Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Overgangen var ikke så enkel som jeg trodde. Jeg måtte se etter en ekstra gang om det var blad i denne likevel, selv om jeg satt det der selv. Det virker som om man må gå over ansiktet i alle fall 2-3 ganger. Selv med en gammel sløv gillette holder det jo med en gang stort sett. Det er sikkert noe jeg gjør feil så jeg skal ikke gi opp eller noe, men førsteinntrykket er blandet. Tror kanskje jeg ikke skummet opp kremen nok slik at den var litt for seig, eller at jeg savner er litt lenge blad eller noe.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte en hundrepakk med Derby extra på ebay for £10, inkludert porto. Trenger ikke tenke på nye blader på leeenge...

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Overgangen var ikke så enkel som jeg trodde. Jeg måtte se etter en ekstra gang om det var blad i denne likevel, selv om jeg satt det der selv. Det virker som om man må gå over ansiktet i alle fall 2-3 ganger. Selv med en gammel sløv gillette holder det jo med en gang stort sett. Det er sikkert noe jeg gjør feil så jeg skal ikke gi opp eller noe, men førsteinntrykket er blandet. Tror kanskje jeg ikke skummet opp kremen nok slik at den var litt for seig, eller at jeg savner er litt lenge blad eller noe.
    Barberingen bør skje når skjeggstubbene er myket opp, etter bad eller dusj, eller med barberingskrem. Teknikk og vinkel utvikler du. Gillette-reklamen har du sikkert sett -- bladene og mykremsen drar ut hårene, slik at de trekkes ut og dermed kappes i eller rett under hudnivå. Med ett blad får du ikke den effekten, men du kan få en tett barbering. For folk med tykke skjeggstubber er Gillette bra, men har man tynne stubber kan man få inngrodde hår.
    Det går kjappere å barbere seg med flerbladshøvel, men du er offer for hva Warren Buffett en gang sa, da han ble spurt hvorfor han aldri solgte aksjer han hadde kjøpt i selskapet: alle skal barbere seg og det blir stadig født flere.

    Jeg har en vibrerende Gillettehøvel som gir meg babyrompehud, men det koster jo latterlig mye for blad, og de slites fort.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Overgangen var ikke så enkel som jeg trodde. Jeg måtte se etter en ekstra gang om det var blad i denne likevel, selv om jeg satt det der selv. Det virker som om man må gå over ansiktet i alle fall 2-3 ganger. Selv med en gammel sløv gillette holder det jo med en gang stort sett. Det er sikkert noe jeg gjør feil så jeg skal ikke gi opp eller noe, men førsteinntrykket er blandet. Tror kanskje jeg ikke skummet opp kremen nok slik at den var litt for seig, eller at jeg savner er litt lenge blad eller noe.
    Barberingen bør skje når skjeggstubbene er myket opp, etter bad eller dusj, eller med barberingskrem. Teknikk og vinkel utvikler du. Gillette-reklamen har du sikkert sett -- bladene og mykremsen drar ut hårene, slik at de trekkes ut og dermed kappes i eller rett under hudnivå. Med ett blad får du ikke den effekten, men du kan få en tett barbering. For folk med tykke skjeggstubber er Gillette bra, men har man tynne stubber kan man få inngrodde hår.
    Det går kjappere å barbere seg med flerbladshøvel, men du er offer for hva Warren Buffett en gang sa, da han ble spurt hvorfor han aldri solgte aksjer han hadde kjøpt i selskapet: alle skal barbere seg og det blir stadig født flere.

    Jeg har en vibrerende Gillettehøvel som gir meg babyrompehud, men det koster jo latterlig mye for blad, og de slites fort.
    Hadde en slik vibrator jeg også en stund, og den funket greit. Jeg har mykt ansiktshår og de få gangene jeg har prøvd å anlegge skjegg her i livet har det bare endt med at jeg blitt ransaket i sikkerhetskontrollen på flyplasser og aldri at jeg kunne blitt tatt for en hipster. Jeg kan bruke en kassett i 2-3 måneder uten problemer, men ... det er noe som mangler og kunne blitt bedre. Så jeg forsøker med noe annet.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Barberblad er jevnt over mindre brutale med huden enn disse ferdigsakene, og det er lettere å justere vinkelen enn på engangshøvlene. Mye ligger i forarbeidet, gjennomvått skjegg, en preshave olje og skum som jobbes tilstrekkelig inn med kost.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns det fungerer godt med min Mühle, men så har jeg også striskjegg som det er lett å kutte. Bruker Astra-blad for det meste. Skrev barberskum over, men mente gele, om man trenger det. Har et justérbart barberingsspeil hengende på veggen over badekaret og er barbar nok til å avslutte badet med barbering. Da er jeg garantert at stubbene er myket godt opp.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    7CAB80F0-07E8-481B-B289-000CAB0C3FC3.jpeg
    Snublet over denne i Grimstad, hvilket var perfekt timing siden tuben hjemme er så godt som tom. 🤗
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Til hverdags bruker jeg en slik:
    1659793823511.png
    men om det virkelig skal barberes skikkelig så bruker jeg dor, slår inn stubbene en for en og biter av på innsida.

    1659793783809.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er hakket mer moderne enn forrige taler og bruker en UMGD - Universal Male Grooming Device.

    Har en eldre modell av noe slikt
    remington.JPG

    Kjøpt for en hel del år siden hos den anerkjente buttikkjeden "Clas Ohlson". Det fine med en slik en er av litt avhengig av hvilket "munnstykke" som brukes så funker den strålende på hele hodet og takler fint alle frisyrer om man begrenser seg til en hårlengde på hele hodet. Evt litt lengre på hodet og helt kort på skjegget om man er fin på det.

    For at en slik løsning skal fungere tilfredsstillende så anbefales relativt lite forfengelighet og et ganske avslappet forhold til stil.

    Jeg har alltid synes det finnes fascinerende mange frisører her i landet og gjør min innsats for at det ikke skal bli enda flere, men innser at jeg nok kommer til å tape den kampen.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har nettopppensjonert en lignende Remington - fordi USB micro B ladekontakten på den var gåen. Erstattet med en Philips med en vesentlig mere robust plugg.

    Jeg får madammen til å fikse sveisen, fordi 300 spenn for 10 min maskinklipp tilsvarer timeprisen for en advokat…

    Den Remingtonen kosta omtrent 6-700 spenn og varte omtrent i 4 år. Har spart in mange ganger prisen.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Nå var vel neppe trådstarters intensjon å få tips om hvordan man kan maskinklippe håret billigst mulig...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn