Tenkte litt mer på
@Karmana sitt innlegg i går om Accuphase på hytta som kanskje er litt overkill.
I samme oppsett uten øvrige endringer hadde jeg først Hegel H160, så Audio Analogue Puccini Anniversary før Accuphase E370.
Når Accuphse ble danket ut hjemme av Aavik U150 måtte jeg bare teste Accu på hytta. Siden Puccini gjorde en fabelaktig jobb hadde jeg mistanke om at Accuphase kom til å selges slik at jeg fikk dratt inn flere penger.
Årsak til at Accu fikk bli? Den er dønn tyst. Tenker ikke på tyst i den forstand at de to foregående ga noen ulyder ut av talerne, men tenker på selve aparatets egenstøy. Både Hegel og Audio Analogue fikk stadige perioder med
irriterende trafobrum. Lurte mange ganger på om et dc filter hadde løst dette, men har ikke prøvd. Mulig Accu har eget dc filter på inngangen eller bare bruker høyere komponentkvalitet eller har bedre trafo som ikke lar seg affisere. Accu oppleves som et skikkelig kvalitetsprodukt som de foregående ikke matcher selv om Puccini kunne matche på lydkvalitet. Det blir litt mer smak og behag eller god eller bedre match mellom disse. Siden stadige utskiftinger ikke nødvendigvis er det som trigger hobbyen for min del kan jeg vel si at Accu er en typisk keeper som kun selges om jeg må frigi dinero.
Har hatt lignende opplevelser i hovedanlegget hjemme med kraftige effekttrinn hvor f. eks stor Hegel amp ga tidvis brum mens Parasound JC5 er dønn tyst. Fort gjort at denne type støy blir et irritasjonsmoment og særlig på kostbare komponenter som man bør kunne forvente mer av.
Nå gleder jeg meg til neste helg, blir spennende å teste ut denne