Transmission Line sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenkte det måtte gå ann å få tak i bend til spiro rør slike som blir brukt til ventilasjon og lignende.
    sikkert fullt mulig å lage dette i x-finer.Bare litt jobb :)
    Rørene må jo uansett kobles sammen i toppen.Hvor kritisk det er for konstruksjonen å beholde samme volum hele veien i røret. Hvis det er kritisk bør det jo brukes rør bend av ett eller annet slag :)
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Se på hva bilstereogutta gjør med mdf-ringer, fleecepledd og polyester.

    bilstereoforumet.no
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03
    Spiro har jeg hatt i tankene, men det føltes ikke riktig fordi det bør være mest mulig glatt hele veien. Det er kritisk å holde 200mm hele veien for å overholde kalkylene bak konstruksjonen. Og om man retter ut røret skal det være 2337mm totalt.

    Bilstereogutta har jeg også tenkt på - har jo sett bilprogrammer hvor de syr sammen mye spennende på en veldig kreativ måte.

    Det jeg har kommet til er den konstruksjon som vises i 3D under her. Denne konstruksjonen får jeg til å lage og ikke minst beregne den totale rørlengden ved hjelp av AutoCad. Jeg kjøpte gjengestengene i dag - i morgen skal rørene komme. Til tross for at gleder meg til å komme i gang tør jeg ikke før jeg får kontrollert rørdimensjonene.





    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Ser unektelig innmari kul ut på bildene den sub'en :)
    Ser den at det er riller på innsiden av spiro rørene som sikkert ikke er helt bra.
    Men lurer på hvordan du skal lage toppen slik at den har samme dimensjon innvendig som rørene hmm.
    ikke lett det her.
    Kanskje rørlegger'n har noen bend i riktig dimensjon så kan du kle de inn med x-finer :)
    Gleder meg uansett til å se hvilken løsning du ender opp med.
    litt spennende med glassfiber støping slik som bilgutta holder på med ,men du må vel uansett ha en mal å støpe rundt eller?
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Den buede toppens ytre radius danner den buen som er en del av hele lengden. Jeg bommet bare med 0,14mm på 2337mm. :)
    Jeg bare skjærer ut en halvsirkel foran og bak på toppen og limer flere lag med tynn finér over de buede halvdelene. Dermed så har jeg vel kommet til at dette er det beste kompromiset fra det ideelle.

    Dersom kartet stemmer med terrenget er dette tegningen jeg kommer til å følge. Etter 9 timer i AutoCad er dette det beste jeg får til i denne omgangen. :)



    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hurra! :D
    Rørene har kommet - lot noen A4 permer være synlig som antydning av størrelse.
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Morro nå er jeg spent på hvordan dette blir :) Kommer vel endel bilder utover kanskje :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel brukt lang nok tid med skryt av hvor fint det blir med ligninger, tegninger osv. :)
    Nå er jeg vel over på bevisbyrden. Åhhh jeg kjenner høydeskrekken kommer - stor fallhøyde...............

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    I dag lyser den helvetes "engine failure" lampen igjen. Den nye bilen skulle ha vært levert senest 26 februar.
    Men Halleluja, i går kom også delefilterdelene og noe 70' talls vinyl. Så i kveld fredag blir det vinyl og minst en whisky "to go along". :)

    Bygging - jeg har et kjellerrom som er helt uinnredet. Ubehandlede lecavegger og grovstøpt gulv. Perfekt for å sage, frese og pusse uten at støv er et tema (kona kaller det for møkkarommet).
    Terrenget stemte ikke med kartet slik at jeg må justere avstanden mellom rørene for å oppnå riktig lengde, men det er helt uproblematisk.
    Jeg har skåret ut de fire hovedplate og har begynt på å lage en jigg til fresemaskin for å frese ut hullene til rørene.
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Etter inspirasjon fra Hel er da fresejiggen ferdig og klar til første forsøk på en test plate.
    Dette er første gangen jeg bruker overfresen til å lage hull, så med skrekkblandet fryd slå jeg nå av PC'en og går i kjelleren og prøver meg. :p
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lykke til, er plankekjøring dette!

    R
     
    J

    J.J

    Gjest
    Tøfft prosjekt !! følger med ... Og LYKKE TIL !!


    Bilder er aldri galt - så kjør på :D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Detta går så fint gleder meg til å se Reise brevet fra freseturen i kjelleren :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. :)

    xerxes - det forrige delefilteret fungerte på den ene kanalen. Målt med scop hadde jeg mellom 850-900mV inn. Ut av filteret lå det på 60-80mV. Derfor 10x forsterkning.
    Jeg skal "mate" subbene fra en variabel utgang på en Jolida 502 rørforsterker slik at jeg klarer meg med kun en fjernkontroll til lyden. Jeg vet fra tester at utsignalet der er litt for lavt. Håpet er at forsterkningen i filteret skal gi nok futt. Skulle det ikke være det har jeg en backup plan.

    Fresingen gikk veldig bra fram til 7'ende hullet, da brakk fresen. Da fikk jeg det travelt gitt. :) Fyrte opp Deprimeraen og jakten på fres begynte. Jeg fikk tak i en ny, omsider - måtte selvfølgelig kjøpe et helt sett.

    Jeg er strålende fornøyd med resultatet.


    Jeg begynte å bore ut for gjengestengene da jeg fikk en telefon om at min gamle far var på vei til sykehus i ambulanse. Dermed så må jeg være på stand by for transport oppdrag til og fra sykehuset.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Fresingen ser bra ut den 8) Håper alt går bra med din far ,og gleder meg til å se fortsettelsen.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det står bra til med min far slik at jeg kunne komme litt videre i dag.

    Hullene for gjengestengene er ferdig og bunnene har kommet på plass på stativet.


    Etter eget utsagn så synes jeg at utfresingen var så vellykket at jeg ville frese ut toppene også. Da var det bare å lage en større jigg til fresemaskinen.


    Toppene er frest ut klar for å bli skjært ut med sirkelsaga.


    Alle toppene ble helt identiske heldigvis. Bildet viser kun en sjekk av om de passet.


    Det var det jeg rakk idag. :)

    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ooooops - jeg har glemt å bestille høyttalerne. Da er de bestilt sammen med dempemateriale og terminaler.

    Hvordan jeg skal kle de buede toppene vet jeg foreløpig ikke. Jeg vet bare at det ikke bekymrer meg.

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Ja detta ser virkelig bra ut blitt rene frese mesteren jo :) artig å følge med på
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så spennende å se lim tørke - jeg monterer toppene med lim og plugger. I dag skal jeg feste den siste toppen, og så må limet tørke et døgn.
    Jeg fikk beskjed fra Dynabel om at de har sendt høyttalerne. Jeg har kjøpt en del fra Dynabel og jeg må bare si at servicen der er fantastisk. :)

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da er toppene montert på topplaten.


    Høyttalerne med dempemateriale og terminaler har kommet.


    For å få plassert høyttalerne måtte jeg fram med fresemaskinen igjen og lage ett par overgangsringer. Det er gøy med fresemaskin gitt! :)


    Finish - jeg hadde i utgangspunktet tenkt å beise treverket i kirsebær og lakkere som toppfinish. Kvaliteten på treverket er ikke slik at det går. Siden jeg har hvite hyllereoler og et hvitt bord, blir de hvite. Jeg tenkte jeg skulle ta en RoDa. ;D "Midlertidig finish".

    Pusse ned, grunne, sparkle, og kline på noen strøk hvit. Deretter må det få "sette seg" noen måneder.

    For å få festet rørene må jeg lage de buede toppene til slutt etter at alt er satt sammen.

    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Du har jammen fått dreisen på den fresen det må jeg si :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03 det er utrolig hvor nøyaktig man kan få det med enkle midler og en god porsjon tålmodighet. :)

    Vel - apropos tålmodighet. Jeg bestilte jo ny bil i desember i fjor som skulle leveres senest 26 februar. Siden jeg ikke har sett noe til den ringte jeg til forhandleren i dag og spurte om jeg hadde misforstått hvilket år den skulle leveres. For en måned siden stod den på en fabrikk i Tyskland for å få montert inn diesel cupevarmer. Siden har ingen sett den. De vet ikke hvor den er! Altså de har rotet bort en bil...............

    Jeg følte ikke for noe trearbeid i dag og valgte å lage det nye lavpassfilteret i steden. Denne gangen med to separate kanaler. Jeg har loddet inn komponentene og laskene. Nå må det modnes før jeg tar en fjerde kontroll på koplingen før jeg kutter printbaner og tilpasser kortet.


    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan - fineren jeg har brukt er 16mm. Om jeg har forstått prinsippet bak konstruksjonen så skal ikke materialenes beskaffenhet ha noen betydning så lenge man ikke har innsnevringer i løpet av totallengden. Jeg har tenkt å kjøpe en veldig tynn finér, bøye de over toppene og lime sammen lag for lag opp til 16mm tykkelse. Jeg er usikker på den praktiske gjennomføringen av dette. Jeg ser noen utfordringer, men ingen som avskrekker meg.

    Toppene er helt identiske med en radius regnet ut i AutoCad. Egentlig kan jeg regne ut lengden og vinkel mot topplaten av hvert finérlag i AutoCad og gjøre de ferdig på forhånd. Utfordringen som jeg ser det er å holde hvert lag på plass mens limet tørker.

    Sonny
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sonny skrev:
    Jeg tenkte jeg skulle ta en RoDa. ;D "Midlertidig finish".

    Pusse ned, grunne, sparkle, og kline på noen strøk hvit. Deretter må det få "sette seg" noen måneder.
    ;D godt valg!

    Jeg gjorde en liten tabbe og indikerte når jeg skulle ta sluttfinish...
    Har lært av det, og den universale "noen måneder" kommer heretter til å bli benyttet. :D

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Regner med prosjektet har kommet mye lengre nå som en her lørdag er over.
    Det er bare å oppdatere 8)

    Moro med fres!


    Mvh
    Rolf
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ja Rolf - det har kommet mye lengre, det syns bare ikke. :)

    Har limt og skrudd fast høyttalerringene. Pusset ned alt sammen og sparklet tre ganger. Det er klar for maling. Jeg hadde selvfølgelig ikke noe å male med, noe jeg var så sikker på at jeg hadde at jeg ikke gang kontrollerte det. Men, da ligger det klar til i morgen som bildet viser.


    Bildet under ljuger på avstander pga. vidvinkellinsa. Jeg har tenkt å plassere kreasjonene i hjørnet bak de som bildet viser. Ja jeg bruker begge samtidig. Årsaken til det noe uortodokse HT oppsettet er rent tilfeldig. Jeg har i flere år brukt Avalon HT med Crystal Cable kabling og er kjempfornøyd med det. Så fant jeg ut at jeg skulle kjøpe ett par stativhøyttalere og kople til TV'n på mitt andre gutterom (der jeg sitter nå). Først hadde jeg lyst til å teste dem. Den eneste svakheten Avalon har er et litt svakt nedre mellomtone- øvre bassområde. Der var de andre topp, men de var svake i diskanten - dermed så kjører jeg alle fire og alt er såre vel.


    Med bange anelser og ikke så rent lite nerver står forsterkeren klar til test med lavpassfilter nummer to innkoplet. Volum på 0 - bryter på - der brant en av testhøyttalerne - faen ikke igjen. Det er ingen feil med koplingene har sjekket sikkert 15 ganger nå. Med op-ampene på plass gir venstre kanal 30V på utgangen. Høyre kanal er OK! Ikke f.... om jeg finner årsaken. Uansett fungerer det ikke som lavpassfilter. Frekvensen var ikke synlig redusert på scopet. Jeg ser heller ikke noe til forsterkningen. Med eller uten op-amp i høyre kanal er ett fett.

    Så med såret stolthet og sterkt redusert selvtillit :'( er jeg tilbake til start og må finne på noe annet.


    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    hmm det var kjedelig at lavpassfilteret ikke fungerte som du ville. Håper det løser seg etterhvert.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har furtet ferdig og er igjen løsningsorientert. :)
    Merkelig fordi når jeg går over alle komponentene har jeg avvik i målingene mellom høyre og venstre kanal over C2. Koplingene er identisk. Jeg må vel plukke ut C2 i høyre kanal og kontrollere den. Den lader ikke opp og gir "uendelig motstand" som i venstre kanal. Den måler 9,8 kOhm.
    Jeg må lese litt mer om op-ampen jeg har benyttet - spenning inn - kanskje 10x er vel heftig forsterkning. Jeg skal gi kortet en sjanse til før jeg går over til en helt passiv løsning.

    Sonny
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    mye greier det var med dine delefiltre sonny, men kunne du ha målt spenningen på alle bein i icn for begge kanalene og skrive det opp?

    ellers i diagramene er ikke noen form for inngang og utgangs kondensatorer: regner med at du har gjørt noe med det? hvor er filtret koblet inn i forsterkeren? altid grei å sette alt på og måle/skjekke at signalen på utgangen er slik det bør være, og først da koble det til forsterkren :) det kan spare en eller flere høyttalere.

    Du bruker et type printkort som har lange printbanner: sørget for å lage brudd på de riktige stedene? og ikke bare riktige forbindelse? ;)

    ellers så jo ganske så bra det du har laget :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    mwt - jeg setter pris på dine innspill vedrørende elektronikken her. :)

    Jeg målte faktisk spenningen på IC bena. + var falt til 9,9V som betyr at et eller annet drar ned spenningen.

    Jeg har ikke sett noen slike kretser med "DC killer" i inngang eller utgang. Men det er jo jævla logisk å ha det - ser man i ettertid.

    Filteret er koplet mellom effekttrinn og volumkontroll. Altså inn på filteret fra volumkontrollene. Ut rett til effekttrinnet.

    Det var selvfølgelig idioti å være så selvsikker på at dette virket, at det å lodde på utgangene uten å måle først - da har man vel fortjent en brent høyttaler? :)
    Printbanene er brutt på de rette stedene.

    Nå har jeg sittet på PC siden jeg sto opp i dag, så jeg tror jeg må male litt subber før jeg igjen setter meg på PC'n for å tegne inn noen "DC killere". Legger ut skjema når jeg har fått gjort det.

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Da er det lagt inn 4,7uF lytter både på inngangene og utgangene.


    Utgangene er koplet fra filteret. IC'ene sto i begge kanaler. 15W lyspærer fungerte som Høyttalere.
    Som scopbildet viser er signalene næmest identisk. Målingen er foretatt på utgangene fra filteret.


    Koplet til utgangene igjen og venstre kanal gikk bananas med heftige firkantpulser. Koplet venstre kanal utenom filteret. Gult signal er høyre kanal gjennom filteret. Lysblått signal er utenom filteret. Amplityden ser ganske identisk ut slik at det ser ut til at 10x forsterkning treffer ganske bra.


    Målte spenning mellom jord og pinnene på IC'en. Med synkende mener jeg at spenningen sank med instrumentet tilkoplet.
    Pinne Venstre Høyre
    2 -1,47 -1,48
    3 1,5 synkende 1,5 synkende
    4 -15,34 -15,34
    6 -13,88 -13,89
    7 15,23 15,23

    Tallene over har jeg ikke kontrollert mot databladet på LM 741.
    Uansett så er det i alle fall for meg uforståelig hva som skjer i venstre kanal.

    Sonny

    Edit: har malt i dag også. Det går i alle fall bra.
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er tid for en liten oppsummering. Jeg holder på selv det tar tid med finishen, de jævla tørketidene.

    Jeg har ikke fått den nye bilen, men jeg vet i alle fall hvor den er nå, og at den er underveis.

    Forsterkeren og filter:
    Jeg la inn DC killer kondiser både på inngangen og utgangen på filteret. Jeg har ikke sett noe mer til 30V firkantpulsene. Når man ikke får til det man driver med burde man jo være mer opptatt av årsaken enn konsekvensen. Men det er litt fascinerende med VU LED'en som går i peak med volumet på 0.


    Signalveien er rett inn gjennom passive potmetere, til filter og så til effektdelen. signalet er ikke innom VU delen. Hvorfor det skjer vet jeg ikke enda, men årsaken fant jeg i motstanden mellom pinne 2 på IC'en og jord. IC'en gikk i en form for oscillasjonsloop. Dermed 10-doblet jeg verdien på motstanden, senket forsterkningen til 2,5 og det ser ut til å virke.
    Siden jeg sprengte test HT har jeg ikke fått prøvet med lyd.

    Subbene:
    Jeg har tilsammen sparklet 6-8 ganger. Første strøk tok fire dager for å tørke. Har nå malt fire strøk - på den enes siden, og har den andre igjen. Et femte strøk på endestykkene i morgen - noen dager i Finland på jobb - så snur jeg skiten og begynner på andre siden.
    Borsett fra hvitbalansen på kameraet som er ræva så går alt som det skal. :)


    Sonny
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Hehe tålmodighet er en dyd ,men så ser det ut til å bli veldig bra og da :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03 - jeg er vel på den delen av prosjektet som drives av ren stahet. Male og sparkle er ikke noe morsomt, men det er vel slik at for å få lov til å gjøre det som er morsomt så må man lide litt også. :)

    Fordelen med den laaaange tiden malingen tar så får jeg utsatt det uunngåelige litt til - toppene, som jeg fortsatt ikke vet hvordan skal gjøres. Jeg har noen ideer som må få modne litt til.

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje du kunne brukt den bøybare mdf'en den som det er splittet mange spor i så kunne du limt finer utenpå den
    da har du iallefall noe litt stivere å lime fineren på :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03 - jeg har vært inne på tanken om det samme. I utgangspunktet så er det jo penere med en hel topp uten skruer, men jeg tror at jeg vil ha en løsning hvor toppen kan skrus av for å komme til. Demping er jo en faktor som foreløpig er ukjent. Da vil jeg ha muligheten til å justere i ettertid. En limt topp - da er det kvelden og mørkt. :)

    Dersom man som du sier bruker den bøyelige MDF'en, lager en bormal, skrur MDF'en den fast, bore tilsvarende hull i fineren så kan man holde alt på plass med skruer mens limet tørker mellom lagene, og bygge opp til ønsket tykkelse på den måten? Da skulle man vel komme i mål på en gjennomførbar måte?

    Sonny
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Veldig enig i tankegangen din der sonny når limet har tørket bør du stå igjen med en buet topp som holder fasongen sin om du fjerner skruene.
    Eneste lille problemet jeg kan se er at alt man bøyer har en tendens til å ville rette seg ut igjen,Men med flere lag
    finer som er limt på hverandre bør det bli rimelig stabilt.
    Et annet alternativ er jo å skjære ut fasongen på buen i x-finer for så å lime de sammen til ønsket bredde. Det blir mange deler, men til gjengjeld er den veldig stabil på fasong.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03 - det jeg har lært meg under prosjektet så langt er man i alle fall ikke må låse seg til kun en løsning. Det er ikke alltid man finner det materialet man ønsker. Da er det greit å kunne se alternative metoder.

    Sonny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn