Toyota goes wild!

O

Oblivion

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Finn M skrev:
Jeg skjønner ikke problemet....? Er det ingen som har hørt om clutch? I tillegg så er det jo bare å slå av tenningen!

For mange år siden, hadde akkurat fått lappen, så hadde matta i dørken kilt seg slik at når jeg slapp gassen så hadde den hengt seg opp.
Hva gjorde jeg? Instinktivt trykket jeg inn både bremse og clutch med det resultat at bilen stoppet mens motoren ruste opp i turtall. Deretter slo jeg av tenningen.
Biler med clutch og girspake er for avanserte for amerikanere. De kjører nesten utelukkende automatgirede biler, og hvis tenningen ikke lar seg skru av fordi oppviglersk elektronikk står i veien så har man et problem.
Jeg har ikke lyst til å teste selv, men jeg misstenker at med kick-down bryter aktivert blir automat gearkassen overstyrt slik at en ikke får koblet inn N - neutral - fri..
På den samme måten som at tenningsnøkkel er låst hvis en ikke har satt bilen i P - park...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
Anonym skrev:
Oblivion skrev:
Toyota har også hatt motor problemer i en årrekke...
Stempelfjærene setter seg og oljen blir borte pga trykk lekasje fra sylinderene.
Brodern hadde sin Toyota på full service hos Toyota og fikk motorhavari etter 50mil og beskjed om at han hadde oppført seg uaktsomt..

Toyota presenterte også en regning på over 50.000, men etter at brodern tok opp de problemene Toyota har hatt med motorene ble det en gratis reperasjon (ny motor)...
Det vil si at når Toyota tok regningen ble det bare ny blokk og mye arbeid...
Det stemmer ikke!
Toyota utvidet garantien til 8 år og har byttet motor omtrent uten spørsmål for de som har vært rammet.
Det stemmer Ikke? så du mener det er jug?
Det har jeg ikke sagt, ser heller ikke bort fra at han kan ha vært uheldig med verkstedet.
Men jeg vet med sikkerhet at Toyota utvidet garantien på motoren til 8 år.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
758
Torget vurderinger
1
Forslag til nye slagord:

Toyota, bilen som aldri stopper

Toyota, bilen som bare går og går

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Oblivion skrev:
Gjestemedlem skrev:
Finn M skrev:
Jeg skjønner ikke problemet....? Er det ingen som har hørt om clutch? I tillegg så er det jo bare å slå av tenningen!

For mange år siden, hadde akkurat fått lappen, så hadde matta i dørken kilt seg slik at når jeg slapp gassen så hadde den hengt seg opp.
Hva gjorde jeg? Instinktivt trykket jeg inn både bremse og clutch med det resultat at bilen stoppet mens motoren ruste opp i turtall. Deretter slo jeg av tenningen.
Biler med clutch og girspake er for avanserte for amerikanere. De kjører nesten utelukkende automatgirede biler, og hvis tenningen ikke lar seg skru av fordi oppviglersk elektronikk står i veien så har man et problem.
Jeg har ikke lyst til å teste selv, men jeg misstenker at med kick-down bryter aktivert blir automat gearkassen overstyrt slik at en ikke får koblet inn N - neutral - fri..
På den samme måten som at tenningsnøkkel er låst hvis en ikke har satt bilen i P - park...
Og dette gjelder vel også bilen som løp løpsk på sørlandet, at den hadde automat....

Med et slikt hendelsesforløp som du beskriver mista jeg faktisk all lyst på bil med automatgir!
Toyota derimot har jeg derimot ikke noe imot, ikke med den forhandleren som er her i Ålesund. Har en tre år gammel Auris som hadde en svak gnisselys fra hjula. Leverte den inn for sjekk. Da jeg fikk bilen igjen hadde de skiftet bremseklosser + diverse justeringer. Ble overrasket over at reperasjonen var gratis, men da jeg skulle sette meg inn i bilen fikk jeg hakeslepp: de hadde tilogmed hadde vasket bilen! Greit nok at den var ekstra skitten men... ::) 8)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.800
Sted
Trondheim
Dette med vask etter service er vel ikke så uvanlig? Jeg disponerer 3 biler, og alle tre har kommet nyvasket fra siste service. Uten at det vistes på regningen.

Når det gjelder lås av nøkkel hvis giret ikke står i P, så fungerer det vel ikke slik? På min BMW får jeg slått av tenningen, men det er ikke mulig å ta nøkkelen ut av låsen før giret står i P.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
otare skrev:
Dette med vask etter service er vel ikke så uvanlig? Jeg disponerer 3 biler, og alle tre har kommet nyvasket fra siste service. Uten at det vistes på regningen.
Men jeg regner med at du da betalte for service? Det gjorde ikke jeg...
Brage er forresten forhandler også av BMW.... ;)

I sommer hadde fire damer fra Israel i leiebil en lite hyggelig opplevelse. De skulle kjøre ned Ørneveien i Geiranger (vei type smal, svingete med bratt nedoverbakke). De hadde stoppet på utsiktspunktet på toppen og skulle kjøre videre ned.
Etter første sving tok bilen (en SUV med automat, husker ikke merke) etter deres påstand løs, kjørte bare fortere og fortere. Ingenting hjalp og de fikk bremset ved å kjøre inn i autovernet før bilen gikk utfor veien i første sving. De hadde alle sjokk men var uten skader fysisk. Husker jeg tenkte: "damer fra Israel bak rattet, ok...". Men nå kom jeg i andre tanker. Som sagt, mistet fullstendig lysten på automat.... spesielt siden jeg kjører Ørneveien nesten daglig. Det å kunne slå av tenningen og dermed sette bremseforsterkerene ut av fuksjon er ikke noe hyggelig tanke på en smal vei med 9% stigning med stup på mange hundre meter rett utenfor glidekanten...

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Valentino skrev:
Software er gøy!
Ikke enig Valentino. ;)
Jeg liker bedre en helmekanisk Hasselblad, for ikke å si rørforsterkere + vinyl og altså en helmekanisk clutch. Ikke samtidig da selvsagt... ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.800
Sted
Trondheim
En automatkasse bremser ikke i vanlig drive. Man må sette den i "bremsemodus". På min BMW slår jeg den over i manuell når jeg skal bremse med motoren i nedoverbakke,

Det vel med automatigir som med det meste annet - det er en fordel å vite hva man driver med...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
758
Torget vurderinger
1
Jødinner uten fjell-erfaring! Fri oss fra å møte sådanne.

Min automatkasse er såkalt Tiptronic og kan gires ned i 6 manuelle trinn. Det gjøres rutinemessig ved starten på alle nedstigninger, 3. gir går som regel bra, ned i 2. gir før ekstremt skarpe hårnålssvinger i unnabakke. Ellers kan det gå galt, og det burde alle få greie på før de slippes løs på Vestlandet.

Toyotas problem er nok heller en gigantisk bug i styringssoftwaren. Pussig at soleklar ironi a la "software er gøy" ikke blir forstått på et såpass oppegående forum som HFS. Rettelse: antatt oppegående.

Greit nok å drepe seg selv, det er anvendt Darwinisme, men ikke å drepe uskyldige møtende innfødte.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
otare skrev:
En automatkasse bremser ikke i vanlig drive. Man må sette den i "bremsemodus". På min BMW slår jeg den over i manuell når jeg skal bremse med motoren i nedoverbakke,

Det vel med automatigir som med det meste annet - det er en fordel å vite hva man driver med...
"Bremsemodus", dvs du låser den på et gir. Ok, du har selvsagt rett når jeg bare tenker meg om.
Som en test: Kanskje du neste gang du er ute å kjører prøver å gi full gass og så samtidig slår den over til manuell giring?
Greit nok, BMW (og bla også Audi) har mulighet til å koble over til manuell giring.

Var forresten inn på Toyotas hjemmesider. Prius fåes kun med automatgir...

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
Den potensielt livsfarlige feilen ble først oppdaget på Nissan X-Trail, og 7.000 biler som er solgt i Norden og Baltikum må inn til kontroll. X-Trail-modeller produsert mellom 24. november 2006 og juli 2009 har en feil i styringen.

Nå viser det seg at samme feil har rammet storselgeren Qashqai, skriver Aftonbladet. 6.000 biler i Norge produsert mellom november 2006 og juni 2009 har produksjonsfeilen, opplyser Nissan Nordic. Styrefeilen gjelder båe Nissan Qashqai og den litt større modellen Qashqai +2.

:)

Rart at dette ikke blir mere kringkastet i mediene. Her mister jo man styringen når en kjører.
Men sånn er det når franskmenn tar over. ;D

Mvh Roar

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Finn M skrev:
I sommer hadde fire damer fra Israel i leiebil en lite hyggelig opplevelse. De skulle kjøre ned Ørneveien i Geiranger (vei type smal, svingete med bratt nedoverbakke). De hadde stoppet på utsiktspunktet på toppen og skulle kjøre videre ned.
Etter første sving tok bilen (en SUV med automat, husker ikke merke) etter deres påstand løs, kjørte bare fortere og fortere. Ingenting hjalp og de fikk bremset ved å kjøre inn i autovernet før bilen gikk utfor veien i første sving. De hadde alle sjokk men var uten skader fysisk. Husker jeg tenkte: "damer fra Israel bak rattet, ok...". Men nå kom jeg i andre tanker. Som sagt, mistet fullstendig lysten på automat.... spesielt siden jeg kjører Ørneveien nesten daglig. Det å kunne slå av tenningen og dermed sette bremseforsterkerene ut av fuksjon er ikke noe hyggelig tanke på en smal vei med 9% stigning med stup på mange hundre meter rett utenfor glidekanten...
Basics: Bil med automatgir i bratt og lang unnabakke settes manuelt i lavgir på toppen av bakken for å ha motorbrems nedover. Spesielt hvis det er en tung bil med mye last. Ellers vil bremsene gå varme og etterhvert miste bremseeffekten, og da blir det i morsomste laget. Det samme gjelder forresten manuelt gir også. Med en Prius ville jeg satt den i "regenerative engine braking", altså den posisjonen som drar mest strøm tilbake til batteriet.

Ellers virker teorien om feil på kickdownbryter forholdsvis plausibel. Logikken i motorstyringen burde selvsagt overprøve det signalet så snart bremsepedalen berøres, akkurat som med cruise control, men der kan det teoretisk sett være en logikkfeil med denne typen konsekvens. Det er i så fall rimelig amatørmessig konstruksjon. Innvendingen mot den teorien er at jeg ikke har lest noen beskrivelse av at bilen girte ned og ga full gass, bare at gassen "hengte seg opp" under normal kjøring på motorvei. Servovirkningen av bremsene vil uansett være mindre ved full gass enn på tomgang, rett og slett fordi servoen vanligvis drives av vakuumet i innsugsmanifolden, og med full gass er det ikke så mye vakuum å snakke om.

Et tilfelle som virkelig har problemer med "unintended acceleration" er enkelte årsmodeller av Jeep Grand Cherokee. Der kan det oppstå en vakuumlekkasje som bokstavelig talt suger gasspedalen nedover ved at cruise control blir aktivert i det samme bilen blir satt i gir. Det skjer gjerne ved parkeringsmanøvre, bilvask, etc sånn at tingen bare hopper inn i nærmeste betongvegg, utstillingsvindu eller fotgjenger før noen rekker å reagere. Cherokee og Grand Cherokee mangler også de fleste "idiotsikringene" som Audi installerte på slutten av 1980-tallet, sånn at "idiotfeil" lettere får konsekvenser. Tilsammen er det en nokså problematisk sak, men av en eller annen grunn har amerikanske media mye lettere for å slå opp sånne saker som gjelder importerte biler (Audi, Toyota) enn når det er Big Three.

http://www.rdaweb.com/jeepsa/NHTSA%20Defect%20Petition.pdf
http://www.safetyforum.com/sua/

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Barbaresco skrev:
Toyotas problem er nok heller en gigantisk bug i styringssoftwaren. Pussig at soleklar ironi a la "software er gøy" ikke blir forstått på et såpass oppegående forum som HFS. Rettelse: antatt oppegående.
Det som er pussig er jo at du ikke forstod at jeg skjønte Valentions ironi meget godt....?

Barbaresco skrev:
Min automatkasse er såkalt Tiptronic og kan gires ned i 6 manuelle trinn. Det gjøres rutinemessig ved starten på alle nedstigninger, 3. gir går som regel bra, ned i 2. gir før ekstremt skarpe hårnålssvinger i unnabakke. Ellers kan det gå galt, og det burde alle få greie på før de slippes løs på Vestlandet.
Det finnes faktisk mange nordmenn også som ikke har forstått dette. Det er ikke få biler jeg ser om sommeren der føreren omgitt av en røysky, kommer ut av bilen som et spørsmålstegn og åpner panseret... De dårligste her er finner og svensker men det finnes altså også nordmenn.... Regelen om å kjøre nedoverbakke i samme gir som oppover burde være grei å huske.

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Sted
Nederland
Finn M skrev:
otare skrev:

"Bremsemodus", dvs du låser den på et gir. Ok, du har selvsagt rett når jeg bare tenker meg om.
Som en test: Kanskje du neste gang du er ute å kjører prøver å gi full gass og så samtidig slår den over til manuell giring?
Greit nok, BMW (og bla også Audi) har mulighet til å koble over til manuell giring.

Og det er ikke noe 1., 2. osv gir. Det er et CVT system (ala DAF fra gamle dager) og planetgear for å koble elektrisk og forbrenningsmotor....
Jeg har siste modell og har f.eks heller ikke nøkkkel, kun start-stopp knapp....

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Emigrant skrev:
Finn M skrev:
otare skrev:

Og det er ikke noe 1., 2. osv gir. Det er et CVT system (ala DAF fra gamle dager) og planetgear for å koble elektrisk og forbrenningsmotor....
Jeg har siste modell og har f.eks heller ikke nøkkkel, kun start-stopp knapp....
hva hadde skjedd dersom du kastet knappen ut av vinduet? Hadde den stoppet da siden føreren hadde forlatt bilen? :eek:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.550
Sted
Østfold
Prius er bygget på en helt annen måte enn alle de nevnte bilene. For det første har ikke Prius verken clutch eller gear. Den har heller ikke direkte mekanisk kobling mellom bremsepedal og bremser slik som på vanlige biler. Dette er omtrent slik jeg har forstått det:

En elektrisk motor og en bensinmotor er koblet til hver sin utgående aksel på et differensialgear. Inn til differensialgearet går en aksel der man tapper ut rotasjonen som går til hjulene. Det betyr at motoren kan spinne med 1000 rpm, og dersom elmotoren også spinner med 1000rpm motsatt vei står bilen stille. Øker man lasten på elmotoren vil den bremses og bilen aksellrerer. Ved full hastighet roterer selve bensinmotoren og elmotoren samme vei på max turtal. Bilens toppfart er da på ca 180km/t. Dette betyr at når bensinmotoren står stille kan bilen kjøres utelukkende elektrisk.

Bilen har 2 bremsesystemer. Det ene er regenererende last på elmotoren. Det vil si at bensinmotoren bremses slik at energien kan regenereres gjennom elmotoren. I visse situasjoner skal Prius kunne koble ut elmotoren og erstatte bremseeffekten med tradisjonell friksjonsbremsing. Så vidt jeg har forstått er dette i sutuasjoner der ett av hjulene mister veigrepet slik at differensialen gjør at bremseeffekten forsvinner. Systemet vil da med en liten forsinkelse koble ut den regenererende bremsingen og koble inn friksjonsbremsene.

Dette betyr altså at vi her ikke har mekanisk kobling til verken gasspedal eller bremsepedal, men både motor(er) og bremser styres elektronisk av bestemte kriterer.

...så, kan dette feile? Spør den berømte puddingen...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Finn M skrev:
hva hadde skjedd dersom du kastet knappen ut av vinduet? Hadde den stoppet da siden føreren hadde forlatt bilen? :eek:
Litt vanskelig å få til uten hammer og brekkjern:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.550
Sted
Østfold
Her er en sim som viser hvordan motoren virker: http://homepage.mac.com/inachan/prius/planet_e.html

Den grønne ringen og slideren viser hybridmotorens totale omdreiningstall samt faktiske hastighet.
Den røde ringen og slideren viser bensinmotorens omdreiningstall. Dette må ligge på 0 eller 1000-4500 rpm.
Den blå ringen er generatorens aksel. Dennes turtal fremgår av forholdet mellom de to andre. Helt til høyre kan man også se hvor mye strøm systemet genererer eller trekker.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.550
Sted
Østfold
Asbjørn skrev:
Det skulle ikke overraske meg om Toyotaverkstedene har utviklet en metode for å demontere den knappen uten hammer og brekkjern ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
Har en fin nøkkel til bilen min som ser nesten ut som en liten sprettkniv med knapper på for diverse funksjoner, som f.eks å åpne dører, bagasje eller senke og heve alle vinduer. Det geniale med den er at nøkkelen spretter ut og jeg kan sette den i tenningen vri om å vipps så starter bilen. Den stopper til og med om jeg vrir andre veien. Selv i fart ;D
Synes det enklere er det beste og skygger unna disse keyless greiene. Fattern sin Lexus har vært en keyless mareritt. Ble til og med låst inne i bilen engang.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Asbjørn skrev:
Finn M skrev:
Det systemet jeg kjenner består av en knapp/brikke man må ha på seg i lomma, ellers kommer man seg ikke inn i bilen, den er låst og vil heller ikke starte.
Vil det si at Toyota ikke har en slik? Da kan jo hvem som helst bryte seg inn i bilen og bare trykke på knappen og kjøre i vei!? ???

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
En annen ting, må spørre siden jeg er ganske blank på automatgir: Går det ikke å ta spaken over fra D (Drive) til N (Nøytral) i fart? Det ville jo tilsvare det å sette en bil med vanlig gir i fri? Eller er det slik at siden gassen er trykket inn er systemet låst på D?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Pappa skulle se på en Lexus en gang. To timer kjøretur til forhandler. Da han kom frem viste deg seg at nøkkelen hadde slått seg vrang og det gikk ikke an å få åpnet bil eller bagasjerom ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.800
Sted
Trondheim
Vet ikke hvordan det er på Prius, men i min BMW kan jeg når som helst sette bilen i N (uansett om gassen er trykket ned).

BTW: B i bildet over betyr Brake? Og hvor er Park (prikken?)

Svarer meg selv:

"The Prius uses an electronic transmission mode selector, similar to a gear shift on a conventional car. Unlike a conventional vehicle with modes P R N D 2 1 (park, reverse, neutral, drive, 2nd gear, 1st gear) the Prius has a power button, a park button, and a selector for modes R N D and B (reverse, neutral, drive, and engine-Braking).
In the course of normal driving, the driver NEVER needs to use 'B' mode (engine Brake mode). The techniques below are optional. 'B' mode is appropriate when descending long grades (i.e. descending down a mountain road), where if the driver uses the brake pedal to control the vehicle's speed, the vehicle's brake pads will overheat and fail."

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Mye moro teknikk bak dashbordet i en slik, men husk at diverse andre Toyota-modeller også har vært involvert i slike hendelser, ikke bare Prius. En SUV med bensinmotor bruker formodentlig et helt annet "operativsystem".

Jeg har ikke testet på Prius, men det skulle forundre meg veldig om det ikke var mulig å sette girvelgeren i fri uansett hastighet. Det går på alle andre automatgir. Legg forresten merke til at Prius har et helt annet skiftmønster enn andre automatgir (som normalt er en versjon av PRND321) ettersom spaken på en Prius går tilbake til en utgangsposisjon heller enn å bli stående i den valgte posisjonen. Du går fra D til N ved å presse spaken mot venstre, ikke oppover. Det kan forvirre i et stresset øyeblikk. Personlig synes jeg den velgeren er en riktig klønete dings.

http://blogs.consumerreports.org/cars/2009/10/putting-a-car-in-neutral-might-save-your-life.html

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Jeg begynner å bli litt skeptiskt til nye biler. Heldigvis er min bil helanalog. Rattet er koblet direkte til styringsmekanismen, gasspedalen direkte til forgasseren, bremsepedalen er montert direkte på bremsepumpen som igjen har direkte kontakt med bremsesylinderene o.s.v. 1983 Volvo 240 for ordens skyld. ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Jeg begynner å bli litt skeptiskt til nye biler. Heldigvis er min bil helanalog. Rattet er koblet direkte til styringsmekanismen, gasspedalen direkte til forgasseren, bremsepedalen er montert direkte på bremsepumpen som igjen har direkte kontakt med bremsesylinderene o.s.v. 1983 Volvo 240 for ordens skyld. ;D
Og en evt kolliderende bil er koplet direkte til deg gjennom rattstammen i din bil.

Dårlig spøk, men på noen områder har bilverdenen gått videre.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.800
Sted
Trondheim
Den er interessant. Her står det bl.a.

"Most people who own cars with an automatic transmission have never had a reason to select Neutral, and some modern gear selectors are unconventional enough to cause confusion. (Try it with a new BMW or Mercedes-Benz!) A life-or-death situation might not be the best time to figure out how to do it. "

I min BMW (som riktignok er noen år gammel) er spaken "lineær": P - R - N - D (Tiptronic er å skyve spaken til venstre og gire med å dytte spaken fram og tilbake). Så i D er det å dytte girspaken et hakk fram for å havne i N. (Noe jeg faktisk har klart å gjøre utilsiktet et par ganger).
Mulig nyere BMWer har en annen ordning?

Men uansett - hvor vanskelig kan det være?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Finn M skrev:
Valentino skrev:
Software er gøy!
Ikke enig Valentino. ;)
Jeg liker bedre en helmekanisk Hasselblad, for ikke å si rørforsterkere + vinyl og altså en helmekanisk clutch. Ikke samtidig da selvsagt... ;D
Regner med at vår kjære Val var litt ironisk der, men uansett er jeg enig med deg. Spesielt når det kommer til kamera, kanskje ikke fullt så mye når det gjelder hverdagsbil. Jeg trives bak rattet med automatgir når jeg kjører i urbane strøk som i og rundt byen. Det står jo for 90% av all kjøringen jeg foretar meg. Det bildet av Toyotaen som tok autovernet minnet meg på en liten kjedekollisjon som jeg selv var skyldig i :-[(vannplaning før en rundkjøring). Den første bilen av de tre involverte fikk selvsagt ikke like stor smell som de andre, men det er likevel overraskende at den kom totalt uskadet ut av en kollisjon. De to andre fikk ganske heftige skader, men heldigvis ingen rammeskader. Svært solid plast, kan man si.

Det ble hevdet at gasspedalen er 130 år, men det stemmer overhodet ikke. I mange år var det spak som ble brukt, noe som var en av faktorene som gjorde dem så kompliserte å bruke. Den første moderne bilen (slik vi kjenner dem i dag med tre pedaler og girspake/rattgir) var en Morris på tyvetallet. Engelskmennene brakte oss enda en gang inn i fremtiden. Rule Britania on the roads.

Jødinner uten fjell-erfaring! Fri oss fra å møte sådanne.
En smule fordomsfullt, kanskje?

Dette minner meg på at ex-svigers aldri hadde våget å fly by wire. Det kom fra en mann som hadde fløyet jagerfly i krig. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg var litt nysgjerrig, så jeg sjekket. Det er fullt mulig å sette en Prius i "N" med gassen i bunn. (Nei, den flipper ikke over på taket.) Det er også mulig å holde "Start/stop"-knappen inne i 3 sekunder og skru den av, omtrent som en PC som har hengt seg opp. Se her:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
erato skrev:
Pink_Panther skrev:
Og en evt kolliderende bil er koplet direkte til deg gjennom rattstammen i din bil.

Dårlig spøk, men på noen områder har bilverdenen gått videre.
Pøh, rattstammen er av den absorberende typen. ;)
Joda, bilverdenen har gått fremover, men er alt av det gode? Jeg tror at mange ulykker/uhell kan tilskrives at føreren glemmer de fysiske lover som tross alt finnes. Visst er f.eks. antiskrens fint, men kommer du alt for fort inn i en sving så hjelper ikke allverdens antiremedier. Da er det fysikken som gjelder. Jeg så forresten på nyhetene at biler med ryggesensor er innblandet i 25% fler uhell ved rygging enn biler uten.
Vi pakker oss inn i fjorten airbager, sikkerhetsbelter med stramming i hytt og pine og omgitt av stålbjelker. Bilen er full av allverdens antisystemer som tilsynelatende har full kontroll selv om føreren ikke har det. Pluss alt det fancy utstyret som man kan leke seg med mens man kjører, GPS, mediaavspillere og gudene vet. Hvis man fremdeles kjeder seg så er det jo bare å ringe til noen for å prate litt å slå ihel litt tid. Bilen er jo så sikker at det er ikke meg det går utover hvis det kommer en idiot over i feil kjørebane. Hva hvis det er jeg som er idioten og har glemt at det faktisk er en bil jeg kjører, en bil som beveger seg i 20-30 meter i sekundet og trenger førerens fulle konsentrasjon.
Kanskje satt litt på spissen, men.................

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Det er selvsagt Toyota sitt ansvar at folk dør av sin egen dumhet.
En gang på åtti eller syttitallet var det en butikkeier som fikk erstatning fra Smith & Wesson fordi de plukket en kule ut av veggen som viste seg å være .38 Spesial. Det kaliberet var det bare S&W og Dan Wesson som brukte på den tiden. ::)

Modell 26 er forresten en glimrende revolver. For meg har den passelig balanse og rett kombinasjon av kraft og rekyl. Jeg savner faktisk å skyte ganske mye. Det er nesten tyve år siden jeg skjøt med et skikkelig våpen. Kanskje jeg burde oppsøke gamle venner som fortsatt har bæretillatelse?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Joda, bilverdenen har gått fremover, men er alt av det gode? Jeg tror at mange ulykker/uhell kan tilskrives at føreren glemmer de fysiske lover som tross alt finnes. Visst er f.eks. antiskrens fint, men kommer du alt for fort inn i en sving så hjelper ikke allverdens antiremedier. Da er det fysikken som gjelder.
Idioter finnes overalt, og elektronikk kan ikke eliminere fysikken. Like fullt er det et faktum at ESP nå blir påbudt i EU på nye bilere da dødsulykkene er dramatisk mye sjeldnere på biler med ESP enn på biler uten.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
erato skrev:
Pink_Panther skrev:
Joda, bilverdenen har gått fremover, men er alt av det gode? Jeg tror at mange ulykker/uhell kan tilskrives at føreren glemmer de fysiske lover som tross alt finnes. Visst er f.eks. antiskrens fint, men kommer du alt for fort inn i en sving så hjelper ikke allverdens antiremedier. Da er det fysikken som gjelder.
Idioter finnes overalt, og elektronikk kan ikke eliminere fysikken. Like fullt er det et faktum at ESP nå blir påbudt i EU på nye bilere da dødsulykkene er dramatisk mye sjeldnere på biler med ESP enn på biler uten.
Tror det er svært få førere som er så gode at de klarer seg bedre uten ESP enn med. Jeg skal iallfall ha ESP på min neste bil, fikk sladd og kontrasladd i en slak venstresving med bil imot tidligere i år, bare flaks at det gikk bra. Vet at jeg feilvurderte svingen (is) men med ESP ville situasjonen blitt mye mindre dramatisk, heldigvis kom både bil og fører uskadd fra det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Vet at jeg feilvurderte svingen (is) men med ESP ville situasjonen blitt mye mindre dramatisk, heldigvis kom både bil og fører uskadd fra det.
Jeg har opplevd det samme (med ESP), ble overrasket av is. Før jeg rakk å si faen og gi kontra på rattet var bilen på rett kjøl. Det var god plass og hadde nok ikke gått galt, men fy fader så kjapt og effektivt det var.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
erato skrev:
Pink_Panther skrev:
Tror det er svært få førere som er så gode at de klarer seg bedre uten ESP enn med. Jeg skal iallfall ha ESP på min neste bil, fikk sladd og kontrasladd i en slak venstresving med bil imot tidligere i år, bare flaks at det gikk bra. Vet at jeg feilvurderte svingen (is) men med ESP ville situasjonen blitt mye mindre dramatisk, heldigvis kom både bil og fører uskadd fra det.
Yep. Det er også slik at selv "gode" sjåfører har dårlige dager og gjør idiotiske ting fra tid til annen. Eksempelvis på vei til flyplassen klokken oh-dark-thirty en mandag morgen på høsten for å rekke et fly som går 06:20, trøtt og j...g, litt dårlig tid, og plutselig er det litt is i en sving. Da vil jeg gjerne ha en bil som gjør sitt beste for å redde skinnet mitt.

Det ultimate systemet vil være en hybrid eller elektrisk bil med en elektrisk motor i hvert hjul, sånn at dreiemomentet kan reguleres trinnløst og uavhengig i alle fire hjul. Lotus har et slikt konsept, torque vectoring, som kan sørge for at bilen hele tiden styrer nøytralt uten over- eller understyring, i tillegg til mer tradisjonelle funksjoner som ABS og ESP. Dette kommer vi til å se mer av.
http://autospeed.com/cms/A_111645/article.html

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Finn M skrev:
En annen ting, må spørre siden jeg er ganske blank på automatgir: Går det ikke å ta spaken over fra D (Drive) til N (Nøytral) i fart? Det ville jo tilsvare det å sette en bil med vanlig gir i fri? Eller er det slik at siden gassen er trykket inn er systemet låst på D?
Jeg vet ikke hvordan det er på Priusen, men med alle biler jeg har hatt med automatgir - og det er ganske mange - er N det samme som å tråkke inn clutchen. Men jeg har aldri prøvd det med gassen i bånn, da - det ville ha ført til et turtall på noen hundretusen rpm og instant motorhavari. Muligens noen sperrer mot dette på moderne, elektronikkstyrte biler.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
:)

Bremsene på Prius overgår motoreffekten. Bare og tråkke disse inn. En kan også sette automatgiret i fri. Holde startknappen inne 3 eller 4 sek så stopper motoren.

Må si at de skadene denne fikk for og bruke autovernet for og stoppe ikke var store. Aldri i verden om han hadde stor fart med disse skadene. De kommer heller ikke til og finne noe feil med denne bilen heller. Synes det begynner og bli mye oppspinn rundt Toyota for tiden. Noen vil nok prøve og melke litt vel. ;D

Mvh Roar

Topp Bunn