Trafikkbøter

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
God advokat og en runde i tingretten.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mye mer urettferdig å sitte ett år i fengsel for en som har et kort liv også, enn for en som lever lenge. Og den som lever lenge får mer i pensjon i tillegg. Livet er ikke rettferdig folkens....

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.688
Sted
Ytterst i havgapet...
DEt skulle jeg også gjerne visst litt mer om... har en god kompis som også mistet førekortet og må ta prøven på nytt nå i sommer...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.664
Torget vurderinger
12
Å ta opp igjen førerkortet koster langt mindre enn de 15000 i advokathonorar som er nevnt. Tror det kostet meg ca 3000,-

C

cruiser

Gjest
Om man mister den i mindre en 6 måneder eller noe rundt der så slipper man å ta den på nytt. Jeg fikk beslag for 3 måneder.. da kunne jeg bare komme å hente det.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.279
Sted
Laksevåg - Bergen
Har man seks prikker i førerkortet, er bonde, er avhengig av sertifikat for å få utført jobben din, er politiker og kjører datteren ...gud vet hvor...så må det vel for helv...være så mye vett i skallen at man bør ta det litt rolig. Har ikke det minste sympati...fartsbølle !!!!!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Om man mister den i mindre en 6 måneder eller noe rundt der så slipper man å ta den på nytt. Jeg fikk beslag for 3 måneder.. da kunne jeg bare komme å hente det.
Etter 12 måneder med C2 som førerkortklassen å kjøre opp på?

Ambisiøs politijurist, 3 sett med målinger fra UP hvor kun en var loggført, forsøk på trippelstraff, umulig å ha dialog med politiet, rettsak, hentet førerkort før rettsaken, saksbehandlingsfeil så jeg har aldri levert det fra meg igjen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.758
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er det oppkjøringen og ny teoriprøve som gjelder. En trenger ikke å ta obligatoriske timer eller kurs om igjen.

Johan-Kr

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.748
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjørte til fjells Skjærtorsdag. 0 trafikk. Fint vær, tørt på veiene. Den lengste, fineste strekka på turen (rett etter Seljord mot vest) etter å ha stanget bak en "20%underfartsgrensen90åring" med en "L" sjåfør bak og tilhørende oppkøing i 10 mil. De kjørte av veien og et øyeblikks uoppmerksomhet/ivrighet for å ta inn bittelitt tid på den strekka og målt til 96 i 80 sonen. (burde jo vært 100 der men det er en annen sak.) 4600 i bot og 2 prikker .
Altså en spotmåling er nok som sier null og nix om kjøreadferd i det store og hele. Å ha kontroller på utfartsdager, luke ut lusekjørere som skaper situasjoner, kontroller i tettbebygde strøk, foran skoler i 40-60 soner etc. er bra og forebyggende.
Å sette opp en "bastard" kontroll slik som for min del og ikke evne å ha skjønn gir ingen "kred". Skal det gjøres må det være for å ta værstingene som er ute og tester bilene sine. Dette er min mening ihvertfall.
Det er den enkleste ting i verden å argumentere med å "holde fartsgrensen", enkle regler og slikt.
0 respekt for UP for min del. De er ekstremt ivrige på helligdager med mye overtidstillegg ihvertfall.
Vanlig politi gjør en god jobb.

En vanlig dag på jobben for UP
http://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-tatt-i-205-kmt-i-tunnel-midt-i-rushtrafikken/62937352

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.123
Det er lov å være uenig i reglene, men de er strengt tatt ganske enkle å forholde seg til. 80 er 80 uansett hvor tørt, fint og oversiktelig det måtte være. Hva skulle skjønnet være og på hvilket juridisk grunnlag? At fartsgrenser bare er veiledende om det er fine forhold og liten trafikk? Du, jeg og alle andre har jo kun fått bot for en liten promille av alle fartsoverskridelser utført en eller annen gang (jeg har klart meg uten bot på mine 22 år med lappen men kunne selvsagt fått)

Målt til 96 i 80-sonen tilsier en fart på rundt 100 km/t. Der kan selvsagt fort skje selv den mest forsiktige - en av grunnene til at jeg stort sett kjører med cruisecontrol under slike forhold - det er fort gjort å havne en god del over en liten stund.

