Bil, båt og motorsykkel Toyota Prius

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Trenger en bil. Droppa innom Toyota på fredag og tilbragte snaue 90 min bak rattet på en Prius. Ingen racerbil, men som transportmiddel falt den absolutt i smak. Noen andre med erfaringer?
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeremy Clarkson har en og annen mening om den, fra 3:25 og utover:


"It isn't what you drive that matters, it's how you drive it."

En WV Blue Motion og en lettere høyrefot vil være både mer økonomisk og mindre forurensende.
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Har hørt rykter om at prius kommer med en ny versjon i 2010 som kan kjøre flere mil på bare strøm. Da de fleste bilturer er under 2-3 mil vil det si at en tur innom bensinstasjonen vil bli en sjelden opplevelse. Denne vil nok også bli mere attraktiv en dagens modell. Den skal også være rask å lade igjen.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Men kjøper du Prius med tanke på miljø og økonomi så har du mest sannsynlig en sterk formening om hvordan du skal bruke høyrebeinet.

Clarkson er ikke rett mann og kommentere om øko/miljø familiebiler.
Porsche
ferrari
Aston Martin Ja det blir noe annet.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Toyota Prius = søppel og miljøværsting i forhold til produksjonen..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om Toyota kommer med Prius i plugin-versjon allerede til neste år har de en vinner (jada, jeg vet at den selger som hakka møkk nå), men jeg tror det ikke før jeg får se det.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
Dagens Prius er en av de største miljøbløffene som finnes. Uansett hva man sier så har den bensin som drivstoff.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
room skrev:
Men kjøper du Prius med tanke på miljø og økonomi så har du mest sannsynlig en sterk formening om hvordan du skal bruke høyrebeinet.
Problemet at konseptet Prius er forfeilet. Det er meningsløst å sette en lite effektive motor i en bil og deretter kompensere denne mangelen ved en elektromotor. Toyota ønsker bare å selge konseptet hybrid og miljø uten at det svarer seg i realitetene.
Volvo V50 bruker mindre drivstoff enn Prius. Prius bruker like mye som en Passat stasjonsvogn; en langt større og mer komfortabel bil.
Prius regnes som spesialavfall pga alle de forurensende materialene som inngår i bilen. I tillegg er den ekstremt billig bygd for å spare inn kostnadene ved hybridteknologien; vær forsiktig å ta på karroseriet - det bulker ved et lett fingertrykk!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Plugin Prius? Det er da ikke vel effektiv utnytting av energien å ta omveien rundt å konvertere fossilt brenstoff til elektrisitet, noe som utvilomt medfører et tap, og høyere olje/kullforbruk i kraftverkene? Bedre for lokalmiløet og samvittigheten kanskje, men ikke globalt. Jeg bare spør...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Dagens Prius er en av de største miljøbløffene som finnes. Uansett hva man sier så har den bensin som drivstoff.
Nettopp. Men en plugin-versjon med 30 km rekkevidde på toppladede batterier er en helt annen greie.
Bach_Man skrev:
Plugin Prius? Det er da ikke vel effektiv utnytting av energien å ta omveien rundt å konvertere fossilt brenstoff til elektrisitet, noe som utvilomt medfører et tap, og høyere olje/kullforbruk i kraftverkene? Bedre for lokalmiløet og samvittigheten kanskje, men ikke globalt. Jeg bare spør...
Det er langt mer effektivt å produsere elektrisiteten i et digert kraftverk samt distribuere den enn å lage den i bilen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Og så skal mamnn kjøre rundt på et tungt batteri. Hvor effektivt er det?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Og så skal mamnn kjøre rundt på et tungt batteri. Hvor effektivt er det?
Et annet poeng er batteriets og bilens levetid. Husk at biler i Japan skrotes når de er mellom 5-7år gamle!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nyttelasten blir lavere. Et slikt batteri tilsvarer vekten til en person sånn ca.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mener å ha hørt at prius er en av de aller mest forurensende biler å produsere. Hadde også noe med logistikken å gjøre. Mye frakt av deler som skal til før bileen ferdigstilles
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Bach_Man skrev:
Plugin Prius? Det er da ikke vel effektiv utnytting av energien å ta omveien rundt å konvertere fossilt brenstoff til elektrisitet, noe som utvilomt medfører et tap, og høyere olje/kullforbruk i kraftverkene? Bedre for lokalmiløet og samvittigheten kanskje, men ikke globalt. Jeg bare spør...
Nå der det jo svært lite strøm i Norge som kommer fra kullkraftyverk, vi ha fossekraft i massevis.
I Danmark derimot...
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Neste å kommer Avensis som hybrid. det er mer interessant..
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sleiven skrev:
Bach_Man skrev:
Plugin Prius? Det er da ikke vel effektiv utnytting av energien å ta omveien rundt å konvertere fossilt brenstoff til elektrisitet, noe som utvilomt medfører et tap, og høyere olje/kullforbruk i kraftverkene? Bedre for lokalmiløet og samvittigheten kanskje, men ikke globalt. Jeg bare spør...
Nå der det jo svært lite strøm i Norge som kommer fra kullkraftyverk, vi ha fossekraft i massevis.
I Danmark derimot...
Vel om vi løfter blikket litt fra vår lille lekegrind i verden... ;)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Som Clarkson sier i videoen over. Det er mere å hente på kjørestilen til folk en Prius etc. Klarer f.eks fint og kjøre min Golf 6 TSI (125hk Bensin Turbo) på 0.5 på mila så lenge jeg kjører deretter. Moderne motorer er nøysome så lenge du ikke må være førstmann ut av lyskrysset hele tiden.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høh. Prøv lyskryssrally med en Think City. Det er gøy det!
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Valentino skrev:
Høh. Prøv lyskryssrally med en Think City. Det er gøy det!
Hehe! Høres artig ut ja :) Er vel god start akselerasjon på de små tassene der :) Men blåser vel forbi de i det man har passert 30 km/h. Hvis man først skal holde på med slikt da..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man er himla langt foran, og kan vente på konkurrenten ved neste lyskryss. Veeeeldig morro å parkere Porscher på dette viset, men på vått føre må man ha egg under "gass"foten. Var ikke antispinn på den jeg kjørte iallefall.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dagens elbiler er bare brukanes som nummer to-biler, med mindre man bor i en større by, har alt nært og aldri drar noen plasser utenfor byen, og aldri har behov for å få med seg noe mer enn det en vanlig handletur på supern innebærer... Da synes jeg kostnadene på en elbil rett og slett blir for dyre, ettersom jeg da må ha en ekstra bil for alle behovene som elbilen ikke kan dekke.

Synd egentlig, for Think er et snasent konsept. Var sammen med en kompis som er journalist og prøvekjørte en førstegenerasjons Think for noen år siden. Reva og de andre "superfix-modellene med batteri og motor" burde være forbudt å selge pga total mangel på trafikksikkerhet!

Johan-Kr
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Reinspikka elbil er fremdeles bybil/2er-bil eller lekebil, ja.

De Reva og Buddy man ser på veien nå er ikke biler, men firehjuls motorsykler med dispensasjon fra hjelmpåbudet.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.025
Antall liker
268
Sted
Tranby
Voff skrev:
room skrev:
Men kjøper du Prius med tanke på miljø og økonomi så har du mest sannsynlig en sterk formening om hvordan du skal bruke høyrebeinet.
Problemet at konseptet Prius er forfeilet. Det er meningsløst å sette en lite effektive motor i en bil og deretter kompensere denne mangelen ved en elektromotor. Toyota ønsker bare å selge konseptet hybrid og miljø uten at det svarer seg i realitetene.
Volvo V50 bruker mindre drivstoff enn Prius. Prius bruker like mye som en Passat stasjonsvogn; en langt større og mer komfortabel bil.
Prius regnes som spesialavfall pga alle de forurensende materialene som inngår i bilen. I tillegg er den ekstremt billig bygd for å spare inn kostnadene ved hybridteknologien; vær forsiktig å ta på karroseriet - det bulker ved et lett fingertrykk!
Prius er meget bra. Konseptet med Hybrid går på at man gjenvinner bremseenergien. Det gjør at Hybrid biler bruker mye mindre enn tilsvarende uten på små kjøring. På motorvei vil en Diesel som V50 gå billigere. Husk at testene som oppgis er lab tester som ofte sier lite om hva som er reelt forbruk.
Bensin biler forurenser mye mindre enn Diesel biler. Det er kun CO2 utslippet som er litt lavere på diesel. Tester som er publisert i Auto Motor und Sport viser at bensin oftest er renest. Modeller fra Aston Martin med kraftige V8 og V12 bensin motorer slipper ut vesentlig mindre partikler og Nox enn de minste diesel modellene.
Myndighetene driver en dårlig politikk når det gjelder og få ned lokal forurensing da de ensidig beskatter kun CO2 utslipp som favoriserer skitne diesel biler. I dag kjørte jeg med en råtten gammel buss til jobben. Kollektivt var det, men bussen var så gammel og teknologisk utdatert at jeg regner med at alle i bussen kunne ha kjørt egen bil og utslippet av giftige miljøfarlige stoffer hadde vært mindre.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Jeg har kjøpt en del bilblader siste året. Og det som går igjen blant mange skribenter er at de innerst inne ikke liker biler som sparer bensin. Det er så mye mer gøy å få teste Rangerover Sport eller en Merce med V8'er..... ::)

Selvfølgelig har Clackson rett. Kjørestilen til sjaføren er minst like viktig som bilens egenskaper. Men det er jo i denne sammenheng ikke interessant! Samme hvilke argument man da bruker så er det viktig hvor effektiv bilen er til å utnytte den enegien som drivstoffet tilfører.

BMW er en produsent som i flere år har levert varene. De lager gode motorer: bruker lite drivstoff samtidig som de sparker bra ifra. Far min kjøpte seg en 3-serie stasjonsvogn nylig og ble overrasket over at den brukte mye mindre drivstoff enn min mors VW Golf.

En bil jeg ble meget imponert over nylig er en nye Ford Mondeo. Leide en 140hk diesel st.vogn og kjørte en tur til Danmark i høstferien. I tillegg til meget gode kjøreegenskaper, god plass til hele familien (5 stk) og masse bagasje så fikk jeg store øyne da jeg oppdaget at den brukte ca 0,4 liter/mil på motorveien i Danmark (gjennomsnittsfart på ca 130km/t). Som sagt med tungt lass!

Ellers så er Prius genial ved å bruke bremseenergien til å ladde batteriene. Toyota skal også ha ros for at de prøver. På lik linje med BMW og Ford med sin Mondeo Econetic (eller hva den nå heter...). Bilindustrien er meget konservativ, de har holdt igjen utviklingen i mange år og det er på tide at de nå får ut fingeren. Hvis vi forbrukere bare baktaler de som nå prøver så er vi nemlig like bakstreversk som biljournalistene.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Reinspikka elbil er fremdeles bybil/2er-bil eller lekebil, ja.

De Reva og Buddy man ser på veien nå er ikke biler, men firehjuls motorsykler med dispensasjon fra hjelmpåbudet.

Godt du er på den sikre siden likevel, da. ;D
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Det å bruke retardasjon til å gi batterier energi i elbil har vel vært i årevis, intet nytt under solen i toyotas fall. Nye Prius ser ikke så værst ut heller men det er ikke så spesiell bil heller. Lexus hybrid er hakket tøffere men om den har no gevinst vet jeg ikke. Clarkson var litt fin der, RangeRover med kompressor og 9V batteri i hanskerommet vill han patentere for hybridbilser betaler ikke rushtrafikkavgift i London visstnok ;D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Det å bruke retardasjon til å gi batterier energi i elbil har vel vært i årevis, intet nytt under solen i toyotas fall.
Det har vel en rekke andre biler også. F.eks Audi A4 TDIe
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Voff skrev:
hifiguru skrev:
Det å bruke retardasjon til å gi batterier energi i elbil har vel vært i årevis, intet nytt under solen i toyotas fall.
Det har vel en rekke andre biler også. F.eks Audi A4 TDIe
Ja, men Prius var den første til å lage en hybrid som var god nok til å toppe salgstallene. I august 2009 var den norges mest solgte bil! Og det er et skritt i riktig retning. Og ikke bare det: det er faktisk meget viktig! Det vil få opp øya på konkurrentene. For om de fleste bilprodusenter ikke er så opptatt av miljøet så er de ihvertfall opptatt av salgstallene.... ::)

Nei folkens: På tide å slutte med å sitte på sin brede bak og sutre og si at det ikke er bra nok. Et steg i riktig retning er bedre enn ingenting! Når jeg sitter på gamlehjemmet er bensin og diesel ut for lenge siden. Men det er det hverken menigmann, bilindustrien eller biljournalistene som vil få æren for. Dette kommer til å skje til tross for disse....
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Valentino skrev:
Om Toyota kommer med Prius i plugin-versjon allerede til neste år har de en vinner (jada, jeg vet at den selger som hakka møkk nå), men jeg tror det ikke før jeg får se det.
Ifølge en toyotaselger kommer plug in hybrid neste år, og som avensis i 2012...
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg hadde Prius som leiebil når jeg skulle besøke en kunde i Kautokeino nylig. Hentet den på Alta lufthavn og gjennomsnitt drivstoffforbruk lå på 0,59 tur-retur Alta-Kautokeino.
Jeg fatter ikke poenget, når min egen nyere Golf MK6 (1.4 125HK bensin turbo) som har omtrent samme forbruk og er en på bedre bil på støynivå, kvalitetsfølelse og komfort. Whats the point?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Jeg hadde Prius som leiebil når jeg skulle besøke en kunde i Kautokeino nylig. Hentet den på Alta lufthavn og gjennomsnitt drivstoffforbruk lå på 0,59 tur-retur Alta-Kautokeino.
Jeg fatter ikke poenget, når min egen nyere Golf MK6 (1.4 125HK bensin turbo) som har omtrent samme forbruk og er en på bedre bil på støynivå, kvalitetsfølelse og komfort. Whats the point?
Min '99 A6 tdi med 338 000km på telleren er nede i 0.43 på langkjøring. Jeg bruker i snitt 0.5 - riktignok en god del langkjøring. Da jeg bodde i Oslo og stod i kø hver dag i Sinsenkrysset når jeg skulle på jobb brukte den 0.68 - motoren rakk akkurat å bli varm på strekningen; jeg har aldri fått den til å bruke mer enn dette....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg falt litt for Prius +7 og kikket grundig på den mens jeg hadde bilen min på verksted i dag. Bilen var flott men jeg ble veldig overrasket over at det ikke var tilstrekkelig med plass til meg i førerstolen for jeg er ikke så stor (188cm på sokkelesten).
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg falt litt for Prius +7 og kikket grundig på den mens jeg hadde bilen min på verksted i dag. Bilen var flott men jeg ble veldig overrasket over at det ikke var tilstrekkelig med plass til meg i førerstolen for jeg er ikke så stor (188cm på sokkelesten).
Du lider tydeligvis ikke av hardplastaversjon! ;)
(Forøvrig har bilen min nå rundet 428 000km)
 
Topp Bunn