xerxes
Hi-Fi freak
Trenger en bil. Droppa innom Toyota på fredag og tilbragte snaue 90 min bak rattet på en Prius. Ingen racerbil, men som transportmiddel falt den absolutt i smak. Noen andre med erfaringer?
Problemet at konseptet Prius er forfeilet. Det er meningsløst å sette en lite effektive motor i en bil og deretter kompensere denne mangelen ved en elektromotor. Toyota ønsker bare å selge konseptet hybrid og miljø uten at det svarer seg i realitetene.room skrev:Men kjøper du Prius med tanke på miljø og økonomi så har du mest sannsynlig en sterk formening om hvordan du skal bruke høyrebeinet.
Nettopp. Men en plugin-versjon med 30 km rekkevidde på toppladede batterier er en helt annen greie.Pink_Panther skrev:Dagens Prius er en av de største miljøbløffene som finnes. Uansett hva man sier så har den bensin som drivstoff.
Det er langt mer effektivt å produsere elektrisiteten i et digert kraftverk samt distribuere den enn å lage den i bilen.Bach_Man skrev:Plugin Prius? Det er da ikke vel effektiv utnytting av energien å ta omveien rundt å konvertere fossilt brenstoff til elektrisitet, noe som utvilomt medfører et tap, og høyere olje/kullforbruk i kraftverkene? Bedre for lokalmiløet og samvittigheten kanskje, men ikke globalt. Jeg bare spør...
Et annet poeng er batteriets og bilens levetid. Husk at biler i Japan skrotes når de er mellom 5-7år gamle!Bach_Man skrev:Og så skal mamnn kjøre rundt på et tungt batteri. Hvor effektivt er det?
Nå der det jo svært lite strøm i Norge som kommer fra kullkraftyverk, vi ha fossekraft i massevis.Bach_Man skrev:Plugin Prius? Det er da ikke vel effektiv utnytting av energien å ta omveien rundt å konvertere fossilt brenstoff til elektrisitet, noe som utvilomt medfører et tap, og høyere olje/kullforbruk i kraftverkene? Bedre for lokalmiløet og samvittigheten kanskje, men ikke globalt. Jeg bare spør...
Vel om vi løfter blikket litt fra vår lille lekegrind i verden...Sleiven skrev:Nå der det jo svært lite strøm i Norge som kommer fra kullkraftyverk, vi ha fossekraft i massevis.Bach_Man skrev:Plugin Prius? Det er da ikke vel effektiv utnytting av energien å ta omveien rundt å konvertere fossilt brenstoff til elektrisitet, noe som utvilomt medfører et tap, og høyere olje/kullforbruk i kraftverkene? Bedre for lokalmiløet og samvittigheten kanskje, men ikke globalt. Jeg bare spør...
I Danmark derimot...
Hehe! Høres artig ut ja Er vel god start akselerasjon på de små tassene der Men blåser vel forbi de i det man har passert 30 km/h. Hvis man først skal holde på med slikt da..Valentino skrev:Høh. Prøv lyskryssrally med en Think City. Det er gøy det!
Prius er meget bra. Konseptet med Hybrid går på at man gjenvinner bremseenergien. Det gjør at Hybrid biler bruker mye mindre enn tilsvarende uten på små kjøring. På motorvei vil en Diesel som V50 gå billigere. Husk at testene som oppgis er lab tester som ofte sier lite om hva som er reelt forbruk.Voff skrev:Problemet at konseptet Prius er forfeilet. Det er meningsløst å sette en lite effektive motor i en bil og deretter kompensere denne mangelen ved en elektromotor. Toyota ønsker bare å selge konseptet hybrid og miljø uten at det svarer seg i realitetene.room skrev:Men kjøper du Prius med tanke på miljø og økonomi så har du mest sannsynlig en sterk formening om hvordan du skal bruke høyrebeinet.
Volvo V50 bruker mindre drivstoff enn Prius. Prius bruker like mye som en Passat stasjonsvogn; en langt større og mer komfortabel bil.
Prius regnes som spesialavfall pga alle de forurensende materialene som inngår i bilen. I tillegg er den ekstremt billig bygd for å spare inn kostnadene ved hybridteknologien; vær forsiktig å ta på karroseriet - det bulker ved et lett fingertrykk!
Valentino skrev:Reinspikka elbil er fremdeles bybil/2er-bil eller lekebil, ja.
De Reva og Buddy man ser på veien nå er ikke biler, men firehjuls motorsykler med dispensasjon fra hjelmpåbudet.
Det har vel en rekke andre biler også. F.eks Audi A4 TDIehifiguru skrev:Det å bruke retardasjon til å gi batterier energi i elbil har vel vært i årevis, intet nytt under solen i toyotas fall.
Ja, men Prius var den første til å lage en hybrid som var god nok til å toppe salgstallene. I august 2009 var den norges mest solgte bil! Og det er et skritt i riktig retning. Og ikke bare det: det er faktisk meget viktig! Det vil få opp øya på konkurrentene. For om de fleste bilprodusenter ikke er så opptatt av miljøet så er de ihvertfall opptatt av salgstallene.... :Voff skrev:Det har vel en rekke andre biler også. F.eks Audi A4 TDIehifiguru skrev:Det å bruke retardasjon til å gi batterier energi i elbil har vel vært i årevis, intet nytt under solen i toyotas fall.
Ifølge en toyotaselger kommer plug in hybrid neste år, og som avensis i 2012...Valentino skrev:Om Toyota kommer med Prius i plugin-versjon allerede til neste år har de en vinner (jada, jeg vet at den selger som hakka møkk nå), men jeg tror det ikke før jeg får se det.
Min '99 A6 tdi med 338 000km på telleren er nede i 0.43 på langkjøring. Jeg bruker i snitt 0.5 - riktignok en god del langkjøring. Da jeg bodde i Oslo og stod i kø hver dag i Sinsenkrysset når jeg skulle på jobb brukte den 0.68 - motoren rakk akkurat å bli varm på strekningen; jeg har aldri fått den til å bruke mer enn dette....digiman skrev:Jeg hadde Prius som leiebil når jeg skulle besøke en kunde i Kautokeino nylig. Hentet den på Alta lufthavn og gjennomsnitt drivstoffforbruk lå på 0,59 tur-retur Alta-Kautokeino.
Jeg fatter ikke poenget, når min egen nyere Golf MK6 (1.4 125HK bensin turbo) som har omtrent samme forbruk og er en på bedre bil på støynivå, kvalitetsfølelse og komfort. Whats the point?
Du lider tydeligvis ikke av hardplastaversjon!Jeg falt litt for Prius +7 og kikket grundig på den mens jeg hadde bilen min på verksted i dag. Bilen var flott men jeg ble veldig overrasket over at det ikke var tilstrekkelig med plass til meg i førerstolen for jeg er ikke så stor (188cm på sokkelesten).