Trafobasert dempeledd

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.796
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Jeg opplever støy fra rørforforsterkeren og har prøvd Rothwell dempeplugger mellom pre og transistoreffekt. Støyen -som holder konstant nivå-ble dempet og «forsvant» men også en del av dynamikken og diskantinformasjonen.

Lurer på om det går an å bruke et trafobasert dempeledd i stedet og om dette vil ha mindre effekt på lydkvaliteten enn et resistorbasert L-pad.

Hvilken type trafo må en da bruke for å oppnå -10db demping?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.796
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Ja, de har jeg hatt i sikte også. Men jeg er helt grønn på hvilken type trafo en burde bruke og hvordan en kan kalkulere seg frem til de rette verdiene...
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
-10 dB -> inn/ut spenninger er i forhold 3,16:1. Dempeledd kan lages med to motstander á 15 øre stykket. ;)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.796
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Har som sagt prøvd dempeleddene fra Rothwell som jeg regner med er ikke noe mer enn to motstandere heller. Problemet er at disse førte også til demping av dynamikken og diskantoppløsningen.
Jeg er litt skeptisk om det vil være annerledes med 2 motstandere som jeg lodder selv i enden av en signalkabel?
(Vet heller ikke om trafobasert demping er løsningen her)
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Ubalansert = 2 motstander, balansert = 3 motstander.
Du må treffe riktig på impedans, dessuten bør dempeledd sitte nærmest pwr amp.
Finn data for preamp utgangsimpedans og minimum lastimpedans, samt pwr amp inngangsimpedans -- så kan vi hjelpe deg.
Hvis du opplever diskanttap med motstandsdempeledd så mistenker jeg at motstandsverdiene har vært for store.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.796
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Ah, ok.. gikk ut ifra at en resistorbasert dempeledd fører til diskanttap i en eller annen grad uansett..

pre utgangsimpedans 600ohm
pwr inngangsimpedans 50kohm

Usikker om minimum lastimpedans.

Denne skissen fikk jeg av produsenten...

Hvis jeg skjønner det rett så sier han 10k i serie og avhengig av ønsket demping mellom 10k til 47k parallel, stemmer det? (Har vært en pår, tre tiår siden jeg hadde det på skolen...)
Bruker jeg en sånn L-pad kalkulator på nettet oppnår jeg en demping på 6,85dB ved å bruke 2 stk 10k motstandere. Større demping vil kun være mulig hvis jeg går lavere enn 10k på den serielle motstanden. (10k serie og 5k parallel for -10,1dB )
Men blir det da feil verdi ihht impedansen?



1599421237560.png
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Hvis vi ser bort fra impedansene i pre og pwr amp kan du få 10 dB demping slik:
(Det er forholdet mellom R1 og R2 som setter dempingen).
dempeledd.GIF

Hvis pre amp utgangsimpedans = 600 ohm, så trekker du fra 600 ohm i R1 slik at den blir1,6k.
Denne løsningen er "snill" for både pre og pwr amp.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Oooops, ser nå at det er en rør-pre. Da er det nok lurt å bruke litt høyere motstandsverdier. Øk R1 og R2 med en faktor 4, for eksempel.
Lav lastmotstand på en rør pre kan øke forvrengningen noe og dessuten påvirke nedre grensefrekvens.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.796
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Slik?
hvis jeg ganger med 3,9 sånn at jeg slipper å pusle med alt for mange motstandere.

R1 = hvordan blir dempingen hvis jeg bruker 7,5k sånn at jeg slipper å pusle sammen 2 motstandere i serie for å oppnå 7,98k ?
R2 = 3,9 k
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
-9,76 dB når jeg tar med 600 ohm fra pre i R1. Bittelitt mer hvis du tar med 50k inngangsimpedans i pwr amp.

Regnestykket: Av = 20 log (R2/(R1+R2))
(Eksakt blir det når du plusser på pre Zut til R1 og pwr amp Zinn i parallell med R2)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.796
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
kanon! takk for hjelpen!
Da er noen motstandere bestilt, så får vi se om det duger. ;)

Lundahl svarte ganske så kjapt og anbefalte LL1571 som gir ca. -11dB.
Men de ligger på ca.600 norske per stykk + moms. Så vi får prøve motstandere først. ;)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.894
Antall liker
3.224
Modstande lyder bedst. Trafoer farver lyden meget.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
kanon! takk for hjelpen!
Da er noen motstandere bestilt, så får vi se om det duger. ;)

Lundahl svarte ganske så kjapt og anbefalte LL1571 som gir ca. -11dB.
Men de ligger på ca.600 norske per stykk + moms. Så vi får prøve motstandere først. ;)
Ble det noe suksess med dempeleddene?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.796
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
De kom i hus men ligger fremdeles i skuffen i påvente av en litt rolig kveld der jeg har tid til å grave frem loddebolten og lodde det sammen... 😉
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Hehe, fort gjort at slikt havner i skuffen ja! Jeg har rørpre og røreffekt som begge har litt høy gain og vurderer å lage eller bestille meg et custom dempeledd selv for å få litt fine justering nederst på hjulet. Har også Rothwell 10dB dempeplugger men synes de stjeler litt av godlyden.
Er interessert i å høre hvordan du opplevde ditt ferdige produkt kontra Rothwell ;)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Ingen har nevnt det her, men en "motstand er ikke en motstand". Finnes, sikker info ved Google om hvordan de ulike påvirker "lyden" En jeg kjenner er kjempeglad i parallellkobling,, hadde stålkontroll på de ulike variantene påvirkning og hadde konkret anbefaling på gode mixer når jeg i sin tid lagde slike (har slike på et par innganger i pre OG på inngangene i forsterkere (det siste helt nødvendig med min sære pre) Husker desverre ikke lenger hvilke som skulle "tune"mot hvilken retning- men overrasker meg slett ikke at det er forskjeller. Et annet tips var at de effektmessig skulle overdimensjoneres... (altså ingen "hyllevare" 1/4w motstander i signalkjeden her- DET er vel problemet med Rothwell?)
K
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Problemet er neppe motstander i seg sjølv, signalet har jo garantert passert gjennom flust av motstander på forhånd.

MEN; Eg kom til å tenke på at det ofte er ein kondensator på inngangar, tanken er å kortslutte innstrålt RF støy til jord:

Dersom du så har ein motstand i serie med inngangen, så har du laga deg eit lågpassfilter, det kan være hørbart. Derfor bør seriemotstanden være låg, men då kan du få problemet med for låg impedans igjen.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Med 7,5 og 3,9 kohm motstander blir utgangsimpedansen rundt 2,5 kohm. Neppe noe problem i forhold til LP filtrering med effektforsterkerens interne komponenter.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Med 7,5 og 3,9 kohm motstander blir utgangsimpedansen rundt 2,5 kohm. Neppe noe problem i forhold til LP filtrering med effektforsterkerens interne komponenter.
Du har 7.5k som seriemotstand. Med ikkje uvanlege 470pF, så er -3dB på 45kHz. -0.5dB og 21° fasedreining ved 20kHz. Har 5° allerede ved 4.5kHz. Men for all del, dersom det er 100p, som heller ikkje er uvanleg, så tviler også eg på om det er hørbart.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Litt pirk fra min side, men det er altså dempeleddets utgangsimpedans du må regne med, ikke bare seriemotstanden. I så fall får du -3dB 3x høyere opp i frekvens med 470 pF -- som forøvrig er en svært høy verdi.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Det var bra du pirka, I stand corrected som dei seier på nynorsk:
1604952755252.png


Tenkte ikkje på at signalkilda har Z=0....
 
Topp Bunn