For moderate overskridelser er heller ikke konsekvensene allverden - noen penger og noen prikker. Skal en god del til å miste lappen pga fart.

Politiets forkjærlighet for overtid er dog velkjent.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.758
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vel - loven er slik den er, men jeg synes politiet kunne gjort en bedre jobb med å hanke inn lusekjørere som ikke evner å kjøre til siden og slippe bakenforliggende trafikk forbi.

Å kjøre 20 under fartsgrensa under ellers greie vær og føreforhold, uten å slippe forbi andre er ikke ok. Spesielt på svingete og uoversiktlige veier. Dette burde kvalifisere til bøter og/eller førerkorttap for brudd på veitrafikklovens §3.

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Fartsgrensene er ikke veiledende.
Det er riktig, men jeg er "litt" enig med SP tanta når det gjelder denne saken. Å måle i forbikjøringsøyeblikk er "utidig"!

Jeg forstår at det er forbudt å kjøre fortere enn 80 der farstgrensen er 80, greit nok. Men når du mil etter mil ligger bak en "idiot" som kjører i 60 er det praktisk talt umulig å kjøre forbi om man ikke overskrider fartsgrensen på 80. Jeg har kjørt bil i noe mer enn 40 år ( A, BE, CE, DE ++++ ) og har vel ALDRI opplevd at den som blir forbikjørt letter på gassen for å "hjelpe til" med forbikjøringen. Min erbødige påstand er at det vil være trafikkfarlig å kjøre forbi om man ikke bryter fartsgrensen, i alle fall i mer enn 95% av tilfeldene!

Jeg vet at en UP sjef har sagt at hvis du må bryte fartsgrensen for å komme forbi så har du ikke "behov" for å kjøre forbi, men det er med all respekt å melde sludder! Kvalifisert sludder!!

C

cruiser

Gjest
Fartsgrensene er ikke veiledende.
Det er riktig, men jeg er "litt" enig med SP tanta når det gjelder denne saken. Å måle i forbikjøringsøyeblikk er "utidig"!

Jeg forstår at det er forbudt å kjøre fortere enn 80 der farstgrensen er 80, greit nok. Men når du mil etter mil ligger bak en "idiot" som kjører i 60 er det praktisk talt umulig å kjøre forbi om man ikke overskrider fartsgrensen på 80. Jeg har kjørt bil i noe mer enn 40 år ( A, BE, CE, DE ++++ ) og har vel ALDRI opplevd at den som blir forbikjørt letter på gassen for å "hjelpe til" med forbikjøringen. Min erbødige påstand er at det vil være trafikkfarlig å kjøre forbi om man ikke bryter fartsgrensen, i alle fall i mer enn 95% av tilfeldene!

Jeg vet at en UP sjef har sagt at hvis du må bryte fartsgrensen for å komme forbi så har du ikke "behov" for å kjøre forbi, men det er med all respekt å melde sludder! Kvalifisert sludder!!
Du må vel heller ikke over 96 (i praksis 100 pga sikkerjetsmargin) som er grensen for prikker for å kjøre forbi en som kjører i 60 i 80 sona?

Sist redigert av en moderator:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
5.462
Sted
Bartistan
96 i 60en? Er ikke det vel drøyt?
40% over grensa er dyyyyrt men du mister ikke sertet. Gammelt trafikkjungelord.
Edit: tilsier 84 i nevnte 60, som er altfor fort, men du bør likevel ha en margin før du blir fotgjenger etc...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.748
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er vel ment 96 i 80 tenker jeg
95.51 i 80 = 4600, 2 prikker
95.49 i 80 = 3300, ingen prikker

C

cruiser

Gjest
96 i 60en? Er ikke det vel drøyt?
40% over grensa er dyyyyrt men du mister ikke sertet. Gammelt trafikkjungelord.
Edit: tilsier 84 i nevnte 60, som er altfor fort, men du bør likevel ha en margin før du blir fotgjenger etc...
Han skulle kjøre forbi en som kjørte i 60 i en 80 sone.. kan jo være greit å lese innlegget jeg kommenterer også

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.906
Torget vurderinger
1
Det jeg legger merke til vedrørende fartskontroller, er at før stod de ved ulykkesutsatte steder som skyldtes høy fart og nå står de gjerne på rettstrekker hvor bilister generelt kjører litt for fort.

G

Gjestemedlem

Gjest
Folk som bor innenfor sivilisasjonenes grenser har jo litt komplisert trafikk å forholde seg til. Det er et mylder av trafikkregler som gjelder når et bymenneske er ute og kjører, mens på landsbygda er det teknisk sett bare to ting man blir tatt for, råkjøring og fyllakjøring.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.606
Sted
Trondheim
Man må jo ofte godt over fartsgrensen for å komme forbi. Mange kjører i 60 i 80-sonen hvis veien har litt svinger, og med den gang det kommer en rettstrekning der det er mulig å kjøre forbi smeller man opp i 85-90. Når man merker at noen vil forbi, gir man gjerne litt ekstra gass. Og så er det tilbake til 60 med en gang det kommer en sving og veien blir såpass uoversiktlig at det ikke er mulig å kjøre forbi.
Jeg er av den oppfatning av det er mindre farlig å bruke 300 m på en forbikjøring selv om man da kommer opp i 100 km/t enn å holde fartsgrensen og kanskje bruke 1 km.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.664
Torget vurderinger
12
Forsåvidt enig i det. Jeg synes vel man kunne være mer opptatt av å kontrollere farlig adferd som unnlate blinklys og vikeplikt, kjøre for nære og slike ting. Det er likevel ikke tvil om at fartsgrensene er absolutte noe jeg selv har betalt dyrt for uten å diskutere konsekvensene selv om jeg bor på bygda ...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.606
Sted
Trondheim
Helt enig. Fartsgrensene er absolutte og man skal ikke bryte dem, men jeg synes det er alt for mye fokus på fart og alt for lite fokus på mye av den adferden som fører til at noen bryter fartsgrensen. At mange kjører alt for langsomt uten å vike for å slippe de bak forbi; at noen kjører for tett på bilen foran slik at man føler at man blir presset til å øke farten for å få litt mer avstand; veldig ujevn kjøring der man senker farten uten noen åpenbar grunn til det etc... Problemet her er vel at det er veldig vanskelig å oppdage slikt, og en fartskontroll er veldig enkel å gjennomføre.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.123
Ja jeg tror de klarer å lage blinklys som virker i Tyskland også så tror det er brukerfeil.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sjult skatt? På hva da? Dumskap? Egoisme? Kjøss meg!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.123
Sjult skatt? På hva da? Dumskap? Egoisme? Kjøss meg!
Tja, for noen år siden mener jeg det ble sagt rimelig rett ut at satsene ble satt opp for å få et statsbudsjett til å gå opp, så et visst element av riktighet er det nok i det. Sett fra det offentliges side er fartsbøter lspesielt og trafikk generelt lettjente penger, om man stiller seg opp på et strategisk greit sted er man omtrent garantert å få inntekter som langt overskrider kostnadene ved å avholde kontrollen. De langt fleste godtar også sannsynligvis forelegget der og da siden det er liten tvil om skyldspørsmålet så rettsystemet slipper å bruke ressurser på det. Fotobokser forholder seg noget annereldes, der er bildene visstnok ofte så dårlige at det er vanskelig til umulig å identifisere føreren, så der er "suksessraten" ved å klage relativt høy.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Der er jo svært mye tilfeldigheter som avgjør trafikkbøter, prikker og straff.

Vi kan alla takke oss for at det ikke er noen kontinuerlig overvåkning av bilen med automatisk prikk hver gang nålen bestiger politikergrensen et par uvørne sekunder. Det hadde ikke vært annet en trehjulsykler, hestekjerrer og Toyotaer og googlebiler igjen på veien da etter noen få dager.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Høy fart i forbikjøring? De som råkjører legger seg gjerne tett inntil rævva di der du ligger i fartsgrensen + 5% før de smeller ut og aksellererer forbi. Bøtelegger man de som legger seg 100 km/t forbi, så vil man ta råkjørerne også.

Legger man seg i 100 km/t i en forbikjøring i 80-sona tar man en kalkulert risiko. En person med 6 prikker på lappen og avhengig av førerkortet i jobben burde revurdere konsekvensene i sin risikoanalyse og innføre mitigerende tiltak. Som å ikke befinne seg i en fart hvor man får ytterligere prikker.

Sist redigert:
Topp Bunn