra bestilling 17. desember og fram til nå.

    Dette er kortversjonen.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått lørdag og søndag på meg. Det er jo ikke så mye man får gjort av gangen pga tørketider.

    Jeg limte og skrudde den første toppen, men måtte ta den av igjen. Jeg hadde ikke tenkt på at jeg måtte ha noe å feste toppen i mellom buene.


    Bildet under viser lag en på plass. Det blir noen småsprekker under buingen, men det anser jeg som problemfritt.


    Maksimalt stygt med tokomponent glassfibersparkel på enkelte steder før lag to ble lagt. Der finéren sprakk måtte jeg pusse til buen ble jevn før jeg la neste lag.


    Jeg skrudde ut alle skruene og har limt lag nummer to på begge subbene. Et døgn tørking før jeg kan legge det tredje og siste laget.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut sonny nå er det snart lytterapport tid ;D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Takk Nikko03 - det mest skremmende med hele byggeprosessen er første gangs lytting. :)

    Etter egen kjøreplan skulle jeg ha lagt inn demping før jeg begynte på toppene, men det ble utsatt. Skulle det under testing vise seg at det behøves, da får jeg virkelig testet mine slangemenneske kunnskaper.

    Mens jeg sto å la lag to på toppene tenkte jeg på den øvrige HT konfigurasjonen som ikke er optimal. Fungerer subbene som de skal må jeg endre på dette, og da kom det skremmende ordet "horn" inn i hodet på meg. Jeg hadde tenkt meg ett par brukbare fuglekasser på stativ sammen med subbene siden rommet ikke er så stort.

    "Horn" fulltone med en god diskant i tillegg fordi jeg er jo ikke helt ung lenger. Bygge selv - for nå vet jeg at jeg kan få til det meste dersom jeg tar tiden til hjelp. Jeg får la tiden gå og se om det skremmende ordet blir borte.

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ja det å bygge selv trenger du jo ikke å være redd for det saken er biff :)
    Mye gode fulltone elementer der ute virker det som. Tang Band feks virker jo solide. Også har du seas fulltonen som jeg synes
    låt flott her hos meg. Fostex har jo også mye bra og ikke minst mange realiserte prosjekter på nett. Så infoen er lett tilgjengelig.
    Seas fulltone tråden her på sentralen har jo også veldig mye bra innspill fra mange flinke mennesker. Så det er nok håp om ett nytt prosjekt jeg kan følge med på ja :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fulgt med på SEAS prosjektet. Jeg har lest at Hel har noe på gang med en diskant. Jeg blir nok flue på veggen der. :)
    Benytter du en fulltone høyttaler alene? Ikke noe annet?

    Jeg fant denne lenken i Japan http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html Her er det noen virkelige utfordringer å ta tak i. Det med spiral for å øke lengden i et kabinett har jeg sansen for.

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg benyttet fulltonen alene å synes det låt veldig bra. Savnet egentlig ikke noe i toppen.
    Jeg lagde en horn konstruksjon etter litt egne beregninger. Den viste seg å bli noe voldsom i bassen så jeg vil følge tegningene til hel neste gang :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    I hele går kveld sto jeg med pusseklossen med 60 papir. Da jeg gikk ned i kjelleren i kveld for å fortsette sviket motet gitt! Med musearm og tennisalbue etter all pussingen innvilger jeg meg en DIY fri kveld.

    Tredje og siste finérlag er limt på plass. Som bildet viser har jeg lagt lagene med noe overlapp for å være sikker.


    Mesteparten av overlappen fikk jeg frest vekk med maskin. Resten ble tatt med hoggjern og albufett. Overgang topp og sidevegger ble pusset heeelt perfekt. Da ble det fram med Dremmel maskinen og frese ned overgangen etter inspirasjon fra Hel.


    Det er jo flere som har erfart at disse overgangene mellom to plater etterhvert vil sprekke opp. Derfor har jeg lagt glassfibersparkel i de nedslipte overgangene og dekker dette igjen med vanlig sparkel. Det var når jeg så alt som må pusses ned igjen at jeg mistet motet for i dag.


    Hmmmmmm?


    Jeg tror jeg starter opp AutoCad nå og ser litt på hmmm....... ;)

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Huff! Finish er en tålmodighets prøve. :)
    Slipepapir 320, kost, rull og fordriver og strøk nummer fire er på plass. Tror nok jeg i morgen må ha på det femte strøket før jeg sier meg fornøyd (selvfølgelig pusse i mellom hvert strøk).


    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes nå det ser veldig strøkent ut nå jeg da :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Skikkelig stilig, selv om jeg kjenner jeg er litt redd for hva som kan komme krypende opp gjennom lakken :D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er søndag morgen og den eneste muligheten får å få gjort noe er før familien våkner til liv.

    Noe av glassfibersparkelet kan fortsatt skimtes, derfor må det femte strøket på. Jeg hadde noen uhell med fallende tvinger osv slik at jeg må foreta ett par små reparasjoner på den ene bunnplaten.

    Snickers is, jeg vet at du er mye mer erfaren enn meg på dette med HT og DIY. Jeg bare håper at du ikke får rett. Etter eget hode mener jeg at jeg har gjort alt som er mulig for at det ikke skal komme noen overraskelser ut av "lakken" som du sier.

    Det er vel kun tiden som vil vise om det holder, derfor vil jeg vente litt med det neste prosjektet inntil jeg ser hva som skjer.

    Jeg har veldig - veldig - veldig lyst til å bygge dette hornet. Foreløpig samler jeg data for å se om det er denne veien jeg ønsker å gå.



    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da har den ene subben fått høyttaler med ledning på plass (og noen har glemt å skru fast lokket på boksen ordentlig ser jeg). :eek:


    Og plutselig er den ene subben helt ferdig. Bildet suger, slik at jeg får ta det på nytt i bedre lys.


    Den andre har bare litt flekking igjen på bunnplaten - dytte inn høyttaleren og så kommer testfasen........... som jeg er litt usikker på. Forsterkningen på det aktive filteret er litt (veldig) høyt akkurat på grensefrekvensen.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut Sonny. Gleder meg til å lese om hvordan du opplever lyden i test fasen :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    HURRA!
    Da er subbene ferdig og prøvd en times tid. Jeg må ha en ny panelovn som ikke skrangler. ;D ;D

    Forsterkeren med innbygget filter fungerer perfekt. Den er koplet til en variabel utgang på hovedforsterkeren hvor hele systemet kan styres med en fjernkontroll.

    Det er klart jeg har innstilt subbene alt for høyt foreløpig - fordi det er nytt. Subbene har jo ikke spilt mer enn en time så jeg kan høre at elementene er litt "trang i skæret". 8 tommerne er mer enn store nok hos meg. Kassene er foreløpig helt udempet. Jeg må ta tiden til hjelp for tuning.

    Problem - hvor pokker skal jeg gjøre av forsterkeren? Alt av ledninger er foreløpig testledninger.

    Bildet under er satt sammen av tre bilder (photomerge) - filen er 52Mb og kan ikke bli all verden som 234kb.


    HURRA! Jeg henter ny bil i morgen - ikke den jeg opprinnelig bestilte - ikke samme sted - ikke samme merke.

    Life's good! :)
    Sonny
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Tøft - dette var artig - gleder meg til å flere rapporter etterhvert som du nærmer deg målet :)


    Edit: Hva slags bil ble det til slutt?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med vel gjennomført prosjekt og ny bil Sonny :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er fredag morgen og jeg sitter tålmodig (ljug) og venter på at kona skal komme gjennom morgen ritualet slik at vi kan dra og bytte en sliten Nissan Deprimera med en ny Volvo V50. :)

    Det ble noen timer lytting i går kveld. Jeg har hele tiden regnet prosjektet i tre deler. Subbene - forsterkeren og tilpasning til slutt.

    Det positive er at lydbildet virker som det har fått en ekstra dimensjon. Jeg kan foreløpig ikke høre at det skal være noe behov for demping. Holly Coles Train Song har en bass som går heeeelt i kjeller'n. Før rullet den av, nå gjør den ikke det. Subbene er så lettdrevne at VU-diodene på forsterkeren holder seg slukket selv opp til høyeste jeg kommer til å spille.



    Målet er jo at subbene skal gli sømløst inn sammen med resten. Det gjør de ikke pga hva frekvenstesten over viser. Det er for hard forsterkning fra 60-80Hz. Dette kan høres på enkelte av sporene jeg hørte på i går. Subforsterkeren gir støy i hovedforsterkeren. Vifta på subforsterkeren starter for tidlig.

    Jeg har bedt om råd på tech hjørnet når det gjelder forsterkningen, men har ikke fått noen respons. Selv ser jeg to mulige løsninger. Enten flytte frekvensområdet enda lavere - eller legge inn et dempende smalbåndfilter i problemområdet.
    Støyen må jeg bare løse - anser dette som uproblematisk. Det samme med viften.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tuningen mhp dempematerialet er kritisk for å få en transmisjonslinje helt rett. Fortrinnsvis skal dempematerialet være jevnt fordelt over hele linja, og korrekt tuning har en funnet når impedansen er en relativt flat kurve, med en liten dip eller en kul ved resonansfrekvensen. For mye dempemateriale gir en peak ved systemresonans, og for lite demping gir en dobbelt kul i impedanskurven, på samme vis som en bassrefleks.

    For å få dempematerialet til å holde seg på plass i linja, kan det være nødvendig å benytte seg av hønsenetting e.l. strategisk festet rundt om i linja.

    Johan-Kr
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med støperør med bass i!! ;D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nå står det en Volvo V50 i garagen med 53km total kjørelengde. Morsomt! :)

    Tusen takk RoDa - det låter faktisk bedre enn forventet på dette stadiet. Jeg spilte, høyt, i et par timer i går og det er uten tvil kommet en dimensjon til i lydbildet. Samtidig er det ikke tvil om at det ett par problemsoner også.

    @Fenalaar grafen du ser over er kun forsterkeren målt med scop og signalgenerator. Jeg må fikse kurven på forsterkeren før jeg begynner å se på demping av subbene. Jeg har kjøpt inn dempemateriale, men jeg er som sagt ikke der enda.

    Jeg har fått noen råd vedrørende forsterkeren som jeg skal teste ut de nærmeste dagene.

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Sonny hvilke orden er der på delefilteret ditt. Hvis det er ett første ordens filter kan det jo hende det ikke demper nok slik at integreringen blir vanskelig :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Nicco03!
    Det er andre orden. Som du ser av grafen kutter filteret perfekt, men forsterkningen er alt for høy mellom 60-75Hz. Der ligger problemet og det er også hørbart i subbene at det er noe som ikke stemmer der. Jeg skal foreta noen nye tester på foreterkeren for å få et enda mer korrekt bilde av kurvene. Vurderer å bygge et annet filter.

    Sonny
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hva medå dele subbene på 60hz og nedover?

    McLaren
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Da er det mulig du må gå for ett tredje ordens filter for å få dempet den toppen du har der.
    Jeg synes også kurven stuper litt bratt til å være ett andre ordens filter men det er mulig det blir anderledes målt i db i rommet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn