Toyota goes wild!

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Ulf-B skrev:
Finn M skrev:
En annen ting, må spørre siden jeg er ganske blank på automatgir: Går det ikke å ta spaken over fra D (Drive) til N (Nøytral) i fart? Det ville jo tilsvare det å sette en bil med vanlig gir i fri? Eller er det slik at siden gassen er trykket inn er systemet låst på D?
Jeg vet ikke hvordan det er på Priusen, men med alle biler jeg har hatt med automatgir - og det er ganske mange - er N det samme som å tråkke inn clutchen. Men jeg har aldri prøvd det med gassen i bånn, da - det ville ha ført til et turtall på noen hundretusen rpm og instant motorhavari. Muligens noen sperrer mot dette på moderne, elektronikkstyrte biler.
Tror Asjørn svarte på dette lenger oppe v.h.a. denne videoen:

Man kan altså enten sette giret i N eller holde inne Start-knappen i 3 sekund (akkurat som for å slå av en vanlig PC).

En tanke: Burde det egentlig ikke vært mulig å ta Crtl-Alt-Del på en Prius også? Bare for sikkerhets skyld?
Nei, nå vet jeg det! Alt - Shift - Tab hadde vært løsningen: da hadde man kunnet gå inn i Oppgavebehandling og slette den løpske operasjonen! Stilig å ha utført dette i 176 km/t!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Bånnulka skrev:
:)

Bremsene på Prius overgår motoreffekten. Bare og tråkke disse inn. En kan også sette automatgiret i fri. Holde startknappen inne 3 eller 4 sek så stopper motoren.

Må si at de skadene denne fikk for og bruke autovernet for og stoppe ikke var store. Aldri i verden om han hadde stor fart med disse skadene. De kommer heller ikke til og finne noe feil med denne bilen heller. Synes det begynner og bli mye oppspinn rundt Toyota for tiden. Noen vil nok prøve og melke litt vel. ;D

Mvh Roar
Kjøpt deg Prius ?

/jan

U

utgatt60135

Gjest
Fikk en testtur med Toyota i dag. Det er tre måter å stoppe bilen på selv om gasspedalen henger seg. Selv om gassen var i bunn så bråbremset bilen når man trykket ned bremsen. Kan stoppes ved å settes i fri, og motoren kan slåes av også etter tre sek. De tør ikke si det offenlig men de skjønner ikke hvordan det kunne skje, og stusser veldig over de små skadene. Sjåføren vil ikke uttale seg, bare sønnen. Bilturen kan dere se i Dagsrevyen.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Lyngen skrev:
Selv om gassen var i bunn så bråbremset bilen når man trykket ned bremsen.
Denne bilen har vel fått softwareoppgradering...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ganske opplagt at den "løpske" Priusen ikke gikk i autovernet i 176 km/t. Skadene ser mer ut som noe som kan ha skjedd i 10-15 km/t. I 176 km/t ville det vært en lang hale av røyk og gnister bak bilen og hele siden på bilen ville blitt skrellet vekk, med ganske stor sjanse for at bilen ville spunnet ut av kontroll. Type stock car race crash. Sånn, omtrent:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
Du setter ord på mine tanke Asbjørn, hvordan klarer en bil som hekter i autovernet i nesten 180km/t å beholde retningen? ;D

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Man kan vel bremse farten mot et autovern uten at det nødvendigvis trenger å skje så mye dramatisk ? om du svinger sakte inntil, så burde jo farten etter hvert bli mindre (må vel ikke "hekte" på noe?) ... (men som i historien her, med "bånn pinne hele tiden", så høres det jo relativt usansynlig ut da... og svinger man for MYE inntil autovernet kanskje rumpa kommer, og DET er ikke no gøy i 170 :) da "will all hell break loose" tipper jeg.. (og da blir det ikke bare striper langs ene siden på bilen) :)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Toyota er det aldri feil på....opplest og vedtatt i Norge det vel?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
pstraums skrev:
Man kan vel bremse farten mot et autovern uten at det nødvendigvis trenger å skje så mye dramatisk ? om du svinger sakte inntil, så burde jo farten etter hvert bli mindre (må vel ikke "hekte" på noe?) ... (men som i historien her, med "bånn pinne hele tiden", så høres det jo relativt usansynlig ut da... og svinger man for MYE inntil autovernet kanskje rumpa kommer, og DET er ikke no gøy i 170 :) da "will all hell break loose" tipper jeg.. (og da blir det ikke bare striper langs ene siden på bilen) :)
Tror eneste måten å finne ut av dette på er en blindtest.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er utrolig mange som skriver innlegg uten å ha lest de tidligere innleggene i tråden først. ::)

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
129
Sted
Halden
JanR skrev:
Bånnulka skrev:

Bremsene på Prius overgår motoreffekten. Bare og tråkke disse inn. En kan også sette automatgiret i fri. Holde startknappen inne 3 eller 4 sek så stopper motoren.

Må si at de skadene denne fikk for og bruke autovernet for og stoppe ikke var store. Aldri i verden om han hadde stor fart med disse skadene. De kommer heller ikke til og finne noe feil med denne bilen heller. Synes det begynner og bli mye oppspinn rundt Toyota for tiden. Noen vil nok prøve og melke litt vel. ;D

Mvh Roar
Kjøpt deg Prius ?

/jan

Ble Urban cruiser på meg.

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Bånnulka skrev:
JanR skrev:
Bånnulka skrev:

Mvh Roar
Kjøpt deg Prius ?

/jan

Ble Urban cruiser på meg.

Mvh Roar
Ja ja, bil er bil ;)

/jan

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Beklager å sabotere en Toyota tråd, men apropos "garanti" på biler, hvor almindeligt er det med fryst veivhus ventilasjon?
Jeg har aldrig hørt om veivhus før, er ikke mekaniker, men tydeligvis er det vanligt dette fryser pga kondens på vinteren om man kjører korte turer i bilen.
Vi har en 2004 BMW 316 E46, denne har gått 50.000 km, og alltid vært på service til tiden. Service intervaller er ganske lange, men så lenge man ikke får opp noen røde lamper skulle det jo gå greit.
Selvfølgelig kan man se at olien ikke ser fersk ut til tider, men samtidig viser bilens computer at der er 8000 km til neste service.....
I vinter frøs veivhus ventilasjonen på bilen, 2 sekunder etter bilen blev startet var der rød olielampe og da blev olien slengt igjennom katalysatoren, reparasjonen kostet 40.000 kr.
Jeg må innrømme jeg er litt redd for dette nå, tør nesten ikke bruke bilen på vinteren, det skjer jo sikkert igjen.
Som sagt, dette er tilsynelatende helt vanligt, hørte at et Audi verksted fikk 35 Audier inn på èn dag med dette problemet....

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
niels skrev:
Beklager å sabotere en Toyota tråd, men apropos "garanti" på biler, hvor almindeligt er det med fryst veivhus ventilasjon?
Jeg har aldrig hørt om veivhus før, er ikke mekaniker, men tydeligvis er det vanligt dette fryser pga kondens på vinteren om man kjører korte turer i bilen.
Vi har en 2004 BMW 316 E46, denne har gått 50.000 km, og alltid vært på service til tiden. Service intervaller er ganske lange, men så lenge man ikke får opp noen røde lamper skulle det jo gå greit.
Selvfølgelig kan man se at olien ikke ser fersk ut til tider, men samtidig viser bilens computer at der er 8000 km til neste service.....
I vinter frøs veivhus ventilasjonen på bilen, 2 sekunder etter bilen blev startet var der rød olielampe og da blev olien slengt igjennom katalysatoren, reparasjonen kostet 40.000 kr.
Jeg må innrømme jeg er litt redd for dette nå, tør nesten ikke bruke bilen på vinteren, det skjer jo sikkert igjen.
Som sagt, dette er tilsynelatende helt vanligt, hørte at et Audi verksted fikk 35 Audier inn på èn dag med dette problemet....
I skal ikke snakke stygt om tyske biler, thi der bliver ingen sannheter igjen at tro på. Eller noe slikt. Neida, kom med det!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
niels skrev:
Fryst veivhus - tilsynelatende helt vanlig? Jeg har aldri hørt om problemet før - visste ikke engang at veivhus har ventilasjon. Hva skal det være godt for, forresten?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
niels skrev:
Fryst veivhus - tilsynelatende helt vanlig? Jeg har aldri hørt om problemet før - visste ikke engang at veivhus har ventilasjon. Hva skal det være godt for, forresten?
Ventilasjonen skal sørge for at oljen ikke blir forurenset.
Veivhusventilasjonen trekker ut ting som har kommet seg forbi stempelringene (ubrent bensin).

Jeg hadde en Volvo 240 Turbo for mange år siden, kjørte med altfor høyt ladetrykk, toppakningen røyk,, byttet den og etter at bilen var satt sammen igjen viste det seg at det var problemer med blokk og/eller et eller flere stempel også for oljen ble spylt ut veivhusventilasjonen som i mitt tilfelle gikk ut på bakken.

Litt dårlig forklaring det her men jeg er ikke noen mekaniker.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
niels skrev:
Fryst veivhusventilasjon er vanlig dersom det er vann i olja. Derimot er vann i olja ensbetydende med nær motorhavari. Jeg husker du hadde en tråd om at BMW forsøker å "fucke" deg her tidligere. Det er bare nok et eksempel på hvor hensynsløse en del bilfirmaer er når det gjelder å lure seg unna sitt ansvar.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Veivhusventilasjon: http://en.wikipedia.org/wiki/PCV_valve

Vann har absolutt ingen ting der å gjøre, så "frossen veivhusventilasjon" høres litt som når baugen på en båt setter seg fast i propellen. Sjeldent tilfelle, med mindre det er et annet og større problem der fra før, som Snickers-is er inne på. Derimot er det alltid litt olje og kanskje svart oljeblandet gørr i den ventilen, sånn at når det blir tilstrekkelig kaldt kan det tenkes at oljen i ventilen blir så seig at ventilen ikke virker som den skal. Det er mest sannsynlig at det skjer med forholdsvis tykk ("helårs") motorolje, lenge siden siste oljeskift, og driftsforhold som fører til mye svart slam, eksempelvis småkjøring i lokaltrafikk uten at motoren noen gang blir ordentlig varm. På en kald dag blir oljen seig og ventilen blir tett, og overtrykket i veivhuset må ventilere et annet sted sammen med den oljen som står i veien for den alternative utgangsdøra. Eksempelvis går peilestaven for oljenivå i panseret, etterfulgt av en fontene av motorolje. Eller pakningene på enden av veivakselen ryker, eller olje blåses inn i sylindre og eventuell turbo og derfra til katalysatoren, eller...

Årsaken er at ventilen er plassert slik i motorrommet at det ikke blir varmt nok til å holde den åpen. Moderne motorer har blitt så effektive og gir fra seg så lite spillvarme at en ventilplassering som var helt OK på en 1990-modell er håpløs på en 2010-modell. Altså konstruksjonsfeil, med mindre vedlikeholdet er forsømt. Løsningen er å skjerme ventilen fra gjennomtrekk/fartsvind, eventuelt flytte den nærmere eksosmanifold eller turbo hvor det er varmere. Alternativt bruk tynnere motorolje på vinteren, skift olje oftere, og kjør som et svin slik at motoren holder seg varm. ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Jo, Snickers har rett, jeg har en tråd om samme emnet på AVForum.....
Asbjørn, ja, bilen blir nesten bare brukt til korte turer, 3 km frem og 3 km tilbake på ettermiddagen.
Jeg har sett at under olielokket ligger der sånn brun pasta når det har gått en stund siden siste olieskift.....
Du nevner peilepinnen....det er en lengere histori, men bilen den sto da stille over jul pga dålig batteri. Det blev veldig kaldt, men da det var minus 15 en dag måtte jeg starte bilden for jeg ville til Biltema og kjøpe nytt batteri.
Da jeg startet den fikk jeg, som alltid, masse hvit røyk ut eksosen når det er kaldt, verkstedet sagde ifjor det var vann fra katalysatoren og at det var helt normalt når det var kaldt.
Samtidig fikk jeg en varselslampe om at eksosen ikke var innenfor norm og at den måtte sjekkes...
Bilen lot jeg varme litt opp, motoren virket litt "ruskete", slo da av motoren, og det var kanskje dumt, men jeg løsnet da oliepinnen og løftet den opp noe, for den har det med å sitte veldig godt fast. Selvom det var mørkt ute kunne jeg både se og høre at olien flommet over....
Da jeg sjekket eksosen etterpå var der sort snø bak denne, og inne i eksosen lå der noe der minner veldig om olie....så ja, akkurat som du skriver, tekstbok.
Så okay, altså, man kan ikke stole på service indikatorene i bilene og bør gå tilbake til gamle dagers intervaller.
Synes det er veldig rart at ikke noe dekker denne type skader.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for nyttig og ny lærdom! Godt å få enda en ting å bekymre seg om her i verden - hehe.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
Niels:

Motoren din har en alvorlig skade som bør utbedres snarest. Jeg kan heller ikke forstå hvordan det kan være en skade som ikke er garanti.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Mulig det er bare meg, men jeg får mer og mer en følelse av at "ulykken" er en fake.
I alle fall tre merkelige ting som vel alle er diskutert tidligere i tråden:

1) Bilen ser ikke ut til å ha kjørt inn i autovernet i fart. Bilen fikk jo bare noen skrammer...

2) Sjåføren har vel aldri uttalt seg etterpå. Blir det litt for pinlig å si noe kanskje?..

3) Det ser ikke ut som det er noe teknisk feil på bilen..

Nåvel, jeg er ingen detektiv.

S

Stereo_Mono

Gjest
torem skrev:
Mulig det er bare meg, men jeg får mer og mer en følelse av at "ulykken" er en fake.
I alle fall tre merkelige ting som vel alle er diskutert tidligere i tråden:

1) Bilen ser ikke ut til å ha kjørt inn i autovernet i fart. Bilen fikk jo bare noen skrammer...

2) Sjåføren har vel aldri uttalt seg etterpå. Blir det litt for pinlig å si noe kanskje?..

3) Det ser ikke ut som det er noe teknisk feil på bilen..

Nåvel, jeg er ingen detektiv.
Du skal være ganske skadet i topplokket for å fake noe slik.
Synes vi burde vente å se hva konklusjonen av de de tekniske undersøkelsene er før en kan trekke en slik konklusjon.
Jeg tipper gulvmatten. De fant jo klipsene som Toyota har bedt eierne bruke på mattene i hanskerommet på bilen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
digiman skrev:
Begge fremhjulene peker mot hverandre.
Det er toyotas nye anbefalte metode for å stoppe en prius, sving forhjulene mot hverandre.
I Japan har de høye fjell og snø. Det er jo mulig de har lært noe av naturlig bremseteknikk fra skiteknikker?

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
129
Sted
Halden
digiman skrev:
Hvis du ser litt nærmere er nok bilen endel mere skadet en det kan virke ved første øyekast. Begge fremhjulene peker mot hverandre.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=594065
Hvis en ikke får mere skader ved og bruke autovernet og bremse ned i slik fart må dette være verdens beste bil. Her lukter det ikke godt.
Kjører en Golf 1.8 auto og prøvde og gi bånn gass og samtidig bremse. Bilen stoppet med en gang.

Håpe de får eieren i tale snart,synes dette virker mistenklig. Rart at det meste skjer i Usa også.

To Priuser her i byen som taxi,den ene er gått 350000 og den andre 200000 ikke noe problemer med disse.

Er nok mange som fyrer opp og gnir seg i henda nå om dagen.

Mvh Roar

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Pink_Panther skrev:
Jeg begynner å bli litt skeptiskt til nye biler. Heldigvis er min bil helanalog. Rattet er koblet direkte til styringsmekanismen, gasspedalen direkte til forgasseren, bremsepedalen er montert direkte på bremsepumpen som igjen har direkte kontakt med bremsesylinderene o.s.v. 1983 Volvo 240 for ordens skyld. ;D
Analoge biler er best!!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Niels:

Motoren din har en alvorlig skade som bør utbedres snarest. Jeg kan heller ikke forstå hvordan det kan være en skade som ikke er garanti.
Jeg ville også prøvd å få dekket dette på garanti, hvis en 2004-modell fortsatt er dekket av noe slikt. Tross alt, du har fulgt serviceintervallene, og de er åpenbart for lange for de kjøreforholdene du har. Det kan imidlertid tenkes at det står noe med fin skrift i håndboken om at oljen må skiftes oftere under spesielle forhold, og i så fall kommer du nok ikke langt med kravet.

Det vannet som eventuelt inngår i slammet som "fryser" er kondens fra innsiden av motoren. Fuktigheten kommer dit ved at litt forbrenningsgasser alltid blåser forbi stempelringene og ned i veivhuset, mer på en slitt motor enn på en ny. I dette tilfellet blir motoren aldri varm nok til å fordampe dette helt, så det vil bygge seg opp og etter hvert absorberes i oljen og bidra til disse avleiringene av brunt slam. Når det har gått så langt at veivhusventilasjonen begynner å tetne, blir dette selvforsterkende ettersom dampen heller ikke har noe sted å gå. På min bil, som har en separat oljetemperaturmåler, er det lett å se at oljen er kald mye lenger enn kjølevæsken. Den når normale 90-100 grader først etter en mil eller to. Da begynner fuktigheten fra kaldstarten å forsvinne igjen.

En lekk toppakning eller annen vannlekkasje vil gi hvitaktig (tenk majones eller yoghurt) slim/skum i oljen og på undersiden av oljepåfyllingslokket. Da er det mye større mengde vi snakker om.

Men det enkleste tiltaket er å bytte olje og filter to ganger i året, når du nå engang bedriver sånn småkjøring.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, jeg kommer ingen vejne med klage tror jeg, jeg kan jo prøve en lokal BMW forhandler, har ikke sett noen e-post adresse til BMW Norge.
Olieskift før vinteren kommer er jo et tiltak ja...
Ja, vi får se, problemet er å forklare kona at hun på vinteren må ta trikken på jobb for bilen blir ødelagt om den brukes! Tror den blir vrien å forklare gitt.
Jeg sykler på jobb.....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.563
Sted
Østfold
Det er jo ganske lenge siden du hadde de problemene og skrev om dem forrige gang mener jeg å huske. Og var det ikke da slik at de hadde pågått en stund?

Det finnes en del enkle tester for å finne ut om for eksempel toppakningen er hel. Dersom for eksempel verkstedet har gitt deg bilen tilbake uten å teste spor av eksos i kjølesystem, spor av kjølevæske i olje, spor av fremmede stoffer i forbrenningskammer (visuell sjekk av tennplugger vanligvis) og en skikkelig kompresjonstest, eller dersom de ikke har gjort disse testene riktig har har de ikke gjort jobben sin. Som håndtverker er de pålagt å utføre elementære oppgaver korrekt. Følgeskader som følge av feilaktige eller manglende tester på en motor med så åpenbare symptomer er faktisk verkstedets ansvar. De må også ta ansvar for eventuelle feil opplysninger som er av elementær art, men det blir jo ganske tydelig at det er de kundene som kan argumentere godt for sin sak som får slike ting ettergitt.

Topp Bunn