Transmission Line sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av Cobra2 sitt inlegg om el-pipe-o subwoofer i ett annet innlegg http://www.passdiy.com/pdf/el-pipe-o.pdf, er det bare uungåelig å komme i fra å måtte starte et nytt prosjekt.
    Altså, en quarter wave sonic tube sub woofer. Siden det er utopisk å tro at jeg får lov til å skjære hull i stuegulvet for å få plassert herligheten, må jeg gå for en "folded" løsning.
    På anlegget mitt kan jeg høre at bassen ruller av litt tidligere enn jeg ønsker. Derfor ønsker jeg ikke mer bass, men dypere.

    Målet er at dette skal være morsomt å gjennomføre - ikke dyrt siden resultatet er helt uvisst - og at det forhåpentligvis virker som tiltenkt. I tillegg skal det være enkelt (noe som nok har gått til helvete allerede).

    Jeg har laget det som må kalles en skisse hvor det eneste viktige målet er lengden på røret som må være 2337mm for å oppnå en forsterkning av resonansen på 35,4Hz og som etter sigende da skal krype under 20Hz uten problem?




    For å ha noen ide om hvor jeg befinner meg har jeg bestilt et nytt 2-kanals oscilloskop som ikke kommer før om ca. tre uker. Jeg ønsker å vite frekvensområdet målt på utgangene. I tillegg å måle med mikrofon koplet til skopet. Det er her jeg møter på den første utfordringen - jeg vet ikke om det i det hele tatt lar seg gjøre - med mikk mener jeg.

    Bildet under viser effektforsterkeren som jeg har tenkt å bruke. Den leverer 2 x 240W i 4Ohm. Uansett hvordan prosjektet går så kommer jeg til å bruke den. 1: fordi jeg har den. 2: fordi den er ubrukt. 3: jeg vet ikke noe annet å bruke den til.



    Jeg har ikke tenkt å bruke filter på sub(ene), men montere inn to Butterworth aktive lav pass filter i forsterkeren. Disse må jo bygges og ha spenning. Det er her det ikke ble enkelt lenger. Jeg finner ikke noen brukbar + jord/- jord spenning å bruke på opAmpene slik at jeg må bygge inn det også. Dessuten vet jeg ingenting om hvor filteret deler i frekvensverdenen (skop).
    I grove trekk er det så langt jeg har kommet.

    Sonny

    Edit! meninger, ideer, råd er veldig velkommen
     

    Vedlegg

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    109
    Vet ikke Sonic - har hørt på mye hifi i 29 år. Er det EN dybbas som jeg fremdeles husker - så er det IMF (nokså lik var TDL og byggesettet "Bailey") sin egentlig nokså enkle transmissionslinie. Tangband har en 8x12 enhet som ligner VELDIG på TDL sin - og iøvrig i data (bortsett fra litt større areal) er nesten prikk-lik på data for enheten til et tysk selskab (AOS) som har produsert en ny enhet (men som var konstruert netop for at kunne nyttes i samme kabinett som tidl. TDL-enhet).

    Jeg husker denne bassen som knusktør, helt resonnansfri og går så dybt at du nesten kjenner den i tarmene. Dette høyttalerprinsipp er en av to gange jeg har hørt en stortromme i symfoniorkester OG et stort kirkeorgel korrekt gjengitt. Andre var virkeligheten.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Carsten!
    Det var hyggelig å høre at du har opplevet et tilsvarende system. Jeg har en god følelse av at dette kommer til å fungere. Uansett så skal jeg måle resultatene slik at man ikke bare har ørene som referanse.
    Jeg har begynt å samle deler til filterne. Rør er veldig enkelt få tak i siden det er standard 200mm "kloak" rør.

    Forsterkeren har som bildet viser, en kjølevifte, som selvfølgelig støyer. Det er vel derfor jeg ikke har brukt den til noe. Jeg har funnet en viftestyre krets som jeg kan bygge inn. Men som vanlig så stopper det seg fordi jeg ikke vet hvilken temperatur som er akseptabel/maks på kjøleribbene før man starter vifta. Effektdelen er MOS FET! Er det noen som kan hjelpe til med å svare dette så setter virkelig pris på det.

    Sonny
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    2.817
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det flotte med en transmisjonslinje er den teksturen som den greier å få fram i bassen. Savner enda mine 2 gamle "badekar" av noen transmisjonslinjer.

    Har spekulert litt på den Tangbanden, ja :)

    Johan-Kr
     
    A

    audiosan

    Guest
    ikke la kjøleribbene overstige 45 grader. da har du litt slingringsmonn :)
    vifta kan gjerne sette igang ved ca 35 grader.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Fenalaar - jeg satt og spilte musikk i går kveld og tenkte på finishen som i utgangspunktet ikke vil være særlig vakkert. Men man kan jo kle igjen hele saken i en pen trefinish siden all lyd kun kommer ut fra bunnen.

    Audiosan - tusen takk! :) Jeg hadde en viss følelse av at vi lå i det temperaturområdet. Med en gang jeg så svaret, vet jeg hvordan jeg skal løse viftestyringen.



    Bildet over viser en mikroprosessorstyrt regulator for kjøleprodukter. Den har tre følere, 2 "kalde" og en for styring av noe som heter kondensatorvifte. Den siste kan jeg programmere om til å kunne starte og stoppe vifta i forserkeren. I tillegg kan jeg programere den til å vise temperaturen på kjøleribbene i forsterkeren. Det er jo helt unødendig, men når man kan, så er jo det tøft da! :)

    Sonny

    Edit:
    Enda en idé - Lavpassfilteret må mates via 230V, altså på forsiden av hovebryteren. Via styringen over får jeg et relé å kople over slik at filteret blir strømløst når jeg slår av hovedbryteren på forsterkeren. Dette løser seg veldig bra. :D
     

    Vedlegg

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    291
    Antall liker
    13
    Sted
    vestfold
    opampen til delefiltre bør ha en symetrisk spenning mellom +\- 8v-24v. Dette henter du fra et sted i forsterkere -se etter andre opamp icer ved inngangene -de har nok en allrede stabilisert spenning rundt +-16v ;) ta eventuelt bedre/nærmere bilder av icen du ser der nede så kan vi hjelpe deg mer.

    Å bruke 240AC FØR brytteren er helt upraktisk og unødvendig, da det krever en dedikert power supply ++ stabeliserings kretser til en opamp som krever minimalt med strøm.... ;) i verste fall kan du hente en symetrisk DC spenning fra de 2 store sorte elektrolyttene som dominerer bildet, der har du en pluss, minus og jord, bare at dette spenningen må senkes til ønsket nivå :)

    morsomt prosjek forresten,

    Ellers når du først du har en vifte styrer ville jeg nok også montert en vifte rett på selve kjøleribben -da blir enda bedre og mer effektiv kjøling -slik jeg ser fra bildet, så er viften montert litt unna horizontal kjøle ribben, Personlig ville jeg heller fått den opprinelig vifta lått den gå i redusert fart (litt over halv hastighet) og viften som er montert i selve kjøleribben temp regulert, da orig vifta sørger for frisk luft til alt inne i boksen, men ny påmontert vifte vil blåse rett på kjøleribbene etter temperaturen i ribbene... den vil også "høres mindre" da den er "inne" i kassen ;)

    EDIT: tittet litt mer på bildet av forstekeren:
    der kan man se 2 stk opamper, de er inngangs trinner/buffer, de har også 2 stk metal 2-4w. vertikale motstander, som utifra layouten ville jeg anta at disse sørger for å redusere rail spenningen fra utgangene til mer normal opamp spenning  til rundt +- 16volt.
    Ellers ser du også inngangs kablen (den som er like ved 2 stk "små" elektrolytt kondensatorer på siden av opampene. Dette er inngangs kondensatorene, følg printet og se hvilken inngangen i opampene brukes -bruk den nye osciloskopet :) og du kan koble delefiltren like etter første opamp.

    I bildet også vises 2 store plugger som fører forstekerne med strøm, rød=+ maks 63volt, sort=jord, brunn??=-maks 63v. den siste grønn eller lilla?=høyttaler utgangen... på den andre siden kan jeg skimte en gult kabel som jeg antar er høyttaler utgangen på den andre kanalen self.  Antar ut ifra det jeg kan se på bildet at maks CD rail spenning er på 63volt -mener det er det som står på de store sorte elektrolyttene. Derfo antar jeg det... ;) relleen like ved er enten til soft start eller høyttaler beskytelse.

    Forresten en extra vifte foran ved et av inngangs rillene som også blåste på halv fart og blåste ut luften som vifta på baksiden dytter inn ville vært enda et bedre :)

    EDIT2: fikk pusset brillene også ser jeg at de 2 store pluggene: den ene har 2 stk RØDE kabler: self! en med + spenning til kanal 1 og den andre med + sp. til kanal 2... da i bildet kan man se 2 blå kabler som MÅ gå til den andre pluggen, og da stemmer bedre da en blå er - spenning til kanal 1 og den andre blå til kanal 2 :) da hver kanal har garantert en sikring for hver rail spenning= 4 sikringer til rail spenning.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk mwt. :) Selv om det er litt flaut..... selvfølgelig, det sitter 2 stk JRC4580D som er dual op amp. De har arbeidspenning fra +-2 til +-18V. Jeg har ikke fått målt arbeidspenningen enda, men det skal jeg love at jeg kommer til å gjøre. De blå og røde ledningene opererer ved +59V. Jeg har faktisk valgt ut op amp med de samme karakteristikkene som de som sitter i ampen.
    Det er uproblematisk å hente spenning fra op ampen.
    Dermed så sparte jeg både tid og en del penger.

    Viften sitter ca 2cm bak kjøleribbene. Spenningen er 12V. Det er selvfølelig mulig å sette inn en mer stillegående CPU vifte rett på kjøleribbene og ha en kontroll av temperaturen. Den styringen som jeg henviser til over kan nemlig slå av forsterkeren om temerpaturen overstiger en programmert verdi.

    Da er jeg vel egentlig der at jeg kan bestille inn delene til lav pass filteret.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tøft? :)
    Da er viftestyringen lagt inn med temperaturavlesning. Den kan justeres fra -110°C til +110°C. Jeg starter vifta på +30°C. Ved +47°C går temperaturalarmen. Hvordan disse verdiene fungerer får tiden vise. Benytter 10k ohm NTC føler i kjøleribbene. Styringen er programmerbar.



    Delene til lavpass filteret er bestilt. Etter at jeg betalte oscilloskopet ble det stille. Hvor det måtte befinne seg vet jeg ingenting om. Jeg skal være tålmodig - til i morgen - før jeg etterlyser om det er sendt.

    Jeg vil ikke begynne på selve suben før jeg er ferdig med forsterkeren og vet at den leverer som forventet.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Test av viftestyring!
    Som bildet viser så kan man fort få nok av de blå blafrende lysdiodene. Derfor så skal saken stues i et hjørne under bruk. Da kan det jo være greit å vite at viftestyringen virker som den skal. Bare for gjenta - kjølevifta skal normal sett ikke være i gang. (Etter eget utsagn spiller jeg ikke så høyt. Dessuten ved høy spilling hører man ikke vifta uansett).

    Koplet to lyspærer på HT-utgangene. En disckman som signalkilde. Full guffe på discman, full guffe på forsterkeren.
    Startet testen på +23°C. Etter 25 minutter nådde temerpaturen de innstilte 27°C og vifta startet. Temperaturen begynte å synke umiddelbart. Etter 50 minutter var temperaturen 25,2°C. Kun to tidels grad over programmert stopptemperatur for vifta.



    Testen gikk perfekt!
    Oscilloscopet ligger hos Hongkong postal services for videresending, puhhh.
    Filterdelene skal sendes i morgen.

    Sonny
     

    Vedlegg

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    291
    Antall liker
    13
    Sted
    vestfold
    skal den sette litt bortgjemt kan du like så greit sette den på høytkant, da skal original viften blåse inn med kaldt luft på de kjørleribbene som står i bedre posisjon: vertikal :) og i bilden kunne man se at den ampen også har ventilasjons riller på framme på sidene, da kan som sagt monteres en vifte som blåser ut lufta på høyre siden og den trenger bare å gå på halv konstant hastighet. Bare et forslag :) om den settes på høykant vil varm luften som kjent stigge fortere opp og komme ut den veien, uten mye hjelp fra viftene...

    Ellers er ikke noe problem å sette vifte styringen til noe høyere temperatur synes jeg, rundt 40-45 funker helt greit og, 25grd. er litt "hysterisk" egentlig -min mening ;) jeg bruker DP (3 stk.) og viftene starter ikke før rundt 45grd.
     

    stikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    693
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    2
    ;D Blir interessant å følge denne tråden, kan jo bygge lange lengder for så og kle inn i et designer vennlig kabinett.
    Vh
    S
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    mwt - hysterisk var en god definisjon. :) Det å "safe" er vel meg i ett nøtteskall. Jeg tar backup av backup'en på PC'n. Det er helt sant.

    cathrine1 - jeg har også begynt å se løsningen med å kle inn rørene i en "snygg" tresak av et eller annet slag.

    Ellers står alt på vent :'(
    21 desember bestilt jeg ny bil - den har ikke kommet, og på dashbordet på den gamle lyser lampen serious engine failure forsatt etter 5 verksted besøk, men den går, sort of. Scopet har grodd fast på et postkontor i Hong Kong. Delene til filteret har ikke vist seg.
    Sukk!

    Så nå fordriver jeg tiden med voldelige dataspill. Laster ned ett nytt akkurat nå 38% nedlastet - vente igjen - dobbelt sukk.

    Sonny
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    291
    Antall liker
    13
    Sted
    vestfold
    hehe... det er jo self også lov det ;)

    Synes rørene var litt "kunstnerisk", hvorfor ikke ha de udekket med en en bedre farge? å beklee den med en apekiste i stoff kan jo self settes over, om farge eller lignende ikke skule falle i smak?

    Delene til den aktive delefiltren er ikke mange, så den bitten vil sikker gå fort å lage. Det blir artig å følge med resultatene. Hvor har du bestilt elementene forresten? pris? :)jeg har et par maggies dipoler som jeg skal supplere med et par subber etterhver -derfor lurer jeg på om dette hadde passet meg bra også :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    mwt - det å beholde "rørutseende" kan jo hende blir den endelige løsningen. Men det vil være litt paradoksalt fordi jeg planlegger å kle igjen alle synlige rør på vaskerommet. Og da beholde rørutseende på lytterommet......... men det jo litt inspirasjon i bildet under. En konstruksjon som kalles for Poor Plumbers Pluto.



    Høyttaleren jeg har beregnet ut i fra er en Sammi MO-08B50 fra Dynabel. http://www.mamut.net/dynabel/subdet185.htm
    Prismessig så støtter den vel Poor Plumbers konseptet med sine overkommelige 398,- per stk.
    I innledningen så skrev jeg at prosjektet skal være morsomt å gjennomføre. Konstruksjonen er høyst ukonvensjonell, men bygger på kjente prinsipper. Jeg liker å gjøre ting som ikke er mainstream. Jeg mener at man kan oppnå de samme mål uten å følge opptrådde stier. :)

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Endelig begynner i alle fall oscilloskopet å nærme seg.
    Item Number: CP831001475HK

    Posting Date Drop-off Point Origin
    28-Jan-2011 Sha Kok Post Office Sha Kok Post Office

    Date # Location Delivery Status
    28-Jan-2011 Hong Kong Item posted.
    28-Jan-2011 Hong Kong In transit.
    2-Feb-2011 Hong Kong Processed for departure.
    7-Feb-2011 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 7-Feb-2011
    9-Feb-2011 Norway Pending customs inspection.
    9-Feb-2011 Norway In transit.

    Filterdelene glimrer med sitt fravær. Har startet prosessen med å få tak i rør. Den nye bilen har jeg ikke hørt hvor befinner seg. Den skulle bli produsert 31. januar. Engine failure lampen kom på igjen på veg til jobben i dag så det er bare å krysse fingerne å håpe at "gammel'n" går litt til.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Oscilloskopet har kommet - har kalibrert det og probene. Så nå kan jeg ikke skryte lenger. :) Nå kommer det til å komme fram hvor dårlig jeg er til å bruke det.

    I haugen på bildet under skal det da ligge et dobbelt lavpassfilter.

    Da er det jo et spørsmål om man får sammen noe av denne haugen til noe som virker!

    Rørene var ikke så enkelt å få tak i som jeg hadde håpet, men internett firmaet Haiex.no skal forsøke å skaffe de rørdelene jeg trenger.

    Bilen får bygget inn dieselvarmer på en annen fabrikk i Tyskland og ingen leveringsdato er satt. Jeg hater å vente. :-[

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg håper at noen kan hjelpe meg med følgende spørsmål?
    Først jeg beklager at bildet under ble så dårlig, brukte digital istedenfor speilrefleks.

    Så til saken - for å kunne velge mellom "normal" drift og lav pass filter så har jeg tenkt å sette inn en vender. Jeg har kjøpt en 4-pol, men det ble litt lite dersom jeg også må bryte spenningen til kortet når jeg bryter signalet.

    Jeg har tre valg:
    1: Bryte signalet inn/ut, men ikke spenningen til kortet?
    2: Bryte spenningen til kortet, men la signalet inn gå parallell med "normal" drift slik at det kun er ut signalet som brytes på lav pass?
    3: Gi blaffen i å kunne kjøre forsterkeren uten lav pass filter? Altså uten vender.

    Som bildet viser er jeg ferdig med filteret. Før jeg begynner å bore i forsterkeren må jeg vite hva jeg gjør med det overstående. Så mens jeg venter på hjelp fra noen kunnskapsrike sjeler så får jeg begynne å lete fram de nødvendige spenningene i forsterkeren. :)

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm........ det ser visst ut til at jeg stort sett spør og svarer meg selv. Jeg behøver jo ikke å gjøre det på nettet.

    Ingen sure miner, men da forstsetter jeg prosjektet innenfor husets fire vegger.


    Sonny
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    18
    Kjør signalet til jord på ingangene til filteret når lavpassfilteret er koblet ut.
    Da tåler filteret å stå med spenning på.

    Mvh
    Christopher

    Redigert gang 2:
    hmm, ser at inngangen nå også går inn mot utgangen av filteret.. dette gir en utfordring..

    Løsning, la vribryteren styre releer?

    REDIGERT:
    lagt til bilde:
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har installert kortet, en lysdiode for Lavpass "på" og venderen.
    Resultatet foreløpig:
    Teori er når man vet alt, og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, og ingen vet hvorfor.
    Jeg forener teori og praksis, ingenting stemmer og jeg vet faen ikke hvorfor.


    Lysdioden måtte jeg fjerne fordi den dro ned + spenningen til +9V, mens -linjen er -15V. Dermed fikset spenningen seg.
    Forsterkeren virker i "normal" stilling på begge kanaler.
    I "lavpass" fungerer venstre kanal, mens i høyre kanal går signalet ubehandlet forbi.
    Venderen kan ikke brukes med strømmen på fordi en eller annen kondensator lader seg ut under vending og det sier pang i bryteren.

    For å gjøre sitatet over til skamme, er det bare å plukke ut alt igjen og feilsøke kortets høyre kanal. Det blir kveldens gjøremål.

    Sonny
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    291
    Antall liker
    13
    Sted
    vestfold
    se der ja :)

    men jeg lurer på hvorfor skal det "streves" etter brytter og vekslere til delefiltre? skal ikke den forsterkeren bare brukes til å drive sub? altså hvorfor bruke energy akk til noe som ikke er nødvendig?

    Delefiltren bruker minimal med strøm, så den trenger ikke å få en krets for av/på...

    Skeptisk til å bare bare brytte/veksle i signalen da dette kan gi kraftig støy videre til forsterkeren i verste case.

    så jeg velger alternative 3 hvis du ikke har gode grunner til å gå for alternativ 1.

    ang det siste med at det smeller i brytteren ved aktivering gjør følgende: koble av hele brytter og koble signalen direkt til delefiltre, så bruker du det nye skopet ditt og ser signalen på utgangene og ser om en av delefiltrene er defekt... du må være systematisk :) når du først vet helt sikker at begge kanalene på delefitren funker ok så kan du igjen se over brytteren og prøve -du vet med 200% sikkerhet at delefiltren fungerer og ikke gjette/tro hvor feilen kan være ;) som sagt være systematisk. Her er som sagt skopet helt ypperlig.

    Om du må så absolut ha en velger så gjør det så enkelt som mulig:
    kjør inn signalen fast inn til delefiltren MEN ta heller inngangen på forsterkeren så den veksler mellom inn på delfiltre eller out av delefiltren. :)

    HUSK VERNE BRILLER - er vel fast sikkerhets regel for ekte selvbyggere... ;D vernesko og hjelm trengs ikke til det puslete delefiltre... ;D
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    mwt!
    Jeg er fullstendig enig med deg.
    Vekk med all unødvendig dritt. Jeg skal gjøre som pappa :) sier og kjøre filteret direkte. Forsterkeren kommer kun til å bli benyttet til sub.

    Jeg er ikke så sikker på at det nye leketøyet hjalp meg med dette - jeg mistenker at parallellkoplingen av signalet "lekker" slik at forskjellen i signalet synes ikke på scopet.

    Sonny
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    291
    Antall liker
    13
    Sted
    vestfold
    Sonny skrev:
    mwt!
    Jeg er fullstendig enig med deg.
    Vekk med all unødvendig dritt. Jeg skal gjøre som pappa :) sier og kjøre filteret direkte. Forsterkeren kommer kun til å bli benyttet til sub.

    Jeg er ikke så sikker på at det nye leketøyet hjalp meg med dette - jeg mistenker at parallellkoplingen av signalet "lekker" slik at forskjellen i signalet synes ikke på scopet.

    Sonny
    for å sammenligne forkjell med skoppet kan du flytte kanalene med "X" knappen (du flytter 0 punktet for signalen) få begg 0 punktene over hverandre -da kan du se noe foskjell mellom kanalene ;)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    mwt!
    Jeg hadde lagt signalene oppe på hverandre og brukte pærer som høyttalere for å få opp apmlityden, men jeg kunne bare ikke se noen forskjeller. Noe som forundret meg for med HT tilkoplet så hører man jo ulikheter i kanalene. Men som tidligere nevnt så er signalet inn til effektdelen og filterdelen parallellkoplet på venderen slik at jeg tror at scopet viser sannheten. Det går et signal gjennom filteret selv om det ikke er spenning på. Det er kun forsterkningen som uteblir.

    Derfor er det helt korrekt å luke vekk alt som ikke behøver å være der og prøve igjen.

    Siden jeg sitter på jobben så kan jeg ikke få vist koplingsskjemaet på venderen. Det er nemlig ulikt hva som står i et tidligere innlegg. Dessuten har du rett på et punkt til - venderen skaper en signalpuls som er uheldig for effektdelen.

    Jeg gleder meg til i kveld til å ta fatt igjen. Slike ting er kun midlertidige "set back" som man lærer av. :)

    Sonny
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    18
    venderens ulempe med tanke på signalet er ikke så ille, så lenge du opprettholder jord hele tiden fra kildene.. eller i denne sammenheng før og etter filter.
    Men joda kan komme et lite knepp... =)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Kise!
    Jord ligger fast hele tiden. Det var litt mer en enn et knepp fra venderen. det sa pang! Utvilsomt en lyttkondis som ble utladet over venderen. Derfor så tror jeg at mwt har rett. Få bort alt som ikke behøver å være der.
    Denne forsterkeren er jo rene juletreet i vulgært blått lys, så den må vekk fra åsynet. Derfor er det så godt som usannsynlig at den blir brukt til noe annet. Det dustete (for meg) er at signalet går først inn på "VU-meterne", der er jo volumpotene. Det er vanskelig å se hvor man kan hente ut signalet etter potene uten å beholde det jævla blå lyset, ellers hadde jeg fjernet det også.

    Sonny
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    291
    Antall liker
    13
    Sted
    vestfold
    litt usikker på hva du mener men R1 + C2 vil self gi litt signal videre til utgangen av opampen -selv om opampen ikke har noe spenning. Men du må måle og sammenligne signalene på utgangene av delefiltre først og finne ut om de er identiske i utgangene. Først når du vet med sikkerhet så kan du koble til ampen og igjen sammenligne på høyttaler utg. -som sagt: systematisk feilsøkning er alfa omega når man ikke har skjema eller er usikker :)

    Mer konkret beskrivelse på hva er forskjell mellom kanalene i høyt. utg. på forsterkeren? jobber delefiltren slik den skal gjøre? altså bare spille sub (hva er delefrekvensen på den forresten? steilhet?) :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    En liten stemningsrapport før alt av unødvendige ledninger ble fjernet. Vender er et ikke tema lenger så den lar jeg ligge.


    mwt!
    Filteret som jeg har bygget er et Butterworth lavpassfilter av 2'dre orden. Komponentverdiene er hentet fra quarter-wave.com sitt eget filter for bruk i et sonic tube prosjekt. Jeg har bygget det som skjemaet viser. Det er ikke noe sted oppgitt delefrekvensen på filteret. Jeg har en følelse av at det ligger ganske høyt med bakgrunn i komponentverdiene.


    Formelen for beregning av delefrekvens ved et 2'dre orden lavpassfilter.



    Før jeg opprinnelig monterte filteret kontrollerte jeg koplingen tre ganger. Med i går kveld er filteret kontrollert fem ganger. Det er ingen koplingsfeil.
    Vender og og overflødige ledninger ble fjernet, filteret kontrollert og montert inn igjen.

    Fram med multimeter og scop fordi det ikke fungerer. Når jeg tidligere nevnte parallellkopling av signalet inn på filter og vender, så hadde jeg rett i at resultatet ble et produkt av hele signalveien. Når signalveien kun gikk gjennom filteret ble det mye enklere å måle med scopet. Begge kanalene var identisk inn til filteret, så kom avviket i venstre kanal ut. Op-ampen forsterket +signalet, men ikke -signalet. + og - er hentet fra effektdelen i forsterkeren. Det viste seg at -spenningen var 3,7V. Dvs. at det måtte være noe som dro ned spenningen. Det dro ikke bare ned spenningen i filteret, men også i effektdelen slik at det kun ble full forsterkning i den ene kanalen.

    Fjernet op-ampen fra filteret og forsøkte igjen. Da var -spenningen -15V og begge kanalene identiske (filteret innkoplet). Selvfølgelig var det et amplityde tap, men hvor delefrekvensen på filteret er hen - det lurer jeg virkelig på.
    Det ser jo da ut til at PANG i venderen knakk op-ampen.

    Spørsmål (halvretorisk)
    1: Jeg har ikke noe tro på filteret som vist over har de rette komponentverdiene jeg er ute etter?
    2: Skal jeg kjøpe en neve med 741 op-amper og eksperimentere videre med aktivt filter?
    3: Siden jeg har futt nok - skal jeg gå for et passivt filter?
    4: Jeg tror delingen bør skje ved maks 100Hz, muligens 80Hz?

    Legger ut en pdf fil på generell filterteori
    Sonny

    Edit: Pokker - jeg sitter på jobben og har tatt med meg feil skjema. Det er ikke korrekt skjema jeg har lagt ut.
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Her kommer rettet filter


    R1,R3 og R4 er 15kOhm
    R2 er 8,3 kOhm
    C1 og C2 470nF
    Dette er hva som er oppgitt som verdier i det opprinnelige sonic tube filteret.

    Sonny

    Edit: forsterkning = 1,54 i dette oppsettet
    Om jeg regner R i kOhm og C i uF gir det frekvens 0,89. Og da er spørsmålet hvor kommaet skal være? 89Hz - 890Hz - 8900Hz? Hmmm... husker dette med komma fra barneskolen.

    Edit 2: Istedenfor å jobbe i arbeidstiden har jeg satt meg inn i bruk av kommaer. Fordi R må regnes i Ohm, C i Farrad som da er 10^-9 for nF og har kommet til at "cut off" frekvensen er 22,5Hz, som er for lavt.
    Derfor tegner jeg om til "cut off" 80Hz. Jeg skal dokumentere dette slik at forhåpenligvis ikke blir alene om å kontrollere tallene.
    Det må da være mange som har bruk for lavpassfilter som ruller av ved 80Hz?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn