Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    På grunn av tilfeldigheter har jeg endt opp med å bruke denne som barberkrem.

    biotherm.jpg

    Biotherm Biomains Age Delaying Hand and Nail Treatment. Fungerer veldig bra.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Noen her inne som har erfaring med kniv, og i fall hva som er bra og ikke, verd å tenke på eller ei?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bruker slik:

    Vis vedlegget 394138

    og slik:
    Vis vedlegget 394139

    Sammen med standard Gilette høvel.
    En nytelse i forhold til det helv...skummet som er full av parfyme.
    Eg og bruker Tabac, effektiv og eg liker lukta:)
    Brukte Tabac i ungdommen, og var godt fornøyd. Etter hvert fant jeg den ikke lengre.
    hvor kjøper dere såpa?
    Bedre halvdel har svart belte i shopping, så det er hun som handler :)
    Men får tak i på vanlig parfymeri eller på nett sier hun.

    Lukter ikke så gæernt, jeg synest den er helt ok. På reise har jeg heller med skum/gel fra First Price enn Gilette. First Price er omtrent parfymefri. Gilette er omtrent som å smøre seg inn med Wunderbaum synest jeg! Liker ikke den lukten.

    PartsharpX: Takk for gode tips. Barbershop har jeg fått med meg, men ikke handlet enda. Skal se på det :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kniv er topp. Brukte feather sin artist dx shavette. Ikke kniv, gadd ikke alt utstyr og vedlikehold. Men, ble alltid bittelitt sår. Det skyldes ikke bare teknikk, for den kom seg godt. Men, det er vanskelig å være forsiktig nok på pass to eller tre. Nå bruker jeg Merkur Futur som kan justeres. Skarpt på første, snilt på neste. Kniv er et flott supplement til høvel. Hyggelig når man har tid i helger og på kvelder. Mange prøver en rimelig shavette først som man kan bruke vanlige feather blader til. Doro feks.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har trodd du måtte ha en viss trening i å bruke kniv. Har lett får å blir sår om jeg slurver, spes på halsen og må passe på trykket under pass 2 og 3. Kan være jeg skal overlate kniven til de gangen jeg måtte finne på å barbere med hos berber.
    Har lagt merke til den Futuren, men har ikke helt klart å svelge designen. Men det er vel gjerne bare en tilvenning det og.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Brukte Tabac i ungdommen, og var godt fornøyd. Etter hvert fant jeg den ikke lengre.
    hvor kjøper dere såpa?
    Se link til Connaught i innlegg 760. De har den, og gratis frakt. Bare pass på å holde ordren under 350kr.

    Johan-Kr
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Trening, absolutt. Men, det er en spesiell greie å barbere seg med kniv, det blir annerledes. Kuttet meg ikke stort mer enn med høvel i starten. Man må få nytt "muskelminne" på bevegelsene da det er nye måter å holde på. Blant annet venstre hånd på venstre kinn. Når man først skjærer seg, blir det noe dypere, man må være veldig nøye på å strekke godt overalt, hele tiden. En liten bulk i huden skaper uhell.

    Har trodd du måtte ha en viss trening i å bruke kniv. Har lett får å blir sår om jeg slurver, spes på halsen og må passe på trykket under pass 2 og 3. Kan være jeg skal overlate kniven til de gangen jeg måtte finne på å barbere med hos berber.
    Har lagt merke til den Futuren, men har ikke helt klart å svelge designen. Men det er vel gjerne bare en tilvenning det og.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Noen her inne som har erfaring med kniv, og i fall hva som er bra og ikke, verd å tenke på eller ei?
    Jeg hadde lenge tenkt på å gå over til kniv. Men så giftet jeg meg, og kona var rask til å sette knivbarbering på listen over ting jeg ikke får lov til. En liste som forøvrig er blitt ganske lang etter hvert. Hehe.

    Så her går det fremdeles i safety razor.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det er så stille i denne tråden. Har alle begynt med skjegg?

    Etter å ha brukt denne barberkremen i mange år

    Vis vedlegget 394013

    bestemte jeg meg for å å prøve noe nytt, og landet på denne.

    Vis vedlegget 394014

    Den veier ca 40 gram mindre enn T&H, men er til gjengjeld ca en hundrings billigere. I tillegg virker den svært drøy; man dypper kosten så vidt nedi, og så kan man piske opp kremen til man har nok til en haug med passeringer.

    I motsetning til T&H-kremen, er den lett parfyrmert. Jeg likte duften, noe som endte med at jeg nå har bestilt aftershave og cologne i samme serie. Fra Ebay.

    Vis vedlegget 394016

    Vis vedlegget 394017
    Bare for å følge opp dette litt.

    After Shave'n ble bestilt fra Corner Stone Products i UK. I går fikk jeg beskjed om at de hadde fått pakken i retur fra postkontoret fordi det ikke var mulig å sende den.
    Jeg fikk ingen grunn, men de returnerer pengene.

    Jeg har overhodet ingen grunn til å tro at det er noe mudder med Corner Stone her. Jeg nevner dette bare for å gjøre andre oppmerksom på hva som kan skje.

    Nå har jeg bestilt fra Feelunique. Rimelig var det, pluss at ordrer over kr 200 sendes fraktfritt til Norge. :D
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Feelunique har bra utvalg på mye, og kjører jevnlig kampanjer på 10-20% avslag, og noen ganger mer. Gjelder å sette seg på mailinglisten deres.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en kultur jeg ikke kjenner. Jeg har blitt 65 år uten å ha barbert meg en enste gang. Men det er godt å se at noen tar dette alvorlig og tar den helt ut. :cool:
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Dette er en kultur jeg ikke kjenner. Jeg har blitt 65 år uten å ha barbert meg en enste gang. Men det er godt å se at noen tar dette alvorlig og tar den helt ut. :cool:
    Skal noe til å ta skrittet med barberkniv da...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Holmestrand

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Urskjegget ser relativt normalt ut til skjegg å være. Jeg klipper det på lengden med vanlig kjøkkensaks/fuglesaks når det blir for langt, et par ganger i året. Ellers var det ikke min mening å avspore en interessant tråd med innlegget mitt. Jeg ble bare fascinert over at det finnes high-end også på dette området. Bare fortsett med deres gutter. Jeg kommer nok til å fortsette å lese tråden.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Noen som har tips til en god saks for trimming av bart?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har tips til en god saks for trimming av bart?
    Gode barber/frisørsakser er virkelig high end. De som en ordinær frisør bruker koster gjerne 3000 kroner, så hvorfor ikke spørre en frisør du kjenner om han eller hun kan bestille en slik til deg?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Noen erfaringer med barberproduktene til Bodyshop? Kjøpte nylig barberingskrem derfra og liker den veldig godt. Brukte Proraso tidligere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Fin til å stusse rundt ører for eksempel i mellom frisørbesøkene.

    Denne er glimrende. NB: bruk aldri til annet enn bart, den mister skarpheten sin med en gang. Samme produsent har også gode pinsetter.
    https://www.barbershop.no/products/seki-edge-skjeggsaks-mustasjesaks


    Noen som har tips til en god saks for trimming av bart?
    Den er jo direkte billig iforhold til hva jeg hadde forventet. Nesten så jeg kjøper en selv om jeg ikke har bart.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Taylor_of_Old_Bond_Street_Jermyn_Street_Moisturiser_50ml_1415029013.jpg

    Da har jeg fått og testet Taylor of Old Bond Street sin Jermyn Street Moisturiser. Det var ikke den jeg egentlig ville ha, men det var den eneste fuktighetskremen fra ToOBS på Feelunique.

    Inntrykket er blandet. Konsistensen er ganske tjukk og kremet, og jeg må jobbe en del med å få den inn i huden. Fikk litt assosiasjoner til salve. Når den først var gnidd inn så føltes det som en slags hinne, eller a second skin, som legger seg utenpå. Men den følelsen ga seg relativt raskt, og jeg merket ikke noe til det ut over dagen. Sånn sett minner den om håndkremen til Body Shop, den kan kjennes ut som en slags hanske.

    Jermyn Street Moisturiser er ikke oljet og glinsende som billige kremer lett er, og jeg synes den holdt dagen ut. Kom ikke på at jeg måtte tilføre mer. Helt fin der.
    Jeg reagerer litt på selve boksen. Tenker den er unødvendig innviklet laget, og at det blir mye søppel.

    Det som likevel er hovedinnvendingen er at denne er parfymert. Da er jeg låst i hvilken lukt jeg må ha den dagen. Ellers tar jeg på en duft som jeg synes passer til humør, dagsplan og innfall. Jeg er jo ganske glad i duften til Taylor of Old Bond Street, så det er ikke det, men jeg vil velge selv.

    Alt i alt: kommer jeg til å melde overgang? Nei, Truefitt & Hill sine produkt er overlegne, både i påføringen, like god på varighet og ikke minst at de kommer uparfymert. Ultimate Comfort som jeg har brukt i årevis, den er helt smooth og dekker helt mine behov. Og så er den rimeligere også.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg brukt Taylors barberkrem en stund, og jeg er fremdeles imponert over hvor drøy den synes å være. Bare en liten dypp med kosten oppi koppen, så har man nok til et rikt skum.

    På Barbershops tidligere forum var det en bruker - var det Tyfonikus? - som ivret for å benytte nok skum. Ikke til 3-4 barberinger, men til 30-40! Taylors krem er såpass rimelig at man kan spandere dette - uten å bli raka(!) fant.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Sammenliknet med kjøpe-skum er barberkrem latterlig rimelig. Men sammenliknet med barbersåpe, er det sinnsvak billig. Begge deler gir godt og drøyt skum. Jeg veksler mellom krem og såpe, litt mer arbeid med såpa for å jobbe opp skum, men særlig lang tid tar det aldri.
    Det er forresten salg hos Feelunique... og jeg skal hamstre litt. Gratis frakt for ordrer over 200 NOK og ingen toll for ordrer under 350.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kom i posten i dag.
    Har aldri hatt noen skikkelig såpekopp, kun disse i plast som såpa eller kremen kommer i. Den står jo fremme, og da kan den godt være litt fin å se på.
    Skal få rapport når jeg har fått prøvd den.

    P9070038.jpg

    P9070039.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Skummet lett opp, også om jeg ikke bruker egen barberkopp; bare skummer opp på såpa og i ansiktet.
    Helt problemfri barbering, fin glid og ingen lugging.
    Så langt er såpa fra Taylor of Old Bond Street helt fin-fin.
    Skummer ikke så godt som de andre jeg er vant med; Proraso, Truefitt & Hill eller Geo F Trumper, men helt klar en kvalitetssåpe dette.

    P9110002.jpg
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Skummet lett opp, også om jeg ikke bruker egen barberkopp; bare skummer opp på såpa og i ansiktet.
    Helt problemfri barbering, fin glid og ingen lugging.
    Så langt er såpa fra Taylor of Old Bond Street helt fin-fin.
    Skummer ikke så godt som de andre jeg er vant med; Proraso, Truefitt & Hill eller Geo F Trumper, men helt klar en kvalitetssåpe dette.

    Vis vedlegget 398921
    Har kjørt Trufitt & Hill helt siden jeg fikk såpe og kopp i sandstein i gave for en del år siden. Koser meg med skikkelig highend-lowcost barbering når jeg er hjemme. Men med oppunder 50 korte jobbreiser med bare håndbagesje i året legger jeg fortsatt for mange penger igjen hos Gilette og Biotherm for barberblad og barberskum på små bokser...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er litt styr med full pakke på ferie, men jeg pleier å la kosten bli igjen hjemme og bare masserer krem i ansiktet. Barberbladet hiver jeg før jeg drar hjem. Selve høvelen tar jo ingen plass.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Bruker Proraso ferdigskum på tur eller når jeg har dårlig tid. Fungerer bra. Har en liten, vintage Gillette høvel til turer. Tar null plass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn