Litt lytting/prøving/feiling har det blitt og det begynner å danne seg et inntrykk av
Sigberg Audio 10D, det blir selvfølgelig i sammenligning med Elac SUB 2070 som den er byttet ut med.
Begynner med det negative, eller for ikke å være negativ, det mindre positive:
Brukerapp:
Brukerappen i Elac er fantastisk å bruke og jeg har hatt mye glede av den frem til jeg byttet ut dac i anlegget med Dspeaker Anti Mode X4. Når plutselig denne gjør hele kalibreringsjobben blir jo en brukerapp helt overflødig.
De som er interessert i Sigberg produktene vet sikkert litt om hvordan denne settes opp med tre faste forhåndsvalg og mulighet med å tune videre med app på pc og usb tilkobling. Dette funker selvsagt fint siden folk flest har behov for dette kanskje bare en gang med mindre man skal begynne flytte rundt på høyttalere og sub og trenger sette opp på nytt.
Volumkontroll:
Jeg liker at en volumkontroll/volumhjul på en sub har tydelige knepp. Volumkontrollen på Hypex ampen kunne ha vært bedre. Har igjen ingen betydning for meg personlig siden jeg ikke kommer til å bruke den.
Delay:
Jeg antok at jeg kjøpte en sub med veldig lite signaldelay. Det har jeg forsåvidt også, men jeg liker å sette meg inn i produkter jeg eier og har søkt litt for å finne ut om det stemmer at Hypex ampen ikke har forsinkelse. Den forsinker ikke signalet (mindre enn 1ms) så lenge eq ikke blir brukt. Dersom man tar i bruk eq i den innebygde dsp i hypex vil man forsinke signalet fra 8 til 24 ms. Dette er i tråd med andre dsp styrte subber. Forsinkelsen øker på jo mere prosessering dsp skal gjøre. I følge Hypex 8 ms ved bruk av 1500 taps og 24 ms ved bruk av alle 4500 taps som er tilgjengelig. Har ikke styr på det tekniske her og kan ikke si noe om hva taps i et filter er, men forstår jo at flere taps er i bruk = mer prosessering. Det kunne hvert interessant å vite hvor mye som er i bruk som default. For alt jeg vet kan det hende Limiter som er innebygd legger på en forsinkelse som ikke kommer frem av produktdata.
Jeg har tidligere prøvd å slå et slag for subber uten dsp funksjon slik som REL dersom man kun skal ha en påhengsub og fylle ut sine talere i bunn, sist i sub tråden til
@Karmana før han fikk seg nye subber. Jeg diskuterte i den tråden til jeg ble svett
Jeg har forrøvrig forsket på dette selv kun med bruk av ørene på min Elac sub som jeg mener var ubrukelig eller rettere sagt umulig å integrere som påhengsub dersom jeg kjørte kalibrering i appen for å flate ut responsen. Tvers igjennom sub uten prosessering, riktig delefrekvens, riktig plassering av sub og tette refleksrør i ht så er det mulig med en slik integrering (personlig påstand).
Litt avsporing dette selvsagt og heller ikke viktig for meg nå så lenge jeg deler med Anti mode X4.
Dypbass:
Er det pri nummer en? Kjøp noe annet. Min Elac har overraskende ganske mye mere av dette. Med 2 x 10 tommer og temmelig likt kassevolum skulle man ikke tro forskjellen mellom disse var så stor, men det er det. Ikke veldig hørbart, men målingene forteller fakta.
Det positive:
Da vil jeg igjen begynne med dypbass som ikke nødvendigvis bare er positivt. Jeg synes min Elac i noen sammenhenger fikk pustevansker i min store stue. Jeg tipper den begynte å forvrenge, og kanskje også rommet begynte å forvrenge? Det vet jeg ikke og får aldri svaret på. Men sagt på en annen måte kunne den derfor i gitte situasjoner begynne å virke litt sidrumpa og man får følelsen at den ikke henger helt med på hva som skjer. En lukket konstruksjon med 2 x 10" har sine begrensninger og et rom uten for mange tiltak har sine begrensninger.
Dette løser Sigberg 10D elegant. Jo høyere du spiller jo mere reduseres dypbassnivået og deilig tight forvregningsfri bass kommer ut uansett lyttenivå i min store stue. Og husk, til musikk er de siste Hz ene ikke så viktige. Bass trykk og snert ligger høyere enn man skulle tro og fra 50 Hz og opp er 10D en råtass.
Jeg sier 50 Hz fordi det er her den begynner å rulle av på målinger når jeg kalibrerer på veldig høyt nivå. Det synger i hodet og man får dotter i øra etter en slik kalibrering, så dette er volumer som ikke kan brukes til lytting uansett. Med kalibrering på lyttbart nivå starter den å rulle av på 30 Hz. Må presisere igjen at dette er i en stor stue.
Jeg trodde min Elac var så usynlig i mitt anlegg som en sub kan bli, og særlig etter at jeg fikk X4 inn i anlegget. Etter noen dager med Sigberg vil jeg si at det er fullt mulig å bli enda mere en integrert del av mine Persona talere. Det låter kun som mine Persona har vokst uten bivirkninger, punktum. Og disse er fra før det jeg vil karaktisere som høyttalere med særdeles presis og tight lyd.
Dette er en særdeles god og presis musikksub som ryktet også sier og det er i bunn og grunn kjernen av inntrykket så langt. Dette var selvsagt en av årsakene til at valget mitt falt på denne.
Delefrekvens:
Siden Sigberg 10D har så god kapasitet oppover i frekvens trodde jeg kanskje at jeg kom til å dele høyere enn med Elac. Jeg skjønner etter mye prøving og feiling både med delefrekvens og sub plassering at her har ikke dette noe med sub å gjøre. Antakelig er det mine Persona og rommet som dikterer dette. Jeg har endt opp med delfrekvensen på nøyaktig samme sted som med Elac på 75 Hz. Da høres mine Persona fortsatt ut som de høyttalerne jeg kjenner.
Også er det også slik at hver Persona har 2 x 7" i bassen som blir 4x7" som tilsvarer ca 1x14". Det betyr at Persona har nøyaktig samme membran areal som 1 stk Sigberg 10D i bassen. Med Parasound JC5 i rumpa bør det være rom for at de klarer punch området fra 80-120 Hz selv og særlig med avlasting under 75 Hz.
Det er litt jobb å integrere noe nytt, men føler jeg nå kan senke skuldrene og kan nyte det denne fabelaktige lille subwooferen har tilført anlegget
Takk til @SigbergAudio for handelen
Veldig morro å ha produktutviklere i Norge og Ås som deler og har utviklingstråder vi kan følge her på forumet